eitaa logo
عقل منور
1هزار دنبال‌کننده
101 عکس
6 ویدیو
16 فایل
﷽ انتشار درس‌ها و نوشته‌های استاد روح‌الله سوری در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی، از سوی شاگردان ایشان صفحه شخصی پایگاه اندیشوران: http://r-soori.andishvaran.ir پایگاه مگیران: magiran.com/author/profile/441684 پیشنهاد و تبادل: @Moharram61
مشاهده در ایتا
دانلود
172 esharat-souri.mp3
13.25M
(ج۱۷۲) نمط۶، فصل۳۱ (از: و اما اعتراض الفاضل الشارح) و فصل۳۲ @aqlemonavar
تفسیر قرآن.mp3
18.54M
(ج۱۰: تلبس وحی به الفاظ) رشته: فلسفه و کلام اسلامی مقطع: کارشناسی @aqlemonavar
173 esharat-souri.mp3
11.92M
(ج۱۷۳) پرتوی از نورانیت حضرت زهرا (س) مباحث اخلاقی @aqlemonavar
عرفان نظری.mp3
12.35M
ج۱۱ (غایت خداوند از آفرینش عالم) @aqlemonavar
174 esharat-souri.mp3
9.61M
(ج۱۷۴) نمط۶، فصل۳۲ (از: اقول تقریر الوهم ان یقال) @aqlemonavar
175 esharat-suri.mp3
10.6M
(ج۱۷۵) نمط۶، فصل۳۳ (از: وهم و تنبیه او لعلکم تزید فتقول) و فصل۳۴ و ۳۵ @aqlemonavar
عرفان نظری.mp3
18.21M
ج۱۲ (برهان تواتر بر وحدت شخصی ؛ سفرهای چهارگانه ؛ پیدایش کثرت) @aqlemonavar
176 esharat-suri.mp3
14.85M
(ج۱۷۶) نمط۶، فصل۳۶ (از: تذنیب قد استبان...) @aqlemonavar
تفسیر.mp3
19.07M
(ج۱۱: چیستی و امکان تاویل) رشته: فلسفه و کلام اسلامی مقطع: کارشناسی @aqlemonavar
177 esharat-souri.mp3
13.41M
(ج۱۷۷) نمط۶، فصل۳۷ (از: هدایه و تحصیل) و فصل ۳۸ @aqlemonavar
عرفان نظری.mp3
16.33M
ج۱۳ (صادر نخستین؛ فیض منبسط) @aqlemonavar
هدایت شده از عقل منور
«هو الشهید» شهید گشتی و آن‌گه شدی دوباره شهید گزیده گشتی و آن‌دم خدا تو را بگزید سلوک خاص تو این بود: مرگِ پیش از مرگ حیات کشتهٔ جانان، شود چنین جاوید هرآنکه روید از این خانه غرور انگیز به آسمان حقیقت نهال او برسید اگرچه شیر نبردی، ولی مهم اینجاست گشوده‌ای دو پر خویش بر یتیم و فقید دلت بریده ز اغیار و طالب دیدار چنان‌که موسیِ عمران به طور حق را دید دلم به صدق و صفای دلت گواهی داد نه من که در دل مردم، غمت به‌حق رویید اگرچه مدرسه را این منم مدرّس، لیک گرفتی از لب ساقی، تو بوسه توحید رها شدی ز خود و به خون چو رقصیدی به مِهر، در دل ساغر، دلت چو مِیْ، غلطید عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد درخت ناب حقیقت ز خون تو بالید ببین که خون تو خواهد قیام در عالم به‌نام «قاصم جبار»، نام نیک «شهید» @aqlemonavar
تفسیر قرآن.mp3
17.66M
(ج۱۲: سازگاری تاویل با حجیت ظواهر ؛ نظریه جعل لفظ برای روح معنا) رشته: فلسفه و کلام اسلامی مقطع: کارشناسی @aqlemonavar
179 esharat-souri.mp3
11.52M
(ج۱۷۹) نمط۶، فصل۳۹ (از: فاذا ثبت هذا فنقول) @aqlemonavar
180 esharat-souri.mp3
12.11M
(ج۱۸۰) نمط۶، فصل۳۹ (از: و قوله: و لانه معلول) @aqlemonavar
181 esharat-souri.mp3
12.74M
(ج۱۸۱) نمط۶، فصل۳۹ (از: والفاضل الشارح ممن نسب کلامهم) @aqlemonavar
182 esharat-souri.mp3
8.92M
(ج۱۸۲) نمط۶، فصل۴۰ (از: وهم و تنبیه) و فصل۴۱ @aqlemonavar
184 esharat-souri.mp3
12.98M
(ج۱۸۴) نمط۶، فصل۴۲ (از: فان قیل: انکم نفیتم امکان کون الجسم) @aqlemonavar
185 esharat-souri.mp3
12.51M
(ج۱۸۵) نمط۶، فصل۴۲ (از: ثم قال ان ذلک لیس بسدید) @aqlemonavar
186 esharat-souri.mp3
13.11M
(ج۱۸۶) نمط۶، فصل۴۲ (از: قوله: و عند الناطقه یقف ترتیب الوجود) @aqlemonavar
👆👆👆 به‌نام خدا تدریس نمط ششم از کتاب «شرح الاشارات و التنبیهات» از جلسه ۱۳۶ آغاز و در جلسه ۱۸۶ پایان یافت. با یاری خداوند تدریس نمط هفتم به‌زودی آغاز می‌شود. @aqlemonavar
187 esharat-souri.mp3
14.64M
(ج۱۸۷) نمط۷، فصل۱ (از: تنبیه قوله تامل کیف ابتدا الوجود) @aqlemonavar
⬅️یکصد و نود و سومین جلسه گروه علمی عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “تفکیک ناپذیری قرآن ،عرفان و برهان از دیدگاه علامه حسن زاده آملی” با ارائه حجت الاسلام دکتر روح الله سوری – چهارشنبه 6 بهمن 1400 : 🔸رابطه گزاره‌های دینی، عرفانی و فلسفی از دیرباز مورد توجه بوده است. برخی به جداسازی آنها و برخی به پیوند تشکیکی‌شان گرویده‌اند. صدرالمتالهین با کاربست هم‌زمان این سه روش، در حکمت متعالیه، اوج هم‌نوایی این سه‌حوزه را به‌نمایش گذاشت. گرچه میزان نهایی در فلسفه، برهان عقلی است، اما از نگاه صدرا، شهود و وحی، می‌توانند در الهام بخشی عقل، نقش موثری داشته باشند. به‌جهت کم‌رنگ بودن مباحث روش‌شناختی، خود ملاصدرا و شاگردان او اثر جداگانه‌ای درباره نسبت روش‌های یادشده ننگاشتند. نخستین‌بار علامه حسن‌زاده آملی (ره) اثری کوتاه دراین‌باره نوشت و توجه اندیش‌وران را بدان جلب نمود. از دیدگاه ایشان دین، عرفان و فلسفه از هم جدایی ندارند. عرفان از راه شهود و فلسفه از راه عقل، اگر درست و برابر موازین حرکت کنند جز به حقیقت نخواهند رسید. حقیقتی که وحی با روش فوق بشری خود بدان دست یافته و در قالب نقل از آن سخن می‌گوید. این دیدگاه، مخالفانی نیز دارد که امروز به‌نام “مکتب تفکیک” شناخته می‌شوند. آن‌ها بر جدایی روشی و محتوایی این سه حوزه تاکید می‌ورزند. اما بیش‌تر (اگر نگوییم همه) دلیل‌هایی که ایشان به‌سود خود برپا می‌کنند، ناتمام است. اساتید و پژوهش‌گران گرامی برای تحقیق بیشتر دراین‌باره می‌توانند به کتاب “چیستی و پیوند قرآن، عرفان و برهان” مراجعه نمایید. 🌐https://hekmateislami.com/?p=12845 @hekmateislami