🔶وعده قرانی نابودی صهیونیسم در آخرالزمان
🔺نظریات تفسیری درباره زمان تحقق عذاب بنی اسراییل
بخش چهارم
تلاشهای متعددی در تفاسیر برای رمزگشایی از دو فساد بنیاسرائیل در چند آیه اول سوره اسراء انجام گرفته است. همچنان که دکتر همایون، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) نظر بر این دارند «در معرفی دو فساد این قوم، از آنجا که مجموعه فسادهای آنان در تاریخ بیش از آن است که بتوان آن را منحصر به دو مورد دانست، تفاسیر دچار مشکلی جدی شدهاند.» و درست هم است. به قدری فساد دارند که نمیتوان یکی را بر دیگری ترجیح داد؛ ماجرای کشتار ایرانیان، کشتن انبیاء و رسولان و در بین آنها طرحریزی برای قتل عیسی(ع) نمونههای زیادی است که هم در قرآن و هم در تاریخ به آنها اشاره شده است
عدهای از مفسرین معتقدند این فسادهای بنیاسرائیل در زمانهای گذشته انجام شده که این اقوال در کتب تفسیری آنها موجود است و در مواضع مربوطه در مقاله نقل شدهاند. ولی به نظر میرسد بیشتر این تفاسیر، به ترتیب و سلسلهوار مطالب تفسیرهای قبلی را فقط بازنویسی کرده و خود در صدد کشف آن موضوع نبودهاند، زیرا در این تفاسیر یا نظریه جدیدی ارائه نشده و یا عدم قطعیت در نقل آرای دیگران به چشم میخورد. دکتر همایون در کتاب «تاریخ تمدن و ملک مهدوی» صفحه 21 مینویسد«در این آیات سرنوشت بنیاسرائیل پیشبینی شده و کاملاً جای تعجب دارد که هنوز علیرغم رویارویی بزرگی که پس از انقلاب اسلامی میان ما و رژیم صهیونیستی جریان دارد، تفسیر و بررسی این آیات مورد توجه جدی قرار نگرفته است.
افراد صاحب تفسیر دیگری نیز چون ملاصدرا، ابن عربی، امام خمینی(ره)، آیت الله حسن زاده، احمدی میانجی، نیز در اینباره ، اظهار نظری نکردهاند، و یا چون شهید مطهری در مجموعه آثار خود تنها به ذکر فرمول کلی فساد بنیاسرائیل و سرکوبی آن بسنده کردهاند. اگرچه در آثار مکتوب تفسیری رهبر معظم انقلاب، نظری در این زمینه یافت نشد ولی ایشان در سخنان خود بارها به نابودی اسرائیل در آیندهای نزدیک بشارت دادهاند.
تسنیم:دراین راستا شاید نکتهای که قابل توجه باشد، کیفیت، محدوده و یا مصادیق فساد بنی اسرائیل است. در این باره توضیح میفرمایید.
ابتدا عرض کنم زمانی که وعده یکی از این دو فساد آمد. به دنبال وقوع فساد، «عِباداً لَنا» برای سرکوبی آن وارد عمل میشوند. یعنی به دنبال فساد اول باید منتظر سرکوبی اول و به دنبال فساد دوم نیز باید در انتظار سرکوبی دوم باشیم. محدوده این فساد حداقل به سرزمینهایی بر میگردد که بنی اسرائیل بر آن سیطره دارد.
درعصرحاضر لابی صهیونیست به گونهای، ادعای این را دارد که در تمام کشورها باید حضور داشته باشد و بر آن ها سیطره داشته باشد، لذا به تعبیری میتوان گفت که «الارض» مطرح شده در این آیه اگر مربوط به زمان حاضر باشد، اگر تمام دنیا را در بر نگیرد، حداقل در گستره بسیار وسیعی از آن موضوعیت دارد.
اما رفتارهای منفی بنی اسرائیل را میتوان به سه دسته تقسیمبندی کرد. 1ـ فساد: به استناد «لَتُفْسِدُنَّ فِی اْلأَرْضِ مَرَّتَینِ » (اسراء،4) 2ـ به سرکشی بسیار بزرگی پرداختن: به استناد «وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًا کَبیرًا » (اسراء،4) 3ـ اشغال بیتالمقدس و پیرامون آن [سرزمین فلسطین]. زیرا «عِبادًا لَنا أُولی بَأْسٍ شَدیدٍ» (اسراء،5) نیز برای سرکوب بنیاسرائیل به بیتالمقدس و پیرامون آن وارد شده «وَ لِیدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ » (اسراء،7) و بنیاسرائیل را خانه به خانه تعقیب میکنند: به استناد «فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ» (اسراء،5)
تسنیم: برای زمان وقوع این امر چه فرضیاتی وجود دارد؟
دو فرضیه برای زمان آن وجود دارد: قبل از اسلام و بعد از اسلام. در ادامه به طرح فرض اول یعنی وقوع فساد و سرکوبی بنیاسرائیل قبل از اسلام که مورد اتفاق اکثر علمای گذشته بوده است، میپردازیم و خواهیم دید که با دلایل محکمی این فرضیه رد میشود.
فرضیه اول این است که وقوع فساد و سرکوبی بنیاسرائیل قبل از اسلام بوده است. برای این فرضیه دو احتمال مطرح است:یکی فساد در زمان حضرت سلیمان ع یعنی 950 سال قبل از میلاد مسیح(ع) و دیگری در زمان «بُختالنصر» یعنی 750 سال قبل از میلاد مسیح(ع).
درباره احتمال اول که فساد بنیاسرائیل در زمان حضرت سلیمان(ع) است استناد به این میشود که با توجه به ماجرای «تعلیم و بهرهبرداری از سحر» توسط یهود، ممکن است مصداق فساد، در زمان حضرت سلیمان(ع) در نظر گرفته شود. خداوند در این باره میفرماید: و [یهودیان] از آنچه شیاطین در زمان پادشاهى سلیمان [از علم سحر بر مردم مىخواندند] پیروى کردند. و [سلیمان دست به سحر نیالود تا کافر شود، بنابراین] سلیمان کافر نشد، ولى شیاطین که به مردم سحر مىآموختند، کافر شدند. (بقره،102)
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
🔶وعده قرانی نابودی صهیونیسم در آخرالزمان
🔺نظریات تفسیری درباره زمان تحقق عذاب بنی اسراییل
بخش پنجم
اما احتمال دوم که تحقق فساد اول در زمان بُختالنصر(750 ق.م) است، طبری در جامع البیان و طبرسی در مجمع البیان، علامه طباطبایی در المیزان، رازی در تفسیر ابوالفتوح و برخی دیگر این فساد را به زمان بُخت النصر نسبت دادهاند.
در مقابل دستهای دیگر از تفاسیر روایی مثل البرهان سید هاشم بحرانی و تفسیر قمی و تفسیر فی ظلال القرآن سید قطب هستند که در بیان دیدگاههای خود هیچ گونه اشارهای به وقوع فساد مورد نظر در زمان بُختالنصر ندارند. حجت الاسلام قرائتی در جلد 5 تفسیر نور نسبت آن به زمان بُختالنصر را نادرست میداند و آیتالله سبحانی نیز نظر مفسرین را موافق با ظاهر آیه نمیداند. مرحوم هاشمی رفسنجانی در تفسیر راهنما معتقد است که نمیتوان در مورد وقوع آن نظری را به قطعیت پذیرفت.
طبری در جامع البیان به نقل از رسولالله(ص) روایتی را ذکر میکند. که قدیمی ترین منبع بیان این احتمال به شمار میآید، قتل زکریا(ع) توسط بنیاسرائیل را منطبق بر فساد اول و قتل یحیی بن زکریا(ع) را منطبق بر فساد دوم بنیاسرائیل معرفی میکند و سرکوبی بنیاسرائیل توسط بُختالنصر را مصداق سرکوبی اول و سرکوبی توسط ابطیانحوس را مصداق سرکوبی دوم ذکر میکند؛ وی برای بنیاسرائیل طغیان سوم با دو احتمال سرکوبی آن یکی توسط طیالس و یکی توسط قاقسبن اسبایوس مطرح میکند.
تسنیم: اشاره شد به اینکه خداوند فرمودهاند بنیاسرائیل دوبار فساد میکنند، دو نظر بر زمان وقوع آن وجود دارد که عدهای قبل از اسلام و عدهای بعد از اسلام را محل وقوع این فساد و به دنبال آن، عذاب خدا معرفی میکنند. اما درباره فساد بنیاسرائیل قبل از اسلام میان مفسران اختلاف نظر وجود دارد،همچنان که برخی مفسران فساد زمان حضرت سلیمان(ع) و زمان بُختالنصر را دو فساد بنیاسرائیل میدانند، نظر شما در این باره چیست؟
بر این باورم که به چند دلیل فساد مردم در زمان سلیمان(ع) نمیتواند مصداق این ماجرا باشدـ اول اینکه آیه اول اشاره به آینده دارد. اینکه خداوند فرموده « لِنُرِیهُ مِنْ آیاتِنا» (اسراء،1) به دلیل استفاده از فعل مضارع و لام تعلیل، خداوند نمیخواهد گذشته مسجدالاقصی را توضیح دهد بلکه میخواهد چیزهایی را مطرح کند که مربوط به آیندۀ آنجاست. در حالی که دوران سلیمان(ع) مربوط به گذشته مسجدالاقصی است.
دوم، توالی و پشت سر هم آمدن فساد و سرکوبی آن، در قرآن در آیات سوره اسراء سرکوبی بیان شده است، حال آنکه مستند قرآنی برای سرکوبی بنیاسرائیل در این مقطع وجود ندارد و نیز گزارشی از سرکوبی فساد پس از نبوت حضرت سلیمان(ع) در محدوده زمانی فوق و با کیفیت مذکور در تاریخ به چشم نمیخورد. سوم اینکه نوع و محدوده فساد با آیات قرآن انطباق ندارد و چهارم اینکه عدم انطباق محوریت و «فاعل فساد» با آیات سوره اسراء؛ زیرا فاعل ماجرا را بندگان خود معرفی کرده است در حالی که در جریان سرکوبی اول و دوم بندگانی که صفاتشان را خدا در قرآن با عنوان «اولی بأس شدید» یاد کرده است، در زمان سلیمان ع نداریم.
اما در ردّ احتمال دوم یعنی فساد و سرکوبی در زمان بختالنصر(750 ق.م) به این دلایل اشاره میکنیم: عدم انطباق تاریخی؛ با مراجعه به نمودار جایگاه تاریخی، عدم تطبیق زمانی میان یحیی(ع) و بُختالنصر به وضوح مشهود است. صاحب تفسیر نمونه مینویسد: انطباق تاریخ زکریا و یحیى بر تاریخ بُختالنصر و اسپیانوس یا انطیاخوس محرز نیست بلکه بنا به گفته بعضى بُختالنصر معاصر «ارمیا» یا «دانیال» پیامبر بود و قیام او حدود 600 سال پیش از زمان یحیى صورت گرفته است؛ بنابراین چگونه قیام بُختالنصر مىتواند براى انتقام خون یحیى اقدام کرده باشد؟ همچنین اشاره به آینده در آیه اول سوره اسراء، عدم انطباق روایت اول با ظاهر آیه، عدم انطباق «عِبادًا لَنا أُولی بَأْسٍ شَدیدٍ» با شخص ظالمی مانند بُختالنصر و ضعف مبنای روایی مفسران از دلایل دیگر رد احتمال دوم است.
تسنیم:البته شما در تحقیقات علمی خود نیز نسبت به ردّ نظریات مصادیق فساد بنیاسرائیل در زمان قبل از اسلام، مصادیقی را نیز ارائه کردهاید
بله بیم این داشتیم که از حوصله بحث خارج شود که خب خدمت شما عرض میکنم.
اول اینکه کسانی که معتقد به وقوع مصداق فساد بنیاسرائیل در زمان بخت النصر هستند به تفسیر طبری استناد میکنند و مبنای نظر کسانی که این موضوع را نقل کرده و پذیرفتهاند چند روایت از صحابه است. البته در نظر علمای شیعه، روایتی که به جای معصوم(ع) به صحابه میرسد، از درجه اعتبار ساقط است. در میان روایات مذکور، تنها یک روایت از رسول خدا(ص) و به واسطه حذیفة بن یمان وجود دارد.
