eitaa logo
کارگاه ادبیات عربی
4.1هزار دنبال‌کننده
594 عکس
72 ویدیو
0 فایل
⭕️ ارسال مطالب فقط با لینک کانال ⭕️ ✅ کانال اصلی: @Arabi0_100 ✅ پرسش و پاسخ: eitaa.com/joinchat/3292397670C68405190cc ✅ کانال شخصی: @hadibayat 🎞 دوره های آموزشی: eitaa.com/Arabi0_100/286 .
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 106: 📌 رموز و نشانه های اختصاری در «المعجم الوسیط»: 🔻 فرهنگستان لغت مصر، مجموعه ای از رموز را در این کتاب به کار برده که اختصار یک اصطلاح لغوی است: 1️⃣ «ج»، برای بیان جمع بودن کلمه ای که بعد از این علامت می آید. 2️⃣ « َ ِ ُ»، برای بیان حرکت عین الفعل مضارع که پس از ذکر فعل ماضی ثلاثی مجرّد می آید. 3️⃣ «و ـ»، برای بیان تکرار کلمه و ذکر معنای جدید آن است. مثل «أبَّ للسّیرِ أبّاً و أباباً: تَهیّأ و تجهّز. و ـ إلیه: إشتاقَ و نزَع»، که در حقیقت خط فاصله به جای فعل «أبّ» و مصادر آن کشیده شده است. 4️⃣ «مو»، برای بیان مولّد بودن کلمه ایست که قبل از آن آمده است. مقصود از کلمه ایست که در گذشته پس از عصر فصاحت توسّط عرب تولید شده است. 5️⃣ «مع»، برای بیان معرّب بودن کلمه ایست که قبل از آن آمده است. معرّب واژه ای وارداتی [از زبان دیگر است] که توسّط عرب دچار تغییراتی شده است. 6️⃣ «د»، به دَخیل بودن کلمه ای که قبل از آن نوشته شده اشاره می کند. واژه ای واردتی است که هیچ تغییری در گویش عربی نکرده است، مثل: «التلیفون». 7️⃣ «مج»، بعد از کلماتی می آید که توسط فرهنگستان مصر [وضع شده و] به تصویب رسیده است. این واژگان کلماتی هستند که برای معانی جدید به کار می روند که در اعصار گذشته برای آنها کلمه ای وضع نشده است. 📚 درسنامۀ علم لغت، ص307 - 308 ✅ کارگاه ادبیات عربی: 🆔 @ARABBIC 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 124: 📌 تفاوت و 💠 «وَ مَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهيمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَ لَقَدِ اصْطَفَيْناهُ فِي الدُّنْيا وَ إِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحينَ» (البقرة: 130) 🔸 «اختیار»، یعنی شخص چیزی را برمی گزیند؛ 🔹 ولی «اِصطِفاء» گزینش خالص تر و انتخاب احسن است. ✔️ پیامبر (صلی الله علیه و آله) از میان پیامبران اولو العزم انتخاب شد (مصطفی). 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص20 ✅ کارگاه ادبیات عربی: 🆔 @ARABBIC 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
💡 7 (): ✅ فرصت فوق العاده [4] 📌 آیت الله (رحمة الله علیه): 🔸 کسی که به تماشای تلوزیون می نشیند، ابتدا می خواهد مثلا به عنوان یک وظیفۀ شرعی، از اخبار اطلّاع پیدا کند. بعد می بیند فیلمی نمایش می دهد، کنجکاو می شود ببیند این چیست، بعد از تماشای فیلم، به نظرش جالب می رسد... بعد متوجّه می شود که این یک سریال است، ادامه اش کی؟ چه شبی؟ چه ساعتی است؟ و... همینطور فرصت ها را به هدر می دهد! ❌ حالا که دیگر صحبت از مسائل رادیو و تلوزیون بحثی قدیمی است و مسئلۀ اینترنت... بلایی به جان انسان ها شده است. 🔹 خود غربی ها الآن اعتیاد به کامپیوتر را در کنار اعتیاد به مواد مخدّر و الکل می دانند و بیمارستان هایی را برای معالجه معتادین به کامپیوتر اختصاص داده اند! ⚠️ پ.ن: در اوقات فراغت و تعطیلات، زمینۀ هدر رفت فرصتها در فضاهای مجازی بیش از پیش گریبانگیر انسان می شود. امّا اگر مدیریّت شود، بهترین زمان برای جبران مافات و آمادگی برای سال تحصیلی جدید است. 📚 نسیم هدایت، ص135 ✅ کارگاه ادبیات عربی: 🆔 @ARABBIC 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 125: 📌 💠 «أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قالَ لِبَنيهِ ما تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدي قالُوا نَعْبُدُ إِلهَكَ وَ إِلهَ آبائِكَ إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ وَ إِسْحاقَ إِلهاً واحِداً وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ» (البقرة: 133) 🔸 «عَبَدَ»، به معنای «بندگی کرد» است؛ 🔹 ولی «عَبَّدَ» به معنای «به بندگی کشاند» و «راه بندگی را کج کرد». 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص20 ✅ کارگاه ادبیات عربی: 🆔 @ARABBIC 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 126: 📌 تفاوت و 💠 «وَ قالُوا كُونُوا هُوداً أَوْ نَصارى‏ تَهْتَدُوا قُلْ بَلْ مِلَّةَ إِبْراهيمَ حَنيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكينَ» (البقرة: 135) 🔸 «حَنَف» یعنی گرایش از عقاید باطل به دین حقّ و از گمراهی به هدایت؛ 🔹 ولی «جَنَف» عکس آن است، یعنی گرایش از حقّ به باطل. 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص21 ✅ کارگاه ادبیات عربی: 🆔 @ARABBIC 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 127: 📌 💠 «قُلْ أَ تُحَاجُّونَنا فِي اللَّهِ وَ هُوَ رَبُّنا وَ رَبُّكُمْ وَ لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ» (البقرة: 139) 🔸 «مُخلِص» کسی است که فاعل اخلاص، خود اوست که نا خالصی ها را از اعمال خود غربال می کند؛ 🔹 ولی «مُخلَص» (اسم مفعول) همان مخلِصی است که نا خالصی های ناپیدایش را خدا پاک می کند پس در حقیقت، خدا فاعل اخلاص اوست. لذا طمع شیطان از او قطع شده است: «وَ لَآُغوِیَنَّهُم أجمعینَ إلاّ عِبادَکَ مُنهُمُ المُخلَصینَ» (الحجر: 39 - 40) 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص21 ✅ کارگاه ادبیات عربی: 🆔 @ARABBIC 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📜 15: 📌 دزدِ نماز خوان و طلبه 🔸در بعضى از کتابها آمده که، قافله اى از ایران براى زیارت «عتبات عالیات» به عراق مى رفتند در میان این قافله، طلبه اى بود که براى تحصیل علوم دینى به نجف مى رفت. دزدها اموال قافله را از آنها گرفتند و چند عدد کتاب دینى طلبه را هم از او به سرقت بردند. 🔹 طلبه به یکى از دزدها گفت: این کتابها براى شما فایده اى ندارد آنها را به من پس بدهید. آن دزد گفت: بیاتو را پیش رییس دزدها ببرم، شاید قبول کند و کتابهاى تو را پس بدهد. 🔸 مى گوید: همراه آن دزد رفتم، در جایى دیدم رییس دزدها مشغول خواندن نماز است، وقتى نمازش تمام شد مطلب را به او گفتم: دستور داد کتابهاى این طلبه را به او پس دهید. به او گفتم: من خیلى تعجب مى کنم شما با این که نماز مى خوانید چرا دزدى مى کنید؟ 🔻 گفت: آرى! ما دزدى مى کنیم، ولى هرگز این ریسمان باریکى که بین ما و خداست قطع نمى کنیم. ✔️ خلاصه این طلبه مى گوید: بعد از مدتى، یک روز در حرم امیرالمؤمنین(علیه السلام)بودم، دیدم یک آقایى خیلى به من نگاه مى کند، تا اینکه به من گفت: آیا تو مرا مى شناسى؟ گفتم: نمى شناسم. گفت: من همان دزدى هستم که، کتابهاى شما را پس دادم، بالاخره دیدید که نماز من کار خود را کرد و من توبه کردم و دیگر دزدى نمى کنم، اکنون به زیارت امیرالمؤمنین(علیه السلام)آمده ام. 📚 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی ✅ کارگاه ادبیات عربی: 🆔 @ARABBIC 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 128: 📌 تفاوت و 💠 «إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحيمٌ» (البقرة: 143) 🔸 «رَئوف» (رأف) به معنای دلسوزی و مهربانی شدید است و فرق آن با رحمت این است که در رحمت، صلاح و خیر طرف مقابل مقصود است ولو موجب درد و رنج طرف بشود؛ 🔹 ولی رأفت، عطوفت شدیدی است که انسان حاضر نیست طرف مقابل به خاطر مصلحت مورد رنج قرار گیرد. ✔️ در رحمت، اصل بر مصلحت است و در رأفت، اصل بر راحتی. 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص22 ✅ کارگاه ادبیات عربی: 🆔 @ARABBIC 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 129: 📌 تفاوت و 💠 «وَ لَئِنْ أَتَيْتَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ بِكُلِّ آيَةٍ ما تَبِعُوا قِبْلَتَكَ وَ ما أَنْتَ بِتابِعٍ قِبْلَتَهُم‏» (البقرة: 145) 🔸 اگر مراد از «آیه» کلام باشد، با «أنزَل» می آید، 🔹 و اگر مراد از آن «معجزه» باشد با «أتی» می آید. 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص22 ✅ کارگاه ادبیات عربی: 🆔 @ARABBIC 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
◼️ صلّی الله علیکَ یا أبا عبد الله... فرا رسیدن محرّم حسینی را خدمت ولی عصر، امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه) و تمام شیعیان جهان تسلیت عرض می کنیم.
📗 130: 📌 تفاوت و 💠 «الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرينَ‏» (البقرة: 147) 🔸 [«المُمتَرین» اسم فاعل جمع مذکّر باب افتعال از مادۀ «مَری»، که مفرد آن «مُمتَرِی» و به معنای «تردید کننده» است]. 🔹 «شک» با مطالعه به علم تبدیل می شود بخلاف مِریَة که شکّی توأم با سوء ظنّ است. 🔻 لذا مِراء بحثی حرام است. 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص23 ✅ کارگاه ادبیات عربی: 🆔 @ARABBIC 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f