eitaa logo
علی قاسمی
6.6هزار دنبال‌کننده
287 عکس
450 ویدیو
74 فایل
انتشار آثار و آموزش‌های قرآنی استاد علی قاسمی مؤلف و مدرس کتاب‌های آموزش قرآن و کارشناس معارفی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آموزش درست‌خوانی قرآن کریم درس ۵|کسب مهارت در خواندن «حروف دارای ضمه» ثانیه۲۶👈🏻ضمه از صداهای کوتاه هستش و با یک ضرب خونده میشه دقیقه۱:۶👈🏻کلمات رو با هم تمرین کنیم دقیقه۲:۱👈🏻تمرین پایانی آیات۱۱_۱۵سوره کهف هستش 🆔@aqquran لینک مستقیم https://eitaa.com/aqquran/552
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از علی قاسمی
برخی روش‌های رایج حفظ را در یادداشت قبل نام بردیم. اما باید بدونیم حافظه انواع و تقسیمات و کارکردهایی داره. یکی از تقسیمات حافظه دیداری، شنیداری، نوشتاری، گفتاری، ادراکی تعقلی و ... است. هر چه از طریق چشم و دیدن، آنچه از طریق استماع و گوش دادن، هر چه از طریق نوشتن، آنچه در اثر گفتن یا خواندن و تکرار، آنچه با تحلیل و تعقل و ادراک در مغز در حافظه ثبت شود ، در این بخش‌ها نگهداری می‌شود. روش استاندارد و مؤثر حفظ، روشی است که به صورت چندجانبه همه ظرفیت‌های یادگیری و به‌یادسپاری را در مغز فعال کند. ان شاءالله در یادداشت‌های بعدی تلاش می‌کنیم روش استاندارد و چند جانبه به‌یادسپاری و حفظ آیات را تبیین کنیم. یا علی @aqquran
حفظ قرآن یک نعمت بزرگ است. این جوانها و نوجوانها سن توانائی حفظ را قدر بدانند. شماها در سنی هستید که میتوانید حفظ کنید و در ذهنتان بماند. ما هم میتوانیم حفظ کنیم؛ در سنین ما هم میشود؛ اما خیلی ماندگار نیست؛ زود از ذهن ما میرود. اینطور نیست که در سنین امثال بنده نشود حفظ کرد؛ چرا؟ سنین بالاتر از ما - یعنی سنین هفتاد و پنج، هشتاد - میشود حفظ کرد. من شنیدم مرحوم آیت‌اللَّه خوئی در همین سالهای آخر عمر قرآن را حفظ کرده بود. خیلی مهم است؛ پیرمرد مثلاً هشتاد ساله قرآن را حفظ کند! میشود حفظ کرد، اما ماندگار نیست؛ از ذهن زائل میشود. اگر شما در دوره‌ی جوانی و بخصوص در دوره‌ی نوجوانی؛ یعنی از سن همین نوجوانهائی که اینجا برای ما تلاوت کردند یا بالاتر از اینها، قرآن را حفظ کنید، این یک سرمایه و ذخیره‌ای برای شماست. و امکان تدبر در قرآنی که در حفظ انسان هست، بمراتب بیشتر از امکان تدبر برای کسی است که قرآن را حافظ نیست. امام خامنه ای مد ظله العالی @aqquran لینک مستقیم https://eitaa.com/aqquran/556
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأکید بر شناخت صحیح دین ب) نفی راه‌های باطل در اعتقادات ۱. نفی تقلید در اعتقادات وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ ٱتَّبِعُواْ مَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ قَالُواْ بَل نَتَّبِعُ مَآ أَلفَينَا عَلَيهِ ءَابَآءَنَآۚ أَوَلَو كَانَ ءَابَآؤُهُم لَا يَعقِلُونَ شَيئـا وَلَا يَهتَدُونَ و هنگامى كه به آنان [كه آلودۀ به شرك و كفرند] گويند: از آنچه خدا نازل كرده پيروى كنيد، پاسخ دهند: نه، بلكه از آيينى كه پدرانمان را بر آن يافتيم، پيروى مى كنيم آيا هر چند پدرانشان چيزى نمى فهميدند و راه نمى يافته اند [باز كوركورانه از آنان پيروى خواهند كرد؟! ] خدای مهربان در این آیه با اشاره به رفتار نادرست مشرکان و زشت‌انگاشتن بت‌پرستی آنان، ریشه‌ی این انحراف بزرگ را تعصب و تقلید جاهلانه از پدران و پیشینیان گمراه و نابخرد معرفی می‌کند. یکی از ريشه‌های انحراف بشر همین تعطیلی عقل و اندیشه است. اینکه عقل را تعطیل کرده و بدون هر گونه تلاش برای دستیابی به حقایق و آموزه‌های هدایت‌آفرین، خطوط احمقانه قوم و قبیله و حزب و فلان دسته و شخصیت هدایت‌نایافته و فلان سلبریتی یا صفحه مجازی یا شخصیت سیاسی و ... را پیگیری و کورکورانه سخنان آنان را دنبال و ترویج کنند. این غصه بزرگی است که عموم بشریت، قرآن، انبیاء الهی و اهل بیت(ع) را نشناخته و به دنبال اشخاصی هستندکه نه ازعقل وخرد بهره‌ای دارند و نه به هدایت دست یافته‌اند. به قول مولانا: دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد به زیر آن درختی رو که او گل‌های تر دارد در این بازار عطاران مرو هر سو چو بی‌کاران به دکان کسی بنشین که در دکان شکر دارد ✍ @aqquran
«فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» / سوره آل عمران - آیه ۱۷۰ آنان به فضل و رحمتی که خدا نصیبشان گردانیده شادمانند، و دلشادند به حال آن مؤمنان که هنوز به آنها نپیوسته‌اند و بعداً در پی آنها به سرای آخرت خواهند شتافت که بیمی بر آنان نیست و غمی نخواهند داشت. 🤲 رحم الله من قرأ الفاتحة مع الصلوات https://eitaa.com/aqquran ╰┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آموزش درست‌خوانی قرآن کریم درس ۶|تلفظ حرف«ع» ثانیه 0:23 👈🏻حرف«ع» از میان حلق ادا میشه مثل حرف«ح» ثانیه 0:33 👈🏻مقایسه حرف«ع» و «ح» دقیقه 1:23 👈🏻چند کلمه قرآنی دقیقه 1:48 👈🏻چند کلمه از اذکار نماز 🌸 🆔@aqquran لینک مستقیم https://eitaa.com/aqquran/567
در کار قرآنی فردی که می‌خواهد در طریق کار قرآن حرکت بکند، دل را برای مواجهه‌ی با حقیقت ناب قرآنی آماده کند؛ یعنی آن پاکیزگی دل. اگر دل پاکیزه نباشد، آماده‌ی پذیرش حق و حقیقت از زبان قرآن نباشد، دلبسته‌ی مبانی غیر اسلامی و غیر الهی باشد، با قرآن مواجه بشود، از قرآن استفاده‌ای نخواهد کرد. عزیز مد ظله العالی @aqquran لینک مستقیم https://eitaa.com/aqquran/569
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از علی قاسمی
گفتیم برای یک‌حفظ خوب و ماندگار باید تلاش کنیم همه ظرفیت‌های ممکن در مغز و حافظه را به کار بگیریم. 👀حافظه دیداری از طریق دیدن آیات نورانی قرآن هنگام حفظ فعال می شه. 👂حافظه شنیداری از طریق استماع و گوش دادن آیات هنگام حفظ به کار گرفته می‌شه. ✍حافظه نوشتاری با نوشتن آیات همزمان یا پس از حفظ فعال می‌شه. 🗣حافظه گفتاری زمانی به یاری شما می‌آید که شما آیات را از حفظ بر صفحه لسان و دستگاه تکلم جاری می‌سازید. 🧠 حافظه ادراکی تعقلی هنگامی که آیات و مفاهیم و معارف آنها را می‌فهمیم و درک می‌کنیم به یاری ما می‌آید. ان شاءالله در یادداشت‌های بعدی تلاش می‌کنیم روش استاندارد و چند جانبه به‌یادسپاری و حفظ آیات را تبیین کنیم. یا علی ارادتمند شما ✍ @aqquran لینک مستقیم https://eitaa.com/aqquran/398
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: در مورد حجاب کسانی که به شرع هم معتقد نیستند قانون را باید رعایت کنند 🔹حجاب یک حکم مسلم شرعی است و برای بانوان، پوشاندنِ غیر از صورت و دو دست واجب است و از آن صرف نظر نمی‌شود کرد. بانوان ما متعبد هستند و باید رعایت کنند. 🔹برای حجاب حکم قانونی وجود دارد و رعایت قانون بر همه واجب است. در این قضیه دخالت بیگانگان واضح و آشکار بود. از بیرون به این قضیه دمیده شد و عده‌ای هم در داخل کمک کردند. خودِ بانوانِ فهمیدۀ ما به این نکته توجه کنند. 🔹طبق آن چیزی که در گزارش‌های قابل اعتماد به ما رسید، برخی‌ها را استخدام کرده بودند تا در جامعه هنجارشکنی کنند و حرمت حجاب را بشکنند. 🔹وقتی می‌بینیم دست بیگانه در قضیه‌ای عمل می‌کند باید مواضعمان را متناسب با آن بگیریم و به او کمک نکنیم. 🔹دشمنان امروز در مسئلۀ برداشتنِ حجابِ بانوان تلاش می‌کنند اما این اولِ کار است. هدف آن‌ها این است وضعِ کشور را برگردانند به وضعیتِ فضاحت‌بار قبل از انقلاب. 🔹آن روزها برخی زنان از لحاظ سطح پوشش وضع مفتضحی داشتند و قصد دشمنان تکرارِ تدریجی آن حالت است. امروز از لحاظ علمی، مدیریتی و حضور در مناطق حساسِ ادارۀ کشور زنانِ ایرانی به مراتب بالایی رسیدند؛ با رعایت حجاب. آن روزها سطح سواد و مدیریت زنان این‌طور نبود. 🔹بنده اطمینان دارم بانوان کشورمان، حتی کسانی که در زمینۀ حجاب سهل‌انگاری دارند، دلبستۀ اسلام و نظام هستند و باید به این چشم به آن‌ها نگاه کرد. @aqquran لینک مستقیم https://eitaa.com/aqquran/574
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأکید بر شناخت صحیح دین ب) نفی راه‌های باطل در اعتقادات ۲. نفی پیروی از ظنّ و گمان در اعتقادات و تصمیمات کلیدی وَمَا يَتَّبِعُ أَكثَرُهُم إِلَّا ظَنًّا إِنَّ ٱلظَّنَّ لَا يُغنِي مِنَ ٱلحَقِّ شَيئا إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيم بِمَا يَفعَلُونَ (٣٦) یونس/۳۶ و بيشتر آنان [در عقايد و آرايشان] جز از گمان و ظن پيروى نمى كنند، يقيناً گمان و ظن به هيچ وجه انسان را از حق بى نياز نمى كند، [و جاى معرفت و دانش را نمى گيرد] مسلماً خدا به آنچه انجام مى‌دهند، داناست. لطفا در ادامه ببینید. ✍ @aqquran لینک مستقیم https://eitaa.com/aqquran/576
ادامه پست قبل👆 تأکید بر شناخت صحیح دین ب) نفی راه‌های باطل در اعتقادات ۲. نفی پیروی از ظنّ و گمان در اعتقادات و تصمیمات کلیدی خدای مهربان ریشه انحراف فکری کافران و مشرکان را بی‌توجهی آنان نسبت به درست اندیشیدن و مبادی ورود افکار و اعتماد غلط آنان به ظنّ و گمان معرفی می‌کند. مسیر پیمایش آنان برای رسیدن به اندیشه صحیح، غلط است. از همین رو به حق و حقیقت دست نمی‌یابند. وقتی پای موضوع و تصمیم مهمی در میان است، اطلاعات اولیه باید به درستی آماده و تحلیل شود تا بتوان درست تصمیم گرفت. فرض کنید یک قاضی قرار است برای کسی که متهم به قتل است، حکم قصاص و اعدام صادر کند. طبیعی است اولین و مهم‌ترین کار این است که قاضی از وقوع جرم قتل توسط متهم، مطمئن شود یا یقین حاصل کند. اگر فردی که در صحنه جرم نبوده بگوید من شهادت می‌دهم که این فرد قاتل است و برای خودش هم تحلیل‌هایی ارائه کند، قاضی نمی‌تواند شهادت او را بپذیرد. این شهادت، سخنی است ظنی و از روی حدس و گمان. قطعی نیست. اطمینان‌آور نیست‌. چون او با چشم خودش چیزی ندیده است. با ظن و گمان و احتمالات نمی‌توان قضاوتی کرد و حکمی صادر کرد. حالا فرض کنید در موضوعی که به مراتب مهم‌تر است، ما می‌خواهیم بین شریک قائل شدن برای خداوند از یک سو و وحدانیت و یگانگی او از سوی دیگر، یکی را انتخاب کنیم و اعتقادات و زندگی خود را بر اساس آن تصمیم بنا کنیم. تصمیمی که ابدیت ما را می‌سازد؛ اگر درست انتخاب کنیم، حیات طیبه و سعادت و بهشت را به دنبال دارد و اگر جانب شرک را بگیریم و به عبادت بت‌ها و مجسمه‌ها بپردازیم، شقاوت و دوزخ و عذاب الهی را برای خود خریده‌ایم. آیا اینجا می‌توانیم به یک سخن و خبر ظنّی و گمان اکتفا کنیم و بگوییم چون پدران ما چند نسل، کافر و مشرک بوده‌اند، ما هم راه آنها را می‌پیماییم و سنت اجدادمان را با تعصب حفظ می‌کنیم و حاضر به پذیرفتن توحید و یکتاپرستی نیستیم؟! خداوند به این جهالت و حماقت اشاره می‌کند و با جمله طلایی (ان الظن لایغنی من الحق شیئا) انسان‌ها را راهنمایی می‌کند که در مسائل کلیدی و محوری فقط با یقین و یا اندیشه‌های اطمینان‌آور می‌توانید به نتیجه درست برسید. در مسائل حیاتی با ظن و گمان و خیال و وهم و احساسات نمی‌توان به جایی رسید. باید با دوری از ظن و گمان، حق‌طلب بود و حقیقت راستین را یافت و از آن پیروی و تبعیت کرد. تک تک آیات قرآن برای امروز ما کاربرد جدی و حقیقی دارد. امروزه فراوان می‌بینیم که گروهی از انسان‌ها تحت تأثیر تبلیغات و خبرسازی‌ها و شایعات و اخبار ظنی به یک باره تصمیمات سخت و سنگینی می‌گیرند و پس از مدتی متوجه می‌شوند که بازی خورده و بر اساس سخنانی نادرست و دروغ آسیب‌های فراوانی به خود، خانواده، جامعه، کشور یا بالاتر زده‌اند. مثلا در سال‌های اخیر در کشور خودمان، دروغ قتل یک دختر ایران‌زمین، موجب بروز نابسامانی‌ها و آسیب‌های فراوان اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و کشته شدن افرادی شد. دقیقا اشکال همین است که گروهی بدون تحقیق با دروغ‌پردازی رسانه‌ها و مفسدین به خیابان‌ها می‌آیند و شروع به هنجارشکنی و چالش‌آفرینی برای خود و دیگران می‌کنند. یا مانند افرادی که از شیطان‌پرستی و فرقه‌های ضاله و گمراه تبعیت می‌کنند و بدون اینکه حقانیت آنها را به دست آورده باشند، تابع محض اندیشه‌های باطل آنان می‌شوند و می‌شود آنچه نباید. شاعر با الهام‌ از آیه این چنین سرود: گروه كثيرى از اين مردمان نباشند پيرو، مگر از گمان اگرچه خيالات دور و دراز نسازد كسى را ز حق بى نياز بداند خدا هرچه را مى كنيد چه آن كار پنهان بود يا پديد ✍ @aqquran لینک مستقیم https://eitaa.com/aqquran/577