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
🔶وعده قرانی نابودی صهیونیسم در آخرالزمان
🔺نظریات تفسیری درباره زمان تحقق عذاب بنی اسراییل
در شش بخش
در کانال یاران اربعینی بخوانید
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
🔶وعده قرانی نابودی صهیونیسم در آخرالزمان
🔺نظریات تفسیری درباره زمان تحقق عذاب بنی اسراییل
بخش ششم
دوم اینکه گزینش و انتخاب این روایات و نیز قرار دادن آن در ذیل موضوع فوق که البته توسط غیر معصوم انجام شده است، صحیح نیست. خصوصاً در مورد روایت اول اشکالاتی دارد که در جای آن بحث خواهد شد.
سوم اینکه راویِ روایت سوم، یعنی روایتی که از رسول خدا(ص) و به واسطه حذیفه بن یمان نقل شده را صاحب تفسیر نمونه موثق نمیداند. (ج12،ص29)
چهارم اینکه در روایت تصریح نشده است این مطالب مصداق فساد بنیاسرائیل هستند. روایت اصلاً تصریحی به عبارت «فساد بنیاسرائیل» ندارد و تنها یک ماجرای تاریخی را مطرح میکند که البته همچون دیگر ماجراهای این قوم از فساد و سرکشی دور نیست.
پنجم اینکه روایت اول روایت موقوف است، در سلسله راویان آن اثری از معصوم ع به چشم نمیخورد و ششم اینکهدر این میان تنها روایت دوم قابل بررسی خواهد بود که آن هم مورد توجه مفسرین قرار نگرفته است. از این گذشته خبر واحد در موضوع تفسیر و حوزه اعتقادات به غیر از آیات الاحکام نمیتواند مفید یقین واقع شود. بنابراین جمیع مستندات روایی این فرضیه بی اعتبار و این احتمال نیز باطل است.
همچنین تعدد فسادهای بنیاسرائیل، عدم گزارش فساد بنیاسرائیل تا زمان بخت النصر( درسراسر زمین) و عدم وجود مسجد در زمان بختالنصر از دیگر دلایل رد فرضیههای وقوع فساد بنیاسرائیل بر اساس آیات سوره اسرا در گذشته است.
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
2.38M
⭕️ تبیین فوری جامعه درباره حملات دیشب👌
❓ در شرایط فعلی وظیفه ما چیست؟
🚨 خیلی فوری و مهم، لطفا به صورت حداکثری منتشر شود.
🏷 #وعده_صادق۳ #وعده_صادق #پدافند_متشکریم
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
هدایت شده از عاشقانه ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره اسرا
#اللیثی
👈کانال عاشقانه ها
کانال اختصاصی قرآن و ادعیه
https://eitaa.com/joinchat/354353447C802ad04ae5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به هرگونه تجاوزی ...
#استوری
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکم انجه تو فرمایید
#استوری
مهدی رسولی
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این جنگ را شما شروع میکنید
#سرداردلها
#استوری
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقت پیکاره
حسین طاهری
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پدافند مون اینجوری عمل کرد
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این نغمه هر لحظه جبرائیل است
حسین
حسین
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پدرش علی در خیبر و کند
بروز ترین کانال مداحی مناسبتی
https://eitaa.com/joinchat/1861222786Cc9e81ff8e1
کانال مداحی ناب را دنبال کنید 👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
═══✧❁🚩یا حسین(ع)🚩❁✧═══
#وعده_صادق
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
هدایت شده از موکب العباس ع کاشان
enc_16896706869980114669501.mp3
3.86M
📣 - ابالفضلی بودم یعنی اول ادب !
- وصلاللهعلیکیااباالادب
- ابالفضلی یعنی راهِ امامحسین ؛ ادب داشتن تو دستگاه امامحسین :)!
#محمدحسینپویانفر
#مداحی
#موکب_العباس_علیه_السلام_کاشان
https://eitaa.com/mokebalabas
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-
حسین ، زیباترین عشق ِدنیاست
صباحا اتنفس بحب الحسین علیه السلام
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار خانوادههای شهدای امنیت: شرارت دو شب پیش رژیم صهیونیستی نه باید بزرگنمایی شود و نه کوچکانگاری. باید خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی به هم بخورد. باید قدرت و اراده و ابتکار ملت ایران و جوانان کشور را به آنان فهماند.
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran