eitaa logo
«مطالعات جهان عرب»
1.2هزار دنبال‌کننده
66 عکس
21 ویدیو
10 فایل
🌸 کانال «مطالعات جهان عرب» منظاری ایرانی به منظر اندیشه در جهان عرب است با تمرکز بر معرفی جریان های فکری، جنبش های اسلامی، اندیشمندان تمدنی، مراکز پژوهشی، اندیشکده ها، متون معیار و... 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی ارتباط با ادمین. @sheikhhosseini64@
مشاهده در ایتا
دانلود
«سمتِ صَمت از دبی تا تهران» 🔹چهار شنبه ۱۱ اردیبهشت چند ساعت،اکسپو تهران2024 را از نزدیک دیدم. می‌گویند بیش از ۲۰۰۰ تاجر از۱۰۰کشور برای بازدید آن به تهران آمده تا دستاوردهای صادراتی ایران در عرصه های پتروشیمی،معدنی، پزشکی،غذایی،صنایع دستی، ماشین الات، صنعت ساختمان و دارویی را از نزدیک ببینند و وزارت«صمت»هم برگزار کننده است. نمایشگاه برای اصحاب علوم انسانی که کمتر با پیشرفت های صنعتی کشور آشنا هستند، آورده های زیادی داشته و در بسیاری از موارد افتخار آمیز است. 🔸دو سال قبل نیز اکسپو دبی را که به دلیل کرونا با تاخیر در2021 با حضور ۱۸۰ کشور برگزار شد،دیده بودم که پاویون اکثر کشورها نشانگر این بود که اکسپو را فرصتی همزمان برای ارائه تاریخ،فرهنگ،صنعت و فناوری کشورشان به مخاطبان جهانی تلقی کرده بودند لذا نمادهای فرهنگی و چشم انداز تمدنی آنها در آن کاملاً برجسته بود طوری که می‌توان در مقایسه پاویون ها باهم،اکسپو را المپیک فرهنگی کشورها دانست. 🔹بر پاویون ایران در اکسپو دبی هیچ نگاه فرهنگی و تمدنی حاکم نبود،صرفاً فروشگاهی که به بازاریابی برخی محصولات مانند پسته و زعفران و سنگ می‌پرداخت که آنجا هم سیاستگذار«صمت»بود.اکسپو تهران2024هم هرچند فقط به تولیدکنندگان داخلی اختصاص داشت اما نگاه،باز هم ارائه دستاوردهای سخت افزارانه بود و بدون پیوست فرهنگی،نشانی از ظرفیت های اندیشه ای قابل ارائه به مخاطب جهانی نداشت.احتمالا باید سیاستگذار اکسپو در ایران از«صمت»به«سمت» دیگری تغییر کند. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
16.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️أعظم الله اجورنا و اجورکم بذكري إستشهاد الامام جعفر الصادق عليه السلام  ▪️قال الصادق (عليه السلام): "مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ، وَ مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِهِ، وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِ بَيْتِهِ مُدَّ لَهُ فِي عُمُرِهِ ▪️رادود(مداح): باسم الكربلايي شاعر: عادل اشكناني 🖤منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«راز ماندگاری إدوارد سعيد» 🔹إدوارد سعید۱۹۳۵در قدس و خانواده مسیحی فلسطینی به دنیا آمد.پدرش تابعیت آمریکایی داشت لذا برای ادامه تحصیل در نوجوانی به آمریکا رفت و دکتری را 1963در دانشگاه هاوارد به پایان رساند بعد از فارغ التحصیلی تا فوت(2003) استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه کلمبیا بود.هر چند تابعیت آمریکایی داشت ولی از مهم ترین حامیان فلسطین در مجامع آکادمیک و حتی سیاسی آمریکا محسوب می‌شد. 🔸مهم ترین اثرش«الاستشراق» بود که در آن شرق شناسی را ابزاری برای تامین منافع امپریالیسم دانست و به نقد شرق شناسانی پرداخت که ظاهراً یک کار علمی می کنند اما در واقع با نگاهی از بالا به پایین به ارائه تصویری از شرق در راستای منافع استعمار می‌پردازند.او معتقد بود: «جوهر الاستشراق هو التمييز الذي يستحيل اجتثاثه بين الفوقية الغربية والدونية الشرقية»،«نمط من الإسقاط الغربي على الشرق وإرادة السيطرة عليه» 🔸چهره دوم و جنجالی ادوارد سعید را می‌توان در تصویر بالا سمت راست مشاهده کرد،زمانی که پس از آزاد سازی جنوب لبنان در سال2000 به همراه خانواده به نقطه صفر مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی رسید،سنگی را به آن سوی مرز رژیم صهونیستی پرتاب کرد و عکاس بدون هماهنگی آن را در رسانه ها منتشر کرد. با توجه به جایگاه علمی و رسمی ادوارد سعید در امریکا،فشارهای زیادی در محیط دانشگاهی آمریکا علیه او شکل گرفت. 🔻اما در نهایت او با تالیف«استشراق»و «پرتاب آن سنگ» همزمان در مواجهه علمی و نمادین با استعمار ماندگار شد. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«حوار بِلا محاور» یک شنبه شب به دعوت شورای راهبردی روابط خارجی به افتتاحیه دوره سوم«گفتگوهای ایران و جهان عرب» رفتم که به ابتکار «مرکز الجزیره للدراسات» و «شورای روابط خارجی ایران» در تهران برگزار می شد و دو دوره قبل در دوحه برگزار شده بود.از آنجا که ما با جهان عرب در وضعیت«بحران گفتگو» قرار داریم، هر ابتکاری برای گفت و شنود مستقیم طرفین گامی رو به جلو خواهد بود خصوصاً حضور اندیشمندانی چون«فهمی هویدی»،«منیر شفیق»،« سامی العریان»،«صادق الفقیه» و ... و رسانه ای هایی چون«محمد مختار الخلیل» و «مصطفی سواق» و... به ارائه تصویر واقعی ایران کمک خواهد کرد. اما نکته اصلی عدم توازن طرفین گفتگو بود از طرف ایران«دکتر کمال خرازی» و «دکتر امیرعبدالهیان» به عنوان کارگزاران رسمی سخن گفتند و نهاد برگزار کننده هم «شورای راهبردی روابط خارجی» نهادی رسمی تلقی می شد اما در طرف مقابل حدود 40 میهمان از ۱۵ کشور عربی با انگیزه ها و دغدغه های متعدد و نهاد هم «مرکز الجزیره للدراسات». کاش طرف ایرانیِ گفتگو نهادی علمی- فرهنگی بود تا گفتگو از چالش ها و فرصت های سیاسی - امنیتی به حوزه های فرهنگی -اجتماعی سر ریز می‌شد و البته آن وقت لیست مدعوین ایرانی به تجدید نظر اساسی نیاز داشت. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«حسن حنفی نماد یسار الاسلامی» 🔹حسن حنفی(1935-2021)از متفکران مصری معاصردارای دکترای فلسفه از سوربن بود.او به خوانش تحقیر آمیز غرب از شرق درقالب«شرق شناسی »انتقاد داشت لذا سعی کرد معادله را در قالب«علم الاستغراب»وارونه سازد:«یهدف علم الاستغراب...قلب الموازین فی ان تتحول بین الأنا الأروبی الدارس بالامس الی موضوع مدروس الیوم» 🔸 در پرتو این پروژه،انسان مسلمان احساس هویت مستقلی داشت که کتاب «التجدید و التراث»بازسازی این هویت با پرداختن به سه پرسش بود:با تراث چگونه تعامل کنیم؟با تمدن غرب به مثابه دیگری چگونه مواجه شویم؟پاسخ ما به مسئله های معاصرت چگونه باید باشد؟ 🔸 چون در این پروژه آغازگاه بحث از تراث است لذا ارزش تراث از نظر حنفی به اندازه ای است که در تفسیر معاصرت و پیشبرد مسئله های کنون سهم دارد.از این رو به تجدید بخشی از تراث و نقد بخشی دیگر میپرداخت لذاعلم کلام با قرائت معتزلی برای او مهم جلوه می نمود چون حامل مفاهیمی مانند:ازادی، اختیار و قدرت انسان برای ساخت جامعه مطلوب،عدالت اجتماعی بود. 🔹حنفی با وجود نقد خوانش سلفی ازسنت،منتقد جریان لیبرال نیز بود چون آنها را منفصلة عن التراث وتاريخ الذات و فرو رفته در«التغريب»می دانست او در میانه این دو جریان،منادی چپ اسلامی« یسار الاسلامی»بود.هر چند انتقاد زیادی به قرائت حنفی از قران و برداشت های او از تجدید سنت«العلمانية روح الإسلام»وجود دارد اماپروژه تجدید او به تعبیر خودش به دنبال مقاومت در برابر سه هدف بود: - التقليد للقدماء -التبعية للغرب -العزلة عن الواقع 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023
«بخش عربی نمایشگاه طهران» بین_المحلی 🔹به روال هر سال با کلی شوق و ذوق به بهانه بازدید بخش ناشران عربی، امروز جمعه روانه نمایشگاه کتاب شدم. به امید یافتن کتب منتشر شده جدید ناشران الجزایر، تونس، مغرب، مصر، قطر، سعودی و ... 🔸اما شاید بتوان وضعیت حضور ناشران معتبر جهان عرب در نمایشگاه امسال را در حد «كارثة=فاجعه» قلمداد کرد. هیچ خبری از کشورهای پیش گفته نبود و کل بخش عربی را می‌شد در کمتر از نیم ساعت بازدید کرد شکل گیری این دو سه راهرو هم به لطف غرفه های نسبتا بزرگ ناشران وابسته به عتبات(حسینی,عباسیه، کاظمیه، و آستان قدس) بود که همه در قم مکتب دارند. وگرنه اندک ناشران عراقی و لبنانی غیر مشهور و یک اردنی در یک غرفه جا می‌گرفتند لذا اصلاً خبری از کتاب های اندیشه ای و ناشران مشهور عرب سالهای قبل نبود که دلایل مختلفی دارد اما به نظرم بخشی به نارایزنی، رایزنی های فرهنگی ما در کشورهای عربی باز می‌گردد. 🔹بخشی مجزا هم به عنوان «بین الملل» تدارک دیده بودند. غرفه ای برای یمن به عنوان مهمان که کتاب چندانی در آن نبود و عمان هم به شرح ایضاً، بقیه هم نهادهای دولتی بین المللی ایرانی. خلاصه اینکه افسرده و ناامید بازگشتم از«نمایشگاه بین المحلی طهران» 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«مردم بما هو مردم» (داشته انقلاب اسلامی، نداشته جهان عرب) 🔹 با توجه به دولت -ملت سازی های غیر طبیعی و تحمیلی در جهان عربِ پسا عثمانی، درک دقیقی از مفهوم«مردم» به عنوان روح جمعی یک ملت و به مثابه کنشگر نظم-هویت بخش وجود ندارد. هر چند تحولات مردم‌سالارانه دهه قبل که جهان عرب را در برگرفت،امید بازگشت«مردم» را زنده کرد اما سرنوشتی که این کنش‌گری ناقص به یادگار گذاشت، ترمیدور در مصر، جنگ داخلی در لیبی، زندانی شدن اسلامگرایان در تونس، و سرکوب یک ملت در بحرین بود. 🔸 تجربه ای که نشان داد«مردم» در ساحتی بالاتر از منافع حزبی - جریانی در جهان عرب نتوانست روح جمعی یک ملت را نمایندگی کرده و کنش‌گری نظم بخش داشته باشد لذا پس از اندکی، پاشنه در جهان عرب بر همان منوال قبل چرخید. ▪️آنچه در چهره نگران یک ملت فارغ از جهت گیری های سیاسی در فقدان رئیس جمهور و همراهان دیدیم و آنچه در تشییع جنازه و حس همدردی و حضور میدانی مشاهده می‌شود, نشانگر سطحی عمیق تر از مفهوم به ظاهر ساده«مردم» در ساحت سیاست‌ورزی ایران پسا انقلاب است. آنجا که تعارضات جریان های مختلف به انشقاق ظاهری منجر شده، باز با کنشگری«مردم بما هو مردم» رنگ می‌بازد. لذا شاید بتوان گفت مهم ترین داشته انقلاب اسلامی نسبت به دولت ملت های عربی«مردم بما هو مردم» است که در بحران ها می‌تواند روح جمعی یک ملت را تبلور بخشیده و اختلافات و انشقاق ها را در خود حل کند. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
40.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«من المنتصر فی کربلا» ▪️تالیف: ایت الله محمد مهدی آصفی ▪️تقریر:شیخ حسینی سوال مرکزی کتاب: 🔹چه کسی در کربلا پیروز شد؟ 🔸هدف قیام امام حسین(ع) چه بود؟ 🖤منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
24.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«لماذا ٱستشهد الامام الحسین» مولف:ابوالأعلی المودودی تقریر: شیخ حسینی سوال مرکزی کتاب ▪️امام حسین برای چه چیزی شهید شد؟ 🖤منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
28.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«الحسین سر المجد والخلود» مولف: شیخ حسن الصفار تقریر:شیخ حسینی ایده اصلی:راز ماندگاری قیام امام حسین 🖤منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
6.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عشق به حسین جهانی و جاودانی ▪️زیباترین حس تاسوعا و عاشورا را در هیئت روستایمان باب گلوئیه در شهرستان رابر استان کرمان دارم. هیئتی که مرحوم پدرم سال‌ها در آن روضه خوانی می کرد. منت گذاشته و لطفاً به فاتحه ای مهمانش کنید 🖤منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1