(الأعراف: 16) قالَ فَبِما أَغْوَيْتَني لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيم
ذیل این آیه شریفه حسكاني از علمای اهل سنّت متوفّی 490 روایتی از امام صادق (علیه السّلام) نقل میکنه که صراط مستقیم در این آیه، حضرت أمیر (صلوات الله علیه) هست.
شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج1، ص 79
حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ فَارِسٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ بُكَيْرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْوَاسِطِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو بَصِيرٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ:
الصِّرَاطُ الَّذِي قَالَ إِبْلِيسُ: لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ فَهُوَ عَلِيٌّ.
هدایت شده از حجت الاسلام حاج سید رضا محبوبی
سید رضا ابن سید مهدی...
https://eitaa.com/seyed_reza_mahboubi
به نظر مىرسد كه تنها مىتوان پذيرفت كه مادر امام سجاد (علیه السّلام)، زنى وابسته به يكى از خاندانهاى مهم كه مىتوانسته از خاندانهاى ساسانى باشد كه نوعا در تمامى مراكز استان ها قدرت را به دست داشتهاند باشد. اما اثبات اين كه دختر خود كسراى ايران بوده دشوار است.
حیات فکری سیاسی امامان شیعه، ص 259
رسول جعفریان
شرايط خاص هر دوره، وظيفۀ هر امام در هر موقعيت، و شرايطى، اقتضاى عمل خاصى را دارد و هر انسان سياسى عاقل مىداند كه نمىتوان در شرايط مختلف شيوۀ عمل واحدى را به كار گرفت.
حیات فکری سیاسی امامان شیعه، ص 272
رسول جعفریان
سيد الاهل نوشته است: امام در حالى كه نيازى به بردگان نداشت، آنها را مىخريد. اين خريدن تنها براى آزاد كردن آنها بود. گفتهاند امام قريب به صد هزار نفر را آزاد ساخت. بردگان كه چنين نيّتى از امام مىديدند، خود را در معرض او مىنهادند تا امام آنها را بخرد. امام سجاد عليه السّلام در هر ماه و روز و سالى به آزادى آنها مىپرداخت؛ به طورى كه در شهر مدينه عدۀ زيادى، همچون يك لشكر از موالى آزاد شده، از زن و مرد، به چشم مىخورد كه همگى از موالى امام بودند. علامه امين نيز نوشته است: امام سجاد در پايان هر ماه رمضان بيست نفر از آنها را آزاد مىكرد. او همچنين نوشته است: هيچ بردهاى را بيش از يك سال نگه نمىداشت و حتى پس از آزادى اموالى هم در اختيار آنها مىگذاشت. در اين مدت آنها از نزديك با امام سجّاد عليه السّلام و شخصيت عظيم علمى و اخلاقى و تقوايى حضرت آشنا مىشدند و طبيعى بود كه در قلوب بسيارى از آنها علاقهاى نسبت به امام سجاد عليه السّلام و جريانات شيعى به وجود آيد.
حیات فکری سیاسی امامان شیعه، ص 281
رسول جعفریان
33.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وصیت کرده بود این روضه بالاسرش خونده بشه...💔
هدایت شده از حجت الاسلام حاج سید رضا محبوبی
#اعلام_برنامه
🏴مجلس روضه در گرامیداشت مقام خطیب فاضل، روضه خوان آستان اهل بیت (علیهم السلام) مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا محبوبی
▪️سخنران: #حجت_الاسلام_محمد_میرزامحمدی
▫️بانوای: ذاکرین و مادحین محترم اهل بیت (علیهم السلام)
🔸پنجشنبه ششم دی ماه ۱۴۰۳ - ساعت ۲۰:۳۰
📌گلزارشهدا،آستان مقدس حضرت علی بن جعفر (علیه السلام)، حسینیه حضرت زینب (سلام الله علیها)
▪️از طرف هیئات مذهبی استان قم
هیئت یازینب سلامﷲعلیها
@yazeinaba_ir
@seyed_reza_mahboubi
#سیدمحبوب
article_16665_e701fce90675cdb50e67903029ef4d86.pdf
226.9K
بررسی تاریخی سیاستهای اقتصادی- دینی رسول خدا(ص) در مدینه
noormags-احکام_حکومتی_در_سیره_سیاسی_پیامبر_اعظم_(ص)-259264.pdf
508.1K
احکام حکومتی در سیره سیاسی پیامبر اعظم (ص)
noormags-احکام_ولایی_در_حکومت_علوی-118943.pdf
898.9K
احکام ولایی در حکومت علوی
1056h14000314.pdf
594K
بررسی انتقادی گزارش های تاریخی در مساله ازدواج حضرت خدیجه (س)
4_13.pdf
406K
یهود در جزیرةالعرب پیش از اسلام: تحلیلی بر تأثیر و تأثرات یهودیت و عرب جاهلی
30414014609.pdf
552.8K
بازتاب تعاملات یهودیان با مسیحیان صدر اسلام در قرآن کریم بر اساس منابع تاریخی
ISMEA04_026.pdf
650.5K
کارشکنی های یهود در قرآن با تاکید بر وقایع تاریخی صدر اسلام
article_4171_d12fbe73a9dd4bef65c4135c0999c521.pdf
646.4K
رویکرد تمدّنساز رسول خدا (ص) در مواجهه با یهودیان صدر اسلام
article_464_578331d3bff20a492b952e1375d5d41b.pdf
230K
نقش يهوديان در انحراف جامع ة عصر خلفا و مقابله با امام علي
👆👆👆👆👆👆👆👆
در ۲ جلسه اخیر مباحثه تاریخ ما ناظر به بررسی تاریخ نبوی به مناسبت به موارد فوق اشاره شد
اگه علاقه داشتید یه نگاهی بندازید
غمت تجلی عشق است و جزو ذات من است
در این طریق اگر جان دهم حیات من است
قسم به لحظه ی سیر خیالی رویت
که من به روی توام مات و خلق مات من است
ز من مپرس که در کوی ما چه آوردی
تمام هستی من کوه سیّئات من است
مرا مرام گدایی نداده اند ولی
گدایی در تو اعظم صفات من است
چگونه نام تو را بی وضو به لب آرم
که یاد تو صلوات من و صلات من است
اگر تو وقت وفات از وفا برم آیی
تمام زندگی ام لحظه ی وفات من است
غم تو را نفروشم به شادی دو جهان
که این وصیت آبا و امّهات من است
هدایت شده از مکیال المکارم
🗓رسالت کانال «مکیال المکارم» در هر جمعه:
فراگیری آموزه های مهدوی و وظیفه ما در عصر غیبت
رِسانش و تبلیغ ولایت و سرپرستی امام عصر عجل الله فرجه
بر اساس خوانِش کتاب شریف «مکیال المکارم»
به دوستان خود معرفی کنید:
📢https://eitaa.com/mekyalalmakarem
زمان بارگذاری: روزهای جمعه
زمان آزمون: روزهای سه شنبه
اهدای جوایز فرهنگی بر اساس قرعه کشی: ابتدای هر ماه
اينقدر فضائل مولا رو کتمان کرده بودن که طبری از قول برخی راویان حدیث نقل میکنه که نسبت به حضور حضرت امیر (علیه السّلام) در یک واقعه روشنی مثل مباهله اظهار تشکیک میکردن.
راوی میگه باتوجه به اینکه هیچ کس حتی شعبی گزارشی از حضور علی در این اتفاق مطرح نکرده، نمیدونم اساسا در این واقعه علی بوده و بنی امیه حذفش کردن یا علی نبوده؟
فَلَمَّا غَدَوْا غَدَا النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُحْتَضِنًا حَسَنًا آخِذًا بِيَدِ الْحُسَيْنِ وَفَاطِمَةُ تَمْشِي خَلْفَهُ، فَدَعَاهُمْ إِلَى الَّذِي فَارَقُوهُ عَلَيْهِ بِالْأَمْسِ، فَقَالُوا: نَعُوذُ بِاللَّهِ ثُمَّ دَعَاهُمْ، فَقَالُوا: نَعُوذُ بِاللَّهِ مِرَارًا، قَالَ: «فَإِنْ أَبَيْتُمْ فَأَسْلِمُوا وَلَكُمْ مَا لِلْمُسْلِمِينَ وَعَلَيْكُمْ مَا عَلَى الْمُسْلِمِينَ، كَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ؛ فَإِنْ أَبَيْتُمْ فَأَعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَأَنْتُمْ صَاغِرُونَ، كَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ» ، قَالُوا: مَا نَمْلِكُ إِلَّا أَنْفُسَنَا، قَالَ: «فَإِنْ أَبَيْتُمْ فَإِنِّي أَنْبِذُ إِلَيْكُمْ عَلَى سَوَاءٍ، كَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ» ، قَالُوا: مَا لَنَا طَاقَةٌ بِحَرْبِ الْعَرَبِ، وَلَكِنْ نُؤَدِّي الْجِزْيَةَ، قَالَ: فَجَعَلَ عَلَيْهِمْ فِي كُلِّ سَنَةٍ أَلْفَيْ حُلَّةٍ، أَلْفًا فِي رَجَبٍ وَأَلْفًا فِي صَفَرٍ. فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «قَدْ أَتَانِي الْبَشِيرُ بِهَلَكَةِ أَهْلِ نَجْرَانَ حَتَّى الطَّيْرُ عَلَى الشَّجَرِ أَوِ الْعَصَافِيرُ عَلَى الشَّجَرِ، لَوْ تَمُّوا عَلَى الْمُلَاعَنَةِ»
حَدَّثَنَا ابْنُ حُمَيْدٍ، قَالَ: ثنا جَرِيرٌ، قَالَ: فَقُلْتُ لِلْمُغِيرَةِ: إِنَّ النَّاسَ يَرَوْنَ فِي حَدِيثِ أَهْلِ نَجْرَانَ أَنَّ عَلِيًّا كَانَ مَعَهُمْ، فَقَالَ: أَمَّا الشَّعْبِيُّ فَلَمْ يَذْكُرْهُ، فَلَا أَدْرِي لِسُوءِ رَأْيِ بَنِي أُمَيَّةَ فِي عَلِيٍّ، أَوْ لَمْ يَكُنْ فِي الْحَدِيثِ؟
تفسير الطبري جامع البيان، ج5، ص469
39913971912.pdf
470.7K
بررسی اعتبار روایت «لیلة الرّغائب» و تحقیق در معنای رغائب