eitaa logo
دین فطری (آرشیو)
4.5هزار دنبال‌کننده
28 عکس
0 ویدیو
0 فایل
این کانال برای ارائه و نشر درس‌های صوتی دین فطری به عنوان پشتیبان کانال به‌سوی بی‌نهایت راه‌اندازی شده. سایت: www.dinefetri.com ادمین‌: @dinefetri_amozesh سوالات، پیشنهادات و نقد و انتقادت را به آی‌دی ادمین کانال بفرستید.
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس سیزدهم 🔰 قسمت پنجم 🔻 راه اتصال به بی‌نهایت 🔵 ادامه بحث شرایط اتصاف به صفات الهی ۴_ اتصاف به فضائل همراه با پرهیز از رذائل ▪️اتصال و اتصاف به اسماء الله با پرهیز از رذائل (گناهان) حاصل می‌شود. ▪️برای پرهیز از رذائل ابتدا باید مصادیق آن را بشناسیم تا بتوانیم پرهیز کنیم. 🔴رذائل: کبیره و صغیره 🔷۱- گناهان کبیره (مهلکه): بینش‌ها و کنش‌های خطرناک و کشنده برای روح که دو نوع است: 🔸۱- بینش‌ها و کنش‌هایی که موجب مرگ فوری روح می‌شود مانند: ارتداد - انکار ضروری دین - نفاق و دو رویی - سحر و جادو - دروغ بستن به خدا و اولیاء الله و... 🔸۲ - بینش‌ها و کنش‌هایی که موجب نقص عضو و مرگ تدریجی روح می‌شود 🔷 گناهان صغیره: خطاهای رفتاری آلوده کننده روح. 🔸 رذائل اخلاقی: تكبر، ریاکاری، تندخویی و خشونت ورزی، عهد شکنی، حسد ورزی، دروغ‌گویی، غیبت، تهمت زدن، توهین و تحقیر و ... 🔸 رذائل رفتاری: نگاه حرام، جلب توجه نامحرم با قصد تحریک شهوت، شوخی با نامحرم با قصد تحریک او، فحشاء (زنا)، لواط و مساحقه و... 🔸گناهان اقتصادی: زکات ندادن، خوردن مال یتیم، احتکار، کم فروشی و ... 🔸گناهان اجتماعی_ سیاسی: دوستی با کفار، کمک به ظالم و تقویت او، سکوت و کتمان حق و... 🔸 گناهان قضائی: قبول قضاوت و حاکمیت طاغوت، شهادت دروغ دادن، دفاع از خائنان و ... https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس چهاردهم (۳قسمت) 🔸 راهنمای رسیدن به بی‌نهایت ▪️ https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس چهاردهم 🔰 قسمت اول 🔻 راهنمای رسیدن به بی‌نهایتراهنما کیست؟ انسان متصف و متصل به صفات بی‌نهایت ▪️ معجزات، نشانه‌ی متصل بودن انبیاء و أئمه علیهم السلام به منبع انرژی بی‌نهایت ❓خداوند به انبیاء و أئمه چه نعمتی داده است؟ ▪️ نعمت صفات الهی و هرچه که ما را به بی‌نهایت برساند است. منظور از «الذین انعمت علیهم»، أنبیاء و أئمه هستند که دارای این نعمت‌اند. ▪️ در بین أئمه و أنبیاء کدام یک دارای صفات بیشتری هستند؟ ▪️أنبیاء طبق فرموده امام صادق (ع) به ۱۴ صفت متصف بوده‌اند و حتی قرآن حضرت ابراهیم (ع) را یکی از شیعیان حضرت علی علیه السلام معرفی می‌کند (وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ) ▪️ ولی أئمه طاهرین به تمام صفات خدا در عالی‌ترین درجه متصف هستند به غیر از دو صفت: 🔸یکی صفت ازلیت 🔸 یکی هم استقلال در صفات (ربوبیت) ▫️ چون مخلوق خداوند هستند https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻ادامه کپشن قسمت اول 🔰 درس چهاردهم ❇️ چرا أئمه طاهرین علیهم السلام دارای تمام علم الکتاب هستند و مظهر تمام صفات خدا؟ 🔹 دلیل نقلی: امام صادق علیه السلام فرمود: اگر آصف بن برخیا توانست در یک چشم‌به‌هم‌زدن تخت بلقیس را جابه‌جا کند تنها دارای یک صفت از أسماء الله بود ولی أئمه علیهم السلام دارای تمام صفات هستند 🔹 دلیل عقلی: چون أئمه خمیر مایه خلقت هستند و اولین انعکاس نور خدا هستند لذا باید تمام ویژگی‌ها را دارا باشند و نقطه شروع خلقت هم باید از فرد کامل باشد. 🔷 أئمه چون مظهر تمام صفات خدا هستند ، معصوم از خطا و اشتباهند: إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً (احزاب۳۳) 🔸 منظور از اراده خداوند در این آیه اراده تکوینی است نه تشریعی 🔷 أئمه دارای ملک تکوینی هستند و بر تمام عالم ملک مسلطند. یعنی می‌توانند در هستی تصرف کنند و البته این ملک تکوینی را در زمان رجعت که دوران غلبه بر نفس به همه می‌دهند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس چهاردهم 🔰 قسمت دوم 🔻راهنمای رسیدن به بی‌نهایت 🔷 جایگاه معصومین در خلقتمعصومین چگونه به این مقام رسیدند؟ ◾️ برای پاسخ به این سوال باید جایگاه معصومین در خلقت را بدانیم . ▪️اولین خلقت الهی نور وجودی پیغمبر (ص) بود که به آن نور اول یا عقل اول یا حقیقت محمدیه هم می‌گویند . ▫️(اول ما خلقه الله نوری) 🔹 عقلاً اولین مخلوق باید کامل‌ترین باشد به دو دلیل: ▪️اولا، اقتضای قدرت بی‌نهایت خداوند ▪️ ثانیا، اقتضای حکمت بی‌نهایت خدا. 🔸 بیان حکمت: انوار أئمه علیهم السلام غایت خلقت هستند یعنی تمام مخلوقات خداوند باید روزی مثل آنها کامل شوند و تمام هستی در چرخش است تا انسان‌ها به این نقطه از کمال برسند لذا أئمه مانند گل کامل هستند و ما هم بذر آن گل هستیم. 🔹نور اول چون نور است لازمه نور بودنش این است که تجلی داشته باشد همان‌طور که لازمه گل بودن این است که بذر داشته باشد. ▪️از تجلی نور اول یا همان نور محمد (ص)، نور دوم یعنی نور علی علیه السلام ایجاد شد. ❇️ نکته: انعکاس باید از داخل باشد زیرا از خارج با نور خدا احاطه شده است و انعکاس هر نور از خودش یک درجه در رتبه وجودی پایین‌تر است اما در صفات مانند هم هستند. ▪️نور دوم هم باید انعکاس داشته باشد و تجلی کند. ▪️این تجلیات تا تجلی نور چهاردهم یعنی نور حجت بن الحسن المهدی (عج) ادامه پیدا کرد. ▪️سپس خداوند مهربان از تجلی فعل و ذات این انوار مقدسه روح، ملائکه، ملکوت و ملک را آفرید. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه قسمت دوم 🔰 درس چهاردهم ✅ سپس از تجلی دیگر نور اول، روح ایجاد شد ( نحن صنائع الله و الناس صنائعنا) و بعد عرش عظیم ایجاد شد. 🔹 از تجلی نور دوم ملائکه خلق شدند. 🔹 هم‌چنانکه خلقت تجلی رحمت خداوند است روح هم تجلی رحمت نور اول است لذا به نور اول رحمة للعالمین می‌گویند. 🔹 پس از خلق روح، همه انسان‌ها به صورت ذره‌های نور آفریده شدند و خداوند مهربان نور اول را با همه جلوه‌هایش به این ذره‌ها نشان داد. 🔹 ذره‌ها (بذرها) آن جلوه‌های زیبا را که انعکاس همه صفات بی‌نهایت بود را دیدند و عاشق آن جلوه‌ها شدند و آرزو کردند که کاش مثل آنها بودند و آن صفات را داشتند . 🔵 پیمان خداوند با انسان‌ها برای رسیدن به بی‌نهایت 🔹 خداوند مهربان به آن ذره‌ها فرمود: آیا می‌خواهید شما را هم به آن حد از کمال برسانم تا شما هم آن صفات را داشته باشید‌؟ ▪️( وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ) (۱۷۲ اعراف) ▪️ترجمه: و به یاد آر هنگامی که خدای تو از پشت فرزندان آدم، ذرّیّه آنها را برگرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ همه گفتند: بلی، ما گواهی دهیم. (و ما این گواهی گرفتیم) که دیگر در روز قیامت نگویید: ما از این واقعه غافل بودیم. ▪️سپس خداوند دوباره از انسان‌ها پیمان گرفت تا همه امامت و ولایت و حاکمیت این انوار مقدس را بپذیرند تا به بی‌نهایت برسند اما بعضی نپذیرفتند. ▪️همه ذرات مقام ربوبیت را پذیرفتند اما علت این که بعضی مقام نبوت پیامبر و ولایت أئمه را نپذیرفتند به خاطر توجه به جلوه‌های عالم ماده بود. ▪️کسانی هم که نپذیرفتند باز خداوند متعال در دنیا به آنها فرصت می‌دهد تا از روی اختیار بپذیرند و باز هم اگر نپذیرفتند در قیامت (در جهنم) برای‌شان ایجاد فرصت می‌کند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس چهاردهم 🔰 قسمت سوم 🔻 راهنمای رسیدن به بی‌نهایت 🔹 لقد خَلَقْنَا الإِنسَانَ في أحسن تقويم ثم رددناه أسفل سافلين (تين٤-٥) ▪️...و آن‌گاه خداوند متعال پست‌ترین نقطه هستی در آسمان اول (دنیا) را محل رشد و نمو این بذر یعنی روح انسان قرار داد و جسم انسان را از خاک و آب (گل) آفرید و آن روح شریف را در آن جسم دمید تا بدین وسیله انسان فرصت رشد و تکامل و رسیدن به صفات بی نهایت را پیدا کند و بارش را در این عالم ببندد و روزی این عالم را واگذارد و به شوق لقاء دوباره به حضور حضرت حق برگردد و در آغوش آن انوار مقدس قرار گیرد و از لقائشان تا ابد لذت بی‌نهایت را ببرد. 🔹 سپس خداوند از آن انوار مقدس پیمان گرفت تا به زمین بیایند و آنها هم در زمین در جسم مادی قرار بگیرند و الگوی انسان‌ها باشند و آنها را رشد دهند و به سوی خدا هدایت کنند. 🔹 أئمه در عین حال که مجبور نبودند پا به کره خاکی بگذارند ولی وقتی خداوند آنها را مخیر ساخت که به زمین بیایند، سختی به زمین آمدن را از روی عشق به خداوند پذیرفتند. زیرا هدایت باید با اختیار باشد و لازمه اختیار، تحمل مصائب بسیار توسط ایشان است. ▪️عصمت أئمه به خاطر علم‌شان و عصمت اعطایی است یعنی آنها صورت حقیقی گناه را می‌بینند. ▪️أئمه قبول کردند که از آن مقام نور بودن تنزل پیدا کنند و به عالم ماده بیایند. پذیرفتند که تا قیامت، تا وقتی همه انسان‌ها را به محضر خداوند متعال و سر سفره بی‌نهایتش نرسانند به آن مقام برنگردند. 🔸اهل‌بیت علیهم‌السلام وقتی از قدرت تکوینی اسفاده می‌کردند که موجب هدایت باشد. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس پانزدهم (۲ قسمت) 🔸وسیله حرکت به سوی بی‌نهایت ▪️ https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس پانزدهم 🔰 قسمت اول 🔻 وسیله حرکت به‌سوی بی‌نهایت 🔷 وسیله حرکت یعنی: هرچه که باعث تولید صفات الهی در انسان شود و آن تقوی است که موجب تولید این صفات می‌شود . ▪️ تقوی یعنی خودنگهداری و استقامت در برابر موانع تنها در باشگاه دنیا می‌توان به تقوی دست یافت، چون دنیا باشگاه استقامت است نه هتل استراحت. ▪️اگر بخواهیم وسایل رشد (استقامت) در دنیا را با باشگاه بدنسازی مقایسه کنیم باید پنج عامل را بررسی کنیم: 🔵الف _ ابزار: همان‌طور که در هر باشگاه ابزاری موجود است برای پرورش اندام، در دنیا هم ابزار رشدی است که همان غرائز حیوانی و نفس اماره است. ▪️فلسفه وجود نفس اماره: تکامل و رشد انسان به وسیله مخالفت با نفس حاصل می‌شود چون جسم انسان کشش به دنیا و عالم ماده دارد و روح انسان کشش به سمت عالم ملکوت، لذا وجود کشش مخالف موجب تقویت و رشد روح است. 🔹یکی دیگر از ابزارها، محرک‌های دنیا است مثل جاذبه‌ها. نفس اماره در اثر توجه به این جاذبه‌ها، انسان را به سمت شهوت می‌کشد و این ما هستیم که باید به وسیله تقوی طوری از این جاذبه‌ها استفاده کنیم تا شهوت ما تبدیل به حیاء و عفت شود. 🔷 تفاوت انسان با ملائکه: انسان: روح ملکوتی + جسم مادی = تزاحم و تضاد موجب اکتساب فضائل می‌شود و باعث فرصت رشد انسان 🔹ملائکه: روح ملکوتی + جسم ملکوتی = عدم تزاحم و تضاد که دیگر ملائکه فرصت رشد ندارند و نمی‌توانند از طریق تزاحم و تضاد کسب فضیلت کنند. https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت اول 🔰 درس پانزدهم ⁉️ شبهه: آیا عدم کسب فضائل ملائکه ظلم به آنها نیست؟ ✅جواب: ملائکه وقتی آن مسیر سخت دنیا را دیدند، پا به عالم ماده نگذاشتند و خداوند متعال به آنها گفت اگر می‌خواهید شما هم به آن بی‌نهایت برسید در آسمان به انسان خدمت کنید. 🔷 جایگاه انسان 🔸 وقتی خداوند فرمود: (وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً) و جایگاه انسان را بیان کرد ملائکه هم طالب این مقام شدند اما حیاء ملائکه باعث شد خواسته خود را با سؤال مطرح کنند که گفتند (قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ) 🔹 در واقع ملائکه چون متوجه این تزاحم در وجود انسان شده بودند که انسان چون بی‌نهایت‌خواه است و عالم ماده هم محدود است و از طرفی هم می‌دانستند چون این تزاحم در عالم ملکوت نیست، و محل رسیدن به اسماء الله عالم ماده است، لذا گفتند آیا حضور انسان در عالم ماده موجب خونریزی و خرابی می‌شود؟! ▪️که این استفهام هم استفهام واقعی بود و در نهایت به خداوند گفتند که به ما هم این مقام را عطا فرما چون ما خیلی تو را عبادت می‌کنیم (وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ) 🔷 پاسخ خداوند به سؤال ملائکه: (قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ) خداوند تمام اسماء خود را به آدم تعلیم داد ( وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ) و وقتی از ملائکه خواست تا آن اسامی را بگویند نتوانستند. 🔹لذا خداوند متعال به ملائکه فرمود: تعلیم این صفات به آدم از خونریزی جلوگیری می‌کند و موحب اتصال به معدن بی‌نهایت می‌شود . 🔶 پاسخ ملائکه به خداوند: ما نمی‌توانیم به آن صفات آراسته شویم جز آن‌چه تو در وجود ما قرار داده‌ای (قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ) 🔹که گفته شد ملائکه هم با خدمت انسان در عالم ملکوت به بی‌نهایت متصل می‌شوند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس پانزدهم 🔰 قسمت دوم 🔻 وسیله حرکت به سوی بی‌نهایت 🔵 تفاوت عرفان ناب علوی را با عرفان‌های جعلی 🔹 اگر در وجود انسان تزاحم نباشد، تکامل ایجاد نمی شود. پس نباید عوامل تزاحم را سرکوب کرد. ✅تمام عرفان‌های جعلی در یک چیز مشترک‌اند که راه درست را رها کردند و انسان را به بی‌راهه می‌برند یعنی این‌قدر در افراط مخالفت می‌کنند که می‌رسند به سرکوب. چه عرفان‌های جعلی در غرب و چه عرفان‌های جعلی در شرق یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که به انسان می‌گویند: دعا کن، عبادت کن و خدا را قبول داشته باش و معنویت خیلی چیز خوبی است ولی همه این ها را ختم به قدرت در دنیا، آرامش در دنیا، می‌کنند. انتهای تمام عرفان‌های جعلی رسیدن به آن آرامش و قدرتی است که انسان در دنیا دوست دارد. ▪️در عرفان ناب علوی می‌گوید مهربان باش، انسان خوبی باش ولی به خاطر رسیدن به لقاء خدا. اما در عرفان قدرت، می.گوید به خاطر این‌که به لذت و آرامش و قدرت برسی این کارها را بکن. 🔵 ادامه بحث وسایل رشد (استقامت) در دنیا در مقایسه با باشگاه ۲_ برنامه: برنامه در دنیا همان دین است. دین چیست؟ دین نقشه گنج بی‌نهایت است که ما تا لحظه‌ای که در این دنیا حضور داریم به این نقشه نیازمندیم . https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri