eitaa logo
هیئت دانشجویی علوم پزشکی اردبیل
182 دنبال‌کننده
516 عکس
35 ویدیو
1 فایل
هیئت انصارالمهدی (عج) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل؛ خادمین اهل بیت علیهم السلام جلسات هفتگی : دوشنبه ها؛ از ساعت ۱۸:۳۰
مشاهده در ایتا
دانلود
✨️ آیه ی روز امام باقر علیه السلام ذیل این آیه فرمود: زكات واجب را علنى پرداخت كنید، ولى زكات مستحبّ را مخفیانه بدهید. شاید دلیل این باشد كه زكات واجب یك وظیفه عمومى، معمولى و دور از ریا است. گرچه آیه در مورد كمك هاى مالى است، ولى در فرهنگ اسلام، به هر كار خیرى صدقه گفته مى شود. حتّى اگر سنگى را از میان راه مسلمین كنار زدیم، صدقه است. بنابراین كمك به محرومان از طریق علم و آبرو و وساطت نیز صدقه مى باشد. انفاقِ علنى، سبب تشویق دیگران و رفع تهمت بخل از انسان و یك نوع تبلیغ عملى است. «فنعمّاهى» شما باید به سراغ فقرا بروید، نه آنكه آنان به سراغ شما بیایند. «تؤتوها الفقراء» و نفرمود: «یأتكم الفقراء» انفاقِ پنهانى، از ریا و خودنمایى دور و به اخلاص نزدیك است و آبروى گیرنده صدقه را محفوظ نگه مى دارد. «فهو خیر لكم» كمك به فقرا، بخشى از گناهان صغیره را مى بخشد. «یكفّر عنكم من سیئاتكم» «سیّئات» در قرآن در برابر گناهان كبیره آمده وبه گناهان صغیره گفته مى شود. آن چه مهم است علم خداست، نه اطلاع و آگاهى مردم. «واللّه بما تعملون خبیر» ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ www.zenderoid.ir @arums_ansarolmahdi
هَر‌کَـس‌سـوره‌جُـمعـه‌را‌دَر‌هَر‌شَـبِ‌جـُمعـه بِخـوانَد کَـفاره گُـناهان مٰـا بِینِ دو جُـمعـه خواهَـد بود «امام‌صادق‌علیـه‌السلام‌» @arums_ansarolmahdi
✨️آیه ی روز این آیه،كسانى راكه پیمان شكنى مى كنند،به پنج نوع قهر الهى تهدید مى كند:بى بهرگى در آخرت، محرومیّت از خطاب الهى، محرومیّت از نظر لطف الهى،محرومیّت از پاكى از گناه و گرفتارى به عذاب دردناك. در روایات شیعه و سنّى آمده است كه رسول خدا (ص) فرمودند:«لا ایمان لِمَن لااَمان له و لا دین لِمَن لاعهد له»كسى كه مراعات امانت نكند، ایمان ندارد و آن كسى كه به عهد خویش وفادار نباشد بى دین است. در بعضى روایات آمده است كه مراد از«عهد اللّه»،حقایق مربوط به پیامبر اسلام در تورات است كه به دست عالمان یهود تحریف گشته است. مقایسه كنیم وضع كسانى راكه ازجانب خداوند به آنها سلام داده مى شود؛«سلامٌ قولاً من ربّ رحیم» با كسانى كه خدا هیچ سخنى با آنان نگوید؛ «لایكلّمهم اللّه» واگر ناله اى سر دهند با جمله ى «اخسئوا فیها ولاتكلمون» خفه مى شوند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر كس با سوگند، مال و ثروت برادرش را به ناحق بخورد، مورد غضب الهى است. سپس این آیه را تلاوت نمودند. حضرت على (ع) فرمودند: مراد از نگاه خداوند در قیامت؛ «لاینظر الیهم» نگاه رحمت است، (نه نگاه با چشم). ۱۳خردادماه ۱۴۰۳ @arums_ansarolmahdi
📣 🏴مراسم گرامیداشت ارتحال امام خمینی (ره) ▪️سخنران: حجت الاسلام واحدی زاده مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ▪️مداح: کربلایی نعمتی ⚫️زمان: یکشنبه 13 خردادماه ساعت 11 صبح ▪️مکان: مسجد امام علی (ع) دانشگاه ◼️از اساتید محترم،کارکنان گرامی و دانشجویان عزیز جهت شرکت در این مراسم معنوی دعوت بعمل می آید. ▪️روابط عمومی نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل 💫 @arums_nahad
" صَلَّیَ اللّهُ عَلَیکْ یا اَباعَبدِاللّهِ الْحُسَینْ " |مراسم روضه هفتگی - سخنران: حجـت‌الـاسـلام -بانوای: مـادحیـن‌اهـل‌بیـت‌(ع) 🗓️ دوشنبه ۱۴خردادماه ماه ۱۴۰۳ 🕗 از ساعت ۱۸:۳۰ 🕌 مسجد امام علی علیه السلام دانشگاه علوم پزشکی اردبیل @arums_ansarolmahdi
✨️آیه ی روز - براى افراد غافل، هشدار و انذار مهمتر از بشارت است. «انّا انذرناكم» - دلیل غفلت آن است كه مردم، قیامت را دور مى پندارند. «عذاباً قریباً» - پشیمانى، دلیل بر اختیار انسان است. «یا لیتنى كنت تراباً» - در قیامت، انسان ناظر بر عملكرد خویش است. «ینظر المرء ما قدّمت یداه» - سرنوشت اخروى هر كس به دست خود اوست. «ینظر المرء ما قدّمت یداه» - خاك یك دانه مى گیرد، یك خوشه مى دهد، ولى كفّار صدها دلیل و برهان مى شنوند ولى یكى را نمى پذیرند. پس خاك بر كافر برترى دارد. «كنت تراباً» ۱۴خردادماه۱۴۰۳ www.zenderoid.ir @arums_ansarolmahdi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی (ره) می‌ فرمودند: ما هیچ نیستیم؛ هرچه که هست از اوست اشتباه ما این‌ است که خیال می‌ کنیم ما هم چیزی هستیم ما همه‌ در حجابیم‌ اگر این حجاب برداشته شود؛ معلوم می‌شود غیر از او کسی و چیزی نیست ... سالروز رحلت امام خمینی (ره) تسلیت باد @arums_ansarolmahdi
✨️تفسیر آیه ی روز این آیه، رابطه ى مؤمنان با یكدیگر را همچون رابطه ى دو برادر دانسته كه در این تعبیر نكاتى نهفته است، از جمله: الف) دوستى دو برادر، عمیق و پایدار است. ب) دوستى دو برادر، متقابل است، نه یك سویه. ج) دوستى دو برادر، بر اساس فطرت و طبیعت است، نه جاذبه هاى مادى و دنیوى. د) دو برادر در برابر بیگانه، یگانه اند وبازوى یكدیگر. ه) اصل و ریشه دو برادر یكى است. و) توجّه به برادرى مایه ى گذشت و چشم پوشى است. ز) در شادى او شاد و در غم او غمگین است. امروزه براى اظهار علاقه، كلمات رفیق، دوست، هم شهرى و هم وطن بكار مى رود، امّا اسلام كلمه برادر را بكار برده كه عمیق ترین واژه هاست. در حدیث، دو برادر دینى به دو دست تشبیه شده اند كه یكدیگر را شستشو مى دهند. در این آیه و آیه ى قبل، سه بار فرمان «اصلحوا» تكرار شده كه نشانه ى توجّه اسلام به برقرارى صلح و دوستى میان افراد جامعه است. در آیه قبل فرمود: «فاصلحوا... و اقسطوا» به عدالت، صلح برقرار كنید و این آیه مى فرماید: «فاصلحوا... و اتّقوا» در برقرارى صلح، از خدا بترسید. اگر شما را به عنوان میانجى پذیرفتند، خدا را در نظر بگیرید و حكم دهید، نه آنكه اصلاح شما، مایه ى ظلم و ستم به یكى از طرفین گردد. اخوّت و برادرى از امتیازات اسلام آن است كه اصلاحات را از ریشه شروع مى كند. مثلا مى فرماید: «اِنّ العِزّة لِلّه جَمیعاً» تمام عزّت براى خداست، چرا به خاطر كسب عزّت به سراغ این و آن مى روید؟ یا مى فرماید: «انّ القوّة لِلّه جَمیعاً» تمام قدرت ها از اوست، چرا هر ساعتى دور یك نفر مى چرخید!؟ در این آیه نیز مى فرماید: همه ى مؤمنان با یكدیگر برادرند، بعد مى فرماید: اكنون كه همه برادر هستید، قهر و جدال چرا؟ همه با هم دوست باشید. بنابراین براى اصلاح رفتار فرد و جامعه باید مبناى فكرى و اعتقادى آنان را اصلاح كرد. طرح برادرى واُخوّت وبكارگیرى این واژه، از ابتكارات اسلام است. در صدر اسلام پیامبرصلى الله علیه وآله به همراه هفتصد و چهل نفر در منطقه ى «نخیله» حضور داشتند كه جبرئیل نازل شد و فرمود: خداوند میان فرشتگان عقد برادرى بسته است، حضرت نیز میان اصحابش عقد اُخوّت بست و هر كس با كسى برادر مى شد. @arums_ansarolmahdi
✨️آیه ی روز امام صادق علیه السلام فرمودند: گاهى بنده اى از خداوند حاجت و تقاضایى دارد و خداوند دعایش را مستجاب مى كند و مقرّر مى شود تا مدّتى دیگر برآورده شود. امّا پس از آن، بنده گناهى را انجام مى دهد كه موجب برآورده نشدن حاجتش مى شود. ۱۶ خردادماه ۱۴۰۳ www.zenderoid.ir @arums_ansarolmahdi
✨️آیه ی روز برخى از آنان كه در جنگ تبوك شركت نكردند، نزد پیامبر آمده و درخواست مى كردند كه توبه ى آنان را بپذیرد. این آیه مى فرماید: توبه پذیر خداست، نه دیگرى، و صدقات و زكاتى كه به پیامبر و امام داده مى شود، در حقیقت گیرنده اش خداوند است. چون پیامبر به فرمان خدا زكات مى گیرد، در حقیقت خدا زكات گیرنده است. نظیر آیه ى بیعت: «انّ الذین یبایعونك انّما یبایعون اللَّه» هر كس با تو اى پیامبر بیعت كند، گویا با خدا بیعت كرده است. امام صادق علیه السلام فرمود: صدقه در دست فقیر قرار نمى گیرد، مگر آنكه در دست خدا قرار گیرد. آنگاه این آیه را تلاوت فرمود. از امام صادق علیه السلام سؤال شد كه آیا گرفتن زكات مخصوص پیامبر است یا بعد از آن حضرت نیز ادامه دارد؟ حضرت فرمودند: آرى، ادامه دارد. ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۳ www.zenderoid.ir @arums_ansarolmahdi
هَر‌کَـس‌سـوره‌جُـمعـه‌را‌دَر‌هَر‌شَـبِ‌جـُمعـه بِخـوانَد کَـفاره گُـناهان مٰـا بِینِ دو جُـمعـه خواهَـد بود «امام‌صادق‌علیـه‌السلام‌» @arums_ansarolmahdi
گوشه حجره یکی بال و پرش می‌سوزد نفس و حنجره و چشم ترش می‌سوزد یک نفر نیست کمی آب بیارد به خدا پسر فاطمه دارد جگرش می‌سوزد شهادت مظلومانه جوان‌ترین شمع هدایت، حضرت جواد (ع) تسلیت و تعزیت باد. هِیئَت دانِشجویی اَنصٰارالمَهدی (عج) @arums_ansarolmahdi
✨️آیه ی روز از آنجا كه یكى از عوامل برقرارى رابطه با دشمنان، حفظ روابط خانوادگى و خویشاوندى است، قرآن مى فرماید: خانواده و خویشاوند بدکردار و بد اندیش ، در قیامت به كار شما نمى آید، پس به خاطر آنها خود را به گناه نیندازید. ناكارآمدى بستگان و بریده شدن اسباب در قیامت، بارها در قرآن مطرح شده است: «فلاانساب بینهم»در آن روز نسبتى میان مردم در كار نیست. «تقطّعت بهم الاسباب» در آن روز سبب ها قطع مى شود. ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ www.zenderoid.ir @arums_ansarolmahdi
▪️اعمال دهه اول ذی الحجه @arums_ansarolmahdi
✨️ آیه ی روز نمونه ى روشن نزول فرشتگان بر مؤمنان را در سوره ى آل عمران آیه ى 125 مى خوانیم كه مى فرماید: «بلى ان تصبروا و تتّقوا و یأتوكم من فورهم هذا یمددكم ربّكم بخمسة آلاف من الملائكة مسوّمین» آرى، اگر شما رزمندگان جنگ بدر استقامت و تقوا پیشه كنید و دشمن به همین زودى به سراغ شما بیاید، خداوند شما را به پنج هزار نفر از فرشتگان نشاندار یارى مى كند. مشابه این آیه را نیز در سوره ى احقاف، آیه ى 13 و 14 مى خوانیم: «ان الّذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا فلا خوف علیهم ولا هم یحزنون اولئك اصحاب الجنة خالدین فیها جزاء بما كانوا یعملون» كسانى كه گفتند: «پروردگار ما «اللّه» است» و سپس استقامت كردند پس نه خوفى بر آنهاست و نه اندوهى، آنان اصحاب بهشت هستند كه به پاداش عملكردشان براى همیشه در آن جا هستند. ۱۹ خردادماه ۱۴۰۳ www.zenderoid.ir @arums_ansarolmahdi