هدایت شده از کانال رسمی علی شریفی
💠 کربلای سقیفه
▫️ مرحوم صدرالمتألهین در رساله سه اصل می فرماید:
↙️ پس زنهار که به علم ظاهر و صلاح بی بصیرت، مفتون و مغرور نگردی که هر شقاوتی که به مردودان راه یافت، از #غرور_علم_ظاهر و #عمل_بی_اصل راه یافت و آنچه در قصص الانبیاء خوانده ای یا از احوال شهدا و اولیا شنیده ای از این مصیبت ها و محنت ها که به خاندان نبوت و ولایت و اهل بیت عصمت و طهارت راه یافته، اگر نیک دریابی آنها همه از #نفاق و #کید اهل شید و ریا و غدر و حیله متشبّهان به اهل علم و تقوا برخاسته.
🔻 #علی_مرتضی (علیه السلام) نه به ضرب ابن ملجم بر زمین افتاد بلکه به سکنجبین شهد صلاح ابوموسی اشعری و سرکه نفاق عمرو بن عاص شربت شهادت نوشید».
🔻 بعد می فرماید: و #امام_حسین (علیه السلام) نه به خنجر بی داد شمر ذی الجوشن خوابید، بلکه به معجون افیون پُر سمّ مکر و افسون و تریاق پرزهر اتفاق اهل نفاق، خونش با خاک کربلا آمیخته شد که «قتل الحسین یوم السقیفة»». فرمود او در سقیفه کشته شد.
👈 اگر ـ خدای ناکرده ـ ایمان، کامل نباشد، نفاق باشد، وابستگی به خارج باشد، نفوذی باشد، بیگانه پرستی باشد، این گونه می شود. این حکیم است، می گوید حسین بن علی در سقیفه کشته شد.
🔻 بعد می گوید: «همچنین پاره های جگر #حسن_مجتبی (علیه السلام) از کید و غدر نهانی معاویه به خاک محنت ریخت و بر این قیاس هر چه به سایر ائمه (علیهم السلام) واقع شده، همه به زور شید اعدا و مکر و تلبیس ارباب زرق و ریا بوده است».
#تاسوعا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 دیدار جمعی از اعضای همایش ملی جایگاه حکمت اسلامی در انقلاب با حضرت استاد
تاریخ: 1398/10/10
امام سجاد(ع):
«برای عباس (ع) در روز قیامت منزلتی است
که جمیع شهدا به آن غبطه میخورند»
🏴فرارسیدن تاسوعای حسینی بر همگان تسلیت باد
💥پایگاه خبری مفاز💥
eitaa.com/mafaz_news
باور بومی و فرقهای که حسین(ع) فقط مال ماست!
✍در کتاب «حسین وارث آدم»، شریعتی میکوشد تا شهادت و امام حسین(ع) را از باوری بومی، قومی و فرقهای که می گوید صرفا امام حسین(ع) مال ماست، تبدیل به راهی برای نجات انسان کند...
✍در این مجال بر آنم تا از کتاب «حسین وارث آدم»، اثر دکتر علی شریعتی یادکنم که در سال ۱۳۴۹ منتشر شد. در دههٔ چهل و پنجاه در میان آثار بسیار متعددی که دربارهٔ حوادث عاشورا به تحریر درآمد، سه اثر بیش از دیگر آثار محل توجه قرار گرفت: «شهید جاوید» اثر آقای صالحی نجف آبادی، «حماسهٔ حسینی» اثر استاد مرتضی مطهری، و «حسین وارث آدم» اثر دکتر علی شریعتی. به گمانم اثر شریعتی، بیش از دو اثر دیگر در میان جامعه، به خصوص در میان نسل جوان راه باز کرد و از اثرگذاری ژرفی برخوردار شد. حتی می توان گفت «حسین وارث آدم» یکی از زیباترین و عمیقترین آثاری است که در تاریخ گذشته و حال ما دربارهٔ شهادت به تحریر درآمده است.
✍شریعتی به واسطهٔ بازخوانی مفهوم «شهادت»، خواهان نزدیک شدن به وجدان مغفول جامعه و دعوت افراد خوکرده به اخلاق ذلت و بردگی، به نوعی اصالت و خودجوشی بوده است. در همهٔ سنن دینی، شرقی و معنوی یکی از نشانههای باورمندی به وجود حقیقت و وفاداری با عهد و پیمانی که میان انسان مومن متفکر با حقیقت وجود دارد، آمادگی فرد مومن و متفکر برای مواجههٔ انتخابی و آزادانه با پدیدهٔ «مرگ» است. در سنت تاریخی خود ما نیز «شهادت»، یعنی مرگ در راه خدا و ایمان به خداوند در همین سیاق، یعنی بر اساس درک خاصی از حقیقت و وجود پیوندی ازلی و ابدی میان فرد مومن با خداوند باید فهمیده شود.
✍البته باید توجه داشت که «شهادت» و «آمادگی برای شهادت» از ارزشهای بسیار متعالی سنن دینی و معنوی از جمله اسلام و تشیع و حتی سنن غیردینی بوده است. لیکن این خطر وجود دارد که این مفاهیم و ارزشهای متعالی به ابزارهایی سیاسی و ایدئولوژیک در دست قدرتها یا جریانهای سیاسی تبدیل شوند. آنچنان که این استحالهٔ معنایی دربارهٔ مفهوم متعالی «شهادت»، این روزها برای نمونه در عملیات تروریستی و انتحاری برخی از مسلمانان معتقد به گروهی از جریانهای ظاهرا اسلامگرا و در واقع به شدت ضد اسلام و ضد معنویت دیده میشود.
✍شهادت و شهادتطلبی که امری بسیار متعالی است، اگر با «آگاهی و خودآگاهی» و نیز با «آزادی و انتخاب» همراه نباشد، بیتردید خود برای جامعه و فرهنگ دینی و معنوی به ابزاری بسیار آسیبرسان و خطرناک تبدیل میشود.
✍در «حسین وارث آدم»، شریعتی میکوشد تا بر اساس درکی وجودی، شهادت و امام حسین(ع) را از باوری بومی، قومی و فرقهای که صرفا مورد اعتقاد شیعیان است، به یک نحوهٔ نگرش و به یک فلسفهٔ تاریخ برای همهٔ آن کسانی تبدیل کند که راهی برای نجات انسان از بردگی و اسارت جستوجو میکنند.
✍بیژن عبدالکریمی
💥پایگاه خبری مفاز💥
eitaa.com/mafaz_news
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عزاداری شمرهای زمانه
🔹#منافقین که دستشان به خون صدها ایرانی هموطن آغشته است، از حسین(ع) میگویند!
🔹رسانه میتواند یزید را هم حسینی نشان دهد.
🔹نفاق در بیشتر مواقع شباهت زیادی به جریان حق دارد.
✍ما به عنوانِ خواننده تاریخ، حق و باطل را در جریان تاریخی به خوبی تشخیص میدهیم و میفهمیم که در دوراهی که در یک طرف ولیزمان و در طرف دیگه همسر پیامبر(ص) یا صحابه نماز شبخوان هستند، بایستی عَلَم حمایت از امام زمان(عج) برداشت و اصحابِ جمل را رها کرد اما برای کسی که در معرکه است، تشخیص سخت است همانطور که موارد زیادی بودند که اشتباه فهمیدند و در دامِ فتنه گرفتار شدند.
#شمر_زمانه_ات_را_بشناس
#منافقین #مجاهدین_خلق
↙️ مفازمدیا؛ رسانه صوتی و تصویری نقد فرق ضاله و جریانهای انحرافی
@mafaz_media
@mafaz_news
محرم در پاکستان؛ آشنایی با بانی آئینهای عاشورایی و مناسک پشتونها
🔹آئینهای عزاداری در میان قبایل پشتون پاکستان نیز، مانند بسیاری از جوامع مسلمان، دارای ویژگیهای خاص خود است که با توجه به سنتها و باورهای فرهنگی و مذهبی آنها شکل گرفته است. برخی از این آیینها عبارتند از: محافل مذهبی و نوحهخوانی، قرائت قرآن و دعا، نوحهخوانی و مرثیهسرایی، راهپیماییهای عزاداری، توزیع نذورات از قبیل غذا و نوشیدنی، پوشیدن لباس سیاه، تعزیهخوانی و نصب نمادهای عزا
🔹این آیینها و سنتها نشاندهنده ارادت و احترام عمیق پشتونهای پاکستان به امام حسین(ع) و واقعه کربلا است و به نوعی پیوند فرهنگی و مذهبی آنان با تاریخ و میراث اسلامی را نمایان میسازد.
🔹در شهر پیشاور که مرکز ایالت خیبرپختونخوا است، نیز از اول محرم تا ۸ ربیع الاول مراسم عزاداری با طرق مختلف برگزار میشود که در آن شیعه و سنیهای بریلوی شرکت میکنند و بر مصائب فرزند پیامبر خدا صلی الله علیه و آله اشک میریزند.
✅ با تلاش روحانیون محلی #شیعه و #اهل_سنت بریلوی و همچنین خانه فرهنگ ایران در پیشاور از چند سال گذشته اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان وجود آمده و در نتیجه آن روحانیون برجسته اهل سنت در مجالس عزاداری شیعیان از جمله در برنامههای محرم خانه فرهنگ ایران در پیشاور شرکت میکنند.
💥پایگاه خبری مفاز💥
eitaa.com/mafaz_news
هدایت شده از علم الحدیث
➖شهادت امام حسین علیه السلام و شباهت آن با شهادت حضرت یحیی علیه السلام
قسمت دوم
7⃣- سخن گفتن سر بریده امام حسین و حضرت یحیی
✍حضرت یحیی، بعد از شهادت و جدا شدن سر مبارک ایشان، خطاب به طاغوت زمان خویش چنین سخن می گوید:
🔺 فَأَتَوْا بِرَأْسِ يَحْيَى فِي طَشْتٍ وَ كَانَ الرَّأْسُ يُكَلِّمُهُ وَ يَقُولُ لَهُ يَا هَذَا اتَّقِ اللَّهَ لَا يَحِلُّ لَكَ هَذا )1
ترجمه: سر مبارک حضرت یحیی را در تشتی آوردند درحالیکه سر مبارک ایشان، خطاب به پادشاه، چنین سخن گفت: تقوای خدا پیشه کنید.
✍سر مبارک امام حسین(علیه السلام) نیز بعد از شهادت در بالای نیزه، معجزه گونه، سخن می گفت و قرآن تلاوت می فرمود.
🔺كُنتُ فيمَن حَمَلَ رَأسَ الحُسَينِ عليه السلام، فَسَمِعتُهُ يَقرَأُ سورَةَ الكَهفِ، فَجَعَلتُ أشُكُّ في نَفسي وأنَا أسمَعُ نَغمَةَ أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام. فَقالَ لي: يَا بنَ وكيدَةَ، أما عَلِمتَ أنّا مَعشَرَ الأَئِمَّةِ أحياءٌ عِندَ رَبِّنا نُرزَقُ؟! قالَ: فَقُلتُ في نَفسي: أسرِقُ رَأسَهُ، فَنادى: يَا بنَ وكيدَةَ، لَيسَ لَكَ إلى ذاكَ سَبيلٌ، سَفكُهُم دَمي أعظَمُ عِندَ اللَّهِ مِن تَسييرِهِم رَأسي، فَذَرهُم «فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ إِذِ الْأَغْلالُ فِي أَعْناقِهِمْ وَ السَّلاسِلُ يُسْحَبُونَ.)1
ترجمه: به نقل از حارث بن وَكيده: من در ميان كسانى بودم كه سرِ حسين عليه السلام را مىبردند و شنيدم كه آن سر، سوره كهف را مىخوانَد و من با آن كه صداى ابا عبد اللَّه الحسين عليه السلام را مىشنيدم، در درونم [به ايشان] شك مىكردم. [سر] به من گفت: «اى پسر وَكيده! آيا ندانستى كه ما امامان، زنده هستيم و نزد خدايمان روزى مىخوريم؟!». با خود گفتم: سر را مىدزدم. ندا داد: «اى پسر وَكيده! تو به اين كار، راهى ندارى (موفّق نمىشوى) و گناه ريختن خون من، نزد خدا، از چرخاندن سرم بزرگتر است. آنان را وا بگذار. «به زودى، آن گاه كه غل و زنجير در گردن، به روىْ كشيده شوند، خواهند دانست!»
8⃣-در شهادت هر دو بزرگوار، آسمان گریست
✍از دیگر شباهتهای فراوان امام حسین و حضرت یحیی، این است که آسمان در شهادت هر دو بزرگوار، گریست و در حالیکه سابقه نداشته است.
🔺إنَّ الحُسَينَ عليه السلام بَكى لِقَتلِهِ السَّماءُ وَالأَرضُ وَاحمَرَّتا، ولَم تَبكِيا عَلى أحَدٍ قَطُّ، إلّا عَلى يَحيَى بنِ زَكَرِيّا وَالحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليهما السلام)3
ترجمه: به نقل از ابو بصير، از امام صادق عليه السلام: آسمان و زمين، بر شهادت حسين عليه السلام گريستند و سرخ شدند. اين دو، بر كس ديگرى جز يحيى بن زكريّا و حسين بن على عليه السلام، نگريستهاند.
🔺احمَرَّتِ السَّماءُ حينَ قُتِلَ الحُسَينُ عليه السلام سَنَةً، و يَحيَى بنِ زَكَرِيّا عليه السلام، وحُمرَتُها بُكاؤُها.)4
ترجمه: به نقل از داوود بن فَرقَد، از امام صادق عليه السلام: هنگامى كه حسين عليه السلام شهيد شد و نيز در شهادت يحيى بن زكريّا عليه السلام، آسمان تا يك سال، سرخ شد. سرخ شدن آسمان، گريستن آن است.
✍همچنین در منابع اهل سنت، به این واقعه اشاره شده است. ابن عساکر در کتاب تاریخ دمشق، چنین نقل می کند:
🔺لَم تَبكِ السَّماءُ عَلى أحَدٍ بَعدَ يَحيَى بنِ زَكَرِيّا إلَّا الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ.)5
ترجمه: آسمان پس از يحيى بن زكريّا عليه السلام، بر كسى جز حسين بن على عليه السلام نَگِريست.
📚منابع:
1:تفسير القمي، ج1، ص: 88
2:دلائل الإمامة، ص 188
3:كامل الزيارات، ص 181
4:كامل الزيارات، ص 182
5:تاريخ دمشق، ج 14، ص 225
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖تاسوعا چه روزی است❓
🛑عن ابیعبدالله علیهالسلام:
«تاسُوعَاءُ» يَوْمٌ حُوصِرَ فِيهِ الْحُسَيْنُ َ عَلَيْهِ السَّلَام وَ أَصْحَابُهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ بِكَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَيْهِ خَيْلُ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَنَاخُوا عَلَيْهِ وَ فَرِحَ ابْنُ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بِتَوَافُرِ الْخَيْلِ وَ كَثْرَتِهَا وَ اسْتَضْعَفُوا فِيهِ الْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ أَصْحَابَهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ أَيْقَنُوا أَنْ لَا يَأْتِيَ الْحُسَيْنَ َ عَلَيْهِ السَّلَام نَاصِرٌ وَ لَا يُمِدَّهُ أَهْلُ الْعِرَاقِ.
بِأَبِي الْمُسْتَضْعَفُ الْغَرِيب.
🔰امام صادق علیهالسلام:
تاسوعاء، روزى است كه حسين و يارانش در كربلاء محاصره شدند،
اهل شام در اطراف آنان اجتماع نمودند.
ابنمرجانه و ابنسعد از كثرت لشكر خود خوشحال شدند و حسين و ياران او را در آن روز ضعيف شمردند.
آنان يقين كردند كه براى حسين ياورى نخواهد آمد و اهل عراق آن حضرت را امداد نخواهند كرد.
پدرم فداى آن حسينى كه ناتوانش دیدند و غريب بود.
📚؛:الکافی، ج۴، ص۱۴۷
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖پرواز حضرت عباس صلوات الله علیه در بهشت
🛑قالَ عَلِيّ بْن الْحُسَيْن صلوات الله علیه:
رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
🔰حضرت آقا امام سجاد صلوات الله علیه:
خداوند رحمت نمايد عمویم عباس بن علی (صلوات الله علیه) را، که به تحقیق ایثار و جانبازی کرد و جنگ نمایانی نمود و جان خود را فدای برادرش ساخت؛ تا اینکه دستانش قطع شد و خداوند در ازايش مانند عمویش جعفرطیار ، دو بال به او عنایت کرد تا با آنها با ملائکه در بهشت پرواز نماید.
و همانا براي حضرت عباس (صلوات الله علیه) نزد خداوند تبارک و تعالی جایگاهی است که همه شهدا در روز قیامت بر او غبطه مي خورند .
📚:الخصال، ج1، ص: 68
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓ آیا می توان گفت حضرت عباس (ع) و حضرت زینب (س) معصوم اند؟
📣 استادمحمدیشاهرودی
#شبهات_محرم
🌐#معارف_اعتقادی 🔻
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🟡 شبهه
دستگاه امام حسین مختص گروهی نیست! همه جور آدمی میتونن تو جلسات امام حسین شرکت کنند، شرابخور، بیحجاب و....
🟢 پاسخ استاد شیخ حسین انصاریان به این شبهه را بخوانید
🔹مجلس عزای امام حسین(ع) پذیرای همه نوع افکار است، اما نه همه نوع ابزار.
🔹شرابخوار هم شاید به مجلس امام حسین بیاید اما نه با شیشه شراب، قمارباز هم میتواند به مجلس امام حسین بیاید اما نه با آلات قمار.
🔹آن سگباز و میمونباز هم میتوانند به مجلس امام حسین بیایند اما نه با سگ و میمون.
🔹طبیعتا آن کسی هم که کاشف حجاب است و در خیابانها تننمایی میکند هم میتواند به مجلس امام حسین بیاید اما وقتی به مجلس امام حسین وارد شد حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه یعنی با سر لخت و یا تن لخت وارد شود. پس حتماً باید آداب پوشش را رعایت کند.
🔹بله دستگاه امام حسین بزرگ است و پذیرای همه افکار و ادیان است. ولی قاعده و قانون دارد، احترام دارد.
🔹همه نوع آدمی حق دارد وارد مجلس امام حسین شود، حتی آن گنهکار هم حق دارد، اما هیچکس حق ندارد آداب این مجلس را به سخره گرفته و بیحرمتی کند.
🔹هیچ کس حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه وارد این مجلس شود و حرمت این مجلس را بشکند و قبح زدایی کند.
🔹مهمان حرمت دارد به شرط اینکه حرمت صاحب خانه را حفظ کند.
#شبهات_ محرم
🌐#معارف_اعتقادی 🔻
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
29.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوربین مخفی / روضه بی ریا گوشه خیابون
دم سازنده کلیپ گرم🖤❤️😢
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
به ژولیده نیشابوری گفتند یک شعر در وصف حضرت عباس (علیه السلام) بگو که پنج بار کلمه "چشم" داشته باشد
او شعری گفت که ده تا کلمه «چشم» داشت:
*چشم ها از هیبت چشمم، به پیچ و تاب بود*
*محو چشمم چشم ها و چشم من بر آب بود*
*چشم گفتم چشم دادم چشم پوشیدم ز آب*
*من سراپا چشم و چشمم جانب ارباب بود*
🖤🖤🖤#معارف_اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b