علاوه بر اسم موصولهای خاص بالا،
اسم موصول عام، یا مشترک هم داریم 👆
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
https://eitaa.com/arabi_agah کانال ایتا
https://rubika.ir/arabi_agah کانال روبیکا
https://t.me/arabi_agah کانال تلگرام
نتیجه تقسیمات رو بالا ببینید
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
https://eitaa.com/arabi_agah کانال ایتا
https://rubika.ir/arabi_agah کانال روبیکا
https://t.me/arabi_agah کانال تلگرام
معرفی #صله بعد از #اسم_موصول
و انواع صله
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
https://eitaa.com/arabi_agah کانال ایتا
https://rubika.ir/arabi_agah کانال روبیکا
https://t.me/arabi_agah کانال تلگرام
اسم موصول اسمی است که کلمات و یا جملات را به هم متصل میکند و باعث ایجاد ارتباط میان آنان میشود. معنای آن توسط جمله بعد از آن که صله است، کامل میشود. صله بلافاصله بعد از اسم موصول میآید و نه قبل از آن.
جمله صله میتواند یک جمله اسمیه و یا فعلیه و یا حتی شبه جمله (جارومجرور، ظرف) باشد.
صله محلی از اعراب ندارد. در واقع هیچ نقشی ندارد و مانند یک جمله معمولی ترکیب میشود. ضمیر موجود در جمله صله که مرجع آن موصول است، عائد صله میباشد. درواقع اگر صله جمله باشد، دارای عائد است و عائد همان ضمیری است که به اسم موصول باز میگردد و با آن مطابقت میکند.
صله اگر شبه جمله باشد (یعنی ظرف یا جارومجرور)، عائد آن در متعلق محذوف است.
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
https://eitaa.com/arabi_agah کانال ایتا
https://rubika.ir/arabi_agah کانال روبیکا
https://t.me/arabi_agah کانال تلگرام
انواع اسم موصول:
۱. موصول خاص
۲. موصول عام
موصول خاص
موصول خاص: الَّذِي، اللَّذَانِ، اللَّذَيْنِ، اللَّذِينَ، الَّتِي، اللَّتَانِ، اللَّتَيْنِ، اللَّاتِي.
از نظر جنس مفرد مثنی جمع
مذکر الَّذِي: کسیکه، که اللَّذَانِ/ اللَّذَيْنِ: کسانیکه اللَّذِينَ: کسانیکه
مؤنث الَّتِي: کسیکه، که اللَّتَانِ/ اللَّتَيْنِ: کسانیکه اللَّاتِي: کسانیکه
تفاوت اللَّذَانِ و اللَّتَانِ با اللَّذَيْنِ و اللَّتَيْنِ
اللَّذَانِ و اللَّتَانِ در حالت رفعی، اللَّذَيْنِ و اللَّتَيْنِ در حالت نصبی و جری استفاده میشوند.
موصول عام (مشترک)
من و ما اسم موصول مشترک هستند که هم برای مفرد، مثنی و جمع، مذکر و مؤنث به کار میروند.
مَنْ: اسم موصول عام برای عاقل (انسان).
مَا: اسم موصول عام برای غیر عاقل (غیر انسان).
به مثال زیر توجه کنید.
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ.
ای مردم، بپرستید خدایی را که آفریننده شما و پیشینیان شماست، باشد که پارسا و منزّه شوید.
(الذي: موصول خاص مفرد مذکر/ خَلَقَكُمْ: جمله صله)/ (اللذين: موصول خاص جمع مذکر/ مِنْ قَبْلِكُمْ: جمله صله).
عائد صله
در جمله صله، باید ضمیری باشد که از نظر جنس و تعداد با موصول مطابقت کند، به این ضمیر عائد صله میگویند.
به مثال زیر توجه کنید:
هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ.
اوست خدایی که رسول خود را به هدایت و دین حق فرستاد.
الذي: موصول خاص مفرد مذکر/ أرسل: صله/ ه: ضمیر عائد صله.
در مثال مذکور، ضمير ه در رسوله از نظر جنس و تعداد با موصول الّذي مطابقت میکند؛ پس عائد صله است. اگر اين ضمير در صله وجود نداشته باشد، میگوييم عائد صله محذوف است و اگر وجود داشته باشد، میگوييم عائد صله مذکور است.
اسامی موصول خاص و عام میتوانند هر نقشی را بپذیرند. نقشهای چون: فاعل، مفعول، مضاف اليه و صفت و مبتدا و ...
برای مثال:
جَاءَ الَّذِي كُنْتُ أُحِبُّ أَنْ أَتَكَلَّمَ مَعَهُ.
آنکه دوست داشتم با او صحبت کنم، آمد.
الذي در اینجا فاعل است.
برای فهم بیشتر مطالب مذکور به مثالهای زیر توجه کنید.
رَجَعَتْ الَّتِي كَانَتْ فِي السَّفَرِ.
کسیکه در مسافرت بود، بازگشت.
رَأَيْتُ الَّذِينَ كَانُوا فِي الحَدِيقَة.
کسانی را که در باغ بودند، دیدم.
الشُجَاع هُوَ الَّذِي لَا يَخَاف.
شجاع همان کسی است که نمیترسد.
مَا فِي السُّوقِ اِشْتَرَيْتُهُ.
آنچه در بازار بود، خریدم.
كَتَبْتُ مَا كُنْتَ تُرِيدُ أَنْ أَكْتُبَ.
آنچه را که میخواستی بنویسم، نوشتم.
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
https://eitaa.com/arabi_agah کانال ایتا
https://rubika.ir/arabi_agah کانال روبیکا
https://t.me/arabi_agah کانال تلگرام
دانشکده عربی.آگاه
به ضميرها و فعل و مطابقت اونا با اسم موصول دقت کنید: هو (ضمیر مفرد مذکر غایب) الذی (اسم موصول خاص:
مثالهای محتواهای بالا، رو کامل توضیح دادم
رو مثالها، خوب کار کنید تا هر فعلی و هر ضمیری اومد، بتونید جایگزین کنید
در روزهای بعد، معرفه بعدی رو براتون توضیح بدم
لطفا کانال رو به دیگران، خصوصا کسانی که دانش آموز دارن، معرفی کنید
میدونید که معمولا در دبیرستانها به بچهها خوب عربی آموزش داده نمیشه
و متاسفانه، مقداری ضعف در عربی بچهها دیده میشه
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
https://eitaa.com/arabi_agah کانال ایتا
https://rubika.ir/arabi_agah کانال روبیکا
https://t.me/arabi_agah کانال تلگرام
چهارمین نوع از انواع معارف 👆
#علم
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
https://eitaa.com/arabi_agah کانال ایتا
https://rubika.ir/arabi_agah کانال روبیکا
https://t.me/arabi_agah کانال تلگرام
#علم
به اعتبار دلالتش به ۳ قسم تقسیم میشود:
اسم علم: اسمی که دلالت بر یک ذات مشخص معین دارد بدون هیچگونه زیادهای در معنا، یعنی بدون آن که قصد دیگری مثل مدح و ذم در آن مطرح باشد. مثل: زید، عبدالله، و أسامة.
لقب: اسمی است که هم در مدح استعمال میشود و هم در ذم. مثل: زین العابدین و أنف الناقة.
کنیه: اسمی است به صورت مرکب اضافی است که با ابن، أب، أمّ، ابنة، بنت، أخ، أخت، عمّ، عمّة، خال، و خالة شروع میشود مثل: أبو بكر و أمّ كلثوم.
کنیه در میان عرب علامتی از علامات مدح و شرافت است و مثلا أبو بکر الزاما پدر فردی به نام بکر نیست. یا أمّ کلثوم لزوما فرزندی به نام کلثوم ندارد.
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
https://eitaa.com/arabi_agah کانال ایتا
https://rubika.ir/arabi_agah کانال روبیکا
https://t.me/arabi_agah کانال تلگرام
انواع علم به اعتبار لفظ:
💫💫💫
اسم علم به اعتبار لفظش به دو دسته تقسیم می شود:
۱- بسیط(مفرد)
۲- مرکب: این نوعِ مرکب نیز به سه دسته تقسیم میشود:
مرکب إسنادی، که در اصل یک جمله بوده گه حالا اسم علم قرار گرفته.
مانند: رام الله، تأبّط شرّاً، شاب قرناها، البدر طالع.
مرکب إضافی مانند: عبدالله، ابوالفضل، امرؤالقيس. این مرکب همیشه دائم الاضافه میباشد. مانند: «تبّت یدا أبی لهب و تبّ»
مرکب مزجی مانند: بعلبک و سیبویه.
💫💫💫
اسم علم به اعتبار لفظش به دو دسته تقسیم می شود:
۱- بسیط(مفرد)
۲- مرکب: این مرکب نیز به سه دسته تقسیم میشود:
مرکب إسنادی مانند: رام الله، تأبّط شرّاً، شاب قرناها، البدر طالع.
مرکب إضافی مانند: عبدالله، ابوالفضل، امرؤ القيس. این مرکب همیشه دائم الاضافه میباشد. مانند: «تبّت یدا أبی لهب و تبّ»
مرکب مزجی مانند: بعلبک و سیبویه.
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
https://eitaa.com/arabi_agah کانال ایتا
https://rubika.ir/arabi_agah کانال روبیکا
https://t.me/arabi_agah کانال تلگرام
اسم عَلَم یکی انواع معارف هست که
به لحاظ جنس به دو نوع:
علم شخص
و
علم جنس
و به اعتبار لفظ به دو نوع:
بسیط
و
مرکب
و به اعتبار کیفیت وضع و ایجاد شدنش، به سه قسم:
منقول
و
مرتجل
و
علم بالغلبه
تقسیم میشود.
👈 توضیح هر یک:
💫💫💫
اسم علم
به اعتبار جنس و معنایش به دو دسته تقسیم می شود:
علم شخص:
علمی است که وضع میشود به خاطر دلالت بر شیئ معین جزئی خارجی غیر قابل انطباق بر دیگری.
مانند: علی، مکه، جبرائیل و قریش
علم جنس:
علمی است که وضع میشود به خاطر دلالت بر ماهیت معینی که در ذهن وجود دارد و ممکن است دلالت کند بر هر فردی از افراد آن ماهیت. مانند: «أُسامه» که ماهیت است برای شیر.
💫💫💫
اسم علم
از لحاظ کیفیت وضع به سه دسته تقسیم میشود:
علم مرتجل: علمی است که استفاده از آن جز در علمیت سابقه نداشته و از ابتدا تنها به عنوان علم به کار رفته است مثل: سعاد، عمر، حمدان، غطفان.
علم منقول از ابتدا علم نبوده و در غیر علمیّت به کار میرفته و سپس به علمیت متقل شده است.
بیشتر اعلام در زبان عربی از دسته علم منقول هستند.
علم منقول میتواند منقول از مصدر (مثل: فضل)، اسم جنس (مثل: أسد)، صفت (مثل: حارث، مسعود، سعيد)، فعل (مثل: شمَّر، أبان، يَشكر، يحيى)، جمله (مثل: اجذِم، قُم، جاد الحق،تأبّط شرًّا)، حرف (مثل: لیتَ)، و یا حرف و اسم (مثل: عن زید) باشد.
علم بالغلبه: اسم علمى است که اول برای یک معنایی وضع شده بود اما در اثر استعمال کثیر برای معنای دیگر، معنایش عوض شده و معنای جدید را گرفته است. مانند: مدینه
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
https://eitaa.com/arabi_agah کانال ایتا
https://rubika.ir/arabi_agah کانال روبیکا
https://t.me/arabi_agah کانال تلگرام