eitaa logo
هیئت دانشجویی علوم پزشکی اردبیل
188 دنبال‌کننده
541 عکس
41 ویدیو
1 فایل
هیئت انصارالمهدی (عج) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل؛ خادمین اهل بیت علیهم السلام جلسات هفتگی : دوشنبه ها؛ از ساعت ۱۹:۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
✨آیه روز شیطان، گاهى از دور چیزى را به افراد القا و وسوسه مى كند و گاهى از نزدیك همدم آنان مى شود. مؤمنان از وسوسه ها و القائات شیطان مى گریزند، امّا آنگونه كه در آیه ى 36 سوره ى زخرف مى خوانیم: «من یعش عن ذكر الرّحمان نقیّض له شیطاناً فهو له قرین» هركه از یاد خدا رخ برتافت، شیطانى براى او برمى انگیزیم تا یار و همنشین دائمى او باشد. - هم بخل وترك انفاق بد است، هم انفاق ریایى. در آیه ى پیش از بخل نكوهش شد و در اینجا از بخشش هاى ریاكارانه. «یبخلون، ینفقون... رئاء الناس» - عامل ریا، عدم ایمان واقعى به خدا و قیامت است. «رئاء الناس و لایؤمنون باللّه و لا بالیوم الآخر» - هدف از انفاق، تنها سیر كردن گرسنگان نیست، چون این هدف با ریاكارى هم تأمین مى شود. بلكه هدف، رشد معنوى انفاق كننده نیز مى باشد. «ینفقون اموالهم رئاء الناس» - خداوند ریاكاران را دوست ندارد. «لایحبّ كلّ مختال... والّذین ینفقون رئاء الناس» - دل كه از خدا تهى شد، جایگاه همیشگى شیطان مى شود. «لایؤمنون باللَّه... یكن الشیطان له قریناً» منبع: www.zenderoid.ir ۱۲آبان‌‌۱۴۰۲ @arums_heyate
✨آیه روز - انسان، شخصیّتى تأثیرپذیر و انفعالى دارد. «فرحوا... یقنطون» - رحمت از خداست و ناگوارى ها از عملكرد خود ما. «اذقنا النّاس رحمة - سیّئة بما قدّمت ایدیهم» - انسانِ دور از خدا، پوك و كم ظرفیّت است؛ با اندكى نعمت، مست مى شود و با كمى تلخى و غم، به بن بست مى رسد. «رحمة فرحوا - سیّئة ... یقنطون» در صورتى كه خداوند از مردم تحمّل و ظرفیّتى را مى خواهد كه از دست رفتن نعمت ها آنان را نگران و به دست آوردن نعمت ها آنان را سرعت نكند. «لكیلاتأسوا على ما فاتكم ولا تفرحوا بما آتاكم» - برخوردارى از رحمت، قطعى است، ولى مبتلا شدن به ناگوارى قطعى نیست. «اذا... اِن...» (براى برخوردارى از رحمت، كلمه ى «اذا» بكاررفته كه به معناى انجام قطعى است، ولى براى گرفتار شدن، كلمه ى «اِن» بكار رفته كه به معناى غیر قطعى بودن است. تنوین در كلمات «رحمة و سیّئة»، بر قلّت و كمى دلالت مى كند. منبع: www.zenderoid.ir ۱۳آبان‌‌۱۴۰۲ @arums_heyate
✨آیه روز ای کسانی که ایمان آورده اید! از بسیاری از گمان ها بپرهیزید ، چرا که بعضی از گمان ها گناه است . منبع: www.zenderoid.ir ۱۶آبان‌‌۱۴۰۲ @arums_heyate
خواب‌دیده‌ام‌پَس‌اَزآبادیِ‌بَقیع نَذر‌ضَریح‌توست‌اَلَنگو‌هایِ‌مادَرَم «مراسم روضه هفتگی» - سخنران: حجت‌الاسلام - بانوای: ذاکرین اهل بیت(علیه‌السلام) 🗓️ سه شنبه ۱۶آبان ماه ۱۴۰۲ 🕗 شروع مراسم رأس ساعت ۱۹ 📍مکان: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مسجد امام علی (ع) هیئـت انصارالمـهدی (عج) @arums_heyate
✨آیه روز - توبه در حال اختیار و آزادى ارزش دارد، نه در حال اضطرار یا مواجهه با خطر. «اذا حضر احدهم الموت قال انّى تبت الآن» - اصرار بر گناه، توفیق توبه را از انسان مى گیرد. كلمه ى «یعملون» نشانه استمرار و كلمه ى «سیّئات» به معناى تعدّد و تكرار گناه است. - توبه رانباید به تأخیر انداخت. چون زمان مرگ معلوم نیست و توبه هنگام معاینه ى مرگ، پذیرفته نمى شود. «اذا حضر احدهم الموت...» - هنگام خطر ومرگ، فطرت خداشناسى انسان آشكار مى شود. «انّى تُبت الآن» - كافر مردن و بد عاقبتى، همه ى اعمال نیك و از جمله توبه را تباه و حبط مى كند. «یموتون و هم كفّار» منبع: www.zenderoid.ir ۱۷آبان‌‌۱۴۰۲ @arums_heyate
﷽ خواب‌دیده‌ام‌پَس‌اَزآبادیِ‌بَقیع نَذر‌ضَریح‌توست‌اَلَنگو‌هایِ‌مادَرَم مراسم روضه هفتگی • سخنران: حجـت‌الاسلام‌خواسـته • بانوای: کربلایـی علی نـوروزی 🗓 سه‌شنبه ۱۶آبان ماه ۱۴۰۲ هیئت انصار المهدی(عج) @arums_heyate
✨آیه روز - زن مى تواند الگوى مردان تاریخ شود. «ضرب اللّه مثلاً للّذین آمنوا امرأة فرعون» - مقایسه الگوها، از روشهاى تربیت است. «مثلاً للّذین كفروا... مثلاً للّذین آمنوا» - براى اتمام حجت، یك نمونه هم كافى است. «ضرب اللّه مثلاً... امرائة فرعون» - حرف اول را اراده انسان مى زند، نه چیز دیگر. «ضرب اللّه مثلاً... امرائة فرعون» - مبارزه با طاغوت، با دعا منافاتى ندارد. «ربّ... نجّنى من فرعون» - نجات از طاغوت، پشتوانه معنوى لازم دارد. «ربّ.. نجّنى من فرعون» - مهم تر از بهشت، قرب معنوى به خداست. «ربّ ابن لى عندك...» - ایمان سبب تنفّر از ستمگران است. زن فرعون به خاطر ایمانى كه داشت از تمام رفتارهاى فرعونى متنفر بود. «نجّنى من فرعون و عمله» - اطاعت زن از مردم در عقیده لازم نیست، بلكه گاهى باید موضع بگیرد. «نجّنى من فرعون» - تبرّى از كفر، شرط ایمان است. «نجّنى من فرعون و عمله» - ابراز تنفّر و انزجار از دیگران، باید ملاك و معیار عقلى و شرعى داشته باشد. «من فرعون... من القوم الظالمین» منبع: www.zenderoid.ir ۱۸آبان‌‌۱۴۰۲ @arums_heyate
✨آیه روز امام سجّاد علیه السلام در مناجات خود مى گوید: «كان جزائى فى اول ما عصیتك النار» خداوندا جزاى من در اولین گناهى كه كردم آتش بود و هر چه زنده مانده ام لطف و مهلت تو نسبت به من است كه شاید من توبه كنم. - گر حكم شود كه مست گیرند در شهر هر آن كه هست گیرند. «و لو یؤاخذ اللّه الناس... ماترك... من دابّة» - گناهى كیفر دارد كه با علم و عمد انجام گیرد. «یؤاخذ... بما كسبوا» - خداوند، صبور و اهل عفو و مغفرت و مهلت دادن است و مردم را فورى در دنیا به جرم عملكرد بد آنان مجازات نمى كند. «یؤخّرهم الى أجل مسمّىً» - مدّت عمر انسان، از پیش تعیین شده است. «اجلٍ مُسمّى» - مهلت خداوند به بندگان گنه كار و تأخیر مجازات آنان تا قیامت از سنّت ها و برنامه هاى الهى است. «یؤخّرهم الى أجل مسمّىً» - مهلت دادن خداوند به گنه كاران كارى عالمانه است. «بعباده بصیراً» (ده ها میلیون نفر سال ها بعد از گناه توفیق توبه پیدا كرده اند و خلافكارى خود را اصلاح نموده اند كه اگر خداوند كیفر آنان را فورى مى داد همه دوزخى مى شدند.) منبع: www.zenderoid.ir ۲۰آبان‌‌۱۴۰۲ @arums_heyate
✨آیه روز الكلم الطیّب» همان شهادت به توحید و رسالت و ولایت است كه در روایات مصادیق آن، اذكارى چون «لا اله الاّ اللّه و سبحان اللّه و...» مطرح شده است. «یبور» از «بوار» و «بائر» به معناى كسادى زیاد و هلاكت است. براى این آیه ى شریفه معانى دیگرى نیز قابل بیان است: - سخن نیكو هم خودش بالا مى رود و هم كارهاى خوب را بالا مى كشد. كفّار، یا عزّت را در دلبستگى به اشیاى مادّى مى جویند، «و اتّخذوا من دون اللّه آلهة لیكونوا لهم عزّا» و یا آن را از وابستگى به این و آن طلب مى كنند. «أیبتغون عندهم العزّة» و حال آنكه عزّت تنها نزد خداوند است. «فللّه العزّة جمیعاً» - عزّت واقعى، نزد خداست، نه پیش مردم. «فللّه العزّة جمیعا» - میان عقیده با عمل رابطه ى تنگاتنگ است و در یكدیگر اثر مى گذارند. «العمل الصالح یرفعه» - راه مؤمنان كه عزّت را از طریق ایمان و عمل صالح مى جویند، راه رشد و تكامل است. «یصعد - یرفع» و راه دیگران كه عزّت را از طریق فریب و نیرنگ مى خواهند محو و هلاكت است. «یبور» - هیچ كس با نیرنگ و گناه به عزّت نمى رسد. «یبور» منبع: www.zenderoid.ir ۲۱آبان‌‌۱۴۰۲ @arums_heyate
✨آیه روز انسان مؤمن، چون به علم و حكمت و رحمت خداوند ایمان دارد، مى داند كه بدون دلیل و حكمت و عدالت، به كسى مصیبتى نمى رسد و هر مصیبتى، یا نتیجه عمل خود انسان است ایمان كه یك امر درونى است، اگر در انسان جاى بگیرد باعث هدایت یابى قلب مى شود و اگر روح و قلب انسان هدایت شود، رفتار و گفتارش نیز هدایت شده است. «یهد قلبه...» - مصیبت ها در مدار اذن الهى است، نه تصادف و اتفاق. خداوند مانع تأثیر حوادث نمى شود. «ما اصابكم من مصیبة الاّ باذن الله» - خداوند، به مؤمنان مصیبت زده راه علاج و درمان یا تحمل و تكلیف و صبر را الهام مى كند. «و من یؤمن باللّه یهد قلبه» - دریافت الطاف الهى بر اساس گامى است كه خود انسان برمى دارد. «من یؤمن باللّه یهد قلبه» - خداوند مى داند كه ایمان ما واقعى است یا منافقانه. «و من یؤمن باللّه... و اللّه بكلّ شى ء علیم» - توجّه انسان به احاطه علمى خداوند، سبب تحمل مصیبت ها و پایدارى در برابر مشكلات است. «ما اصاب من مصیبة... و اللّه بكلّ شى ء علیم» منبع: www.zenderoid.ir ۲۲آبان‌‌۱۴۰۲ @arums_heyate
صَلَّیَ اللّهُ عَلَیکْ یا اَباعَبدِاللّه «مراسم روضه هفتگی» - بـه‌‌نیـت‌‌تعجیل‌در‌فرج‌حضرت‌صاحب‌الزمان- - سخنران: حجت‌الاسلام - بانـوای: ذاکریـن‌اهل‌بیـت(علیه‌السلام) 🗓️ سه شنبه ۲۳آبان ماه ۱۴۰۲ 🕗 شروع مراسم رأس ساعت ۱۹ 📍مکان: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مسجد امام علی (ع) هیئـت انصارالمـهدی (عج) @arums_heyate
4_5974152341681606663.mp3
8.45M
📝 چشممان را بہ دیده وصال روشن کن ای روشن‌تر از هرروشنایی 💔 صوت قرائت قرار صبحگاهی منتظران ثابت قدم ظهور سرعت مناسب برای قرائت روزانه @arums_heyate
✨آیه روز مخاطب این آیه مى تواند مسیحیان آیه قبل باشد تا حق ترك دنیا و رهبانیّت را ادا كنند و بعد از حضرت عیسى علیه السلام به پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله ایمان آورند تا هم اجر ایمان به مسیح علیه السلام را داشته باشند و هم پاداش ایمان به محمّدصلى الله علیه وآله را. ممكن است مقصود از «كفلین من رحمته»، یكى نور باطنى و یكى دیگر مغفرت الهى باشد كه در ادامه آیه آمده است. - همواره باید ایمان خود را عمیق تر كنیم. «آمَنوا... آمِنوا» - هر یك از ایمان وتقوا سهمى از رحمت است. «آمَنوا اتّقوا... كفلین من رحمته» - مؤمن متّقى، هرگز در بن بست قرار نمى گیرد. «آمنوا اتّقوا... یجعل لكم نوراً...» - مؤمن، معصوم از گناه نیست، ولى متّقى است و با سپر تقوا به میدان مى آید. لذا خداوند خطاهاى او را مى بخشد. «اتّقوا اللّه... یغفر لكم و اللّه غفور رحیم» - در دریافت الطاف الهى، سنّ و نژاد و قبیله و ادعا ملاك نیست، ایمان و تقوا ملاك است. «اتّقوا اللّه و آمنوا... یؤتكم كفلین من رحمته» منبع: www.zenderoid.ir ۲۴آبان‌‌۱۴۰۲ @arums_heyate