eitaa logo
کانال قرائت و تفسیر قرآن کریم
133 دنبال‌کننده
307 عکس
353 ویدیو
0 فایل
هنگامیکه فتنه ها وبلاها چون شب تار شمارا فراگرفت،به قرآن پناه ببرید ،رسول اکرم (ص) قرائت و تفسیر آیات قرآن کریم بصورت روزانه ادمین کانال جهت ارائه پیشنهادات و انتقادات : @Arg351
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚📚 سوره آیه ۱۳۱ 🌿 وَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِي أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ (131) ترجمه : و از آتشى كه براى كافران آماده شده است. بپرهیزید. ❇️ در این آیه ، مجدداً روى حکم تقوا تأکید کرده، مى گوید: و از آتشى بپرهیزید که براى کافران آماده شده است. ✅ از تعبیر کافران استفاده مى شود اصولاً رباخوارى با روح ایمان سازگار نیست و رباخواران از آتشى که در انتظار کافران است سهمى دارند! و نیز استفاده مى شود آتش دوزخ اصولاً براى کافران آماده شده و گناهکاران و عاصیان به همان مقدار که شباهت و هماهنگى با کافران دارند سهمى از آن خواهند داشت. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
آیا می‌دانید در گوشه‌ای از این خاک، هست كه ۹ فرزندش شده؟ ۸۱۸۷ مادر : ۲ شهید ۶۳۱ مادر : ۳ شهید ۸۲ مادر : ۴ شهید ۲۱ مادر : ۵ شهید ۵ مادر : ۶ شهید ۲ مادر : ۷ شهید ۲ مادر : ۸ شهید و ۱ مادر : ۹ شهید و اینگونه شد که «زن» «زندگی»اش را داد؛ تا ما «آزادی» داشته باشیم... درود خدا بر مادران شهدا 🌹 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚📚 سوره آیه ۱۳۲ 🌿 وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (132) ترجمه : و خدا و رسول را اطاعت كنید، شاید مورد رحمت قرار گیرید. ❇️ در سومین آیه در این خصوص ، تهدید آیه سابق را با تشویقى براى مطیعان و فرمانبرداران تکمیل مى نماید، مى فرماید: فرمان خدا و پیامبر را اطاعت کنید و رباخوارى را ترک گوئید تا مشمول رحمت الهى شوید. ✅ كسى كه بخاطر اطاعت از فرمان خدا و رسول، دست از رباخوارى بر دارد و به مردم رحم كند، مورد رحمت قرار خواهد گرفت. «اطیعوا... تُرحمون» 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🌹🤔🌹 ➕️سرزنشِ خود از ۴۰سال عبادت برتر است. امام رضا علیه السلام: إِنَّ رَجُلاً مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اَللَّهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ فَقَالَ لِنَفْسِهِ مَا أُوتِيتُ إِلَّا مِنْكِ وَ مَا اَلذَّنْبُ إِلاَّ لَكِ قَالَ فَأَوْحَى اَللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً. ✅ مردى از بنى اسرائيل خداوند تبارك و تعالى را چهل سال عبادت كرد، سپس قربانی کرد اما پذيرفته نشد. به خودش گفت: عيب كار از خود توست و كسى جز خودت مقصّر نيست. پس خداى تبارك و تعالى به او وحى فرمود كه اين نكوهش (انتقاد) تو از خودت، برتر از عبادت چهل سال است. 🔺️الوافي,  جلد۴,  صفحه۳۰۰ 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🔰 با این معیار بِنگر از کدام دستی🔻 🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹اهل الله گفته اند: اگر آدمی میخورد و میخوابد و شهوت به کار میبرد بهیمه است (چهارپا) 🔹و اگر علاوه بر این سه امر ضرر و آسیب و آزار به خَلق دارد سَبُع است (حیوان درنده) 🔹و اگر میخورد و می خوابد و شهوت به کار میبرد و حیله و مکر و تزویر و خلاف و دروغ و از این گونه امور با بندگان خدا دارد است 🔹و اگر میخورد و می خوابد و شهوت به کار میبرد ولی صفات سَبُعی و شیطانی ندارد یعنی مردم و خلق خدا از او آسوده اند ،مَلِک است (ملائکه) 🔹و اگر علاوه بر مقام مَلِکی به سوی معارف و ادراک حقایق وجود و سیر در آنها و سیر الی الله و فی الله گرایش دارد انسان است 📚مُمِدالهِمَمْ شرح فُصُوصُ الحِکَم ص ۳۱ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
28(parhizgar).mp3
25.15M
ترتیل_جزء ۲۸ قران کریم با صدای استاد پرهیزگار 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
📚📚📚 سوره آیه ۱۳۳ 🌿 وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ (133) ترجمه : براى نیل به آمرزشى از پروردگارتان وبهشتى كه وسعت آن به قدر آسمان ها و زمین است و براى پرهیزكاران آماده گردیده، بشتابید. ❇️ به دنبال آیات گذشته که بدکاران را تهدید به مجازات آتش، و نیکوکاران را تشویق به رحمت الهى مى کرد، در این آیه کوشش و تلاش نیکوکاران را تشبیه به یک مسابقه معنوى کرده که هدف نهائى آن آمرزش الهى و نعمت هاى جاویدان بهشت است، مى فرماید: براى رسیدن به آمرزش پروردگارتان بر یکدیگر سبقت بگیرید (وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَة مِنْ رَبِّکُمْ). 🔶 سارِعُوا از مسارعت به معنى کوشش و تلاش دو یا چند نفر براى پیشى گرفتن از یکدیگر در رسیدن به یک هدف است، که در کارهاى نیک، قابل ستایش، و در کارهاى بد، نکوهیده است. 🔶 در حقیقت قرآن در اینجا از یک نکته روانى استفاده کرده، و آن این که انسان براى انجام دادن یک کار اگر تنها باشد معمولاً کار را بدون سرعت و به طور عادى شروع و انجام مى دهد، ولى اگر جنبه مسابقه به خود بگیرد، آن هم مسابقه اى که جائزه باارزشى براى آن تعیین شده، تمام نیرو و انرژى خود را به کار مى گیرد و با سرعت هر چه بیشتر به سوى هدف پیش مى تازد. 🔶 و اگر مى بینیم هدف این مسابقه در درجه اول مغفرت قرار داده شده براى این است که رسیدن به هر مقام معنوى، بدون آمرزش و شستشوى از گناه ممکن نیست، نخست باید خود را از گناه شست، سپس به مقام قرب پروردگار گام نهاد!. 🔶 دومین هدف این مسابقه معنوى، بهشت قرار داده شده، بهشتى که وسعت آن، پهنه آسمان ها و زمین است (وَ جَنَّة عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الأَرْضُ). باید توجه داشت مراد از عَرْض در آیه فوق، اصطلاح هندسى آن در مقابل طول نیست، بلکه به معنى لغوى آن یعنى وسعت مى باشد. در آیه 21 سوره حدید همین تعبیر با تفاوت مختصرى دیده مى شود: سابِقُوا إِلى مَغْفِرَة مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّة عَرْضُها کَعَرْضِ السَّماءِ وَ الأَرْض: براى رسیدن به مغفرت پروردگارتان و بهشتى که پهنه آن مانند پهنه آسمان و زمین اسست، به پیش تازید . 🔶 در این آیه به جاى مسارعت صریحاً کلمه مسابقه ذکر شده و سماء به صورت مفرد با الف و لام جنس آمده که در اینجا معنى عموم مى دهد، و از کاف تشبیه استفاده شده است. به این معنى که آیه مورد بحث، صریحاً مى گوید: وسعت همان وسعت آسمان ها و زمین است ولى در سوره حدید مى گوید: وسعت آن مانند وسعت آسمان و زمین مى باشد و هر دو تعبیر یک معنى را مى رساند. 🔶 و در پایان آیه تصریح مى کند: این بهشت، با آن عظمت، براى پرهیزگاران آماده شده است (أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقینَ). اکنون این سؤال پیش مى آید: اولاً: آیا بهشت و دوزخ هم اکنون آفریده شده و وجود خارجى دارند یا بعداً در پرتو اعمال مردم ایجاد مى شوند؟ ثانیاً: اگر آنها آفریده شده اند جاى آنها کجا است؟ (با توجه به این که قرآن مى گوید وسعت بهشت به اندازه آسمان ها و زمین است). 💠 اکثر دانشمندان اسلامى معتقدند: این دو هم اکنون وجود خارجى دارند و ظواهر آیات قرآن نیز این نظر را تأیید مى کند، به عنوان نمونه: الف ـ در آیه مورد بحث و در آیات فراوان دیگرى تعبیر به أُعِدَّتْ: مهیا شده یا تعبیرات دیگرى از همین ماده، گاهى در مورد بهشت و گاهى درباره دوزخ، آمده است. از این آیات استفاده مى شود بهشت و دوزخ هم اکنون آماده شده اند اگر چه بر اثر اعمال نیک و بد انسان ها توسعه مى یابند (دقت کنید). ب ـ در آیات مربوط به معراج در آیات 13 تا 15 سوره و النجم مى خوانیم: وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى * عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى * عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى: بار دیگر پیامبر جبرئیل را نزد سدرة المنتهى در آنجا که بهشت جاویدان قرار داشت مشاهده کرد . این تعبیر گواه دیگرى بر وجود فعلى بهشت است. ج ـ در سوره تکاثر آیات 5، 6 و 7 مى فرماید: کَلاّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقینِ * لَتَرَوُنَّ الْجَحیمَ * ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَیْنَ الْیَقینِ: اگر علم الیقین داشتید * دوزخ را مشاهده مى کردید * سپس به عین الیقین آن را مى دیدید . در روایات مربوط به معراج و روایات دیگر نیز نشانه هاى روشنى بر این مسأله دیده مى شود. 🔰 بهشت و دوزخ در کجا هستند؟ به دنبال بحث فوق این بحث پیش مى آید که اگر این دو هم اکنون موجودند در کجا هستند؟ پاسخ این سؤال را از دو راه مى توان داد:
نخست این که: بهشت و دوزخ در باطن و درون این جهانند. ما این آسمان و زمین و کرات مختلف را با چشم خود مى بینیم اما عوالمى که در درون این جهان قرار دارند نمى بینیم و اگر دید و درک دیگرى داشتیم هم اکنون مى توانستیم آنها را ببینیم. در این عالم موجودات بسیارى هستند که امواج آنها با چشم ما قابل درک نیستند، آیه کَلاّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِیْنِ لَتَرَوُنَّ الْجَحِیْمِ که در بالا اشاره شد نیز گواه این حقیقت است. از پاره اى از احادیث نیز استفاده مى شود: بعضى از مردان خدا درک و دیدى در این جهان داشتند که، بهشت و دوزخ را نیز با چشم حقیقت بین خود مى دیدند. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir