eitaa logo
تربت پاک عارفان
2.2هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
426 ویدیو
10 فایل
♦️معرفی 🌟شرح احوال عارفان بزرگ با حضور در مزار آن ها با عنوان #تربت_پاک_عارفان 🌷ﺁﺩﻣﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻟﺬﺕ ﺑﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ و ﺑﺮﺍﯼ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﻪ آموزش #تربت_پاک_عارفان برای همین مهم درکنار شماست 💠موسسه علمی تربیتی آوای توحید
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻حسن بصری با نام اصلی حسن بن ابوالحسن یسار، متکلم، مفسر، محدّث، واعظ، فقیه و یکی از هشت زاهد معروف قرن اول و دوم است. 🔸او سیصد تن از صحابه رسول خدا(صلی الله علیه و اله) را درک کرد و با هفتاد نفر از حاضران در غزوه بدر مصاحبت داشت و بسیاری از احادیث را از آنان فراگرفت و برای دیگران روایت کرد. 💠با ملاحظه روایات و اقوال و خطبه‌های او می‌توان گفت که تنها تعداد کمی از صحابه و تابعین، به اندازه او در بازگو کردن کلمات امام علی (علیه السلام) اهتمام داشته‌اند. ✔️شخصیت های همچون ابن بابویه ، سید مرتضی، شیخ طوسی ، طبرسی و دیگران ایشان را مورد مدح قرار دادند 👥بسیاری از سلسله‌های تصوف، از جمله سهروردیان، طَیفوریان، مولویان و سلسله‌های صوفیه هند مثل چشتیان، به حسن بصری منسوب‌اند و نام او در شجره نسب احمد غزالی، ابوبکر نسّاج، ابونجیب سهروردی، مجدالدین بغدادی و نجم الدین کبری ذکر شده است. این سلسله‌ها شجره نسب طریقتی خود را به حسن و از طریق او به امام علی (علیه السلام) می‌رسانند. 🔷 نقل است که پس از تولد حسن، وی را نزد امام آوردند و امام او را حسن نامید. همچنین حسن تحت تربیت آن حضرت پرورش یافت و از ایشان خرقه گرفت و امام کلمه توحید را به او تلقین کرد
🔻ابن فارض مصرى از بزرگان عرفای اسلامی به‌شمار می‌آید. 🔹بزرگ‌ترین سراینده شعر صوفیانه در ادبیات عربی است. موضوع بیشتر اشعار او عشق به خداوند است و از این رو به وی سلطان العاشقین لقب داده‌اند ➖علامه طباطبایی: ابن فارض در عرفان و شعر عرب بى مانند است؛ همانطور كه حافظ شيرازى در عرفان و شعر پارسى مانند ندارد. ➖آیت الله قاضی: ابن فارض كه شاگرد محيى‌الدّين است از وى اكمل است.
🔸صدرالدین محمد بن مجدالدین اسحق قونوی ملقب به شیخ کبیر عارف، فقیه، محدث، مفسر و فیلسوف قرن هفتم هجری است. 🔹 فرزند ناتنی و مرید ابن عربی بود. وی همچنین در ارتباط با مولوی و سعدالدین حمویه بود و با خواجه نصیرالدین طوسی و برخی دیگر از علما مکاتبه داشت. 🔅آنچه در نفحات آورده است از طریق استادش و پس از رحلت او به تجلّی ذاتی دست یافته است. 🔻این شخصیت بزرگ تنها یک عارف نیست و علاوه بر عرفان در علوم ظاهری و فلسفه بسیار قدرتمند است و مراوداتی با بزرگانی همانند خواجه نصیرالدین طوسی و مولانا جلال‌الدین رومی داشته است که عظمت مقام او آنها را به احترام و تعظیم واداشته است.
🔸شیخ ابوالحسن علی بن جعفر بن سلمان خرقانی عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری از چهره های بسیار درخشان عرفان ایرانی است که در آزاد اندیشی و مردم گرائی جهانی و وسعت نظر انسانی و تفکر والای عرفانی ممتاز و کم نظیر است 🔻وحی فی قلوب 🔰شیخ ابوالحسن خرقانی فرمود: خداوند، جل جلاله، بر دل من ندا کرد که بنده من، اینها که دست در تو می مالند و پس مرگ تو به گور تو زیارت می آیند هشیار باش که ایشان را با من ترا باید میانجی کردن. 💠شیخ فرمود: مولی بر دل من ندا کرد و گفت هر کجا نیاز است مراد منم، و هر کجا دعویست مراد خلقانند. ➖شیخ فرمود:خداوند، بردل من ندا کرد که بنده من ،مهمان مرا حق بگزار گفتم الهی من ندانم که حق مهمانان تو چگونه گزارم،گفت: کسانی که به سلامی مهمانی ات آیند باید که علیک السلام بیابند، و کس بود که مرا دوست دارد، از دوستی من وی را آرزوی تو کند و کس بود که خود آمده بود تا با تو اندوه ورزد و کس بود که با من به چیزی درمانده بود و کس بود که من وی را از وی گرفته باشم، آمدوشد وی خود معلوم نباشد، ولکن مهمان من بود و کس بود که این جهانی چیزی بخواهد از تو پس خداوند تعالی مرا گفت که هر چه بینی که من با تو کردم با خلق من آن کن، 🌀 گفتم: الهی من با خلق تو آن نتوانم کرد، گفت: از من یاری خواه.شیخ فرمود:مولی تعالی بر دل من ندا می فرمود که بنده من، مرا با تو مخاطبه به چهار چیز است: به دل و تن و زبان و مال.دو به من می دهی و دو باز می کیری، یعنی به تن طاعت می کنی و به زبان قرآن می خوانی، دل و مال به من نمی دهی، و مرا خودکار با این دو بیش است، اگر خواهی این دوی دیگر به تو بگذارم
🔸ابوبکر شبلی تاج‌الصوفیه، عارف و فقیه و شاعر قرن سوم و چهارم است. شبلی از عرفای مشهور قرن سوم و چهارم است که جایگاه ویژه‌ای در تاریخ عرفان دارد. 💠برخی از سخنان ایشان: ➖من به چهار بلا مبتلا شده‌ام و آن چهار دشمن من است: نفس و دنیا و شیطان و هوا. (تذکرة الاولیا، عطار، ص ۶۱۹) ➖تصوف نشستن است در حضرت اللّه - تعالی - بی غم. (تذکرة الاولیا، عطار، ص ۶۳۱) ➖تصوف الفت گرفتن است و مهربانی کردن. (طبقات الصوفیه - سلّمی، ص ۳۴۰) ➖عارف را پنج نشان باشد: اول - شاد و خرم باشد به معرفت حق تعالی. دوم - انس یابد به یگانگی حق تعالی. سوم - حلاوت یابد در خدمت حق تعالی. چهارم - خوفناک باشد از فراق حق تعالی و پنجم - ایمن باشد از مکر حق تعالی. (فردوس المرشدیه، ص ۲۵۳) ➖هر که خدا را شناخت هرگز اندوهگین نشود.
🔰عارف کیست؟ امام صادق علیه السلام در تعریف «عارف» می فرماید: 🔻عارف، وجودش با مردم است، ولی قلبش پیش خداست. اگر به اندازه چشم برهم زدنی از خدا غافل شود، در اثر اشتیاقی که به او دارد، قالب تهی می کند. 🔻 عارف، امین وقایع و رخدادهایی است که مربوط به خداست [و آنچه از تقدیرات خداوند که درباره جهان هستی است و او از آنها باخبر می شود، به کسی نمی گوید.] 🔻 عارف، خزانه دار اسرار خداوند است [و هیچ گاه اسرار خدا را برای دیگران فاش نمی کند.] 🔻 عارف، معدن انوار الهی و مایه رحمت خداوند بر خلق اوست. او حامل علوم الهی، و میزان شناخت فضل و عدالت الهی است. 🔻عارف کسی است که از خلق و خواستن ها و از دنیا بی نیاز است، و برای او جز خدا مونسی نیست و گفتار او و اشاره و نفس او برای خداوند است. پس او در گلزارهای قدسی سیر می کند، و از لطایف فضل خداوند، توشه برمی دارد و معرفت، اصل و ایمان، فرع است.
🔻بهاء الدین سید حیدر بن علی بن حیدر معروف به میر حیدر آملی یا سید حیدر آملی عارف کامل و صوفی و مفسر شیعه و صوفی قرن هشتم است. 🔰سید حیدر در جامع الاسرار: هر که شیعه نیست صوفی نیست و هر که صوفی نیست شیعه نیست. ➖از دیدگاه‌های مختص سید حیدر آملی، توحید وجودی است. او این توحید را مخصوص اولیاء می‌داند که وجود را تنها در وجود مطلق می‌بینند. ➖بدان که توحید، حقیقتی برتر و بزرگتر از آن است که با عبارت بیان شود یا با اشاره تعریف نشان داده شود، پس عبارت و اشارت حجاب و نقاب آن است؛ زیرا فهم و فکر به ژرفای آن نمی رسد... علی بن ابی طالب علیه السلام در سخن خود اشاره فرمود: «کسی که برای او چگونگی قائل شود او را یگانه ندانسته و کسی که مثالی برای آن آورد حقیقتش را نیافته... و کسی که به او اشاره کرده و او را توّهم نماید او را قصد نکرده [و به غیر حق گراییده است] ... کسی که او را نشناسد به او اشاره کند و آن که اشاره کند، او را محدود پنداشته و کسی که او را محدود پندارد، به شمارش آورده و از توحید فرو آمده است
🔻سید علی شوشتری از عالمان و برجسته ترین عارفان شیعه می باشد . 🔸وی سرحلقه سلسله عارفان معاصر شیعه است.  🔸ملا حسینقلی همدانی برجسته‌ترین شاگرد اوست. 🔸غالب عارفان معاصر به ایشان بر می گردد. 🌀از جمله خصوصیات مهم و بارز اخلاقی ایشان بخشندگی بسیار و توجه به تنگدستان بود؛ به گونه ای که اموال خود را به آن ها بخشیده و ایشان را بر خود ترجیح می داد.  🌀بعد از وفات سید محمد ـ پدر سید علی شوشتری ـ که از بزرگان شوشتر بود، آن چه که نصیب سید علی شد ـ نزدیک به ۳ هزار تومان ـ آن را نگرفته و به برادرش سید احمد تحویل می دهد تا خرج فقرا و مستحقین بنماید و او نیز تمام آن را در این راه مصرف نمود.  🌀سید علی شوشتری عمرش را ترک لذات دنیوی و زندگی زاهدانه بسر برد و از دنیا به قدر ضرورت بهره گرفت و بدین حالت نیز زندگی را وداع نمود.
🔻عالم و عارف و فقیه قرن ۱۳و۱۴قمری. او در تهران، سبزوار و نجف در فقه، اصول، فلسفه و اخلاق از اساتید نامی استفاده نمودند. 🔻میرزا باقر قاضی طباطبایی، میرزا جواد ملکی تبریزی، سید محسن امین، محمد بهاری همدانی، میرزا محمد حسین نائینی و آخوند خراسانی شاگردان وی هستند. 🌀اساتید ملاحسینقلی 📍حاج ملا هادی سبزواری (درفلسفه) 📍شیخ مرتضی انصاری (در فقه و اصول) 📍سید علی شوشتری (در سیر و سلوک) 🔸 شیوه سلوک ملاحسینقلی مبتنی بر معرفت نفس، التزام به مراقبه و اهتمام ورزیدن در مراتب چهارگانه آن است. ➖علامه حسن زاده آملی: چون شیخ انصاری از دنیا رحلت کرد آخوند همدانی در پی نوشتن مطالب اصولیه و فقهیه شیخ انصاری شد، مرحوم شوشتری او را منع کرد و گفت: این کار تو نیست، دیگران هستند این کار را بکنند، شما باید مستعدین را دریابید. 🔅وی سیصد نفر را به طوری تربیت کرد که هر یک از اولیاءالله شدند
🔸یكی از مبرّزترین شاگردان ملاحسینقلی همدانی ، عارف واصل و عالم ‌ربّانی ‌مرحوم ‌آیة‌الله‌حاج‌ شیخ‌ محمّد بهاری ‌همدانی قدّس الله سرّه می‌باشد كه سال‌های متمادی درك محضر او را نموده . 🔅ایشان به درجات عالیۀ معرفت و شهود و توحید نائل گشته است. ➖مرحوم‌ علّامه‌طباطبائی ‌می‌فرماید: استاد ما مرحوم ‌آیةالله آقای‌حاج میرزاعلی‌آقا قاضی می‌فرمودند: استاد ما مرحوم آقا حاج سید احمد كربلائی ‌رحمةالله‌علیه می‌فرمود: 🔻«ما پیوسته در خدمت مرحوم ‌آیةالحق: آخوند ملّاحسینقلی ‌همدانی‌ رضوان‌الله‌علیه بودیم، و آخوند صددرصد برای ما بود. ولی همین‌كه آقاحاج‌شیخ‌محمّد بهاری با آخوند روابط آشنائی و ارادات را پیدا نمود، و دائماً در خدمت او رفت و آمد داشت، آخوند را از ما دزدید!»  🔻نقل است كه مرحوم‌ ملّا حسینقلی‌ همدانی در مورد ایشان می‌فرمود: «حاج‌ شیخ‌ محمد بهاری، حكیم اصحاب من است.»  ➖مرحوم‌آیت‌الله‌سیدمحسن‌امین، درباره او می‌نویسد: «او عالمی ربّانی و سالكی مراقب بود... و دارای صفات والا و مقامات بلندی است... همیشه در حال مراقبت بوده و وجودش را آثار ارجمندی بود
🌀 بوعلی سینا به آوازه شیخ، عزم سفر کرد. 🏡 چون به خانه شیخ آمد، بوعلی از زن شیخ پرسید شیخ کجاست؟؟ 🧕زنش گفت: آن زندیق کذاب را به تو چِه و تا می توانست به شیخ ناسزا گفت! 👤بوعلی به صحرا رفت تا شیخ را ببیند ، شیخ را سوار دید ناگهان بوعلی سینا از دست رفت(پریشان شد). 💠گفت: شیخا! این چه حالت است؟ گفت آری! تا ما بار چنان گرگی نکشیم ـ یعنی زن خویش ـ شیری چنین بار ما نکشد. پس بهباهمدیگر برگشتند. بوعلی بنشست و سخن آغاز کرد و بسی گفت. 😳شیخ پاره‌ای گل در آب کرده بود تا دیواری عمارت کند. دلش بگرفت. برخاست و گفت: مرا معذور دار که این دیوار را عمارت می باید کرد وبه ساخت و ساز مشغول شد. ناگاه تبر از دست شیخ خرقانی بیفتاد. بوعلی برخاست تا آن تبر به دستش باز دهد. پیش از آن که بوعلی آنجا رسد، آن تبر برخاست و به دست شیخ رسید 🔻بوعلی یکبارگی اینجا از دست برفت و تصدیقی عظیم بدین حدیثش پدید آمد ...» ✨احتمالا بوعلی مبهوت رام‌شدن شیر و هیزم‌نهادن بر او توسط شیخ شده است که بعدها در نمط دهم اشارات و تنبیهات می‌نویسد: «شاید اخباری درباره عارفان بشنوی که مربوط به دگرگونی عادت باشد و شما به تکذیب آن مبادرت ورزید. مثلا ... درنده (شیر) رامشان شود و ... یا امثال این کارها که محال و ممتنع قطعی نیستند، پس ... توقف کنید و عجله نکنید
تربت پاک عارفان
#دمی_با_ابوسعید 🔸ابوسعید فضل‌الله بن احمد بن محمد بن ابراهیم میهنی (ابوسعید فضل‌الله بن ابوالخیر اح
👆👆 🔻شیخ ابوسعید ابوالخیر را گفتند:«فلان کس بر روی آب راه می‌رود». 🔸فرمود: «آسان است. وزغی و صعوه ای نیز بروی آب راه می‌رود». 🔻گفتند که: «فلان کس در هوا می‌پرد!» 🔹فرمود: «زغنی ومگسی در هوا بپرد». 🔻گفتند: «فلان کس در یک لحظه از شهری به شهری می‌رود». 🔸شیخ فرمود: «شیطان نیز در یک نفس از مشرق به مغرب می‌شود، این چنین چیزها را بس قیمتی نیست. 👇 👤مرد آن بود که در میان خلق بنشیند و برخیزد و بخسبد و با خلق ستد و داد کند و با خلق در آمیزد و نباشد.