0601. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.05M
✳️ درس ششم
🔰 قسمت اول
🔻خدا ما را آفرید تا هر چه خودش دارد به ما بدهد.
🔻اگر خدا میخواهد به ما لذت بینهایت عطا کند چرا ما را در این دنیای محدود خلق کرده است؟
🔸جواب: برای اینکه لذت بینهایت در ما تولید شود.
🔸 فرایند تولید لذت:
▪️درک اختیاری کمال؛ درک اجباری موجب لذت نمیشود.
▪️برای تولید درک اختیاری نیاز به فقدان کمال است؛ یعنی این کمال قبلاً وجود نداشته باشد.
🔸دنیا همان اتاق تاریکی است که خدا یک لحظه ما را در آن آورده تا با فقدان کمال مواجه شویم و به ادراک کمالاتی که میخواهد به ما بدهد برسیم.
🔸 (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ) ما انسان را در بهترین حالت خلق کردیم حال او را آوردهایم به پستترین نقطهی هستی.
▪️وقتی انسان محدودیتها را چشید به درک نامحدود میرسد.
▪️شما میتوانی به کسی نور بدهی ولی درک نور را نه.
🔸 دنیا باشگاه استقامت است نه هتل برای استراحت
▪️کفار دنیا را هتل استراحت میدانند.
▪️انسان مومن چون میداند لذت بینهایت در انتظارش است از سختیهای دنیا لذت میبرد.
🔸هر چه خدا بندگانش را بیشتر دوست داشته باشد و درآنها لیاقت بیشتری ببیند سختی بیشتر به آنها میدهد.
▪️چرا خدا میخواهد به آنها بلای بیشتر بدهد؟ چون اشتهایشان به لذت بینهایت بیشتر شود.
🔸پیامبر خدا فرمودند: خدا بلا را در کام مومن جرعه جرعه میریزد همچنان که مادر دارو را در دهان فرزند.
▪️اذا احب الله عبدا ابتلاه، وقتی خدا بندهای را دوست داشته باشد مبتلایش میکند
🔸بالاترین معرفت: درک کمال معشوق و لذت از آن
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0602. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
20.77M
✳️ درس ششم
🔰 قسمت دوم
🔻بلا، سختی و محرومیتها لازمه تکامل و رشد انسان است.
🔸هرچه محرومیت انسان بیشتر باشد لذت رسیدن به بینهایت بیشتر است، البته به شرط صبر بر این محرومیت.
🔸فقراء مومن در قیامت امتیازاتی دارند که دیگران ندارند.
▪️ فقرائی که فقرشان بهخاطر تنبلی نباشد.
▫️بعضی بلاها در اثر گناهان است.
▪️اگر انسان در مسیر خدا بود و گناهی انجام نمیداد، تلاش میکرد ولی رزقش بیشتر نمیشد این بلا از جانب خداست.
🔸 بیشترین درجه را کسانی دارند که در راه خدا مبتلاء به بلا شده باشند؛ بلایی که خود انسان انتخاب کرده باشد.
🔸قانون این عالم: هر کسی باید مقدار بلا بکشد حتی کفار.
▪️در روایات داریم اگر نگران ایمان مؤمنین ضعیفالایمان نبودم همین مقدار بلا را هم به کفار نمیدادم.
▪️اگر بلا را انتخاب نکنی برایت انتخاب میکنند.
🔸«ولنبلونكم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرين: ما به شما فرصت رشد میدهیم با ترس، گرسنگی و نقص در اموال و جان.
🔸اهل بیت بلاهای این دنیا را انتخاب کردهاند برای این که ما را به رشد برسانند.
🔸 معنای کادالفقر ان یکون کفراً
مقصود فقری است که در اثر تنبلی باشد
▪️احساس فقر عامل کفر است؛ یعنی همان طمع.
🔸مال و تجملات برای انسان خطرناکتر است تا فقر و بلا؛ پیامبر فرمودند: من بر امتم از فتنه سرّاء بیشتر میترسم تا فتنه ضراء.
