eitaa logo
دین فطری - آرشیو
6.5هزار دنبال‌کننده
60 عکس
3 ویدیو
0 فایل
این کانال برای ارائه و نشر درس‌های صوتی دین فطری به عنوان پشتیبان کانال به‌سوی بی‌نهایت راه‌اندازی شده. سایت: www.dinefetri.com ادمین‌: @dinefetri_amozesh سوالات، پیشنهادات و نقد و انتقادت را به آی‌دی ادمین کانال بفرستید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 ادامه کپشن قسمت اول 🔰 درس بیستم 🔹فلسفه اتمام دوره انبیا این است که شیطان در تمام پنج جلوه‌ای که برای آنها نسخه بدل ساخته بود شکست خورد و دیگر چون جلوه‌ای نبود لذا خداوند آخرین پیامبر را مبعوث کرد و دوران طاغوت‌های آشکار به اتمام رسید. 🔹 در روایات ائمه معصومین علیه السلام می‌فرمایند که با ارسال پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شیطان نعره کشید. 🔹 در دوره دوم یعنی طاغوت‌های پنهان در لباس دین چه اتفاقی افتاد؟ ▪️ در این دوره طاغوت‌هایی به میدان می‌آیند که همان گفتمان ابلیس که در طاغوت‌های آشکار بود را در پوشش دین می‌گویند و در جامعه پیاده می‌کنند. 🔹 اهداف ظاهری طاغوت‌ها رسیدن به دنیا قدرت ثروت و شهرت است. 🔸 روش طاغوت‌های آشکار‌: حذف خدا و دین است. 🔸 روش طاغوت‌های پنهان: سوء استفاده از نام خدا و دین برای رسیدن به قدرت است در حالی که هدف اصلی آنها حذف خدا و دین است. 🔹در واقع خطرناک‌ترین طاغوت‌ها که شناختن و شناساندنش خیلی مشکل است طاغوت‌های پنهان هستند. طاغوت‌های آشکار غارت‌گر ثروت مردم هستند ولی طاغوت‌های پنهان هم غارت‌گر ثروت و هم غارت‌گر ایمان مردم هستند. https://eitaa.com/archive_dinefetri
2002. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
14.24M
✳️ درس بیستم 🔰قسمت دوم 🔻 طاغوت‌های پنهان در لباس دین 🔹دوره اول یعنی طاغوت های آشکار با شهادت پیامبر پایان یافت: ✳️ نکته : عده ای از دشمنان دین میخواهند شهادت پیامبر را مرگ طبیعی جلوه دهند در حالی که حضرات معصومین علیه السلام فرمودند( ما مِنّا إلاّ مَقتولٌ أو مَسمومٌ ) لذا پیامبر را به شهادت رساندند چون پیامبر این بار به صورت علنی حضرت علی را جایگزین خود معرفی کرده بود ( يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ) دشمنان طرح ترور را پیاده سازی کردند و خواستند شتر پیامبر را از گردنه کوه پایین بیندازند ولی موفق نشدند و در مرحله بعد تصمیم به مسمومیت حضرت گرفتند. ❓ سوال آیا پیامبر نمی دانست که قرار است به او سم بدهند؟ ✅پیامبر می‌دانست ولی در اینجا قرار است پیامبر (ص) با فدا کردن جان خود هدایتی را رقم بزند ،یعنی با شهادتش طاغوت های پنهان آشکار می شود https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
سوال چرا خداوند همه را به صورت دفعتاً و قهری هدایت نکرد : ▪️جواب: علت این کار رشد مردم است یعنی در دوران طاغوت آشکار أنبیا گفتند با موانع آشکار چطور برخورد کنیم و آن را به ما یاد دادند حال باید موانع نامرئی را هم به ما یاد بدهند که این دیگر آخرین درجه رشد انسان می شود و این لطفی از جانب خداست و اگر به صورت قهری هدایت میشدیم به درجات بالاتری که خدا برای ما آماده کرده بود نمی رسیدیم. 🔹پیامبر وصیت کرده بود علی علیه السلام جانشینش شود بر اساس فضایلی که حضرت علی علیه السلام دارا بود لذا هروقت آیه ای از قرآن که نازل می شد و فضیلتی از امام علی علیه السلام در آن آیه بود پیامبر اشاره می کرد و تمام احادیثی را که پیامبر نقل کرده بود که همراه با فضایل امیرالمومنین علی علیه السلام بود را مردم نوشته بودند به همین دلیل یکی از دلایل منع حدیث این بود که جاعلان حدیث می خواستند طوری دیگر جلوه دهند. ▪️به مردم دستور دادن قرآن را جمع آوری کنند به این عنوان که آنها را بایگانی کنند که این نوشته ها از بین نرود چون مردم در زیر هر آیه ای که فضیلت علی علیه السلام در آن بود را نوشته بودند ولی وقتی آیات را جمع کردند آنها را آتش زدند و گفتند علت این کار این بود که می ترسیدیم آیات به همراه فضائل ترکیب شود و همان بلایی که سر تورات آمد سر قرآن هم بیاید لذا با نیرنگ آنها را از بین بردند. ▪️در اینجا طراحان صحنه شیطان بودند کارگردانان این جریان یهود و مجریان آن اولی دومی و سومی لعنت الله علیهم أجمعین إلی یوم القیامه https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
2003. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
9.78M
✳️ درس بیستم 🔰قسمت سوم 🔻 طاغوت‌های پنهان در لباس دین 🔹تکرار جلوه اول : حاکمیت ظواهر در پوشش دین به جای فضائل 🔹در دوره اولی ظواهر به جای فضائل حاکم شد و گفتند هر کسی صاحب جلوه های ظاهری است مثل ریش بلند شیخوخیت و ...حق حاکمیت دارد ولی علی (ع) چون جوان است گرچه صاحب فضائل است نمی تواند مدیریت کند و حکومت را به دست بگیرد 🔹لذا باز همان حرکت در مسیر ظواهر که نوعی از بت پرستی بود شروع شد در نقطه مقابل حضرت علی علیه السلام باید چه کند؟ آیا باید به زور حاکمیت را بگیرد و با قدرت تکوینی مسند خلافت را پس بگیرد؟ هرگز چرا؟ ✅ چون در این صورت جامعه به تکامل و تعالی نمی رسید و باید حضرت اجازه می‌داد تا آنها بمانند و با گذشت زمان مردم آنها را بشناسند لذا در اینجا علی علیه السلام باید هدایت تشریعی کند . 🔹بعد از شهادت حضرت فاطمه زهرا( سلام الله علیها )حضرت در خانه ننشستند به خلاف ادعای دشمنان که می گویند حضرت خانه نشین شدند خیر https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔹حالا چون حضرت در کانون توجه بودند و همه فضائل حضرت را می دانستند ، آنها تصمیم گرفتند که حضرت را ترور شخصیتی کنند و دروغی به حضرت نسبت بدهند که دستانشان را قطع کنند: 🔸اینجا حضرت اسلام را در خطر دید و لذا به ابن عباس پیشنهاد داد تا با آنها بیعت کند ولی بیعت ظاهری ، که بتواند برنامه های خود را به پیش ببرد 🔹 حضرت باید مدیریت، اهل فضائل و کارآمدی آن ها را نشان دهد در این مدت حضرت معجزه های زیادی را از خود نشان داد و رفته رفته مردم بیدار شدند که باید خلافت دسته آنها نباشد و کسی لایق است که اهل فضیلت است. ▪️ اما کارگردانان پشت صحنه برای حفظ آبروی خود اولی را با خربزه مسموم کردند و دومی را روی کار آوردند. 🔹 در این مرحله گفتمان حاکمیت بر اساس ظواهر رسوا شد حال باید کسی بیاید که خودی نشان دهد و در کانون توجه قرار بگیرد تا توجهی که به حضرت علی علیه السلام است کم رنگ شود در اینجا حاکمیت بر مبنای خشونت به جای رفأت اسلامی شکل گرفت https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
2004. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
13.33M
✳️ درس بیستم 🔰قسمت چهارم 🔻 طاغوت‌های پنهان در لباس دین 🔷تکرار جلوه دوم : حاکمیت قدرت و خشونت به جای رأفت و رحمت 🔹حاکمیت بر مبنای خشونت در پوشش دین شکل گرفت حال حضرت علی علیه السلام باید چه کند؟ حضرت باید رأفت و رحمت اسلامی را نشان دهد که در موارد زیادی به دومی می گفت در فلان مسئله باید با رأفت اسلامی برخورد کنی و حکم اسلام چنین است. 🔹 خیلی از رفتارهای دومی باعث میشد مردم نسبت به دین بدبین بشوند و حضرت با داستان های زیادی که موجود است تاثیر بدی که دومی می خواست بر روی مردم بگذارد را خنثی می کرد. 🔹 اگر حضرت دومی را می کشت و به درک واصل می‌کرد مردم از دومی اسطوره می ساختند و دیگر هدایتی شکل نمی گرفت . ▪️لذا اینجا حضرت باید به جای مبارزه مستقیم با گفتمان آنها مبارزه می کرد نه با خودشان ▪️ لذا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به امیرالمومنین فرمودند بعد از شهادت من باید سکوت کنی و این صبر تو است که موجب هدایت می شود ▪️باب جنگی که پیامبر برای حمله به روم را باز کرده بودرا بستند و با مذاکره قدس را گرفتند ولی یهود با آنها شرط کرد که از قدس فراتر نروند اما در عوض از آنها خواست که باب جنگ را با ایرانیان باز کنند لذا جنگهای قادسیه را به فرماندهی سعد بن ابی وقاص راه انداختند و گفتند باید ایرانیان را نابود کنید چون یهود می دانست دشمنان ها ایرانیان هستند اما از کجا میدانست؟ از زمان حضرت موسی 🔻که برای پاسخ به این سوال که یهود از کجا میدانست ایرانیان دشمنان آنها هستند باید داستان انحراف قوم بنی اسرائیل را بررسی کنیم https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinef
🔹خداوند در باره بنی اسرائیل می فرماید ( وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا ) 🔹چرا بنی اسرائیل منحرف شد؟ چون دین را به عنوان ابزار پذیرفتند نه راهی برای تکامل. ▪️ آنها به موسی ایمان آوردند ولی ایمانی که با نگاه مادی بود به عنوان مثال در سوره اعراف آیه ۱۳۸ آنها به موسی گفتند ( قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَٰهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ ۚ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ ) 🔹 آیا میشود خدای ماهم خدای دیدنی شود لذا با این جهلی که آنها داشتند خداوند فرمود آنها دو بار در زمین فساد میکنند و باعث علو کبیر می شوند بنی اسرائیل از موسی پرسیدند اون دو گروهی که به مقابله با کافران بنی اسرائیل برمیخیزند چه کسانی هستند که به نسل آینده بگوییم تا منحرف نشوند ▪️ گفت گروه اول پیامبر آخرالزمان است لذا آنها اوصاف بیشتری را پرسیدند و وقتی اطلاعاتشان کامل تر شد بر دو گروه شدند: 🔸 گروه اول از یهود تصمیم به ترور فیزیکی خاندان پیامبر گرفتند تا به دنیا می‌آید 🔸 ولی گروه دوم که عاقل تر بودند گفتن نفوذ میکنیم به پوشش دین تا دین را بزنیم به همین دلیل است که یهود ۱۰ سال قبل از بعثت پیامیر ،اولی ( لعنت الله علیه ) را آموزش داد تا بتواند نفوذ کند در پوشش دین. 🔸اما گروه دوم را حضرت موسی اینطور معرفی کرد که آن ها از شیعیان همان داماد پیامبر آخرالزمان هستند و امام صادق علیه السلام هم در مورد گروه دوم ۳ مرتبه فرمودند و ( والله هم اهل قم ) یعنی اهل ایران. ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ) مائده _۵۴ در جنگ اعراب به ایران حضرت علی علیه السلام و فرزندان گرامیشان شرکت نداشتند ولی حضرت علی (ع ) سلمان فارسی را به عنوان یک نماینده در این جنگ فرستاد ولی هدف آن حضرت از فرستادن سلمان نشان دادن چهره واقعی دین بود لذا وقتی که به ایرانی ها گفتند که مسلمانان در راه جنگ با شما هستند گفتند ما اسلام را پذیرفته ایم و از مضمون آن اطلاع داریم و جنگی با مسلمانان نداریم لذا تسلیم شدند . 🔹اما سعد بن ابی وقاص دستور را تا همه آنها را گردن زدند با مشاهده این داستان عده ای که باقی مانده بودند در قلعه الموت قزوین جمع شدند چون نفوذ به این قلعه خیلی سخت بود سلمان به فرمانده لشکر گفت اجازه بدهید تا من با آنها صحبت کنم وقتی که سلمان نزدیک در قلعه شد از قدرت تکوینی استفاده کرد و تیر هایی که به سمت سلمان پرتاب می شد به او برخورد نکرد 🔹پهلوانان دانستند که این شخص انسان بزرگی است و آن را به قلعه راه دادند و سلمان از آنها دعوت به پذیرش اسلام کرد و اسلام دارای رفت را به آنها معرفی کرد و در مرحله بعد هدف شوم اعراب را که نشان دادن جلوه خشن از دین بود را به آنها توضیح داد و همه آنها متوجه شدند که قضیه از چه قرار است و بعد مانع کشتار آنها شد و در پایان وقتی اسراء ایرانی را در مدینه بردند حضرت با آنها خیلی مهربانانه رفتار کرد و این رأفت حضرت باعث شد حب علی و اولاد علی علیه السلام در دل ایران و ایرانی شکل بگیرد. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
2005. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
17.6M
✳️ درس بیستم 🔰قسمت پنجم 🔻 طاغوت‌های پنهان در لباس دین 🔷 تکرار جلوه سوم: حاکمیت سیاست و ثروت به جای شایسته‌سالاری 🔹گفته شد تمام پنج جلوه‌ای در دوران طاغوت‌های آشکار شکل گرفت در دوران طاغوت‌های پنهان هم شکل می‌گیرد ولی در پوشش دین تا به اینجا دو جلوه با درایت حضرت علی علیه السلام خنثی شد. 🔹 در مقابله با جلوه دوم حضرت با رأفتی که در جاهای مختلف که در تاریخ بیان شده است از خود نشان دادند تفکر خشونت در پوشش دین را خنثی کردند و مدیریت با رأفت اسلامی را اثبات کردند. 🔹حال که مردم رفته رفته به حضرت روی می‌آوردند کارگردانان پشت صحنه تصمیم جدید گرفتند و دومی را هم کنار زدند و او را ترور کردند و گفتند باید کسی روی کار بیاید که سیاست داشته باشد. 🔹لذا جلوه سوم یعنی حاکمیت نیرنگ و سیاسی کاری در پوشش دین به جای صداقت و شفافیت شکل گرفت. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
2006. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.31M
✳️ درس بیستم 🔰قسمت ششم 🔻 طاغوت‌های پنهان در لباس دین 🔹نقشه جبهه کفر این بود که امامت را تبدیل به خلافت کنند و خلافت را تبدیل به سلطنت کنند تا همین رویه باقی بماند. لذا سومی را روی تخت نشاندند و این در حالی بود که معاویه هم از نزدیکان سومی بود 🔴 شبهه: عده ای می گویند آل أبی سفیان با پیامبر فامیل بودند و دعوای آنها فامیلی و خانوادگی بود بلکه دعوای امام حسن با معاویه و امام حسین با یزید یک دعوای فامیلی بود ! 🟢 جواب: وقتی اجداد پیامبر را مورد بررسی قرار می دهیم عبد مناف فرزند قصی بن کلاب دو فرزند داشت به نام هاشم و عبد شمس فرزندان هاشم عبارتند از عبدالمطلب عبدالله و پیامبر (ص) فرزند دیگر عبدالمناف عبدشمس بود که أمیه فرزند عبد شمس بود و دو پسر داشت به نام ابوالعاص و ابوسفیان . ابوالعاص فرزندی داشت به نام عفوان و عثمان پسر عفوان بود معاویه هم پسر ابوسفیان بود ❓اما سوال این جاست که بنی امیه از کجا به این خاندان ملحق می شوند ؟ ✅وقتی این سلسله اجداد به صورت ترتیبی مشاهده می کنیم درست است اما ماجرا این است که امیه فرزند عبدشمس نبود بلکه به عنوان پسرخوانده او را از فلسطین برای عبدشمس آورده بودند... https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
ادامه جواب شبهه .. ▪️امیه بعد از رحلت عبدشمس با هاشم وارد اختلاف سختی می شود و به او هتک حرمت می کند لذا او را ده سال به فلسطین تبعید می کنند تا بعداً بیاید و سلطنت را در اسلام پایه ریزی کند بعد هم به مکه می آید دارای زن و فرزند می شود که ابوسفیان فرزندش حاکمیت مکه را قبل از اسلام به دست می گیرد . 🔸تاثیر گفتمان سوم این بود که مردم فرهنگ سیاسی کاری و رابطه بازی و تبعیض در اجتماع مسلمین به واسطه دین را پذیرفته بودند و این یک فرهنگ شده بود برای آنها . ▪️چینش این فرهنگ ها آن هم به مدت ۲۵ سال کار را برای حضرت علی علیه السلام سخت میکرد و در آن ۵ سال خلافت حضرت می توانست با قدرت تکوینی خلافتی الهی را پایه ریزی کند اما این جهل مردم بود که باید درمان می شد لذامقابله با جهل آنها سخت بود و درمانش برای حضرت کار آسانی نبود. ▪️کشته شدن و حذف شدن در فرهنگ ائمه نبود بلکه آنها در فکر مقابله با گفتمانهای باطل بودند نه دشمنی با خود شخص لذا باید آن گفتمان را رسوا می کردند. حضرت علی علیه السلام باید نشان میداد سیاستی که مبنی بر شفافیت است درست است. ▪️ وقتی مردم از اختلاف طبقاتی به سومی حمله کردند و سومی توسط دامادش ترور شد بعد از به خلافت رسیدن حضرت علی ( ع ) سه جنگ پرهزینه ترتیب دادند که اینها زمینه‌ی شود برای به خلافت رسیدن معاویه . ▪️معاویه استاندار معزول شام بود و به واسطه یهود پشتوانه اقتصادی قوی داشت و همانطور که یهود در مسیحیت آن زمان دخالت کرد و انجیل را تحریف کرد و عرصه کلیسا را به دست گرفت به معاویه هم اینطور دیکته کرد که به عقاید کاری نداشته باش و کارآمدی اقتصادی خود را نشان بده تا جای فضائل را بگیرد. ▪️وقتی که جنگ صفین شکل گرفت مردم به جای اینکه نیرنگ زدن معاویه و عمروعاص را ببینند گفتند هم علی مقصر از هم معاویه . ▪️لذاگفتند علی باید کنار برود تا ارزانی شود تا اختلاف طبقاتی نباشد لذا در اینجا طرح قتل حضرت را آن هم در شب قدر کشیدند تا بلکه ثواب بیشتری هم برسند. ▪️تلاش های حضرت علی علیه السلام برای بیدار کردن جاهلان مفید فایده نبود و دیگر حضرت باید با فدا کردن جان خود آنها را از جهل بیرون می آورد . 🔹در مرحله بعد طرح صلح معاویه با امام حسن علیه السلام چهره معاویه را بر مردم آشکار کرد ▪️چون یزید را جانشین خودش معرفی کرد در جریان صلح امام حسن علیه السلام تنها راهی که حضرت می توانست گفتمان آنها را رسوا کند پیشنهاد همین صلح نامه بود که توسط خود امام حسن پیشنهاد شد لذا کشتن معاویه توسط امام حسن علیه السلام فایده ای نداشت چون مردم و حتی یاران امام حسن باور کرده بودند که معاویه شخص کارآمدی است . https://eitaa.com/archive_dinefetri
2007. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.92M
✳️ درس بیستم 🔰قسمت هفتم 🔻 طاغوت‌های پنهان در لباس دین ▪️وقتی معاویه طرح صلح را با جانشینی یزید نقض کرد ، نماد چهارم یعنی حاکمیت صنعت و توسعه اقتصادی در پوشش دین به جای تحکیم پایه های فضائل و توسعه اعتقادی شکست خورد و یزید با جلوه پنجم یعنی با شعار توسعه فرهنگی و آزادی به میدان آمد. ▪️ حاکمیت جاهلیت فرهنگی در پوشش دین به جای فرهنگی الهی و سنت نبوی شکل گرفت و یزید به صورت آشکارا فسق و فجور می کرد اما در لباس دین که فرهنگ ابتذال و تساهل شکل بگیرد ▪️لذا در اینجا مردم به عصر جاهلیت برگشتند و رقص و آواز و موسیقی رواج زیادی پیدا کرد در متن و ظاهری از دین مانده بود ✅نکته: اگر امام حسن با معاویه جنگ می کردند و کشته می شدند گفتند خروج کرده همان کاری که امام حسین هم با اینکه در زمان معاویه ۱۰ سال امامت را بر عهده داشتند نکردند چون اگر امام حسین هم با معاویه جنگ می کرد و شهید می شد خونش هدر می رفت ولی در زمان یزید امام حسین علیه السلام خروج کردند و با اینکه هدف شان حاکمیت الهی بود اما می دانست شهید می شود ولی خدا اراده کرده بود که امام حسین علیه السلام را شهید ببیند و فرزندانش را به صورت اسیر ببیند . https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔹نقاب اسلامیت از چهره یزید کنار رفته بود ولی نقاب انسانیت هنوز باقی مانده. 🔹 حال باید امام حسین علیه السلام با فدا کردن خود و خانواده‌اش این نقاب انسانیت یزید را هم کنار می‌برد تا مردم بیدار شوند. 🔹یزید دیگر نمی‌توانست ادعا کند که من انسان هستم چون امام حسین علیه السلام را کشت و فرزندانش را اسیر کرد و دیگر نمی‌توانست ادعا کند که من مسلمان هستم چون حتی به فرزند خردسال امام آب نداد. 🔹 لذا در کربلا وقتی که اجنه به کمک امام حسین علیه السلام آمدند امام در آنها تصرف تکوینی کردند تا آن جن‌ها غافل شوند و این اراده خدا و امام حسین علیه السلام بود و امام حسین علیه السلام هم تنها با جان خود می‌توانست جلوه یزید و یزیدیان را رسوا کند https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri