هدایت شده از علم الحدیث
➖خوشا به حال آنها که فرزندانی صالح تربیت میکنند
🛑...عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ أَبِي قُرَّةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَرَّ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع بِقَبْرٍ يُعَذَّبُ صَاحِبُهُ ثُمَّ مَرَّ بِهِ مِنْ قَابِلٍ فَإِذَا هُوَ لَا يُعَذَّبُ فَقَالَ: يَا رَبِّ مَرَرْتُ بِهَذَا الْقَبْرِ عَامَ أَوَّلَ فَكَانَ يُعَذَّبُ وَ مَرَرْتُ بِهِ الْعَامَ فَإِذَا هُوَ لَيْسَ يُعَذَّبُ. فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّهُ أَدْرَكَ لَهُ وَلَدٌ صَالِحٌ فَأَصْلَحَ طَرِيقاً وَ آوَى يَتِيماً فَلِهَذَا غَفَرْتُ لَهُ بِمَا فَعَلَ ابْنُهُ.» ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مِيرَاثُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَبْدِهِ اَلْمُؤْمِنِ وَلَدٌ يَعْبُدُهُ مِنْ بَعْدِهِ.»»
🔰از امام صادق از رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) نقل شده است:
«عیسی بن مریم (علیهماالسلام) از کنار قبری گذر کرد که صاحبش در حال عذاب کشیدن بود. سال بعد نیز از کنار همان قبر عبور کرد، اما صاحبش دیگر عذاب نمیکشید.
عیسی (علیهالسلام) عرض کرد:
«پروردگارا! سال اول که از کنار این قبر عبور کردم، عذاب میشد، اما امسال که عبور میکنم، عذاب نمیشود!»
خداوند به او وحی فرمود:
«او فرزند صالحی داشت که جادهای را تعمیر کرد و یتیمی را سرپرستی نمود. بههمینخاطر او را در عوض کاری که پسرش انجام داد، آمرزیدم.»
میراث خداوند (عزّوجلّ) از بندهی مؤمنش؛ فرزندی است که بعد از او، خداوند را بندگی کند.»
📚: الكافي، ج۶، ص۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از طلاب پاسخگو
19.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓آیا نحوه صلوات فرستادن شیعیان صحیح است یا اهل تسنن؟
✅ پاسخ استاد یزدانی طبق کتب اهل تسنن
♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
هدایت شده از طلاب پاسخگو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو دقیقه حواست را جمع کن!
🔺️ بیانات #آیت_الله_مصباح_یزدی (ره) در موضوع نقشه های شیطان در تحریف فکر و گرایش آدمی و دورساختن او از رفتارهای سعادت بخش، ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
هدایت شده از طلاب پاسخگو
🌴امام جعفر صادق (علیہ السلام)
شایسته است مؤمن هشت خصلت داشتہ باشد:
•☜هنگام فتنہ و آشوب با وقار و آرام،
•☜هنگام بلا و آزمایش بردبار
•☜هنگام آسایش شکرگزار
•☜بہ آنچہ خداوند روزی اش کرده، قانع باشد
•☜دشمنان و مخالفان را مورد ظلم قرار ندهد،
•☜بر دوستان برنامہ اى تحمیل نکند
•☜جسمش از خودش خستہ؛ ولى دیگران از او راحت
•☜و از هر جهت در آسایش باشند.
📚 اصول کافے جلد2 صفحہ47
🔷 کانال طلاب پاسخگو 🔻
✳️ @tollabe_pasokhgoo
هدایت شده از حوزه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اخلاق؛ رمز موفقیت پیامبر اکرم حضرت محمّد صلیاللهعلیهوآله
🎙حجتالاسلام علوی تهرانی
@Taghvim_Olama | تقویم علماء
هدایت شده از حدیث بندگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️سه گروه محروم از دیدار پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در قیامت
🔹حجت الاسلام #فرحزاد
حدیث بندگی را به دیگران معرفی کنید👇
❇️@hadisbandegy
هدایت شده از حدیث بندگی
رسول خدا صلی الله علیه و آله:
هر انسانی بتواند کار حرامی انجام دهد و آن را از ترس خداوند فرو گذارد، خداوند در همین دنیا بهتر از آن را به وی میدهد.
📘میزان الحکمه، ج۳، ص۴۴
حدیث بندگی را به دیگران معرفی کنید👇
❇️@hadisbandegy
هدایت شده از معارف و مقاتل آلُ الله
#امام_صادق_علیه_السلام
♦️ مولایم جعفر بن محمد «عليهماالسلام» را ديدم كه تمام مشرق و مغرب را پُر كرده بود ...
در روایتی آمده است:
هنگامى كه منصور دوانیقی، امام صادق عليهالسلام را احضار كرد و آن حضرت از مدينه به بغداد آمد، در كنار دجله نزول اجلال فرمود.
🔹پيرمردى از شيعيانش با او ملاقات كرد و عرض كرد: آقای من! خودتان را به من بشناسانید.
امام عليه السلام فرمود: آيا مى خواهى مرا بشناسى؟ عرض كرد: بلى.
امام عليه السلام به اصحاب خود كه در خدمتش بودند فرمود: او را در دجله بيندازيد. آنها هم اطاعت كردند و او را در ميان دجله انداختند.
🔸آن پیرمرد كه چنين ديد، شروع كرد به فرياد كردن و تعجّب كردن از آنچه در مقابل خواستهاش ملاقات كرد، در ميان آب دست و پا زد، بالا و پائين رفت تا آنكه خود را با شناورى از دجله خارج كرد، او اظهار تعجّب مى كرد كه اين چه كارى بود و چرا امام عليهالسلام چنين دستورى داد.
🔹امام عليهالسلام دستور داد دوباره او را در دجله بيندازند، و اطرافيان او را گرفته و در دجله انداختند، آتش خشم او برافروخته گرديد و كلماتى كه تعجّب او را نشان مى داد پشت سر هم مىگفت تا اينكه اين بار هم با زحمت خود را خارج كرد و آن حضرت را مورد سرزنش قرار داد و چنين كارى را از ايشان بعيد شمرد.
🔸امام عليه السلام دستور داد براى بار سوّم او را در ميان دجله بيندازند، و لحظهاى بعد خود را در ميان آب ديد كه توان شناكردن ديگر برايش نمانده بود، امواج آب هم او را در وسط رودخانه بُرده بود، در چنين وضعى حالت انقطاع به او دست داد.
امام عليه السلام چون ناتوانى او را از شناكردن و خارج شدن مشاهده فرمود، دست كريمانه خود را دراز كرد و او را كه در وسط دجله بود خارج كرد، همينكه از آب بيرون آمد خود را بر قدم هاى حضرت انداخت و اظهار كرد كه امام را به خوبى شناخته است.
🔹اطرافيان از او سوال كردند: چگونه شناختى؟ عرض كرد:
هنگامى كه از شناكردن عاجز شدم و يقين به هلاكت و نابودى خود كردم از همه جا و همه چيز دل بريدم و خدا را صدا زدم، چيزى نمانده بود كه در ته آب فرو روم و خفه شوم كه پردهها از مقابل چشمانم كنار رفت، مولایم جعفر بن محمد عليهماالسلام را ديدم كه تمام مشرق و مغرب را پُر كرده بود و غير از او چيزى را نمىديدم، او مرا نجات داد.
📚القطره ج١ ص۵۵۶
✍اين، همان معنای احاطه وجودىِ امام عليهالسلام است كه در دعاى رجبيّه مىخوانيم:
« بِهِم مَلأتَ سَماءَك وَ أرضَك »
«آسمان و زمين را به وجود ايشان (أئمه اطهار علیهمالسلام) پُر كردى،» اين ذوات مقدّسه همه جا هستند، در همه زمانها و مكانها و با همه موجودات بوده و هستند، و هيچ زمان و مكانى خالى از وجود ايشان نبوده و نيست، چرا كه آنها مظهر اسماء پروردگارند.(آیت الله مستنبط)
@maghaatel
هدایت شده از معارف و مقاتل آلُ الله
#معارف_اهل_بیت_علیهم_السلام
🩸 خدایا! اگر گناهانم مرا در نزد تو، بیآبرو کرده است، با آبروی محمد و آل محمد «صلّی الله علیهم اجمعین» رو به تو آوردهام ...
در روایتی امام صادق علیهاسلام فرمودند:
جبرئیل نزد یوسف علیهالسلام آمد و به او فرمود:
🔹ای یوسف، پروردگار جهانیان به تو سلام میرساند و میپرسد: چه کسی تو را زیباترین خلقش گردانید؟ حضرت فرمود: یوسف علیهالسلام فریادی کشید و گونهاش را روی زمین گذاشت. سپس پاسخ داد: تو ای پروردگار من.
🔸جبرئیل فرمود: پروردگار جهانیان میپرسد: چه کسی تو را نزد پدرت از دیگر برادرانت دوستداشتنی تر ساخت؟ حضرت فرمود: یوسف علیه السلام فریادی کشید و گونه اش را روی زمین گذاشت و پاسخ داد: تو ای پروردگار من.
🔹جبرئیل فرمود: پروردگار جهانیان میپرسد: چه کسی تو را پس از آن که در چاه انداختند و یقین به مرگ داشتی از آن بیرون آورد؟ حضرت فرمود: یوسف علیهالسلام فریادی کشید و گونهاش را روی زمین گذاشت. سپس پاسخ داد: تو ای پروردگار من.
🔸جبرئیل فرمود: بنابراین از آن جا که از دیگری طلب یاری کردهای خداوند تو را مجازات کرده است؛ از این رو باید چند سالی در زندان بمانی! حضرت فرمود: چون آن مدت گذشت و خداوند به یوسف علیه السلام اذن داد تا درخواست گشایش در کارش کند او گونه اش را روی زمین نهاد.
🔹سپس عرض کرد: خدایا، اگر گناهانم باعث شده است تا آبرویم را نزد تو از دست دهم من با آبرو پدران درستکارم ابراهیم، اسماعیل، اسحاق و یعقوب علیهمالسلام به تو روی میآورم. بدین سان خداوند گره از کار او گشود.
🔻راوی گوید: از حضرت پرسیدم: جانم به فدایتان باد، آیا ما نیز با این دعا، دعا کنیم؟
حضرت پاسخ دادند: شما اینگونه دعا کنید:
اللَّهُمَّ إِنْ کَانَتْ ذُنُوبِی قَدْ أَخْلَقَتْ وَجْهِی عِنْدَکَ فَإِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ نَبِیِّ الرَّحْمَةِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وَ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ الْأَئِمَّةِ علیهمالسلام
🔹خدایا، اگر گناهانم باعث شدهاند تا آبرویم را نزد تو از دست دهم، من با آبروی پیامبر رحمت حضرت محمد صلی الله علیه و آله، علی، فاطمه، حسن، حسین و ائمه دیگر علیهم السلام به تو روی میآورم.
📚تفسیر القمّیّ،علی بن ابراهیم، ص ۳۲۱
@Maghaatel
هدایت شده از کتابخانه شیعه
مصابیح القلوب.pdf
10.4M
📗مصابیح القلوب
📝مولف: حسن بن حسین سبزواری
تعداد صفحات: ۶۲۹
زبان: فارسی
🔹توضیح:
این کتاب شرح فارسی پنجاه و سه حدیث اخلاقی از حضرت محمد صلی الله علیه و آله است که مولف در جای جای آن احادیثی در فضائل امیر المومنین علیه السلام آورده است. مولف کتاب جناب ابو سعید حسن بن حسین شیعی سبزواری از علمای شیعه در دوره جنبش سربداران بوده و در بین آنها از ارج و قرب بالایی برخوردار بوده. از نکات جالب این کتاب، احادیثی در آن است که منبع آنها امروزه به دست نرسیده است اما قرائن زیادی در تایید و اعتبار دارند. این منبع مناقبنویسان در دورههای بعد حتی مناقبنویسان سنی مانند کشفی ترمذی و همچنین مفسرینی مانند زوارهای در ترجمة الخواص، ملا فتح الله کاشانی در تفسیر شریف منهج الصادقین، کاشفی در مواهب علیه و سید گازر در تفسیر گازر و ... بوده است.
لینک دانلود مستقیم
#پیامبر_صلی_الله_علیه_وآله
🌷هزینه دانلود صلوات
https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
بعضی از روایات صحیح خود شیعیان برخلاف آن آمده است؛ یعنی فاطمه از سخن أبوبکر نه تنها ناراحت نشد، بلکه راضی گشت؛ همانگونه که «إبن میثم بحرانی و دنبلی شیعی» در شرح نهج البلاغه آورده اند:
«أبوبکر به فاطمه گفت: آنچه را که برای پدرت بود، برای تو نیز هست، رسول خدا از درآمد فدک مایحتاج شما را برمیداشت و ما بقی را در راه خدا تقسیم میکرد، شایسته است که تو نیز همین کار را بکنی که او کرد، سپس فاطمه آن را پذیرفت و راضی شد و به أبوبکر وعده داد که همین کار را بکند».( شرح نهج البلاغة، إبن میثم بحرانی، ج5، ص107)
شارحان شیعی نهج البلاغه آورده اند:
«أبوبکر محصولات و سود آن فدک را گرفته به قدر کفایت به اهل بیت میداد وباقیمانده را میان مستمندان تقسیم میکرد، عمر وعثمان نیز همین کار را کردند وبعد از ایشان حضرت علی نیز همین کار را ادامه داد».{ نهج البلاغه، شرح إبن أبی الحدید، ج4- إبن میثم بحرانی، ج5، ص107- شرح فیض الإسلام، جزء 5، ص969- شرح دنبلی به نام «الدرة النجفیة»، ص332.}
بنابراین، فاطمه رضی الله عنها فدک را به عنوان میراث از أبوبکر صدیق نخواسته بود، بلکه خواهان آن بوده که در اداره و مصرف عایدات آن در امور خیریه، همانگونه که پیامبر صلی الله علیه وسلم با اموال فدک و بنی نضیر و سهم خود از محصولات خیبر عمل میکرد او نیز نقش داشته باشد.
إبن کثیر نقل میکند که عباس و علی رضی الله عنهما از طریق فاطمه خواهان نظارت بر این اراضی بودند تا به مصرف صدقات و امور خیریه برسد، همچنین خواهان آن بودند که خود ایشان آن اموال را در همان مواردی که پیامبر به مصرف میرسانده، به مصرف برسانند». البدایة والنهایة، ج4، ص203.
واعلم أنّ فدك كانت خاصّة لرسول اللَّه صلَّى اللَّه عليه وآله👉 ..... ثمّ المشهور بين الشيعة والمتّفق عليه عندهم أنّ رسول اللَّه صلَّى اللَّه عليه وآله أعطاها فاطمة عليها السّلام 👉، ورووا ذلك من طرق مختلفة : منها عن أبي سعيد الخدري قال :
لمّا أنزلت « وَآتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ » أعطى رسول اللَّه صلَّى اللَّه عليه وآله فاطمة عليها السّلام فدك فلمّا تولَّى أبو بكر الخلافة عزم على أخذها منها . فأرسلت إليه تطالبه بميراثها من رسول اللَّه صلَّى اللَّه عليه وآله وتقول : إنّه أعطاني فدكا في حياته واستشهدت على ذلك عليّا عليه السّلام وأمّ أيمن فشهدا لها بها . فأجابها عن الميراث بخبر رواه هو : نحن معاشر الأنبياء لا نورّث فما تركناه فهو صدقة
بدان که فدک مخصوص رسول الله صلی الله علیه و آله می باشد👉 .... این مطلب در بین شیعه مشهور و متفق علیه در نزد ایشان است که رسول الله صلی الله علیه و آله فدک را به فاطمه سلام الله علیها اعطا کرد 👉و صحت این مطلب را به طرف مختلف روایت می کنند همانند روایتی از ابوسعید خدری که میگوید : وقتی آیه وآت ذی القربی حقه نازل شد ، رسول الله فدک را به فاطمه سلام الله علیها داد و وقتی ابوبکر زمامدار خلافت شد خواست که فدک را از او بگیرد. پس فاطمه سلام الله علیها کسی را برای مطالبه میراثش به نزد ابی بکر فرستاد و میگفت : پیامبر ، فدک را در زمان حیاتش به من اعطا کرد و علی علیه السلام و ام ایمن را بعنوان شاهد این امر آورد و آنها نیز شهادت دادند.
پس ابوبکر در مورد میراث پیامبر با این روایت جواب داد : ما پیامبران ارث نمیگذاریم هر انچه از ما میماند بعنوان صدقه است.
شرح نهج البلاغه ، ج 5 ص 105، اسم المؤلف : كمال الدين ميثم بن علي بن ميثم البحراني الوفاة: 679 هـ ، دارالنشر : مركز النشر مكتب الاعلام الاسلامي - الحوزة العلمية - قم – ايران( موسسه النصر ) ، الطبعة : الاولی 1362 ش . محقق : عني بتصحيحه عدة من الأفاضل وقوبل بعدة نسخ موثوق بها
این گفتار 👆👆 علامه بحرانی هست