0201. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
13.26M
✳️ درس دوم دین فطری
🔰قسمت اول
🔻با دقت در عظمت هستی عقل ما حکم قطعی میکند به وجود بینهایت خالق هستی.
▪️حکم اول: این عالم با این عظمت خود به خود به وجود نیامده است و باید توسط یک نیروی برتری ایجاد شده باشد.
▪️حکم دوم: این نیروی برتر باید خودش منشاء وجود و هستی باشد زیرا اگر وجودش نیازمند یک منشا و مبدا دیگری باشد پس منشا نیست. و چون تسلسل علل محال است بالاخره وجود باید منتهی به یک منشا بینیاز شود.
حال اگر منشا هستی باید نیازمند نباشد یعنی باید بینهایت باشد؛ هیچ محودیتی نداشته باشد.
🔸ما به این منشا بینهایت وجود میگوییم الله که بر تمام عوالم هستی احاطه دارد: «الرحمن علی العرش استوی» «والله من ورائهم محیط»
▪️دامنه احاطه او از عرش تا دل هسته اتم و پایینتر است و از عرش به بعد دامنه احاطه او بینهایت است و انتها ندارد.
🔸 برای درک عظمت بینهایت باید ابتدا یک جلوه فرضی بسیار بزرگ در ذهن خود ایجاد کنیم و سپس مقدار آن را در مقابل بینهایت بسنجیم.
▪️اگر این جلوه فرضی عددی باشد که در مقابل آن به تعداد الکترونهای هستی صفر باشد در مقابل بینهایت هیچ و ناچیز است حتی اگر این عدد را در هر ثانیه به توان خودش کنیم تا قیامت.
🔸حال وقتی میگوییم خالق هستی بینهایت است یعنی اگر به تعداد این عدد هم عالم ملک و ملکوت باشد همه آنها در برابر عظمت و بزرگی او هیچ است.
🔸 الله اکبر: یعنی خدا بینهایت بزرگ است. بزرگی او غیر قابل وصف است.
▪️سبحان ربی العظیم: یعنی پاک و منزه است پروردگار من که معدن بینهایت عظمت است.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0202. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.32M
✳️ درس دوم دین فطری
🔰 قسمت دوم
🔻وقتی دربارۀ ویژگیهای حضرت حق میخواهیم چیزی را بگوییم، حتما باید از واژۀ بینهایت استفاده کنیم.
🔸 خدا معدن بینهایت حیات است، «الرحمن» معدن بینهایت رحمت فراگیر و گسترده، «الرحیم» معدن بینهایت رحمت همیشگی.
🔸 سبحان ربّی الاعلی: یعنی پاک و منزّه است پروردگار من که بینهایت بلند مرتبه است.
🔸ذات معدن بینهایت، هستی مطلق است؛ هستیای که هیچ قیدی را بر نمیتابد.
🔸ویژگیهای وجود بینهایت
▪️«قل هو الله احد»: بگو آن معدن بینهایت وجود، یگانه است و یکتا است.
▫️یگانه است یعنی هم یکی است و هم یکپارچه است؛ یعنی مرکب نیست و از اجزای مختلف تشکیل نشده است.
▪️«الله الصمد»: خدای متعال وجودی است که هیچ خلأی در او ایجاد نمیشود حتی اگر به تعداد عدد فرضی ما عالم خلق کند و به همه وجود بدهد.
▪️«لم یلد و لم یولد» است، یعنی از بینهایتی تولید نمیشود و از او بینهایتی تولید نمیشود.
▪️«و لم یکن له کفواً احد»: یعنی بینهایت، نظیر و همشأن و هم تایی ندارد. به عبارت دیگر بینهایت دیگری وجود ندارد.
▪️ حضرت حق معدن بینهایت همۀ ویژگیهاست.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0203. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
14.54M
✳️ درس دوم دین فطری
🔰قسمت سوم
🔻برای شناخت ویژگی های حضرت حق به سراغ آیات آفاق رفتیم.
دیگر جلوه های حضرت حق در جهان هستی:
🔶 زیباییهای خلقت
▪️زیبایی خدا را میتوان در زیباییهای حیوانات، پرندگان، گل ها و... مشاهده کرد.
🔶 اسرار خلقت
▪️انّ فی خلق السماوات و الارض و اختلاف اللیل و النهار لآیات لاولی الالباب» «الذی خلق سبع سماوات بغیر عمد ترونها»
▪️مثلا اسرار خلقت حیوانات؛ در بین چهارپایان اسرارآمیزترین حیوان شتر است.
▪️اسرار خلقت بدن انسان، یکی از پیچیدهترین اسرار بدن DNA است.
🔶 عجائب خلقت
▪️عجائبی که در دریاها بیش از خشکی دیده میشود، «یا من فی البحار عجائبه»
▪️عجائبی که در بدن انسان است؛ یک اینچ مربع از پوست انسان، ۱۹ میلیون سلول دارد، ۹۰ منفذ چربی دارد، ۶۵ متر رگ خونی.
▪️حضرت امیر(ع) فرمودند: «اعجبوا لهذا الانسان، ینظر بشحم» با پیه میبیند، «یسمع بعظم» با استخوانی میشنود.
🔶 نظم و مدیریت
▪️خدای متعال قوانین هستی را با دقت صد و بیست رقمی بعد از اعشار تنظیم کرده است.
🔶 تنوع و کثرت نعمات
▪️تنوع در میوهها و غذاهای گوناگون، قرآن تاکید دارد به «وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ»
▪️«و أَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنبَتْنَا فِیهَا مِن کُلِّ زَوْجٍ کَرِیمٍ»
🔶 وجود عشق و محبت بین موجودات
▪️محبت بین انسانها یک آیه و نشانه است «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لستکنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة انّ فی ذلک لآیات لقومٍ یتفکرون».
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس سوم دین فطری
(دو قسمت)
🔸آیات انفس
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0301. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.36M
✳️ درس سوم دین فطری
🔰 قسمت اول
🔻آیات انفس چیست؟
🔸نشانههای خدا در درون ما، در جان ما، در قلب ما؛
▪️ این نشانهها در درون ما، دو دسته است.
▪️نشانۀ اول: تمایلات و گرایشهای هر انسانی
هر انسانی، میل به حیات مطلق، قدرت مطلق، زیبایی مطلق دارد،... هر انسانی همۀ خوبیها را در حدّ بینهایت میخواهد.
▫️ وقتی ما میل به بینهایت قدرت داریم، این به این معناست که پس معدن بینهایت قدرت وجود دارد.
▪️نشانۀ دوم: ندای درونی
در زوایای قلب هر انسانی یک ندای پاکی همیشه شنیده میشود، که آن ندای پاک انسان را به سمت خودش میخواند، که از طرف خداست،
▫️خدا با هر انسانی در اعماق قلب او سخن می گوید و حرف میزند، و خودش را به همۀ انسانها در اعماق قلب آنها معرفی میکند.
▫️در همۀ حالات انسان این ندای درونی هست ولی در حوادث سهمگین بیشتر خودنمایی میکند.
🔸چرا یک عده خدا را انکار میکنند؟
▪️ممکن است یک امر بدیهی داشته باشیم و عده ای آن امر بدیهی را انکار کنند، انکار بدیهی توسط یک عده، دلیل بر این نیست که آن بدیهی وجود ندارد.
🔸آن کسانی که با وجود ندای درونی باز هم خدا را انکار میکنند نشان دهنده آن است که مانعی در سر راه رشد گرایشهای فطریشان وجود داشته است.
▪️بررسی چند مانع رشد گرایشهای فطری:
▫️ ۱. دلمشغولی به عالم ماده
▫️ ۲. آموزشهای غیرصحیح خداشناسی
▫️ ۳. وجود تبلیغات مخالف دین و خدا
▫️ ۴. پیروی هوای نفس و برتریجویی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0302. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
11.83M
✳️ درس سوم دین فطری
🔰 قسمت دوم
🔻منشا شرور در عالم
🔸کل شرور عالم به دو دسته تقسیم میشوند؛
▪️الف) شرور طبیعی (مثل زلزله ، باد ،طوفان و بیماریها)
▪️ب) شرور تولیدی (مثل جنایتهایی که انسانها در حق همدیگر انجام میدهند؛ دزدی، قتل و...)
▪️همه پدیدههای طبیعی برای طبیعت و بشر، خیر است و موجب شکوفا شدن استعدادهای انسان، بیداری از خواب غفلت، فروکش کردن طغیان جباران و موجب قدرشناسی نعمتها میشود.
🔸 شرور تولیدی مانند جنگها و جنایتها، در اثر دوری انسان از خدا تولید میشود.
▪️خورشید منشا نور است زمین وقتی رویش را از خورشید برمیگرداند دچار تاریکی میشود.
🔸 چرا خداوند قدرت تولید شر داده است؟
▪️جواب: اگر خدا به انسان قدرت تولید شر نمیداد نظام جبر حاکم میشد.
▫️وقتی اختیار گرفته شود رشدی اتفاق نمیافتد، زیرا رشد در پرتو اختیار شکل میگیرد.
▪️ انسان از کاری لذت میبرد که اختیاراً انجام میدهد
▪️خدا تکویناً اجازه تولید شر داده اما هرگز تشریعاً به ما اجازه نداده است.
🔸 گناه کسانی که به آنها ظلم شده و قربانی ظالمین شدند چیست؟
▪️جواب: اگر (ظلم را پذیرفته باشند) پس مستحق هستند که ظالمین بر آنها جنایت کنند.
▫️اگر جلوی ظالمین بایستند خداوند وعده داده است که پیروزشان کند.
🔸 آن فردی که دچار نقص عضو شده است تکلیفش چیست؟
▪️ خداوند جبران نقص میکند:
▫️ محبوب خداوند هستند، خیلی از تکالیفی که افراد سالم دارند از آنان ساقط میشود، بالاترین درجات لذت را در آخرت دارند، به آنها مقاماتی میدهد که انسان های سالم حسرت میخورند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس چهارم دین فطری
▫️(سه قسمت)
🔸انسان بذر بینهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0401. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
27.48M
✳️ درس چهارم
🔰قسمت اول
🔻خدایی که معدن بینهایت است چرا انسان را آفریده است؟
🔸دو سوال در ضمن این سوال نهفته:
▪️اول: چه چیزی باعث شد که بیافریند؟ یعنی علت خلقت چیست؟
▪️دوم: ما را میخواهد به کجا برساند؟ یعنی غایت خلقت چیست؟
🔸برای پاسخ به این سوال باید انسان را شناخت
▪️ انسان را میتوان از روی آرزوها و خواستههایش شناخت
▫️ فطرت هر انسانی بینهایت طلب است
▪️خداوند وجود بینهایت خواه آفریده است تا هر چه دارد به او بدهد، تا انسان را مثل خودش کند
🔸علت خلقت: چرا میخواهد هر چه که دارد به انسان بدهد؟
▪️پرای پاسخ باید انگیزه خالق را جستجو کنیم
▫️چون مهربان است میخواهد هر چه دارد به ما بدهد
🔸 پس میتوانیم انسان را اینگونه تعریف کنیم: انسان بذر بینهایت است
▪️بذر بینهایت یعنی برترین و تجلی بینهایت. مَثَل اعلای خداوند مهربان. یعنی این قابلیت را در او قرار داده که مثل خود خدا شود
🔸چرا هستی را آفرید؟ آیا انسان را قبل از هستی آفرید یا بعد از هستی؟
▪️نور انسان اولین مخلوق خدا قبل از همه مخلوقات دیگر
▪️چرا ملائکه در سوره بقره از خداوند سوال کردند؟
▫️آن موقع زمانی بود که خدا میخواست جسم انسان را در زمین خلق کند. سوال در این بود که چرا راه رشدش را زمین قراردادی
🔸 ألَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ، تسخیر به این معناست که شما تسلط بر اینها پیدا کنید
🔸 حدیث قدسی: تو را خلق کردم تا مثل خودم شوی
🔸 خدایی شدن یعنی چی؟ یعنی اتصاف انسان به صفات بینهایت
🔸انسان با خدا در دو صفت: ازلیت و استقلال در صفات تفاوت دارد
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0402. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
9.95M
✳️درس چهارم دین فطری
🔰قسمت دوم
🔻عطای بینهایتی که خدا میخواهد به انسان کند چیست؟ کی و کجا این عطا را میکند؟
🔸در دنیا خدا به انسان ولایت و سلطنت تکوینی میدهد.
▪️خدا اراده کرده که انسان در این دنیا ولایت تکوینی داشته باشد. همان طور که معصومین علیهمالسلام این ولایت را دارند.
▪️انسان در همین دنیا به منبع انرژی و قدرت مطلق حضرت حق متصل میشود. در طول اراده خدا انسان هر ارادهای کند محقق میشود
▫️شاگردان انبیا و ائمه هم این ولایت را داشتهاند. مثل سلمان و...
🔸ولایت تکوینی چیست؟
یعنی انسان قدرت ایجاد و قدرت تغییر داشته باشد.
▪️عصر ظهور، ظهور سلطنت و ولایت تکوینی انسان است.
▪️در عصر ظهور این آیه برای انسان محقق میشود: يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُواۚ لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ.
▫️حکومت حضرت سلیمان یک ماکت کوچکی است از حکومت حضرت بقیةالله الاعظم (ص)
▫️ولایت تکوینی در اثر تهذیب نفس و در اثر اتصال با خدا ایجاد میشود.
▫️انسان نمیتواند با تکنولوژی به آن برسد
▪️تنها کسانی میتوانند در آن عصر باقی بمانند که این قابلیت را داشته باشند.
▪️همه قابلیت دارند ولی باید آن را به فعلیت رسانده باشند یا مقدماتش را فراهم کرده باشند که در آن عصر به فعلیت برسد. لذا همهی انسانها در آن عصر میتوانند به این ولایت تکوینی برسند.
🔸در عصر ظهور تمام ابزارهای مادی از کار میافتد به چه معنا است؟
▪️به این معنا که کسی دیگر سوار ماشین نمیشود چون طی الأرض و طی السماء هست.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0403.DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
21.44M
✳️ درس چهارم
🔰قسمت سوم
🔻کمال انسان در آن است که با اراده خودش به ولایت تکوینی برسد، نه بهوسیله ابزارها.
