eitaa logo
دانشکده عربی.آگاه
769 دنبال‌کننده
172 عکس
6 ویدیو
0 فایل
ارتباط با استاد @a_agah_82 ارتباط با ادمین پشتیبان @Zahra_banu84
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال طرح شده توسط اعضاء کانال
پاسخ سؤال اول 👇 یقوَوُ لفیف مقرون هست که همان‌طور که ص۱۲۳ کتاب صرف ساده هم اشاره کرده: قواعد معتل بر عین‌الفعل لفیف، اجرا نمی‌شود. 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 https://eitaa.com/arabi_agah کانال ایتا https://rubika.ir/arabi_agah کانال روبیکا https://t.me/arabi_agah کانال تلگرام
پاسخ سوال دوم👇 تاء تانیث وضعش از اول به ساکن بوده مثل دعاتا که تا ساکن الاصل در کنار الفِ دعا قرار گرفته و التقاء ساکنین و الف دعا حذف میشه: دعَتا اما در قولا، آیا لام از ابتدای وضع به سکون بوده؟ قطعا خیر بلکه اصل بناء و ساخت آن از ماضی بوده که قَوَلَ و مبنی بر فتح بوده لذا اگرچه در حالت امر، لام، مبنی بر سکون بوده و کنار واو ساکن قرار گرفته ولی چون اصل در وضع لام، به سکون نبوده، لذا التقاء ساکنین اجرا نمیشه 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 https://eitaa.com/arabi_agah کانال ایتا https://rubika.ir/arabi_agah کانال روبیکا https://t.me/arabi_agah کانال تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترکیب عبارت از متن کتاب جواهرالبلاغه
ترکیب این عبارت از کتاب جواهرالبلاغه مورد سوال واقع شده 👆
یُؤتَی بالمسندِاِلیه عَلَماً: اَتَی در معنای جاءَ: فعل لازم است که متعدی به حرف جر و بعد مجهول شده لذا المسندالیه نائب فاعل است؛ یکی از چیزهایی که می‌تونست نائب‌فاعل قرار بگیره، همین جار و مجرور بود؛ به‌شرطی که معنای تعلیل نداشته باشه. علَماً: حال جامد و غیرمؤول به مشتق که نوع ذوالحال رو بیان می‌کنه ترجمه: مسندالیه آورده می‌شود درحالی‌که به‌صورت علم است ادامه عبارت: اذا تعیَّنَ طریقاً لِاحضار ... نقش طریقاً: م.به است. معنا میشه: وقتی متعین کند راهی را برای ... البته تمییز نسبت هم میشه گرفت که اینطور معنا میشه: وقتی متعین باشد به‌عنوان طریقی برای ... با توجه به تعیّنَ که به باب تفعُّل رفته و غالبا لازم میشه، تمییز بودن ارجح است. 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 https://eitaa.com/arabi_agah کانال ایتا https://rubika.ir/arabi_agah کانال روبیکا https://t.me/arabi_agah کانال تلگرام
ضمنا شاهد بر این‌که "علماً" می‌تونه حال واقع بشه، عبارات مشابهی مثل همین جمله در همین کتاب است که مشتق به‌کار رفته و قطعا حال هستند. مثل عبارتی که در صفحه ۸۲ از همین کتاب مشاهده میشه 👇
چرا اگر اسم غیر منصرف، اضافه شود یا ال بگیرد می تواند کسره بگیرد؟