1402. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
18.08M
✳️ درس چهاردهم
🔰 قسمت دوم
🔻راهنمای رسیدن به بینهایت
🔷 جایگاه معصومین در خلقت
❓معصومین چگونه به این مقام رسیدند؟
◾️ برای پاسخ به این سوال باید جایگاه معصومین در خلقت را بدانیم .
▪️اولین خلقت الهی نور وجودی پیغمبر (ص) بود که به آن نور اول یا عقل اول یا حقیقت محمدیه هم میگویند .
▫️(اول ما خلقه الله نوری)
🔹 عقلاً اولین مخلوق باید کاملترین باشد به دو دلیل:
▪️اولا، اقتضای قدرت بینهایت خداوند
▪️ ثانیا، اقتضای حکمت بینهایت خدا.
🔸 بیان حکمت: انوار أئمه علیهم السلام غایت خلقت هستند یعنی تمام مخلوقات خداوند باید روزی مثل آنها کامل شوند و تمام هستی در چرخش است تا انسانها به این نقطه از کمال برسند لذا أئمه مانند گل کامل هستند و ما هم بذر آن گل هستیم.
🔹نور اول چون نور است لازمه نور بودنش این است که تجلی داشته باشد همانطور که لازمه گل بودن این است که بذر داشته باشد.
▪️از تجلی نور اول یا همان نور محمد (ص)، نور دوم یعنی نور علی علیه السلام ایجاد شد.
❇️ نکته: انعکاس باید از داخل باشد زیرا از خارج با نور خدا احاطه شده است و انعکاس هر نور از خودش یک درجه در رتبه وجودی پایینتر است اما در صفات مانند هم هستند.
▪️نور دوم هم باید انعکاس داشته باشد و تجلی کند.
▪️این تجلیات تا تجلی نور چهاردهم یعنی نور حجت بن الحسن المهدی (عج) ادامه پیدا کرد.
▪️سپس خداوند مهربان از تجلی فعل و ذات این انوار مقدسه روح، ملائکه، ملکوت و ملک را آفرید.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه قسمت دوم
🔰 درس چهاردهم
✅ سپس از تجلی دیگر نور اول، روح ایجاد شد ( نحن صنائع الله و الناس صنائعنا) و بعد عرش عظیم ایجاد شد.
🔹 از تجلی نور دوم ملائکه خلق شدند.
🔹 همچنانکه خلقت تجلی رحمت خداوند است روح هم تجلی رحمت نور اول است لذا به نور اول رحمة للعالمین میگویند.
🔹 پس از خلق روح، همه انسانها به صورت ذرههای نور آفریده شدند و خداوند مهربان نور اول را با همه جلوههایش به این ذرهها نشان داد.
🔹 ذرهها (بذرها) آن جلوههای زیبا را که انعکاس همه صفات بینهایت بود را دیدند و عاشق آن جلوهها شدند و آرزو کردند که کاش مثل آنها بودند و آن صفات را داشتند .
🔵 پیمان خداوند با انسانها برای رسیدن به بینهایت
🔹 خداوند مهربان به آن ذرهها فرمود: آیا میخواهید شما را هم به آن حد از کمال برسانم تا شما هم آن صفات را داشته باشید؟
▪️( وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ) (۱۷۲ اعراف)
▪️ترجمه: و به یاد آر هنگامی که خدای تو از پشت فرزندان آدم، ذرّیّه آنها را برگرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ همه گفتند: بلی، ما گواهی دهیم. (و ما این گواهی گرفتیم) که دیگر در روز قیامت نگویید: ما از این واقعه غافل بودیم.
▪️سپس خداوند دوباره از انسانها پیمان گرفت تا همه امامت و ولایت و حاکمیت این انوار مقدس را بپذیرند تا به بینهایت برسند اما بعضی نپذیرفتند.
▪️همه ذرات مقام ربوبیت را پذیرفتند اما علت این که بعضی مقام نبوت پیامبر و ولایت أئمه را نپذیرفتند به خاطر توجه به جلوههای عالم ماده بود.
▪️کسانی هم که نپذیرفتند باز خداوند متعال در دنیا به آنها فرصت میدهد تا از روی اختیار بپذیرند و باز هم اگر نپذیرفتند در قیامت (در جهنم) برایشان ایجاد فرصت میکند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1403. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.86M
✳️ درس چهاردهم
🔰 قسمت سوم
🔻 راهنمای رسیدن به بینهایت
🔹 لقد خَلَقْنَا الإِنسَانَ في أحسن تقويم ثم رددناه أسفل سافلين (تين٤-٥)
▪️...و آنگاه خداوند متعال پستترین نقطه هستی در آسمان اول (دنیا) را محل رشد و نمو این بذر یعنی روح انسان قرار داد و جسم انسان را از خاک و آب (گل) آفرید و آن روح شریف را در آن جسم دمید تا بدین وسیله انسان فرصت رشد و تکامل و رسیدن به صفات بی نهایت را پیدا کند و بارش را در این عالم ببندد و روزی این عالم را واگذارد و به شوق لقاء دوباره به حضور حضرت حق برگردد و در آغوش آن انوار مقدس قرار گیرد و از لقائشان تا ابد لذت بینهایت را ببرد.
