eitaa logo
کانال قرائت و تفسیر قرآن کریم
133 دنبال‌کننده
299 عکس
343 ویدیو
0 فایل
هنگامیکه فتنه ها وبلاها چون شب تار شمارا فراگرفت،به قرآن پناه ببرید ،رسول اکرم (ص) قرائت و تفسیر آیات قرآن کریم بصورت روزانه ادمین کانال جهت ارائه پیشنهادات و انتقادات : @Arg351
مشاهده در ایتا
دانلود
📚📚📚 سوره آیه ۲۴۳ 🌿 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُواْ مِن دِيَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللّهُ مُوتُواْ ثُمَّ أَحْيَاهُمْ إِنَّ اللّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَشْكُرُونَ (243) ترجمه : آیا ندیدى كسانى را كه از ترس مرگ از خانه هاى خود فرار كردند، در حالى كه هزاران نفر بودند، پس خداوند به آنها گفت: بمیرید (و آنها مردند) سپس آنان را زنده كرد (تا درس عبرتى براى آیندگان باشند؟) همانا خداوند نسبت به مردم احسان مى كند، ولى بیشتر مردم سپاس نمى گذارند. ❇️ در یکى از شهرهاى شام بیمارى طاعون راه یافت و با سرعتى عجیب و سرسام آور، مردم یکى پس از دیگرى از دنیا مى رفتند در این میان عده بسیارى به این امید که شاید از چنگال مرگ رهائى یابند آن محیط و دیار را ترک گفتند. از آنجا که آنها پس از فرار از محیط خود و رهائى از مرگ در خود احساس قدرت و استقلالى نموده و با نادیده گرفتن اراده الهى و چشم دوختن به عوامل طبیعى دچار غرور شدند. پروردگار، آنها را نیز در همان بیابان با همان بیمارى نابود ساخت. از بعضى روایات استفاده مى شود: اصل آمدن بیمارى مزبور در این سرزمین به عنوان مجازات بود; زیرا پیشوا و رهبر آنان از آنان خواست که خود را براى مبارزه آماده کنند و از شهر خارج گردند آنها به بهانه این که در محیط جنگ مرض طاعون است از رفتن به میدان جنگ خوددارى کردند، پروردگار آنها را به همان چیزى که از آن هراس داشتند و بهانه فرار قرار داده بودند مبتلا ساخت و بیمارى طاعون در آنها شایع شد، آنها خانه هاى خود را ترک کرده و براى نجات از طاعون فرار کردند، اما در بیابان همگى از بین رفتند، مدت ها از این جریان گذشت و حِزقِیل یکى از پیامبران بنى اسرائیل، از آنجا عبور نمود و از خدا خواست آنها را زنده کند، خداوند دعاى او را اجابت نمود و آنها به زندگى بازگشتند. ✅ مسلّم است جمله أَ لَمْ تَرَ: آیا ندیدى؟ در اینجا به معنى آیا نمى دانى است; زیرا در ادبیات عرب، هر گاه بخواهند مطلبى را به طور کامل مجسم سازند و آن را به عنوان یک امر واضح قلمداد کنند، مخاطب را با جمله أَ لَمْ تَرَ خطاب مى کنند. گر چه مخاطب در این جمله، پیامبر است، ولى در واقع، منظور همه افرادند. درست است که آیه فوق، اشاره به عدد خاصى نکرده، و تنها واژه أُلُوف که به معنى هزارها است، به کار برده، ولى بعضى از روایات، تعداد نفرات آنها را ده هزار، و بعضى هفتاد یا هشتاد هزار ذکر مى کند. پس از آن به عاقبت کار آنها اشاره کرده، مى فرماید: خداوند به آنها فرمود: بمیرید (فَقالَ لَهُمُ اللّهُ مُوتُوا)، و به آن بیمارى که آن را بهانه قرار داده بودند مُردند. 🟢 سپس خداوند آنها را زنده کرد تا ماجراى زندگى آنان درس عبرتى براى دیگران باشد (ثُمَّ أَحْیاهُمْ). روشن است منظور از مُوتُوا: بمیرید ، یک امر لفظى نیست، بلکه امر تکوینى خداوند است که بر سراسر جهان هستى و عالم حیات، حکومت مى کند یعنى خداوند، عوامل مرگ آنها را فراهم ساخت، و به سرعت همگى از میان رفتند، این امر، همانند امرى است که در آیه 82 سوره یس آمده: اِنَّما أَمْرُهُ اِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ: امر او تنها این است: هنگامى که چیزى را اراده کند مى گوید: ایجاد شو! و فوراً موجود مى شود ! جمله ثُمَّ أَحْیاهُمْ اشاره به زنده شدن آن جمعیت، پس از مرگ است و همان گونه که در شأن نزول خواندیم، به دعاى حِزقِیل پیامبر، صورت گرفت، و از آنجا که بازگشت آنان به حیات، یکى از نعمت هاى روشن الهى بود، (هم از نظر خودشان، و هم از نظر عبرت مردم) در پایان آیه مى فرماید: خداوند نسبت به بندگان خود احسان مى کند، ولى بیشتر مردم، شکر او را به جا نمى آورند (إِنَّ اللّهَ لَذُو فَضْل عَلَى النّاسِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النّاسِ لایَشْکُرُونَ). نه تنها این گروه، بلکه همه انسان ها مشمول الطاف و عنایات و نعمت هاى اویند. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
5.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠صفحه 92 قرآن کریم 🔹سوره ۴ – 🔹آیات ۸۷ الی ۹۱ ختم قرآن ، روزانه 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🪐امام جواد(عليه السلام) : 💠توبه برچهار پايه استواراست: 🔅پشيمانى دردل 🔅آمرزش خواهى به زبان 🔅عمل كردن با اعضاى بدن 🔅وتصميم بر باز نگشتن به گناه. 📚 کشف‌الغمّه، ج٢، ص٣٤٩ 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
⚜حضرت علی (ع): 🌹🍃از نافرمانی خدا در خلوت ها بپرهيزيد، 🌹🍃زيرا همان كه شاهد است داوری می كند. 📚 حکمت 324 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
رزق حلال 🔸شیخ رجبعلی خیاط در گرفتن اجرت برای کار خیاطی،بسیار با انصاف بود. به اندازه ای که سوزن میزد و به اندازه کاری که میکرد مزد میگرفت. به هیچ وجه حاضر نبود بیش از کار خود از مشتری چیزی دریافت کند از این رو اگر کسی میگفت که جناب شیخ اجازه بدهید أجرت بیشتری بدهم، قبول نمی کرد. 🔸یکی از روحانیون نقل می کند که: عبا و قبا و لباده ای را بردم و به جناب شیخ دادم بدوزد، گفتم: چقدر بدهم؟ گفت: دو روز کار می برد، چهل تومان. روزی که رفتم لباسها را بگیرم گفت: اجرتش بیست تومان می شود. گفتم: فرموده بودید چهل تومان؟ گفت: فکر میکردم دو روز کار می برد ولی یک روز کار برد! منبع:کیمیای محبت ص۱۲۴ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
تکنیک خانگی رفع حالت تهوع بدون مصرف دارو🤒 👈🏻یکی از سریعترین تکنیکها استفاده از آب برنج است 👈🏻مقداری برنج به 1 فنجان آب اضافه و به مدت 10 تا 20 دقیقه اجازه دهید بجوشد 👈🏻حال آب برنج را جدا کرده و بنوشید. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
📚📚📚 سوره آیه ۲۴۴ 🌿 وَقَاتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (244) ترجمه : و در راه خداوند پیكار كنید و بدانید كه خداوند شنوا و داناست. ❇️ در آیه قبل خواندیم كه فرار از جنگ، چاره ساز نیست و قهر خداوند مى تواند هزاران نفر فرارى را فرا گیرد. ✅ این آیه مى فرماید: اكنون كه مرگ و حیات به دست اوست، پس در راه او پیكار كنید و بدانید كه پاداش شما نزد او محفوظ است. زیرا او به آنچه بر شما مى گذرد، آگاه است. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚📚 سوره آیه ۲۴۵ 🌿 مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافاً كَثِيرَةً وَاللّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (245) ترجمه : كیست كه به خداوند وام دهد، وامى نیكو تا خداوند آن را براى او چندین برابر بیافزاید و خداوند (روزى بندگان را) محدود و گسترده مى سازد، و به سوى او بازگردانده مى شوید. ❇️ در شأن نزول آیه دوم، چنین نقل کرده اند: روزى پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) فرمود: هر کس صدقه اى بدهد دو برابر آن در بهشت خواهد داشت. 🟢 ابو الدّحداح انصارى عرض کرد: اى رسول خدا! من دو باغ دارم اگر یکى از آنها را به عنوان صدقه بدهم دو برابر آن را در بهشت خواهم داشت؟ فرمود: آرى. عرض کرد: أُمُّ الدّحداح نیز با من خواهد بود؟ فرمود: آرى. عرض کرد: فرزندان نیز با منند؟ فرمود: آرى. سپس او باغى را که بهتر بود، به عنوان صدقه به پیامبر(صلى الله علیه وآله) داد، آیه فوق نازل شد، و صدقه او را دو هزار هزار برابر براى او کرد و این است معنى: اَضْعافاً کَثِیْرَةً . ابو الدّحداح بازگشت و همسرش ام الدحداح و فرزندان را در آن باغى دید که صدقه قرار داده بود، به در باغ ایستاد و نخواست وارد آن شود، همسرش را صدا زده، گفت: من این باغ را صدقه قرار داده ام و دو برابرش را در بهشت خریدارى کرده ام و تو و فرزندان نیز با من خواهید بود. همسرش گفت: مبارک است آنچه را فروخته و آنچه را خریده اى! پس از آن همگى از باغ خارج شدند و آن را به پیامبر(صلى الله علیه وآله) تسلیم کرد، پیامبر(صلى الله علیه وآله)فرمود: چه بسیار نخله هائى در بهشت که شاخه هایش براى ابو الدّحداح آویزان شده است . ✅ سپس مى افزاید: کیست که به خدا وام نیکوئى دهد (و از اموالى که او بخشیده است در طریق جهاد و در طریق حمایت مستمندان، انفاق کند) تا خداوند آن را براى او، چندین برابر کند (مَنْ ذَا الَّذی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً کَثیرَةً). 👈 بنابراین وام دادن به خداوند به معنى انفاق فى سبیل اللّه است و به گفته بعضى از مفسران، انفاق هائى است که در راه جهاد مى شود; زیرا در آن زمان تهیه هزینه هاى مختلف جهاد، بر دوش مبارزان مسلمان بود. در حالى که بعضى دیگر معتقدند: هر گونه انفاقى را شامل مى شود، هر چند بعد از آیه جهاد وارد شده است. ولى تفسیر دوم با ظاهر آیه سازگارتر است، به خصوص این که معنى اول را نیز در بر مى گیرد، و اصولاً انفاق در راه خدا، و کمک به نیازمندان و حمایت از محرومان، همان کار جهاد را مى کند; زیرا هر دو مایه استقلال و سربلندى جامعه اسلامى است. 🟢 أَضْعاف جمع ضِعْف (بر وزن شعر) به معنى دو یا چند برابر کردن چیزى است، با توجه به این که این واژه، به صورت جمع آمده و با کلمه کَثِیْرَةً ، تأکید شده ـ به علاوه جمله یُضاعِفُ نیز تأکید بیشترى از یُضَعِّفَ مى رساند. 💠 از مجموع این جهات، استفاده مى شود: خداوند، براى انفاق کنندگان پاداش بسیار فراوانى قرار داده، و انفاق در راه خدا همچون بذر مستعدى است که در زمین آماده اى افشانده شود، و به وسیله باران هاى پى در پى آبیارى گردد، و ده ها و گاه صدها برابر، نتیجه دهد (همان گونه که در آیه 261 همین سوره خواهد آمد). و در پایان آیه مى فرماید: خداوند (روزى بندگان را) محدود و گسترده مى کند و همه شما به سوى او باز مى گردید (وَ اللّهُ یَقْبِضُ وَ یَبْصُطُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ). اشاره به این که تصور نکنید انفاق و بخشش، اموال شما را کم مى کند; زیرا گسترش و محدودیتِ روزى شما، به دست خدا است و او توانائى دارد در عوض اموال انفاق شده، به مراتب بیش از آن را در اختیار شما قرار دهد، بلکه با توجه به ارتباط و به هم پیوستگى افراد اجتماع با یکدیگر، همان اموال انفاق شده در واقع به شما باز مى گردد. این از نظر دنیا، و از نظر آخرت، فراموش نکنید که همه به سوى او باز مى گردید و پاداش هاى بزرگ شما آنجا است. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
5.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠صفحه 93 قرآن کریم 🔹سوره ۴ – 🔹آیات ۹۲ الی ۹۴ ختم قرآن ، روزانه 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: «فَضْلُ القُرآنِ عَلى سائِرِ الْكَلامِ كَفَضْلِ اللّه ِ عَلى خَلْقِهِ». رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: بـرترى قـرآن بر سـاير سخـنها هـمانند برترى خدا بر مخـلوقات اوسـت. 📚جامع الاخبار و الآثار، كتاب القرآن، ج 1، ص 182 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️فَاتَّقِ اللهَ فِي نَفْسِکَ، وَنَازِعِ الشَّيْطَانَ قِيَادَکَ وَاصْرِفْ إِلَى الآْخِرَةِ وَجْهَکَ، فَهِيَ طَرِيقُنَا وَطَرِيقُکَ 🟠در درون وجود خود از خدا بترس و تقواى الهى پيشه کن و با که مى کوشد زمام تو را در دست گيرد بستيز (و زمام خود را از چنگ او بيرون آور) توجّه خود را به سوى آخرت معطوف بنما که راه (اصلى) ما و تو همان است. 📘 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir