0601. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.05M
✳️ درس ششم
🔰 قسمت اول
🔻خدا ما را آفرید تا هر چه خودش دارد به ما بدهد.
🔻اگر خدا میخواهد به ما لذت بینهایت عطا کند چرا ما را در این دنیای محدود خلق کرده است؟
🔸جواب: برای اینکه لذت بینهایت در ما تولید شود.
🔸 فرایند تولید لذت:
▪️درک اختیاری کمال؛ درک اجباری موجب لذت نمیشود.
▪️برای تولید درک اختیاری نیاز به فقدان کمال است؛ یعنی این کمال قبلاً وجود نداشته باشد.
🔸دنیا همان اتاق تاریکی است که خدا یک لحظه ما را در آن آورده تا با فقدان کمال مواجه شویم و به ادراک کمالاتی که میخواهد به ما بدهد برسیم.
🔸 (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ) ما انسان را در بهترین حالت خلق کردیم حال او را آوردهایم به پستترین نقطهی هستی.
▪️وقتی انسان محدودیتها را چشید به درک نامحدود میرسد.
▪️شما میتوانی به کسی نور بدهی ولی درک نور را نه.
🔸 دنیا باشگاه استقامت است نه هتل برای استراحت
▪️کفار دنیا را هتل استراحت میدانند.
▪️انسان مومن چون میداند لذت بینهایت در انتظارش است از سختیهای دنیا لذت میبرد.
🔸هر چه خدا بندگانش را بیشتر دوست داشته باشد و درآنها لیاقت بیشتری ببیند سختی بیشتر به آنها میدهد.
▪️چرا خدا میخواهد به آنها بلای بیشتر بدهد؟ چون اشتهایشان به لذت بینهایت بیشتر شود.
🔸پیامبر خدا فرمودند: خدا بلا را در کام مومن جرعه جرعه میریزد همچنان که مادر دارو را در دهان فرزند.
▪️اذا احب الله عبدا ابتلاه، وقتی خدا بندهای را دوست داشته باشد مبتلایش میکند
🔸بالاترین معرفت: درک کمال معشوق و لذت از آن
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0602. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
20.77M
✳️ درس ششم
🔰 قسمت دوم
🔻بلا، سختی و محرومیتها لازمه تکامل و رشد انسان است.
🔸هرچه محرومیت انسان بیشتر باشد لذت رسیدن به بینهایت بیشتر است، البته به شرط صبر بر این محرومیت.
🔸فقراء مومن در قیامت امتیازاتی دارند که دیگران ندارند.
▪️ فقرائی که فقرشان بهخاطر تنبلی نباشد.
▫️بعضی بلاها در اثر گناهان است.
▪️اگر انسان در مسیر خدا بود و گناهی انجام نمیداد، تلاش میکرد ولی رزقش بیشتر نمیشد این بلا از جانب خداست.
🔸 بیشترین درجه را کسانی دارند که در راه خدا مبتلاء به بلا شده باشند؛ بلایی که خود انسان انتخاب کرده باشد.
🔸قانون این عالم: هر کسی باید مقدار بلا بکشد حتی کفار.
▪️در روایات داریم اگر نگران ایمان مؤمنین ضعیفالایمان نبودم همین مقدار بلا را هم به کفار نمیدادم.
▪️اگر بلا را انتخاب نکنی برایت انتخاب میکنند.
🔸«ولنبلونكم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرين: ما به شما فرصت رشد میدهیم با ترس، گرسنگی و نقص در اموال و جان.
🔸اهل بیت بلاهای این دنیا را انتخاب کردهاند برای این که ما را به رشد برسانند.
🔸 معنای کادالفقر ان یکون کفراً
مقصود فقری است که در اثر تنبلی باشد
▪️احساس فقر عامل کفر است؛ یعنی همان طمع.
🔸مال و تجملات برای انسان خطرناکتر است تا فقر و بلا؛ پیامبر فرمودند: من بر امتم از فتنه سرّاء بیشتر میترسم تا فتنه ضراء.
🔸آیا ما باید دنبال فقر باشیم؟ هرگز، اسلام میگوید: تولید کنید و جامعه را از فقر در بیاورید.
🔸 اهل دنیا بودن یعنی علاقمند به دنیا باشی، ای بسا انسانی که چیزی ندارد ولی علاقمند به دنیا است.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس هفتم دین فطری
(دو قسمت)
🔸سنتها و امدادهای الهی برای رساندن انسان به بینهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0701. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.37M
✳️ درس هفتم
🔰 قسمت اول
🔻 خدا ما را خلق کرده و هر لحظه از ما مراقبت میکند تا به بینهایت برسیم؛ این مراقبتهای الهی را سنتهای الهی مینامیم.
🔸این سنتها برای همهی انسانها جاری است.
🔸 سنتهای رشد:
۱.هدایت
۲. هشدار و انذار نسبت به انحراف
۳. امداد و فرصت رشد
۴. عقوبت دنیوی
۵. املاء و استدراج
۶. درمان دربرزخ
۷. پالایش در جهنم
🔸۱.سنت هدایت
▪️«ربی الذی اعطا کل شی خلقه ثم هدی»
🔸دو نوع هدایت داریم: عمومی و خصوصی یا هدایت های پاداشی؛ به کسانی میدهند که در راه هدایتهای عمومی گام برداشتهاند.
▪️هدایتهای عمومی دو قسم است:
۱)تکوینی
۲)تشریعی
🔸تکوینی: خدا در ساختار خلقت ما دستگاههای هدایتکننده قرار داده که بهوسیله آن به سوی خدا هدایت شویم
🔸تشریعی: قوانینی که خدا به وسیله انبیاء و ادیان فرستاده تا ما را به وسیله آنها هدایت کند
🔸 ۱) هدایت تکوینی:
الف) درونی
ب) بیرونی
🔸الف) تکوینی درونی:
۱) میل به بینهایت
۲) عقل
▪️امیال و گرایشهای درونی دو دسته است:
▫️میل به کمال مطلق (میل به همه خوبیها در حد مطلق)
▫️میل به فضائل: میل به فضائل که راه رسیدن به کمال مطلق است
🔸ب) تکوینی بیرونی: تابلوهای هدایتگری که در هستی و طبیعت وجود دارد، آمدن بهار و ...
🔸هر انسانی میل به خوبیها دارد
مثلا راستگویی؛ این میل به چهار صورت در وجود ما قرار دارد:
دوست داریم راستگو باشیم
راستگوها را دوست داریم
دوستداریم به ما راست بگویند
به ما بگویند راستگو
▪️هیچ کدام در وجود انسان از بین نمیرود ولی دو مورد اول ممکن است در وجود انسان کاهش پیدا کند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0702. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.35M
✳️ درس هفتم
🔰 قسمت دوم
🔻۲. سنت انذار و هشدار
🔸 انواع انذارها
▪️۱) انذارهای عمومی: تکوینی (درونی، بیرونی) و تشریعی
۲) خصوصی
🔸انذارهای عمومی تکوینی
▪️درونی: دستگاههای هشدار دهندهای که خداوند متعال در درون ما قرار داده است؛ مثل وجدان یا همان نفس لوامه
▪️بیرونی: پدیدههای طبیعی و یا آثار پیشینیان
▫️در همهی اینها یک نوع انذار و هشداری نسبت به خطرات برای انسان وجود دارد، برای همین است که وقتی برخی پدیدهها اتفاق میافتد باید نماز آیات بخوانیم.
🔸صدای حیوانات نیز یک هشدار است. در روایات داریم: مفهوم صدای طوطی این است (کل حی میت و کل جدید بال) هر انسان زندهای بالاخره با مرگ روبرو میشود و هر چیز جدیدی بالاخره یک روزی کهنه میشود.
🔸یکی دیگر از دستگاههای هشدار دهنده آثار امتهای قبل است: قل سیروا فی الارض ثم انظروا کیف کان عاقبة المکذبین
🔸انذارهای تشریعی: مواردی که در آیات و روایات آمده است: (وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا)، (وَلاَ تَقْرَبُواْ مَالَ الْيَتِيمِ) و...
🔸انذار و هشدارهای خصوصی: خدا تذکرهای خصوصی به بعضی میدهد مثلا در خواب یک هشداری به او میدهد.
🔸خطرهایی که در صورت انجام گناه نسبت به آنها انذار و هشدار داده شده است:
▪️خطر دور شدن انسان از خودش و از خدا
▪️ خطر نقص عضو روحی
▪️ خطر مرگ روحی که موجب عذاب در قیامت میشود.
▪️خطر دگرگونی روحی که انسان روحش تغییر پیدا کند، مسخ شود.
▪️خطر سقوط که دیگر امکان پالایش وجود نداشته باشد و مخلد شود (أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ) مانند پذیرش ولایت طاغوت.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس هشتم دین فطری
(۴ قسمت)
🔸 سنت سوم: سنت ایجاد فرصت رشد
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0801. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.68M
✳️ درس هشتم
🔰 قسمت اول
🔻سنت ایجاد فرصت رشد
🔸 از آن به سنت امداد، ابتلاء و افتتان یا امتحان تعبیر شده است.
▪️خداوند لوازم و امکانات رشد را برای انسان مهیا کرده است.
▪️كلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّكَ. ما همه را امداد میکنیم چه مومنین چه کفار، همه از اعطاء پروردگار بهره مند میشوند.
🔸بخش دوم این سنت، سنت ابتلاء به سختیهاست
🔸امتحان چیزی است که حق و باطل در آن مشخص است در این حالت انسان خودش است و هوای نفسش. گاهی با اینکه میداند کاری حرام و باطل است اما آن را انجام میدهد.
🔸در افتتان و فتنهها حق و باطل مشخص نیست و به وسیلهی نیروی عقل بدون اتصال به حجت خدا نمیشود آن را تشخیص داد.
🔸امکانات و وسایل رشد که خداوند به ما داده است:
▪️حیات و زندگی دنیوی و جسم مادی
▫️فلسفه اعطای این امکانات رشد است نه لذت
▫️انسانهایی که دور از معارف دین متولد میشوند مستضعفینی هستند که تکالیفشان از ما کمتر و انتظار خدا از آنها به اندازه امکانات رشدشان است.
▪️عقل و نیروی تفکر و قدرت انتخاب
▫️ انسانها اختیار تکوینی دارند نه آزادی عمل تشریعی
▪️غریزه
🔸 تکامل و رشد در مخالفت با غرایز ایجاد میشود
🔸محرکهای دنیا
▫️در مسیر تکامل محرکهایی در دنیا وجود دارد که موجب رشد است
▪️۱. زیباییها وجاذبههای زمین
▪️۲. مکروهات و سختیها و ناملایمات: الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَ..
▪️۳. اختلافات در امکانات مادی، در نحوهی خلق و...
▪️جنگ: كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0802. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.17M
🔰 درس هشتم
✳️ قسمت دوم
🔻سنت ایجاد فرصت رشد؛ محرکهای دنیا
🔸خدا از طرفی غرائز را به ما داده و از سویی دیگر محرکهایی در دنیا قرار داده که این غرائز را فعال کنند.
▪️با فعال شدن این غرائز، خدا به انسان امر فرموده استقامت کن، خویشتندار باش و در اثر این استقامت رشد خواهی کرد.
🔸 یکی دیگر از محرکها، اختلاف در امکانات مادی در نحوه خلق و نژاد و تفکر و سلیقه
🔻چرا خدا همه را یکسان خلق نکرد؟ چرا همه یکجور و یک شکل نیستند؟ آیا بهتر نبود همه یکسان بودند، حسرتی برای کسی نبود؟
🔸 الف) اولاً اینطور نیست که خدا درباره انسانی حکم کرده باشد که مثلاً این انسان حتما باید قدکوتاه باشد یا مثلاً این فقیر یا چهرهاش زشت باشد.
▪️خدا در عالم ماده علل و اسبابی قرار داده که باعث این اختلافات در نحوه شکل و خلق و امکانات مادی میشود.
▪️خداوند اراده کرده که همه سالم و زیبا متولد شوند، اما این پدر و مادر هستند که گاهی نادانسته یا احیاناً غفلتاً دچار اشتباهاتی میشوند.
▪️جایی که نقصان بهدست خود ما باشد، خدای متعال میگوید: من اراده نکردهام، خودت باعث شدی که این نقصان در تو تولید شود.
▪️جایی که دیگران باعث شدند و انسان تقصیری ندارد، اینجا هم گفته شد که خدا با دادن امتیازاتی جبران میکند.
🔸علل و اسباب بهصورت کلی اثر میکند مگر جایی که حضرت حق به خاطر یک حکمت و مصلحتی نمیخواهد که این اتفاق بیافتد؛ مثل آنجایی که چاقو بر گردن حضرت اسماعیل گذاشته میشود و خدا خودش دخالت تکوینی میکند و جلوی بریدن چاقو را میگیرد.
▪️خداوند می گوید: این تهدیدها وکمبودها برای شما فرصت است
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0803. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.91M
🔰 درس هشتم
✳️ قسمت سوم
🔻علتهای ماورایی میتواندجلوی تأثیر علتهای مادی را بگیرند
🔸مثلا اینکه میفرماید: «بسم الله گفتن» در انجام هرکاری
🔸علل ماورایی آثار مادی کارهایی که غفلتاً و از روی ناآگاهی ضرری برای ما دارد را بیتاثیر میکند
🔻 چرا همه انسانها یکسان خلق نشدند؟
🔸ب) وهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ...لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ» در آنچه که خدا به شما داده، میخواهد شما را مورد آزمایش قرار دهد (فرصت رشد)
▪️«لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا» برای هر کسی یک دین و یک منهج و مسلک و مرامی قرار داده.
▪️«وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً» اگر خدا میخواست میتوانست همه شما را یک امت قرار دهد که به صورت تکوینی مجبور باشید یک دین داشته باشید
▪️ «ولكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ» خدا اینگونه نظام اختیار قرار داده که هر شخص بتواند هر دینی که میخواهد بپذیرد
شما از این اختلاف استفاده کنید «فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ» دنبال آن راه درست باشید دنبال آن کار خیر باشید
▪️«إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ» در راه رسیدن به خدا ببینید کدام مسلک و مرام بهتر است، آنرا انتخاب کنید تا به آن غایتی که او برایتان در نظر گرفته برسید
🔸 خدا تذکر میدهد، هنگام روبرو شدن با اختلافات دچار این مشکلات نشوید
▪️ناسپاسی
▪️خود را مستقل در ایجاد علل دیدن
▪️رویگردانی از خدا
▪️ یأس و ناامیدی در سختیها
▪️طغیان و سرکشی
▪️بخل و حسادت
▪️مادینگری و انکار قیامت
▪️خودمحوری و خودخواهی
▪️عدم کنترل غرائز
▪️لجاجت در برابر حق
▪️دنیا دوستی
و...
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0804. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
10M
🔰 درس هشتم
✳️ قسمت چهارم
🔻یکی دیگر از محرکها: ایجاد خطرها و سختیها و تهدیدها توسط دشمنان
🔸این همان سنت امتحان برای انسان است
🔸امتحان وقتی است که حق و باطل مشخص است.
🔻یکی دیگر از محرکها: فرصت دادن به شیاطین و جنودش برای ایجاد گمراهی
🔸 یک امتی که از امتحان جان سالم به در بردند اما یک جاهایی افتتان است؛ یعنی؟
خدا به شیاطین و جنودش فرصت میدهد که گمراهی ایجاد کنند.
▪️در افتنان تبلیغات میکنند و حق و باطل را چنان در هم میآمیزند که قابل تشخیص نیست.
🔸 در امتحان انسان با اتکا به عقل و دینش میتواند حق و باطل را تشخیص دهد .
🔸 اما در افتنان تکیه بر عقل و دین کافی نیست، باید همراه ولی جامعه بود.
🔸 سامری کسی بود که بهوسیله اثر الرسول مردم را گمراه کرد.
▪️سامریهای هر امتی لباس دین دارند. اثر الرسول دارند و بهوسیله آثار رسول گمراهی ایجاد میکنند.
🔸 آخرین مرحله رشد هر ملتی عبور از این امتحانات و فتنههاست.
🔸آیه ۶۰ اسراء: خداوند به شجره ملعونه بنیامیه فرصت رشد میدهد؛ تا علتهایی را که آنها برای گمراهی ایجاد میکنند تأثیر ایجاد کند تا مردمی که دینشان سست و متزلزل است، در این امتحان قرار بگیرند.
▪️ اگر مردم از این فرصت استفاده میکردند به سمت امیرالمومنین (علیه السلام) میرفتند که شاخصی بود که پیامبر به آنها شناسانده، گرفتار معاویه نمیشدند.
🔸آیه ۵۳ نجم، مشخص میکند که در فتنهها چه افرادی دچار خطا میشوند: کسانی که در قلبشان مرض است؛ یعنی خدای متعال این فتنه را فرصتی قرار میدهد برای اینکه آنهایی که در قلبشان مرض است آن مرض نمایان شود.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس نهم دین فطری
(۳قسمت)
🔸سنت عقوبتهای دنیوی
▫️سنت املاء (امهال) و استدراج
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0901. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
15.14M
🔰 درس نهم
✳️ قسمت اول
🔻سنت عقوبتهای دنیوی
🔸فلسفه عقوبتهای دنیوی برای پیشگیری و تنبه است
🔸عامل این عقوبتها چیست؟
▪️انسان در مسیر خدا حرکت میکند: این مصیبت برای ترفیع درجه است.
▪️سختیها برای بندهای گناه میکند اما ایمان به خدا دارد کفاره گناهانش میشود.
▪️بلا و مصیبت برای کفار (کسانی که در مسیر خدا نیستند) کیفر و عذاب است.
🔸 تمام این عقوبتها در دنیا بهخاطر این است که انسان از مسیر کمال و رشد منحرف شده است.
🔸 این عقوبتها همان اثر وضعی گناه است
🔸عقوبت دو دسته است: فردی و اجتماعی
🔻عقوبتهای فردی
▪️محرومیت از عبادت و توفیقات معنوی: بدترین نوع عقوبت فردی
▪️سختی و تنگدستی در زندگی: تنها به معنای فقر نیست بلکه این تنگدستی یعنی احساس فقر
▪️کوتاهی عمر
▫️بعضی از گناهان که موجب کوتاهی عمر است: قطع رحم، عاق والدین، ترک نیکی
▪️فراموشی: فراموشی علم مفیدی است که قبلا بلد بوده
▪️ مستجاب نشدن دعا
▫️اصل دعا برای ایجاد ارتباط انسان با خداست
▫️بعضی اوقات استجابت نشدن دعاها عقوبت نیست، بهخاطر این است که حکمت نیست یا وقتش نیست یا خدا چیزهای دیگر بهجایش میدهد
▪️الحاد و انکار: گناه رفته رفته انسان را به انکار خدا میرساند
▪️بسته شدن مراکز ادراک: که به آن میگوییم زنگار یا قساوت قلب
▫️«أُولَئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ»(نحل:۱۰۸)
▫️خودش مراکز ادراک خودش را بسته ولی چرا خدا میگوید ما این کار را کردیم؟ چون خدا این گناه را عامل قرار داده برای بسته شدن مراکز ادراک.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0902. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
11.48M
🔰 درس نهم
✳️ قسمت دوم
🔻 ادامه عقوبتهای فردی
🔸تسلط شیاطین و ساحران: وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِين
▪️انسان در مسیر گناه به جایی میرسد که فرمانبردار و مطیع محض شیطان میشود.
▪️بخت بستن درست است، گاهی راسا خود شیاطین گاهی توسط ساحران
▫️خداوند، فرموده کسی که از من دور شود دچار این سحرها میشود. اگر در قلعه حفاظتی ذکر من باشید هیچ وقت هیچ شیطانی نمیتواند به شما ضرر بزند «و ماهم بضارین من احد الا باذن الله»
▪️انسان با گناه کردن به این قلعه حفاظتی آسیب میزند.
▫️راه تقویت قلعه: نماز اول وقت، خواندن تعقیبات نماز
▫️در بین الطلوعین و غروب خورشید تا مغرب بهترین وقت برای ترمیم این قلعه حفاظتی است.
▪️چرا خدا اجازه تاثیر داده است؟ از سر لطفش، میگوید بهخاطر شدت اشتیاق به بندهام وقتی از من دور شود، اجازه میدهم تا در معرض آسیب قرار گیرد تا به آغوش من برگردد.
🔸تغییر نعمتهای الهی🔻عقوبتهای اجتماعی و عمومی 🔸وقتی گناهی عمومی شود، بلا بر همه نازل میشود تا همه احساس خطر کنند و از آن مسیر غلط برگردند ▪️خشکسالی و نباریدن باران ▪️نزول بلا و آفتهای عمومی، آفتهایی در کشاورزی،افزایش فوتهای ناگهانی، گسترش بیماریهایی مثل ایدز یا کرونا ▪️ تغییر سرنوشت جامعه ▫️دقت نکردن در انتخاب حاکم ▪️تسلط اشرار: «إِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا» اینکه مترفین جامعه به امارت برسند ▪️اشاعه فحشا ▪️بیماریهای جدید https://eitaa.com/archive_dinefetri
0903. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
6.58M
✳️درس نهم
🔰قسمت سوم
🔻سنت املا و استدراج
🔸اگر انسان با وجود هشدارهای قبلی اصرار به حرکت در مسیر خلاف داشت آنموقع خدا از سر لطفش این بنده را رها میکند و راه را برای گناه کردنش باز میگذارد.
▪️وقتی انسان دیگر منعی نمیبیند کمی طمع و حرصش نسبت به آن خطا کمتر میشود و به خودش میآید، برخی با این فرصت یک روزی به خودشان میآیند، مثل فضیل عیاض
🔸املاء اگر منتهی شود به تنبه، انسان نجات پیدا خواهد کرد در غیر اینصورت دچار استدراج میشود
▪️کسانی میتوانند از این راه برگردند که علقهای بین خود و اولیا الله داشته باشند، مثل بشر حافی، حر، فضیل عیاض.
🔸 استدراج یعنی مرگ تدریجی، آنقدر پیش میرود تا به مرگ تدریجی برسد، درجه درجه به سمت سقوط نزدیک میشود.
▪️درمان این افراد تنها با شوکهای شدید قیامت است
🔸 و الذین کذبوا بایاتنا سنستدرجهم من حیث لا یعلمون: استدراج را برای کسانی به کار میبرد که آیات خدا را تکذیب میکنند
🔸بعضی از این سنت تعبیر به مکر و کید خدا می کنند: ( اکید کیدا) یعنی من کید میورزم، این به چه معنا است؟ در جای دیگر:ان الله خیر الماکرین
▪️کید خدا به این معناست که خدا هشدارها و موانع سر راه را برمیدارد و میگوید جلوی شما را باز میگذارم بروید و این افراد تصور میکنند راه امن است و میروند و اینجا فریب میخورند.
▪️نهایت کید این است که این سقوط زمینهای میشود برای به هوش آمدن آنها در آخرت
🔸سنت استدراج برای کسانی است که به جایی میرسند که حاکمیت تشریعی و حکومت دینی خدا را قبول ندارند و میخواهند با حکومت دینی و حاکمیت تشریعی خدا دشمنی کنند.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس دهم دین فطری
(۳قسمت)
🔸سنت درمان در برزخ
◾️ استاد سید هادی عظیمی
▪️آیا با مرگ فرصت رشد تموم میشود؟
▪️انسان باید چه مراحلی رو طی کند تا به ملکوت برسد؟
▪️احتضار به چه صورت برای انسان اتفاق میافتد؟
▪️آیا جدا شدن روح از بدن برای همه زجر آور است؟
▪️آیا حضرت عزرائیل فرشتهای ترسناک و خشن است؟
▪️در شب اول قبر چه اتفاقاتی برای انسان میافتد و چطور میگذرد؟
▪️چرا در شب اول قبر از ما سوال می شود؟
▪️معنی سوالات شب اول قبر چیست؟
▪️آیا فشار قبر حقیقت دارد؟
▪️آیا همهی انسان ها در شب اول قبر عذاب میکشند؟
▪️چرا بعد از مرگ وارد برزخ میشویم؟
▪️سرنوشت ما در عالم برزخ چه جوری است؟
▪️چه کسی این سرنوشت رو برای ما رقم میزند؟
▪️آیا خدایی که اینقدر مهربان است ما را عذاب میکند؟
▪️عذاب برزخ و جهنم به چه معناست؟
▪️آیا در برزخ هنوز فرصتی برای اصلاح بدیها هست؟
▪️آیا مثل قیامت شفاعت در برزخ هم وجود دارد؟
▪️چه شرایطی برای شفاعت وجود دارد؟
▪️معاد چیست و وجودش چه ضرورتی دارد؟
▪️مراحل برپایی قیامت چیست؟
▪️تفاوت جهنم و برزخ چیست؟
▪️چرا جهنم آفریده شده؟
▪️آیا خلود در جهنم با رحمت خدا سازگار است؟
▪️چه کسانی خالد در جهنم میشوند؟
▪️انواع عذابهای جهنم چیست؟...
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1001. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
10.26M
✳️ درس دهم
🔰 قسمت اول
🔻سنت درمان در برزخ
🔸اگر انسان با وجود سنتهای قبل، مسیر انحراف را ادامه داد و با مرگ مواجه شد، باز هم خدا او را رها نمیکند و در برزخ شرایطی فراهم میکند تا او را درمان کند
🔸 فلسفه وجود برزخ: جبران و ترمیم کاستیها و آسیبهایی که انسان در دنیا به خودش و روحش زده.
▪️چون در دنیا، به حقیقت نفسمان پی نبردیم و تواناییها و استعدادهایش را نشناختیم، اگر در ملکوت وارد شویم، نمیتوانیم یک زندگی لذت بخشی داشته باشیم لذا یک عالمی باید باشد در آن روح خودمان را ببینیم و فرصت جبران باشد تا بعد وارد ملکوت شویم
🔸چرا در این دنیا به حقیقت نفس پی نبردیم؟ زیرا در این دنیا تمام توجهمان به جسم است
🔸برزخ عالمی بین عالم ملک و ملکوت است
🔸در احکام دفن، مراد از قبر همین گور خاکی است، اما در اعتقادات قبر یعنی برزخ
🔸 قیامت مقام پی بردن به حقیقت رب است
🔸اگر انسان در این دنیا به هر دو حقیقت پی برد (حقیقت نفس و رب) آمادگی ورود به ملکوت را دارد و برزخ برای او یک دوره رشد است تا تواناییهایش بیشتر شود و لذت بیشتر ببرد
🔸اگر در دنیا به هیچکدام از اینها پی نبرده باشد، برزخ هم برای او فایده ندارد
🔸اگر در دنیا حقیقت رب، را درک کرد ولی حقیقت نفس را کمتر درک کرد، در برزخ فرصتی می شود که حقیقت نفس را دریابد
🔸برای گنهکاران برزخ دوره درمان و رفع نواقص روح میشود
🔸دو نوع آلودگی داریم، اعتقادی و عملی
▪️اگر کسی به فساد عقیده دچار شود، برزخ برایش یک دوره عذاب است، تا اینکه در قیامت با آن شوکهای شدید به هوش آید
▪️کسی که دچار فساد عمل باشد به نجات نزدیکتر است.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1002. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.06M
✳️ درس دهم
🔰 قسمت دوم
🔻مراحل درمان در برزخ
🔷 مرحله اول: ورود به برزخ
🔻ورود به برزخ مقدماتی دارد
🔻احتضار؛ آمادگی برای مرگ
▪️دوره احتضار دورهای است که انسان در همان لحظات آخر، باز هم بتواند کارهایی انجام دهد.
🔸مشاهدات محتضر
🔸مشاهده جایگاه برزخی خودش
▪️تا اگر خوب است خشنود شود و اگر بد است، فرصت جبران داشته باشد
🔸مشاهده ملک الموت و اعوان و انصارش
▪️برای اینکه صورت حقیقی خودمان را در آن مَلَک ببینیم
🔸مشاهده وجود حضرات معصومین علیهم السلام، برای مومنین و چهره وجود مقدس حضرت علی علیه السلام برای همه انسانها
▪️برای اینکه انسان تفاوت بین خودش و آن وجود انسان کامل را ببیند
▪️وجود مقدس بقیه معصومین برای بشارت برای مومنین خواهند آمد
🔸 حضور شیاطین: تا اگر روزنهای برای ورود به قلب انسان وجود دارد، از آن روزنه وارد شود و ایمان انسان را سرقت کند
▪️گاهی علاقههای انسان در آن لحظه آخر دستاویز شیطان قرار میگیرد
🔸 مشاهده صورت مثالی اعمال، اولاد و اموال
🔸 سکرات و غمرات موت
🔷 مرحله دوم: مرگ؛ با آن سکرات مرگ روح از بدن خارج و وارد یک عالم دیگری میشود
▪️در این زمان درک بدن مثالی، اتفاق میافتد؛شکلش، شکل دنیوی بدن ما و ماهیتش ملکوتی
🔸شب اول قبر: همان لحظات اول ورود انسان به عالم برزخ است
▪️چرا تعبیر به شب میکنند: چون درکی از عالم برزخ نداشتهایم و ناگهانی با آن مواجه میشویم، در حال که یک حالت ناشناخته برای ما دارد، مانند این است که در ظلمت و تاریکی وارد جایی شدهایم
🔸فشار قبر چیست؟ احساس درد و رنجی که انسان از مواجه شدن با صورت واقعی خودش دارد.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1003. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.8M
✳️ درس دهم
🔰 قسمت سوم
🔻مراحل درمان در برزخ
🔹بعد از مرگ درمان شروع میشود
🔸فرشتگان میآیند به انسان کمک میکنند تا انسان بتواند خودش را خوب درمان کند.
🔸 فرشتگان نکیر و منکر از انسان سوال میکنند.
▪️سوال این فرشتگان برای چیست؟
▪️ چون نمیدانیم که در باطنمان چیست، خدای متعال برای اینکه انسان را درمان کند و تمام آلودگیها را از وجود انسان بیرون بکشد، از انسان سوال میکنند.
🔸اولین سوال: من ربک؟ خدای تو چه کسی بود، به عشق چه کسی زنده بودی؟
▪️کنترل روح ما در برزخ با ضمیر ناخودآگاه است
▪️ آنچه که در دل انسان عشق او بوده است، برای رضای او تلاش کرده است خودش را نشان میدهد
🔸 من قبلتک؟ آنجا مشخص میشود قبله انسان کیست! قبله آمال ما کجاست
▪️کعبه، نماد تمدن الهی است، هر فردی خواهد دید که کدام تمدن را قبول داشته
🔸من امامک؟ امام آن کسی است که خط مشی سیاسی انسان را در دنیا مشخص میکند و انسان پیرو خط مشی سیاسی است که او ترسیم کرده.
🔸ما کتابک: کدام کتاب کنار تو بوده است؟ کدام کتاب بود که خیلی آنرا دوست داشتی؟ آیا قرآن بود یا کتب دیگر
🔹مرحله بعدی تنبه و آگاهی است که فرشتگان منبه این کار را میکنند.
▪️فرشتگان رقیب و عتید، در شانه راست و چپ هر روز اعمال ما را مینویسند و محاسبه می کنند، در برزخ علتها و آن حوادثی را که باعث شده انسان اینگونه شود را به او یادآورمیشوند تا درمان انسان را آسان کنند
▪️طبیبانی هم داریم که به بالین انسان میآیند
▪️طبیبان، همان ائمه علیهم السلام هستند و یا امامزادههایی که انسان به زیارتشان رفته است، که به دیدار ما میآیند.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه قسمت سوم
✳️ درس دهم
🔸 درمان در برزخ توسط خود انسان صورت میگیرد، آنجا ابتدا انسان را به هوش میآورند
🔸 درمان به این شکل است: انسان باید از اعمال بد خودش، زجر بکشد و شاید حضور این طبیبان باعث میشود که انسان از اعمال بد خودش، زجر بیشتری بکشد و تنفر پیدا کند. این تنفر باعث می شود این اعمال زشت از ما دور شوند.
▪️گاهی اوقات انسان تنفر ندارد، بلکه میگوید چه اشکال دارد، اگر این تنفر کم باشد، انسان دیر درمان میشود یا اصلا درمان نمیشود.
▪️امام صادق فرموده اند: شیعیان مراقب خودتان باشید، ما در برزخ نمیتوانیم به فریاد شما برسیم، در برزخ شفاعت نیست.
▪️چرا؟ چون شفاعت در درمان، ظلم است.
🔸شفاعت مخصوص عذابهای توبیخی است.
🔸انسان با هر گناه دو آسیب ایجاد میکند: یک آلودگی و بیماری روحی در خود و یک شوک و فشار روانی به قلب انسانهای کامل که ائمه معصومین علیهم السلام باشند.
▪️ آن آلودگیها که در روح ما ایجاد می شود، بهوسیله عذابهای درمانی در برزخ، درمان میشود اما آن شوک و فشار روانی که به قلب انسانهای کامل زده شد، توبیخ دارد.
🔸 مدت درمان چقدر طول میکشد؟ بستگی دارد به میزان تخریبی که در روحمان وارد کردیم.
🔸بعد از درمان دوره آموزشهای تکمیلی شروع میشود .
▪️روح انسان مومن، به وادی السلام میرود، انسان کافر و گنهکار به وادی برهوت
🔸 وادی السلام چیست؟
▪️حقیقت وادی السلام در برزخ محضر حضرت امیر المومنین است.
🔸 برزخ برای شهدا خیلی زود و در راحتی میگذرد.
▪️شهید، زنده است به این معنا که قدرت تصرف در عالم ملک را در همان عالم ملکوت هم دارد، زیرا ولایت تکوینی به دست آورده.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس یازدهم
(۳قسمت)
🔸 جهنم؛ آخرین عامل پالایش و بازگرداندن انسان بهسوی بینهایت
▪️#استاد_سید_هادی_عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1101. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
15.91M
✳️ درس یازدهم
🔰 قسمت اول
🔻سنت هفتم سنت احیاء با شوکهای شدید در قیامت و سپس پالایش در جهنم
🔸اگر ایمانی در وجود کسی باقی مانده بود در برزخ درمان میشود.
🔸اگر گناهان او در وجود او فساد عقیده ایجاد کردند خدا باید ابتدا او را به هوش بیاورد، آن روح ایمان به حضرت حق در وجودش دوباره احیا شود و بعد در جهنم پالایش او را میکند.
🔻 چرا جهنم خلق شده است؟
▪️ مقدمات: خدا انسان را آفریده تا به او لذت بینهایت عطا کند.
▪️معاد محقق میشود برای اینکه خدا آن عطای بینهایتی را که اراده فرموده به انسان بدهد.
▪️وقتی قرار است به همه لذت بینهایت داده شود، لزوم مسالهی عذاب مشخص میشود.
▫️آیا خدا باید افرادی را که ظرفیت لذت بردن را در خود ایجاد نکردهاند رها کند؟
▪️خیر، حضرت حق باید برای اینها شرائطی را فراهم کند که با وجود اینکه خودشان را آلوده کردند و ظرفیتهایشان را کاهش دادند یا از بین بردند، بتوانند از آن سفره بینهایت بهرهمند شوند.
🔺بنابراین لازم است جایی باشد که این آلودگیها پاک شوند؛ اینجا همان جهنم است.
🔸جهنم حمامی است برای پاک کردن آلودگیها و سپس حضور در سر سفره بینهایت خدا
🔸چه اشکالی دارد همه گناهکاران بدون جهنم به بهشت بروند؟
▪️اگر خدا گناهکاران آلوده را پاک نکند و با همان آلودگی بر سر سفره بینهایتش بنشاند، بجای لذت بردن، عذاب میکشند.
🔸 غضب خدا ناشی از رحمتش است.
🔸 عذابهای جهنم ناشی از اعمال خود انسان است
▪️خدا از بیرون چیزی را ایجاد نمیکند که ما را عذاب دهد. عذابها همه از درون است و این عذابها ناشی از آگاهی است.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1102. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.87M
✳️ درس یازدهم
🔰 قسمت دوم
🔻 خدای متعال چگونه آلودهها را پاک میکند تا انسان لیاقت حضور بر سر سفره بینهایت را پیدا کنند؟
🔸اولین کاری که برای برپایی قیامت میشود، نواخته شدن صور اول است
▪️صدای بسیار بلندی است که وحشت عجیبی در همهی انسانها ایجاد میکند
▪️با شنیده شدن این صور، همه انسانها چه در دنیا و چه دربرزخ میمیرند.
▫️ دو مرگ و دو حیات داریم
▪️مرگ اول در دنیا اتفاق میافتد و از عالم ماده به عالم برزخ منتقل میشویم
▫️مرگ دیگر انتقال از عالم برزخ به عالم ملکوت است
🔸 مرگ به معنای انتقال است
🔸سپس صور دوم اتفاق میافتد
🔸 با دمیده شدن صور دوم، قیامت برپا میشود.
▪️معنای برپایی قیامت: با نفخ صور دوم همه احیا میشوند و در ملکوت در پیشگاه خداوند متعال محشور میشوند.
▪️زنده میشوند یعنی در بدنهای ملکوتیشان قرار میگیرند یا ادراکشان نسبت به آن بدن ملکوتی شان بیدار میشود و حضور حضرت حق را درک میکنند
🔸 همزمان با حشر همه انسانها، حوادث قیامت هم اتفاق میافتد که شوکهای شدید حوادث قیامت است.
▪️این شوکهای شدید را حضرت حق اینگونه بیان فرمودند: اذا الشمس کورت، اذاالنجوم کدرت و اذا الجبال سیرت..
🔸این حوادثی که در قیامت اتفاق میافتد، شوکهای شدیدی در وجود انسانهای گنهکار و بیایمان ایجاد میکند. وحشت میکنند وقتی میبینند همه دنیایی که به آن عشق میورزیدند و دلبستگی داشتند، اینگونه نابود و تخریب شده است.
▪️ این حوادث برای انسانهای مومن هیچ شوکی را ایجاد نمیکند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/dinefetri
🔻ادامه درس یازدهم
🔰 قسمت دوم
🔸 شوکهای شدید قیامت برای چیست؟ برای اینکه خدای متعال آنها را به هوش بیاورد.
🔸آیا نمیشد خداوند قیامت را آرامتر محقق کند؟
▪️اگر این شوک ها ایجاد نشود، انسانهایی که مومن نبودند به هوش نمیآیند. مثل اینکه کسی در سرما دارد خوابش میبرد که برایش خطرناک است، باید با سیلی او را بیدار نگه دارند.
🔸در مرحله بعد انسان پی به اعمال بد خودش میبرد. به اینصورت که از یک سو مقام حضرت حق را میبیند و از سوی دیگر به اعمال بد خود در دنیا نگاه میکند و تاثیرات اعمال بدش در هستی را میبیند
🔸منشاء آتش جهنم
▪️آتش جهنم از بیرون نیست. آتش جهنم از درون تولید میشود. (التی تطلع علی الافئده) آتش جهنم از قلب شروع میشود، از درون انسان
▪️ این به معنای این نیست که آتشی در بیرون نیست. این آتش جهنم از درون شروع میشود و به بیرون سرایت میکند. در بیرون هم شعله دارد.
🔸 (اتقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة ) بپرهیزید یعنی بترسید برحذر باشید از آتشی که هیزمش و آتش گیرهاش خود مردماند. یعنی اعمال مردم.
▫️(والحجارة) بعضی تفسیر کردند همان سنگدلان یا قلبهای سنگی است که آنجا وقتی پی به اعمال بد خودشان میبرند، این آتش درونی از آن ایجاد میشود و به بیرون هم سرایت می کند و دیگران را هم تحت تاثیر قرار میدهد.
🔸پس آتش درونی است ولی تجسم هم دارد
▪️مثلا تب یک بیماری است که در درون ما اتفاق میافتد. حرارتی است که از درون بدن شروع میشود. حال مثلا انسان زنده باشد و تبش 100 درجه باشد، چه میشود؟ بدن انسان شعلهور میشود
🔸تمام آیاتی که ظاهرش این است که خدا میفرماید ما شما را آتش میزنیم و یا ظاهرش این است که یک آتشی هست و انسانها در این آتش میافتند، همه اینها تعابیر کنایی است که مقصودش این است که آتشی در درون تولید میشود که ناشی از اعمال خود انسان است.
🔸یک ملازمه حقیقی بین اعمال دنیا و عذاب آخرت وجود دارد.
انسان از پیش اعمال زشتی را انجام میدهد که آنجا وقتی صورت ملکوتی این اعمال زشت و تاثیرش بر هستی و بر خودش را وقتی میبیند، آتش میگیرد.
🔸 «ثواب و عقاب» هم اثر عمل ماست. اینگونه نیست که برخی تصور کنند مزد یا جزا باشد.
🔸 در مواجه انسان با اثر عمل خود در وجودش لذت یا درد تولید میشود.
🔻جلوه های عذاب در جهنم
▪️اولین جلوه عذاب در قیامت، عذاب ادراک بزرگی محضر خداست، همان محضری که در انسان کافر یا انسان غافل آن را هیچ میانگاشت.
▪️ عذاب قرار گرفتن در مقابل نور پس از عادت و لذت از تاریکی است.
▪️عذاب حسرت از دست دادن فرصتهای طلایی دنیا
▪️عذاب ناشی از کنار رفتن نقابها؛ (یوم تبلی السرائر)
▪️ عذاب روسیاهی و رسوایی؛ قرآن میفرماید (یوم القیامة تری الذین کذبوا علی الله وجوههم مسودة) آنهایی که به خدا دروغ بستند و مردم را گمراه کردند، آنچنان روسیاه و رسوا میشوند که این عذاب برایشان خیلی دردناک خواهد بود.
▪️عذاب احساس حقارت؛ کسانی که در دنیا خیلی تکبر یا استکبار داشتند، آنجا یک احساس حقارت شدیدی میکنند.
▪️عذاب ناشی از گواهی اعضاء وجود انسان
در سوره یس میفرماید: (الیوم نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون)
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1103. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.76M
✳️ درس یازدهم
🔰 قسمت سوم
🔸 ادامه بحث مراحل و کیفیت پالایش در جهنم
🔸 جلوه نهم: تجسم گناهان؛ انسان در جهنم اعمال خودش و حالتهای درونی که در دنیا در خود ایجاد کرده بود را به شکلهای مختلف میبیند، و از آن زجر میکشد.
🔹آنچه در برزخ اتفاق میافتد تجسم عمل در بیرون از وجود انسان است اما در قیامت، تجسم عمل هم در بیرون از وجود انسان است هم در درون انسان.
▪️علتش این است که در قیامت تجسم عمل باید شدیدتر باشد تا انسان تنبهاش بیشتر شود.
🔸در روایات و آیات آمده: «جهنم تاریک است»؛ تاریکی جهنم ناشی از عمل انسان است، وقتی انسان در دنیا در ظلمت گناه و دوری از حضرت حق باشد، این دوری در قیامت به شکل تاریکی جلوه میکند.
▪️کسی که در دنیا حق را نمیبیند در آخرت نابینا محشور میشود.
▪️منظور از اسارت در زنجیری که هفتاد ذرع طولش است و انسان جهنمی را به این زنجیر می کشند چیست؟ امام خمینی فرمودند: این برای آن است که هفتاد سال در اسارت نفس بوده، تجسم اسارت نفس در آنجا به شکل اسارت در زنجیر برایش جلوه میکند.
🔸یکی دیگر از جلوه های عذاب،صورت حیوانات موذی است، یعنی هر عملی به یک شکل یک حیوان موذی تجسم پیدا میکند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻ادامه قسمت سوم
✳️درس یازدهم
🔸 حالتهای اهل جهنم: خستگی شدید، خفگی، تنفر، ترس و وحشت، اضطراب، خشونت، خجالت، حقارت، حسرت، جدایی و غربت، ترس و ناامیدی و خلود.
این حالتها دقیقا متناسب با حالتهایی است که در دنیا داشتهاند.
🔸 تجسم اعمال باعث میشود در درون انسان آتشی بهوجود آید که شعله آن به بیرون سرایت کند، حتی اطرافش را پر کند.
🔸این آتش درونی باید ایجاد شود تا این انسان تصفیه و پاک شود.
🔸حضرت حق برای این که انسان را به پیش فرض کارخانه (به فطرت پاک الهی) برگرداند باید انسان را پالایش کند و این از سر لطف است.
▪️ فرصتهای جبران در دنیا: در دنیا فرصتهای زیادی برای انسان هست تا به فطرت پاک الهی برگردد، مثل ماه رمضان که یک دوره پالایش است تا انسان دست از گناهان بکشد و به عید فطر که برسد یعنی بازگشت به فطرت پاک الهی.
یعنی فطرت پاکش را پیدا کرده است و از این پس بر اساس آن امیال و خواهشهای فطرت پاک الهی خود زندگی کند تا این که در قیامت هم با فطرت پاک الهی در سر سفره عطای الهی بنشیند و لذت بینهایت ببرد.
🔸 در بعض دعاها تا صد مرتبه اصرار و التماس می کنیم به حضرت حق و می گوییم: الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب؛ این یک نهیب و تلنگری است؛
به این معناکه خدایا به ما توفیق بده از آتش جهنم خلاص شویم، کارهایی که انجام دادیم و ما را جهنمی میکند، در دنیا جبران کنیم و از بین ببریم.
🔻 چگونه انسانهای آلوده در جهنم پاک و درمان میشوند: باید با دیدن آثار شوم گناهانشان در آنها انزجار و تنفر ایجاد شود، که در اینصورت موجب درمان آنها میشود.
🔸 آلودگیها در وجود انسان دودستهاند: عقیدتی و عملی
▪️ کسی که فساد عمل دارد غالبا در برزخ پاک میشود اگرچیزی باقی مانده باشد به سرعت در قیامت پاک و درمان میشود اما کسی که آلودگی عقیدتی دارد به سختی درمان میشود.
🔹 عذابهای توبیخی: مرحله بعد از این که انسان از این آلودگیها پاک و درمان شد باید توبیخ شود تا درمان کامل شود.
▪️ توبیخ از جانب خدا و وجود مقدس معصومین که پدر و مادر روح ما هستند (پدر ومادر دنیوی باعث تشکیل جسم ما شدند)
▪️ وقتی ما به روح خود آسیب می زنیم قبل از این که ما احساس درد کنیم آنها احساس درد می کنند و شوک شدیدی به قلب انسانهای کامل وارد میکنیم.
◾️ شفاعت: معصومین در قیامت حق شفاعت یعنی گذشت از حق خود را دارند برای این که گناه ما به روح آنها آسیب زده است، آنها باید ببخشند تا خدا هم از این توبیخ صرف نظر کند.
▪️ غیر از معصومین، شهدا و علما و صالحان هم شفاعت میکنند؛ دلیلش هم این است که با گناه ما اذیت شدند؛ مخصوصا از گناهان سیاسی و اجتماعی ما.
🔸 خروج از جهنم: هنگامی که توبیخ و شفاعت تمام شد نوبت به خروج از جهنم میرسد، یعنی انسانی که جهنمی بود و درمان شد عافیت پیدا میکند و خارج میشود.
🔴 اما کسی که پاک نشود سرنوشت دیگری دارد...
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس دوازدهم #دین_فطری
(۳قسمت)
🔸 مسیر شوم خلود و راه نجات
▪️#استاد_سید_هادی_عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1201. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
17.01M
✳️ درس دوازدهم
🔰قسمت اول
🔻مسیر شوم خلود و راه نجات
🔸اگر انسان در جهنم پالایش نشد مخلد میشود
▪️علت اول برای خلود: عدم امکان پالایش مخلد
🔸خداوند از ابتدا برای کسی حکم خلود نمینویسد حتی برای شیطان از ابتدا حکم خلود نداده
❓چرا خلود؟ مگر رحمت خداوند بینهایت نیست!؟
▪️زیرا امکان پالایشش وجود ندارد، اگر امکان پالایشش وجود میداشت هرگز مخلد نمیشد.
🔸دلیل عدم امکان پالایش چیست؟
🔹 برای جواب این سوال ابتدا باید مسیر خطرناک دخول در جهنم و خلود را بدانیم.
🔴 مسیر خلود
▪️ ۱. تصمیم به جدایی از اهل فضائل باعث جدایی از اهل فضائل میشود
▪️ ۲. همراهی با اهل رذائل باعث همرنگی با آنها و انجام رذائل میشود.
▪️ ۳. عادت به رذائل باعث لذت از رذائل میشود.
▪️ ۴. تنفر از فضائل باعث تنفر از اهل فضائل میشود
▪️ ۵. دشمنی و لجاجت با اهل فضایل باعث تکذیب اهل فضایل میشود.
▪️ ۶. تکذیب آیات الهی باعث تمسخر آیات الهی میشود.
▪️ ۷. عدم امکان پالایش و رسیدن به درک کمال باعث خلود در جهنم میشود.
🔻علت دوم برای خلود: تخریب روح ایمان در جامعه
▪️سیر علت دوم:
▫️دشمنی و لجاجت با اهل فضائل (امام و حجت خدا) ⬅️ تکذیب و تمسخر آیات الهی ⬅️ از بین رفتن ادراک و نابودی کامل روح خودش ⬅️ تخریب روح ایمان در جامعه ⬅️ آلودگی و بیماری روح دیگران
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه قسمت اول
🔰 درس دوازدهم
🔶 دشمنان امامت و ولایت حتی در جهنم هم لجاجت میکنند.
🔶خداوند به عدهای که قرار است راهی جهنم شوند فرصت دفاع کردن میدهد و از آن عده کسانی که ظرفیت دارند به بهشت وعده داده میشوند.
🔻علائم اهل جهنم
▪️۱. آشکارا گناه میکند به همراه شادی و لذت
▪️۲. از گناه خود پشیمان نمیشوند بلکه تکرار می کنند و جبران هم نمیکنند.
▪️۳. تکالیف واجب را انجام نمیدهند
▪️۴. با لجاجت و تعمد گناه میکند و ...
🔻 علائم اهل خلود
▪️۱. کفر و شرک به خداوند دارند
▪️۲. احکام و آیات دین را تکذیب میکنند
▪️با اهل فضائل دشمنی و کینه توزی میکنند
▪️در صدد قتل أولیاءالله و اهل ایمان هستند و...
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1202. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
15.59M
✳️ درس دوازدهم
🔰 قسمت دوم
🔻مسیر شوم خلود و راه نجات
🔶 توبه یعنی دست کشیدن از گناه و اعتراف و جبران گذشته
▪️ توبه واجب فوری است
▪️پشیمانی و تصمیم بر دست کشیدن از گناه باعث رفع توبیخ و جبران گذشته باعث رفع درمان میشود
✅طبق روایات برای جبران گناهان گذشته چند کار مفید است:👇
▫️خدمت به والدین مخصوصا مادر
▫️گریه آگاهانه بر امام حسین علیه السلام
▫️خدمت به حاکمیت دینی و امام جامعه
🔹 یکی از امتیازات توبهکننده این است که خداوند آنها را دوست دارد. (إن الله یحب التوابین)
🔻مسیر برگشت و نجات در دنیا
▪️تکذیب اهل رذائل موجب جدایی از اهل زذائل میشود
▪️تنفر از اهل رذائل موجب تنفر از رذائل میشود
▪️همراهی و دوستی با اهل فضائل موجب انجام فضائل میشود
▪️لذت ار فضائل موجب اتصال به بینهایت میشود
🔶 علائم اهل نجات
▪️۱. مخفیانه گناه میکند ولی با ناراحتی و عذاب اما در نهایت پشیمان میشود و جبران میکند.
▪️تکالیف واجب را انجام میدهد.
▪️ گناهش را کوچک نمی شمارد و ...
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
1203. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.15M
✳️ درس دوازدهم
🔰قسمت سوم
🔻مسیر شوم خلود و راه نجات
❓شبهه: اگر خدا اینقدر مهربان است که در هر صورت ما را به بهشت میبرد پس چرا باید به خود زحمت عبادت بدهیم؟
🔻 جواب شبهه:
🔹 اگر کسی با تکیه بر مهر خدا و امید به پالایش گناه کند، شش خطر بزرگ او را را تهدید میکند
▪️۱. احتمال خلود
▪️۲. شدت عذاب و سختی پالایش (لیس لهم طعام الا من ضریع)
🔸عوامل عذاب و پالایش در جهنم
( تاریکی، کوری، تنهایی، اضطراب، خشونت، درد و مرض، همنشینان بد، حسرت، خستگی، حقارت، چرک و پلیدی، خفگی و ... خلود)
▪️۳. طولانی بودن مدت پالایش
❓دلیل طولانی بودن عذابهای جهنم چیست؟ آیا این با عدالت خدا منافات ندارد؟
▪️ عذابهای جهنم جریمههای حقیقی است نه اعتباری یعنی عامل عذاب، خود عمل ما است که آثاری را در ما بر جای می گذارد و اثر آن عمل در قیامت بر ما مشهود میشود و روبرو شدن با آن آثار همان عذاب ما میشود.
▪️۴. بعد از خروج از جهنم به پایینترین درجه لذت میرسیم.
▪️۵. کاهش لذات دنیوی و به بنبست رسیدن.
▫️مانند بحران کاهش لذت در اروپا که شخص به خاطر نرسیدن به لذت بینهایت خودکشی میکنند
▪️۶. گرفتاریهای قوانین دنیوی (تکوینی و تشریعی) را هم باید تحمل کند.
▫️تکوینی مانند ابتلاء به ایدز به خاطر فحشا
▫️تشریعی یعنی همان عذاب ناشی از قوانین جاری در دنیا
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri