eitaa logo
کانال قرائت و تفسیر قرآن کریم
133 دنبال‌کننده
307 عکس
353 ویدیو
0 فایل
هنگامیکه فتنه ها وبلاها چون شب تار شمارا فراگرفت،به قرآن پناه ببرید ،رسول اکرم (ص) قرائت و تفسیر آیات قرآن کریم بصورت روزانه ادمین کانال جهت ارائه پیشنهادات و انتقادات : @Arg351
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🌸عید بزرگ مبعث مبارک باد🌸 🌾🌸اَللّهُمَ 🌾🌸صَلَّ 🌾🌸عَلی 🌾🌸مُحَمَّدٍ 🌾🌸وَآلِ 🌾🌸 مُحَمَّد 🌾🌸وَعَجِّل 🌾🌸فَرَجَهُم 🌾🌸وَ اَهلِک 🌾🌸عَدُوَّهُم... 🌾🌸 اَللّهُــــمَّ 🌾🌸عَجـِّل لِوَلیِّکَ 🌾🌸الفَـرَج 🌾🌸عید بزرگ مبعث مبارک باد🌸 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠صفحه 169 قرآن کریم 🔹سوره ۷ – 🔹آیات ۱۵۰ الی ۱۵۵ ختم قرآن ، روزانه 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
📚📚📚 سوره آیه ۱۱۲ 🌿 ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُواْ إِلاَّ بِحَبْلٍ مِّنْ اللّهِ وَحَبْلٍ مِّنَ النَّاسِ وَبَآؤُوا بِغَضَبٍ مِّنَ اللّهِ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُواْ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللّهِ وَيَقْتُلُونَ الأَنبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ذَلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ (112) ترجمه : (دشمنان شما به قدرى ترسو و زبون هستند كه) هر كجا یافت شوند، مُهر ذلّت بر آنها خورده است، مگر آنكه به ریسمان (امان) الهى چنگ زنند (و از انحراف و فسق دست برداشته، ایمان آورند) و با مردم پیوندى برقرار كنند. آنها گرفتار خشم خدا گشتند ومُهر بیچارگى بر آنها زده شد. این به خاطر آن بود كه به آیات خدا كفر مى ورزیدند و پیامبران را به ناحق مى كشتند. این بدان سبب بود كه عصیان ورزیده و تجاوز مى كردند. ❇️ در این آیه مى فرماید: آنها هیچ گاه روى پاى خود نمى ایستند، مهر ذلت بر آنان خورده است و همواره ذلیل و بیچاره خواهند بود، هر کجا که باشند (ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ أَیْنَ ما ثُقِفُوا) مگر این که در برنامه خود تجدید نظر کنند و راه خدا را پیش گیرند یا بدیگران متوسل شوند و موقتاً از نیروى آنها استفاده کنند. 🔶 طولى نکشید که این سه وعده و بشارت آسمانى در زمان خود پیامبر اسلام(ص) تحقق یافت، و مخصوصاً یهود حجاز (بنى قریظه، بنى نضیر، بنى قینقاع، یهود خیبر و بنى المصطلق) پس از تحریکات فراوان بر ضد اسلام، مسلمنان در میدان هاى مختلف جنگ با آنها رو به رو شده، و سرانجام همگى شکست خورده و متوارى گشتند. 🔶 ثُقِفُوا : به معنى یافتن چیزى با مهارت است، و به هر چیزى که انسان با دقت و مهارت به آن دست یابد این واژه اطلاق مى شود. در جمله بالا قرآن مجید مى گوید آنها در هر کجا یافت شوند مهر ذلت بر پیشانى آنها زده شده است! 🔶 پس از آن در ذیل این جمله مى فرماید: تنها در دو صورت است که مى توانند این مهر ذلت را از پیشانى خود پاک کنند. ⬅️ نخست: بازگشت و پیوند با خدا، و ایمان به آئین راستین او (إِلاّ بِحَبْل مِنَ اللّهِ). ⬅️ و دیگر وابستگى به مردم و اتکاء به دیگران (وَ حَبْل مِنَ النّاسِ). 🔶 خلاصه مفهوم آیه چنین مى شود: یا باید در برنامه زندگى خود تجدید نظر کنند، و به سوى خدا بازگردند و خاطره اى که از شیطنت و نفاق و کینه توزى، از خود در افکار دارند بشویند. و یا از طریق وابستگى به این و آن، به زندگى نفاق آلود خود ادامه دهند. سپس قرآن به ذلتى که یهود بدان گرفتار شده اشاره کرده، مى فرماید: و در خشم خدا مسکن گزیده اند، و مهر بیچارگى بر آنها زده شده (وَ باؤُ بِغَضَب مِنَ اللّهِ وَ ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الْمَسْکَنَةُ). باءُوا در اصل به معنى مراجعت کردند، و منزل گرفتند مى باشد، و در اینجا کنایه از استحقاق پیدا کردن است، یعنى قوم یهود بر اثر خلافکارى خود، مستحق مجازات الهى شدند و خشم پروردگار را همچون منزل و مکانى براى خود انتخاب کردند. 🔶 مسکنت به معنى بیچارگى است، مخصوصاً بیچارگى شدید که راه نجات از آن مشکل باشد، و در اصل از ماده سکونت گرفته شده; زیرا افراد مسکین کسانى هستند که بر اثر ضعف و نیاز، قادر بر حرکت و جنبشى از خود نمى باشند. 🔶 به این ترتیب، جمله فوق مى گوید: یهود بر اثر خلافکارى ها نخست از طرف دیگران مطرود شدند و به خشم خداوند گرفتار آمدند و سپس تدریجاً این موضوع به صورت یک صفت ذاتى در آمد به طورى که با تمام امکاناتى که دارند باز در خود یک نوع احساس حقارت مى کنند، و به همین دلیل، در ذیل این جمله در آیه استثنائى دیده نمى شود. 🔶 در پایان آیه، دلیل این سرنوشت شوم یهود را بیان کرده، مى فرماید: اگر آنها به چنین سرنوشتى گرفتار شدند، نه به خاطر نژاد و یا خصوصیات دیگر آنها است، بلکه به خاطر اعمالى است که مرتکب مى شدند، زیرا: اولاً ـ آیات خدا را انکار مى کردند (ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کانُوا یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللّهِ). ثانیاً ـ اصرار در کشتن رهبران الهى و پیشوایان خلق و نجات دهندگان بشر، یعنى انبیاى الهى داشتند و پیامبران را به ناحق مى کشتند (وَ یَقْتُلُونَ الأَنْبِیاءَ بِغَیْرِ حَقّ). و ثالثاً ـ آلوده انواع گناهان مخصوصاً ظلم و ستم و تعدى به حقوق دیگران و تجاوز به منافع سایر مردم بودند، و اگر چنین ذلیل شدند به خاطر آن است که گناه مى کنند و به حقوق دیگران تجاوز مى نمایند (ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ). و مسلماً هر قوم و ملتى داراى چنین اعمالى باشند سرنوشتى مشابه آنها خواهند داشت. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🌹🤔🤔🌹 امام علی علیه‌السلام در نهج البلاغه درباره پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «أرسَلَهُ عَلی حِینِ فَترَةٍ مِنَ الرُّسُلِ و طُولِ هَجعَةٍ مِنَ الاُمَمِ و اعتِزامٍ مِنَ الفِتَنِ وَانتِشارٍ مِنَ الاُمُورِ و تَلَظٍّ مِنَ الحُرُوبِ و الدُّنیا کاسِفَةُ النُّورِ، ظاهِرَةُ الغُرورِ عَلی حِینِ اصفِرارٍ مِن وَرَقِها و إیاسٍ مِن ثَمَرِها؛ ✅ خداوند او را در زمانی فرستاد که روزگاری بود پیامبری برانگیخته نشده بود و مردم در خوابی طولانی به سر می ‏بردند و فتنه‏ ها بالا گرفته و کارها پریشان شده بود، و آتش جنگ‏ ها شعله می‏ کشید، و دنیا بی فروغ و پر از مکر و فریب گشته، برگ ‏های درخت زندگی به زردی گراییده و از به بار نشستن آن قطع امید شده بود». ۸۹ 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🌹🌹🌹 شهیدثانی مثال جالبی دارد که مفادش این است ✅ انسان وقتی درراهی وبیابانی مشغول حرکت باشد و برخورد کند با گله گوسفندی که یک سگ گله وحشی دارد، برای اینکه به راحتی ازآنجا عبورکند وآن سگ وحشی به او گزندی نرساند، عاجزانه چوپان راصدا میزند و ازاو خواهش میکند که این حیوان خطرناک را ازما دور کن تا ما رد شویم!  👌 حال ماهم اگر ابتدای نمازبه همان مقداری که به آن چوپان التماس عاجزانه میکنیم، به خداوند پناه برده و التماس واستمداد نماییم 👈 او هم به ما پناه میدهد وسگ را کنار میزند وما را حفظ میکند!  🔰أعوذ بالله یعنی استمداد عاجزانه از خدا که این سگ را به کناری ببر تا ما برویم! ما به خدا عاجزانه پناه نمیبریم و به همین جهت است که آن شیطان خبیث تا آخر نماز با ما می باشد و ما را راحت نمیگذارد! 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از عرش برین همیشه تا دامن خاک پیوسته رسد سروشی از قادر پاک کای مایه امید دو عالم احمد لولاک لما خلقت الافلاک 🌼 مبعث رسول مکرم اسلام پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی (ﷺ) تبریک و تهنیت باد.🌸 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚📚 سوره آیه ۱۱۳ 🌿 لَيْسُواْ سَوَاء مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَآئِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللّهِ آنَاء اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ (113) ترجمه : اهل كتاب همه یكسان نیستند، طایفه اى از آنها (به طاعت خدا) ایستاده، آیات الهى را در دل شب تلاوت مى كنند و سر به سجده مى نهند. ❇️ هنگامى که عبداللّه بن سلام ـ از دانشمندان یهود ـ با جمع دیگرى از آنها اسلام آوردند، یهودیان و مخصوصاً بزرگان آنها از این حادثه، بسیار ناراحت شدند، و در صدد بر آمدند آنها را متهم به شرارت سازند تا در انظار یهودیان، پست جلوه کنند، و عمل آنها سرمشقى براى دیگران نشود، لذا علماى یهود این شعار را در میان آنها پخش کردند که تنها جمعى از اشرار ما به اسلام گرویده اند! اگر آنها افراد درستى بودند آئین نیاکان خود را ترک نمى گفتند و به ملت یهود خیانت نمى کردند، آیات فوق نازل شد و از این دسته دفاع کرد. ✅ به دنبال مذمت هاى شدیدى که در آیات گذشته از قوم یهود به عمل آمد، قرآن در این آیه، براى رعایت عدالت و احترام به حقوق افراد شایسته، و اعلام این حقیقت که همه آنها را نمى توان با یک چشم نگاه کرد، مى گوید: اهل کتاب همه یکسان نیستند، در برابر افراد تبهکار، کسانى در میان آنها یافت مى شوند که در اطاعت خداوند و قیام بر ایمان ثابت قدمند (لَیْسُوا سَواءً مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ أُمَّةٌ قائِمَةٌ). صفت دیگر آنها این است که: پیوسته در دل شب آیات خدا را تلاوت مى کنند (یَتْلُونَ آیاتِ اللّهِ آناءَ اللَّیْلِ). و در پایان آیه از خضوع آنها یاد مى کند و مى فرماید: و در برابر عظمت پروردگار به سجده مى افتند (وَ هُمْ یَسْجُدُونَ). 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠صفحه 170 قرآن کریم 🔹سوره ۷ – 🔹آیات ۱۵۶ الی ۱۵۹ ختم قرآن ، روزانه 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
📚📚📚 سوره آیه ۱۱۴ 🌿 يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُوْلَـئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ (114) ترجمه : آنان به خدا و روز قیامت ایمان دارند و امر به معروف و نهى از منكر مى كنند و در كارهاى خیر شتاب مى ورزند و آنان از افراد صالح و شایسته هستند. ❇️ در این آیه ، اضافه مى کند: به خدا و روز رستاخیز ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآْخِرِ). 🔶 و به وظیفه امر به معروف و نهى از منکر قیام مى کنند (وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ). 🔶 و در کارهاى نیک بر یکدیگر سبقت مى گیرند (وَ یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ). و بالاخره آنها از افراد صالح و با ایمان هستند (وَ أُولئِکَ مِنَ الصّالِحینَ). 🔰 و به این ترتیب، قرآن از این که نژاد یهود را به کلى محکوم کند، و یا خون آنها را کثیف بشمرد، خوددارى کرده، و تنها روى اعمال آنها انگشت مى گذارد، و با تجلیل و احترام از افرادى که به اکثریت فاسد نپیوستند و در برابر ایمان و حق تسلیم شدند به نیکى یاد مى کند، و این روش اسلام است که در هیچ مورد مبارزه او، رنگ نژادى و قبیله اى ندارد، و تنها بر محور عقائد و اعمال و رفتار افراد دور مى زند. 💠 ضمناً از پاره اى از روایات استفاده مى شود که ستایش شدگان در این آیات منحصر به عبداللّه بن سلام و همراهان او از قوم یهود نبودند، بلکه چهل تن از مسیحیان نجران و 32 تن از مردم مسیحى حبشه، و 8 تن از مردم روم که تا آن روز اسلام را پذیرفته بودند، مشمول این آیه مى باشند. و تعبیر اهل کتاب که تعبیر وسیعى است نیز گواه بر این مطلب است. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir