eitaa logo
دین فطری - آرشیو
6.3هزار دنبال‌کننده
58 عکس
6 ویدیو
0 فایل
این کانال برای ارائه و نشر درس‌های صوتی دین فطری به عنوان پشتیبان کانال به‌سوی بی‌نهایت راه‌اندازی شده. سایت: www.dinefetri.com ادمین‌: @dinefetri_amozesh سوالات، پیشنهادات و نقد و انتقادت را به آی‌دی ادمین کانال بفرستید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 درس پانزدهم (2 قسمت) 🔸وسیله حرکت به سوی بی‌نهایت ▪️ https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
1501. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
15.76M
✳️ درس پانزدهم 🔰 قسمت اول 🔻 وسیله حرکت به‌سوی بی‌نهایت 🔷 وسیله حرکت یعنی: هرچه که باعث تولید صفات الهی در انسان شود و آن تقوی است که موجب تولید این صفات می‌شود . ▪️ تقوی یعنی خودنگهداری و استقامت در برابر موانع تنها در باشگاه دنیا می‌توان به تقوی دست یافت، چون دنیا باشگاه استقامت است نه هتل استراحت. ▪️اگر بخواهیم وسایل رشد (استقامت) در دنیا را با باشگاه بدنسازی مقایسه کنیم باید پنج عامل را بررسی کنیم: 🔵الف _ ابزار: همان‌طور که در هر باشگاه ابزاری موجود است برای پرورش اندام، در دنیا هم ابزار رشدی است که همان غرائز حیوانی و نفس اماره است. ▪️فلسفه وجود نفس اماره: تکامل و رشد انسان به وسیله مخالفت با نفس حاصل می‌شود چون جسم انسان کشش به دنیا و عالم ماده دارد و روح انسان کشش به سمت عالم ملکوت، لذا وجود کشش مخالف موجب تقویت و رشد روح است. 🔹یکی دیگر از ابزارها، محرک‌های دنیا است مثل جاذبه‌ها. نفس اماره در اثر توجه به این جاذبه‌ها، انسان را به سمت شهوت می‌کشد و این ما هستیم که باید به وسیله تقوی طوری از این جاذبه‌ها استفاده کنیم تا شهوت ما تبدیل به حیاء و عفت شود. 🔷 تفاوت انسان با ملائکه: انسان: روح ملکوتی + جسم مادی = تزاحم و تضاد موجب اکتساب فضائل می‌شود و باعث فرصت رشد انسان 🔹ملائکه: روح ملکوتی + جسم ملکوتی = عدم تزاحم و تضاد که دیگر ملائکه فرصت رشد ندارند و نمی‌توانند از طریق تزاحم و تضاد کسب فضیلت کنند. https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت اول 🔰 درس پانزدهم ⁉️ شبهه: آیا عدم کسب فضائل ملائکه ظلم به آنها نیست؟ ✅جواب: ملائکه وقتی آن مسیر سخت دنیا را دیدند، پا به عالم ماده نگذاشتند و خداوند متعال به آنها گفت اگر می‌خواهید شما هم به آن بی‌نهایت برسید در آسمان به انسان خدمت کنید. 🔷 جایگاه انسان 🔸 وقتی خداوند فرمود: (وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً) و جایگاه انسان را بیان کرد ملائکه هم طالب این مقام شدند اما حیاء ملائکه باعث شد خواسته خود را با سؤال مطرح کنند که گفتند (قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ) 🔹 در واقع ملائکه چون متوجه این تزاحم در وجود انسان شده بودند که انسان چون بی‌نهایت‌خواه است و عالم ماده هم محدود است و از طرفی هم می‌دانستند چون این تزاحم در عالم ملکوت نیست، و محل رسیدن به اسماء الله عالم ماده است، لذا گفتند آیا حضور انسان در عالم ماده موجب خونریزی و خرابی می‌شود؟! ▪️که این استفهام هم استفهام واقعی بود و در نهایت به خداوند گفتند که به ما هم این مقام را عطا فرما چون ما خیلی تو را عبادت می‌کنیم (وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ) 🔷 پاسخ خداوند به سؤال ملائکه: (قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ) خداوند تمام اسماء خود را به آدم تعلیم داد ( وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ) و وقتی از ملائکه خواست تا آن اسامی را بگویند نتوانستند. 🔹لذا خداوند متعال به ملائکه فرمود: تعلیم این صفات به آدم از خونریزی جلوگیری می‌کند و موحب اتصال به معدن بی‌نهایت می‌شود . 🔶 پاسخ ملائکه به خداوند: ما نمی‌توانیم به آن صفات آراسته شویم جز آن‌چه تو در وجود ما قرار داده‌ای (قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ) 🔹که گفته شد ملائکه هم با خدمت انسان در عالم ملکوت به بی‌نهایت متصل می‌شوند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
1502. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.17M
✳️ درس پانزدهم 🔰 قسمت دوم 🔻 وسیله حرکت به سوی بی‌نهایت 🔵 تفاوت عرفان ناب علوی را با عرفان‌های جعلی 🔹 اگر در وجود انسان تزاحم نباشد، تکامل ایجاد نمی شود. پس نباید عوامل تزاحم را سرکوب کرد. ✅تمام عرفان‌های جعلی در یک چیز مشترک‌اند که راه درست را رها کردند و انسان را به بی‌راهه می‌برند یعنی این‌قدر در افراط مخالفت می‌کنند که می‌رسند به سرکوب. چه عرفان‌های جعلی در غرب و چه عرفان‌های جعلی در شرق یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که به انسان می‌گویند: دعا کن، عبادت کن و خدا را قبول داشته باش و معنویت خیلی چیز خوبی است ولی همه این ها را ختم به قدرت در دنیا، آرامش در دنیا، می‌کنند. انتهای تمام عرفان‌های جعلی رسیدن به آن آرامش و قدرتی است که انسان در دنیا دوست دارد. ▪️در عرفان ناب علوی می‌گوید مهربان باش، انسان خوبی باش ولی به خاطر رسیدن به لقاء خدا. اما در عرفان قدرت، می.گوید به خاطر این‌که به لذت و آرامش و قدرت برسی این کارها را بکن. 🔵 ادامه بحث وسایل رشد (استقامت) در دنیا در مقایسه با باشگاه ۲_ برنامه: برنامه در دنیا همان دین است. دین چیست؟ دین نقشه گنج بی‌نهایت است که ما تا لحظه‌ای که در این دنیا حضور داریم به این نقشه نیازمندیم . https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت دوم 🔰 درس پانزدهم ۳_ مربی: اولین مربی خود خداوند متعال است و بعد از او، انبیاء، اولیاء، شهدا و صالحین مربیان ما هستند. ۴_ تغذیه: همان ایمان ماست و اهمیت بسیار بالایی در حرکت ما به سوی بی‌نهایت دارد به طوری که اگر تغذیه نباشد به جای بدن‌سازی، بدن‌سوزی انجام می‌شود . 🔹 اگر ایمان را مانند یک ماشین تصور کنیم، موتور آن می‌شود ایمان عام و سوخت آن می‌شود ایمان خاص. 🔸 ایمان عام: یعنی شناخت، تصدیق و تصمیم برای حرکت به سوی خدا (بندگی). ایمان خاص: یعنی عشق به آل الله و بغض دشمنان خدا. (قال رسول اللّه صلي الله عليه و آله: هَلِ الدّينُ إلاَّ الحُبُّ وَ البُغضُ) ۵ _ تمرین: همان انجام مناسک است که برای ما می‌شود تمرین در دنیا. 🔸 مناسک یعنی تمرین تقوی و بندگی 🔷 انواع مناسک: 🔸 وضو و غسل: تمرین تقوی و پاک نگه‌داشتن روح 🔸 نماز: تمرین بندگی در برابر خدا و تمرد در برابر شیاطین 🔸 روزه: تمرین بندگی در برابر خدا با استقامت در برابر نفس 🔸 حج: تمرین بندگی با برائت از طاغوت‌ها. 🔹 خروجی تمام مناسک وعبادات باید تقوی و بندگی باشد. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس شانزدهم 🔸 چگونگی حرکت به‌سوی بی‌نهایت ▪️ https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
1601. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
15.23M
✳️ درس شانزدهم 🔰 قسمت اول 🔻 چگونگی حرکت به سوی بی‌نهایت چگونه به وسیله مناسک به تقوا و بندگی برسیم؟ چه مناسکی ما را به تقوا می رساند؟ 🔷 برای این که تمرین به نتیجه برسد باید با توجه باشد، و کانون توجه نیت است به همین علت نیت مهمترین رکن عمل است. (إِنَّمَا اَلْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ) 🔹 ارکان نیت صحیح: 🔸 ۱_ توجه به: ▪️الف: چیستی عمل ▪️ب: چرایی انجام عمل، ▪️ج: چگونگی انجام صحیح آن عمل 🔸 ۲_ تمرکز: یعنی استمرار این نیت تا انتهای عمل 🔸۳_ تلقین و تصمیم ▪️ توجه به چیستی هر عمل: وضو چیست؟ نماز چیست؟ غسل چیست؟ روزه و حج چیست؟ 🔹 حکمت کلی مناسک: پاکی از رذائل و آراستگی به نور فضائل است.  https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت اول 🔰 درس شانزدهم 🔷 وضو چیست؟ شستشوی قلب از آلودگی‌ها (بهداشت روح، نه بهداشت جسم) 🔷 چرا باید وضو بگیریم؟ چون باید قلب را از آلودگی پاک کنیم تا لایق اتصال به بی‌نهایت شویم 🔷 چگونه باید وضو بگیریم؟ (چگونه قلب را از آلودگی پاک کنیم؟) باید هنگام شستن اعضاء خود تصمیم بگیریم... ▪️ هنگام شستن دستها در ابتدای وضو: تصمیم بگیریم که دست از علاقه به دنیا و زخارف آن که منبع تمام آلودگی‌هاست برداریم. ▪️ هنگام شستن صورت: تصمیم بگیریم که صورت دل را از آلودگی‌ها پاک کنیم ▪️ هنگام شستن پیشانی: تصمیم بگیریم که قلب را از تمام تشخص‌ها و عناوین دنیوی پاک کنیم ▪️هنگام شستن چشم‌ها: تصمیم بگیریم که نگاه‌های خود را از هر چه که قلب را آلوده می‌کند پاک نگه داریم. ▪️ هنگام شستن بینی: تصمیم بگیریم تا شامه خود را پاک نگه داریم تا بوی آلودگی را حس کنیم. ▪️ هنگام شستن دهان: تصمیم بگیریم دهان را از هر کلمه و سخنی که قلب را آلوده می‌کند پاک نگه داریم. ▪️ هنگام شستن صورت و کنار گوش: تصمیم بگیریم گوش را از هر سخنی که قلب را آلوده می‌کند پاک نگه داریم. ▪️ هنگام شستن دست راست: تصمیم بگیریم اعمال خوب خود را از آلودگی پاک کنیم (از ریا و عجب و ...) ▪️ هنگام شستن دست چپ: تصمیم بگیریم از صفات و اعمال زشت و ناپسند دست بشوییم. ▪️ هنگام مسح سر: تصمیم بگیریم فکر را از آلودگی پاک کنیم. ▪️ هنگام مسح پای راست: تصمیم بگیریم در راه راست حرکت کنیم ▪️ مسح پای چپ: تصمیم بگیریم که هرگز در راه خطا و انحراف حرکت نکنیم. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
1602. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
10.87M
✳️ درس شانزدهم 🔰 قسمت دوم 🔻 چگونگی حرکت به سوی بی‌نهایت 🔷 غسل چیست؟ 🔸 پاک کردن تمام ابعاد زندگی از آلوده کننده‌های روح. 🔷 تفاوت غسل با وضو 🔹 در وضو آثار آلودگی‌ها را بر روح پاک می‌کنیم و در غسل منبع آلودگی‌ها را. 🔹 غسل‌های واجب 🔸 هنگام شستن سر و گردن؛ تصمیم می‌گیریم زندگی‌مان را از هر چه که فکر و چشم و گوش و زبان را آلوده کند پاک کنیم. 🔸 هنگام شستن طرف راست؛ تصمیم می‌گیریم ابعاد مثبت زندگی مثل ازدواج، تغذیه، شغل و حرفه و کار، آراستگی و... را از انگیزه‌های شهوانی و حیوانی پاک کنیم. 🔸 هنگام شستن طرف چپ؛ تصمیم می‌گیریم زندگی را از هر چه باعث تولید اعمال زشت می‌شود پاک کنیم. 🔷 غسل‌های مستحب 🔸 در زمان یا مکان یا برای اعمال خاص تصمیم بگیریم که تمام زندگی را از آلوده کننده‌ها پاک کنیم. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
1603. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3.mp3
12.14M
✳️ درس شانزدهم 🔰 قسمت سوم 🔻 چگونگی حرکت به سوی بی‌نهایت 🔹 حکمت پرهیز از نجاسات: پرهيز از هر عملی که روح را آلوده و نجس می‌کند. 🔻 بول و غائط: نشانه هر عمل زشت و منفور 🔻 خون: نشانه خشونت نفسانی 🔻 منی: نشانه شهوت 🔸 انواع شهوت: نگاه شهوت آلود، شهوت جنسی، شهوت غذا، شهوت سخن گفتن، شهوت خودنمایی، شهوت پول، شهوت مال و... 🔻 مردار: نشانه دل مردگی 🔸 با انسان دل مرده اگر معاشرت کنید دلتان می‌میرد، یعنی مرگ روحی در شما اتفاق می‌افتد. 🔻 سگ: نشانه اخلاق خشن 🔸 مواظب باشیم اخلاقمان خشن نشود 🔻 خوک: نشانه بی غیرتی با آدم‌های بی‌غیرت همنشینی نکن، روحت آلوده می‌شود و بی‌غیرت می‌شوی. 🔻 کافر: نشانه کفر 🔸 کفر واقعی: هر چیزی از کافر به دست ما برسد که روح ایمان را در ما تضعیف کند. 🔻 شراب: نشانه مستی و سکر 🔸 هر چیزی که مستی بیاورد نباید استعمال کرد، مال، ماشین، لباس، مقام و ... https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
1604. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.37M
✳️ درس شانزدهم 🔰 قسمت چهارم 🔻 چگونگی حرکت به سوی بی‌نهایت 🔷 حکمت نماز ▪️ نماز تمرین تسلیم و بندگی در برابر فرمان‌های خدای مهربان در برابر شیاطین است ▪️ افعال و ظواهر نماز نشانه‌هایی برای توجه به خدا و تسلیم کامل در برابر او برای اتصاف به صفت اوست. 🔶 منظور از یاد خدا چیست؟ توجه به بی‌نهایت و تسلیم کامل در برابر او و آمادگی برای آراستگی به صفاتش است 🔹حکمت رو به قبله بودن: یعنی همه اعمال باید در مسیر خدا باشد 🔹 حکمت تصحیح قرائت: اصلاح همه‌ی اعمال و این که گفته شده تلفظ و اعراب کلمات در نماز باید صحیح باشد اشاره به تصحیح اعمال در زندگی دارد. (إنما یُراد اعراب الکلام و تقویمها لیقوم الاعمال) 🔹 حکمت کلی ذکر: برطرف کردن غفلت‌هایی که توجه به دنیا آن را تولید کرده و حفظ توجه به هدف (یعنی اتصال به بی‌نهایت) 🔹 حکمت تسبیح و تکرار ذکر یعنی: عشق به هدف، توجه به هدف و توجه به امکانات خود و توجه به نقصان و تقصیر خود است. 🔸لا اله الا الله: یعنی معشوقی جز بی‌نهایت نیست و هر معشوقی جز بی‌نهایت فانی است. 🔸 الله اکبر: یعنی الله بی‌نهایت غیر قابل توصیف است و خدا بی‌نهایت بزرگ است. 🔸الحمدلله: یعنی توجه به امکانات موجود برای رسیدن به بی نهایت و این که تمام امکانات ما از اوست و باید تمام ستایش ما هم برای او باشد. 🔸 سبحان الله: یعنی تنزیه حق تعالی از تقصیر در رسیدن به این هدف و این که هر نقصی که در من است از کوتاهی خودم است چون بی‌نهایت به کسی ظلم نمی‌کند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت چهارم 🔰 درس شانزدهم 🔷 حکمت حج و عمره: به طور کلی تمرین بندگی با برائت از طاغوت‌هاست و اما به طور جزئی: 🔹 احرام، یعنی بیرون آمدن از پیله کرم بودن، پیله منیت، غرور و دنیازدگی و در نهایت بی‌رنگ شدن و بی‌تکبر شدن. 🔹 طواف، یعنی پروانه‌وار چرخیدن در محور توحید برای نور شدن و هماهنگی با تمام هستی 🔹 نماز طواف پشت مقام ابراهیم، یعنی پشت سر امام بودن 🔹سعی، یعنی سعی در رسیدن به نور صفات خدا و سعی برای تحقق اهداف امام در جامعه. 🔹 تقصیر: یعنی کوتاه کردن آرزوهای دنیوی خود. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس هفدهم (شش قسمت) 🔸 موانع رسیدن به سوی بی‌نهایت ▪️ https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
1701. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
12.96M
✳️ درس هفدهم 🔰 قسمت اول 🔻 موانع رسیدن به بی‌نهایت 🔷 موانع اتصال به بی‌نهایت: 🔸 ۱_ طاغوت (اولیاء شیطان): زمینه ساز انحراف و خواستار حاکمیت دنیا از حیث قدرت ضعیف‌ترین مانع و از حیث روش خطرناک‌ترین است. 🔹 ۲_ شیطان: اولین طاغی، کارش وسوسه کردن و عامل تحریک نفس است که می‌خواهد ایمان ما را از بین ببرد. شیطان از حیث قدرت ضعیف است و از حیث روش خطرناک. 🔸۳_ نفس اماره: عامل تحریک انسان و موجب انحراف و گناه و در نهایت سقوط او، که کارش ارضاء شهوات است. از حیث قدرت قوی‌ترین مانع ولی از حیث روش کم‌خطر است 🔴 طاغوت چیست؟ ▪️تعریف لغوی: سرکشی ▪️تعریف اصطلاحی: هر طغیان‌گر در برابر ارده الهی 🔹طغیان از کجا شروع شد و این طغیان تا به امروز به چه شکل ادامه پیدا کرده؟ ▪️برای پاسخ به این سوالات باید تاریخ اراده الهی را بررسی کنیم: 🔹 اراده الهی درباره انسان: رسیدن انسان مقام خلیفه اللهی. یعنی حاکمیت بر تمام هستی از راه اتصاف به صفات خداوند ( بقره:۲۰) 🔹 اراده الهی درباره جهان: ایجاد حاکمیت جهانی صالحان برای رسیدن همه انسان‌ها به صفات (انبیا:۱۰۵) 🔹 فرمان الهی به ملائکه: (بقره،۳۲) سجده برای آدم (خدمت به اهل فضائل) ملائکه سجده کردند یعنی کمر خدمت به اهل فضائل بستند تا به لذات بی‌نهایت نائل شوند. 🔹 وظیفه ملائکه: مدیریت نیروهای ملکوت برای رشد انسان. 🔹خدمات ملائکه به انسان: ایجاد اشتیاق به سمت ملکوت خصوصا در وقت اذان حفاظت از انسان در برابر شیاطین و خطرها 🔹 اما ابلیس سجده نکرد (بقره:۳۴) و خود را برتر از آدم دانست. 🔸 ابلیس اولین طغیان‌گر در برابر اراده الهی eitaa.com/archive_di
1702. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
18.3M
✳️ درس هفدهم 🔰 قسمت دوم 🔻موانع رسیدن به بی‌نهایت ⁉️ کفر ابلیس چه بود؟ به خدا یا حرف خدا ؟ به کدام سخن و اراده خدا کافر بود؟ ابلیس چه می‌خواست ؟ سابقه ابلیس چه بود؟ 🔹 برای روشن شدن این سوالات باید سابقه تاریخی ابلیس را بررسی کنیم . 🔸ابلیس یک جن از طایفه جنیان است که موجودی زمینی بودند (كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ) متولد زمین است که خدای متعال او را از ابتدا در زمین خلق کرد و نامش حارث است یعنی خیلی قوی. ▪️ ابلیس قوی‌ترین جن در جسم و بعد مادی بود و به همین خاطر معمولاً کسانی که یک بعد از ابعاد ماده مثل زیبایی یا ثروت در درون آنها بیشتر است زودتر مبتلا به گناه می‌شوند لذا باید مواظب بود . ▪️ جن چه موجودی است؟ فلسفه خلقتش چیست؟ 🔸 جن موجودی دارای عقل و شعور است با بدنی بسیار قوی با سرعتی بسیار زیاد چون از آتش خلق شده و بدنش انرژی است ولی بدن ما از خاک است 🔹تفاوت جن و شیطان: 🔸 جنی که شیطان می‌شود خطرناک است و الا جن به خودی خود خطرناک نیست این اشتباه رایجی است که مردم در رابطه با لفظ جن و شیطان به کار می‌برند به عبارت دیگر ▪️جن یعنی: أجنه‌ی مؤمنی که به انسان‌ها خدمت می‌کنند. ▪️شیطان یعنی: أجنه کافری که به جای خدمت بنای ضربه زدن دارند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻ادامه کپشن قسمت دوم 🔰درس هفدهم قدرت جن قدرت مادی است و آصف بن برخیا که به یک چشم به هم زدن تخت بلقیس را از یمن به بیت المقدس آورد قدرتش در اثر پرورش روح بوده است ولی جن ذاتا چنین قدرتی در وجودش موجود است. ▪️ برخلاف تصور مردم جنیان علم غیب نمی‌دانند. 🔹فلسفه خلقت جن چیست؟ (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ) ❓اما عبادت و مسئولیت جن چیست ؟ 🔹 این که در زمین مانند ملائکه به انسان خدمت کند و نیروهای فیزیکی پنهان را در جهت حاکمیت خلیفة‌الله مدیریت کند. لذا خداوند متعال هم به جنیان گفته معدن‌ها، سفره‌های زیرزمینی، چشمه‌ها و جنگل‌ها را به تسلط انسان در آورد و از آنها محافظت کند. چون اگر خود انسان می‌خواست به آنها بپردازد از راه رشدش باز می‌ماند . 🔹 رسولانی از جنس جن چه دستوری برای جنیان آوردند؟ ▪️(يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي وَيُنْذِرُونَكُمْ...) : از این آیه متوجه می‌شویم رسولانی از جنس جن هم وجود داشتند که تکلیف الهی آنها در نسبت با خلیفة‌الله را به آنها ابلاغ کردند. 🔹عده‌ای قبول کردند و عده‌ای مخالفت ▪️( وَأَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَمِنَّا الْقَاسِطُونَ ۖ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولَٰئِكَ تَحَرَّوْا رَشَدًا: و از ما جنّیان هم بعضی مسلمان و بی‌آزار و برخی کافر و ستمکارند، و آنان که اسلام آوردند راستی به راه رشد و صواب شتافتند) ▪️ابلیس رئیس مخالفان بود و مخالفتش را عملا آشکار کرد و با صالحان از جنیان اعلام جنگ کرد و جنگ تمام عیاری بر علیه آنها به راه انداخت. 🔹عده زیادی از جن‌ها را قتل عام کرد تا جایی که نزدیک بود تمام صالحان از جن کشته شوند و از بین بروند. 🔹آن‌گاه خداوند متعال دخالت فرمود و به وسیله‌ی ملائکه سپاهش را متفرق و نابود کرد و دستور داد تا خود ابلیس را در آسمان‌ها به اسارت ببرند. ❗️توجه توجه ( همه‌ی این جریانات در زمانی اتفاق افتاد که هنوز خلیفة الله یعنی انسان روی زمین نیامده بود) 🔹ابلیس در پیشگاه خداوند با مشاهده جلال و عزت خداوند از سر ترس به سجده افتاد و خداوند به ابلیس فرصتی برای توبه و جبران داد تا با آن عبادت و تسبیح در بین ملائکه و روح فضیلت‌خواهی خویش را ترمیم و تقویت کند تا دوباره به زمین برگردد و در مسیر کسب صفات خدا حرکت کند تا سعادت‌مند شود. 🔹 ابلیس شروع به عبادت کرد و این عبادت‌ها شش هزار سال طول کشید اما عبادتش برای با میت خالص تماما برای خدا نبود بلکه منفعت‌طلبانه و برای رسیدن به حاکمیت در زمین بود. https://eitaa.com/archive_dinefetri
1703. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
6.08M
✳️ درس هفدهم 🔰 قسمت سوم 🔻 موانع رسیدن به بی‌نهایت جلسه پرسش و پاسخ https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
1704. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
10.05M
✳️ درس هفدهم 🔰 قسمت چهارم 🔻موانع رسیدن به بی‌نهایت ❌ عبادات ابلیس برای تکامل نبود بلکه برای رسیدن به حاکمیت در زمین بود (منفعت طلبانه) ⚠️ اگر کسی هدفش از عبادت، رسیدن به اجر دنیایی باشد، این به جایی نمی رسد فما له فی الاخرة من خلاق، او بهره ای از رشد ندارد 🔹 از لحظه اول که گِل بدن آدم ایجاد شد، تا زمانی که روح در او دمیده شد، چهل هزار سال طول کشید. ✅ روح یعنی همان موجودی که خداوند به عنوان بذر آن را از نور اول خلق فرموده. ملائکه می‌دانند، آن روح مقامش بالاتر مقام خودشان است و می‌دانند این روح بذر است و ملائکه برگ هستند. فسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّه ابلیس امر خدا را اطاعت نکرد. ❌ علت سجده نکردن ابلیس، گرچه حسادت و تکبر بود اما آنچه که باعث این حسادت و تکبر شد، آن اعتقاد غلط ابلیس بود. 🔰 معنای فرمان سجده به ابلیس (فقط خم شدن و سجده ظاهری نبود) بلکه، 🔸 ۱. پذيرفتن برتری آدم (اهل فضایل) 🔹۲. پذيرفتن راه فضايل و خدمت به اهل فضایل 🔸 ۳. پذيرفتن حاکمیت الهی با محوریت صالحان 🔶 اَبی و استکبر، یعنی استکبار ورزید، یعنی طلب برتری و ریاست بر عالم کرد. ❌ و کان من الکافرین؛ ابلیس از اول کافر بود. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
1705. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.87M
✳️ درس هفدهم 🔰 قسمت پنجم 🔻موانع رسیدن به بی‌نهایت طغیان ابلیس؛ در برابر ارادۀ حـضرت حق، حاصل (باورهای غلط) او بود. 🔰 معانی خَلَقْتَني‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طينٍ عبارتند: 🔸 من از انسان برترم 🔹 بايد سلطنت و حاكمیت جهان در دست من باشد 🔸راه رشد، تقویت بعد مادی است نه معنوی 🔹 قدرت فضایل، برای مدیریت جهان ناکارآمد است 🔸 باید تمدن مادی بر تمام جهان غالب شود تفاوت عبادت منفعت طلبانه با عبادت تکامل گرایانه ⚠️ اگر ما مثل ابلیس عبادت منفعت طلبانه کنیم، باعث دوری ما از خدا می شود، ⚠️ ابلیس در پی این است که دین انسان را بگیرد نه اینکه انسان صرفا گناه کند. 🔰 دوره‌های تکامل بشر: 🔸 تا زمان ظهور، طاغوت‌ها از بین می‌روند. 🔹 زمان ظهور، شیاطین از بین می‌روند. 🔸 در عصر رجعت، انسان یاد می‌گیرد چگونه با نفس خود مبارزه کند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
1706. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.58M
✳️ درس هفدهم 🔰 قسمت ششم 🔻موانع رسیدن به بی‌نهایت 🧠 در تفکر ابلیس؛ کسی که بُعد مادی او قوی‌تر است، ریاست و حاکمیت از آن اوست، نه کسی که بعد معنوی او قوی است. ❓ابلیس برای چه از خداوند مهلت خواست؟! ابلیس مهلت خواست تا تفکر خودش را به اثبات برساند و نشان دهد که حق با اوست. 🔶 و چرا خداوند به ابلیس مهلت داد؟ ✅ خداوند به ابلیس مهلت و اجازه تکوینی داد تا ناکارآمدی تفکرش اثبات شود و راه‌های انحرافی در مقابل راه رشد شناخته و رسوا شود. 🤔 اگر خدا ابلیس را آن روز می‌کشت، این تفکر توسط شخص دیگری تولید می‌شد. ✅ امام خمینی (ره) آمدند نشان دادند که حاکمیت صالحان شدنی است، انقلاب این پیام را به دنیا نشان داد که بدون اتکاء به ابر قدرت‌ها می‌شود جامعه را اداره کرد. ⚠️ هر حاکم دینی که در برابر یک جریان انحرافی قرار دارد، و این جریان انحرافی در بین مردم طرفدار دارد، در اینجا نباید حاکم با قوه قهریه با این جریان انحرافی مبارزه کند، اگر با قوه قهریه مبارزه کنی، این جریان اسطوره می شود. 🔸 منطق ابلیس = تفکر طاغوت 🔹 هدف آشکار ابلیس؛ پایه‌ریزی تمدن مادی (طاغوتی) در جهان 🔸 هدف پنهان ابلیس؛ نابود کردن زمینه رشد و نابودی نسل انسان 🔹 اسلحه‌ی ابلیس؛ توجه دادن به جلوه‌های مادی عالم و جلوه‌های تمدن مادی است. 🔸 ایده ابلیس، پایه ریزی تمدن مادی (طاغوتی) در جهان است. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس_هجدهم (3قسمت) 🔸تمدن مادی و حاکمیت الهی ▪️ https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
1801. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
9.09M
✳️ درس هجدهم 🔰 قسمت اول 🔻 تمدن مادی و حاکمیت الهی 🔹...وقتی ابلیس به آسمان برده شد و شروع به عبادت شش هزار ساله کرد ، از آنجا که ملائکه ظاهر ابلیس را می‌دیدند و نیتش را نمی‌دانستند مقامش را بزرگ پنداشتند و در حلقه درس او حاضر شدند و اسم او را عزازیل گذاشتند یعنی عزیز کرده خدا. ▪️إبلیس هر لحظه انتظار داشت تا خداوند این مقام را به او بسپارد تا این که خداوند اراده اش را در باره انسان بیان کرد «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» 🔸 ملائکه پذیرفتند اما ابلیس، سجده نکرد و ابراز طغیان در برابر اراده الهی کرد. «فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ» چرا ابلیس سجده نکرد؟ آیا در عمل مخالفت کرد یا اعتقاد؟ ابلیس از اول کافر بود پس علت خطای او اعتقاد و باور غلط بود. 🔹خدا ابلیس را از ملکوت اخراج کرد و به او وعده جهنم داد. ابلیس لجاجت کرد و گفت همه بندگانت را گمراه می‌کنم و نمی‌گذارم به ملکوت راه یابند مگر مخلصان آنها را. ▪️گمراه می‌کنم یعنی تفکر خود را به آنها القاء می‌کنم و خداوند فرمود تو و آنها را به جهنم می‌افکنم. 🔹ابلیس از خداوند مهلت خواست و خداوند هم به إبلیس مهلت داد اما نه تا قیامت بلکه تا وقت مشخص و معلوم . 🔹 حکمت مهلت دادن خدا به ابلیس ابلیس مهلت خواست تا تفکرش را اثبات کند لذا خداوند به او مهلت و اجازه تکوینی داد تا ناکارآمدی تفکرش اثبات شود و راه‌های انحرافی در مقابل راه رشد شناخته و رسوا شود. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت اول 🔰 درس هجدهم 🔹منطق ابلیس همان تفکر طاغوت است و تفکر طاغوت یعنی: ▪️۱_ راه رشد تقویت بعد مادی است ▪️۲_ برتری صاحبان جلوه‌های مادی (صاحبان زر و زور و تزویر) برای حاکمیت ▪️۳_ ناکارآمدی حاکمیت دین و فضایل در رشد و پیشرفت ▪️۴_ قابل تحقق نبودن تمدن الهی صالحان ▪️۵_ لزوم ایجاد تمدن مادی با محوریت صاحبان زر و زور و تزویر 🔸 هدف آشکار ابلیس: پایه‌ریزی تمدن مادی (طاغوتی) در جهان 🔸هدف پنهان ابلیس: نابود کردن زمینه رشد و نابودی نسل انسان «لأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إِلَّا قَلِيلًا» «وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ» 🔹 اسلحه ابلیس وسوسه است: یعنی توجه دادن به جلوه‌های مادی آدم و جلوه‌های تمدن مادی سپس برتری طلبی از راه ابزارهای مادی رشد و پیشرفت و بعد پایه‌ریزی تمدن مادی در جهان https://eitaa.com/archive_dinefetri
1802. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
16.88M
✳️ درس هجدهم 🔰 قسمت دوم 🔻 تمدن مادی و حاکمیت الهی 🔹 مقایسه حاکمیت الهی با تمدن مادی طاغوت: ▪️به خلاف تاریخ انسان در قرآن، به صورت معمول تاریخ انسان در کتاب‌های تاریخ یک ترتیب این چنینی دارد: درس اول: انسان‌های نخستین درس دوم: ابزارها درس سوم: تمدن‌ها درس چهارم: قوانین 🔸یعنی انسان را در نظام تمدن مادی طاغوتی مورد بررسی قرار می‌دهد که دارای چهارچوب (تمدن مادی، ابزارهای مادی، موجود مادی زمینی و قوانینی بشری می‌داند) ▪️و این دقیقا مخالف آنچه هست که در قرآن تاریخ انسان را معرفی کرده که خداوند متعال می فرماید: «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» ▪️ولی در چهارچوب دین انسان در نظام حاکمیت الهی اولا موجودی الهی است و تمدنش هم ملکوتی است و راه رسیدن به این تمدن ملکوتی، ارزش‌های اخلاقی است و با عمل به این قوانین الهی می‌تواند به این تمدن برسد. ▪️لذا دو چهارچوب متفاوت ارائه شده که یکی طاغوتی و دیگری الهی است. 🔹 ویژگی‌های انسان در نظام حاکمیت طاغوت: 🔸سود انگار، سوداگر، سودجو، پول سالار، منفعت طلبی مادی، از خودبیگانه. ▪️در کشورهایی که خیلی‌ها احساس بی‌هویتی و افسردگی دارند به خاطر کنار گذاشتن دین است که جامعه‌شناسان غربی معترف این قضیه هستند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
1803. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
10.05M
✳️ درس هجدهم 🔰 قسمت سوم 🔻 تمدن مادی و حاکمیت الهی 🔹 خداوند به حضرت آدم علیه السلام فرمود با همسر خود در بهشت سکونت داشته باشید و از هر نعمتی که اراده می‌کنید برخوردار خواهید شد ولی به این درخت نزدیک نشوید که در این‌صورت از ستمکاران خواهید شد. «وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ» ▪️منظور از بهشت، بهشت زمینی بود و باغی از باغ‌های زمین بود که خداوند با ولایت تکوینی که به آدم داده بود هر چیزی را که اراده می کرد مهیا می‌شد بدون هیچ زحمت و بدون هیچ خستگی. 🔹داستان درخت چه بود؟ ▪️ این درخت که از آن به همان شجره ممنوعه و در روایات شجره ملعونه تعبیر می‌شود نشانه تمدن مادی بود و خداوند متعال به آدم علیه‌السلام گفت اگر به دنبال تمدن مادی بروی از ستمکاران می‌شوی. ⁉️ وسوسه ابلیس چه بود ؟ ▪️شیطان ابتدا با شعار راهنمایی به سراغ آدم آمد و به او گفت آیا می‌خواهی تو را به تمدن فناناپذیر راهنمایی کنم؟ ▪️منظور از تمدن مدرن همان تمدن غربی است و همان حرفی است که آمریکایی‌ها می‌زنند که می‌گویند تمدن غرب تمدنی است که آدم دلش نمی‌خواهد از این تمدن به تمدن دیگری برود. ▪️در روایات داریم که آدم به جبرئیل گفت: علت اینکه حرف شیطان را باور کردم این بود که گمان نمی‌کردم که کسی بتواند قسم دروغ به خداوند متعال بخورد. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri