eitaa logo
محمد عرب صالحی
606 دنبال‌کننده
777 عکس
883 ویدیو
90 فایل
حجت الاسلام دکتر محمد عرب صالحی ◽️ استاد‌تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ◽️ پژوهشگر، نویسنده ◽️ مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 💠کانال معرفی کتب، مقالات، مصاحبه‌ 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/arabsalehi_m
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺علت تاسیس دانشگاههای تک جنسیتی در آمریکا چیست؟ 🔺 این روزها که بعضی از دانشجوهای مملکت ما بخاطر مختلط شدن سلف دانشگاه حواسشان به همه چی هست غیر از کلاس و درس، میبینیم که 120 دانشگاه تک جنسیتی در آمریکا وجود دارد که مشغول تربیت دانشجوهایی هستند که بتوانند، فقط روی علم و تحصیل و پیشرفت کشورشان تمرکز کنند. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/618
✨﷽✨ ✍ قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری 🔸روزی طلبه جوانی که در زمان شاه‌عباس در اصفهان درس می‌خواند نزد شیخ بهایی آمد و گفت: من دیگر از درس‌خواندن خسته شده‌ام و می‌خواهم دنبال تجارت و کار و کاسبی بروم، چون درس‌خواندن برای آدم، آب و نان نمی‌شود و کسی از طلبگی به جایی نمی‌رسد و به‌جز بی‌پولی و حسرت، عایدی ندارد. 🔸شیخ گفت: بسیار خب! حالا که می‌روی حرفی نیست. فعلا این قطعه سنگ را بگیر و به نانوایی برو چند عدد نان بیاور با هم غذایی بخوریم و بعد هر کجا می‌خواهی برو، من مانع کسب‌وکار و تجارتت نمی‌شوم. جوان با حیرت و تردید، سنگ را گرفت و به نانوایی رفت و سنگ را به نانوا داد تا نان بگیرد ولی نانوا او را مسخره نمود و از مغازه بیرون کرد. پسر جوان با ناراحتی پیش شیخ بهایی برگشت و گفت: مرا مسخره کرده‌ای؟ نانوا نان را نداد هیچ، جلوی مردم مرا مسخره کرد و به ریش من هم خندید. 🔸شیخ بهایی گفت: اشکالی ندارد. پس به بازار علوفه‌فروشان برو و بگو این سنگ خیلی باارزش است، سعی کن با آن قدری علوفه و کاه و جو برای اسب‌هایمان بخری. او دوباره به بازار رفت تا علوفه بخرد ولی آن‌ها نیز چیزی به او ندادند و به او خندیدند. جوان که دیگر خیلی ناراحت شده بود، نزد شیخ آمد و ماجرا را تعریف کرد. 🔸شیخ بهایی گفت: خیلی ناراحت نباش. حالا این سنگ را بردار و به بازار صرافان و زرگران ببر و به فلان دکان برو و بگو این سنگ را گرو بردار و در ازای آن، صد سکه به من قرض بده که اکنون نیاز دارم. طلبه جوان گفت: با این سنگ، نان و علوفه ندادند، چگونه زرگران بابت آن پول می‌دهند؟ 🔸شیخ گفت: امتحان آن که ضرر ندارد. طلبه جوان با اینکه ناراحت بود، ولی با بی‌میلی و به احترام شیخ به بازار صرافان و جواهرفروشان رفت و به همان دکانی که شیخ گفته بود، رفت و گفت: این سنگ را در مقابل صد سکه به امانت نزد تو می‌سپارم. مرد زرگر نگاهی به سنگ کرد و با تعجب، نگاهی به پسر جوان انداخت و به او گفت: قدری بنشین تا پولت را حاضر کنم. سپس شاگرد خود را صدا زد و در گوش او چیزی گفت و شاگرد از مغازه بیرون رفت. پس از مدت کمی شاگرد با دو مامور به دکان بازگشت. ماموران پسرجوان را گرفتند و می‌خواستند او را با خود ببرند. او با تعجب گفت: مگر من چه کرده‌ام؟ مرد زرگر گفت: می‌دانی این سنگ چیست و چقدر می‌ارزد؟ پسر گفت: نه، مگر چقدر می‌ارزد؟ زرگر گفت: ارزش این گوهر، بیش از ۱۰هزار سکه است. راستش را بگو، تو در تمام عمر خود حتی هزار سکه را یک‌جا ندیده‌ای، چنین سنگ گران‌قیمتی را از کجا آورده‌ای؟ پسر جوان که از تعجب زبانش بند آمده بود و فکر نمی‌کرد سنگی که نانوا با آن نان هم نداده بود، این مقدار ارزش داشته باشد، با لکنت‌زبان گفت: به خدا من دزدی نکرده‌ام. من با شیخ بهایی نشسته بودم که او این سنگ را به من داد تا برای وام‌گرفتن به اینجا بیاورم. اگر باور نمی‌کنید با من به مدرسه بیایید تا به نزد شیخ برویم. 🔸ماموران پسر جوان را با ناباوری گرفتند و نزد شیخ بهایی آوردند. ماموران پس از ادای احترام به شیخ بهایی، قضیه مرد جوان را به او گفتند. او ماموران را مرخص کرد و گفت: آری این مرد راست می‌گوید. من این سنگ قیمتی را به او داده بودم تا گرو گذاشته، برایم قدری پول نقد بگیرد. پس از رفتن ماموران، طلبه جوان با شگفتی و خنده گفت: ای شیخ! قضیه چیست؟ امروز با این سنگ، عجب بلاهایی سر من آورده‌ای! مگر این سنگ چیست که با آن کاه و جو ندادند ولی مرد صراف بابت آن ۱۰هزار سکه می‌پردازد. 🔸شیخ بهایی گفت: مرد جوان! این سنگ قیمتی که می‌بینی، گوهر شب‌چراغ است و این گوهر کمیاب، در شب تاریک چون چراغ می‌درخشد و نور می‌دهد. همان طور که دیدی، قدر زر را زرگر می‌شناسد و قدر گوهر را گوهری می‌داند. نانوا و قصاب، تفاوت بین سنگ و گوهر را تشخیص نمی‌دهند و همگان ارزش آن را نمی‌دانند. وضع ما هم همین طور است. ارزش علم و عالم را انسان‌های عاقل و فرزانه می‌دانند و هر بقال و عطاری نمی‌داند ارزش طلب علم و گوهر دانش چقدر است و فایده آن چیست. حال خود دانی، خواهی پی تجارت برو و خواهی به تحصیل علم بپرداز. پسر جوان از اینکه می خواست از طلب علم دست بکشد، پشیمان شد و به آموزش علم ادامه داد تا به مقام استادی بزرگ رسید. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/619
آلمان، این پیرزن ۹۳ ساله را بدلیل صحبت از هلوکاست برای بار چندم م زندانی کرد! آزادی بیانی که براندازا دنبالش اینه😂 https://eitaa.com/arabsalehi_ir/620
یوسف محمد رهیافته ژاپنی: روشن ترین دین برای من اسلام بود. در اسلام فقط یک کتاب وجود دارد: قرآن! و این مهمترین نکته است. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/621
فاطمه لیبنبرگ رهیافته از جنوب آفریقا: اسلام طریقت زندگی است، اسلام به معنی صلح است و یک مسلمان با تسلیم بودن مقابل خداوند متعال، برای صلح تلاش می کند. اولین هدف مسلمان، قادر متعال است. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/622
@only_analysis2.mp3
7.21M
عقبه اطلاعاتی و عملیاتی اتفاقاتی که چند روز آینده در اقلیم کردستان عراق خواهد افتاد را در این گزارش بشنوید. شاهکار بچه های ایران در مواجهه با نخبگان نظامی اطلاعاتی چهارده کشور اول جهان. حتما گوش بدید و از دست ندهید. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/623
سوخی اینوخوسا کلین، بانوی رهیافته مکزیکی: به نظر من حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی کامل و مهم است. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/624
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹امام‌خمینی: 🔸 منشأ برکاتند نه کاخها ♦️ برکات کوخ فاطمه زهرا(س)، عالم را از نورانیت پر کرده است. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/627
1_1496474701-Organized.pdf
984.2K
🔺نقد چالشی بر سخنان جنجالی دکتر محقق داماد (PDF) 👈 تقریر سکولار از تاریخ حوزه: مصاحبه روزنامه فرهیختگان با ▫️حاوی: 1⃣ اشتباهات عجیب آقای محقق داماد در گزارش تاریخ 2⃣ رازگشایی از اهداف پنهان آیت الله حائری در تأسيس حوزه قم https://eitaa.com/arabsalehi_ir/628
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥این فیلم زیبا سیستم های متنوع بدن انسان را نمایش می دهد؛ هزاران کارخانه بزرگ در بدن ما به دقت طراحی و ساخته شده است؛ این بدن بزرگترین دلیل بر وجود خالق ماست. و بهترین‌ دلیل برای شکرگژاری همه‌جانبه ماست https://eitaa.com/arabsalehi_ir/630
♦️زهرا رهیافته آمریکایی: جرقه ای که باعث علاقه ام به اسلام شد، یگانگی و بزرگی خداوند بود و سخنی از حضرت علی(ع) در کتاب ایشان نهج البلاغه درباره مفهوم توحید در اسلام... https://eitaa.com/arabsalehi_ir/631
👇👇👇👇 💢دلایل قرآنی چرایی خشونت‌های بی‌حد اغتشاشگران💢 چگونه دشمن توانست یک ایرانی را به این حد از قساوت برساند که یک بسیجی را بگیرد، دست و پایش را ببندد، دهانش را باز کند، بنزین درون دهانش بریزد و آتش بزند تا این بسیجی از درون بسوزد و حتی نتواند داد بزند و زجر بکشد تا بمیرد؟ *خدا در قرآن علتش را گفته و فرموده دو علت دارد که هرکس آن دو را مرتکب شود قادر خواهد بود بزرگترین جنایتهای تاریخ را انجام دهد:* *سماعون للکذب : خیلی زیاد دروغ شنیدن (علاقه به دروغ شنیدن)* *اکالون للسحت: خیلی زیاد حرام خوردن* اشاره به دو جنایت تاریخی که طبق بیان معصوم جنایتکاران یکی از این دو علت را مرتکب شده بودند 🔺 *حادثه اول:* وقتی در مدینه جمع شدند خانه حضرت زهرا(ع) را بسوزانند حضرت از پشت در صدا زد حسن و حسین ۵، ۶ ساله در خانه اند، گفتند : «و ان» حتی اگر آن دو هم باشند. آنگاه حضرت به علت اول اشاره کردند فرمودند علتش این است که شما از «سماعون للکذب» هستید (دروغ را دوست دارید و دوست دارید زیاد دروغ بشنوید) 🔺 *حادثه دوم:* وقتی در کربلا جنایتکاران کوفه امام را محاصره کرده بودند حضرت هر چه با آنها صحبت کرد، حضرت را هو می کردند آخرش گفتند: حسین خودت را خسته نکن تو را آنگونه می‌کشیم که کمترینش بریدن سر تو و بچه هایت و تکه‌تکه کردن بدن‌های شما باشد. آنگاه امام حسین (ع) به علت دوم اشاره کردند فرمودند علتش این است که زیاد مال حرام خوردید. چگونه دشمن این دو عامل را روی برخی از ایرانیان پیاده کرد:⁉️ 🔺 *نحوه ی پیاده کردن عامل اول( سماعون للکذب)* دشمن سه سال در پیام‌رسان‌های خارجی اینستاگرام و واتساپ و تلگرام، توانست آنقدر دروغ در جان طرف بکند که داعش آمد شیراز کشتار کرد و خود داعش به عهده گرفت اما افردی خاص و برخی ایرانیان که «سماعون للکذب» شده بودند، می‌گفتند کشتار کار نظام است و طرف باور می کرد یعنی معتاد به شنیدن دروغ شده‌اند و دروغ شنیدن را دوست داشت هرچند می‌دانست که دروغ است. 🔺 *نحوه ی پیاده کردن عامل دوم(اکالون للسحت)* علاوه بر اینکه دشمن(بدون مرز جغرافیایی و به معنای عام) با ترویج بهره، رباخواری و سبک‌زندگی غربی، بعضی‌ها را وادار به حرام خوری و دزدی کرده بود، خود دشمن برای هر جنایتی قیمتی تعریف کرده بود. از اعترافات برخی داعشیان اغتشاشگر فتنه‌ی اخیر بدست آمد که دشمن برای هر جنایتی یک قیمت گذاشته بود و هزینه‌ای پرداخت می کرد. نقش شبکه‌ی قمار و شرط‌بندی در اینستاگرام را هم در تزریق لقمه حرام به جامعه نباید از نظر دور داشت. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/632
*🔺حوزه اگر فکر ابراهیمی داشته باشد، در روز خطر دست بسته نخواهد بود. 🔺 با شهر آباد نیز مشکل حل نخواهد شد؛ مگر "امنیّت" آن تأمین شود! 🔺 حوزه نیز مسئول تأمین "امنیّت" هست و باید در این عرصه هم وارد شده و نظر دهد.* "در قرآن حرف های تازه وجود دارد که در هیچ جای عالم نیست، یک کتاب عمیق علمی که همگان در برابر آن اظهار عجز می کنند و لذا حوزه باید بیش از دیگران به قرآن توجه ویژه داشته باشد و اولین حرف را در حوزه قرآن بزند. مرحوم آیت الله بروجردی نه تنها فقیه، که یک مدیر خوبی نیز بود و نوآوری های فراوانی در حوزه داشت، ایشان تلاش های فراوانی به جهت دسترسی حوزویان به اقوال فقهای دست اول که رابط بین ما و ائمه اطهار هستند، متقبّل شد و همچنین در مباحث فقه مقارن که طلّاب و اساتید از فقه اهل سنت با خبر باشند، در مباحث رجالی و توسعه دادن طبقات، تجدید چاپ «مفتاح الکرامه» جهت اطلاع حوزویان از اقوال معاصرین نیز ورود کرده و و نوآوری های فراوانی داشته اند که حوزه باید این موارد را مورد توجه قرار دهد. در اندلس سابق مساجد بزرگی وجود داشت و فقهای نام آوری همچون ابن حزم اندلسی و ابن رشد که مرحوم بروجردی نیز از او به عظمت یاد می کند، بودند اما شبهات و قلم فلاسفه کاری کرد که این مساجد، تبدیل به کلیسا شد و این کلیسا هم تبدیل به انبار شد و بساط اسلام بر چیده شد، یعنی جنگ های صلیبی و شمشیر و گلوله نبود که اسلام را از این منطقه گرفت، بلکه شبهات و قلم فلاسفه غربی بود که اسلام را از مسجد قرطبه گرفت و دیگر هیچ خبری از اسلام نماند و الان نیز این خطر وجود دارد و حوزه باید برای دفع شبهات علمی ورود کند. حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد و شبهات علمی را پاسخ دهد، چرا که قطب فرهنگی اسلام «عقل» است و این می تواند در برابر کانت و امثال کانت و فلاسفه غربی بایستند. حوزه وقتی زنده است که به قرآن برگردد و قرآن گاه به ما می گوید که شما عالم شوید و گاه می گوید که شما فرزندان ابراهیم خلیل هستید و لذا راه پدر را بروید. حوزه اگر فکر ابراهیمی داشته باشد، در روز خطر دست بسته نخواهد بود. ابراهیم خلیل علاوه بر مقامات الهی، یک جامعه شناس هم بود و لذا گفت لازم است تا مسجدی بنا شود و مردم دور آن جمع شوند، اما صرف داشتن مسجد و کعبه را کافی ندانست و گفت که این کعبه یک شهر آباد نیز می خواهد و سپس گفت با شهر آباد نیز مشکل حل نخواهد شد مگر "امنیّت" آن تأمین شود. «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا»؛ ما اگر قرآنی فکر کنیم، در کنار مسجد سازی و شهر سازی، باید به فکر "امنیّت" هم باشیم. حوزه نیز مسئول تأمین "امنیّت" هست، و باید در این عرصه هم وارد شده و نظر دهد. لذا باید مطالعات، مقالات و پایان نامه هایی را با این موضوع مورد بررسی قرار دهد." حضرت آیة الله جوادی آملی در دیدار با حجة الاسلام و المسلمین مقیمی معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم ؛ ۲۱ آذر ۱۴۰۱ https://eitaa.com/arabsalehi_ir/633
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاتوق گفتگوی چهارباغ 🔻طلاب جهادی اصفهان هر هفته یکشنبه‌ها با حضور در چهارباغ عباسی اصفهان، چهره به چهره با جوانان اصفهانی گفتگو می‌کنند 👌👌 یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ https://eitaa.com/arabsalehi_ir/634
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌❌ 🔸 تیزر همایش ملی اجتهاد عقل گرا ❎ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند: 🔻 با پیام آیت الله العظمی سبحانی 🎙 با سخنرانی: آیت الله آیت الله 📌 همراه با برگزاری مناظره علمی و رونمایی از آثار ویژه همایش ⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه، ساعت ۱۸ 🔍 اطلاعات بیشتر: 🌐 eitaa.com/joinchat/905248775C8cd586abfc
محارب کیست و مجازات او چیست - A5.pdf
1.77M
❇️ پاسخ به هفت پرسش مهم در رابطه با حد محارب ❓آیا معترض سیاسی محارب است؟ ❓آیا اغتشاشگرانی که مرتکب قتل نشده‌اند مستحق اعدام‌اند؟ ❓آیا حاکم در انتخاب مجازات‌های گوناگون برای محارب مخیر است؟ و... ✅ با خواندن این جزوه به پاسخ پرسش‌های اساسی در رابطه با حد محارب دست خواهید یافت. ✅ بخوانید، بدانید و از احکام اسلامی دفاع کنید. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/636
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دفاع جانانه جوان مسلمان در دانشگاه آکسفورد در برابر آتئیست نامدار پیتر اتکینز 🔴اسلام سبب عقب ماندگی مان شده؟! 🟢اکثر تروریست ها مسلمان اند؟! 🟡دانشمند مسلمان نداریم؟! https://eitaa.com/arabsalehi_ir/637
◾️۲۵ آذر سالروز رحلت فقيه فرزانه آيت ‏اللَّه "سيد محمدحسن ميرجهاني" (1371ش) ✍ آيت‏ اللَّه حاج سيدمحمدحسن بن ميرسيدعلي ميرجهاني طباطبايي اصفهاني، در سال 1280 ش برابر با 1319 ق در روستاي محمدآباد جرقویه در اطراف اصفهان ديده به جهان گشود. وي پس از فراگيري علوم پايه، به نجف اشرف عزيمت نمود و از محضر آيات عظام: آقا ضياءالدين عراقي، سيدابوالحسن اصفهاني، شيخ عبداللَّه مامقاني و ميرزاي ناييني بهره جست و به مدارج عالي علمي رسيد. ✅ وی پس از آن به خواست پدر به اصفهان بازگشت و به انجام امور ديني پرداخت. آيت‏ اللَّه ميرجهاني در علوم غريبه اطلاعاتي عميق داشت. هم‏چنين طبع روانش او را قادر ساخته بود تا در مدح معصومين(ع) به عربي و فارسي به نيكويي شعر بسرايد. آثار چندي از اين عالم رباني به جاي مانده است كه مِصباح‏ البلاغه، كُنوزُالحِكَم و فُنون‏ الكَلِم و ديوان اشعار از آن جمله‏ اند. نقل شده ایشان از معدود علمایی است که به محضر حضرت بقیة‌الله الاعظم تشرفاتی داشته‌اند ✅ وی سرانجام در بيست و پنجم آذر 1371 ش برابر با بيست‏ ويكم جمادي‏ الثاني 1413ق در نودويك سالگي در اصفهان چشم از جهان فرو بست و در جوار مقبره علامه مجلسي در كنار مسجد جامع اين شهر به خاك سپرده شد. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/638
رنگِ ننگ روزی جلال آل احمد درباره جنازه شیخ فضل الله بر سرِ دار نوشت: از آن روز بود که نقش غرب زدگی را همچون داغی بر پیشانی ما زدند. و من نعش آن بزرگوار را بر سر دار، همچون پرچمی می دانم که به علامت استیلای غرب زدگی پس از دویست سال بر بام سرای این مملکت افراشته شد.” ◼️ قرار نیست حاصل تلاش چند صد ساله استعمار پیر و روباه مکار انگلیس هیچ باشد که باطل برای رسیدن به اهداف خود از ابزار هزاران شبکه و رسانه و پولپاشی و‌...دریغ نمی کند اما صد افسوس برای این جوانان که فکر می‌کنند با پاک کردن چند خط نوشته می‌توان ننگِ قتل عام و نسل کشی چند میلیون ایرانی مظلوم و کودتای ۲۸ مرداد و دهها توطئه دیگر توسط انگلیس خبیث را پاک کرد! 🔶 البته در مقابل سیلِ میلیونی جوانان آزاده و آگاه در ایران و کشورهای منطقه که از یوغ استعمار فکری انگلیس در آمدند این ها هیچ اند! اینک از کشوری که روزگاری رنگ غروب نمی‌دید جز غروبی وحشت انگیز و جنازه ای نحیف نمانده است! زمستان سختِ روباه پیر و فرتوت تازه شروع شده! https://eitaa.com/arabsalehi_ir/639
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسیحی ها حضرت مریم را جهانی کردند چرا حضرت فاطمه سلام الله علیها که به تنهایی یک امت بود جهانی نشود😭 https://eitaa.com/arabsalehi_ir/640
در پاسخ به درخواست برخی از دوستان چکیده و لینک همه مقالات دکتر عرب‌صالحی بصورت یکجا مجددا بارگذاری میشود👇👇
📄 🔰 مبانی تاریخمندی قرآن و تحلیل و نقد مبنای وحی شناختی آن ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ تاریخمندی قرآن مبانی و ادله مختلفی دارد؛ در این مقاله ضمن برشمردن کل مبانی به یک مبنا به تفصیل پرداخته خواهد شد و آن مبنای وحی شناختی تاریخمندی قرآن است. رابطه وحی با واقعیت های عینی زمان نزول و تأثیرپذیری یا عدم تأثیر پذیری وحی از آنها، از جمله موضوعات مهمی است که در سده اخیر مجادلات و شبهات زیادی را سبب شده است. پذیرش تأثر قرآن از واقعیات زمانه بدون شک یکی از مبانی نظریه تاریخمندی قرآن است؛ نظریه ای که بشری شدن و قابل نقد و رد بودن قرآن یا برخی از آموزه های آن را به دنبال داشته و تنها منبع غیرمحرف آسمانی را از جهات دیگری زیر سؤال می برد. ♦️ مطابق این مبنا وحی حیث دیالکتیک با واقعیت های زمان نزول دارد و به تبع آنها نازل شده است؛ به نحوی که اگر آن واقعیت ها دگرگون بود وحی هم متفاوت می شد؛ محور نقدها در این مقاله بر نفی حیثیت دیالکتیکی وحی است و در ادامه نحوه تعامل وحی با واقعیت های زمان نزول تبیین شده است. لینک اصلی دریافت مقاله👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/373185 🆔 @arabsalehi_ir