🔸آیا ما باید دنبال فقر باشیم؟ هرگز، اسلام میگوید: تولید کنید و جامعه را از فقر در بیاورید.
🔸 اهل دنیا بودن یعنی علاقمند به دنیا باشی، ای بسا انسانی که چیزی ندارد ولی علاقمند به دنیا است.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس هفتم دین فطری
(دو قسمت)
🔸سنتها و امدادهای الهی برای رساندن انسان به بینهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0701. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.37M
✳️ درس هفتم
🔰 قسمت اول
🔻 خدا ما را خلق کرده و هر لحظه از ما مراقبت میکند تا به بینهایت برسیم؛ این مراقبتهای الهی را سنتهای الهی مینامیم.
🔸این سنتها برای همهی انسانها جاری است.
🔸 سنتهای رشد:
۱.هدایت
۲. هشدار و انذار نسبت به انحراف
۳. امداد و فرصت رشد
۴. عقوبت دنیوی
۵. املاء و استدراج
۶. درمان دربرزخ
۷. پالایش در جهنم
🔸۱.سنت هدایت
▪️«ربی الذی اعطا کل شی خلقه ثم هدی»
🔸دو نوع هدایت داریم: عمومی و خصوصی یا هدایت های پاداشی؛ به کسانی میدهند که در راه هدایتهای عمومی گام برداشتهاند.
▪️هدایتهای عمومی دو قسم است:
۱)تکوینی
۲)تشریعی
🔸تکوینی: خدا در ساختار خلقت ما دستگاههای هدایتکننده قرار داده که بهوسیله آن به سوی خدا هدایت شویم
🔸تشریعی: قوانینی که خدا به وسیله انبیاء و ادیان فرستاده تا ما را به وسیله آنها هدایت کند
🔸 ۱) هدایت تکوینی:
الف) درونی
ب) بیرونی
🔸الف) تکوینی درونی:
۱) میل به بینهایت
۲) عقل
▪️امیال و گرایشهای درونی دو دسته است:
▫️میل به کمال مطلق (میل به همه خوبیها در حد مطلق)
▫️میل به فضائل: میل به فضائل که راه رسیدن به کمال مطلق است
🔸ب) تکوینی بیرونی: تابلوهای هدایتگری که در هستی و طبیعت وجود دارد، آمدن بهار و ...
🔸هر انسانی میل به خوبیها دارد
مثلا راستگویی؛ این میل به چهار صورت در وجود ما قرار دارد:
دوست داریم راستگو باشیم
راستگوها را دوست داریم
دوستداریم به ما راست بگویند
به ما بگویند راستگو
▪️هیچ کدام در وجود انسان از بین نمیرود ولی دو مورد اول ممکن است در وجود انسان کاهش پیدا کند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0702. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.35M
✳️ درس هفتم
🔰 قسمت دوم
🔻۲. سنت انذار و هشدار
🔸 انواع انذارها
▪️۱) انذارهای عمومی: تکوینی (درونی، بیرونی) و تشریعی
۲) خصوصی
🔸انذارهای عمومی تکوینی
▪️درونی: دستگاههای هشدار دهندهای که خداوند متعال در درون ما قرار داده است؛ مثل وجدان یا همان نفس لوامه
▪️بیرونی: پدیدههای طبیعی و یا آثار پیشینیان
▫️در همهی اینها یک نوع انذار و هشداری نسبت به خطرات برای انسان وجود دارد، برای همین است که وقتی برخی پدیدهها اتفاق میافتد باید نماز آیات بخوانیم.
🔸صدای حیوانات نیز یک هشدار است. در روایات داریم: مفهوم صدای طوطی این است (کل حی میت و کل جدید بال) هر انسان زندهای بالاخره با مرگ روبرو میشود و هر چیز جدیدی بالاخره یک روزی کهنه میشود.
🔸یکی دیگر از دستگاههای هشدار دهنده آثار امتهای قبل است: قل سیروا فی الارض ثم انظروا کیف کان عاقبة المکذبین
🔸انذارهای تشریعی: مواردی که در آیات و روایات آمده است: (وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا)، (وَلاَ تَقْرَبُواْ مَالَ الْيَتِيمِ) و...
🔸انذار و هشدارهای خصوصی: خدا تذکرهای خصوصی به بعضی میدهد مثلا در خواب یک هشداری به او میدهد.
🔸خطرهایی که در صورت انجام گناه نسبت به آنها انذار و هشدار داده شده است:
▪️خطر دور شدن انسان از خودش و از خدا
▪️ خطر نقص عضو روحی
▪️ خطر مرگ روحی که موجب عذاب در قیامت میشود.
▪️خطر دگرگونی روحی که انسان روحش تغییر پیدا کند، مسخ شود.
▪️خطر سقوط که دیگر امکان پالایش وجود نداشته باشد و مخلد شود (أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ) مانند پذیرش ولایت طاغوت.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس هشتم دین فطری
(۴ قسمت)
🔸 سنت سوم: سنت ایجاد فرصت رشد
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0801. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.68M
✳️ درس هشتم
🔰 قسمت اول
🔻سنت ایجاد فرصت رشد
🔸 از آن به سنت امداد، ابتلاء و افتتان یا امتحان تعبیر شده است.
▪️خداوند لوازم و امکانات رشد را برای انسان مهیا کرده است.
▪️كلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّكَ. ما همه را امداد میکنیم چه مومنین چه کفار، همه از اعطاء پروردگار بهره مند میشوند.
🔸بخش دوم این سنت، سنت ابتلاء به سختیهاست
🔸امتحان چیزی است که حق و باطل در آن مشخص است در این حالت انسان خودش است و هوای نفسش. گاهی با اینکه میداند کاری حرام و باطل است اما آن را انجام میدهد.
🔸در افتتان و فتنهها حق و باطل مشخص نیست و به وسیلهی نیروی عقل بدون اتصال به حجت خدا نمیشود آن را تشخیص داد.
🔸امکانات و وسایل رشد که خداوند به ما داده است:
▪️حیات و زندگی دنیوی و جسم مادی
▫️فلسفه اعطای این امکانات رشد است نه لذت
▫️انسانهایی که دور از معارف دین متولد میشوند مستضعفینی هستند که تکالیفشان از ما کمتر و انتظار خدا از آنها به اندازه امکانات رشدشان است.
▪️عقل و نیروی تفکر و قدرت انتخاب
▫️ انسانها اختیار تکوینی دارند نه آزادی عمل تشریعی
▪️غریزه
🔸 تکامل و رشد در مخالفت با غرایز ایجاد میشود
🔸محرکهای دنیا
▫️در مسیر تکامل محرکهایی در دنیا وجود دارد که موجب رشد است
▪️۱. زیباییها وجاذبههای زمین
▪️۲. مکروهات و سختیها و ناملایمات: الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَ..
▪️۳. اختلافات در امکانات مادی، در نحوهی خلق و...
▪️جنگ: كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0802. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.17M
🔰 درس هشتم
✳️ قسمت دوم
🔻سنت ایجاد فرصت رشد؛ محرکهای دنیا
🔸خدا از طرفی غرائز را به ما داده و از سویی دیگر محرکهایی در دنیا قرار داده که این غرائز را فعال کنند.
▪️با فعال شدن این غرائز، خدا به انسان امر فرموده استقامت کن، خویشتندار باش و در اثر این استقامت رشد خواهی کرد.
🔸 یکی دیگر از محرکها، اختلاف در امکانات مادی در نحوه خلق و نژاد و تفکر و سلیقه
🔻چرا خدا همه را یکسان خلق نکرد؟ چرا همه یکجور و یک شکل نیستند؟ آیا بهتر نبود همه یکسان بودند، حسرتی برای کسی نبود؟
🔸 الف) اولاً اینطور نیست که خدا درباره انسانی حکم کرده باشد که مثلاً این انسان حتما باید قدکوتاه باشد یا مثلاً این فقیر یا چهرهاش زشت باشد.
▪️خدا در عالم ماده علل و اسبابی قرار داده که باعث این اختلافات در نحوه شکل و خلق و امکانات مادی میشود.
▪️خداوند اراده کرده که همه سالم و زیبا متولد شوند، اما این پدر و مادر هستند که گاهی نادانسته یا احیاناً غفلتاً دچار اشتباهاتی میشوند.
▪️جایی که نقصان بهدست خود ما باشد، خدای متعال میگوید: من اراده نکردهام، خودت باعث شدی که این نقصان در تو تولید شود.
▪️جایی که دیگران باعث شدند و انسان تقصیری ندارد، اینجا هم گفته شد که خدا با دادن امتیازاتی جبران میکند.
🔸علل و اسباب بهصورت کلی اثر میکند مگر جایی که حضرت حق به خاطر یک حکمت و مصلحتی نمیخواهد که این اتفاق بیافتد؛ مثل آنجایی که چاقو بر گردن حضرت اسماعیل گذاشته میشود و خدا خودش دخالت تکوینی میکند و جلوی بریدن چاقو را میگیرد.
▪️خداوند می گوید: این تهدیدها وکمبودها برای شما فرصت است
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0803. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.91M
🔰 درس هشتم
✳️ قسمت سوم
🔻علتهای ماورایی میتواندجلوی تأثیر علتهای مادی را بگیرند
🔸مثلا اینکه میفرماید: «بسم الله گفتن» در انجام هرکاری
🔸علل ماورایی آثار مادی کارهایی که غفلتاً و از روی ناآگاهی ضرری برای ما دارد را بیتاثیر میکند
🔻 چرا همه انسانها یکسان خلق نشدند؟
🔸ب) وهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ...لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ» در آنچه که خدا به شما داده، میخواهد شما را مورد آزمایش قرار دهد (فرصت رشد)
▪️«لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا» برای هر کسی یک دین و یک منهج و مسلک و مرامی قرار داده.
▪️«وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً» اگر خدا میخواست میتوانست همه شما را یک امت قرار دهد که به صورت تکوینی مجبور باشید یک دین داشته باشید
▪️ «ولكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ» خدا اینگونه نظام اختیار قرار داده که هر شخص بتواند هر دینی که میخواهد بپذیرد
شما از این اختلاف استفاده کنید «فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ» دنبال آن راه درست باشید دنبال آن کار خیر باشید
▪️«إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ» در راه رسیدن به خدا ببینید کدام مسلک و مرام بهتر است، آنرا انتخاب کنید تا به آن غایتی که او برایتان در نظر گرفته برسید
🔸 خدا تذکر میدهد، هنگام روبرو شدن با اختلافات دچار این مشکلات نشوید
▪️ناسپاسی
▪️خود را مستقل در ایجاد علل دیدن
▪️رویگردانی از خدا
▪️ یأس و ناامیدی در سختیها
▪️طغیان و سرکشی
▪️بخل و حسادت
▪️مادینگری و انکار قیامت
▪️خودمحوری و خودخواهی
▪️عدم کنترل غرائز
▪️لجاجت در برابر حق
▪️دنیا دوستی
و...
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0804. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
10M
🔰 درس هشتم
✳️ قسمت چهارم
🔻یکی دیگر از محرکها: ایجاد خطرها و سختیها و تهدیدها توسط دشمنان
🔸این همان سنت امتحان برای انسان است
🔸امتحان وقتی است که حق و باطل مشخص است.
🔻یکی دیگر از محرکها: فرصت دادن به شیاطین و جنودش برای ایجاد گمراهی
🔸 یک امتی که از امتحان جان سالم به در بردند اما یک جاهایی افتتان است؛ یعنی؟
خدا به شیاطین و جنودش فرصت میدهد که گمراهی ایجاد کنند.
▪️در افتنان تبلیغات میکنند و حق و باطل را چنان در هم میآمیزند که قابل تشخیص نیست.
🔸 در امتحان انسان با اتکا به عقل و دینش میتواند حق و باطل را تشخیص دهد .
🔸 اما در افتنان تکیه بر عقل و دین کافی نیست، باید همراه ولی جامعه بود.
🔸 سامری کسی بود که بهوسیله اثر الرسول مردم را گمراه کرد.
▪️سامریهای هر امتی لباس دین دارند. اثر الرسول دارند و بهوسیله آثار رسول گمراهی ایجاد میکنند.
🔸 آخرین مرحله رشد هر ملتی عبور از این امتحانات و فتنههاست.
🔸آیه ۶۰ اسراء: خداوند به شجره ملعونه بنیامیه فرصت رشد میدهد؛ تا علتهایی را که آنها برای گمراهی ایجاد میکنند تأثیر ایجاد کند تا مردمی که دینشان سست و متزلزل است، در این امتحان قرار بگیرند.
▪️ اگر مردم از این فرصت استفاده میکردند به سمت امیرالمومنین (علیه السلام) میرفتند که شاخصی بود که پیامبر به آنها شناسانده، گرفتار معاویه نمیشدند.
🔸آیه ۵۳ نجم، مشخص میکند که در فتنهها چه افرادی دچار خطا میشوند: کسانی که در قلبشان مرض است؛ یعنی خدای متعال این فتنه را فرصتی قرار میدهد برای اینکه آنهایی که در قلبشان مرض است آن مرض نمایان شود.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس نهم دین فطری
(۳قسمت)
🔸سنت عقوبتهای دنیوی
▫️سنت املاء (امهال) و استدراج
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0901. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
15.14M
🔰 درس نهم
✳️ قسمت اول
🔻سنت عقوبتهای دنیوی
🔸فلسفه عقوبتهای دنیوی برای پیشگیری و تنبه است
🔸عامل این عقوبتها چیست؟
▪️انسان در مسیر خدا حرکت میکند: این مصیبت برای ترفیع درجه است.
▪️سختیها برای بندهای گناه میکند اما ایمان به خدا دارد کفاره گناهانش میشود.
▪️بلا و مصیبت برای کفار (کسانی که در مسیر خدا نیستند) کیفر و عذاب است.
🔸 تمام این عقوبتها در دنیا بهخاطر این است که انسان از مسیر کمال و رشد منحرف شده است.
🔸 این عقوبتها همان اثر وضعی گناه است
🔸عقوبت دو دسته است: فردی و اجتماعی
🔻عقوبتهای فردی
▪️محرومیت از عبادت و توفیقات معنوی: بدترین نوع عقوبت فردی
▪️سختی و تنگدستی در زندگی: تنها به معنای فقر نیست بلکه این تنگدستی یعنی احساس فقر
▪️کوتاهی عمر
▫️بعضی از گناهان که موجب کوتاهی عمر است: قطع رحم، عاق والدین، ترک نیکی
▪️فراموشی: فراموشی علم مفیدی است که قبلا بلد بوده
▪️ مستجاب نشدن دعا
▫️اصل دعا برای ایجاد ارتباط انسان با خداست
▫️بعضی اوقات استجابت نشدن دعاها عقوبت نیست، بهخاطر این است که حکمت نیست یا وقتش نیست یا خدا چیزهای دیگر بهجایش میدهد
▪️الحاد و انکار: گناه رفته رفته انسان را به انکار خدا میرساند
▪️بسته شدن مراکز ادراک: که به آن میگوییم زنگار یا قساوت قلب
▫️«أُولَئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ»(نحل:۱۰۸)
▫️خودش مراکز ادراک خودش را بسته ولی چرا خدا میگوید ما این کار را کردیم؟ چون خدا این گناه را عامل قرار داده برای بسته شدن مراکز ادراک.
https://eitaa.com/archive_dinefetri