💡 #علمی_معنوی 29:
✅ علل و عوامل #فراموشی (6)
6️⃣ کثرت گناه:
🔻 گناه، خارج شدن از فلسفۀ خلقت و مخالفت با قانون تکوین و ضدیّت با دستورات خدا و انبیاء عظام الهی است.
🔸 علوم و معارف، به ویژه بخشی از آن، مربوط به امور معنوی و روحانی و از بزرگترین نعمت های الهی است که شکرش همان عمل به آموخته هاست.
🔹 مخالفت با دانسته ها، کفران نعمت محسوب شده و موجب از دست رفتن محفوظات و غلبۀ فراموشی خواهد شد.
💠 قال رسولُ اللهِ (صلّی الله علیه و آله): «إتَّقُوا الذُّنُوبَ فَإنَّها مَمحَقَةٌ لِلخَیراتِ إنَّ العَبدَ لَیَذنِبُ الذَّنبَ فَیُنسی بِهِ العِلمَ الَّذی کانَ قَد عَلِمَهُ»:
▫️ از گناهان حذر کنید زیرا گناهان آثار کارهای نیک را از بین می برند. همانا بنده ای مرتکب گناهی می شود و به سبب گناه هرچه را آموخته است از یاد می برد.
🌀 إن شاء الله ادامه دارد...
📚 نسیم هدایت، ص247 - 248
📚 میزان الحکمة، ج3، ص245
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 #لغتنامه 259:
📌 تفاوت #ائتوا و #تعالوا
💠 «فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ» (آل عمران: 61)
🔹 «اِئتُوا» مطلقِ آمدن است؛
🔸 ولی «تَعالَوا» یعنی بالا بیائید که نشان می دهد مخاطب در پایین قرار دارد [به تعبیر دیگر: گوینده جایگاه خود را بالاتر از مخاطب می داند].
🔻 «ثُمَّ نَبتَهِل»: سپس تضرّع و دعا کنیم، سپس با تضرّع و زاری [امر را] به خدا واگذاریم.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص57
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 #لغتنامه 260:
📌 تفاوت #قصص و #حکی
💠 «إِنَّ هذا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلاَّ اللَّهُ وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ» (آل عمران: 62)
🔹 «قَصَص»: داستان و حکایت؛ «قِصَص»: داستان ها.
🔸 «حَکَی» ناظر به بیان و نقل داستان است؛
🔹 ولی «قصّة» ناظر به دنباله دار بودن و ناقص نگذاشتن داستان است.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص58
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
💎 #سخن_بزرگان 92:
✅ روحیۀ تلاش و کنجکاوی
📌#مقام_معظم_رهبری (حفظه الله):
🔸 یک جمله برای برادران جوان بگویم:
🔹 عامل عمدۀ پیشرفت علمی غرب و اروپا، استعداد بالای آنها نبود، استعداد آنها فوق العادگی نداشت، سابقۀ مدنیّت آنها نبود، آنها مدنیّت دیرین و سابقه داری نداشتند؛ مذهب و تفکّر تشویق کنندۀ به علم و دانش نبود، آنها چنین مذهبی نداشتند؛ وجود آزادی اجتماعی نبود، آنها دچار حکومت های بسیار بسیار خشن و دیکتاتوری بودند.
🔺 یک عامل داشت؛... و آن، عبارت از تلاش، خسته نشدن از کار، پرکاری، نشاط کار داشتن، حاضر یراق بودن برای همۀ کارها و به دنبال استفهام و کنجکاوی خود حرکت کردن بود.
♨️... دنبال کار را بگیرید و خسته نشوید. هر کاری را که شروع می کنید، تا نهایت آن کار بروید و احساس کسالت و ملالت نکنید.
📚 نسیم هدایت، ص207
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 #لغتنامه 262:
📌 تفاوت #مومن و #ربانی
💠 «كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ» (آل عمران: 79)
🔹 «مؤمن» یعنی کسی که ایمان آورده است؛
🔸 ولی «رَبّانی» یعنی مؤمن الهی که در ایمان و عمل کامل است.
🔻 «عالِم ربّانی» یعنی عالِم عامل و معلِّم منسوب به پروردگار.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص60
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
✅ ثبت نام دورۀ آموزش تصویری کتاب #صرف_مقدماتی؛ از امروز آغاز شد
☑️ برای کسب اطلاعات بیشتر و تماشای رایگان 8 درس اوّل 👈«اینجا»👉 را بزنید.
📗 #لغتنامه 263:
📌 تفاوت #تعلم و #دراست
💠 «كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ» (آل عمران: 79)
🔹 «تَعَلُّم»، مطلق یادگیری است؛
🔸 ولی «دِراسَت» ناظر به یادگیری رسمی است که با خواندن کتاب و ممارست در آن صورت می گیرد.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص60
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
💡 #علمی_معنوی 30:
✅ #مشاوره
✔️ کار مشاور، «تسهیل تصمیم گیری» شماست و نه «تصمیم».
🔸 تصمیم گیری کار شخص شماست و مشاور به شما کمک می رساند که راحت تر تصمیم بگیرید...
💠 «وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ» (آل عمران:159)؛
▫️و در كارها با آنان مشورت نما، و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن، كه بىترديد خداوند توكل كنندگان را دوست دارد.
📚زندگی اصولی، ص140
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 #لغتنامه 264:
📌 #اصر
💠 «قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى ذلِكُمْ إِصْري» (آل عمران: 81)
🔹 «اِصر»: تعهّد محکم، پیمان قطعی.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص60
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f