eitaa logo
عقل منور
828 دنبال‌کننده
87 عکس
6 ویدیو
16 فایل
﷽ انتشار درس‌ها و نوشته‌های استاد روح‌الله سوری در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی، از سوی شاگردان ایشان صفحه شخصی پایگاه اندیشوران: http://r-soori.andishvaran.ir پایگاه مگیران: magiran.com/author/profile/441684 پیشنهاد و تبادل: @Moharram61
مشاهده در ایتا
دانلود
مقاله علمی پژوهشی در موضوع "حکمت متعالیه": «وجود نامحدود خدا از نگاه استاد مصباح و ارزیابی آن برپایۀ دیدگاه نهایی صدرالمتألهین» روح‌الله سوری چکیده استاد مصباح یزدی، وجود خداوند را «نامحدود شِدّی» می‌داند. وی با تأکید بر تشکیک و کثرتِ طولی وجود، به مراتبی تشکیکی قائل است که هریک، کمال‌های رتبه‌های پایین را به‌گونه‌ای برتر و بدون کاستی‌ها داراست؛ بنابراین وجودِ الهی که در والاترین مرتبۀ این نظام تشکیکی قرار دارد، کمال و شدّت وجودیِ نامتناهی دارد. ایشان، برای معلول، وجودی افزون بر علّت می‌بیند. درنتیجه، سِعۀ وجودی خداوند که علّت همۀ علّت‌هاست، از سوی معلول‌هایش محدود می‌شود. بر اساسِ نگرشِ استاد مصباح، وجود خداوند تنها «نامحدود شِدّی» است و «نامحدود سِعی» نیست. وی دیدگاه خود را به ملاصدرا نسبت می‌دهد. این دیدگاه کاستی‌هایی دارد: 1. معلول‌ها، وجودی افزون بر علّت ندارند و چیزی جز شأنِ وجودی علّت نیستند و نمی‌توانند گسترۀ وجودی علّت نخستین را محدود سازند 2. استناد این دیدگاه به صدرالمتألهین و عارفان با سخنانِ صریحِ آنها سازگاری ندارد. ملاصدرا تاکید می‌کند که سخن از تشکیک و کثرت طولی وجود (که مانع عدم تناهی سِعی خداوند است)، طرحی مقدّماتی است که ذهن را برای دیدگاه نهایی او آماده سازد. دیدگاهی که صدرا در آن، خدا را «نامحدود سِعی» می‌داند. پژوهش پیش‌رو با روش تحلیلی-انتقادی دیدگاه استاد مصباح را تببین کرده و آن‌را برپایۀ دیدگاه نهایی ملاصدرا ارزیابی می‌کند. کلیدواژه‌ها: ربط علی، سِعۀ نامحدود خدا، شِدّت نامحدود خدا، مصباح یزدی، ملاصدرا لینک دسترسی: https://jitp.ut.ac.ir/article_96348.html @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ج۴۵: الفریدة الاولی، غرر فی بیان الاقوال فی وحدة حقیقة الوجود و کثرتها) [جمع‌بندی بحث وحدت و کثرت] @aqlemonavar
🔹کمیته فلسفه اسلامی، اتحادیه انجمن‌های دانشجویی الهیات کشور برگزار می‌کند: فلسفه اسلامی در مدار توحید 🔸۱۰ شب - ١٠درس‌گفتار🔸 👤باحضور اساتید: ▪️شب اول و دوم 🔻حجت‌الاسلام احسان کرمانشاهی (استاد حوزه علمیه) 🔹توحید و اصول فلسفه و روش رئالیسم ▪️شب سوم تا ششم 🔻آیت‌الله علی رضایی تهرانی (عضو هیئت‌مدیره بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی) 🔹فلسفه توحید در قرآن «سوره توحید» ▪️شب هفتم تا دهم 🔻حجت‌الاسلام روح‌الله سوری (استادیار فلسفه دانشگاه خوارزمی) 🔹توحید فلسفی: نامحدودی خداوند در حکمت متعالیه و متون دینی 🔹تحلیل فلسفی عرفانی هبوط حضرت آدم (ع) 🗓 از ۲ تا ۱۲ فروردین، ساعت ۲۰:۰۰ 👤 دبیر برنامه: احسان کاظمی 🔗 لینک اسکای‌روم: https://vc.isu.ac.ir/ch/theology-sci-assn @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برشی از جلسه ۱۲۲ تمهیدالقداعد @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی: نامحدودی خداوند جلسه یکم: معنای نامحدودی @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی: نامحدودی خداوند جلسه دوم: نامحدود کمی و نامحدود وجودی @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی: نامحدودی خداوند جلسه سوم: نامحدودی خداوند در متون دینی @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی: تحلیل فلسفی- عرفانی هبوط آدم جلسه یکم @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی: تحلیل فلسفی- عرفانی هبوط آدم جلسه دوم @aqlemonavar
مقاله علمی پژوهشی در موضوع "حکمت متعالیه": «پیوند تشکیکی عرفان و برهان، و پیامدهای تعامل دوسویۀ آن‌ها» چکیده عرفان و فلسفه، روش‌های گوناگونی برای شناخت حقیقت دارند؛ یکی برپایۀ برهان‌های عقلی و دیگری با شهودهای قلبی سامان می‌یابد. اما این تفاوت روشی، لزوماً به تقابل محتوایی نخواهد انجامید؛ زیرا هریک از آن‌ها اگر برابر موازین پیش روند به حقیقت می‌رسند؛ حقیقتِ یگانۀ مشکّکی که هرکدام به­اندازۀ خویش، آن­را می­یابند. اختلاف این یافته‌ها طولی و تشکیکی است، نه عرضی و تقابلی؛ به­گونه­ای که یک حقیقت خارجی در دو سطح برتر و پست‌تر ادراکی، یافته می‌شود. درنتیجه گزاره­های برآمده از برهان و شهود، یکدیگر را تایید می­کنند، نه تکذیب. بنابراین گزاره­های عرفانی عقل‌پذیرند، نه عقل‌گریز یا عقل‌ستیز. ازسوی دیگر، هریک از این روش‌ها برتری­هایی بر دیگری دارند که تعامل دوسویۀ آن‌ها را بایسته می‌سازد. برخی از مهم‌ترین پیامدهای این تعامل عبارتند از: 1. نقش عقل در سنجش، تصویرسازی و اثبات محتوای شهودی. 2. نقش شهود در ژرفابخشی به تصور مسئله، یافتن حد وسط، و فزایندگی یقین عقلی. مقالۀ پیش­رو با روش توصیفی- تحلیلی، پیوند تشکیکی عرفان و برهان، و تعامل دوسویه آن‌ها را تبیین خواهد کرد. کلیدواژه‌ها: عرفان، فلسفه، پیوند تشکیکی، تفکیک‌ناپذیری، عقل‌پذیری عرفان. لینک دسترسی: https://orj.sru.ac.ir/article_2068.html @aqlemonavar