eitaa logo
دانشکده عربی.آگاه
773 دنبال‌کننده
172 عکس
5 ویدیو
0 فایل
ارتباط با استاد @a_agah_82 ارتباط با ادمین پشتیبان @Zahra_banu84
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَ قَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ يَأْكُلُ الطَّعَامَ وَ يَمْشِي فِي الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَلَكٌ فَيَكُونَ مَعَهُ نَذِيرًا سوره فرقان/ آیه ۷ چرا "ما لِ هذا" جدا از هم آورده شده و نفرموده: "ما لِهذا"؟ 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 https://eitaa.com/arabi_agah کانال ایتا https://rubika.ir/arabi_agah کانال روبیکا https://t.me/arabi_agah کانال تلگرام
دانشکده عربی.آگاه
وَ قَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ يَأْكُلُ الطَّعَامَ وَ يَمْشِي فِي الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنْزِلَ إ
پاسخ سوال 👇 1⃣ اولین بار در مصحف امام معصوم‌(ع) این‌چنین نوشته شد و سایر مصاحف، از آن تبعیت کردند. 2⃣ خط مصحف، سنّتی است که اجازه تغییر ندارد تا قرآن به‌دلایل مختلف وارد حیطه تحریف نشود. 3⃣ در آیه قبل: آیه ۶ سوره فرقان، می‌فرماید: "قُلْ أَنزَلَهُ الَّذِى يَعْلَمُ السِّرَّ فىِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض ..." یعنی: اسرار همه‌چیز در آسمان‌ها و زمین را خدا می‌داند. 👈 پس سرّ این نوشتن را هم خدا می‌داند. 4⃣ به ترجمه این آیه توجه کنید: "و گفتند: این چه پیامبری است که غذا می‌خورد و در بازارها راه می‌رود؟ چرا فرشته‌ای (محسوس و ظاهری) به سوی او نازل نشده که همراه او بیم‌دهنده باشد؟" چنان‌چه ملاحظه کردید، در این آیه، کفار، به تمسخر پیامبر‌(ص) پرداخته‌اند و از رسول خدا‌(ص) که رسول بودن ایشان را قبول نداشتند، از باب ریشخند، تعبير به" هذَا الرَّسُولِ" كرده‌اند. همین تمسخر، دلیل است برای تعجبی بودن استفهام در آیه شریفه 5⃣ منفصل و جدا نوشته شدنِ جار از مجرورش: "لِ هذا" دلالت دارد بر این‌که: این مسخره کردن، از پیامبر(ص) به دور است و از پیامبر خدا، جداست... به‌عبارتی یعنی: این تهمت‌ها به پیامبر(ص) نمی‌چسبد. 6⃣ جدا نوشتن لام، یک تکنیک بلاغی است که به نوعی بر شدت و اهمیت سؤال تأکید می‌کند؛ توجه خواننده یا شنونده را به خود جلب کرده و او را به تأمل در مورد موضوع وامی‌دارد. 7⃣ همچنین می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که گوینده به شدت متعجب و یا معترض است و می‌خواهد به طور خاص به این موضوع بپردازد. 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 https://eitaa.com/arabi_agah کانال ایتا https://rubika.ir/arabi_agah کانال روبیکا https://t.me/arabi_agah کانال تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحلیل واژه "اَعِنّا" قواعد اعلال ریشه " عون: در باب افعال: اَعوَنَ 👈 اَعانَ یُعوِنُ 👈 یُعِونُ 👈 یُعِینُ امر: اَعِین 👈 اَعِن اَعِن + ضمیر نا: م.به 👈 با ادغام دو نون 👈 اَعِنّا 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 https://eitaa.com/arabi_agah کانال ایتا https://rubika.ir/arabi_agah کانال روبیکا https://t.me/arabi_agah کانال تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال طرح شده توسط اعضاء کانال
پاسخ سؤال اول 👇 یقوَوُ لفیف مقرون هست که همان‌طور که ص۱۲۳ کتاب صرف ساده هم اشاره کرده: قواعد معتل بر عین‌الفعل لفیف، اجرا نمی‌شود. 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 https://eitaa.com/arabi_agah کانال ایتا https://rubika.ir/arabi_agah کانال روبیکا https://t.me/arabi_agah کانال تلگرام
پاسخ سوال دوم👇 تاء تانیث وضعش از اول به ساکن بوده مثل دعاتا که تا ساکن الاصل در کنار الفِ دعا قرار گرفته و التقاء ساکنین و الف دعا حذف میشه: دعَتا اما در قولا، آیا لام از ابتدای وضع به سکون بوده؟ قطعا خیر بلکه اصل بناء و ساخت آن از ماضی بوده که قَوَلَ و مبنی بر فتح بوده لذا اگرچه در حالت امر، لام، مبنی بر سکون بوده و کنار واو ساکن قرار گرفته ولی چون اصل در وضع لام، به سکون نبوده، لذا التقاء ساکنین اجرا نمیشه 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 https://eitaa.com/arabi_agah کانال ایتا https://rubika.ir/arabi_agah کانال روبیکا https://t.me/arabi_agah کانال تلگرام