eitaa logo
نشریه فرهنگی تحلیلی آرمان گرا
122 دنبال‌کننده
949 عکس
149 ویدیو
26 فایل
به دنبال آرمانگرایی هستیم یکی از چیزهائی که ما از دانشجوها توقع داشتیم ؛ بنده هم اصرار داشتم که این حالت در دانشگاه زنده بماند ، مسئله‌ی آرمان‌گرائی است . امام خامنه ای -رمضان 1433 @arman_gera
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️مخالفان گشت ارشاد هم موافقند... ⭕️یک گفت وگوی ساده ✍️محسن مهدیان( فعال رسانه‌ای) وقتی اسم گشت ارشاد می‌آید، چه تصویری در ذهنتان تداعی می‌شود؟ احتمالا چند برخورد خشن ناجا. حالا برای یک‌بار هم که شده اختیار ذهنتان را به‌دست بگیرید و اجازه ندهید آنچه رسانه‌ها برایتان ساخته‌اند تداعی شود. این‌بار منطقا ضرورت گشت ارشاد را ارزیابی کنید. یقین دارم مخالف‌ترین‌ها نیز موافقند. اجازه دهید با آرامش استدلال کنیم. 🔹به عزیزی که بسیار از دست گشت ارشاد عصبانی بود گفتم اگر کسی برهنه به خیابان بیاید مشکلی ندارید؟ گفت حتما مشکل دارم. گفتم چرا؟ گفت بالاخره یک حدی وجود دارد. همه جای دنیا این حد را پذیرفته‌اند. گفتم ممنون و پایان استدلال؛ پس تو هم با گشت ارشاد موافقی. همین که معتقدی از یک جا به بعد باید قهریه وارد شود پس گشت ارشاد ضروری است. 🔹این همانی است که برخی به غلط می‌گویند حجاب اجباری. حال آنکه الزام قانونی است که به قول شما در همه ‌جای دنیا نیز وجود دارد. 🔹اما احتمالا سر اندازه آن اختلاف باشد. به‌نظرت شما باید مرز حجاب را تعیین کنی یا من یا دین؟ گفت هیچ‌کدام؛ عرف. گفتم عرف چیست؟ عرف کی؟ عرف کجا؟ مثلا عرف گاوپرست‌ها خوبه یا عرف سکولارها یا عرف لاابالی‌ها؟ گفت عرف مردم جامعه. گفتم قبول داری اکثریت مردم ما مسلمانند؟ گفت بله. گفتم قبول داری حجاب جزئی از دین است؟ تأیید کرد. گفتم پس اگر قرار بر رجوع به عرف هم باشد، عرف دیندارها ملاک است. ضمن اینکه رجوع به عرف هم درون دین است و امضای فقیه می‌خواهد و اینطور نیست که هرکس بگوید عرف چنان و چنین است. 🔹گفت واقعا فکر می‌کنی گشت ارشاد در باحجاب کردن مردم مؤثر بوده است؟ گفتم سؤالت غلط است. این اشتباه رایجی درباره گشت ارشاد است. گشت ارشاد برای صیانت از قانون است نه ایجاد حجاب. مثل پلیسی که برای عبور از چراغ قرمز جریمه تعیین می‌کند. هدف اصلی حفظ نظم شهر است. واگرنه ممکن است یکی بگوید صرفا با زور جریمه که کسی منظم نمی‌شود. 🔹گفت یعنی تو با خشونت گشت ارشاد موافقی؟ گفتم حتما نیستم. ولی عملکرد گشت ارشاد را از دریچه چند فیلم تقطیع شده رسانه‌های مغرض نمی‌بینم. ضمن اینکه خطا را اصلاح می‌کنند نه اینکه منکر اصل ماجرا شوند. 🔹گفت حالا همه‌چیز این مملکت درست شده و فقط حجاب مانده است؟ گفتم من هم مثل تو معتقدم باید همه بخش‌ها تقویت شود. ولی اگر دولت نتوانست تورم را کنترل کند پلیس هم باید از تخلفات راهنمایی و رانندگی بگذرد؟ 🔹گفت با همه این حرف‌ها حجاب اولویت نیست. گفتم این یکی را موافقم. اما خواهش می‌کنم دقیق ببین. جریانی که تشویق به آتش زدن بانک‌ها و شکستن شیشه ماشین‌ها و بستن راه مردم می‌کرده است امروز به چوب بستن حجاب را تشویق می‌کند. چرا؟ ماجرا چیست؟ همانها که سال‌ها برای کوچک شدن سفره مردم، راهزن‌های قداره‌کش جهانی را با سوت و کف همراهی می‌کردند و صله مزدوری و نشان بردگی جور می‌گرفتند، حالا برای برهنگی بیشتر جایزه تعیین کردند. روشن نیست که هدف اصلی حجاب نیست؟ بله حق داری. حجاب اولویت اول ما نیست؛ اما ظاهرا اولویت اول شیطان کثیف شده است. 🔸به همین دلیل معتقد به ارتقای گشت ارشادم. گشت ارشاد تا دیروز غفلت‌ها را تذکر می‌داد اما این‌بار باید جبهه جدیدی را هدف بگیرد. ما فراتر از گشت ارشاد فرهنگی، نیازمند گشت ارشاد امنیتی هستیم که برای به‌هم زدن نظم عمومی و شکستن قانون و اراده حداکثری مردم، آدم اجیر می‌کند تا چهارشنبه‌های سیاه را بسازد.
🔴 یا ؟ ✍️ دکتر حسین سوزنچی ❇️اصل مسئله حجاب و موضع نظام در قبال آن، چندان دشوار نیست؛ اما و ، باعث شده بعنوان یک سوال مشکل جلوه کند. باواضح ساختن صورت مساله، پاسخی منطقی برای آن ارائه، و نشان می‌دهیم که چگونه طرح غلط آن می‌تواند کاری کند که برخی با مقدمات صحیح، به نتیجه غلط برسند! ✳️برای ساده شدن استدلال، مطلب در چند بند به تفکیک ارائه می‌شود: 1️⃣آیا اسلام حکم خاصی در مساله پوشش زنان دارد؟ ⬅️پاسخ این مسئله بقدری آشکار است که امروز حتی دشمنان اسلام هم، نوع حجاب زنان را مهمترین علامت مسلمانی زنان می‌دانند و به همین جهت با آن چنین مخالفت می‌کنند. 2️⃣آیا این حکم اسلام، یک حکم شخصی برای زنان است یا یک حکم اجتماعی؟ ⬅️اساسا قوانین حجاب در اسلام، ناظر به حضور زن در مقابل نامحرم است نه در حریم خصوصی خود، یعنی ناظر به حضور زن در مجامع عمومی است؛ پس سنخ این حکم، یک حکم اجتماعی است، نه یک حکم شخصی و مربوط به حریم خصوصی. 3️⃣آیا مسئله پوشش افراد در مجامع عمومی، جزء مباحث «حقوق مدنی» محسوب می‌شود که مشمول یک قانون الزام‌آور اجتماعی باشد یا خیر؟ ⬅️پاسخ این هم بحثی ندارد. قطعا این مسئله در زمره حقوق مدنی است و ساده‌ترین شاهد آن هم این است که تمامی جوامع در قبال این مساله، قانون دارند: الف)مثلاً کاملا برهنه ظاهر شدن در اماکن عمومی، در تمام کشورها ممنوع است و مقداری از پوشش در تمام جوامع برای زن و مرد الزامی است که البته در جوامع مختلف، درباره این مقدار اختلاف نظر دارند. ب) تصویب قوانین علیه حجاب در کشورهای اروپایی، شاهد مهمی است که حتی جوامع سکولار هم مساله حدود پوشش را جزء مباحث حقوق مدنی و قابل قانون‌گذاری می‌دانند. 4️⃣در یک نظام اسلامی، آیا حقوق و قوانین مدنی باید تابع احکام اجتماعی اسلام باشد یا خیر؟ ⬅️اساسا اسلامی بودن یک نظام و حکومت، معنایی جز این نمی تواند داشته باشد که آن حکومت درصدد پیاده کردن احکام اسلام باشد و این مطلبی است که در اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی بدان تصریح شده است: «اصل چهارم: کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی،اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید براساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر برعهده فقهای شورای نگهبان است.» ⭕️با این مقدمات، تردیدی نمی‌ماند که *نظام جمهوری اسلامی موظف است قانون حجاب در اسلام (که جزء احکام واضح و متفق‌علیه مسلمانان است) را که یک قانون مدنی برای پوشش زنان است به عنوان یک قانون رسمیت بشناسد و در اجرای آن بکوشد.
💢پیام پنهان در نحوه معارضه منافقین با حجاب 🔹معارضه با حجاب، همواره در دستور زرسالاران یهودی (صهیونیسم)، سرمایه سالاری جهانی (کاپیتالیسم/لیبرالیسم) و حلقه های ماسونی بهائیت قرار داشته است. تلقی آنها این است که یکی از راه های شکستن مقاومت هر ملتی در برابر سلطه گری و بهره کشی، شکستن فرهنگ عفاف است، و از لوازم حیا زدایی و بی عفتی، حجاب زدایی است. ♦️نتانیاهو، شهریور ۱۳۸۱ گفته بود: "آمریکا می‌تواند با پخش سریال‌های شبکه فاکس در ایران که افراد زیباروی جوان را در وضعیت‌های متنوعی از نشان می‌ دهند که زندگی‌های فریبنده و مادی‌گرایانه دارند و رابطه‌های بی قید جنسی برقرار می‌کنند، یک انقلاب را موجب شود. این سریال‌ها واقعاً براندازانه هستند". 🔹این مافیای جهانی، از چند شبکه نیابتی علیه ایران استفاده می کند. جریان ضد دینی بهائیت در راس این شبکه است و دو طیف دیگر، ذیل این شبکه تعریف می شوند که با وجود تفاوت های ظاهری، ویژگی مشترک دارند؛ ♦️یکی "سازمان مجاهدین خلق" و کانال ها و اکانت های وابسته به آن؛ و دوم، بخشی از اصلاح طلبان. اولی در ایران به عنوان "نفاق قدیم" و دومی، به عنوان "نفاق جدید" باز تعریف می شوند. 🔹چرا هر دو هر دو گروه نیابتی، در موضوع معارضه با حجاب به عنوان "منافق" معرفی شده اند؟ این دو گروه بی صداقت و دو دوزه باز، همواره میان "احکام اسلامی و وطندوستی" از یک طرف، و اباحیگری و وطن فروشی" از طرف دیگر، در تردّد بوده اند. هر جا ممکن شد، هنجار شکنی کردند و هر جا نتوانستند، نقاب به چهره زدند. ♦️کانال ها و رسانه ها و اکانت های وابسته به سازمان منافقین، ماموریت دارند در کنار بهائیت و سلطنت طلبان و...، با حجاب اسلامی به هر طریق که می توانند ستیزه جویی کنند. 🔹آنها در موضوع انهدام خانواده ها در سازمان پیشقدم بودند و دستور طلاق همسران از سوی رجوی صادر شد. اما در ادامه، برخی از همان زنان، به عنوان بردگان جنسی، به حرمسرای شخصی رجوی منتقل شدند! ♦️پیش از آن هم، مهدی ابریشمچی (دیگر عضو مرکزیت سازمان) مجبور شده بود همسرش مریم قجر عضدانلو را طلاق دهد تا زن مسعود رجوی شود! ابعاد دامنه دار بی عفتی در سازمان، بیش از چند جلد گزارش مستند را شامل می شود 🔹با این همه، و در حالی که سازمان مامور به تردید افکنی علیه حجاب است، زنان سازمان و خود مریم رجوی با روسری و حجاب در انظار عمومی ظاهر می شوند. چرا سازمان منافقین و منافقین جدید (طیفی از اصلاح طلبان) با حفظ حجاب ظاهری، در رسانه ها علیه حجاب فضا سازی می کنند؟ ♦️چرا کمپین "من با حجابم، اما با حجاب اجباری مخالفم" راه می اندازند؟ آنها با وجود حملات سنگینی که طی دو دهه اخیر علیه دینداری و به ویژه حجاب انجام شده، اطلاع دقیق دارند که اکثریت قاطع ملت ایران، به حجاب و عفاف وفادارند و در کنار حکم دین، از نظر تجربی و عقلی هم بی حجابی را موجب آسیب به خود و خانواده و جامعه می دانند. ♦️از نگاه اکثریت مردم، کسی که حجاب را کنار می گذارد، وارد منطقه پر خطر برای خود و خانواده و دیگران می شود. حتی بسیاری از آنها که در زندگی مجردی، مراعات لوازم عفاف را نکرده اند، هنگام انتخاب همسر، فرد دارای حجاب و عفاف را بر فرد لا قید ترجیح می دهند. 🔹منافقین قدیم و جدید، اگر آن چنان که در تبلیغات وانمود می کنند، واقعا جامعه ایرانی را بریده از فرهنگ عفاف و حجاب می دانستند، ناچار نبودند در ظاهر، مراعات حجاب را بکنند و ضمنا، با الزام آن مخالفت بورزند. ♦️ادعای موافقت شخصی با حجاب و مخالفت با الزام عمومی آن، مانند این است که کسی بگوید قواعدی مانند "ایستادن پشت چراغ قرمز، رعایت سقف سرعت و عدم انحراف به راست در جاده دو طرفه" را "باور/ قبول" دارد، اما با الزام و اجبار عمومی آن در حین رانندگی مخالف است!
دو تا خانم از آشنایان نصف روز وقت گذاشتند رفتند میدان هفت تیر و هفت حوض مانتوی مناسب پیدا نکردند. عصبانی. بهم گفتند دستت به مسئولین می رسد بگو اینجا را درست کنید گشت ارشاد اتوماتیک کارش کم می شود. این تولیدات برای کدام جامعه است؟ این هم حرف و ایده ای 🗣عبدالله گنجی
مثل یک چشم‌انتظاری طولانی... مثل یک قرار دسته‌جمعی... مثل یک غمِ مشترک... روزها را شمردیم... بغض‌مان را خوردیم... گویی زنده شدیم و مُردیم... و حالا... دارد این شورِ شیرین... از راه می‌رسد! غم داشتیم... گفتیم حسین! کم آوردیم... گفتیم حسین! ازپا افتادیم... گفتیم حسین! و تو دست‌مان را گرفتی! حالا نوبتِ ماست! مُحَرَّم از راه می‌رسد و... چقدر خداخدا کردیم تا ببینیمش! چقدر دل‌مان می‌خواهد... وقتی نام تو را می‌شنویم... وقتی در روضه هستیم... وقتی پیراهنِ مشکی به تن داریم... اجل، رخصت دهد و... ما به دیدارت بیاییم! مُحَرَّم از راه می‌رسد و... ما با قربانت می‌رویم! این ناقابل را از من... از ما... قبول کن! از عشق گفتن و از عشق شنیدن است!
💢هر کس که زده خوب کرده! 🔹آقای مرندی! در این سالها، آنها حاج قاسم را زدند، شهید فخری‌زاده را، صیاد خدایی را و.... بارها در نطنز و کرج و فردو و پارچین خرابکاری کردند.‌ برجام آسیب ندید! حالا شما نگرانی زدن سلمان رشدی ملعون طراحی آنها برای تخریب توافق بالقوه بوده باشد؟اینهمه عطش برای احیای برجام واقعا عجیبه 🔹نکند برجام و توافق را اصل کرده‌اید و همه چیز را نسبت به آن می‌سنجید؟! این کار را قبل‌تر از شما کرده بودند، نتیجه‌اش را هم مردم دیدند.این موضع شما، برای مذاکره هم خوب نیست و شما را نیازمند توافق نشان میدهد! زدن آن ملعون چه خودشان زده باشند چه کار یک انسان آزاده باشد، مبارک است. «محسن مقصودی»
💐در زلال اندیشه امام خمینی ره سخنرانی امام در جمع اعضای ستاد انقلاب فرهنگی (اصلاح دانشگاه ها) (http://www.imam-khomeini.ir/fa/C207_43162/_%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA_%D9%88_%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA_%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%88_%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85%E2%80%8F%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87)‏‏زمان: 16 تیر 1359 / 24 شعبان 1400‏ ‏‏مکان: تهران، جماران‏ 🔴‏‏موضوع: اهمیت و ضرورت پاکسازی و سالم سازی دانشگاه‏ ‏‏حضار: اعضای ستاد انقلاب فرهنگی‏ 🎋 ... من امیدوارم که موفق باشید و همۀ گروهها با شما همراهی بکنند؛ از دولت گرفته تا‏‎ ‎‏رئیس جمهور، تا دولتی که بعد می آید، همۀ اینها، همراهی بکنند. اگر دانشگاه درست‏‎ ‎‏بشود، این مملکت درست می شود. مرکز همۀ فسادها و صلاحها دانشگاههاست و لهذا‏‎ ‎‏آن چیزی ‏‏[‏‏است‏‏]‏‏ که مطمح نظر خارجیها بوده است همیشه (http://www.imam-khomeini.ir/fa/C207_43162/_%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA_%D9%88_%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA_%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%88_%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85%E2%80%8F%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87). آنها حوزه های علمیه را‏‎ ‎‏نتوانستند تا حالا منحرف کنند. اخیراً شاید یک خرده پیدا شده؛ اما در طول‏‎ ‎‏مدت نتوانستند منحرفشان کنند. دانشگاه را مرکز تبلیغات قرار داده بودند و انحرافات؛‏‎ ‎‏می کشیدند به آن طرف، یا به این طرف. مهم این است در دانشگاه امروز. و البته در‏‎ ‎‏تحصیلات هم، همان طور که طرح دادید، باید ‏‏[‏‏طوری‏‏]‏‏ باشد که ان شاءالله در آن‏‎ ‎‏چیزهایی که ما احتیاج داریم بشویم ولو در یک مدت طولانی. ‏‎ ❇️ ... ما می خواهیم یک چیزی درست کنیم که خودمان باورمان بیاید که ما دانشگاه داریم؛‏‎ ‎‏غرب بپسندد این را یا نپسندد، روشنفکر بپسندد این را یا نپسندد. ما خودمان باید برای‏‎ ‎‏خودمان کار بکنیم. که یک کاری بکنیم که یک گروهی بپسندد این را، یا‏ ‎‏ما را تأیید بکند؛ . ⭕️ ما باید برای خدا کار بکنیم؛ باید و آن کاری است که برای کشور ما مفید باشد و برای ملت ضعیف ما مفید باشد،‏‎ ‎‏برای مستضعفین این ملت مفید باشد، هر که هر چه می خواهد بگوید. ❇️ ما دنبال این نباشیم‏‎ ‎‏که ـ فرض کنید ـ برای من یک کسی بکشد یا کف بزند. دنبال این چیزها ما نباید‏‎ ‎‏باشیم. دنبال این باشیم که این دانشگاه را خوب درست کنیم؛ ولی بعدش مورد هم‏‎ ‎‏[‏‏قرار بگیریم‏‏]‏‏ هم بشنویم، باشد. وقتی مان را ادا کردیم، هر کس هر چه‏‎ ‎‏می خواهد بگوید. 🎋 . بسیاری از اشخاص را من‏‎ ‎‏می بینم که ولو عقیده شان به بعضی مسائل نباشد، لکن بر خلاف عقیده شان یک چیزی را‏‎ ‎‏می گویند برای ایقاع‎‏ وجاهت بین طبقۀ روشن‏‏[‏‏فکر‏‏]‏‏؛ این یک مسئله ای است؛ یک‏‎# ‎‏اشتباه است. ما باید فکر این معنا باشیم که چی برایمان مفید است. برای این ملت ضعیفی‏‎ ‎‏که عقب مانده است، کوشش کردند برای عقب ماندنش، چی برای این مفید است. که این را جبران کرد.
photo_2022-08-22_12-01-22.jpg
100.8K
📕جوان باید دستش از رها نشود؛ کتاب بخواند، همه جورش را بخواند، در همین دوره‌ی جوانی بخواند. این ذخیره‌ی حافظه را که بی‌نهایت دارای ظرفیت است، هرچه می توانید، در دوره‌ی جوانی پر کنید. 📕ما هرچه در جوانی در حافظه انباشتیم، امروز موجود است؛ هرچه در دوران پیری - که بنده همین حالا هم با همه‌ی گرفتاری‌ها، بیش از جوانها مطالعه می کنم - به دست می‌آوریم، ماندگاری ندارد. الان شما جوانید. این منبع قیمتىِ ارزشمند را از اطلاعات ارزشمند، از آگاهی‌های مفید و لازم در زمینه‌های مختلفی که برای تبلیغ به آنها احتیاج دارید، هرچه می توانید، انباشته کنید؛ از این استفاده خواهید کرد. ⭕️امام خامنه ای ١٣٩١/٧/٩
🔹در مثل مناقشه نیست. مقتدا صدر هم سابقه درخوری ندارد. ♦️هنگامی که طلحه الخیر صحابی پیامبر (ص)، به خاطر ریاست طلبی با امیر مومنان(ع) در افتاد، امویان دورش جمع شدند و تا می توانستند سواری گرفتند و امر را برای برخی عوام مشتبه کردند. 🔹آخر سر، طلحه هم با تیر هم اردوگاهی اش مروان بن حکم از پا درآمد و هنگام مرگ گفت "خون هیچ بزرگی مقل من به هدر نریخت"! ♦️بقایای حزب بعث و داعش (و از آنها بالاتر سرویس های غربی/عبری/عربی) تا حد ممکن از مقتدا صدر سواری می گیرند، هر وقت هم تاریخ مصرفش تمام شد، خلاص! 🔹صدر در اتفاقات عراق، بیشتر بازیچه کاظمی و بقایای رژیم صدام و دیگران است تا بازی گردان. او قرار بود امکان انتخاب نخست وزیری مستقل به جای کاظمی را در پارلمان به هم بزند اما به خاطر هوشیاری و همدلی و هماهنگی جریان های شیعه، ناکام ماند. ♦️ ایجاد آشوب در پوشش حمایت از مقتدا صدر، از شکست نقشه بازیگردان های پشت سر باند صدر حکایت می کند؛ به ویژه این که احتمال انتخاب نخست وزیر جدید قوت گرفته و از آن سو، بیانیه آیت الله سید کاظم حائری، برای حامیان دغلباز مقتدار صدر گران تمام شده است. 🔹جریان وابسته و مزدور غرب، هر جا که در بازی انتخابات و دموکراسی کم می آورد، ماموریت دارد زیر میز بزند و بی ثباتی و آشوب بر پا کند.
🔴 است ✳️حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه : شورای بانکی حوزوی، چهار بار جلوی طرح بانکداری مجلس را گرفته است/ خلق پول، فعالیت‌های ربوی و بنگاهداری باید در طرح بانکداری حل شود 📌🔔اگر حل نشود مشکلات اصلی نیز حل نمیشود. این حیله‌ها بر اساس نظر فقهی مراجع از جمله امام و رهبری است و باید در قانون به صراحت بیاید. ❇️مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه یادآورشد: بانک‌ها از دو طریق خلق پول میکنند. نخست از طریق جمع آوری سپرده‌های مردم در بانک‌ها است. یعنی بانک‌ها چند ماهه در یک فرایند اقتصادی میتوانند ۱۰۰ میلیون سپرده مردم را به ۵۰۰ میلیون مبدل کنند و از این منبع به مردم وام پرداخت کنند و از منابع آن بهره‌مند شوند. راه دوم، خلق پول از «هیچ» است. بانک‌ها میتوانند حساب اشخاص حقیقی و حقوقی را هزاران میلیارد تومان شارژ کنند و این پول به عنوان دارایی و ملک بانک‌ها به حساب میآید. در واقع بانک‌ها بدون هیچ فعالیت اقتصادی موثر میتوانند هزاران میلیارد تومان به عنوان خلق پول، صاحب ملک و دارایی شوند. یوسفی تصریح کرد: رهبری معظم انقلاب نیز در این زمینه فرمود، باید جلوی خلق پول توسط بانک‌ها که کار غلط و اشتباهی است گرفته شود. نمی‌شود قانونی پس از چهل سال در این کشور مصوب شود، ولی تکلیف خلق پول مشخص نشود. ‌آیت‌الله مکارم شیرازی خلق پول را حرام، اکل مال به باطل، قمار و اضرار اعلام کردند. وی افزود: جلوگیری از خلق پول توسط بانک‌های غیردولتی و انحصار خلق پول در بانک مرکزی بر اساس نیاز بخش واقعی اقتصاد، عدم اضرار به ثروت مردم، توزیع منافع خلق پول در راستای منافع مردم باید باشد. مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین بحرینی در آن جلسه‌‌ای که با ایشان داشتیم، تعریفی از بانک بر اساس مبانی نظام سرمایه داری ارایه دادند که ما بر اساس مبانی نظام اقتصادی اسلامی آن را قبول نداریم. وی بیان میکند که بانک، همزاد خلق پول است که ما بر این تعریف نقد کامل داریم. بانک بر اساس نظام سرمایه داری همزاد رباخواری و خلق پول است. ما تعریف خود را بر اساس مبانی اسلامی داریم و بر اساس آن، مدل ارایه دادیم و قانون آن را نیز نوشتیم. ما میگوییم بانک نهادی است که وظیفه‌اش ارایه خدمات پولی و تجهیز منابع پولی و مالی مردم و تخصیص آن به بخش واقعی اقتصاد است. این تعریف با رباخواری و خلق پول همزاد نیست. وی افزود: اگر پس از چهل سال بخواهیم اصلاح قوانین بانکی را بدون تحول اساسی در این حوزه داشته باشیم، قطعا به نتیجه نمی‌رسیم. در زمینه بنگاه داری باید گفت که بانک‌ها از منابعی که از طریق خلق پول و از مردم جمع میکنند زمین، سکه، ارز و ملک میخرند و میفروشند و باعث گرانی همه عرصه‌ها میشوند. حتی اگر بانک‌ها از خلق پول و منابع در اختیار نیز بخواهند برای بخش واقعی اقتصاد استفاده کنند و به تولید واقعی بپردازند باز جایز نیست، زیرا بانک‌ها با منابعی که از خلق پول و از طریق مردم تجهیز می‌کنند باعث تمرکز ثروت و دارایی میشوند و همه چیز را به انحصار خود در میآورند و باعث شکاف درآمدی میشوند. اگر این دو یعنی شکاف درآمدی و انحصار دارایی صورت گیرد، فقر در جامعه نهادینه میشود و امکان رفع فقر وجود نخواهد داشت. مقام معظم رهبری تاکیدات مهم بر دوری بانک‌ها از بنگاهداری دارند، ولی متاسفانه توجهی به این مسئله نمیشود. ‌آیت‌الله جوادی آملی بیان کردند که ثروت جامعه باید چون خون در رگ‌های کل جامعه جاری شود و نباید پول، ثروت و دارایی جامعه محل جولان بانکها شود.