🔸در کنار تکنولوژی دو چیز دیگر توجه انسانها را ممکن است به خودش جلب کند؛ریاضت، و دیگری سحر.
▪️تفاوت عارف با مرتاض و ساحر
▫️قدرت مرتاض و ساحر تکوینی نیست، قدرت ایجاد ندارند قدرتشان تخریبی و محدود است.
▫️مرتاض و ساحر از راههای حرام به قدرت میرسند.
▫️عارف برای رسیدن به کمال تلاش میکند. مرتاض برای رسیدن به قدرت
🔸حضرت حق ما را آفریده برای اینکه ما را به بینهایت برساند.
دلایل دیگر این مدعا:
▪️وجود میل بینهایت در درون انسان
▪️آیه: انا لله و انا الیه راجعون ما از معدن بینهایتایم؛ ما بذر بی نهایتایم و به سوی بینهایت شدن پیش میرویم.
▪️یابن آدم انا غنی لا افتقر، اطعنی فیما امرتک اجعلت غنیاً لاتفتقر
▪️انما امره اذا اراد شیئاً ان یقول له کن فیکون
▪️ انا مطیع من اطاعنی: من مطیع کسی هستم که از من اطاعت کند. یعنی هر چه دارم در اختیار او قرار میدهم.
▪️«انا عرضنا الامانة على السماوات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها» ما امانت خودمان را عرضه کردیم بر آسمان و زمین و کوهها، نپذیرفتند اما انسان پذیرفت. اینکه انسان پذیرفت به این معناست که این قابلیت را به انسان داده که بتواند به صفات الهی دست پیدا کند.
▪️ «من کان لله کان الله له»
▪️ دلیل مبتنی بر تجربه و علم: سیر خلقت جسم انسان
🔸عبادت، عرفان، شناخت و آزمایش و امتحان اهداف مقدماتی برای خلقت انسان هستند.
▪️هدف میانی رسیدن به تقوا است.
▪️هدف غایی رسیدن به قرب خدا.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس پنجم دین فطری
(دو قسمت)
🔸لذت بینهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
هدایت شده از دین فطری - استاد عظیمی
0501. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.34M
✳️درس پنجم
🔰قسمت اول
🔻لذت بینهایت
🔸حضرت حق معدن شادی و بهجت و لذت است و می خواهد همه را به ما هم بدهد.
🔸اصل بر پایی معاد برای چیست؟ اصالت در معاد با عطاست یا با عذاب؟
▪️معاد جشن بزرگی است که خدا برای رساندن انسان به لذت بی نهایت برپا می کند
▪️معاد تحقق «انا الیه راجعون» است. وقتی است که به آن بی نهایت می رسیم
🔸در دنیا آمده ایم تا ظرفیت سازی کنیم برای عطای بی نهایت خدا
🔸چرا یک عده زجر می کشند؟ چون این ظرفیت را تولید نمی کنند
🔸 از درک لذت بی نهایت در دنیا عاجزیم
🔸لذت بی نهایت: شادی و شوق و شور و شعف و شعوری که پایان نداشته و روز به روز، آن به آن بیشتر بشود تا بی نهایت
▪️عوامل لذت در دنیا: ثروت ،سلامتی، امنیت، آسایش، رفاه..
▫️عوامل لذت در دنیا نقاط ضعفی دارند:نسبی و موقت هستند،کارآیی و لذت شان محدود است،رنج رسیدن به آنها بیشتر از لذت است ،مزاحم دارند
🔸 اعددت لعبادی مالا عین رأت و لا اذن سمعت ولا خطر علی قلب بشر
🔸انسان در این دنیا هرگز نمی تواند عوامل لذت را در آخرت تصور کند. کما اینکه یک جنین نمی تواند عوامل لذت در این دنیا را تصور کند
🔸اصل بر این است که خدا بهشت را برای همه آفریده و هیچ انسانی را برای جهنم نیافریده است، حتی شیطان
🔸اگر خدا می خواهد به ما بینهایت دهد پس چرا این همه انسان به جهنم می روند؟
▪️«و لقد ذرأنا لجهنم کثیرا من الجن و الانس» ، همه انسان ها را ما از اول خلق کردیم برای "لذلک خلقهم" برای عطای بی نهایت همه را برای بهشت خلق کردیم.
▫️حال یک عده ظرفیت سازی نکردند وقتی که برسند سر سفره بینهایت بجای اینکه لذت ببرند زجر می کشند.
https://eitaa.com/dinefetri
0502. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
23.04M
✳️ درس پنجم
🔰 قسمت دوم
🔻لذات بهشت از جنس لذات دنیا نیست
🔸نعمتهای بهشتی توصیف شده یک تشبیه معقول به محسوس است و استعاره از یک حقیقتی است.
▪️ خمر و می استعاره است از معرفتی است که انسان را مست میکند.
▫️شراب دنیا عقل را زائل و نفس را حاکم اما خمر بهشتی عقل را زائل و عشق را حاکم میکند.
▫️کافور نماد حقیقتی که سردکننده است همهی حرارتهای منفی و همهی بدیها را از انسان زائل میکند.
▫️(سِدْرٍ مَخْضُودٍ)، درخت بیخار حقیقت نبوت است و آن کافور حقیقت ولایت است.
🔸ماهیت بهشت و لذات بهشت بازتاب اعمال خود انسان است.
▪️حورالعین تجسم اعمال زیبای انسان است (برای زن و مرد)
🔸همه اینها پایینترین حد لذات در بهشت است. بهشت ایستگاه آخر نیست.
🔸جنت النعیم پایینترین درجهی بهشت؛ جایی که فقط لذت از نعمات است.
🔸بالاتر مقام رضوان است
▪️ انسان به ادراک مقام انسان کامل میرسد. لذتش از نعمتها و احترام و تکریم خداوند است.
🔸مقام بالاتر مقام لقا است.
▪️در کنار امام زمان بنشیند یا امام زمان او را در آغوش بگیرد. این گروه فقط به صاحب خانه چشم میدوزند.
🔸هر کس خودش درجه بهشتش را با اعمالش مشخص میکند.
🔸حضرت حق همه را به لقا دعوت کرده است و فرموده اگر کسی کمتر از لقاء را بطلبد قطعاً حسرت میبرد.
🔸 اگر در این دنیا اعمالی که خدا فرموده رابرای رسیدن به عشق و محبت خدا انجام دهیم، به جنت لقا میرسیم.
🔸رسیدن به لقا آسانتر از رسیدن به سایر درجات است زیرا انسان از سر عشق عمل میکند سختی عمل برایش لذت بخش است.
🔸هدف از خلقت انسان: رسیدن به لقاءالله
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس ششم دین فطری
(دو قسمت)
🔸دنیا پیش نیاز لذت بینهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0601. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.05M
✳️ درس ششم
🔰 قسمت اول
🔻خدا ما را آفرید تا هر چه خودش دارد به ما بدهد.
🔻اگر خدا میخواهد به ما لذت بینهایت عطا کند چرا ما را در این دنیای محدود خلق کرده است؟
🔸جواب: برای اینکه لذت بینهایت در ما تولید شود.
🔸 فرایند تولید لذت:
▪️درک اختیاری کمال؛ درک اجباری موجب لذت نمیشود.
▪️برای تولید درک اختیاری نیاز به فقدان کمال است؛ یعنی این کمال قبلاً وجود نداشته باشد.
🔸دنیا همان اتاق تاریکی است که خدا یک لحظه ما را در آن آورده تا با فقدان کمال مواجه شویم و به ادراک کمالاتی که میخواهد به ما بدهد برسیم.
🔸 (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ) ما انسان را در بهترین حالت خلق کردیم حال او را آوردهایم به پستترین نقطهی هستی.
▪️وقتی انسان محدودیتها را چشید به درک نامحدود میرسد.
▪️شما میتوانی به کسی نور بدهی ولی درک نور را نه.
🔸 دنیا باشگاه استقامت است نه هتل برای استراحت
▪️کفار دنیا را هتل استراحت میدانند.
▪️انسان مومن چون میداند لذت بینهایت در انتظارش است از سختیهای دنیا لذت میبرد.
🔸هر چه خدا بندگانش را بیشتر دوست داشته باشد و درآنها لیاقت بیشتری ببیند سختی بیشتر به آنها میدهد.
▪️چرا خدا میخواهد به آنها بلای بیشتر بدهد؟ چون اشتهایشان به لذت بینهایت بیشتر شود.
🔸پیامبر خدا فرمودند: خدا بلا را در کام مومن جرعه جرعه میریزد همچنان که مادر دارو را در دهان فرزند.
▪️اذا احب الله عبدا ابتلاه، وقتی خدا بندهای را دوست داشته باشد مبتلایش میکند
🔸بالاترین معرفت: درک کمال معشوق و لذت از آن
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0602. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
20.77M
✳️ درس ششم
🔰 قسمت دوم
🔻بلا، سختی و محرومیتها لازمه تکامل و رشد انسان است.
🔸هرچه محرومیت انسان بیشتر باشد لذت رسیدن به بینهایت بیشتر است، البته به شرط صبر بر این محرومیت.
🔸فقراء مومن در قیامت امتیازاتی دارند که دیگران ندارند.
▪️ فقرائی که فقرشان بهخاطر تنبلی نباشد.
▫️بعضی بلاها در اثر گناهان است.
▪️اگر انسان در مسیر خدا بود و گناهی انجام نمیداد، تلاش میکرد ولی رزقش بیشتر نمیشد این بلا از جانب خداست.
🔸 بیشترین درجه را کسانی دارند که در راه خدا مبتلاء به بلا شده باشند؛ بلایی که خود انسان انتخاب کرده باشد.
🔸قانون این عالم: هر کسی باید مقدار بلا بکشد حتی کفار.
▪️در روایات داریم اگر نگران ایمان مؤمنین ضعیفالایمان نبودم همین مقدار بلا را هم به کفار نمیدادم.
▪️اگر بلا را انتخاب نکنی برایت انتخاب میکنند.
🔸«ولنبلونكم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرين: ما به شما فرصت رشد میدهیم با ترس، گرسنگی و نقص در اموال و جان.
🔸اهل بیت بلاهای این دنیا را انتخاب کردهاند برای این که ما را به رشد برسانند.
🔸 معنای کادالفقر ان یکون کفراً
مقصود فقری است که در اثر تنبلی باشد
▪️احساس فقر عامل کفر است؛ یعنی همان طمع.
🔸مال و تجملات برای انسان خطرناکتر است تا فقر و بلا؛ پیامبر فرمودند: من بر امتم از فتنه سرّاء بیشتر میترسم تا فتنه ضراء.
🔸آیا ما باید دنبال فقر باشیم؟ هرگز، اسلام میگوید: تولید کنید و جامعه را از فقر در بیاورید.
🔸 اهل دنیا بودن یعنی علاقمند به دنیا باشی، ای بسا انسانی که چیزی ندارد ولی علاقمند به دنیا است.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس هفتم دین فطری
(دو قسمت)
🔸سنتها و امدادهای الهی برای رساندن انسان به بینهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0701. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.37M
✳️ درس هفتم
🔰 قسمت اول
🔻 خدا ما را خلق کرده و هر لحظه از ما مراقبت میکند تا به بینهایت برسیم؛ این مراقبتهای الهی را سنتهای الهی مینامیم.
🔸این سنتها برای همهی انسانها جاری است.
🔸 سنتهای رشد:
۱.هدایت
۲. هشدار و انذار نسبت به انحراف
۳. امداد و فرصت رشد
۴. عقوبت دنیوی
۵. املاء و استدراج
۶. درمان دربرزخ
۷. پالایش در جهنم
🔸۱.سنت هدایت
▪️«ربی الذی اعطا کل شی خلقه ثم هدی»
🔸دو نوع هدایت داریم: عمومی و خصوصی یا هدایت های پاداشی؛ به کسانی میدهند که در راه هدایتهای عمومی گام برداشتهاند.
▪️هدایتهای عمومی دو قسم است:
۱)تکوینی
۲)تشریعی
🔸تکوینی: خدا در ساختار خلقت ما دستگاههای هدایتکننده قرار داده که بهوسیله آن به سوی خدا هدایت شویم
🔸تشریعی: قوانینی که خدا به وسیله انبیاء و ادیان فرستاده تا ما را به وسیله آنها هدایت کند
🔸 ۱) هدایت تکوینی:
الف) درونی
ب) بیرونی
🔸الف) تکوینی درونی:
۱) میل به بینهایت
۲) عقل
▪️امیال و گرایشهای درونی دو دسته است:
▫️میل به کمال مطلق (میل به همه خوبیها در حد مطلق)
▫️میل به فضائل: میل به فضائل که راه رسیدن به کمال مطلق است
🔸ب) تکوینی بیرونی: تابلوهای هدایتگری که در هستی و طبیعت وجود دارد، آمدن بهار و ...
🔸هر انسانی میل به خوبیها دارد
مثلا راستگویی؛ این میل به چهار صورت در وجود ما قرار دارد:
دوست داریم راستگو باشیم
راستگوها را دوست داریم
دوستداریم به ما راست بگویند
به ما بگویند راستگو
▪️هیچ کدام در وجود انسان از بین نمیرود ولی دو مورد اول ممکن است در وجود انسان کاهش پیدا کند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0702. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.35M
✳️ درس هفتم
🔰 قسمت دوم
🔻۲. سنت انذار و هشدار
🔸 انواع انذارها
▪️۱) انذارهای عمومی: تکوینی (درونی، بیرونی) و تشریعی
۲) خصوصی
🔸انذارهای عمومی تکوینی
▪️درونی: دستگاههای هشدار دهندهای که خداوند متعال در درون ما قرار داده است؛ مثل وجدان یا همان نفس لوامه
▪️بیرونی: پدیدههای طبیعی و یا آثار پیشینیان
▫️در همهی اینها یک نوع انذار و هشداری نسبت به خطرات برای انسان وجود دارد، برای همین است که وقتی برخی پدیدهها اتفاق میافتد باید نماز آیات بخوانیم.
🔸صدای حیوانات نیز یک هشدار است. در روایات داریم: مفهوم صدای طوطی این است (کل حی میت و کل جدید بال) هر انسان زندهای بالاخره با مرگ روبرو میشود و هر چیز جدیدی بالاخره یک روزی کهنه میشود.
🔸یکی دیگر از دستگاههای هشدار دهنده آثار امتهای قبل است: قل سیروا فی الارض ثم انظروا کیف کان عاقبة المکذبین
🔸انذارهای تشریعی: مواردی که در آیات و روایات آمده است: (وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا)، (وَلاَ تَقْرَبُواْ مَالَ الْيَتِيمِ) و...
🔸انذار و هشدارهای خصوصی: خدا تذکرهای خصوصی به بعضی میدهد مثلا در خواب یک هشداری به او میدهد.
🔸خطرهایی که در صورت انجام گناه نسبت به آنها انذار و هشدار داده شده است:
▪️خطر دور شدن انسان از خودش و از خدا
▪️ خطر نقص عضو روحی
▪️ خطر مرگ روحی که موجب عذاب در قیامت میشود.
▪️خطر دگرگونی روحی که انسان روحش تغییر پیدا کند، مسخ شود.
▪️خطر سقوط که دیگر امکان پالایش وجود نداشته باشد و مخلد شود (أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ) مانند پذیرش ولایت طاغوت.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس هشتم دین فطری
(۴ قسمت)
🔸 سنت سوم: سنت ایجاد فرصت رشد
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0801. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.68M
✳️ درس هشتم
🔰 قسمت اول
🔻سنت ایجاد فرصت رشد
🔸 از آن به سنت امداد، ابتلاء و افتتان یا امتحان تعبیر شده است.
▪️خداوند لوازم و امکانات رشد را برای انسان مهیا کرده است.
▪️كلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّكَ. ما همه را امداد میکنیم چه مومنین چه کفار، همه از اعطاء پروردگار بهره مند میشوند.
🔸بخش دوم این سنت، سنت ابتلاء به سختیهاست
🔸امتحان چیزی است که حق و باطل در آن مشخص است در این حالت انسان خودش است و هوای نفسش. گاهی با اینکه میداند کاری حرام و باطل است اما آن را انجام میدهد.
🔸در افتتان و فتنهها حق و باطل مشخص نیست و به وسیلهی نیروی عقل بدون اتصال به حجت خدا نمیشود آن را تشخیص داد.
🔸امکانات و وسایل رشد که خداوند به ما داده است:
▪️حیات و زندگی دنیوی و جسم مادی
▫️فلسفه اعطای این امکانات رشد است نه لذت
▫️انسانهایی که دور از معارف دین متولد میشوند مستضعفینی هستند که تکالیفشان از ما کمتر و انتظار خدا از آنها به اندازه امکانات رشدشان است.
▪️عقل و نیروی تفکر و قدرت انتخاب
▫️ انسانها اختیار تکوینی دارند نه آزادی عمل تشریعی
▪️غریزه
🔸 تکامل و رشد در مخالفت با غرایز ایجاد میشود
🔸محرکهای دنیا
▫️در مسیر تکامل محرکهایی در دنیا وجود دارد که موجب رشد است
▪️۱. زیباییها وجاذبههای زمین
▪️۲. مکروهات و سختیها و ناملایمات: الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَ..
▪️۳. اختلافات در امکانات مادی، در نحوهی خلق و...
▪️جنگ: كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0802. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.17M
🔰 درس هشتم
✳️ قسمت دوم
🔻سنت ایجاد فرصت رشد؛ محرکهای دنیا
🔸خدا از طرفی غرائز را به ما داده و از سویی دیگر محرکهایی در دنیا قرار داده که این غرائز را فعال کنند.
▪️با فعال شدن این غرائز، خدا به انسان امر فرموده استقامت کن، خویشتندار باش و در اثر این استقامت رشد خواهی کرد.
🔸 یکی دیگر از محرکها، اختلاف در امکانات مادی در نحوه خلق و نژاد و تفکر و سلیقه
🔻چرا خدا همه را یکسان خلق نکرد؟ چرا همه یکجور و یک شکل نیستند؟ آیا بهتر نبود همه یکسان بودند، حسرتی برای کسی نبود؟
🔸 الف) اولاً اینطور نیست که خدا درباره انسانی حکم کرده باشد که مثلاً این انسان حتما باید قدکوتاه باشد یا مثلاً این فقیر یا چهرهاش زشت باشد.
▪️خدا در عالم ماده علل و اسبابی قرار داده که باعث این اختلافات در نحوه شکل و خلق و امکانات مادی میشود.
▪️خداوند اراده کرده که همه سالم و زیبا متولد شوند، اما این پدر و مادر هستند که گاهی نادانسته یا احیاناً غفلتاً دچار اشتباهاتی میشوند.
▪️جایی که نقصان بهدست خود ما باشد، خدای متعال میگوید: من اراده نکردهام، خودت باعث شدی که این نقصان در تو تولید شود.
▪️جایی که دیگران باعث شدند و انسان تقصیری ندارد، اینجا هم گفته شد که خدا با دادن امتیازاتی جبران میکند.
🔸علل و اسباب بهصورت کلی اثر میکند مگر جایی که حضرت حق به خاطر یک حکمت و مصلحتی نمیخواهد که این اتفاق بیافتد؛ مثل آنجایی که چاقو بر گردن حضرت اسماعیل گذاشته میشود و خدا خودش دخالت تکوینی میکند و جلوی بریدن چاقو را میگیرد.
▪️خداوند می گوید: این تهدیدها وکمبودها برای شما فرصت است
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0803. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.91M
🔰 درس هشتم
✳️ قسمت سوم
🔻علتهای ماورایی میتواندجلوی تأثیر علتهای مادی را بگیرند
🔸مثلا اینکه میفرماید: «بسم الله گفتن» در انجام هرکاری
🔸علل ماورایی آثار مادی کارهایی که غفلتاً و از روی ناآگاهی ضرری برای ما دارد را بیتاثیر میکند
🔻 چرا همه انسانها یکسان خلق نشدند؟
🔸ب) وهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ...لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ» در آنچه که خدا به شما داده، میخواهد شما را مورد آزمایش قرار دهد (فرصت رشد)
▪️«لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا» برای هر کسی یک دین و یک منهج و مسلک و مرامی قرار داده.
▪️«وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً» اگر خدا میخواست میتوانست همه شما را یک امت قرار دهد که به صورت تکوینی مجبور باشید یک دین داشته باشید
▪️ «ولكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ» خدا اینگونه نظام اختیار قرار داده که هر شخص بتواند هر دینی که میخواهد بپذیرد
شما از این اختلاف استفاده کنید «فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ» دنبال آن راه درست باشید دنبال آن کار خیر باشید
▪️«إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ» در راه رسیدن به خدا ببینید کدام مسلک و مرام بهتر است، آنرا انتخاب کنید تا به آن غایتی که او برایتان در نظر گرفته برسید
🔸 خدا تذکر میدهد، هنگام روبرو شدن با اختلافات دچار این مشکلات نشوید
▪️ناسپاسی
▪️خود را مستقل در ایجاد علل دیدن
▪️رویگردانی از خدا
▪️ یأس و ناامیدی در سختیها
▪️طغیان و سرکشی
▪️بخل و حسادت
▪️مادینگری و انکار قیامت
▪️خودمحوری و خودخواهی
▪️عدم کنترل غرائز
▪️لجاجت در برابر حق
▪️دنیا دوستی
و...
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0804. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
10M
🔰 درس هشتم
✳️ قسمت چهارم
🔻یکی دیگر از محرکها: ایجاد خطرها و سختیها و تهدیدها توسط دشمنان
🔸این همان سنت امتحان برای انسان است
🔸امتحان وقتی است که حق و باطل مشخص است.
🔻یکی دیگر از محرکها: فرصت دادن به شیاطین و جنودش برای ایجاد گمراهی
🔸 یک امتی که از امتحان جان سالم به در بردند اما یک جاهایی افتتان است؛ یعنی؟
خدا به شیاطین و جنودش فرصت میدهد که گمراهی ایجاد کنند.
▪️در افتنان تبلیغات میکنند و حق و باطل را چنان در هم میآمیزند که قابل تشخیص نیست.
🔸 در امتحان انسان با اتکا به عقل و دینش میتواند حق و باطل را تشخیص دهد .
🔸 اما در افتنان تکیه بر عقل و دین کافی نیست، باید همراه ولی جامعه بود.
🔸 سامری کسی بود که بهوسیله اثر الرسول مردم را گمراه کرد.
▪️سامریهای هر امتی لباس دین دارند. اثر الرسول دارند و بهوسیله آثار رسول گمراهی ایجاد میکنند.
🔸 آخرین مرحله رشد هر ملتی عبور از این امتحانات و فتنههاست.
🔸آیه ۶۰ اسراء: خداوند به شجره ملعونه بنیامیه فرصت رشد میدهد؛ تا علتهایی را که آنها برای گمراهی ایجاد میکنند تأثیر ایجاد کند تا مردمی که دینشان سست و متزلزل است، در این امتحان قرار بگیرند.
▪️ اگر مردم از این فرصت استفاده میکردند به سمت امیرالمومنین (علیه السلام) میرفتند که شاخصی بود که پیامبر به آنها شناسانده، گرفتار معاویه نمیشدند.
🔸آیه ۵۳ نجم، مشخص میکند که در فتنهها چه افرادی دچار خطا میشوند: کسانی که در قلبشان مرض است؛ یعنی خدای متعال این فتنه را فرصتی قرار میدهد برای اینکه آنهایی که در قلبشان مرض است آن مرض نمایان شود.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس نهم دین فطری
(۳قسمت)
🔸سنت عقوبتهای دنیوی
▫️سنت املاء (امهال) و استدراج
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri