عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مَالِكِ بْنِ عَطِيَّةَ عَنْ عَنْبَسَةَ بْنِ مُصْعَبٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السّلام) قَالَ:
ثَلَاثٌ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) لِأَحَدٍ فِيهِنَّ رُخْصَةً، أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ الْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ بِرُّ الْوَالِدَيْنِ بَرَّيْنِ كَانَا أَوْ فَاجِرَيْنِ.
الكافي، ج2، ص 162
#حدیث
#الکافی
#امام_باقر
@Arshiv_Gholam
همه ی بدبختی هایی که شما در جوامع مختلف می بینید، ناشی از ظلم و بی عدالتی است. ممکن است ظاهر أمور، این را نشان ندهد؛ أمّا باطن قضیه این است.
نائب المهدی امام خامنه ای
کتاب عدالت، ص 14
#کتاب
#کتاب_عدالت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
موضوع کتاب حاضر، نقد و بررسی قاعده «تسامح در أدلّه سنن» و کاربرد این قاعده در مباحث اخلاقی است. در این پژوهش سعی شده است با رویکردی انتقادی به بررسی مبانی أصولی و فقهی قاعده تسامح در أدلّه سنن و أدلّه روایی این قاعده از لحاظ سندی و متنی پرداخته شود و اشکالاتی را که این قاعده به ویژه در مباحث اخلاقی به وجود می آورد مورد آسیب شناسی قرار گیرد.
در همین راستا نگارنده ابتداء پیشینه ای از این قاعده در فقه شیعه ارائه کرده و سپس به تقریر مفاد آن پرداخته است. آنگاه به مشکل جریان این قاعده در مسایل اخلاقی و غیراخلاقی اشاره کرده و تفاوت اخلاق و فقه و اخلاق و آداب و سنت های رایج و قابل قبول عرف را بررسی نموده است. وی بر ضرورت نظام مندی دانش اخلاق تأکید کرده و مشکلاتی را که به کارگیری قاعده تسامح در أدلّه سنن در اخلاق ایجاد می کند، مانند افتادن در خرافه گرایی، افزایش جرأت بر انجام گناه (تجرّی)، سست شدن تعالیم دینی، عقب ماندگی علمی و فرهنگی، بهانه درست کردن برای دشمنان و ایجاد بدعت در سطح جامعه اسلامی را تحلیل نموده است.
✍ أثری از استاد محمد تقی اسلامی.
📚 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
#معرفی_کتاب
#اخلاق_اسلامی_و_قاعده_تسامح
#استاد_محمد_تقی_اسلامی
@Arshiv_Gholam
مختار بودن انسان و آزادی فکر و اندیشه به معنای رهایی از هرگونه ضابطه و قانون نیست...آزادی فکر یعنی آن که انسان آزاد است که درباره همه مسائل فکر کند...أمّا روشن است که تفکّر ضابطه مند و روشمند است که مفید است و إلّا حاصلی جز وهم و خیال عاید بشر نخواهد شد...پذیرش سخنان سخیف و بی منطق به بهانه آزادی فکر و احترام به انسانیّت، چیزی جز خیانت به انسانیّت نیست.
دکتر احمد حسین شریفی
روش شناسی علوم انسانی اسلامی، ص 89 و 90
#کتاب
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_احمد_حسین_شریفی
@Arshiv_Gholam
احکام اسلام مخصوص زمان خاصّی مانند زمان حضور معصومین (علیهم السّلام) نیست...این مطلب از أمور واضح در شریعت اسلامی است که ما به چند دلیل آن اشاره می کنیم:
اوّل: أدلّه نقلی که پیرامون حرمت و وجوب أفعال وارد شده اند، إطلاق دارند...مگر این که قرینه خاصّی بر محدود بودن آن وجود داشته باشد.
دوّم: در إرتکاز متشرعّه و همچنین سیره أصحاب أئمّة این یک أصل قطعی و واضح بوده که احکام برای همه زمان ها نازل شده است.
سوّم: اگر این احکام برای سعادت بشریّت در دنیا و آخرت وضع شده است، معنا ندارد که برای یک زمان خاصّ باشد...إمکان دارد که حکمی به دلیل خاصّی مخصوص زمان أئمّة باشد؛ ولی این نیاز به دلیل خاصّ دارد و إلّا إطلاق أدلّه فقهی احکام، إقتضاء دارد که برای همه زمان ها باشد.
استاد محمد نجفی
حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد، ص 159 تا 163
#کتاب
#حکومت_اسلامی
#استاد_محمد_نجفی
@Arshiv_Gholam
"میشل فوکو" از نظریه پردازان معاصر فرانسوی، معتقد است ارتباطی محکم میان دانش و قدرت وجود دارد...قدرتمندان به منظور تعمیق قدرت خود و تأثیر بیشتر در بدنه اجتماعی از تئوری های علمی و فنّاوری های خاصّی حمایت می کنند و به تولید و ترویج آن ها کمک می کنند. أمّا اگر نظریّه یا تکنیکی در تقابل با قدرت آنان باشد، نه تنها مورد بی مهری و بی اعتنایی قرار می گیرد، که حتّی با مخالفت و تقابل از سوی آنان مواجه می شود.
دکتر احمد حسین شریفی
روش شناسی علوم انسانی اسلامی، ص 94 و 95
#کتاب
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_احمد_حسین_شریفی
@Arshiv_Gholam
اگر رونق اقتصادی در کشور باشد، أمّا عدل اجتماعی نباشد، این رونق اقتصادی به درد فقراء و مستضعفان نخواهد خورد و محرومیّت را برطرف نخواهد کرد...همین کشور های پیشرفته اروپایی و غربی. آنچه که از این کشور ها در تلویزیون ها و از پشت دوربین ها به من و شما نشان می دهند جاهای خوبش است. محلّات فقیرنشین و زندگی های تلخ و گرسنگی ها و محرومیّت ها و حسرت ها را که نشان نمی دهند.
نائب المهدی امام خامنه ای
کتاب عدالت، ص 15
#کتاب
#کتاب_عدالت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله):
مِنْ إِجْلَالِ اللَّهِ إِجْلَالُ ذِي الشَّيْبَةِ الْمُسْلِمِ.
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام):
لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُوَقِّرْ كَبِيرَنَا وَ يَرْحَمْ صَغِيرَنَا.
الكافي، ج2، ص 165
#حدیث
#الکافی
#رسول_الله
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
کربلایی نریمان پناهی(این روزها).mp3
3.05M
🎙این روزها غم تو مرا می کشد حسین🎙
"کربلایی نریمان پناهی"
#صوت
#سینه_زنی
#نریمان_پناهی
@Arshiv_Gholam
سید رضا نریمانی_1 اسفند 96 - فدائیان حسین - شور - حبیبم تو دنیایی که هستم آقا غریبم-1519552951.mp3
9.07M
🎙حبیبم، تو دنیایی که هستم آقا غریبم🎙
"کربلایی سیّد رضا نریمانی"
#صوت
#سینه_زنی
#سید_رضا_نریمانی
@Arshiv_Gholam
مسئله اعتبار خبر واحد در عقاید از دیرباز مورد نزاع میان دانشمندان أصول فقه بوده است. سالیان أخیر این موضوع در حوزههای فلسفه دین و معرفتشناسی دینی نیز بررسی شده است. در نگرش مشهور، خبر واحد فقط در مسائل فقهی معتبر و در دیگر ساحتها از جمله عقاید، تاریخ، تفسیر و … نامعتبر است.
کتاب "اعتبار خبر واحد در اعتقادات و علوم انسانی" ضمن تحلیل تاریخی مسئله در دانش أصول و معرفتشناسی دینی، این موضوع را با رویکردی جدید واکاوی کرده است. علاوه بر بررسی دیدگاه مخالفان و موافقان، تأثیر مصداقی و عینی این بحث در علوم انسانی نیز در انتهای کتاب نشان داده شده است.
مسئله «حجّیّت خبر واحد در اعتقادات دینی» یکی از چالشیترین مباحث در فلسفه دین و معرفتشناسی دینی است. برخی معتقدند تحصیل یقین در عقاید دینی ضروری است و خبر واحد از مصادیق «ظنّ» محسوب میشود، لذا خبر واحد شایستگی استفاده در عقاید دینی را ندارد، نویسنده أثر معتقد است این نظر ناصواب است.
✍ أثری از استاد عبداللّه محمّدی.
📚 مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
#معرفی_کتاب
#اعتبار_خبر_واحد
#استاد_عبد_الله_محمدی
@Arshiv_Gholam
آنچه امروز به دست ما رسیده و به نام "إختیار معرفة الرّجال" معروف است، تألیفی از شیخ طوسی می باشد که از میان روایات و کلمات کشّی برگزیده است...هدف أصلی از تألیف این کتاب، بیان روایات و أخبار صادره از معصومین (علیهم السّلام) در شأن راویان و دیدگاه دانشمندان رجالی مقدّم بر کشّی است...این کتاب از معتبرترین و قدیمی ترین سند تاریخ تشیّع، در عصر امامان شیعه است.
استاد اکبر ترابی شهرضایی
پژوهشی در علم رجال، ص 84 و 85
#کتاب
#علم_رجال
#استاد_اکبر_ترابی
@Arshiv_Gholam
رهبری برای برنامه های کشور سیاست گذاری می کند؛ برنامه را دولت می ریزد و اجراء و بازرسی می کند...هیکل کار، سیاست گذاری است...سیاست تأمین عدالت اجتماعی، عدم پیدایش طبقات جدید و کاهش دادن فاصله ی طبقات؛ ما این سیاست را هم به دولت و هم به مجلس ابلاغ کردیم.
نائب المهدی امام خامنه ای
کتاب عدالت، ص 16
#کتاب
#کتاب_عدالت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى وَ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ:
الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ كَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِنِ اشْتَكَى شَيْئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَمَ ذَلِكَ فِي سَائِرِ جَسَدِهِ وَ أَرْوَاحُهُمَا مِنْ رُوحٍ وَاحِدَةٍ وَ إِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصَالًا بِرُوحِ اللَّهِ مِنِ اتِّصَالِ شُعَاعِ الشَّمْسِ بِهَا.
الكافي، ج2، ص 166
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
از آنجا که فهم، تفسیر و تطبیق قوانین دینی، أمری کاملاً تخصّصی است؛ هنگامی می توان اطمینان پیدا کرد که به دین کاملاً عمل می گردد که فرآیند قانون گذاری و اجراء، زیر نظر متخصّصین فهم احکام دینی صورت پذیرد...در واقع اجرای قوانین اسلامی نیز مانند تمام أمور تخصّصی دیگر وقتی اعتبار تخصّصی پیدا می کند که زیر نظر متخصّصین این أمر صورت پذیرد.
استاد محمد نجفی
حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد، ص 163 و 164
#کتاب
#حکومت_اسلامی
#استاد_محمد_نجفی
@Arshiv_Gholam