eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2.1هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.1هزار ویدیو
26 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ جواب خدا به کسانی که دائم گناه می کنند و آرزوی بهشتی شدن دارند، چیست؟ (اسلام رحمانی) 🌷 سخن خدا در قرآن: رهایی از جهنّم و رسیدن به بهشت نه با آمال و آرزوهای بدون عملِ شما مسلمانان به دست می آید و نه با آرزوهای یهودیان و مسیحیان. هر کس مرتکب شود، متقابلاً هم مجازات می شود و هم در برابر خدا هیچ حامی و پشتیبانی نخواهد یافت. و هر کس به دستورات واجب و حرام خدا عمل کند، چه زن باشد و چه مرد ـ البته مسلمان نه غیر مسلمان ـ اوّلاً فقط چنین کسانی وارد بهشت می شوند و ثانیاً در دادگاه قیامت، سر سوزنی در حق آنها ظلم نمی شود. ضمن اینکه واقعاً چه کسی در دینداری بهتر از کسی است که خودش را تسلیم دستورات و خدا کرده و در این مسیر، خوب عمل کرده و حق‌گرایانه و در مسیر معتدل بندگی، تابع دین ابراهیم بوده؟ ابراهیمی که خدا او را دوست خود معرفی کرده است؛ ثانیاً آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از خداست؛ نه غیر او؛ و این خداست که به همه چیز در عالم احاطه دارد؛ نه غیر او؛ پس فقط او فرمانده جهان هستی است و فقط او و اطاعت از دستورات و او باید تعیین کند چه کسی بهشتی باشد و چه کسی جهنّمی. 📖 ليْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصيراً * وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقيراً * وَ مَنْ أَحْسَنُ ديناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهيمَ حَنيفاً وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهيمَ خَليلاً * وَ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ مُحيطاً (نساء، 123 تا 126) آیه شماره 405
✅ مانع فیوضات و تفضلات خدا چیست؟ 🌹 امام خامنه ای: همه استغفار كنيد. آن كسانى كه اهل عبادتند، آن كسانى كه در امر عبادت متوسّطند، آن كسانى كه حتّى كاهل در كار عبادتند و فقط به اقلّ واجبات اكتفا مى كنند، آن كسانى كه حتّى گاهى خداى نخواسته بعضى از عبادت واجب هم از آن ها ترك مى شود، همه و همه توجّه داشته باشند كه اين رابطه ى بين آن ها و خدا، كار را پيش مى برد. از خداى متعال، آمرزش و مغفرت بخواهيد و طلب عفو كنيد. از خدا بخواهيد كه مانع را بردارد؛ اين ابر را از مقابل خورشيد فيض و لطف و تفضّلات خودش برطرف كند، تا لطفش بر اين دلها و جانها بتابد. آن وقت ببينيد كه تعالى و اعتزازى به وجود خواهد آمد. (28/ 10/ 1375) پند 171
✅ داستان کوتاه (شماره 250) 🌷 معرکه موسی و جادوگران 📚 بر اساس ترجمه آیات 109 تا 126 سوره اعراف 🔻 برخی از اشراف قوم فرعون، معجزات موسی را که دیدند، گفتند: «این مرد، واقعاً جادوگر کاربلدی است. او قصد براندازی دارد. می خواهد با جادوگری، شما را از وطنتان آواره کند؛ چه دستور می دهید؟» آنها به فرعون گفتند: «موسی و برادرش را مدّتی دست به سر کن و مأمورانی را برای گردآوری جادوگران به شهرهای اطراف بفرست تا همه جادوگران ماهر را برای مقابله با موسی نزد تو حاضر کنند.» جادوگران از شهرهای مختلف نزد فرعون آمدند و از او پرسیدند: «آیا اگر بر موسی غلبه کنیم، پاداش درخوری نصیب ما می شود؟» فرعون پاسخ داد: «بله؛ علاوه بر پاداش، از مقرّبان دربار نیز خواهید شد.» در روز موعود وقتی جادوگران روبروی موسی قرار گرفتند، با اطمینان از پیروزی خود از موسی پرسیدند: «ای موسی! تو اوّل ابزار جادویت را می اندازی یا ما بیندازیم؟» موسی جواب داد: «شما بیندازید!» وقتی جادوگران، ابزار جادویشان را بر زمین انداختند، چشمان مردمِ حاضر در آنجا را جادو کرده، آنها را به وحشت انداخته و جادوی بزرگی به نمایش گذاشتند. ما نیز به موسی اشاره کردیم: «حالا عصایت را بینداز!» عصا را که انداخت، ناگهان به ماری بزرگ تبدیل شد و بی‌محابا همه جادوهای دروغین جادوگران را بلعید. بنابراین حقیقت معلوم شد و تمام نقشه‌هایی که فرعونیان طراحی کرده بودند، نقش بر آب گشت. در نتیجه فرعونیان در مقابل موسی مغلوب شدند و با خفّت و خواری برگشتند. و اما جادوگران با دیدن معجزه فرعون به سجده افتادند و خالصانه گفتند: «ما به ارباب جهانیان ایمان آورده و اطاعت از او را پذیرفتیم؛ همان ارباب موسی و هارون.» فرعون با عصبانیت بر سر جادوگران فریاد زد: «قبل از آنکه من به شما اجازه دهم، به او ایمان آوردید؟ شک ندارم که همه اینها نقشه‌ای است که همگیِ شما برای این شهر کشیده‌اید تا اهالی آن را از آن بیرون کرده و آواره‌شان کنید و خودتان صاحب آن شوید. پس به زودی خواهید فهمید چه مجازاتی در انتظارتان است. قسم می خورم دست و پای همه شما را ضربدری (یکی از راست و یکی از چپ) قطع کنم و پس از آن، تمامتان را دار بزنم.» اما جادوگران با برهانی منطقی گفتند: «باکی نیست. بازگشت همه ما به سوی خداست؛ چه کشته شویم چه بمیریم. در حالی که تنها ایراد تو از ما این است که ما نشانه‌هایی واقعی را که از جانب خدا به ما رسیده، باور کرده‌ایم.» جادوگران سپس این گونه به درگاه خدا دعا کردند: «مولای ما! باران صبر بر سر ما بریز و ما را در حالی که تسلیم تو هستیم، بمیران!»
💠 بیانات آیت الله خوشوقت 🔸 صله رحم ✳️ یکی از حقوق این است که رحم را نمی‌شود کرد. یعنی نمی‌شود با او کرد. و لو کافر باشد، جایز نیست. صله رحم، از گفتن شروع می‌‌شود تا بالاتر. انسان در خیابان یا کوچه، رحمش را دید، سلام کند و سر برنگرداند. این مصداق صله است. لذا در روایت آمده است که پیامبر عظیم الشأن فرمودند: «صِلُوا أَرْحَامَكُمْ وَ لَوْ بِالسَّلَامِ»، با دادن سلام صله‌ رحم کنید. کمترین مصداق صله‌ رحم، گفتن سلام است. ⬅️ سلام علامت است برای اینکه این دو رحم با هم نیستند. حال اگر انسان مناسبی بود و اهل و روزه بود، انسان بیش از این‌‌ها با او ارتباط پیدا می‌‌کند؛ اما اگر کافر یا خطرناک بود، رفت و آمد نمی‌کند؛ اما در عین حال با او هم نمی‌کند؛ بلکه گاهی تلفن می‌‌زند و اگر هم جایی او را دید، سلام می‌‌کند. ◀️ «صله» یعنی رحم، در مقابل رحم. شما اگر كردی، آن طنابی كه شما را به او اتصال می‌‌دهد برید‌ه‌ای. این را قطع رحم می‌‌گویند. اگر نرفتی، نیامدی، كردی، حرف نزدی، كمک نكردی، این را قطع رحم می‌‌گویند؛ امّا اگر او را دیدی و گفتی «سلامٌ علیکُم و رَحمَةُ الله» و احوال‌ پرسی كردی می‌‌گویند كرد‌ه‌ای.
🌺 توصیه های پیامبر اکرم (ص) به ابوذر (شماره 30): 🌸 اهمیت قهر و آشتی ✅ ای ابوذر! اعمال اهل دنیا از این جمعه تا آن جمعه در هر دو شنبه و پنج شنبه به محضر خدا عرضه می شود. برای همه بندگان مؤمن استغفار می شود مگر برای کسی که بین او و مسلمانی دیگر است. در اینجا گفته می شود عمل این دو نفر را از لیست استغفار خارج کنید تا با هم کنند. ای ابوذر! از کردن با مسلمانی دیگر دوری کن! زیرا عمل کسی که با دیگری است، پذیرفته نمی شود . ای ابوذر! تو را از کردن با مسلمان نهی می کنم. اما اگر مجبور به کردن شدی، بیش از سه روز نباش! هر کس در روزهایی که با مسلمان است، بمیرد، آتش برای او سزاوارتر است. 📖 يا أَبَا ذَرٍّ تُعْرَضُ أَعْمَالُ أَهْلِ اَلدُّنْيَا عَلَى اَللَّهِ مِنَ اَلْجُمُعَةِ إِلَى اَلْجُمُعَةِ فِي يَوْمِ اَلْإِثْنَيْنِ وَ اَلْخَمِيسِ فَيُسْتَغْفَرُ لِكُلِّ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ إِلاَّ عَبْداً كَانَتْ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ أَخِيهِ شَحْنَاءُ فَيُقَالُ اُتْرُكُوا عَمَلَ هَذَيْنِ حَتَّى يَصْطَلِحَا يَا أَبَا ذَرٍّ إِيَّاكَ وَ هِجْرَانَ أَخِيكَ فَإِنَّ اَلْعَمَلَ لاَ يُتَقَبَّلُ مَعَ اَلْهِجْرَانِ يَا أَبَا ذَرٍّ أَنْهَاكَ عَنِ اَلْهِجْرَانِ وَ إِنْ كُنْتَ لاَ بُدَّ فَاعِلاً [فَلاَ] تَهْجُرْهُ فَوْقَ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ كَمَلاً فَمَنْ مَاتَ فِيهَا مُهَاجِراً لِأَخِيهِ كَانَتِ اَلنَّارُ أَوْلَى بِهِ 📚 مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۴۵۸
✅ آیا قهر کردن با مسلمانی دیگر جایز است؟ 🌺 جواب پیامبر اکرم (ص): بيش از سه روز ، نبايد قهر كرد . 📖 لا هِجرَةَ فَوقَ ثَلاثٍ . ✍️ شرح: قهر بودن با یک مسلمان، بیش از سه روز جایز نیست. بنابر این مسلمان حتی اگر مظلوم واقع شده باشد، باید نزد مسلمانی که به او ظلم کرده برود و با او آشتی کند هر چند او آشتی نکند. 📚 وسائل الشیعة , جلد۱۲ , صفحه۲۶۰
✅ داستان کوتاه (88) 🌺 آشتی با همسر رسول خدا (ص) به منزل همسرش ام سلمه وارد شد. بوي خوشی به مشامش رسید. فرمود: آیا حولاء به خانه ما آمده است؟ حولاء نام یک زن عطرفروش بود. ام سلمه عرض کرد: آري، او آمده است. او از شوهر خود شکایت دارد و می گوید شوهرش او را رها کرده و به نزد او نمی آید. در این وقت حولاء، از در وارد شد و گفت: یا رسول الله پدر و مادرم فداي تو باد! شوهرم از من رو برگردانده و به من توجهی نمی کند. حضرت فرمود: اي حولاء! عطر بزن و خودت را در خانه بیشتر خوشبو کن. شاید او را به خویشتن جلب کنی. حولاء گفت: هیچ بوي خوشی نمانده، مگر آنکه خود را با آن خوشبو کرده ام و او باز هم از من کناره گیري می کند. حضرت فرمود: او نمی داند که اگر به تو روي آورد و آشتی کند، چه ثوابهایی برایش حاصل می گردد. حولاء گفت: یا رسول الله! اگر همسرم به من روي آورد و آشتی کند، چه ثوابهایی برایش نوشته می شود؟ پیامبر فرمود: هنگامی که او جهت آشتی به سوي تو گام بر دارد، دو فرشته اطراف او را می گیرند، و ثوابش مانند ثواب کسی است که با شمشیر در راه خدا جهاد می کند. و در موقع هم بستري، مانند برگ خزان فرو می ریزد و آنگاه که غسل می کند، همه بخشیده شده، و در پرونده اعمال او باقی نمی ماند. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 6 ص 39
🌸داستان کوتاه (81) 🌸 قصه تولد فاطمه زهرا (س) 🌷 خیلی سخت بود. حالا که خدیجه می‌خواست بچه‌اش را به دنیا بیاورَد، هیچ زنی حاضر نبود به او کمک کند. زنهای مکه به او گفتند: «ما که به تو گفتیم محمد، فقیر و یتیم است، با او ازدواج نکن. چون به حرف ما گوش ندادی، ما هم در تولد بچه‌ات به تو کمک نمی‌کنیم.» خدیجه خیلی تنها بود. اما خدا با او بود. در تنهاییِ خودش داشت گریه می‌کرد که ناگهان در کنار خودش چهار زن دید. خدایا! اینها چه کسانی هستند؟ اینجا چه می‌کنند؟ یکی از آنها به خدیجه گفت: «نترس؛ غصه هم نخور؛ خدای مهربان ما را فرستاده تا در تولّد بچه‌ات به تو کمک کنیم.» آنها چهار زن بهشتی بودند که خدا برای خدیجه فرستاده بود؛ چهار زن به نامهای آسیه، مریم، ساره و کلثوم. 🌷 با کمک زنان بهشتی، بچه به دنیا آمد؛ پاک و پاکیزه. بچه، دختر بود؛ دختری زیبا و دوست‌داشتنی. عجیب بود که این دختر هنوز به دنیا نیامده، زبان باز کرد. نگاهی به زنان اطرافش کرد و گفت: «اَشهَدُ اَن لا اِلهَ اِلّا الله ...» زنها با شوق و ذوق به این دختر زیبا نگاه می‌کردند. خوشحال و خندان به هم تبریک می‌گفتند. خدیجه هم دخترش را که دید، خوشحال شد. او را بغل کرد، بوسید و به او شیر داد. 🌷 حالا پیامبر، دختردار شده بود؛ آن هم چه دختری! خدا به پیامبر دستور داده بود اسم این دختر را فاطمه بگذارد. چه اسم قشنگی! پیامبر آن قدر فاطمه را دوست داشت که هر وقت می‌شد، او را بغل می‌کرد و سر و صورتش را می‌بوسید. شبها هم تا صورت فاطمه را نمی بوسید، به خواب نمی رفت. دیگران از این همه محبّت پیامبر به فاطمه تعجّب می‌کردند. اما پیامبر دخترش را بغل می‌کرد و می‌گفت: «دختر، رحمت است.» 🌷 وقتی فاطمه به دنیا آمد، پدر و مادرش زندگی سختی داشتند. آدمهای بد مکه، پیامبر و مسلمانان را از شهر بیرون کرده بودند و اجازه نمی‌دادند کسی به آنها غذا و لباس بفروشد. آنها در تحریم بودند. آن قدر سخت می‌گذشت که بعضی وقتها پیامبر و خدیجه حتّی غذایی برای خوردن نداشتند. خدیجه در این شرایطِ سخت به فاطمه شیر می‌داد و او را بزرگ می‌کرد. فاطمه کم کم به راه افتاد. کم کم حرف زدن را یاد گرفت. پنج ساله بود که زندگی‌شان عوض شد. خدا آن آدمهای بد را شکست داد و فاطمه به همراه پدر و مادرش به شهر برگشتند. حالا فاطمه در خانه خودشان زندگی جدیدی را شروع کرد. لباس و غذا و آرامش در اینجا بیشتر بود. 🌷 چقدر مادرش را دوست داشت. بعدها به یک نفر گفت: «به مادرت خدمت کن؛ زيرا بهشت زير پای مادران است.»
✅ تولد فاطمه زهرا (س) و معجزه سوره کوثر 🌷 سخن خدا در قرآن: به نام خدایی که بخشندگی اش بى ‏اندازه است ‏و مهربانى ‏اش هميشگى. ای محمد! ما با هدیه فرزندی به نام فاطمه به تو، نسل کثیر به تو داده‌ایم. پس به شکرانه تولّد فاطمه و تکثیر نسل تو از طریق فرزندان او، برای خدایت نماز بگزار و شتری قربانی کن! قطعاً نسل تو منقطع نمی شود؛ بلکه این دشمن توست که مقطوع النسل است. همان دشمنی که به تو تهمت مقطوع‌النسلی زده، از خودش نسلی باقی نخواهد ماند. ✍️ شرح: 1400 سال پیش خدا در سوره کوثر پیشگویی کرد که نسل پیامبر اکرم (ص) زیاد خواهد شد و نسل کسی که به ایشان تهمت مقطوع النسلی زده، قطع خواهد شد. امروز در دنیا طبق آمار غیر رسمی، بیش از 50 میلیون سادات فرزندان حضرت زهرا (س) وجود دارند ولی از خود آن دشمن که این اسائه ادب را به پیامبر اکرم (ص) کرده بود، بلکه از کل بنی امیه که دشمن پیامبر اکرم (ص) بودند، هیچ نسل شناخته شده ای وجود ندارد. این پیشگویی صادق سوره کوثر ثابت می کند که سوره کوثر بلکه کل قرآن، کلام خود پیامبر نیست. بلکه کلام خدایی است که از گذشته و آینده خبر دارد. پس قرآن معجزه است و کلام خداست نه کلام پیامبر اکرم (ص). پس پیامبر اکرم (ص) راستگوست و در ادعای پیامبری‌اش صادق است. 📖 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏ * إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ * إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (کوثر، 1 تا 3) آیه شماره 248
🌷 چه کنیم که خدا بهترین مصلحت را برای زندگی ما مقدّر کند؟ 🔆 حضرت فاطمه زهرا (س) : هر کس خالصانه خود را به سوی خدا بفرستد، خدا بهترین مصلحت را برای زندگی او مقدر می کند. ✍️ توضیح: بندگی خالصانه یعنی فقط عبد خدا بودن و فقط از خدا اطاعت کردن و فقط از خدا دستور گرفتن. این یعنی همان انجام همیشگی و ترک همیشگی و مخالفت با دستورات کسانی که مخالف انجام و ترک هستند. ثمره این نوع از سبک زندگی این است که خدا بهترین مقدرات را برای بنده، تعیین می کند. 📖من اَصعَدَ اِلَی اللهِ خالِصَ عِبادَتِه اَهبَطَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ اِلَیهِ اَفضَلَ مَصلَحَتِه 📚عدة الداعی، صفحه ۲۳۳
🌹 از نظر حضرت زهرا (س) خیر زنان در چیست؟ ✅ فاطمه زهرا (س) فرمود: خیر زنان در این است که مردان نامحرم را نبینند و مردان نامحرم هم آنها را نبینند. 📖 خيْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لاَ يَرَيْنَ اَلرِّجَالَ وَ لاَ يَرَاهُنَّ اَلرِّجَالُ. 📚 منبع: وسائل الشیعة , ج ۲۰ , ص ۲۳۲
✅ داستان کوتاه (236) 🔹 معیار شیعه بودن؟ 🌷 مردی همسرش را نزد حضرت زهرا (س) فرستاد که از او بپرسد آیا من واقعاً شیعه شما هستم؟ او به محضر حضرت شرفیاب شد و عرضه داشت: شوهرم سلام می‌رساند و می‌پرسد که آیا او در زمره شیعیان شما هست یا نه؟ حضرت در پاسخ او فرمودند: «اگر تا کنون به که به تو دستور داده ایم، عمل کرده ای، و را که تو را از آن نهی کرده ایم، ترک کرده ای، بله تو شیعه ای؛ وگرنه نه.» وقتی آن زن این پاسخ را به همسرش ‌رساند، او گریان و نالان شد و مرتب می‌گفت: «وای بر من! چه کسی از گناه کردن جداست؟ پس در این صورت همیشه در جهنم خواهم بود!» بعد از ساعتی همسر آن مرد، دوباره به خدمت حضرت زهرا (س) بازگشت و حال زار همسرش را گزارش داد. حضرت با کلامی لبریز از عطوفت و حکمت فرمود: «از جانب من به همسرت بگو، چنین نیست که تو پنداشته‌ای! شیعیان ما از برگزیدگان اهل بهشتند. اما محبان ما که دوست دوستان ما و دشمن دشمنان ما هستند و با قلب و زبان با ما هستند، اگر از دستورات ما سرپیچی کنند و از نواهی ما پرهیز ننمایند، شیعه واقعی ما نیستند ولی عاقبت پس از آنکه از گناهانشان در یکی از سه مرحله پاک شوند، از بهشتیان خواهند شد: 1️⃣ یا با بلاها و گرفتاری‌های دنیوی 2️⃣ یا با انواع سختی‌ها و مشکلات روز قیامت 3️⃣ یا پس از چشیدن عذاب در طبقه بالایی جهنم تا آنکه به خاطر محبتشان به ما، نجاتشان ‌می دهیم و ایشان را به نزد خودمان منتقل نمائیم» 📖 قالَ رَجُلٌ لاِمْرَأَتِهِ: اِذْهَبِي إِلَى فَاطِمَةَ (س) بِنْتَ رَسُولِ اَللَّهِ (ص) فاسأليها عَنِّي: أَنَا مِنْ شِيعَتِكُمْ ، أَوْ لَسْتُ مِنْ شِيعَتِكُمْ ؟ فَسَأَلَتْهَا، فَقَالَتْ (س): قُولِي لَهُ: إِنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاكَ، وَ تَنْتَهِي عَمَّا زَجَرْنَاكَ، فَأَنْتَ مِنْ شِيعَتِنَا ، وَ إِلاَّ فَلاَ. فَرَجَعَتْ، فَأَخْبَرَتْهُ، فَقَالَ: يَا وَيْلِي، وَ مَنْ يَنْفَكُّ مِنَ اَلذُّنُوبِ وَ اَلْخَطَايَا؟ فَأَنَا إِذَنْ خَالِدٌ فِي اَلنَّارِ، فَإِنَّ مَنْ لَيْسَ مِنْ شِيعَتِهِمْ فَهُوَ خَالِدٌ فِي اَلنَّارِ . فَرَجَعَتِ اَلْمَرْأَةُ، فَقَالَتْ لِفَاطِمَةَ (س) مَا قَالَ لَهَا زَوْجُهَا، فَقَالَتْ فَاطِمَةُ (س) : لَيْسَ هَكَذَا، إِنَّ شِيعَتَنَا مِنْ خِيَارِ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ ، وَ كُلُّ مُحِبِّينَا، وَ مُوَالِي أَوْلِيَائِنَا، وَ مُعَادِي أَعْدَائِنَا، وَ اَلْمُسَلِّمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ لَنَا، لَيْسُوا مِنْ شِيعَتِنَا إِذَا خَالَفُوا أَوَامِرَنَا وَ نَوَاهِيَنَا فِي سَائِرِ اَلْمُوبِقَاتِ، وَ هُمْ مَعَ ذَلِكَ فِي اَلْجَنَّةِ ، وَ لَكِنْ بَعْدَ مَا يُطَهَّرُونَ، مِنْ ذُنُوبِهِمْ بِالْبَلاَيَا وَ اَلرَّزَايَا أَوْ فِي عَرَصَاتِ اَلْقِيَامَةِ بِأَنْوَاعِ شَدَائِدِهَا، أَوْ فِي اَلطَّبَقِ اَلْأَعْلَى مِنْ جَهَنَّمَ بِعَذَابِهَا، إِلَى أَنْ نَسْتَنْقِذَهُمْ بِحُبِّنَا مِنْهَا، وَ نَنْقُلَهُمْ إِلَى حَضْرَتِنَا. 📚 البرهان في تفسير القرآن ج۴ ص۶۰۲