بادها عطر خوش سیبِ تنش را بردند
زخم ها لاله ی باغ بدنش را بردند
نیزه ها بر عطشش قهقهه سر مى دادند
خنده ها خطبه ی گرم دهنش را بردند
این عطش یوسف معصوم کدامین مصر است
که روى نیزه بوى پیرهنش را بردند؟
تا که معلوم نگردد ز کجا مى آید
اهل صحراى تجرّد کفنش را بردند
دشنه ها دور و بر پیکر او حلقه زدند
حلقه ها نقش عقیق یمنش را بردند
چهره ها یا همه زردند وَ یا نیلى رنگ
شعله ها سبزى رنگ چمنش را بردند
بت پرستان ز هراس تبر ابراهیم
جمع گشته تبر بت شکنش را بردند
بادها سینه زنان زودتر از خواهر او
تا مدینه خبر سوختنش را بردند
یوسف، آهسته بگوئید نمیرد یعقوب
گرگ ها زوزه کشان پیرهنش را بردند
«حضرت استاد سیّد رضا جعفری (حفظه اللّه)»
#شعر
#روضه
#امام_حسین
@Arshiv_Gholam
🔰عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السّلام):
🔻أَ لَا أُقْرِئُكَ وَصِيَّةَ فَاطِمَةَ (علیها السّلام)؟
🔸قَالَ قُلْتُ بَلَى،
🔹قَالَ فَأَخْرَجَ حُقّاً أَوْ سَفَطاً فَأَخْرَجَ مِنْهُ كِتَاباً، فَقَرَأَهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، هَذَا مَا أَوْصَتْ بِهِ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) أَوْصَتْ بِحَوَائِطِهَا السَّبْعَةِ الْعَوَافِ وَ الدَّلَالِ وَ الْبُرْقَةِ وَ الْمِيثَبِ وَ الْحَسْنَى وَ الصَّافِيَةِ وَ مَا لِأُمِّ إِبْرَاهِيمَ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (علیه السّلام)، فَإِنْ مَضَى عَلِيٌّ فَإِلَى الْحَسَنِ فَإِنْ مَضَى الْحَسَنُ فَإِلَى الْحُسَيْنِ فَإِنْ مَضَى الْحُسَيْنُ فَإِلَى الْأَكْبَرِ مِنْ وُلْدِي، شَهِدَ اللَّهُ عَلَى ذَلِكَ وَ الْمِقْدَادُ بْنُ الْأَسْوَدِ وَ الزُّبَيْرُ بْنُ الْعَوَّامِ، وَ كَتَبَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ.
📜الكافي، ج7، ص 48
#حدیث
#الکافی
#امام_باقر
@Arshiv_Gholam
⚡️سالم بن أبى الجعد گويد كه على (علیه السّلام) براى قاريان قرآن دو هزار (دينار يا درهم) مقرّر مىفرمود و پدر من يكى از قاريان بود.
ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي
📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 49
#کتاب
#الغارات
#ابراهیم_بن_هلال_ثقفی
@Arshiv_Gholam
من عشق تو را از پدرم یاد گرفتم
کار پدران را پسران یاد بگیرند🌹
«علی اکبر لطیفیان»
#شعر
#مناجات
#روضه_روز
@Arshiv_Gholam
🔰احتجاج عمرو بن عاص بر معاويه به حديث غدير:
💥خطيب خوارزمى حنفى، در كتاب «المناقب» ص ۱۲۴ نامهاى را ذكر نموده كه معاويه به عمرو بن عاص نوشته و ضمن آن نامه او را در جنگ صفين به يارى خود ترغيب نموده، و سپس نامهاى را از عمرو ذكر كرده كه به معاويه جواب داده و قريباً در شرح احوال عمرو بن عاص به هر دو نامه إطّلاع و وقوف خواهيد يافت، و از جمله مطالب نامه عمرو در جواب به معاويه اين جمله است:
🔻و امّا آنچه را كه به أبى الحسن (على عليه السّلام) برادر و وصىّ رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) داير به ستم نمودن آن جناب و رشك بردن او بر عثمان نسبت دادى و صحابه را فاسق ناميدى و چنين پنداشتى كه او آنها را وادار به كشتن عثمان نمود، اين مطلب خلاف واقع و پنداشتن آن گمراهى است.
🔘واى بر تو اى معاويه! آيا ندانستى كه أبوالحسن جان خود را در راه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) بذل نمود و در فراش او خوابيد؟؟ و او در اسلام و هجرت بر سايرين سبقت دارد و رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) درباره او فرمود:
«على از من است و من از على هستم، و او از من به منزله هارون است از موسى، جز آنكه پس از من پيغمبرى نيست»،
🔹و درباره او در روز غدير خم فرمود:
«من كنت مولاه فعلى مولاه، اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله».
علّامه عبدالحسین أمینی
📖ترجمه الغدیر، ج۲، ص ۶۸ و ۶۹
#کتاب
#الغدیر
#علامه_امینی
@Arshiv_Gholam
🔰در ادامهی آداب حجّ...
4⃣ الرّابع اينكه مهما أمكن سعى در حلّيّت خرجى خود بنمايد و زياد بردارد و از انفاق مضايقه ننمايد، زيرا كه انفاق در حجّ انفاق در راه خدا است. چرا بايد انسان دلگير باشد از زيادى خرج؟ بهترين توشهها را بردارد و زياد بذل نمايد كه درهمى از او در احاديث أهلبيت (سلام اللّه عليهم أجمعين) به هفتاد درهم است.
🔻أزهد زهّاد أعنى سيّد سجّاد (سلام اللّه عليه) وقتى كه حجّ مىفرمودند از قبيل بادام و شكر و حلويات و سويق برمىداشتند.
💠 بارى از جمله سعادت شخص است اگر در اين سفر چيزى از او بشكند يا تلف شود يا دزد ببرد يا مصارف او زياد شود، بايد كمال ممنونيت را داشته، بلكه شاد باشد؛ زيرا كه همه اينها بر ميزبان است در ديوان أعلى ثبت است به أضعاف مضاعف تلافى خواهند كرد.
نمىبينى اگر كسى تو را به ميهمانى به خانه خود بطلبد و در أثناء راه صدمه بر تو وارد آمده باشد اگر ميزبان بتواند مهما أمكن جبران آن را متحمل مىشود؟ چونكه خود طلبيده با اينكه لئيم است و عاجز.
🌻فكيف ظنّك بأقدر القادرين و أكرم الأكرمين. حاشا و كلّا از كرم او كه كمتر از عرب باديهنشين باشد نعوذ باللّه من سوء الظّنّ بالخالق.
و صدق اين مقاله بر كسى واضح است كه ميان اعراب باديهنشين گرديده و ديده باشد.
📜تذكرة المتقين، ص 52 و 53
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
داشتن ها را کسی با یک خطاب از ما گرفت
بی تعلّق آمدیم و او حجاب از ما گرفت
مهر خوبان را تفضّل کرد بالإجبار داد
ای فدایش آنکه حقّ انتخاب از ما گرفت
چون امانت دار برگرداند امانت را به ما
آسمان هر وقت که بارید آب از ما گرفت
نیست دست رد زدن در شان این طبع بلند
هر که در زد خانه ما را جواب از ما گرفت
فطرسیم و سورهی"جبریل" نازل میکنیم
شکّ نکن گفتند اگر موسی کتاب از ما گرفت
مست میگردد هر آنکه می نشیند پیش ما
باغ انگوریم، میخانه شراب از ما گرفت
آه مظلومی ما پشت کسی نفرین نکرد
دشمن ما هم دعای مستجاب از ما گرفت
ای فدای آن کسی که حاجت ما را نداد
در عوض یک عمر اشک بی حساب از ما گرفت
ما به دنبال ثواب این دو رکعت نیستیم
ای به قربان نمازی که ثواب از ما گرفت
با دم گرم تو هم سر، هم دل ما گرم شد
آنقدر که گرمیاش را آفتاب از ما گرفت
ناله پروانهای همسایه را بیدار کرد
بعد از این راحت بخوابد آنکه خواب از ما گرفت
چشمهای خوشبوتر از چشم لب گودال نیست
کشتن تو آب نه بلکه گلاب از ما گرفت
«علی اکبر لطیفیان»
#شعر
#مناجات
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جواد جان🎥
🔰 نوحه خوانی شهید بیطرفان در تشییع جنازه شهید دلآذر (رحمهما اللّه)
#فیلم
#شهادت
#تشییع_جنازه
#شهید_جواد_دل_آذر
#شهید_محمد_بیطرفان
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تربیت فرزندان🎥
🔰 نائب المهدی امام خامنهای (حفظه اللّه)
💠 تربیت تک تک فرزندان یا تربیت محیط خانواده؟
#فیلم
#خانواده
#سخنرانی
#تربیت_فرزند
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥انتخاب همسر🎥
🔰 نائب المهدی امام خامنهای (حفظه اللّه)
💠 معیارهای اسلامی را در نظر بگیرید؟
🔻چرا فقط به ظواهر توجّه میکنید؟
#فیلم
#خانواده
#سخنرانی
#انتخاب_همسر
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥أنا مشتاق🎥
🔰کربلایی حسین بختیاری
🔻أنا محتاج به دعای علی...
#فیلم
#حرم
#نجف
#حسین_بختیاری
#ماه_شعبان
@Arshiv_Gholam
🔰عَنْهُ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السّلام) قَالَ:
🔻إِنَّ رَجُلًا مِنْ بَنِي تَمِيمٍ أَتَى النَّبِيَّ (صلّی اللّه علیه و آله) فَقَالَ أَوْصِنِي، فَكَانَ فِيمَا أَوْصَاهُ أَنْ قَالَ:
«لَا تَسُبُّوا النَّاسَ فَتَكْتَسِبُوا الْعَدَاوَةَ بَيْنَهُمْ».
📜الكافي، ج2، ص 360
#حدیث
#الکافی
#امام_باقر
@Arshiv_Gholam
آنکه از عالم ذر روزی مارا غم داد
غم و شادی جهان را به خدا توأم داد
هر کسی را به طریقی سوی کشتی آورد
به یکی دیگ غذا و به یکی پرچم داد
مشتری ذات خدا بود و فروشنده حسین
جمعِ ما را به خدا داد ولی درهم داد
ما خودیهای حسینیم، نشانش این هست
که با ما آب فرات و به همه زمرم داد
به خدا ما که ندیدیم بگوید احدی
حاجتم را ز حسین خواستم أمّا کم داد!
صدبرابر ز خود فاطمه پس میگیرد
آنکه در بزم عزا آمد و یک درهم داد
از حسن اذن گرفتم که حسینی شدهام
از بقیع آمدم و کرب و بلا را هم داد!
یاربّ این مرد چه مردیست نمیفهمم من
که به دشمن ته گودالِ بلا خاتم داد
«سید پوریا هاشمی»
#شعر
#مدح
#امام_حسین
@Arshiv_Gholam
🔰در ادامهی آداب حجّ...
5⃣ الخامس اينكه بايد خوشخلق باشد و تواضع بورزد از رفيق و مكارى و غيره كوچكى بنمايد، و از لغو و فحش و درشتگویى و ناملائم در حذر باشد.
🔻نه حسن خلق تنها آن است كه اذيتش به كسى نرسد، بلكه از جمله اخلاق حسنه آن است كه از غير تحمّل اذيت بنمايد، بل نه تنها متحمّل شود، بلكه در إزاى او خفض جناح كند.
🔹إلى ذلك يشير قوله فى الحديث القدسىّ كه حاصل آن اينكه رضايت خود را در جفاى مخلوق پنهان كردهام هركه درصدد رضاجوئى از ما است بايد ايذاء غير را متحمّل شود.
📜تذكرة المتقين، ص 53
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
💥سابق بربرى گويد على را ديدم كه زندان كوفه را در نزديكى بازار روغنفروشان وجب به وجب مىساخت.
⚖ و نيز گويد كه در آغاز، زندان كوفه خانهاى نيين بود و زندانيان آن را مىشكافتند و مىگريختند. على (علیه السّلام) آن را از گچ و آجر بنا كرد.
ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي
📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 49
#کتاب
#الغارات
#ابراهیم_بن_هلال_ثقفی
@Arshiv_Gholam
🔰احتجاج عمّار بن ياسر بر عمرو بن عاص در روز صفين سال 37:
🔻نصر بن مزاحم كوفى در كتاب «صفّين» صفحه ۱۷۶ در حديثى طولانى از عمّار بن ياسر روايت نموده كه در روز صفّين خطاب به عمرو بن عاص نمود و گفت:
◽️رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) مرا امر فرمود كه با ناكثين (شكنندگان پيمان) جنگ كنم، و من با آنها (أصحاب جمل، طلحه و زبير و يارانشان) جنگ نمودم، و مرا فرمود كه با قاسطين (منحرفين از طريق حق) رو به رو شوم، و شما آنهائيد و أمّا مارقين (آنها كه از دين بيرون جستند) نميدانم آنان را درك ميكنم يا نه؟
🔸اى أبتر (بلا عقب)، آيا تو نميدانستهاى كه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) درباره على (عليه السّلام) فرمود:
«من كنت مولاه فعلى مولاه، اللّهم وال من والاه، و عاد من عاداه، و أنا مولى اللّه و رسوله و علىّ بعده و ليس لك مولى».
◼️عمرو در جواب عمّار گفت:
اى ابو اليقظان (كنيه عمّار است) چرا مرا دشنام ميدهى؟
🔘 تمامى حديث ضمن شرح احوال عمرو بن عاص خواهد آمد، مراجعه كنيد، و إبن أبى الحديد نيز در جلد ۲ «شرح نهج البلاغه» در صفحه ۲۷۳ آن را ذكر كرده است.
علّامه عبدالحسین أمینی
📖ترجمه الغدیر، ج۲، ص ۶۹
#کتاب
#الغدیر
#علامه_امینی
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥یاأباعبداللّه🎥
🔰کربلایی نریمان پناهی
🔻ز گاهواره به گودال خون نگاهی کرد
به خویش گفت که میلاد ما شهادت ماست
#فیلم
#نریمان_پناهی
#سینه_زنی
#ماه_شعبان
@Arshiv_Gholam
🔰در ادامهی آداب حجّ...
6⃣ السّادس اينكه نه تنها قصد حجّ كند و بس، بلكه در اين ضمن بايد چندين عبادت را قاصد باشد كه يكى از آنها حجّ است، از قبيل زيارت قبور مطهّرة شهداء و اولياء و سعى در حوائج مؤمنين و تعليم و تعلّم احكام دينيّه و ترويج مذهب إثنا عشريه و تعظيم شعائر اللّه و امر به معروف و نهى از منكر و غير ذلك.
7⃣ السّابع، أسباب تجمّع و تكبّر براى خود فراهم نياورد، بل شكسته دل و غبارآلوده رو به حريم الهى رود همچنان كه در مناسك هم اشاره به آن شده، در باب إحرام.
📜تذكرة المتقين، ص 53 و 54
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
🔰عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ شُعَيْبٍ الْعَقَرْقُوفِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله):
🔥مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَفِ إِذَا وَعَدَ.
📜الكافي، ج2، ص 364
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
#رسول_الله
@Arshiv_Gholam
🔰حكومت قيس بن سعد بن عباده انصارى (رحمة اللّه عليه) در مصر
🔻قيس بن سعد از ياران نيكخواه على بن أبى طالب (صلوات اللّه عليه) بود. و از سوى او امارت مصر يافت.
🔹سهل بن سعد گويد كه چون عثمان كشته شد و على (علیه السّلام) به خلافت رسيد، قيس بن سعد را فراخواند و گفت:
«راهى مصر شو كه تو را امارت مصر دادهام. اكنون به خارج شهر برو و ياران مؤتمن خود و هر كس ديگر را كه خواهى با تو همراه شود گرد آور. پس همراه لشكرى به مصر برو كه اين كار دشمنت را بيشتر بترساند و فرمانرواييات را پيروزمندتر جلوه دهد. چون به مصر رسيدى، ان شاء اللّه، با نيكوكاران نيكى كن و بر آنكه در دل ترديدى دارد سخت بگير. با خواصّ خود و عوام مردم به مدارا رفتار كن كه مدارا كردن خجسته است».
💠 قيس بن سعد على (علیه السّلام) را گفت:
يا أميرالمؤمنين خدايت رحمت كناد آنچه گفتى دريافتم.
أمّا اينكه مىگويى با لشكرى به مصر روم به خدا سوگند با لشكرى كه از مدينه آوردهام به مصر نروم، بلكه آن لشكر را براى تو مىگذارم تا اگر تو را به آن نياز افتد در دسترس تو باشد و اگر خواهى آن را به سويى بفرستى باز هم در فرمان تو. من تنها با خانوادهام به مصر مىروم.
أمّا در باب اينكه مرا به مدارا و احسان وصيت كردى، خداى تعالى يار و ياور من در اين مهمّ است.
ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي
📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 74
#کتاب
#الغارات
#ابراهیم_بن_هلال_ثقفی
@Arshiv_Gholam
🔰احتجاج أصبغ بن نباته به حديث غدير در مجلس معاويه (در سال ۳۷):
🔻أميرالمؤمنين (صلوات اللّه عليه) در ايّام جنگ صفّين نامهاى به معاوية بن أبى سفيان نوشت و به دست أصبغ بن نباته داد كه به او برساند، (شرح حال او در جلد ۱ صفحه ۱۱۴ مذكور است).
🔥نامبرده گويد بر معاويه داخل شدم در حاليكه بر قطعه چرمى نشسته بود و بر دو بالشت سبزى تكيه داده بود، در طرف راست او عمرو بن عاص، و حوشب، و ذو الكلاع و در طرف چپ او برادرش عتبة ابن أبى سفيان (متوفّاى سال ۴/۴۳) و عبد اللّه بن عامر بن كريز (متوفّاى سال ۸/۵۷) و وليد (فاسق به نصّ قرآن) بن عقبة، و عبد الرّحمن بن خالد (متوفّاى سال ۴۷) و شرحبيل بن سمط (متوفّاى سال ۱/۴۰) و در برابرش، أبوهريره و أبوالدّرداء و نعمان بن بشير (متوفّاى سال ۶۵) و أبوامامه باهلى (متوفّاى سال ۸۱) قرار داشتند.
🔸پس از آنكه معاويه نامه آنجناب را قرائت كرد، گفت:
همانا على كشندگان عثمان را به ما تسليم نمىكند،
🔹أصبغ گويد:
به او گفتم اى معاويه خون عثمان را بهانه مگير، تو جوياى پادشاهى و سلطنت هستى، و اگر در زمان زندگى عثمان ميخواستى او را يارى كنى ميكردى، ولى در كمين فرصت و در انتظار كشته شدن او بودى تا اين امر را دستاويز رسيدن به مقصود (پادشاهى) قرار دهى،
🌻أصبغ گويد:
معاويه از سخنان من در خشم شد و من خواستم خشم او بيشتر شود، لذا رو به أبىهريره كردم و به او گفتم:
اى يار رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله)، من تو را سوگند ميدهم به آن خداوندى كه معبودى جز او نيست و داناى آشكار و نهان است و به حق حبيش مصطفى (عليه و آله السّلام) كه مرا خبر دهى، آيا روز غدير خم را درك نمودى و حضور داشتى؟
▪️گفت:
بلى حاضر بودم،
▫️گفتم چه درباره على (عليه السّلام) از رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) شنيدى؟
▪️گفت:
شنيدم ميفرمود «من كنت مولاه فعلى مولاه، اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره، و اخذل من خذله».
▫️به او گفتم:
بنابراين اى أباهريره، تو با دوست او دشمن شدى و با دشمن او دوست.
🔻در اين موقع أبوهريره نفس بلندى كه حاكى از تاسّف او بود كشيد، و گفت:
إنّا للّه و إنّا إليه راجعون.
🔺اين روايت را حنفى در مناقب ص ۱۳۰ و سبط ابن جوزى در تذكره ص ۴۸ ذكر نمودهاند.
علّامه عبدالحسین أمینی
📖ترجمه الغدیر، ج۲، ص ۷۰ و ۷۱
#کتاب
#الغدیر
#علامه_امینی
@Arshiv_Gholam
عشق ما کار و کس نمی داند
این شرر خار و خس نمی داند
جان آقا مرا به کس نفروش
طفلک دل هوس نمی داند
بانگ خاموش گریه های مرا
های و هوی جرس نمی داند
کس جلودار این سرشک نشد
مستی ما عسس نمی داند
عاشقی را شروع و پایان نیست
بیدلی پیش و پس نمی داند
هر که دمخور شده به وحی دمت
نفسش را نفس نمی داند
میتپد در برون سینه دلم
مرغ عارف قفس نمی داند
هر که قدر سرشک را نشناخت
قدر بال مگس نمی داند
«محمّد سهرابی»
#شعر
#مناجات
@Arshiv_Gholam
344.6K
🔰سئوال⁉️
سلام استاد
وقتتون بخیر
درباره کنترل عصبانیت لطفاً توضیحی بفرمائید که چه کنیم!!!؟؟
بعد از عصبانیت عذاب وجدانی میگیریم و اذیت میشیم که چرا عصبی شدیم!!
و اینکه عصبانیت منشأش در مزاج و طبع انسان است یا خیر؟؟؟
✅ جواب حضرت استاد فقیهی (حفظه اللّه)...
#صوت
#سخنرانی
#استاد_فقیهی
#عصبانیت
#غضب
#کنترل_غضب
@Arshiv_Gholam
@faghihiseyyedahmad