فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تدریس و حل تست ارزشیابی اغازین عربی نهم
قابل توجه دانش آموزان مدرسه جلالی ( فرهنگیان)
1_هزینه جزوه 150 تومان میباشد.
2_لطفا نسبت به واریز هرچه سریعتر آن اقدام کنید.
3_با توجه به شلوغ بودن کلاس ها، کانال های خصوصی هر پایه، میتواند کمک بسیار خوبی در طی سال تحصیلی باشد
4_ عضویت در کانال عربی خصوصی، آزاد و دارای اشتراک ماهیانه به مبلغ 100 تومان و برای سراسر کشور میباشد.
5_ در کانال خصوصی، نکته به نکته کتاب و نمونه سوالات بررسی می شود.
🙏🙏🙏🙏🙏🙏🌹
جزوه های کامل و کاربردی
هفتم و هشتم و نهم
جزوه کاملا رنگی
کم حجم
ارسال به سراسر کشور 🇮🇷
اسم از نظر تعداد:✏️✏️✏️✅
1_مفرد : علامت خاصی ندارد : طالب، طالبة🥇
2_مثنی: اسمی که
الف_ معنای دو 2 بدهد
ب_ علامت آن «انِ ... ینِ» زائده باشد.
ج_نونه مکسور دائماً
مثال: طالبانِ/ طالبینِ
🔥🔥اسم هایی مثل: الوان/ ادیان/غزلان/طیران: مثنی نیستند، چون آن در آنها جزء حروف اصلی است
🔥🔥أخ: أخوانِ، أخوینِ مثنی هستند.
🔥🔥🔥إخوان، إخوة: جمع التکسیر به شمار می آیند.
3_جمع سالم
جمع مذکر سالم چیست؟؟ 👴🧓🧔👱♂
الف _اسمی که معنای جمع بدهد
ب_علامت آن « ونَ.... ینَ» زائده باشد.
ج_ نونه مفتوحه دائماً.
🔥🔥🔥اسم هایی مثل مضامین، مساکین، مضمونُ، مجنونٌ، جمع مذکر نیستند
زیرا «ون، ین» در آنها اصلی است، یعنی اگر علامت های جمع مذکر را برداریم کلمه ناقص و بی معنی شود
جمع مذکر سالم هیچگاه تنوین/ حرکت کسره یا ضمه نمیگیرد.
مومنونٌ❌ / مومنونُ❌/ مؤمنونِ❌
مومنونَ✅ مومن: مفردش بعد از حذف علامت جمع مذکر سالم می ماند
4_جمع مونث سالم
جمع مونث سالم چیست؟ 👩👱♀👩⚕👩🎓
الف_اسمی که معنای جمع بدهد.
ب_علامت آن « ات» باشد. و با حذف آن مفرد سالم بماند:
الآیات: الآیة/ الصفات:الصفة/ التشریفات: التشریف/ الامتحانات: الامتحان
🔥🔥🔥اوقات و اقوات (خوش) اموات با ابیات و اصوات( بود) جمع مکسر است، زیرا، ت در آنها جز حروف اصلی است و با حذف آن کلمه ناقص و بی معنی می شود.
جمع التکسیر یا المکسر چیست؟؟
جمعی بدون قاعده است که ترتیب حروف مفرد آن معمولا به هم می ریزد، دست و پایش می شکند:
الکتاب: الکتب/ صنم : أصنام / عالم، علماء
https://eitaa.com/arabisalehnia1
معرفی چند کتاب خوب درمورد شاهنامه برای کودکان و نوجوانان
در طول سالیان گذشته، بارها برخی از دوستان که مایلند دانشآموزان یا فرزندان خود را با متون کهن ادبی آشنا کنند، از من درمورد بازنویسیهای شاهنامه برای کودکان و نوجوانان سؤال کردهاند و من به خاطر فقدان تخصص در این حوزه، جوابی برای پرسشهای این دوستان نداشتم.
اخیراً از بانوی فاضل، خانم سارا حسینی که دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات کودک هستند، دربارۀ این موضوع مهم سؤال کردم و ایشان بزرگوارانه من را راهنمایی کردند. ضمن آرزوی تندرستی و پیروزی برای آن بانوی گرامی، با استفاده از توضیحات ایشان، چند کتاب خوب را به والدین گرامی و معلمان عزیز پیشنهاد میکنم و امیدوارم که با استفاده از این متون، نورچشمیهایشان را با گنجینۀ عظیم شاهنامۀ فردوسی آشنا کنند.
۱) داستانهای شاهنامه، بازآفرینی محمدرضا یوسفی. این مجموعۀ پنجاه جلدی که خانۀ ادبیات آن را چاپ کرده است، برای گروههای سنی ب و ج (دانشآموزان دورهی ابتدایی) مناسب است. اگرچه نویسندۀ این مجموعه از متن اصلی شاهنامه فاصله میگیرد، کتاب او دارای جذابیتهای داستانی زیادی است و میتواند به خوبی کودکان و نوجوانان را جذب کند و زمینهی آشنایی آنها با شاهنامه را فراهم آورد. اما به هر حال خواننده باید مراقب باشد و همهی مطالب این مجموعه را از آنِ شاهنامه نداند.
۲) شاهنامۀ کودک و نوجوان، از محمدناصر مودودی. این مجموعه زبانی ساده و روان و زیبا دارد و بدون هیچ گونه تغییری، قصههای شاهنامه را برای گروههای سنی دال و هـ (دانشآموزان متوسطۀ اول و دوم) روایت میکند. این مجموعه که نشر دیباچه آن را چاپ کرده است، دارای نقشۀ شاهنامه و یک راهنما برای خواندن داستانهای شاهنامه نیز هست که کارِ خواندنِ شاهنامه را آسانتر میکنند.
۳) قصههای شاهنامه، از آتوسا صالحی. این مجموعه برخلاف مجموعۀ قبلی، از زمرۀ بازنویسیهای خلاق و بلکه از گروه بازآفرینیهای متون کهن است. نویسنده به شکلی خلاقانه، در عین حفظ پیرنگ داستانهای شاهنامه، داستانهایی جذاب و دلکش را پدید میآورد که میتوانند به خوبی کودکان و نوجوانان را با شاهنامه آشنا کنند. این مجموعه که دوازده جلد دارد، توسط نشر افق چاپ شده است. این مجموعه هم برای گروههای سنی دال و هـ (یعنی دانشآموزان متوسطۀ اول و دوم) مناسب است.
ایرج شهبازی
۱۱ شهریورماه ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدریس قواعد درس اول بخش دوم عربی هفتم
https://eitaa.com/arabisalehnia1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قواعد درس اول بخش 3 عربی هفتم