eitaa logo
زندگی معنوی | دکتر اردشیری
114 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
455 ویدیو
259 فایل
﷽ ✅گفتارهای عرفانی و دینی ✅نکته های اخلاقی ✅برنامه های سیرو سلوک ✅معرفی کتاب ✅معرفی و فروش آثار دکتر اردشیری 👤مدرس، پژوهشگر و نویسنده در حوزه های تاریخ، نجوم،عرفان و مباحث اسلامی #انسانم_آرزوست ارتباط بامن: @dr_ardeshiri
مشاهده در ایتا
دانلود
مثنوی قرآن۶.m4a
32.21M
📚مثنویِ قرآن 6️⃣ 🎙 ▪️6.وَ اَلقِی ما فی یمینِکَ تَلقَف مَا صَنعوا اِنَّما صَنعوا کیدُ ساحِرٍ وَ لا یُفلحُ السَّاحِرُ حَیثُ اَتی (طه/69) یعنی: آنچه را در دستِ راست داری بیفکن تا همه ساخته هایشان را ببلعند، اینان آنچه را ساخته اند[ حقیقت ندارد]، فقط نیرنگ جادوگری است، و جادوگر هرجا در آید، پیروز نمی شود. علامه طباطبایی در این آیه تعبیر لطیفی دارد؛ چون اشاره به این دارد که هیچ چیزی حقیقت ندارد مگر آنچه خدا می خواهد، و اگر خواست آنچه با دست موسی است عصا باشد، عصا می گردد و اگر خواست مار باشد مار می شود و موسی از خود چیزی ندارد. مولوی با بهره مندی از این آیات می گوید: با چنان قادر خدایی کز عَدَم صد چو عالم هست گرداند به دَم گر جهان پیشت بزرگ و بی بنی است پیش قدرت ذرّه ای می دان که نیست این جهان خود حبسِ جان های شماست هین روید آن سو که صحرای شماست این جهان محدود و آن خود بی حداست نقش و صورت پیش آن معنی سَداست صد هزاران دفترِ اشعار بود پیش حرفِ اُمیّی آن عار بود *در این ابیات، درس های: _قدرت حقیقی فقط خداوند است. که به آسانی می تواند صد عالمی را چون این عالم از عدم هستی بخشد و تمام تلاشش در این است که چشم انسان را نسبت به خود بینا نموده و از اهل بصیرت گردد. -اگر بر این فکر باشی که جهان در نظرتون بزرگ شود، این را بدان که این قدرت مادی در برابر قدرت حقیقی ذره ایی بیش نیست. -حقیقت این است که جهان چون زندانی برای حبس جان های ماست. -این جهان با همه مظاهری که دارد و به ظاهر بزرگ می آید، اما محدود است ولی خداوند بی حد و حصر است. @ardeshirilajimi
65ef768977d32c71d7436550_36114749046527548.mp3
2.89M
🌸شرح کوتاهی بر دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان 7️⃣ ▪️بارخدایا! مرا در این روز بر روزه گرفتن و شب زنده داریش کمک کن. و مرا در این روز از لغزهایش و گناه کاری هایش دور گردان. و در این روز به یاد خود و همیشگی آن روزی گردان. بِتوفیقکَ یا هادی المُضِلّین. آمین🙏🏼 🎙 @ardeshirilajimi 📢کانال ما را به دوستان تون معرفی بفرمائید: https://eitaa.com/ardeshirilajimi
📚 رساله حقوق (علیه‌السلام) ❇️ 🔰 وَ حَقُّ اَلصَّوْمِ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ حِجَابٌ ضَرَبَهُ اَللَّهُ عَلَى لِسَانِكَ وَ سَمْعِكَ وَ بَصَرِكَ وَ بَطْنِكَ وَ فَرْجِكَ؛ ✍🏻 در حق روزه همین بس که بدانی روزه حجابی است که خدا بر زبان، گوش، چشم، شکم و بر فرج تو زده است. 🔰 لِيَسْتُرَكَ بِهِ مِنَ اَلنَّارِ؛فَإِنْ تَرَكْتَ اَلصَّوْمَ خَرَقْتَ سِتْرَ اَللَّهِ عَلَيْكَ لِيَسْتُرَكَ بِهِ مِنَ اَلنَّارِ فَإِنْ تَرَكْتَ اَلصَّوْمَ خَرَقْتَ سِتْرَ اَللَّهِ عَلَيْكَ؛ ✍🏻 حق روزه این است که بدانی حجابی است که خداوند زده تا تو را از آتش باز دارد. اگر روزه را ترک کنی این پرده الهی را پاره کرده‌ای. حق روزه آن است که بدانی سپر عظیمی در کنار و مقابل من است. ✍🏻 خاصیت و حق روزه این است که اگر به آن سمت بروم یعنی اینکه به حق صیام رسیده‌ام، اگر با آن فاصله بگیرم یعنی با حقش فاصله دارم. ⬅️ اگر انسان خودش را از روزه منفصل کند، این پرده را از خودش کنده است. در ملکوت اعلی رسوایی به بار می‌آید و از طرفی هم این انسان در برابر هر تیر و هر آسیبی محافظی ندارد و آسیب پذیر است. 📌برگرفته از جلسات «جهاد با نفس» @ardeshirilajimi
مثنوی قرآن ۷.m4a
46.81M
📚مثنویِ قرآن 7️⃣ 🎙 ▪️7.یا اَیَّتُهَا النفسُ المُطمَئِنّهُ اِرجِعی الی رَبِّکِ راضیهً مَزضیّهً (فجر/ 27-28) [آنگاه خداوند به بندگان با ایمانش خطاب می کند:] ای روح آرام یافته! به سوی پروردگارت بازگرد، در حالی که تو از او خشنودی و او هم از تو خشنود است. علامه طباطبایی درباره این آیات می نویسد: نفس مطمئنه؛ نفسی است که با علاقمندی و یاد پروردگارش سکونت یافته بدانچه او راضی است، رضایت می دهد. بلکه با وجود همه گرفتاری ها همچنان در عبودیت پای برجاست و از صراط مستقیم منحرف نمی شود. نه به افراط و نه به تفریط. مولوی(ره) در بیان تأویلی این آیات می گوید: گفت هان ای سُخرِگان گفت و گو وعظ و گفتارِ زبان و گوشجُو پنبه اندر گوشِ حِسّ دُون کنید بندِ حِسّ از چشمِ خود بیرون کنید پنبۀ آن گوشِ سِرّ، گوشِ سَر است تا نگردد این کَر آن باطن کَر است بی حِس و بی گوش و بی فکرت شوید تا خطابِ اِرجِعی را بشنوید درس ها:در صورتی که تنمای آن است که بصیرت باطنی بدست آید، باید از حواس ظاهری دست کشید و هرچه این مظاهر کم رنگ تر شود، مظاهر باطنی پررنگ تر می شود. -مثلاً اگر قرار است که گوش باطنی بیدار شود، نیاز است تا گوش ظاهری کر گردد... -اگر مظاهر حسی مادی و تفکر که نشان از انانیت و خودیت است از بین برود، به همان تناسب می توان مخاطب «ارجعی» قرار گرفت. -سیر بیرونی ما همین قول و رفتار ماست. در حالی که سیرِ باطنی ما مقامی بالاتر از آسمان دارد. @ardeshirilajimi 📢کانال ما را به دوستان تون معرفی بفرمائید: https://eitaa.com/ardeshirilajimi
زندگی معنوی | دکتر اردشیری
📚مثنویِ قرآن 7️⃣ #شرح_عرفانی_آیات_در_مثنوی #حسن_اردشیری_لاجیمی 🎙 ▪️7.یا اَیَّتُهَا النفسُ المُطمَئِ
مولوی(ره) در بیان تأویلی این آیات می گوید: گفت هان ای سُخرِگان گفت و گو وعظ و گفتارِ زبان و گوشجُو پنبه اندر گوشِ حِسّ دُون کنید بندِ حِسّ از چشمِ خود بیرون کنید پنبۀ آن گوشِ سِرّ، گوشِ سَر است تا نگردد این کَر آن باطن کَر است بی حِس و بی گوش و بی فکرت شوید تا خطابِ اِرجِعی را بشنوید @ardeshirilajimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚حکمت علوی قال امیرالمومنین (علیه السلام): إِنِّي لَا أَحُثُّكُمْ عَلَی طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُكُمْ إِلَيْهَا وَ لَا أَنْهَاكُمْ عَنْ مَعْصِيَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَی قَبْلَكُمْ عَنْهَا من شما را به طاعتی بر نمی‌انگیزانم مگر پیش از شما انجام داده باشم و از گناهی نهی نمی‌کنم مگر قبل از شما از آن دوری جسته باشم. تصنیف غرر / حدیث ۲۰۷۸ ▪️چقدر این سلوک علوی کم رنگ شده است! @ardeshirilajimi
در این آخر سال، بیشتر به فکر فراری ها باشیم. 👈🏼آماده ثبت و سفارش هستیم. @ardeshirilajimi
65ef768977d32c71d7436550_264282340813712146.mp3
1.86M
🌸شرح کوتاهی بر دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان 8️⃣ ▪️ بارخدایا! در این روز مهربانی کردن به یتیمان را نصیب و قسمت من کن، و خورانیدن طعام و افشای سلام و مصاحبت با نیکان را به فضل خودت نصیب من کن. یا مَلجَاَ الاَمِلینَ [ای پناه آرزومندان]. آمین🙏🏼 🎙 @ardeshirilajimi _روز_هشتم _رمضان ما را به دوستان تون معرفی بفرمائید: https://eitaa.com/ardeshirilajimi
مثنوی قرآن ۸.mp3
32.79M
📚مثنویِ قرآن 8️⃣ 🎙 ▪️8.ما رَمَیتُ اِذ رَمَیتت ...(انفال/17) یعنی:[و تو پیامبر!] چون [در میدان جنگ مُشتی سنگریزه به سوی دشمن] پرتاب کرد، تو پرتاب نکردی، بلکه خداوند پرتاب کرد... علامه طباطبایی: در تفسیر این آیه می نویسد که خداوند با آیه می خواهد به منت گذاری خویش بر کمکی که به مؤمنین در جنگ بدر نموده است اشاره نماید و از جهتی هم عین عملی را که رسول خدا(ص) نفی کرده است، برای وی اثبات نموده و می فرماید:«تو نپاشیدی وقتی که پاشیدی». مولوی پس مناجاتی سوزناک در باب این آیه می گوید: دست نه تا دست جُنباند به دفع نطق نه تا دَم زَنَد در ضَرّ و نفع تو ز قرآن باز خوان تفسیرِ بیت گفت ایزد: ما رَمَیتَ اِذ رَمَیت گر بِپَرّانیم تیر آن نه ز ماست ما کمان و تیراندازش خداست این نه جبر این جباری است ذکرِ جباری برای زاری است درس ها: در واقع مولوی در این ابیات به دنبال آن است تا نشان دهد که نقص سالک و بندۀ مؤمن با حضور خداوند جبران می شود و این نقص نمی تواند بهانه ای شود که انسان در مسیر تعالی احساس ناامیدی و شکست کند. و در حقیقت هر کجا اخلاص حضور داشت، خداوند با حضورش کمال را متجلی نمود و ظاهرترین مصداق آن در جنگ بدر بود که این آیه مربوط به همان داستان و ترس مسلمانان از قلت خود و کثرت دشمنان بود @ardeshirilajimi 📢کانال ما را به دوستان تون معرفی بفرمائید: https://eitaa.com/ardeshirilajimi