eitaa logo
دین فطری (آرشیو)
4.5هزار دنبال‌کننده
28 عکس
0 ویدیو
0 فایل
این کانال برای ارائه و نشر درس‌های صوتی دین فطری به عنوان پشتیبان کانال به‌سوی بی‌نهایت راه‌اندازی شده. سایت: www.dinefetri.com ادمین‌: @dinefetri_amozesh سوالات، پیشنهادات و نقد و انتقادت را به آی‌دی ادمین کانال بفرستید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 اما عصر ظهور :چرا خداوند دیگر رسولی نمی‌فرستد تا با حربه‌های آشکار و پنهان ابلیس مبارزه کند؟ ▪️ چون خداوند در دوران طاغوت‌های آشکار و پنهان هرچه را لازم بوده به واسطه انبیا و ائمه علیهم السلام به ما یاد داده و حالا نوبت عمل مردم به آموزه‌های فرا گرفته شده از آنهاست. در این صورت عصر ظهور فرا می‌رسد و چون تاریخ مصرف تفکر طاغوت به پایان رسیده طاغوت‌ها نابود می‌شوند؛ اما نه به واسطه زور. چون اگر به واسطه زور و قدرت تکوینی طاغوت‌ها نابود می‌شدند در زمان حضرت علی علیه السلام هم چنین کاری شدنی بود؛ ولی باید اعتبار تفکر طاغوتی در دل اغلب مردم شکسته شود تا طاغوت‌ها نابود شوند. 🔹 فلسفه و چرایی عصر ظهور ▪️ ۱_ تحقق حاکمیت جهانی ▪️ ۲_ آماده شدن زمینه برای تکامل تمام انسان‌ها این دو هدف در واقع بر می‌گردد به جلوه رحمانیت و اصالت الاحسان خداوند؛ لذا ظهور مصداق تکمیل لطف حضرت حق است برای صالحان. ▪️دلایل نقلی بر حتمیت عصر ظهور: 🔹۱_حیات دوباره اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ ُيحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَينَا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (حدید،۱۷) امام صادق (عليه السلام) فرمود: مراد این است که خداوند زمین را به واسطه عدالت حضرت مهدي عج در دوران ظهورش زنده خواهد کرد پس از آن که به سبب ستم سردمداران گمراهي مرده باشد. (الغيبة نعمانی، ص ۳۲) ▪️۲_ غلبه اسلام بر جمیع ادیان ▫️يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ الله بأفواههم و يأبَى اللهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهَ وَ لَو كَرِهَ الْكافِرُون. ▫️هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بالهدی ليُظْهِرَهُ عَلَى الَّدِينِ كُلِهِ وَ لُو كَرِه المشرکون. ابوبصیر می‌گوید از امام صادق (علیه السلام) در مورد آیه فوق پرسیدم فرمود: قسم به خدا! هنوز تأویل آن نیامده و تأویل آن نمی‌آید تا اینکه قائم خروج کند. پس هنگامی که قائم خروج کرد؛ کافری به خدا و مشرکی به امام باقی نمی‌ماند مگر اینکه خروج او را کراهت دارد و حتی اگر کافر یا مشرکی در دل سنگی پنهان شده باشد آن سنگ می‌گوید ای مؤمن درون من کافری هست؛ مرا بشکن و او را بکش (كمال الدين و تمام النعمة، ج ۲، باب ۵۸، ح ۷) 🔹۳_بندگان صالح وارثان زمین وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثها عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ (أنبياء، ۱۰۵) امام باقر (عليه السلام) فرمود: «مقصود از بندگان شایسته‌ای که زمین را به ارث می‌برند امام مهدي و ياران او هستند.» تفسیر قمی، ج ۲، ص ۵۲ https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔹۴_خلافت مؤمنان وعده الهى (وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُم وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتَ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرض كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مَنْ قَبْلِهِم وَ لَيُمَكِنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمْ الَّذي ارتضى لَهُم وَ لَيُبَدِّلَنَّهُم مِن بَعْدِ خَوفِهِمْ اَمَناً يَعْبُدُونَنى لا يُشْرِكُون بى شيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُون) سوره نور آیه ۵۵ ▫️امام صادق (عليه السلام) درباره آیه فوق فرمود: تأویل و مصداق این آیه هنوز نیامده است هنگامی که قائم ما قیام کند کسی که او را درک می کند تأویل این آیه را می‌بیند. هر آینه دین محمد ص به هر جایی که شب برسد می‌رسد (همه کره زمین)، به صورتی که هیچ مشرکی بر روی زمین نخواهد بود؛ همان‌گونه که خداوند فرمود: یعبدوننی لا يُشركون بي شيئاً . (بحار الانوار ج ۵۱ ص۴۱) 🔹۵_وراثت و پیشوایی مستضعفان وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ(قصص۵) ▫️امام علی (علیه السلام) فرمود مقصود از مستضعفان خاندان پیامبرند خداوند پس از تلاش و رنجشان «مهدي» این دودمان را برمي‌انگيزد و آنان را به اوج شکوه و عزت و اقتدار می‌رساند و دشمنانشان را به سختی ذليل می‌سازد.» (الغيبة طوسی،ص۱۸۴، ح۱۴۳) 🔹۶_ ذخيره الهى بَقِيَّةُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنتُم مُؤْمِنِينَ وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بحفيظ (هود۸۶) ▫️امام باقر (عليه السلام) فرمود: وقتى [امام مهدی] ظهور کند بر دیوار کعبه تکیه زند و اولین سخنی که بر زبان جاری کند این آیه است. سپس می‌فرمايد: «انا بَقِيةُ اللهِ فِي أَرْضِهِ وَ خَليفَتُهُ وَ حُجَّتُهُ عَلَيْكُمْ» پس هر کسی بخواهد بر او سلام کند، بگوید: السَّلامُ عَلَيْكَ يا بَقِيةَ اللهِ فِي أَرْضِهِ . (كمال الدين ج۱، باب ۳۲، ص۶۹۳، ح۱۶) ❗️حتی در تمام ادیان الهی به ظهور وعده حتمی داده شده‌؛ در یهود، مسیحیت، زرتشت ❓زمان ظهور چه وقت است؟ آیا ائمه عليهم السلام زمان ظهور را می‌دانند؟ بله، زیرا آنها خبر از علم غیب دارند. ❓چرا وقت دقیق ظهور مشخص نشده؟ برای ایجاد امید در همه زمان‌ها و زمینه‌سازی ظهور در همه زمان‌ها و قرار نگرفتن انسان در جبر تاریخی و از بین نرفتن اختیار انسان وقت دقیق ظهور مشخص نشده اما علایم و نشانه‌های آن به صورت خاص بیان شده است. ❓ویژگی‌های عصر ظهور که دوران طلایی است چیست و چه اتفاقاتی در آن می‌افتد؟ به برخی از آن ویژگ‌ها اشاره می‌کنیم: ▪️۱_ دوران طلوع آفتاب فضایل در حاکمیت مطلق تمدن الهی بر تمام زمین یعنی در عصر ظهور نه تنها امام زمان علیه السلام؛ بلکه تمام فضائل حاکم می‌شوند. یعنی معیار حاکمیت فضائل است, معیار صداقت است ▪️۲_ عصر آشکار شدن و ظهور کارآمدی فضایل در عرصه مدیریت جهانی یعنی همه مردم جهان به این باور رسیدند که اهل فضائل می‌توانند مدیریت کنند و ناکارآمدی اهل رذائل آشکار می‌شود و این اتفاق یک باور قلبی برای تمام مردم می‌شود. ▪️۳_ در عصر ظهور همه مردم به دنبال تقویت بعد معنوی هستند و تمام هم و غم آنها می‌شود. چون وقتی این اتفاق بیفتد انسان‌ها به مقام تصرف در عالم ماده می‌رسند، طی الارض و طی السماء می‌کنند همان‌طور که در این آیه شریفه خداوند فرموده است: أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ (لقمان ۲۰) ▪️۴_ در عصر ظهور مردم از علوم ماورایی آگاه می‌شوند و تا زمان ظهور از تمام علوم دو حرف آن آشکار شده است و بقیه در عصر ظهور آشکار می‌شود. ▪️۵_ در عصر ظهور چشم دل مردم از زیور‌های دنیوی سیر می‌شود، در روایت داریم که امام زمان عجل الله امر می‌کند که آسمان باران زر سرخ ببارد و آن‌قدر زیاد می‌شود که مانند سنگ‌های معمولی روی زمین می‌شود و دیگر کسی به آن توجه نمی‌کند. ▪️۶_ همه ابزارهای مادی از کار می‌افتند؛ چون با پیشرفت انسان ابزارها ناکار آمد می‌شوند مثلاً انسان وقتی می‌بیند که به جایی رسیده است دیگر با هواپیما سفر نمی‌کند. ۷_ در عصر ظهور عقول مردم به تکامل می‌رسد و انگیزه آنها برای رشد و اتصال بی‌نهایت قوی می‌شود. https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔷 عصر رجعت، دوره غلبه بر نفس 🔹وقتی ابلیس گردن زده می‌شود نوبت به اولین مانع یعنی نفس می‌رسد؛ چون وقتی کفر به طاغوت پیدا کردیم، ائمه بر می‌گردند تا به ما یاد بدهند که چگونه می‌شود بر نفس غلبه کرد. از ابتدا هم رسالت ائمه همین بوده لکن چون در عرصه حاکمیت قرار نگرفتند نتوانستند این مهم را اجرایی کنند و حالا برمی‌گردند تا آن را عملی کنند لذا عصر رجعت و حکومت أئمه در این عصر خیلی طولانی می‌شود. اولین معصوم در عصر رجعت امام حسین علیه السلام است که برمی‌گردد. به خاطر پیوند مردم با حضرت و عظمت کاری که انجام داده بود و به دلیل اینکه قیام امام حسین علیه السلام آغاز قیام ظهور بوده است. 🔹این‌طور نیست که بگوییم ائمه برمی‌گردند تا حقی که از آنها سلب شده دوباره آن حق را بگیرند و حکومت کنند. خیر، بلکه ائمه حکومت را تکلیفی برای خود می‌دانند و مردم را از این حق منتفع می‌کنند و الا این حکومت برای آنها یک تکلیف است نه یک حق گرفتنی . ❓چرا در عصر رجعت حاکمیت ائمه طولانی می‌شود. 🔸چون غلبه بر نفس خیلی سخت است و مدت زیادی زمان می‌برد. طوری که آخرین رجعت کننده پیامبر است و آخرین فردی که از دنیا می‌رود هم پیامبر است. یعنی همه را عروج می دهد و خود آخرین نفری است که عروج کننده است. ▪️در دوران رجعت هر کس که عالی‌ترین رتبه یکی از صفات خدا را گرفته باشد برمی‌گردد لذا مومنان محض و کافران محض باز می‌گردند. ▪️اما فلسفه برگشت کافران محض این است که به اشتباه خود اعتراف کنند که در این صورت از عذاب توبیخی آنها برداشته می‌شود و از مخلد بودن نجات پیدا می‌کنند اما عذاب درمانی آنها پابرجاست و اگر توبه نکنند و باز تکبر ورزند توسط امام زمان عجل الله کشته خواهند شد. در عین حال برای پیروان آنها هم فرصت ایجاد می‌شود. نکته: دو رجعت اتفاق می‌افتد _ یک رجعت در عصر ظهور است که کفار و مومنین محض بر می‌گردند _ یک رجعت بعد از ظهور است که ائمه برمی‌گردند و حکومت می‌کنند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔸 درس بیست و سوم 🔻 پیش نیازهای حرکت به سوی بی‌نهایت ▪️ سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس بیست و سوم 🔻 پیش نیازهای حرکت به سوی بی‌نهایت حال که مسیر روشن شده باید بدانیم که چگونه حرکت کنیم تا به بی‌نهایت برسیم؟ این مباحث نظری بودند و حال باید چگونگی مبارزه با موانع (نفس، شیطان و طاغوت) که همه عملیاتی هستند را بررسی کنیم. 🔹 چگونگی حرکت در مسیر صفت خدا ▫️ الف: مقدمات و شرایط حرکت ▫️ب: گام‌های عملیاتی برای حرکت (در درس بعدی بررسی می‌شود) 🔹مقدمات و شرایط حرکت: ▫️۱_ رفع موانع روانی ▫️۲_ ایجاد انگیزه و تصمیم جدی برای حرکتموانع روانی حرکت در مسیر صفات خدا 🔸مانع اول_ ما هرگز به بی‌نهایت نمی‌رسیم. _ مصداق آن ناامیدی است. _ برای رفع ناامیدی باید توجه داشته باشیم به رحمت بی‌نهایت الهی 🔸مانع دوم_ راه رسیدن به صفات الهی و خدایی شدن سخت است ولی گناه و حرکت به سوی جهنم آسان است _ مصداق آن راحت طلبی‌ست. _ برای رفع این مانع باید بدانیم انجام فضائل آسان است چون فطری است؛ اگر هم سخت شده باشد توجه به لذت بی نهایت و درک آن باعث قوی شدن انگیزه انسان می شود و آسان جلوه می‌کند 🔸 مانع سوم _ امکانات و وسایل برای حرکت ما وجود ندارد _ مصداق آن ناشکری است. _ برای رفع این مانع باید توجه به امکانات حرکت داشته باشیم _ مواردی هستند که برای آسان شدن حرکت ما نقش آفرینی می‌کنند 👇👇 https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
▪️نقش عوامل ماورایی ملائکه و نیروهای ملکوتی برای آسان شدن حرکت ▪️نقش توجه خداوند به ظرفیت‌های متفاوت انسان برای آسان شدن حرکت ( لایکلف الله نفسا الا وسعها ) ▪️نقش عوامل تربیتی و خانوادگی برای آسان شدن حرکت مانند نقش همسر، استاد و مربی ▪️ نقش عوامل محیطی برای آسان شدن حرکت مثل محل زندگی، مسجد، هجرت از محیط آلوده، و نقش تغذیه حلال برای آسان شدن حرکت 🔶 مانع چهارم _ کیفیت حرکت را نمی‌دانیم _ مصداق آن جهل است. _ برای رفع این مانع به امکانات و کیفیت حرکت توجه کنیم ✅ایجاد انگیزه و تصمیم جدی برای حرکت: سیر ایجاد انگیزه تا رسیدن به معبود به این ترتیب است: ▪️شعور: باعث احساس خطر و خسران بزرگ از ناحیه محدودیت‌های دنیا و فانی بودن آن می‌شود ▪️تعقل: باعث پیدا کردن راه نجات می‌شود ▪️تعبد: وحی راه نجات را نشان می‌دهد و عشق و انگیزه برای اتصال به بی‌نهایت پیدا می‌شود. درنتیجه باعث همراهی و مودت با مقربان به بی‌نهایت و آخر الأمر تعبد (پذیرفتن نقشه راه) را به ارمغان می‌آورد. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 درس بیست و چهارم 🔻گام‌های عملیاتی حرکت به سوی بی‌نهایت ▪️۱_ انتخاب راه: در انتخاب راه انسان‌ باید تلاش کند تا صفتی از صفات پسندیده را انتخاب و خودس را به درجه اعلای آن برساند مثل رحم و مهربانی، صداقت و راستگویی، احترام به والدین و بالاترین آن که شهادت است ▪️۲_ عهد و پیمان با خداوند پیامبر و ائمه عليهم السلام و تعيين جریمه برای تخلف ▪️۳_دعا و درخواست برای رسیدن به مراتب عالی در آن صفت _ طلب توفیق از خدا برای اتصال به خودش _ دعا باید از سر اضطرار باشد مثل انسانی که در حال غرق شدن است و تمام زندگی او در گرو یک نفس کشیدن است ▪️۴_ توسل به اولیاء الله و تمسک به سیره آنها _ حکمت توسل و زیارت این است که باید برای رسیدن به مودت باشد ▪️۵_اهتمام به انجام مناسك با توجه به نقش آنها برای تکامل ▪️۶_خالص کردن نیت و تطهیر آن از شرك (منافع دنیوی) ▪️۷_ استفاده از تمام ظرفیت فرصتهای کوچک برای کاشت فضایل یعنی اگر غذا می‌خوریم هدفمان این باشد که از انرژی آن برای خدمت استفاده کنیم اگر ازدواج می‌کنیم هدفمان این باشد تا از فرصت‌های آن برای تکامل بهره ببریم. ▪️۸_ تلاش برای ارتقاء درجه فضایل با درخواست و اسقبال از زمینه‌های سخت و دشوار https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 درس بیست و پنجم 🔻تلاش برای ایجاد حاکمیت الهی 🔹ادامه گام‌های عملی حرکت در مسیر بی‌نهایت ▪️۹_ تلاش برای رشد فضایل در جامعه با ایجاد حاکمیت الهی ⬅️ایجاد حکومت دینی با هدف تحقق حکومت جهانی صالحان ⬅️رساندن همه آحاد بشر به آخرین درجه در تمام رشته های فضایل 🔹عرصه‌های تلاش برای رشد فضایل در جامعه و تحقق حاکمیت جهانی صالحان: ▪️۱- عرصه زندگی شخصی _ تحصیل تقوی برای اثرگذاری بر جامعه و تسریع در تحقق حاکمیت جهان _ تحصیل علم برای خدمت به ترویج دین و تحقق حاکمیت آن _ تحصیل مال برای خدمت به دین و تحقق حاکمیت آن ▪️۲ _ عرصه خانواده : _ احترام به والدین و اطاعت از آنها و پذیرش ولایت پدر بر فرزندان _ حفظ جایگاه مرد و زن در خانواده و پذیرش ولایت مرد بر همسر در امور اقتصادی و اجتماعی _ پذیرش نقش برتر زن در امور تربیت و مدیریت او در عرصه داخلی خانواده _ تربیت فرزندان صالح ▪️۳_ عرصه اقوام و خویشاوندان: _ صله رحم با انفاق و انذار نسبت به خطر انحراف (نهی از منکر) _ حمایت از امامت عقلا و افراد متقی فامیل https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
▪️۴- عرصه محله _ حفظ سنگر مساجد و حمایت از امام جماعت عادل مسجد و همکاری با او _ تشکیل جلسات مذهبی و تبلیغی _ ترویج معروف ▪️۵_ عرصه شهر _ حفظ سنگر نماز جمعه و حمایت از امام جمعه صالح و عادل شهر با شرکت در نماز _ مشارکت در فعالیت فرهنگی برای حفظ چهره اسلامی شهر ▪️۶_ عرصه کشور _ حمایت از امامت و زعامت ولی فقیه در جامعه در عصر غیبت _ شرکت در جهاد اقتصادی، سازندگی، نظامی و سیاسی _ شرکت در راه‌پیمائی‌ها، _ شرکت انتخابات (با دقت در انتخاب فرد اصلح و مؤمن) _ حمایت از تولید داخلی ▪️۷_ عرصه جهان _ حمایت از امامت جهانی امام زمان (عج) _ حمایت از ملت‌های مظلوم جهان _ اعتراض و فریاد علیه حاکمیت ظالمان (مشرکان، کافران و منافقان) https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri