1906. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
15.79M
✳️ درس نوزدهم
🔰 قسمت ششم
🔻 طاغوتهای آشکار
🔹 چالشهای حکومت دینی حضرت موسی
🔸گفته شد حضرت موسی کلیم الله خنثی کننده جلوه تخیلی فرعونها بود:
▫️ ماموریتش: اثبات واقعی قدرت تکوینی خدا، تخیلی بودن سحر فرعونها.
▫️ عامل خنثی کنندهاش: غلبه بر ساحران.
▫️ وسیلهاش: عصا، ید بیضا و کلیم بودن.
▫️ نتیجه: عدم پرستش فرعون ها به جای خدا بود
▫️شعار بعد از پیروزی: پرستش خدای دارای قدرت تکوینی واقعی بود
🔹موسی علیه السلام اثبات کرد قدرت تکوینی واقعی از آن خداست و با قدرت تخیلی نمیتوان مشکلی را از ریشه حل کرد اگر هم حل شود، موقتی است.
▪️ اولین تجربه رسمی حاکمیت دینی برای حضرت موسی علیهالسلام بوده است که چالشهای زیادی را با خود به همراه داشت مثل چالش سامری و غیره.
به علت زیاد بودن این چالشها خداوند در قرآن کریم خیلی از آنها را به ما یادآوری میکند. به همین دلیل است که نام موسی بیش از ۵۰ بار در قرآن ذکر شده است اما نکتهی مهم این است که نباید به این چالشها به صورت یک داستان نگاه کنیم بلکه هر کدامشان به تنهایی یک گفتمان محسوب میشوند.
▪️ به عنوان مثال کاری که فرعون نتوانست با قوم بنیاسرائیل کند سامری توانست طی ۴۰ روز، مردم را از توجه به خدا و حضرت موسی دور کند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت ششم
🔰 درس نوزدهم
🟢 چالشهای حکومت دینی موسی علیهالسلام
🔹 فرعون: نماد استکبار و ایجاد تمدن مادی
🔹 قارون: نماد مرفهین بیدرد
🔹 سامری: نماد روشنفکران گوسالهپرست و مخالف تمدن الهی
🔹 بلعم باعورا: نماد مراجع و شخصیتهای دینی بیبصیرت
🔹 برصیصای عابد: نماد معنویت و عرفان جدایی از سیاست.
🔸 گوسالهای که سامری از جنس طلا درست کرد سه نماد را در خود داشت:
زر نماد ثروت بود
زور نماد قدرت بود
و تزویر که صدای وهمانگیز آن مجسمه بود.
▪️ در واقع سامری گفت هم خداپرست باشید هم به دنبال ثروت و قدرت باشید، به این بهانه مردم را فریب داد. چون سامری میدانست که اگر حضرت موسی آن الواح را که قانون اساسی حکومت خود شمرده می شد بیاورد دیگر خواهشهای نفسانی در آن حکومت جایگاهی ندارد.
حضرت علی علیه السلام فرمود که تمام اتفاقات زمان حضرت موسی باز هم در دوران ما تکرار میشود تا مردم امتحان شوند به همین دلیل پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به حضرت علی علیه السلام فرمود: «انت منی بمنزلة هارون من موسی».
▪️ قرآن درس زندگی برای همه اعصار و ادوار زندگی انسان است و گفتمانهای آن همگی به کار میآیند و در هر قومی سامری وجود دارد که باید با آنها مقابله کرد.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1907. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
10.27M
✳️ درس نوزدهم
🔰 قسمت هفتم
🔻 طاغوتهای آشکار
🔹مقابله حضرت عیسی با علمای یهود
▪️گفتمان حضرت موسی که توجه به واقعیت و قدرت تکوینی واقعی بود پیروز شد، حال باید نسخه بدل ابلیس بر پایه همین واقعی بودن و جلوههای واقعی شکل بگیرد.
لذا تمدن قوم یهود بر پایه جلوههای واقعی علمی مثل علوم تجربی، طب، صنعت و اقتصاد آغاز شد.
▪️آنها میگفتند طب تاثیر واقعی دارد و بیماران را شفا میدهد، صنعت تاثیر واقعی دارد که با آن محصول تولید میشود که این هم واقعی است و اقتصاد که تولید سرمایه و ثروت را در پی دارد.
🟢 نکته: انحراف ابلیس بر اساس همان گفتمان قوم پیروز شکل میگیرد و با قومی که در مسیر الهی نیستند کاری ندارد چون آنها انسانهای مرده محسوب میشوند.
در قوم بنی اسرائیل شرک نظری ایجاد شد. یعنی این قوم در عمل نماز خوبی میخواندند ولی از لحاظ نظر، توجه آنها به جلوههای واقعی عالم جلب شد و به جای توجه به خدا به جلوههای واقعی عالم توجه کردند؟
🔸در واقع همه این علوم را خود حضرت موسی به آنها یاد داد ولی با وسوسه ابلیس این علوم رهزن آنها شد. یعنی توجه آنها به طب آنقدر زیاد شد که اطباء و دانشمندان آنها، شدند انبیا آنها.
▪️ اینطور توجیه میکردند میگفتند: وقتی ما طبیبی داریم که بیماران را شفا میدهد دیگر نیازی به خدا نداریم. این در حالی بود که در ظاهر هم خدا را عبادت می.کردند. لذا شرک نظری داشتند یعنی جای خدا را عوض کردند با طب، صنعت و اقتصاد.
🔹برای مقابله با این جلوه های واقعی خداوند حضرت عیسی روح الله را مبعوث کرد.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت هفتم
🔰 درس نوزدهم
🔹برای مقابله با جلوههای واقعی، خداوند حضرت عیسی روح الله را مبعوث کرد.
🔸 حضرت عیسی گفت: آیا طب شما فلج مادرزاد را هم شفا میدهد؟ ولی من میتوانم این کار را بکنم. آیا صنعت شما تولید حیات میکند؟ ولی من موجود زنده ایجاد میکنم. آیا اقتصاد شما خاک را طلا میکند؟ ولی من میتوانم.
▪️حضرت عیسی علیهالسلام گفت من میتوانم چون تهذیب نفس کردهام و پشتوانه معنوی دارم و هر کسی تهذیب نفس کند میتواند. لذا حواریون حضرت عیسی علیهالسلام با همان روش مرده زنده کردند.
▪️حضرت پیروز شد ولی پیروزی به معنای غلبه بر یک قوم نیست بلکه به معنای تحقق هدف است. یعنی چه بسا قومی غلبه میکنند ولی هدفشان محقق نمیشود لذا همین تحقق هدف، عامل پیروزی است.
▪️علمای یهود با حضرت عیسی مقابله کردند گفتند باید عیسی را بکشیم که در اینجا یک شخصی شبیه حضرت عیسی شد و آنها او را کشتند و گفتند عیسی را کشتیم. در حالی که حضرت به آسمان چهارم عروج کرد تا روزی که برگردد و ماموریتش به صورت کامل محقق کند.
✅ حضرت عیسی به این دلیل زنده مانده تا رسالتش به اتمام برسد، تا زمانی که تمام جلوه های علوم بشر آشکار نشود رسالتش تمام نمیشود.
لذا حضرت عیسی باید در زمانی بیاید که علم به اوج خودش برسد.
حکمت آمدن دوباره حضرت این است که چون حضرت عیسی برای اروپاییها مقدس است و جامعه غرب طوری امام زمان عجل الله و یارانش را به تصویر کشیده که وقتی حضرت بیایند غربیها و مسیحیت حضرت را نمیپذیرند. در این وقت حضرت عیسی باید بیاید و حضرت را به آنها بشناساند.
▪️حضرت عیسی علیهالسلام وقتی که میآید دوباره ادعای خود را تکرار میکند و میگوید: حالا به این نتیجه رسیدید که علم به تنهایی نمیتواند شما را نجات دهد و باز گفتمان زندگی بر مبنای تهذیب نفس را تذکر میدهد که در این جا زمینه حاکمیت حضرت مهدی عجل الله ایجاد میشود.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1908. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
17.97M
✳️ درس نوزدهم
🔰قسمت هشتم
🔻 طاغوتهای آشکار
🔷 مقابله حضرت محمد (ص) با طاغوتهای زمان
🔸 گفته شد حضرت عیسی علیهالسلام خنثی کننده جلوه علمی یهودیها بود.
▫️ ماموریت: اثبات نیاز به معنویت در روح انسان و کافی نبودن اقرار ظاهری به خدا و عدم سعادتمندی و پیشرفته انسان دانشمند بدون معنویت
▫️ عامل خنثیکننده: زنده کردن مردگان و روح دمیدن در گل.
▫️ وسیله: پرورش معنویت در روح یعنی روح الله بودن.
▫️ نتیجه: عدم توجه به دانش بدون معنویت (رسوایی موقت یهود)
▫️ شعار بعد از پیروزی: توجه به معنویت و اعتبار بخشیدن آن به همه امور مادی و بیاعتبار بودن هر جلوهی واقعی بدون معنویت باطنی
🔹 گفتمان عیسی: باید پشتوانه معنوی به انسان اعتبار دهد نه علم به تنهایی
🔸 نسخه بدل ابلیس فرمانبرداری از قدرت اعتباری و معنویت ظاهری
این یعنی شروع تمدنی بر پایهی
جلوههای اعتباری مثل شعر، موسیقی، ریاست، نژاد، جنسیت و معنویت کاذب.
🔸 هر کس دارای این جلوهها بود مثل شعرا بر قلب مردم حکومت میکرد و فرهنگ مردم هم این شده بود که جای توجه به صالحان اینها را دوست داشتند و به آنها توجه میکردند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت هشتم
🔰 درس نوزدهم
✅ نکته:
اینکه گفته شده دوران جاهلیت اعراب نه اینکه آنها چیزی نمیدانستند بلکه رسم و رسومات خیلی خوبی داشتند و در زمینه شعر خیلی قوی بودند. اما اصل مسئله را توجه نمیکردند و جهل مرکب داشتند. به این خاطر گفته میشود دوران جاهلیت.
در این زمان خدا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را فرستاد تا ناکارآمدی این جلوهها را نشان دهد.
🔸 لذا پیامبر با ظاهر آیات قرآن و لحن زیبای این آیات ناکارآمدی اشعار شاعران را نشان داد به طوری که شعرا نابترین اشعار خود را به نام معلقات سبع که در کعبه آویخته بودند از خجالت خودشان شبانه معدوم کردند.
▪️ در اثر همنشینی پیامبر با بردهها و شنیدن حرف آنها جلوه ریاست را فرو ریخت.
▪️ با توجه به اهمیت دادن به سیاهپوستان توسط پیامبر جلوه نژادپرستی فرو ریخت.
▪️ با گرامی داشتن حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و توجه زیاد به آن حضرت، جلوه انسان برتر را فرو ریخت.
▪️با ایمان قوی حضرت علی (علیه السلام) جلوه معنویت کاذب را فرو ریختند یعنی شعار حضرت همان حرف قرآن بود که فرمود «ان اکرمکم الله اتقاکم»
▪️ گفتمان رایج این شد که بدون جلوههای اعتباری هم میتوان حبیب الله شد.
🟢 لذا پیامبر شرک عبادی را تبدیل به توحید عبادی کرد.
🟢 نکته:
جلوههای اعتباری قویترین تیر شیطان بود لذا باید خداوند کسی را می فرستاد که از بالاترین درجه عصمت برخوردار است و خداوند عقل اول را فرستاد.
🔹جایگاه انبیا در هدایت انسان
🔸 ارائه نقشه راه: (دین کامل متناسب با ظرفیت فردی و اجتماعی انسان در هر عصر)
🔸 تشکیل حاکمیت دینی (زمینهسازی برای برپایی حکومت جهانی صالحان )
🔸مبارزه با طاغوتهای آشکار
(خنثی کردن روشهای آنها برای گمراه کردن انسان)🔹 تاریخ تکامل انسان بر مبنای حرکت بهسوی بینهایت ▫️ ۱_ عصرانبیاء: دوره درس مبارزه با طاغوتهای آشکار ▫️ ۲_ عصر حضور ائمه علیه السلام: دوره درس مبارزه با طاغوتهای پنهان در لباس دین ▫️ ۳_ عصر غیبت: دوره هجوم تمام جلوههای طاغوت آشکار و پنهان ▫️۴_ عصرظهور: دوره نابودی طاغوت و شبطان الف: نابودی طاغوت (برپایی حکومت عدل) ب: نابودی شیطان (دوران حکومت عدل) ▫️ ۵_ عصر رجعت: تربیت نفس که از صفر تا بینهایت توسط ائمه اطهار علیهم السلام. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس بیستم دین فطری
🔸طاغوتهای پنهان در لباس دین
▪️#استاد_سید_هادی_عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
2001. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
11.66M
✳️ درس بیستم
🔰قسمت اول
🔻 طاغوتهای پنهان در لباس دین
🔸 گفته شد هدف طاغوتهای آشکار پایهریزی تمدن مادی طاغوتی در جهان است.
◾️ هدف طاغوتهای پنهان از بین بردن زمینه رشد و نابودی نسل انسان است.
«وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ» «لأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إِلَّا قَلِيلًا»🔹به طور کلی مراحل هجوم ابلیس به سه بخش تقسیم میشود: ▪️ مرحله اول؛ ارائه تفکر طاغوت به صورت آشکار یعنی طاغوتهای آشکار ▪️ مرحله دوم؛ ارائه تفکر طاغوت در پوشش دین بود چون دینداری پیروز و جزو فرهنگ مردم شده بود طاغوتها مجبورند در پوشش دین پنهان شوند. ▪️مرحله سوم؛ هجوم مجدد و همزمان تفکر طاغوتهای آشکار و پنهان است. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت اول
🔰 درس بیستم
🔹فلسفه اتمام دوره انبیا این است که شیطان در تمام پنج جلوهای که برای آنها نسخه بدل ساخته بود شکست خورد و دیگر چون جلوهای نبود لذا خداوند آخرین پیامبر را مبعوث کرد و دوران طاغوتهای آشکار به اتمام رسید.
🔹 در روایات ائمه معصومین علیه السلام میفرمایند که با ارسال پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شیطان نعره کشید.
🔹 در دوره دوم یعنی طاغوتهای پنهان در لباس دین چه اتفاقی افتاد؟
▪️ در این دوره طاغوتهایی به میدان میآیند که همان گفتمان ابلیس که در طاغوتهای آشکار بود را در پوشش دین میگویند و در جامعه پیاده میکنند.
🔹 اهداف ظاهری طاغوتها رسیدن به دنیا قدرت ثروت و شهرت است.
🔸 روش طاغوتهای آشکار: حذف خدا و دین است.
🔸 روش طاغوتهای پنهان: سوء استفاده از نام خدا و دین برای رسیدن به قدرت است در حالی که هدف اصلی آنها حذف خدا و دین است.
🔹در واقع خطرناکترین طاغوتها که شناختن و شناساندنش خیلی مشکل است طاغوتهای پنهان هستند.
طاغوتهای آشکار غارتگر ثروت مردم هستند ولی طاغوتهای پنهان هم غارتگر ثروت و هم غارتگر ایمان مردم هستند.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
2002. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
14.24M
✳️ درس بیستم
🔰قسمت دوم
🔻 طاغوتهای پنهان در لباس دین
🔹دوره اول یعنی طاغوت های آشکار با شهادت پیامبر پایان یافت:
✳️ نکته : عده ای از دشمنان دین میخواهند شهادت پیامبر را مرگ طبیعی جلوه دهند در حالی که حضرات معصومین علیه السلام فرمودند( ما مِنّا إلاّ مَقتولٌ أو مَسمومٌ ) لذا پیامبر را به شهادت رساندند چون پیامبر این بار به صورت علنی حضرت علی را جایگزین خود معرفی کرده بود
( يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ )
دشمنان طرح ترور را پیاده سازی کردند و خواستند شتر پیامبر را از گردنه کوه پایین بیندازند ولی موفق نشدند و در مرحله بعد تصمیم به مسمومیت حضرت گرفتند.
❓ سوال آیا پیامبر نمی دانست که قرار است به او سم بدهند؟
✅پیامبر میدانست ولی در اینجا قرار است پیامبر (ص) با فدا کردن جان خود هدایتی را رقم بزند ،یعنی با شهادتش طاغوت های پنهان آشکار می شود
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
❓سوال چرا خداوند همه را به صورت دفعتاً و قهری هدایت نکرد :
▪️جواب: علت این کار رشد مردم است یعنی در دوران طاغوت آشکار أنبیا گفتند با موانع آشکار چطور برخورد کنیم و آن را به ما یاد دادند حال باید موانع نامرئی را هم به ما یاد بدهند که این دیگر آخرین درجه رشد انسان می شود و این لطفی از جانب خداست و اگر به صورت قهری هدایت میشدیم به درجات بالاتری که خدا برای ما آماده کرده بود نمی رسیدیم.
🔹پیامبر وصیت کرده بود علی علیه السلام جانشینش شود بر اساس فضایلی که حضرت علی علیه السلام دارا بود
لذا هروقت آیه ای از قرآن که نازل می شد و فضیلتی از امام علی علیه السلام در آن آیه بود پیامبر اشاره می کرد و تمام احادیثی را که پیامبر نقل کرده بود که همراه با فضایل امیرالمومنین علی علیه السلام بود را مردم نوشته بودند به همین دلیل یکی از دلایل منع حدیث این بود که جاعلان حدیث می خواستند طوری دیگر جلوه دهند.
▪️به مردم دستور دادن قرآن را جمع آوری کنند به این عنوان که آنها را بایگانی کنند که این نوشته ها از بین نرود چون مردم در زیر هر آیه ای که فضیلت علی علیه السلام در آن بود را نوشته بودند ولی وقتی آیات را جمع کردند آنها را آتش زدند و گفتند علت این کار این بود که می ترسیدیم آیات به همراه فضائل ترکیب شود و همان بلایی که سر تورات آمد سر قرآن هم بیاید لذا با نیرنگ آنها را از بین بردند.
▪️در اینجا طراحان صحنه شیطان بودند کارگردانان این جریان یهود و مجریان آن اولی دومی و سومی لعنت الله علیهم أجمعین إلی یوم القیامه
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
2003. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
9.78M
✳️ درس بیستم
🔰قسمت سوم
🔻 طاغوتهای پنهان در لباس دین
🔹تکرار جلوه اول : حاکمیت ظواهر در پوشش دین به جای فضائل
🔹در دوره اولی ظواهر به جای فضائل حاکم شد و گفتند هر کسی صاحب جلوه های ظاهری است مثل ریش بلند شیخوخیت و ...حق حاکمیت دارد ولی علی (ع) چون جوان است گرچه صاحب فضائل است نمی تواند مدیریت کند و حکومت را به دست بگیرد
🔹لذا باز همان حرکت در مسیر ظواهر که نوعی از بت پرستی بود شروع شد در نقطه مقابل حضرت علی علیه السلام باید چه کند؟ آیا باید به زور حاکمیت را بگیرد و با قدرت تکوینی مسند خلافت را پس بگیرد؟ هرگز چرا؟
✅ چون در این صورت جامعه به تکامل و تعالی نمی رسید و باید حضرت اجازه میداد تا آنها بمانند و با گذشت زمان مردم آنها را بشناسند لذا در اینجا علی علیه السلام باید هدایت تشریعی کند .
🔹بعد از شهادت حضرت فاطمه زهرا( سلام الله علیها )حضرت در خانه ننشستند به خلاف ادعای دشمنان که می گویند حضرت خانه نشین شدند خیر
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri