eitaa logo
کانال قرائت و تفسیر قرآن کریم
132 دنبال‌کننده
318 عکس
367 ویدیو
0 فایل
هنگامیکه فتنه ها وبلاها چون شب تار شمارا فراگرفت،به قرآن پناه ببرید ،رسول اکرم (ص) قرائت و تفسیر آیات قرآن کریم بصورت روزانه ادمین کانال جهت ارائه پیشنهادات و انتقادات : @Arg351
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚📚 سوره آیه ۱۱۵ 🌿 وَلِلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (115) ترجمه : مشرق و مغرب از آن خداست، پس به هر سو روكنید، آنجا روى خداست، همانا خداوند (به همه جا) محیط و (به هر چیز) داناست. ❇️ ابن عباس مى گوید: این آیه مربوط به تغییر قبله است، هنگامى که قبله مسلمانان از بیت المقدس به کعبه تغییر یافت، یهود در مقام انکار بر آمدند و به مسلمانان ایراد کردند که مگر مى شود قبله را تغییر داد؟ آیه نازل شد و به آنها پاسخ داد که شرق و غرب جهان از آن خدا است. 🟢 در روایت دیگرى مى خوانیم: این آیه در مورد نماز مستحبى نازل شده است که هر گاه انسان سوار بر مرکب باشد به هر سو که برود (هر چند پشت به قبله باشد) مى تواند نماز مستحبى بخواند. 🟢 بعضى دیگر از جابر نقل کرده اند پیامبر(صلى الله علیه وآله) گروهى از مسلمانان را به یکى از میدان هاى جنگ فرستاد، شب هنگام که تاریکى همه جا را فرا گرفت نتوانستند قبله را بشناسند و هر گروهى به سوئى نماز خواندند، هنگام طلوع آفتاب دیدند همگى به غیر جانب قبله نماز گزارده اند، از پیامبر(صلى الله علیه وآله)سؤال کردند، آیه فوق نازل شد و به آنها اعلام کرد نمازهایشان در چنین حالتى صحیح بوده است. (البته این حکم شرائطى دارد که در کتب فقهى آمده است). 💠 هركارى كه به فرمان خداوند بوده و رنگ الهى داشته باشد، وجه اللَّه و عبادت است. «اینما تولّوا فثَمّ وجه اللَّه» و خداوند در همه جا حاضر و بر هر چیز ناظر است. «انّ اللَّه واسع علیم» 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
6.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠صفحه 33 قرآن کریم 🔹سوره ۲ – البقره 🔹آیات ۲۱۱ الی ۲۱۵ ختم قرآن ، روزانه 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🌹🌹🤔🌹🌹 قرآنی درباره : قسمت هفتم : گوشت پرنده یکی از غذاهای«السّابقون» بهشتی «و َلَحْمِ طَیرٍ مِمَّا یشْتَهُونَ»«و گوشت پرنده از هر نوع که مایل باشند»(سوره واقعه/۲۱). در بهشت پرنعمت السابقون(مقربان خاص الهی)، گوشت هرگونه پرنده‌ای را که مایل باشند می‌توانند بخورند. به‌دیگر سخن گوشت همه گونه پرنده در بهشت وجود دارد. ✅ در بعضى روایات آمده که هرگاه بهشتیان به گوشت پرنده‌‌اى میل داشته باشند آن پرنده به‌صورت بِریان‌شده، در اختیار آن‌ها قرار مى‌گیرد و هرچه بخواهند از آن مى‌‌خورند و آن پرنده دوباره زنده شده، پرواز مى‌‌کند. علاوه بر موضوع فوق، در دنیای مادی کنونی نیز یکی از جنبه‌های تغذیه‌ای برای انسان‌ها چندان معلوم نشده، استفاده از گوشت پرندگان است که خود ارزش غذایی بسیار زیادی دارا می‌باشند. هر کدام از پرندگان مانند بلدرچین، کبک، بوقلمون، شترمرغ و... هرکدام دارای خواص بالایی می‌باشند که ذکر آن‌ها در این مجال نمی‌گنجد. بعلاوه امروزه گوشت مرغ نیز یکی از رقیب‌های اصلی گوشت قرمز دامی در تغذیه افراد جامعه محسوب می‌شود. ادامه دارد 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🌹🤔🌹 ✳️ عزیز جان!ابدیت در پیش داریم صائب و درنگ در تجسم عمل به قدر رم ازین عالم، توانی آرمید آنجا که اینجا هر که سستی کرد نتواند رسید آنجا رواجی نیست در محشر عبادات ریایی را به سیم قلب نتوان ماه کنعان را خرید آنجا هلال جام می هر جا نماید گوشه ابرو ز خجلت پشت سر خارد به ناخن ماه عید آنجا در اقلیم مدارا ضعف بر قوت بود غالب به مویی می توان کوه گرانی را کشید آنجا میاسا از گرستن گر وصال کعبه می خواهی که باشد جامه احرام از چشم سفید آنجا به غربال بصیرت پاک گردان دانه خود را که هر تخمی که کاری، یک به یک خواهد دمید آنجا اگر بر دفتر عصیان، خط باطل کشی اینجا نخواهی بر زمین از شرمساری خط کشید آنجا ز خشکی، خرده ای کز تنگدستان در گره بستی عرق خواهد شد و بر چهره ات خواهد دوید آنجا اگر اینجا گشایی عقده ای از کار محتاجان در جنت به رویت باز گردد بی کلید آنجا نسازی تا به خون چون لاله اینجا چهره را رنگین ز جوی شیر نتوان کاسه ها بر سر کشید آنجا ره بی منتهای عشق دارد جذبه ای صائب که نتواند شکار وحشی از دنبال دید آنجا «صائب تبریزی_غزل شماره ۳۲۱» ☑️آرامش پایدار در گریز از وابستگی ها و دلبستگی های ناپایدار دنیوی است.با سعی و تلاش می توان به آسایش پایدار رسید. ☑️باسکه تقلبی و نماز و روزه و عمل ریایی نتوان به یاررسید. ☑️توانایی و نیروی حقیقی درمدارا و همراهی بامردمان است. ☑️دستیابی به حریم یار با ناله و زاری میسر شود.جامه احرام کوی یار چشم سفید شده از گریه و تضرع است. ☑️اعمال خویش از صافی حقیقت عبور ده .غربال گری ،در معرض آزمون ها قرار گرفتن دانه حقیقت را بارور می سازد. ☑️شرمساری در پیشگاه محبوب نتیجه باطل گرایی و سرکشی در برابر خواسته های او در دنیا. ☑️عرق شرمساری در پیشگاه خداوند نتیجه بخل و کوتاهی های تو در برابر محرومان است. ☑️چون گره از کار نیازمندی گشایی در حقیقت کلید خانه یار را به دست آورده ای ☑️دستیابی به نعمت های بهشتی در گرو شادمانی چهره و جان مردمان است. 🎇خلاصه مضمون غزل آن است که : ✅ دنیا و آخرت از هم جدا نیستند و مرگ امتداد حیات دنیوی است و اینجا کشتگاه است و آنجا برداشت می کنیم. و دقیقا آنجا عمل آدمی از خوب و بد تجسم می یابد. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🌹🤔🌹 یقین‌دارم اگرگناه‌وزن‌داشت! اگرلباسمان‌راسیاه‌میڪرد! اگرچین‌وچروڪ‌صورتمان‌را زیادمیڪرد! بیشترازاینهاحواسمان‌بہ‌خودمان‌بود گناه‌قدروح‌راخمیده! چهره‌بندگۍ‌راسیاه! وچین‌وچروڪ‌بہ پیراهن‌سعادتمان‌مےاندازد! 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🌹🤔🌹 ذکر خدا چیست؟ آیا قرآن و مفاتیح خواندن را ذکر خدا میگویند؟ برای درمان قلبی که به خدا گرایش ندارد چه کار باید کرد؟ ▪️ اینکه انسان به یاد آورد صاحبی سیدی و سروری دارد احساس کند که خودش مالک وجود خود نیست و ادراک کند که عبد و بنده است، ذکر خداست. ▪️ ذکر الله یعنی احساس صاحب کردن فرض کنید شخصی را به عنوان سرایدار به خانه ای بیاورند. ممکن است بعد از مدتی که صاحب خانه به آنجا نرود او فکر کند که صاحب خانه شده تازه اگر شخص صاحب خانه زمانی آمد می گوید خانه مال خودم شده است. حالا انسان هم بر اثر مرور زمان برایش مشتبه میشود که این اعضا مال خودش است. وقتی فکر کرد که این اعضا مال خودش است یادش می رود که صاحب و مالکی دارد و اینها امانتی است که به دستش داده اند. ▪️ذكر الله یعنی به یادآوردن اینکه انسان مملوک است و نه مالک ،چیزی و آنچه در اختیار اوست از برکت اراده دیگری است چنین فردی خدا را به یاد دارد. ▪️ ذکر الله یعنی خدا را در هر عملی ناظر و حاضر دیدن کار قرآن و مفاتیح(کتاب های ادعیه) این است که مملوک بودن را به یاد انسان بیاورند . 🔅مفاتیح (کتاب های نیایشی)خطرات و اشتباهات انسان را تشریح میکند و خیانتهایی را که انسان به خدا و خودش کرده است بیان میکند و انسان را با خدا آشتی میدهد لذا انسانی را که پشت به خداست رو به او می.کند به خصوص «دعای ابوحمزه که برای انسان عقده گشایی کرده و شرایط آشتی را بیان میکند. دلی هم که به خدا گرایش ندارد باید کاری را که موجب رضای خداست با همه مشکلاتش انجام دهد و بر آن صبور باشد آنگاه به خدا گرایش پیدامی کند و از گرایش های دیگر خلاص میشود ان شاء الله. 📖برشی از کتاب تعلق اثر مرحوم آیت الله حائری شیرازی 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
📚📚📚 سوره آیه ۱۱۶ 🌿 وَقَالُواْ اتَّخَذَ اللّهُ وَلَداً سُبْحَانَهُ بَل لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ كُلٌّ لَّهُ قَانِتُونَ (116) ترجمه : و (برخى از اهل كتاب و مشركان) گفتند: خداوند فرزندى براى خود اختیار كرده است. منزّه است او، بلكه آنچه در آسمان ها و زمین است از آن اوست و همه در برابر او فرمان برند. ❇️ اهل كتاب و مشركان، هركدام به نوعى براى خداوند فرزندى مى پنداشتند؛ یهود مى گفت: عُزَیر فرزند خداست. نصارى نیز حضرت عیسى را فرزند خدا معرّفى مى كردند ؛ و مشركان، فرشتگان را فرزندان خدا مى دانستند. این آیه ردّى است بر این توهّم غلط ونابجا، وذات خداوند را از چنین نسبتى منزّه مى داند. خدا را با خود مقایسه نكنیم. اگر انسان نیاز به فرزند دارد بخاطر موارد ذیل است: 1- عمرش محدود است و میل به بقاى خویش و نسل خویش دارد. 2- قدرتش محدود است و نیازمند معاون و كمك كننده است. 3- نیازمند محبّت و عاطفه است و لازم است مونسى داشته باشد. ولى خداوند از همه ى این كمبودها و نیازها منزّه است، بلكه هرچه در آسمان ها و زمین است، همه در برابر او متواضعند. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚📚 سوره آیه ۱۱۷ 🌿 بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَإِذَا قَضَى أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ (117) ترجمه : پدید آورنده آسمان ها وزمین اوست وهنگامى كه فرمان (وجود) چیزى را صادر كند، فقط مى گوید: باش! پس (فوراً) موجود مى شود. ❇️ او نه تنها مالك همه ى موجودات است، بلكه خالق آنهاست، آن هم بطور بدیع و بدون نقشه قبلى. پس او چه نیازى به فرزند دارد؟! هرگاه وجود چیزى را اراده كند، به او مى گوید: باش! وفوراً خلق مى شود. به تعبیر حضرت رضا علیه السلام : خداوند در كار خویش حتّى نیازمند گفتن كلمه »كُن« نیست، اراده ى او همان وآفریدن همان. 💠 در این چند آیه، با قدرت الهى آشنا شدیم: «للّه المشرق والمغرب» مشرق و مغرب براى اوست. «له مافى السّموات والارض» آسمان ها وزمین براى اوست. «كلٌ له قانتون» همه براى او متواضع وفرمان بردار هستند. «بدیع السموات والارض» پدید آورنده آسمان ها وزمین اوست. «كن فیكون» به فرمان او هر چیز موجود مى شود. همچنان كه خداوند در یك آن مى آفریند، در مقام قهّاریّت نیز مى تواند در یك آن همه چیز را از بین ببرد. چنانكه در آیه 19 سوره ابراهیم فرموده: «ان یشأ یذهبكم و یأت بخلق جدید» ایمان به چنین قدرتى، كه وجود و عدم همه چیز بدست اوست، به انسان توانایى فوق العاده مى دهد و او را از یأس و ناامیدى باز مى دارد. ✅خداوند مى تواند در یك لحظه همه هستى را بیافریند؛ «كن فیكون» هرچند حكمتش اقتضا مى كند كه سلسله علل در كار باشد وبه تدریج خلق شوند. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
5.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠صفحه 34 قرآن کریم 🔹سوره ۲ – البقره 🔹آیات ۲۱۶ الی ۲۱۹ ختم قرآن ، روزانه 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir