eitaa logo
زندگی معنوی | دکتر اردشیری
114 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
455 ویدیو
259 فایل
﷽ ✅گفتارهای عرفانی و دینی ✅نکته های اخلاقی ✅برنامه های سیرو سلوک ✅معرفی کتاب ✅معرفی و فروش آثار دکتر اردشیری 👤مدرس، پژوهشگر و نویسنده در حوزه های تاریخ، نجوم،عرفان و مباحث اسلامی #انسانم_آرزوست ارتباط بامن: @dr_ardeshiri
مشاهده در ایتا
دانلود
مثنوی قرآن ۳.mp3
48.29M
📚مثنویِ قرآن 3️⃣ 🎙 ▪️.وَ اِذ قُلتُم یا مُوسی لَن نَصبِرَ عَلی طَعامٍ واحدٍ فَادعُ لَنا رَبَّکَ ... (بقره/61) قالَ عیسی ابنُ مَریَمَ اللّهُمَّ رَبَّنا اَنزَل عَلَینا مائِدَۀٌ مِنَ السَّماءِ تَکُونُ لَنا عِیداً لاَوَّلِنا وَ آخِرنا وَ آیَۀً مِنکِ و ارزَقنا وَ اَنتَ خَیرُالرّازِقینَ (مائده/114) یعنی: و نیز به یاد آورید زمانی را که گفتید: «ای موسی! هرگز حاضر نیستم به یک نوع غذا اکتفا کنیم. از پروردگارت بخواه که از آنچه زمین می رویاند، از سبزیجات و خیار و سیر و عدس و پیازش، برای ما فراهم سازد» موسی گفت: «آیا غذای پست تر را به جای غذای بهتر انتخاب میکنید؟ (اکنون که چنین می خواهید) در شهری فرود آیید؛ زیرا هرچه خواستید، (در آن جا) برای شما هست»... عیسی بن مریم گفت: « خداوندا! ای پروردگار ما! از آسمان مائده ای بر ما نازل کن! تا عیدی برای اول و آخر ما، و نشانه ای از تو باشد، و به ما روزه ده! تو بهترین روزی دهندگانی». مولوی در برداشت از این آیات قرآنی می گوید: از خدا جُوییم توفیق ادب بی ادب محروم گشت از لطفِ رَبّ بی ادب تنها نه خود را داشت بد بلکه آتش در همه آفاق زد مایده از آسمان در می رسید بی شَری و بَیع و بی گفت و شنید در میانِ قومِ مُوسی چند کس بی ادب گفتند کو سیر و عدس مُنقَطِع شد خوان و نان از آسمان ماند رنجِ زرع و بیل و داسمان 📍دو درس مهم را مولوی در ذیل این آیه بیان می کند: ۱.بی ادبی موجب می شود تا نعمات و رحمت و لطف حق تعطیل شود. ۲.انسانی که به غذای پست عادت نمود، مائده نمی تواند استفاده کند. @ardeshirilajimi
همانطوری که بارها نوشته ام، از همان ابتدای طلوع اسلام و قدرت گرفتن مسلمانان، برخی از علوم و هنرها مورد توجه واقع شد و البته یکی از این علوم و (هیئت) بودند که جهات مختلفی چون حقوق مختلف مسلمان و نیز در باب ساعات عبادی و شروع و پایان ماه و تقویم و رویت ماه و بسیاری از مسائل دیگر که سبب شود که علوم مذکور، جزء علوم قدسی قرار گیرد و اقبال مسلمان قرار گیرد و حتی در گذشته تاریخی در جهان اسلام و بخصوص در مساجد حامع شهرهای بزرگ شخصیتی عالم به هیئت با عنوان وجود داشت که برنامه ها و ساعات عبادی مسلمانان آن منطقه از طریق محاسبات و ارصاد تعیین می کردند. همین امور سبب می شود تا نجوم و حساب و ریاضی چهره ایی پررنگ در تاریخ علوم داشته باشیم که گزاره هایی از این فعالیت های دانشمندان در کتابم آمده است. @ardeshirilajimi 👈🏼آماده ثبت و سفارش دوستان هستیم
﷽ 💐سـ💛ــلام صبحتون بخیر ونماز وروزه شما قبول حق 🕊روزتـــون 💐پر از خیر و برکت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‌‎
مثنوی قرآن ۴.mp3
38.24M
📚مثنویِ قرآن 4️⃣ 🎙 ▪️4.اَلَم تَرَ اِلی رَبِّکَ کَیفَ مَدَّ الظِّلَّ وَ لَو شآءَ لَجَعَلَهُ ساکِناً ثُمَّ جَعَلنا الشَّمسَ عَلَیهِ دَلیلاَ* ثُمَّ قَبَضناهُ اِلَینا قَبضاً یَسیراَ. (فرقان/ 45-46) آیا در پروردگارت نیندیشیدی که چگونه سایه را گستراند و حرکت داد؟ اگر می خواست آن را ساکن میکرد، آن گاه خورشید را دلیل آن قرار دادیم، سپس آن را به تدریج به سوی خود بازمی گیریم. به تدریج به سوی خود بازمی گیریم. تفسیر این دو آیه، نظیر تنظیر و تشبیهی است، که خدای سبحان رسول(ص) را به منظور هدایت مردم به سوی راه رشد و نجات شان از ضلالت فرستاد.... مولوی دربارۀ این آیه می گوید: سایۀ یزدان چو باشد دایه اش وا رهاند از خیال و سایه اش سایۀ یزدان بُود بندۀ خدا مُرده او زین عالم و زندۀ خدا دامن او گیر زوتر بی گمان تا رهی در دامنِ آخِر زمان کَیفَ مَدَّ الظِلَّ نقشِ اولیاست کاو دلیلِ نورِ خورشیدِ خداست 📍اما درس هایی که از مولوی می گیریم آن است که: سایه نمادی برای خورشید حق است که در حقیقت موجب می شود تا بواسطه سایه ما متوجه خورشید الهی گردیم. و حقیقت آن است که سایه های حق نما در عالم انسان های الهی هستند که ما را به دامن خورشید الهی سوق می دهند... @ardeshirilajimi 📢کانال ما را به دوستان تون معرفی بفرمائید: https://eitaa.com/ardeshirilajimi
زندگی معنوی | دکتر اردشیری
📚مثنویِ قرآن 4️⃣ #شرح_عرفانی_آیات_در_مثنوی #حسن_اردشیری_لاجیمی 🎙 ▪️4.اَلَم تَرَ اِلی رَبِّکَ کَیفَ م
📚تأویل مولوی(ره) در تفسیر و تأویل این آیات میگوید که همان طوری که سایه می تواند نشانه ایی برای هدایت به سوی خورشید باشد. به همان دلیل سایه حق تعالی سبب می شود تا از خیال و سایه رهانیده شود. و در حقیقت سایه خدا در عالم بندۀ او است. که در واقع به مقام فنا رسیده است و در جهت مادی و هستی خودی، مرده است و فقط خداوند زنده می باشد. حال که این گونه است، باید دامن ولی الهی (بندۀ خدا) را هرچه سریعتر بگیری و بدین طریق وارد در حریم آخر زمان (پیامبر خاتم-ص) که نماد آخرالزمان هم هست، گردی. چون آن حضرت نماد هدایت است. «کیف مد الظل» گسترش سایه نشان و نقش اولیاء است که دلیل و راهنمای نورِ هدایت خورشید که نماد خداوند در عالم است، می باشد. که سایه نشان از آن دارد که نور در عالم ساری و جاری است و جالب آن است که در ادامه به این می پردازد که چون سایه غروب می کند نشان از آن دارد که حقیقی نیست و نمی تواند سبب آن گردد که به دنبال او فقط رفت. بلکه طبق همان سخن و « دلیل ابراهیمی» که در جواب منکران خدا فرمود که «لا اُحِبُ الآفِلین» . پس باید از سایه به دنبال آفتاب بود... @ardeshirilajimi
▪️خرید کتاب 📕تاریخ نجوم 📕کیمیای نجابت 📕داستان فراری 📕لطفا با عینک عشق ببینید 👈🏼منتظر سفارش کتاب دوستان هستیم @ardeshirilajimi
🌙هر سحر منتشر میشود. بشنوید و انشاالله استفاده کنید و از دعای خیر دریغ نفرمایید✨ @ardeshirilajimi
6.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃❄️برخیز که میرود زمستان❄️⛈ 🍃🌺بگشای درِ سرای بستان برخیز که باد صبح نوروز🌹🍃 🍃🌺درباغچه میکند گل افشان🌹🍃 🍃🌺سلام صبحتون بخیر 🍃🌺امروزتون زیبا ونماز وروزه ی شما مقبول حق تعالی 🌹🍃 @ardeshirilajimi
65ef768977d32c71d7436550_316196488410670813.mp3
1.02M
🌸شرح کوتاهی بر دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان 5️⃣ ▪️بارخدایا! مرا در این روز از آمرزش جویان قرار ده، و مرا در این روز بندگان صالح که فرمان برند، قرار ده. و مرا از دوستان مقرب به درگاهت قرار ده. به حق مهرت ای مهربان ترین مهربانان. آمین🙏🏼 🎙 @ardeshirilajimi 📢کانال ما را به دوستان تون معرفی بفرمائید: https://eitaa.com/ardeshirilajimi
مثنوی قرآن ۵.mp3
46.75M
📚مثنویِ قرآن 5️⃣ 🎙 ▪️5... اَن طَهِّرا بَیتِیَ لِلطّائِفینَ وَ العاکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ (بقره/125) سفارش کردیم که خانه ام را برای طواف کنندگان و معتکفان و اهل رکوع و سجده گزاران از هر آلودگی ظاهری و باطنی پاکیزه بدارد. علامه طباطبایی(ره) در ذیل این آیه می نویسد که؛ کلمۀ (عهد) در اینجا به معنای امر است، و کلمه تطهیر یا به معنای این است که خانه خدا را برای عبادت طواف کنندگان و نمازگزاران و کسانی که می خواهند در آن اعتکاف کنند، خالص و بلامانع سازند، و بنابراین عبارت مورد بحث استعاره به کنایه می شود. و اصل معنی چنین می شود. و این خود نوعی تطهیر است. و یا به معنای تنظیف آن از کثافات و پلیدیهائی است مولوی می گویند: ور حسد گیرد ترا در ره گَلُو در حسد ابلیس را باشد غُلُو کاو ز آدم ننگ دارد از حسد با سعادت جنگ دارد از حسد عَقبه ای زین صعب تر در راه نیست ای خُنُک آن کِش حسد همراه نیست طَهّرا بَیتِی بیانِ پاکی است گنجِ نور است ار طِلِسمش خاکی است خاک شو مردانِ حق را زیر پا خاک بر سر کُن حسد را همچو ما درس ها: 1.حسد بزرگترین گناهان است؛ زیرا که خود زمینه گناهان و معاصی فراوانی می شود. 2.در حسد، برای ابلیس راه ورود خیلی غلو شده است. 3.حسد با سعادت در جنگ است و ... @ardeshirilajimi