eitaa logo
کانال قرائت و تفسیر قرآن کریم
132 دنبال‌کننده
310 عکس
358 ویدیو
0 فایل
هنگامیکه فتنه ها وبلاها چون شب تار شمارا فراگرفت،به قرآن پناه ببرید ،رسول اکرم (ص) قرائت و تفسیر آیات قرآن کریم بصورت روزانه ادمین کانال جهت ارائه پیشنهادات و انتقادات : @Arg351
مشاهده در ایتا
دانلود
📚📚📚 سوره آیه ۲۱ 🌿 يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (21) ترجمه : اى مردم! پروردگارتان كه شما وپیشینیان شما را آفرید، پرستش كنید تا اهل تقوا شوید. ❇️ از جهان و انسان، تكامل انسان هاست. یعنى هدف از آفرینش هستى، بهره گیرى انسان هاست ؛ وتكامل انسان ها در گرو عبادت واثر عبادت، رسیدن به تقوى و نهایت تقوى، رستگارى است. 🔶 دعوت انبیا، عمومى است و همه مردم را دربر مى گیرد. «یا ایها الناس» 🔶 از فلسفه هاى عبادت، شكرگزارى از ولى نعمت است. «اعبدواربّكم الذى خلقكم» 🔶 اوّلین نعمت ها، نعمت آفرینش، و اوّلین دستور، كُرنش در برابر خالق است. «اعبدوا ربّكم الذى خلقكم» 🔶 مبادا بت پرستى یا انحراف نیاكان، ما را از عبادت خداوند دور كند، حتّى آنان نیز مخلوق خداوند هستند. «و الذین من قبلكم» 🔶 عبادت، عامل تقواست. اگر عبادتى تقوى ایجاد نكند، عبادت نیست. «اعبدوا... لعلّكم تتقون» 🔶 به عبادت خود مغرور نشویم كه هر عبادتى، تقوا ساز نیست. «لعلّكم تتقون» 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آبروی حسین به كهكشان می ارزد ، یك موی حسین بر دو جهان می ارزد گفتم كه بگو بهشت را قیمت چیست گفتا كه حسین بیش از آن می ارزد 🤲صلی_الله_علیک_یا_ابا_عبدالله 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚📚 سوره آیه ۲۲ 🌿 الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الأَرْضَ فِرَاشاً وَالسَّمَاء بِنَاء وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقاً لَّكُمْ فَلاَ تَجْعَلُواْ لِلّهِ أَندَاداً وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ (22) ترجمه : آن (خداوندى) كه زمین را براى شما فرشى (گسترده) وآسمان را بنایى (افراشته) قرار داد و از آسمان، آبى فرو فرستاد و به آن از میوه ها، روزى براى شما بیرون آورد، پس براى خداوند شریك و همتایى قرار ندهید با آنكه خودتان مى دانید (كه هیچ یك از شركا و بت ها، نه شما را آفریده اند ونه روزى مى دهند و اینها فقط كار خداست.) ❇️ در این آیه خداوند به نعمت هاى متعدّدى اشاره مى كند كه هركدام از آنها سرچشمه ى چند نعمت دیگر است. مثلاً فراش بودن زمین، اشاره به نعمت هاى فراوان دیگرى است. همچون سخت بودن كوهها ونرم بودن خاك دشت ها، فاصله زمین تا خورشید، درجه حرارت و دما و هواى آن، وجود رودخانه ها، درّه ها، كوهها، گیاهان و حركت هاى مختلف آن كه مجموعاً فراش بودن زمین را مهیّا كرده اند. 🔷 یاد نعمت هاى الهى از بهترین راههاى دعوت به عبادت است. «اعبدوا ربّكم... الذى جعل لكم» 🔷 از بهترین راههاى خداشناسى، استفاده كردن از نعمت هاى در دسترس است. «جعل لكم الارض فراشاً و السماء بناءً» 🔷 در نظام آفرینش، هماهنگى كامل به چشم مى خورد. هماهنگى میان زمین، آسمان، باران، گیاهان، میوه ها وانسان. (برهان نظم) «جعل، انزل، اخرج» 🔷 آفریده ها هركدام براى هدفى خلق شده اند. «رزقاً لكم» باران براى رشد و ثمر دادن میوه ها، «فاخرج به» و میوه ها براى روزى انسان. «رزقاً لكم» 🔷 زمین وباران وسیله هستند، رویش گیاهان ومیوه ها بدست خداست.«فأخرج» 🔷 نظم و هماهنگى دستگاه آفرینش، نشانه ى توحید است، پس شما هم یكتا پرست باشید. «فلا تجعلوا لِلّه انداداً» 🔷 ریشه ى خداپرستى در فطرت و وجدان همه مردم است. «وانتم تعلمون» 🔷 آفرینش زمین و آسمان و باران و میوه ها و روزى انسان، پرتوى از ربوبیّت خداوند است. «اعبدوا ربّكم... الذى جعل لكم...» 🔷 همه ى انسان ها، حقّ بهره بردارى و تصرف در زمین را دارند. (در آیه «لكم» تكرار شده است.) 🔷 دلیل واجب بودن عبادت شما، لطف اوست كه زمین وآسمان وباران و گیاهان را براى روزى شما قرار داده است. «اعبدوا ربّكم... الذى جعل لكم...» 🔷 خداوند بر اسباب طبیعى حاكم است. «جعل، انزل، اخرج» 🔷 پندار شریك براى خداوند، از جهل است. «لا تجعلوا لله اندادا وانتم تعلمون» 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🌹🤔🤔🌹 افکار منفی كم كم رشد می كنند بزرگ می شوند غرقتان می کنند...! به افكار منفی بال و پر ندهيد. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
8.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️➕ وجود بعنوان آغازگر جهان بر اساس قوانين فيزيك و نجوم و نظريه big bang توسط پرفسور شودر 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
📚📚📚 سوره آیه ۲۳ 🌿 وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُواْ شُهَدَاءكُم مِّن دُونِ اللّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (23) ترجمه : واگر در آنچه بر بنده ى خود (از قرآن) نازل كرده ایم، شكّ دارید، اگر راست مى گویید (لااقل) یك سوره همانند آن را بیاورید و گواهان خود را غیر از خداوند بر این كار دعوت كنید. ❇️ این آیه، بودن قرآن را مطرح مى كند. پیامبران، یك دعوت دارند كه هدایت به سوى خداست و با استدلال و موعظه و جدال نیكو انجام مى دهند و یك ادّعا دارند كه از سوى خدا براى هدایت مردم آمده اند وبراى آن معجزه مى آورند. پس معجزه براى اثبات ادّعاى پیامبر است، نه دعوت او. 🔆 خداوند براى اثبات حقّانیت پیامبر و كتاب خود، از یك سو مخالفان را تحریك و از سوى دیگر به آنان تخفیف داده است. یك جا فرموده: «فاتوا بكتاب» كتابى مثل قرآن بیاورید. و در جاى دیگر فرموده است: «فاتوا بعشر سور مثله» ده سوره و در جاى دیگر مى فرماید: «فاتوا بسورة مثله وادعوا من استطعتم من دون اللَّه» یك سوره. به علاوه مى گوید: براى این كار مى توانید از تمام قدرت ها و یاران و همفكران خود در سراسر جهان دعوت كنید. 🟢 قرآن در ستایش انبیا، یا بعد از كلمه «عبدنا» و یا قبل از كلمه «عبد» نام آنان را مى برد؛ «عبدنا ایوب»، «ابراهیم... كل من عبادنا» ولى درباره پیامبر اسلام تنها كلمه «عبد» بدون ذكر نام را بكار مى برد تا بگوید مطلق، صلى الله علیه وآله است. 🔶 باید از فكر و دل افراد شكّ زدایى صورت گیرد مخصوصاً در مسائل اعتقادى. «ان كنتم فى ریب» 🔶 شرط دریافت وحى، بندگى خداست «نزّلنا على عبدنا» 🔶 قرآن، كتاب استدلال و احتجاج است و راهى براى وسوسه و شكّ باقى نمى گذارد. «فاتوا بسورة» 🔶 انبیا باید معجزه داشته باشند و قرآن معجزه ى رسول اكرم صلى الله علیه وآله است. «فاتوا بسورة من مثله» 🔶 بهترین قاضى و داور، وجدان است. خداوند وجدان مخالفان را داور قرار داده است. «و ادعوا شهداءكم» 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🔶️ هرچه هست، در دنیاست... محسن فیض کاشانی ره در عالم مکاشفه شیخ ره را می بیند. می پرسد: آقا! آنجا چه خبر است؟ شیخ طوسی می فرماید: آنجا چه خبر است؟ اینجا خبری نیست، خبر ها آن جاست! ملا محسن تعجب می کند! شیخ طوسی می گوید: هرچه این طرف هست. از آنجا آمده است. فقط به تو بگویم: ای محسن! بدان، هرچه هست در و من امروز مغموم هستم و افسوس میخورم که می توانستم کار بیشتری انجام بدهم و انجام ندادم. 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
📚📚📚 سوره آیه ۲۴ 🌿 فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ وَلَن تَفْعَلُواْ فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ (24) ترجمه : پس اگر این كار را نكردید، كه هرگز نتوانید كرد، از آتشى كه هیزمش مردم (گناهكار) وسنگ ها هستند وبراى كافران مهیّا شده، بپرهیزید. ❇️ در سوره ى انبیاء مى خوانیم: «انّكم و ماتعبدون من دون اللّه حصب جهنّم» شما و آنچه غیر از خدا پرستش مى كنید (بت هایتان) ، هیزم دوزخید. بنابراین ممكن است مراد از سنگ در این آیه، همان بت ها باشند كه مورد پرستش بوده اند، نه هر سنگى 🔶 یقین به حقّانیت راه وهدف، یكى از اصول رهبرى است. «ولن تفعلوا» 🔶 اكنون كه احساس عجز و ناتوانى كردید، تسلیم حقّ شوید. «ولن تفعلوا فاتّقوا» 🔶 انسان جمود و كافر، هم ردیف سنگ است. «الناس و الحجارة» 🔶 خباثت هاى درونى انسان گناهكار، در قیامت تجسم یافته و آتش گیرانه مى شود. «وقودها الناس» 🔶 كفر و لجاجت، انسان شایسته ى خلیفةالّلهى را، به هیزم دوزخ تبدیل مى كند. «وقودها الناس» 🔶 رهایى از آتش دوزخ، در گرو ایمان به قرآن و تصدیق پیامبر اسلام است. «فان لم تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النّار... اُعدّت للكافرین» 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
🌹🤔🤔🌹 💢↶ در کدام آیه قرآن کریم اشاره به گفتن «ان‌شاءالله» در هر کار سفارش شده است؟ 💠🔹پروردگار کریم در آیات ۲۳ و ۲۴ سوره کهف سفارش می‌فرماید: 《وَلَا تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذَلِکَ غَدًا إِلَّا أَن یَشَاء الله 》 و هیچ‌گاه با قاطعیت مگو که فردا چنین کاری را انجام خواهم داد مگر آنکه آن را وابسته به خواست و مشیت پروردگار نمایی ◽️⇦ از این آیه می‌توان برداشت کرد که گفتن «ان‌شاءالله» در هر کاری مطلوب است علاوه بر این آیات بسیاری وجود دارند که همین عبارت «ان‌شاءالله» در آنها به نقل از خود پروردگار و پیامبرانش آمده است ↫◄ لذا یک دستور کلی در این آیه به مؤمنین گوشزد شده که هرگز در مورد كارى نگو من بعداً آن را انجام می‌دهم 《وَلا تَقُولَنَّ لِشَیْء إِنِّی فاعِلٌ ذلِکَ غَداً》 ◽️⇦ بلکه کمی آینده نگر باش و بگو مگر اینکه خدا بخواهد ان‌شاءالله حداقل فایده این کار علاوه بر اینکه خود را در مقابل خداوند متعال خاضع نشان می‌دهیم آن است که اگر بر فرض در تحقق آن فعل تلاش نمودیم اما به هر دلیل ممکن نشد که آن را انجام دهیم خُلف وعده و یا دروغی از ما سر نزده زیرا تحقق آن فعل را مشروط به خواست و اراده خداوند متعال نموده بودیم 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚📚 سوره آیه ۲۵ 🌿 وَبَشِّرِ الَّذِين آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقاً قَالُواْ هَـذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُواْ بِهِ مُتَشَابِهاً وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (25) ترجمه : وكسانى را كه ایمان آورده وكارهاى شایسته انجام داده اند، مژده بده كه برایشان باغهایى است كه نهرها از پاى (درختان) آن جارى است، هرگاه میوه اى از آن (باغها) به آنان روزى شود، گویند: این همان است كه قبلاً نیز روزى ما بوده، در حالى كه همانند آن نعمت ها به ایشان داده شده است (نه خود آنها) و براى آنان در بهشت همسرانى پاك و پاكیزه است و در آنجا جاودانه اند. ❇️ در قرآن، معمولاً ایمان و عمل صالح در كنار هم مطرح شده است، ولى ایمان بر عمل صالح مقدم قرار گرفته است. آرى، اگر اتاقى از درون نورانى شد، شعاع این نور از روزنه و پنجره ها بیرون خواهد زد. ایمان، درونِ انسان را نورانى و قلب نورانى، تمام كارهاى انسان را نورانى مى كند. بركات ایمان و عمل صالح بسیار است كه در آیات قرآن به آنها اشاره شده است. 🔶 مژده و بشارت همراه با هشدار و اخطار (در آیه قبل) یكى از اصول تربیت است. «فاتقوا النار... وبشّر الذین آمنوا...» 🔶 ایمان قلبى باید توأم با اعمال صالح باشد. «آمنوا وعملوا الصالحات» 🔶 انجام همه ى كارهاى صالح وشایسته، كارساز است، نه بعضى از آنها. «عملوا الصالحات» («الصالحات» هم جمع است وهم (الف ولام) دارد كه به معناى همه كارهاى خوب است.) 🔶 كارهاى شایسته و صالح، در صورتى ارزش دارد كه برخاسته از ایمان باشد، نه تمایلات شخصى و جاذبه هاى اجتماعى. اوّل «آمنوا» بعد «عملوا الصالحات» 🔶 به آنها که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند بشارت ده که براى آنها باغ هائى از بهشت است که نهرها از زیر درختانش جریان دارد (وَ بَشِّرِ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنّات تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الأَنْهارُ).طراوت از آن باغى است که همیشه آب در اختیار دارد، آب هائى که متعلق به خود آن است و هرگز قطع نمى شود، خشکسالى و کمبود آب آن را تهدید نمى کند و چنین است باغ هاى بهشت. 🔶 محرومیت هایى كه مؤمن به جهت رعایت حرام و حلال در این دنیا مى بیند، در آخرت جبران مى شود. «رزقوا» 🔶 آشنایى با سابقه ى نعمت ها، بر لذّت كامیابى مى افزاید. «رزقنا من قبل» هنگامى که میوه هاى بهشتى را براى دومین بار براى آنها مى آورند مى گویند: این همان میوه اى است که قبلاً خوردیم، ولى هنگامى که آن را مى خورند مى بینند، طعم جدید و لذت تازه اى دارد! فى المثل سیب و انگورى را که در این دنیا مى خوریم در هر مرتبه همان طعم قبل را احساس مى کنیم، ولى میوه هاى بهشتى هر چند ظاهراً یک نوع بوده باشند هر بار، طعم جدیدى دارند، و این از امتیازات آن جهان است که گوئى تکرار در آن نیست!. 🔶 همسران بهشتى نیز پاكیزه اند. «ازواج مطهّرة» از امام صادق علیه السلام درباره ى ازواج مطهّره سؤال شد، فرمودند: همسران بهشتى آلوده به حیض و حدث نمى شوند. 🔰 بهشتى دو نوع هستند: الف: یكى العین كه همچون لؤلؤ و باكره هستند و در همان عالم آفریده مى شوند. «أنشاناهنّ إنشاء» ب: مؤمن دنیایى كه با چهره اى زیبا در كنار همسرانشان قرار مى گیرند. «ومن صلح من ابائهم و أزواجهم» 🔶 یکى از اشکالات نعمت هاى دنیا این است که انسان در همان حال که داراى نعمت است، فکر زوال آن را مى کند و خاطرش پریشان مى شود، و به همین دلیل، هرگز این نعمت ها نمى تواند آرامش آفرین گردد، اما نعمت هاى بهشتى چون جاودانى است و فنا و زوالى براى آن نیست از هر جهت کامل و آرام بخش است، لذا در پایان آیه مى فرماید: مؤمنان جاودانه در باغ هاى آن خواهند بود (وَ هُمْ فیها خالِدُونَ). 🌱 https://eitaa.com/arg351qurantafsirnoor_ir