لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۳۸: الفریدة الاولی، غرر فی بیان الاقوال فی وحدة حقیقة الوجود و کثرتها)
(از: الفهلویون الوجود عندهم)
[تاریخچه و معانی تشکیک]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
باسلام
همراهان گرامی
کتاب "تمهید القواعد" در حال تدریس است و صورتهای آن در یک کانال خصوصی بارگذاری میشود.
باتوجه به تخصصی بودن کتاب و مباحث سنگین آن، عزیزان دستکم باید نهایهالحکمه را خوانده باشند. دوستان علاقهمند، لطفا اطلاعات درخواستی را به آیدی ذیل ارسال کنند تا در کانال مربوطه عضو شوند:
@Moharram61
اطلاعات درخواستی:
۱. نام و نام خانوادگی
۲. کتابهای خوانده شده در فلسفه و عرفان
۳. اساتید قبلی
۴. مدرک حوزوی و دانشگاهی
۵. آدرس آیدی (نیازی به ارسال شماره تلفن نیست)
یادآوری: انتقال و انتشار صوتها بههیچوجه، جایز نیست.
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۳۹: الفریدة الاولی، غرر فی بیان الاقوال فی وحدة حقیقة الوجود و کثرتها)
(از: الفهلویون من الحکما)
[تشکیک عارفان + تشکیک نوری فهلویون]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۴۰: الفریدة الاولی، غرر فی بیان الاقوال فی وحدة حقیقة الوجود و کثرتها)
(از: فکذالک حقیقه الوجود ذات مراتب)
[تشکیک خاصی صدرایی]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
📚 معاونت پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی برگزار میکند:
کرسی علمی ترویجی
✍ رهیافت فلسفی ملاصدرا به تفسیر قرآن
👤 با ارائه: دکتر علیرضا دهقانپور
👤👤 ناقدان: دکتر سید محمدحسین موسویپور و دکتر مصطفی محبی
👤 مدیر کرسی: دکتر روحالله سوری
⏰ تاریخ برگزاری: روز دوشنبه، ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰
🌎 لینک برخط:
https://meet.google.com/sgc-ozjg-urj
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۴۱: الفریدة الاولی، غرر فی بیان الاقوال فی وحدة حقیقة الوجود و کثرتها)
(از: والوجود عند طائفة مشائیة)
[چیستی تباین مشائی و ادله ابطال آن]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
کتاب "فلسفه دین و کلام جدید؛ اولویتهای پژوهشی" موضوعات زیادی برای پژوهش در علوم عقلی، پیشنهاد میدهد.
دوستانی که در جستجوی موضوع [مسئله] پایاننامه یا رساله هستند، این اثر سودمند است. لینک تهیه:
https://iict.ac.ir/1400/07/fdink/
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۴۲: الفریدة الاولی، غرر فی بیان الاقوال فی وحدة حقیقة الوجود و کثرتها)
(از: وایضا لو انتزع مفهوم واحد من المتخالفات)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۴۳: الفریدة الاولی، غرر فی بیان الاقوال فی وحدة حقیقة الوجود و کثرتها)
(از: کانّ مِن مذهب منسوب علی زعم المحقق الدوانی)
[دیدگاه ذوقالتاله، محقق دوانی + دیدگاه حصص وجودی، فیاض لاهیجی]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۴۴: الفریدة الاولی، غرر فی بیان الاقوال فی وحدة حقیقة الوجود و کثرتها)
(از: و ثانیها قول المتکلمین المذکور)
[دفاع از ذوقالتالهِ محقق دوانی]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
مقاله علمی پژوهشی در موضوع "حکمت متعالیه":
«وجود نامحدود خدا از نگاه استاد مصباح و ارزیابی آن برپایۀ دیدگاه نهایی صدرالمتألهین»
روحالله سوری
چکیده
استاد مصباح یزدی، وجود خداوند را «نامحدود شِدّی» میداند. وی با تأکید بر تشکیک و کثرتِ طولی وجود، به مراتبی تشکیکی قائل است که هریک، کمالهای رتبههای پایین را بهگونهای برتر و بدون کاستیها داراست؛ بنابراین وجودِ الهی که در والاترین مرتبۀ این نظام تشکیکی قرار دارد، کمال و شدّت وجودیِ نامتناهی دارد. ایشان، برای معلول، وجودی افزون بر علّت میبیند. درنتیجه، سِعۀ وجودی خداوند که علّت همۀ علّتهاست، از سوی معلولهایش محدود میشود. بر اساسِ نگرشِ استاد مصباح، وجود خداوند تنها «نامحدود شِدّی» است و «نامحدود سِعی» نیست. وی دیدگاه خود را به ملاصدرا نسبت میدهد. این دیدگاه کاستیهایی دارد: 1. معلولها، وجودی افزون بر علّت ندارند و چیزی جز شأنِ وجودی علّت نیستند و نمیتوانند گسترۀ وجودی علّت نخستین را محدود سازند 2. استناد این دیدگاه به صدرالمتألهین و عارفان با سخنانِ صریحِ آنها سازگاری ندارد. ملاصدرا تاکید میکند که سخن از تشکیک و کثرت طولی وجود (که مانع عدم تناهی سِعی خداوند است)، طرحی مقدّماتی است که ذهن را برای دیدگاه نهایی او آماده سازد. دیدگاهی که صدرا در آن، خدا را «نامحدود سِعی» میداند. پژوهش پیشرو با روش تحلیلی-انتقادی دیدگاه استاد مصباح را تببین کرده و آنرا برپایۀ دیدگاه نهایی ملاصدرا ارزیابی میکند.
کلیدواژهها: ربط علی، سِعۀ نامحدود خدا، شِدّت نامحدود خدا، مصباح یزدی، ملاصدرا
#استاد_سوری
#مقاله
لینک دسترسی:
https://jitp.ut.ac.ir/article_96348.html
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۴۵: الفریدة الاولی، غرر فی بیان الاقوال فی وحدة حقیقة الوجود و کثرتها)
[جمعبندی بحث وحدت و کثرت]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
🔹کمیته فلسفه اسلامی، اتحادیه انجمنهای دانشجویی الهیات کشور برگزار میکند:
فلسفه اسلامی در مدار توحید
🔸۱۰ شب - ١٠درسگفتار🔸
👤باحضور اساتید:
▪️شب اول و دوم
🔻حجتالاسلام احسان کرمانشاهی (استاد حوزه علمیه)
🔹توحید و اصول فلسفه و روش رئالیسم
▪️شب سوم تا ششم
🔻آیتالله علی رضایی تهرانی (عضو هیئتمدیره بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی)
🔹فلسفه توحید در قرآن «سوره توحید»
▪️شب هفتم تا دهم
🔻حجتالاسلام روحالله سوری (استادیار فلسفه دانشگاه خوارزمی)
🔹توحید فلسفی: نامحدودی خداوند در حکمت متعالیه و متون دینی
🔹تحلیل فلسفی عرفانی هبوط حضرت آدم (ع)
🗓 از ۲ تا ۱۲ فروردین، ساعت ۲۰:۰۰
👤 دبیر برنامه: احسان کاظمی
🔗 لینک اسکایروم:
https://vc.isu.ac.ir/ch/theology-sci-assn
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برشی از جلسه ۱۱۹ تمهیدالقداعد
#استاد_سوری
#حقیقت_تسبیح
#تسبیح_روزهدار
#تسبیحات_اربعه
#حقیقت_طواف
#حقیقت_حج
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی: نامحدودی خداوند
جلسه یکم: معنای نامحدودی
#استاد_سوری
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی: نامحدودی خداوند
جلسه دوم: نامحدود کمی و نامحدود وجودی
#استاد_سوری
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی: نامحدودی خداوند
جلسه سوم: نامحدودی خداوند در متون دینی
#استاد_سوری
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی: تحلیل فلسفی- عرفانی هبوط آدم
جلسه یکم
#استاد_سوری
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی: تحلیل فلسفی- عرفانی هبوط آدم
جلسه دوم
#استاد_سوری
@aqlemonavar
مقاله علمی پژوهشی در موضوع "حکمت متعالیه":
«پیوند تشکیکی عرفان و برهان، و پیامدهای تعامل دوسویۀ آنها»
چکیده
عرفان و فلسفه، روشهای گوناگونی برای شناخت حقیقت دارند؛ یکی برپایۀ برهانهای عقلی و دیگری با شهودهای قلبی سامان مییابد. اما این تفاوت روشی، لزوماً به تقابل محتوایی نخواهد انجامید؛ زیرا هریک از آنها اگر برابر موازین پیش روند به حقیقت میرسند؛ حقیقتِ یگانۀ مشکّکی که هرکدام بهاندازۀ خویش، آنرا مییابند. اختلاف این یافتهها طولی و تشکیکی است، نه عرضی و تقابلی؛ بهگونهای که یک حقیقت خارجی در دو سطح برتر و پستتر ادراکی، یافته میشود. درنتیجه گزارههای برآمده از برهان و شهود، یکدیگر را تایید میکنند، نه تکذیب. بنابراین گزارههای عرفانی عقلپذیرند، نه عقلگریز یا عقلستیز. ازسوی دیگر، هریک از این روشها برتریهایی بر دیگری دارند که تعامل دوسویۀ آنها را بایسته میسازد. برخی از مهمترین پیامدهای این تعامل عبارتند از: 1. نقش عقل در سنجش، تصویرسازی و اثبات محتوای شهودی. 2. نقش شهود در ژرفابخشی به تصور مسئله، یافتن حد وسط، و فزایندگی یقین عقلی. مقالۀ پیشرو با روش توصیفی- تحلیلی، پیوند تشکیکی عرفان و برهان، و تعامل دوسویه آنها را تبیین خواهد کرد.
کلیدواژهها: عرفان، فلسفه، پیوند تشکیکی، تفکیکناپذیری، عقلپذیری عرفان.
#استاد_سوری
#مقاله
لینک دسترسی:
https://orj.sru.ac.ir/article_2068.html
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۴۶: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: للشی ای الماهیه غیر الکون فی الاعیان)
[درآمدی بر وجود ذهنی]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۴۷: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
[پاسخ به دو پرسش مهم، درباره وجود ذهنی]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۴۸: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: ثم اشرنا الی وجوه من الادله)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۴۹: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: و الذات ای الماهیه و ذاتیاتها)
[قلم و مرکّب الهی]
#استاد_سوری
@aqlemonavar