eitaa logo
کانال قرائت و تفسیر قرآن کریم
134 دنبال‌کننده
293 عکس
326 ویدیو
0 فایل
هنگامیکه فتنه ها وبلاها چون شب تار شمارا فراگرفت،به قرآن پناه ببرید ،رسول اکرم (ص) قرائت و تفسیر آیات قرآن کریم بصورت روزانه ادمین کانال جهت ارائه پیشنهادات و انتقادات : @Arg351
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ خدای بزرگ، نام های زیادی دارد. هر نام او، جلوه ای از خدایی او را به ما نشان می دهد. مثلا": "مهربان"، نشان دهنده ی مهر و عطوفت و مهربانی خدا و "توانا"، جلوه گر توانمندی خداست. حالا اگر بخواهیم خدا را با نامی صدا بزنیم که همه نام ها و صفات او را به ما نشان بدهد، چه بگوییم؟ "" کلمه کوچکی است که بیشترین معنا را در خود دارد. "رَبّ" فراگیرترین نام و صفت، برای "الله" است. در واقع "رَبّ"، بهترین معرفی برای "الله" می باشد. در این واژه، بزرگی و مهربانی و آفریدگار و بخشندگی و هر صفت دیگری، نهفته است. "رَبّ"، مثل نور خورشید🌞 است. نور خورشید سفید است ولی در این نور سفید، همه ی رنگها وجود دارد، رنگهای آبی، قرمز و سبز. وقتی نور خورشید به جَوِّ زمین برخورد می کند، می شکند و نورهای رنگی، از آن بیرون می آید. یعنی تمام نورهای رنگی، در نور سفید، نهفته است. اگر هر نام خدا را به یک رنگ زیبا تشبیه کنیم، در نتیجه، با ترکیب شدن نام های رنگارنگ خدا، نور سفید "رَبّ" ایجاد می شود. وقتی ، را با نام "رَبّ" صدا بزنیم، یعنی، خدا را با تمام نام هایش صدا زده ایم‌ به همین جهت، از نام "رَبّ"، در بیشتر دعاها، استفاده شده است. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
📚📚📚 سوره آیه ۳۰ 🌿 يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُّحْضَراً وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوَءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً وَيُحَذِّرُكُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَاللّهُ رَؤُوفُ بِالْعِبَادِ (30) ترجمه : روزى كه هر كس، هر كار نیكى انجام داده حاضر بیابد و هرچه بدى كرده، آرزو مى كند ، اى كاش بین آن عمل و او فاصله اى دور مى بود. وخداوند شما را از (مخالفت امرش) بر حذر مى دارد و (در عین حال) خداوند به بندگان مهربان است. ❇️ این آیه تکمیلى است بر آنچه در آیه قبل آمد، و از حضور اعمال نیک و بد در قیامت پرده بر مى دارد، مى فرماید: به یاد آورید روزى را که هر کس هر کار نیکى را انجام داده حاضر مى بیند و همچنین هر کار بدى را که انجام داده است (یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْس ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْر مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوء). در حالى که دوست مى دارد میان او و آن اعمال بد فاصله زمانى زیادى باشد (تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَها وَ بَیْنَهُ أَمَداً بَعیداً). 🔰 نمى گوید آرزو مى کند اعمال بدش نابود شود; زیرا مى داند چیزى در جهان نابود نمى شود، بلکه آرزو مى کند با آن فاصله بگیرد. أَمَد در لغت به معنى زمان محدود است، و تفاوت آن با اَبَد این است که: ابد ، زمان نامحدود را مى گویند، و غالباً أَمَد توجه به انتهاى زمانى و سررسید مدت دارد، هر چند به معنى زمان محدود (در برابر نامحدود) نیز به کار مى رود. 🟩 آرى، گناهکاران، و نیکوکاران همگى اعمال خود را در آن روز حاضر مى بینند، با این تفاوت که نیکوکاران از مشاهده اعمال خویش خوشحال و مسرور مى شوند، و بدکاران از مشاهده اعمال خود چنان در وحشت فرو مى روند که آرزو مى کنند از آن فاصله بگیرند، نه فاصله مکانى، که فاصله زمانىِ دور و دراز که براى ابراز تنفر از فاصله مکانى رساتر است; زیرا در فاصله مکانى احتمال حضور نزد او وجود دارد. ولى در فاصله زمانى به هیچ وجه امکان پذیر نیست. ✅ و در پایان آیه، باز براى تأکید بیشتر مى فرماید: خداوند شما را از (نافرمانى) خویش بر حذر مى دارد و در عین حال خدا نسبت به همه بندگان مهربان است (وَ یُحَذِّرُکُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَ اللّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ). در واقع، این جمله معجونى است از بیم و امید. از یک سو، اعلام خطر مى کند و هشدار مى دهد. و از سوى دیگر، بندگان را به لطفش امیدوار مى سازد تا تعادلى میان خوف و رجا که عامل مهم تربیت انسان است برقرار شود. این احتمال نیز وجود دارد که این دو جمله تأکید بر یکدیگر باشد، یعنى به این مى ماند که کسى به دیگرى بگوید من تو را از این کار خطرناک بر حذر مى دارم و من نسبت به تو مهربانم که اعلام خطر مى کنم. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠صفحه 131 قرآن کریم 🔹سوره ۶ – 🔹آیات ۲۸ الی ۳۵ ختم قرآن ، روزانه 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
📚📚📚 سوره آیه ۳۱ 🌿 قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (31) ترجمه : (اى پیامبر!) بگو: اگر خداوند را دوست مى دارید، پس مرا پیروى كنید، تا خدا نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بر شما ببخشد و خداوند بسیار بخشنده ومهربان است. ❇️ جمعى از مسیحیان نجران در مدینه به حضور پیامبر (ص)آمدند و ضمن سخنان خود، اظهار داشتند ما اگر مسیح(ع) را فوق العاده احترام مى گذاریم، به خاطر محبتى است که به خدا داریم، آیات فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت. ✅ یعنى ، تنها یک علاقه قلبى ضعیف و خالى از هر گونه اثر نیست، بلکه باید آثار آن، در عمل انسان منعکس باشد. کسى که مدعى عشق و علاقه به پروردگار است، نخستین نشانه اش این است که از پیامبر و فرستاده او پیروى کند. 🟩 در حقیقت این، یک اثر طبیعى محبت است که انسان را به سوى محبوب و خواسته هاى او مى کشاند، البته ممکن است، محبت هاى ضعیفى یافت شود که شعاع آن، از قلب به بیرون نیفتد، اما این گونه محبت ها به قدرى ناچیز است که نمى توان نام محبت بر آن گذاشت. یک محبت اساسى، حتماً آثار عملى دارد، حتماً دارنده آن را با محبوب پیوند مى دهد، و در مسیر خواست هاى او به تلاش پرثمر وامى دارد. دلیل این موضوع روشن است ؛ زیرا عشق و علاقه انسان به چیزى حتماً به خاطر این است که: کمالى در آن یافته است، هرگز انسان به موجودى که هیچ نقطه قوتى در آن نیست، عشق نمىورزد، بنابراین، عشق انسان به خدا به خاطر این است که: او منبع و سرچشمه اصلى هر نوع کمال است، مسلماً چنین وجودى، تمام برنامه ها و دستورهایش نیز کامل است، با این حال چگونه ممکن است انسانى که عاشق تکامل و پیشرفت است از آن برنامه ها، سرباز زند، و اگر سرباز زد، آیا نشانه عدم واقعیت عشق و محبت او نیست؟ ✳️ این آیه، نه تنها به مسیحیان نجران، یا مدعیان محبت پروردگار در عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) پاسخ مى گوید، بلکه یک اصل کلى در منطق اسلام براى همه اعصار و قرون است، آنها که شب و روز دم از عشق پروردگار یا عشق و محبت پیشوایان اسلام و مجاهدان راه خدا و صالحان و نیکان مى زنند اما در عمل، کمترین شباهتى به آنها ندارند، مدعیان دروغینى بیش نیستند. 🔰 آنها که سر تا پا آلوده گناه اند، با این حال قلب خود را مملو از عشق خدا، پیامبر (صلى الله علیه وآله)، امیر مؤمنان(علیه السلام) و پیشوایان بزرگ مى دانند، و یا عقیده دارند ایمان و عشق و محبت تنها به قلب است و ارتباطى با عمل ندارد، از منطق اسلام به کلى بیگانه اند. 👌 در کتاب معانى الاخبار از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که: ما أَحَبَّ اللّهَ مَنْ عَصاه: کسى که گناه مى کند، خدا را دوست نمى دارد. 🟢 قرآن در جمله یُحْبِبْکُمُ اللّهُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ مى گوید: اگر محبت خدا داشتید و اثرات آن در عمل و زندگى شما آشکار شد، خداوند هم شما را دوست مى دارد و به دنبال این دوستى، اثراتش در مناسبات او با شما آشکار مى گردد، گناهانتان را مى بخشد و شما را مشمول رحمتش مى کند. 💠 درباره جایگاه پیامبر ولزوم اطاعت از او، در قرآن مى خوانیم: «مَن یطع الرّسول فقد اطاع اللّه» هركس از پیامبر پیروى كند، قطعاً از خدا پیروى كرده است. و در جاى دیگر: «انّ الّذین یبایعونك انّما یبایعون اللّه» بیعت با تو بیعت با خداست. شخصى به امام صادق علیه السلام عرض كرد: جانم فدایت، ما فرزندان خود را به نام هاى شما و پدرانتان مى نامیم، آیا براى ما مفید است؟ حضرت فرمودند: مگر دین غیر از محبّت است، خداوند فرموده: «ان كنتم تحبّون اللّه فاتّبعونى» 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
خداوند، مبدأ همۀ نعمتها وقتی‌که می‌خواهید غذایی را به طفل بچشانید، دیگ غذا را به دهان طفل نزدیک نمی‌کنید، بلکه قاشق را به‌طرف دهانش می‌برید. غذایی که در قاشق است، از او نیست از دیگ است، و انسان اگر نداند که آنچه در قاشق است از دیگ است، تصور می‌کند از قاشق است، ازاین‌رو به قاشق عشق و علاقه پیدا می‌کند؛ ولی اگر بداند که آنچه در قاشق است، در دیگ و از دیگ است، به‌جای آن‌که شیفتۀ قاشق شود، شیدای دیگ می‌گردد؛ یعنی به آن منبع اصلی مایل می‌شود. 🟩 محبت پدر و مادر به فرزند مانند همان غذایی است که در قاشق است. انسان هنگامی‌که بفهمد همۀ محبت‌هایی که در زندگی به او شده، از دیگ محبت الهی است که در این ظروف ریخته شده، به‌جای آن‌که به این ظروف متوجه شود، به آن منبع توجه خواهد کرد. 📖 تمثیلات علمی، صفحه 24 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🌹🌹 🍀 چه وقت می‌آید؟ 🍀 🔹 ای امام صادق(ع)! شما فرمودی: هر وقت شیطان آمد، به پروردگار پناه ببر. ما از کجا بفهمیم که چه وقت می‌آید؟ آیا ما می‌توانیم وسوسه‌های او را تشخیص دهیم؟ فرمود: «وَلَنْ تَقْدِرَ عَلی هذا»؛ یعنی هرگز قدرت نداری و نمی‌توانی راهِ آمدن شیطان را پیدا کنی و بفهمی که این القایی که در نفس تو شده آیا از جانب فرشته است یا از جانب شیطان. 🔸 اما امام(ع) دستورش را داده‌اند: «إِلا بِدَوَامِ الْمُرَاقَبَةِ وَ الاسْتِقَامَةِ عَلَی بِسَاطِ الْخِدْمَةِ وَهَیبَةِ الْمُطَّلِعِ وَکَثْرَةِ الذِّکرِ»؛ یعنی سه (چهار) چیز را اگر داشته باشی، می‌فهمی که آیا این وسوسه‌ی شیطان است یا الهام مَلَک است. 📚 مواعظ، ج۱، ص۱۳۳ 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🔴درمان درد معده ✅یک مشت نعنای تازه را در یک فنجان پر از آب جوش بریزید. 🍃به مدت 5 تا 10دقیقه خیس بخورند سپس آن را صاف کنید. کمی عسل به آن اضافه کرده و میل کنید. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
📚📚📚 سوره آیه ۳۲ 🌿 قُلْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ فإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ الْكَافِرِينَ (32) ترجمه : بگو: خدا و رسول را اطاعت كنید. پس اگر سرپیچى كردند، (بدانید كه) همانا خداوند كافران را دوست نمى دارد. ❇️ در این آیه ، بحثى را که در آیه قبل آمده بود تعقیب کرده، مى فرماید: بگو: خدا و فرستاده او را اطاعت کنید (قُلْ أَطیعُوا اللّهَ وَ الرَّسُولَ). بنابراین، چون شما مدعى محبت او هستید باید با اطاعت از فرمان او و پیامبرش این محبت را عملاً اثبات کنید. سپس مى افزاید: اگر آنها سرپیچى کنند، خداوند کافران را دوست ندارد (فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللّهَ لا یُحِبُّ الْکافِرینَ). سرپیچى آنها نشان مى دهد که محبت خدا را ندارند، بنابراین، خدا هم آنها را دوست ندارد; زیرا محبت یک طرفه بى معنى است. ضمناً از جمله أَطیعُوا اللّهَ وَ الرَّسُولَ استفاده مى شود که اطاعت خدا و پیامبر (صلى الله علیه وآله) از هم جدا نیستند، به همین دلیل، در آیه قبل تنها سخن از پیروى و اطاعت پیامبر(صلى الله علیه وآله) بود و در اینجا سخن از هر دو است. 💠 پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله علاوه بر آیات الهى، دستوراتى حكومتى داشت. دستوراتى كه به تناسب زمان و مكان و افراد و شرایط تغییر مى كرد. البتّه آنها نیز در پرتو وحى الهى بود، ولى در قرآن مطرح نگردیده بود و معناى اطاعت از رسول در كنار اطاعتِ خداوند، عمل به همان دستورات نبوى است. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا