#دمی_با_محیی_الدین_عربی
🌀اِبْنِ عَرَبی، ابوعبدالله محییالدین محمد بن علی بن محمد بن العربی الحاتمی (۵۶۰-۶۳۸ق/۱۱۶۵-۱۲۴۰م)، معروف به شیخ اکبر، اندیشمند،عارف و صوفی بزرگ جهان اسلام در اندلیس چشم به جهان گشود.
🔹وی در مشرق، ابن عربی خوانده میشود تا ازابوبکر ابن العربی (د ۵۴۳ق/۱۱۴۸م)، قاضی،محدث و فقیه اندلسی، متمایز گردد.
#زندگی_و_منش
🔆زندگی و منش محیالدین ابن عربی، از شگفتیهای روزگار است.
🔹برخی معتقدند در تاریخ عرفانی اسلامی، کسی در گستردگی اطلاعات، فراوانی استادان و بسیاریِ تعداد نوشته به پایه وی نمیرسد.
🔮او توانست نظام فکری جداگانه و ویژه ایجاد کند که هنوز هم محور بینشهای عرفانی در جهان اسلام است. برخی، تعداد نوشتههای وی را ۸۴۸ کتاب و رساله دانستهاند.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
🌀درباره گستردگی دامنه معلومات ابن عربی گفته شده است که «وی در هر فنی از اهل آن فن آگاهتر است»
➖انبوه نوشتههای وی بر این حقیقت گواه است.
#گرایش_به_عرفان
🔹ابن عربی، بنا بر گفته خودش در ۵۸۰ق/۱۱۷۴م به «طریقت عرفان» داخل شده بود .
🔆نخستین کسی که با وی در «طریق الله» روبهرو شده بود، ابوجعفر احمد عرینی است که در آغاز آشنایی ابن عربی با «طریقت عرفان» به اشبیلیه آمده و ابن عربی نخستین کسی بوده که به دیدار او شتافته بوده است.
🔹ابن عربی زندگانی خود را پیش از داخل شدن به طریقت، «زمان جاهلیت» خود مینامد.
🔮ابن عربی با زنی به نام مریم بنت محمد بن عبدون ازدواج کرده بود، اما بنا بر گواهی ابن عربی، او اهل باطن و از سالکان طریقت و هممشرب همسر خود بوده است و ابن عربی از وی یک رؤیای عارفانه نقل میکند.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#جایگاه_زنان_در_نظر_ابن_عربی
🔰نظر ابن عربی به زنان در آغاز ورود وی به طریقت و پس از آن اشاره کنیم.
🔮مضمون گفتههای او چنین است: زنان پارههای دیگر مردانند، نمیبینی که حوّا از آدم آفریده شده و دارای دو حکم است، حکم نرینگی به اصل و حکم مادینگی به عارض.
➖انسانیت مجمع نر و ماده است.
🌀من در آغاز ورودم به این طریق بیش از همه مردم از زنان و جماع بیزار بودم و نزدیک به ۱۸ سال بر این شیوه باقی ماندم تا اینکه شاهد این مقام شدم و ترس از بیزاری خداوند از من به این سبب، به سراغم آمد و آن هنگامی بود که از این خبر پیامبر اکرم آگاه شدم
🔆 که خداوند زنان را محبوب پیامبرش گردانیده است (اشاره به حدیث: حُبَّبَ اِلَیَّ مِنْ دُنیاکم ثَلاث: النِساء و ...).
🔮در این هنگام آن بیزاری در من از میان رفت و خداوند زنان را محبوب من گردانید، چنانکه اکنون از هر کس دیگری شفقت من به زنان بیشتر است و بیش از همه حق ایشان را رعایت میکنم، چه من اکنون به این امر بصیرت دارم.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#شوق_درک_حقایق_غیبی
🔮شواهدی در دست است نشانگر آنکه ابن عربی از همان آغاز جوانی جوانههای بینش عرفانی در درونش سر بر میزده و حالات و مکاشفاتی برایش دست میداده که انگیزه شگفتی دیگران و تحسین آنان میشده است.
#دیدار_با_ابن_رشد
🔮خود ابن عربی ، در مرحله دیگری از زندگانیش، صحنه دیدار خود را با فیلسوف ارسطوگرایع بزرگ، ابن رشد تصویر میکند که بر آنچه گفته شد، گواه است.
🔹وی میگوید: «روزی در قرطبه به خانه قاضی آن شهر ابوالولید ابن رشد رفتم. وی خواهان دیدار من بود، چون چیزهایی از آنچه خداوند در خلوت بر من آشکار کرده بود، به گوشش رسیده بود و دچار شگفتی شده بود.
➖ پدرم که از دوستان وی بود، به بهانه حاجتی مرا نزد وی فرستاد.
🌀من در آن هنگام نوجوانی بودم موی بر چهره نروییده . چون بر وی درآمدم، برای نشان دادن مهر و احترام به من، از جایش برخاست و مرا در آغوش گرفت.
🔹سپس به من گفت: آری!
➖گفتم: آری. پس شادی او از اینکه من نیتش را فهمیده بودم، افزون شد.
🌀آنگاه من از آنچه انگیزه شادی او شده بود، آگاهی یافتم
➖ و گفتم: نه.
#ادامه_دارد
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#ادامه
🌀در این هنگام ابن رشد خود را کنار کشید و رنگ چهرهاش دیگر شد، (گویی) درباره اندیشیده خود دچار شک شده بود.
🔆سپس گفت: شما امر را در کشف و فیض الهی چگونه یافتید؟ آیا همان است که (عقل و) اندیشه نظری به ما داده است؟
🔮 به او گفتم: آری - نه! میان آری و نه روحها به بیرون از موادشان پرواز میکنند و گردنها از بدنهایشان جدا میشوند!
🔹 ابن رشد رنگش پرید، لرزه بر اندامش افتاد و نشست و میگفت: لاحول و لاقوة الا بالله، زیرا آنچه را من بدان اشاره کرده بودم، دریافته بود... .
🌀پس از آن روز ابن رشد از پدرم خواست که من بار دیگر با او گرد آیم، تا آنچه در اندیشه دارد، بر من عرضه کند (و بداند) که آیا (اندیشههای او) موافق (با برداشت من) است یا مخالف آن، زیرا وی از صاحبان اندیشه و نظر عقلی بود.
🔆سپس وی خدا را سپاس گزارد از اینکه در زمانی زندگی میکند که در آن کسی را دیده است که نادان به خلوت خود داخل میشود و اینگونه بیرون میآید، بیدرسی و بحثی و مطالعهای و خواندنی.
🌀سپس گفت: این حالتی است که ما (وجودِ) آن را اثبات کرده بودیم، اما کسی را که دارای آن شده باشد، ندیده بودیم.
🔆سپاس خدای را که من در زمانی هستم که در آن یکی از دارندگان این حالت یافت میشود که قفلها را میگشاید. سپاس خدایی را که ویژگی دیدار با او را نصیب من کرد.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#ابن_عربی_در_نگاه_دیگران
#سید_جلال_الدین_آشتیانی:
🔮محیی الدین بدون تردید در بین عرفای اسلامی بزرگترین عارف و صوفی است. احدی هم سنگ و هم پایة او نیست. دانشمندان بعد از او همه ریزه خوار سفرة بی دریغ او می باشند. محققان از صوفیه ، محیی الدین را به پیشوائی قبول دارند . احدی از حکما و عرفای اسلامی این اندازه قوت و قدرت فکری نداشته است. منشأ این همه تحقیقات و سبب بروز این حقایق علمی ، صفای باطن و روشنی ضمیر و مواظبت بر طاعت و عبادت و پیروی از باطن شریعت حقة محمدیه و تلطیف سرّ و تجرید روح و نفس از آلودگی های مادی است.
#امام_خمینی_ره:
🔹از مواردی که اشاره به نظر امام خمینی درباره محییالدین دارد، نامه معروف و پیام تاریخی ایشان خطاب به گورباچف می باشد که در بخشی از آن آمده است:
🔆«دیگر شما را خسته نمی کنم و از کتب عرفا به خصوص محییالدین ابن عربی نام نمی برم که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطلع گردید، تنی چند از خبرگان تیزهوش خود را که در این گونه مسائل قویاً دست دارند، راهی قم گردانید تا پس از چند سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موی منازل معرفت آگاه گردند که بدون این سفر، آگاهی از آن امکان ندارد.»
#علامه_طباطبائی:
🔮«در اسلام هیچ کس نتوانسته است یک سطر مانند محیی الدین بیاورد».
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#دمی_با_سید_حسین_یعقوبی_قائنی
🔰سید حسین یعقوبی قائنی (زادهٔ ۱۳۰۳ خورشیدی، وفات: ۱۳۹۶ خورشیدی) مجتهد و عارف معاصر
🔆با عارف مشهور سید علی قاضی دیدار داشته و شاگرد دو عارف مبارز محمدجواد انصاری همدانی و سید جمالالدین گلپایگانی بوده است.
🔹همچنین با بزرگانی از جمله سید رضا بهاءالدینی، میلانی، حسنعلی نجابت شیرازی در ارتباط بوده است.
🌀وی در جوانی راهی عتبات شده و در حوزه علمیه سامرا، نجف، کربلا و قم تحصیل کرده است.
🔮سفینة الصادقین (زندگی نامه وی با نکات مهم عرفانی) و انیس الصادقین (ادعیه و اذکار ماثور و دستورالعمل های سلوکی) دو اثر مکتوب وی است.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#کتاب_سفینة_الصادقین
🌀کتاب سفینة الصادقین که محتوی زندگی نامه و نحوه سیر و سلوک مرحوم آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی است.
🔆در ابتدای این کتاب گهربار مرحوم آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی می فرمایند:
🔹 در خواست مکرر جمعی از برادران ایمانی مبنی بر آشنا شدن با نحوه ی سیر و سلوک حقیر و کم و کیف آن، بنده را بر آن داشت تا شمه ای از یافته های خود را در ضمن قضایای متعدده و جریاناتی که در طول زندگی برایم پیش آمده در جلسات معنوی و محافل انس برای آنان بازگو نمایم.
🔆مرحوم آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی فرمودند:
🔮در اينجا دو نظريه وجود دارد كه مناسب است در باره ى آن توضيحى بدهم:
🔆بعضى معتقدند كمال سير انسان، معرفت به نفس ولىّ است و انتهاى سير را معرفت به نفس شريف علوى دانسته، بالاتر از آن را براى بشر محال مى دانند.
#ادامه_دارد
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#ادامه
🔮ولى عرفاى حقه مى گويند اين، معرفت به ولىّ است نه معرفت به خداوند.
➖ معتقدند كه انسان نه تنها به كسى كه به خداوند معرفت دارد، بلكه به خود خداى متعال نيز مى تواند معرفت پيدا كند.
🌀در اينجا مناسب است اين نكته را عرض كنم:
🔆 كسانى كه خود را اهل طريقت شمرده و خانه ى اهل بيت علیهم السلام را عملاً رها كرده، احيانا به دستورات و اعمالى خارج از شرع مقدس عمل مى كنند و اهل شريعت را افرادى مى دانند كه از حقايق بى خبرند، آنها كاملاً در اشتباه هستند و در نهايت به گمراهى كشيده خواهند شد.
🔹البته چون هر زحمتى بى مزد نيست و هر عملى اثرى دارد چه بسا دستور العمل هاى خارج از شرع مقدس، آثارى هم داشته باشد و در انسان حرارتى نيز ايجاد كند، لكن هر گرمى و اثرى نشانه ى قرب به خداى متعال نيست.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•