🔹 سپس خداوند از آن انوار مقدس پیمان گرفت تا به زمین بیایند و آنها هم در زمین در جسم مادی قرار بگیرند و الگوی انسانها باشند و آنها را رشد دهند و به سوی خدا هدایت کنند.
🔹 أئمه در عین حال که مجبور نبودند پا به کره خاکی بگذارند ولی وقتی خداوند آنها را مخیر ساخت که به زمین بیایند، سختی به زمین آمدن را از روی عشق به خداوند پذیرفتند. زیرا هدایت باید با اختیار باشد و لازمه اختیار، تحمل مصائب بسیار توسط ایشان است.
▪️عصمت أئمه به خاطر علمشان و عصمت اعطایی است یعنی آنها صورت حقیقی گناه را میبینند.
▪️أئمه قبول کردند که از آن مقام نور بودن تنزل پیدا کنند و به عالم ماده بیایند. پذیرفتند که تا قیامت، تا وقتی همه انسانها را به محضر خداوند متعال و سر سفره بینهایتش نرسانند به آن مقام برنگردند.
🔸اهلبیت علیهمالسلام وقتی از قدرت تکوینی اسفاده میکردند که موجب هدایت باشد.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس پانزدهم #دین_فطری (2 قسمت)
🔸وسیله حرکت به سوی بینهایت
▪️#استاد_سید_هادی_عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1501. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
15.76M
✳️ درس پانزدهم
🔰 قسمت اول
🔻 وسیله حرکت بهسوی بینهایت
🔷 وسیله حرکت یعنی: هرچه که باعث تولید صفات الهی در انسان شود و آن تقوی است که موجب تولید این صفات میشود .
▪️ تقوی یعنی خودنگهداری و استقامت در برابر موانع
تنها در باشگاه دنیا میتوان به تقوی دست یافت، چون دنیا باشگاه استقامت است نه هتل استراحت.
▪️اگر بخواهیم وسایل رشد (استقامت) در دنیا را با باشگاه بدنسازی مقایسه کنیم باید پنج عامل را بررسی کنیم:
🔵الف _ ابزار: همانطور که در هر باشگاه ابزاری موجود است برای پرورش اندام، در دنیا هم ابزار رشدی است که همان غرائز حیوانی و نفس اماره است.
▪️فلسفه وجود نفس اماره: تکامل و رشد انسان به وسیله مخالفت با نفس حاصل میشود چون جسم انسان کشش به دنیا و عالم ماده دارد و روح انسان کشش به سمت عالم ملکوت، لذا وجود کشش مخالف موجب تقویت و رشد روح است.
🔹یکی دیگر از ابزارها، محرکهای دنیا است مثل جاذبهها.
نفس اماره در اثر توجه به این جاذبهها، انسان را به سمت شهوت میکشد و این ما هستیم که باید به وسیله تقوی طوری از این جاذبهها استفاده کنیم تا شهوت ما تبدیل به حیاء و عفت شود.
🔷 تفاوت انسان با ملائکه:
انسان: روح ملکوتی + جسم مادی = تزاحم و تضاد موجب اکتساب فضائل میشود و باعث فرصت رشد انسان
🔹ملائکه: روح ملکوتی + جسم ملکوتی = عدم تزاحم و تضاد که دیگر ملائکه فرصت رشد ندارند و نمیتوانند از طریق تزاحم و تضاد کسب فضیلت کنند.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت اول
🔰 درس پانزدهم
⁉️ شبهه: آیا عدم کسب فضائل ملائکه ظلم به آنها نیست؟
✅جواب: ملائکه وقتی آن مسیر سخت دنیا را دیدند، پا به عالم ماده نگذاشتند و خداوند متعال به آنها گفت اگر میخواهید شما هم به آن بینهایت برسید در آسمان به انسان خدمت کنید.
🔷 جایگاه انسان
🔸 وقتی خداوند فرمود: (وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً) و جایگاه انسان را بیان کرد ملائکه هم طالب این مقام شدند اما حیاء ملائکه باعث شد خواسته خود را با سؤال مطرح کنند که گفتند (قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ)
🔹 در واقع ملائکه چون متوجه این تزاحم در وجود انسان شده بودند که انسان چون بینهایتخواه است و عالم ماده هم محدود است و از طرفی هم میدانستند چون این تزاحم در عالم ملکوت نیست، و محل رسیدن به اسماء الله عالم ماده است، لذا گفتند آیا حضور انسان در عالم ماده موجب خونریزی و خرابی میشود؟!
▪️که این استفهام هم استفهام واقعی بود و در نهایت به خداوند گفتند که به ما هم این مقام را عطا فرما چون ما خیلی تو را عبادت میکنیم (وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ)
🔷 پاسخ خداوند به سؤال ملائکه:
(قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ) خداوند تمام اسماء خود را به آدم تعلیم داد ( وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ) و وقتی از ملائکه خواست تا آن اسامی را بگویند نتوانستند.
🔹لذا خداوند متعال به ملائکه فرمود: تعلیم این صفات به آدم از خونریزی جلوگیری میکند و موحب اتصال به معدن بینهایت میشود .
🔶 پاسخ ملائکه به خداوند:
ما نمیتوانیم به آن صفات آراسته شویم جز آنچه تو در وجود ما قرار دادهای (قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ)
🔹که گفته شد ملائکه هم با خدمت انسان در عالم ملکوت به بینهایت متصل میشوند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1502. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.17M
✳️ درس پانزدهم
🔰 قسمت دوم
🔻 وسیله حرکت به سوی بینهایت
🔵 تفاوت عرفان ناب علوی را با عرفانهای جعلی
🔹 اگر در وجود انسان تزاحم نباشد، تکامل ایجاد نمی شود. پس نباید عوامل تزاحم را سرکوب کرد.
✅تمام عرفانهای جعلی در یک چیز مشترکاند که راه درست را رها کردند و انسان را به بیراهه میبرند یعنی اینقدر در افراط مخالفت میکنند که میرسند به سرکوب.
چه عرفانهای جعلی در غرب و چه عرفانهای جعلی در شرق یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که به انسان میگویند:
دعا کن، عبادت کن و خدا را قبول داشته باش و معنویت خیلی چیز خوبی است ولی همه این ها را ختم به قدرت در دنیا، آرامش در دنیا، میکنند.
انتهای تمام عرفانهای جعلی رسیدن به آن آرامش و قدرتی است که انسان در دنیا دوست دارد.
▪️در عرفان ناب علوی میگوید مهربان باش، انسان خوبی باش ولی به خاطر رسیدن به لقاء خدا. اما در عرفان قدرت، می.گوید به خاطر اینکه به لذت و آرامش و قدرت برسی این کارها را بکن.
🔵 ادامه بحث وسایل رشد (استقامت) در دنیا در مقایسه با باشگاه
۲_ برنامه: برنامه در دنیا همان دین است.
دین چیست؟ دین نقشه گنج بینهایت است که ما تا لحظهای که در این دنیا حضور داریم به این نقشه نیازمندیم .
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت دوم
🔰 درس پانزدهم
۳_ مربی: اولین مربی خود خداوند متعال است و بعد از او، انبیاء، اولیاء، شهدا و صالحین مربیان ما هستند.
۴_ تغذیه: همان ایمان ماست و اهمیت بسیار بالایی در حرکت ما به سوی بینهایت دارد به طوری که اگر تغذیه نباشد به جای بدنسازی، بدنسوزی انجام میشود .
🔹 اگر ایمان را مانند یک ماشین تصور کنیم، موتور آن میشود ایمان عام و سوخت آن میشود ایمان خاص.
🔸 ایمان عام: یعنی شناخت، تصدیق و تصمیم برای حرکت به سوی خدا (بندگی).
ایمان خاص: یعنی عشق به آل الله و بغض دشمنان خدا. (قال رسول اللّه صلي الله عليه و آله: هَلِ الدّينُ إلاَّ الحُبُّ وَ البُغضُ)
۵ _ تمرین: همان انجام مناسک است که برای ما میشود تمرین در دنیا.
🔸 مناسک یعنی تمرین تقوی و بندگی
🔷 انواع مناسک:
🔸 وضو و غسل: تمرین تقوی و پاک نگهداشتن روح
🔸 نماز: تمرین بندگی در برابر خدا و تمرد در برابر شیاطین
🔸 روزه: تمرین بندگی در برابر خدا با استقامت در برابر نفس
🔸 حج: تمرین بندگی با برائت از طاغوتها.
🔹 خروجی تمام مناسک وعبادات باید تقوی و بندگی باشد.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس شانزدهم #دین_فطری
🔸 چگونگی حرکت بهسوی بینهایت
▪️#استاد_سید_هادی_عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1601. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
15.23M
✳️ درس شانزدهم
🔰 قسمت اول
🔻 چگونگی حرکت به سوی بینهایت
❓چگونه به وسیله مناسک به تقوا و بندگی برسیم؟ چه مناسکی ما را به تقوا می رساند؟
🔷 برای این که تمرین به نتیجه برسد باید با توجه باشد، و کانون توجه نیت است به همین علت نیت مهمترین رکن عمل است. (إِنَّمَا اَلْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ)
🔹 ارکان نیت صحیح:
🔸 ۱_ توجه به:
▪️الف: چیستی عمل
▪️ب: چرایی انجام عمل،
▪️ج: چگونگی انجام صحیح آن عمل
🔸 ۲_ تمرکز: یعنی استمرار این نیت تا انتهای عمل
🔸۳_ تلقین و تصمیم
▪️ توجه به چیستی هر عمل:
وضو چیست؟ نماز چیست؟ غسل چیست؟ روزه و حج چیست؟
🔹 حکمت کلی مناسک: پاکی از رذائل و آراستگی به نور فضائل است.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت اول
🔰 درس شانزدهم
🔷 وضو چیست؟
شستشوی قلب از آلودگیها
(بهداشت روح، نه بهداشت جسم)
🔷 چرا باید وضو بگیریم؟
چون باید قلب را از آلودگی پاک کنیم تا لایق اتصال به بینهایت شویم
🔷 چگونه باید وضو بگیریم؟ (چگونه قلب را از آلودگی پاک کنیم؟)
باید هنگام شستن اعضاء خود تصمیم بگیریم...
▪️ هنگام شستن دستها در ابتدای وضو: تصمیم بگیریم که دست از علاقه به دنیا و زخارف آن که منبع تمام آلودگیهاست برداریم.
▪️ هنگام شستن صورت: تصمیم بگیریم که صورت دل را از آلودگیها پاک کنیم
▪️ هنگام شستن پیشانی: تصمیم بگیریم که قلب را از تمام تشخصها و عناوین دنیوی پاک کنیم
▪️هنگام شستن چشمها: تصمیم بگیریم که نگاههای خود را از هر چه که قلب را آلوده میکند پاک نگه داریم.
▪️ هنگام شستن بینی: تصمیم بگیریم تا شامه خود را پاک نگه داریم تا بوی آلودگی را حس کنیم.
▪️ هنگام شستن دهان: تصمیم بگیریم دهان را از هر کلمه و سخنی که قلب را آلوده میکند پاک نگه داریم.
▪️ هنگام شستن صورت و کنار گوش: تصمیم بگیریم گوش را از هر سخنی که قلب را آلوده میکند پاک نگه داریم.
▪️ هنگام شستن دست راست: تصمیم بگیریم اعمال خوب خود را از آلودگی پاک کنیم (از ریا و عجب و ...)
▪️ هنگام شستن دست چپ: تصمیم بگیریم از صفات و اعمال زشت و ناپسند دست بشوییم.
▪️ هنگام مسح سر: تصمیم بگیریم فکر را از آلودگی پاک کنیم.
▪️ هنگام مسح پای راست: تصمیم بگیریم در راه راست حرکت کنیم
▪️ مسح پای چپ: تصمیم بگیریم که هرگز در راه خطا و انحراف حرکت نکنیم.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1602. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
10.87M
✳️ درس شانزدهم
🔰 قسمت دوم
🔻 چگونگی حرکت به سوی بینهایت
🔷 غسل چیست؟
🔸 پاک کردن تمام ابعاد زندگی از آلوده کنندههای روح.
🔷 تفاوت غسل با وضو
🔹 در وضو آثار آلودگیها را بر روح پاک میکنیم و در غسل منبع آلودگیها را.
🔹 غسلهای واجب
🔸 هنگام شستن سر و گردن؛ تصمیم میگیریم زندگیمان را از هر چه که فکر و چشم و گوش و زبان را آلوده کند پاک کنیم.
🔸 هنگام شستن طرف راست؛ تصمیم میگیریم ابعاد مثبت زندگی مثل ازدواج، تغذیه، شغل و حرفه و کار، آراستگی و... را از انگیزههای شهوانی و حیوانی پاک کنیم.
🔸 هنگام شستن طرف چپ؛ تصمیم میگیریم زندگی را از هر چه باعث تولید اعمال زشت میشود پاک کنیم.
🔷 غسلهای مستحب
🔸 در زمان یا مکان یا برای اعمال خاص تصمیم بگیریم که تمام زندگی را از آلوده کنندهها پاک کنیم.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri