eitaa logo
اســــاس
97 دنبال‌کننده
188 عکس
34 ویدیو
38 فایل
گفتمان ساز حقوق عمومی برای زیست بوم ایران اسلامی Instagram.com/asaas_discourse1 twitter.com/Asaas_discourse Telegram.me/Asaas_discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
رشد از راه مشورت امام حسن مجتبی علیه‌السلام، در کلامی پرمغز، مشورت را عامل هدایت جامعه به‌سوی رشد دانسته‏‌اند. 🔹«مَا تَشَاوَرَ قَوْمٌ إِلَّا هُدُوا إِلَى رُشْدِهِمْ»(۱) ▪️سیاق عبارت به نحوی است که چنین استنباط می‌شود که حاکم شدن فرهنگ بر روابط اجتماعی چنان اصیل است که بی‌تردید و را در پی دارد. لذا رابطه و نسبت میان مشورت مداری و استفاده از عقول جمع، چنان موضوعیت دارد که رشد و تعالی جامعه محصول پایبندی عملی به این مؤلفه است. ▪️نکته قابل‌استفاده دیگر از این کلام آن است که رشد جمعی (رُشدِهِم) با اتکا به اصل مشورت، قابل‌دستیابی است. چنین می‌نماید که بر همین مبنا است که در قرآن کریم مشورت (سوره شورى آيات ۳۶-۳۹)، در ردیف نماز و زکات از علامات و از خصائص جامعه ایمان‌مدار شمرده است. ۱- حرانى، ابن‏شعبه، حسن بن على، تحف العقول عن آل الرسول صلى‌الله‌عليه‌وآله، قم: جامعه مدرسين، چاپ دوم: ۱۴۰۴ق ص۲۳۳ _____ @asaas_discourse
‌ ✍🏻 وحدت اقتصادی جهان اسلام وحدت اقتصادی جهان اسلام به عنوان یک هدف در قانون اساسی پیش بینی شده است،اما تحقق آن در گرو مقدماتی است که این پست به آن پرداخته است.
🔸️اصل یازدهم قانون اساسی در مقام اعلام یک باور است. بر این اساس همه مسلمین یک امت واحده هستند. دولت ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد. تحقق وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام به عنوان هدف نهایی در این رویکرد کلان تصویر شده است . 🔹️در نگاه نخست وجوه مشترک میان مسلمین در پس نظم وستفالیایی حاکم، باید بسترهای تحقق این اتحاد را فراهم آورد اما تنها لحظه ای درنگ و تامل این فرض را در صحنه عمل با چالش های جدی مواجه می کند . کشورهای اسلامی توان حاکم کردن نگاه کلانی مبتنی بر اشتراکات، بر روابط خود نداشته اند و سازمان همکاری اسلامی و عملکرد آن گویای این مطلب است. در چنین شرایطی و با وجود شکافهای سیاسی میان روابط کشورهای اسلامی، می توان از پیشبرد پروژه هایی در راستای تحقق وحدت اقتصادی نام برد؟ در شرایطی که اقتصاد خود یک مولفه سیاسی به شمار می رود، رسیدن به وحدت در این راستا در سطح کلان امر بعیدی به نظر می رسد. 🔸️اتحادیه اروپا که با مبنایی اقتصادی شکل گرفت و با هدف تامین منافع اقتصادی از قبل اتحاد، محدودیت هایی را در طول زمان بر خود تحمیل کرد، هرچند با چالش هایی جدی مواجه است اما توانسته است نمونه ای از همکاری موثر اقتصادی میان کشورهای عضو را همراه با سایه روشن های چنین اتحادی به نمایش بگذارد. این پیوند لاجرم بر هم سرنوشتی بیش از پیش کشورهای عضو دامن می زند وعلاوه بر اقتصاد، سایر مولفه های موثر در قدرت و منفعت را تحت شعاع قرار می دهد. 🔹️در شرایطی که تحقق وحدت اقتصادی و وجود پول، بازار و همکاری مشترک اقتصادی می تواند نقش بسیار موثری در کمرنگ شدن فشار وارده بر بدنه جهان اسلام داشته باشد و زمین بازی را تغییر دهد، رسیدن به چنین وحدتی در سطح کلان به واسطه نبود رویکردهای واحد سیاسی ، عملیاتی به نظر نمی رسد. 🔸️بلکه چنین ایده ای در این برهه ابتدا باید میان آن دست از کشورهای اسلامی که عملاً در اتخاذ رویکردهای مبنایی هم سو می‌باشند، یا میان کشورهای اسلامی با کشورهای غیر اسلامی که رویکردهای مشترک دارند شکل بگیرد .چرا که صرف وصف مسلمان بودن یک کشور ضرورتا به این معنا نیست که آن کشور برپایه اسلام و مبانی اسلامی استوار بوده و به آن پایبند است. هم چنین اشتراکاتی در سطح احکام حاکم بر مسائل مالی در برابر اختلافاتی در سطح تعیین مصداق طاغوت و کفر، یارای ایجاد وحدت را نخواهد داشت. 🔹️در واقع می توان ادعا کرد که تحقق کامل اصل ۱۱ منوط به تحقق مقدماتی است ، از جمله ایجاد و بسط اشتراکات واقعی و مبنایی در جهان اسلام. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ با ما همراه باشید ... ⚖📜 @asaas_discourse
تا امت شدن ... ▪️حکومت در اندیشه اسلامی بدون فهم مفهوم امام و امت، و رابطه متقابل این دو قابل تبیین نیست. ▪️امت مفهومی ساختنی است، مردم  در قالب های گوناگون، فرایند امت شدن را تجربه می کنند و با باور به مبدا و مقصد مشترک در مسیری مشترک قرار می گیرند. برای رسیدن به انتهای مسیر نیازمند قرار گرفتن در مبادی اولیه این مسیر هستند. وقتی داعیه حکومت جهانی مستضعفین تحت زعامت امام زمان در مکتب تشیع  قطعی و یقینی است،ضروری است که مقدمات امت شدن را برای مستضعفین فراهم نماییم.  ▪️امت واحده در ظل حکومت امام زمان تحقق می‌یابد، اما مقدمات آن باید پیش از تشکیل حکومت جهانی آماده شده باشد. ▪️قرار گرفتن در مسیرهای مشترک، مشق کردن امت بودن میان مستضعفین ، برای تحقق آن هدف غایی، لاجرم است.  ▪️پیاده‌ روی اربعین فرصت و بستری بسیار مغتنم در این فرآیند امت سازی به حساب می آید که حکومت اسلامی موظف است آن را میان تمام مستضعفین جهان توسعه دهد. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
⚫امتداد رسالت حسین علیه‌السلام ◾امروز این مصیبت‌های بزرگ و این پیشامدهای وخیم در جهان اسلام روی می‌دهد، اما بیشتر مسلمانان از آنها متأثر نمی‌شوند و آنها را احساس نمی‌کنند. این یعنی وجدان امت اسلامی مرده است. آیا می‌شود این مرده را زنده کرد؟ هیچ‌یک از مسلمانانِ امروز ویژگی‌های امام حسین(ع) را ندارند تا بتوانند وجدان امت اسلامی را به لرزه درآورند. یک انسان به‌تنهایی نمی‌تواند وجدان امت اسلامی را تکان دهد. پس چگونه می‌توانیم وجدان این امت را بیدار سازیم؟ ◾باید خود را آماده کنیم. مسلمانان باید خود را آماده سازند تا لحظات و ساعاتِ خوشیِ خود را فدا کنند. نباید انتظار داشت این امت به‌خودی‌خود از خواب برخیزد؛ بلکه باید داشته‌های گران‌سنگ و ارزشمند خود را فدا کنیم؛ باید وقت و خون خود را فدا کنیم. البته امت نباید با این فداکاری‌ها انتظار داشته باشند به همان دستاوردی برسند که امام حسین(ع) با فداکاری خود برآورده ساخت؛ بلکه باید بدانند که فداکاری‌شان بخشی از درازای یک خط است؛ این خطِ بلند با امتداد تاریخی خود می‌تواند بخشی از آن دستاورد بزرگ را که فداکاری امام حسین(ع) برآورد، محقق سازد. ◾همه ما باید خود را از نظر روحی و فکری آماده سازیم تا در حدی بالا از دِهش برای اسلام قرار بگیریم، به درجه تقدیم جان و روح برای اسلام، نه فقط در سطح گفتار و صرف وقت و تلاش برای اسلام. ◾این موقعیت‌ها گاه ما را به گذشتن از جان و خون فرا می‌خواند. تا وقتی امت اسلامی با چنین دسیسه‌هایی رویاروست، چنین رویدادهایی محتمل است. پس باید به خود القا کنیم که آماده‌ایم تا هرگاه اسلام از ما خواست، جان خود را ارزانی داریم. ◾همچنان که امروز در فلسطین و در بسیاری از کشورهای امت اسلام که اسلام و مسلمین در آنجا به مصائب و بلایا و بدبختی‌ها گرفتارند، از ما خواسته می‌شود؛ از ما خواسته می‌شود تا وضعیت جای‌جای امت اسلامی را بهبود بخشیم و امت را به ساختار اسلامی صحیح خود بازگردانیم و احکام اسلام را در سطح حکومت و جامعه و فرد رواج دهیم؛ در زمین و کارگاه و مغازه، درباره کشاورز و کارگر و صنعتگر و ثروتمند و تهی‌دست. ◾باید همیشه به خود القا کنیم از ما همان چیزی خواسته می‌شود که از امام حسین(ع) خواسته شد؛ زیرا ما در خط امام حسین(ع) و اهل‌بیت ایشان حرکت می‌کنیم. این آن درسی است که باید از فداکاری سیدالشهدا(ع) بیاموزیم. 📚 کتاب امامان اهل‌بیت، صفحه ٣۶٨، با تلخیص 🆔 @shahidsadr
⬛️روز پایان وحی ▪️امروز به مناسبت بزرگ‌ترین فاجعه‌ در سراسر تاریخ بشر گرد هم آمده‌ایم. ▪️ به مناسبت فاجعه‌ای دوسویه که یک سوی آن انقطاع وحی از تاریخ بشریت است؛ وحی پدیده‌ای است که انسان در طول تاریخ خود هیچ پدیده دیگری نمی‌یابد که در فرهمندی و شکوه و اثرگذاری در زندگی و اندیشه آدمی همانند یا هم‌پای آن شود. ▪️سوی دیگر این حادثه، پیدا شدن انحراف درون جامعه اسلامی است که بر اثر دسیسه گروهی از مسلمانان پس از درگذشت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نمود یافت و راهی که از سوی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و از سوی خداوند متعال مقرر شده بود، به کج‌راهه کشیده شد. ▪️این روز ناخجسته، آغاز انحرافی درازدامن و فرجام وحیی طولانی و نیز پایان روزگاری برخوردار از وحی بود که ـ بر پایه برخی روایت‌ها ـ در وجود یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر نمود داشته است. ▪️این روز، سرآغاز تیرگی‌ها و سختی‌ها و اندوه‌ها، و خاستگاه حادثه‌ها و بلایایی بود که در رویدادهای تاریخ جهان اسلام پس از درگذشت پیامبر والا رخ نمود. این رویدادها با حادثه‌ای که در این روز رخ داد، همه پیوندی سخت و استوار دارند. 📚کتاب امامان اهل‌بیت، صفحه ۸۱ 🆔 @shahidsadr
هدایت شده از اســــاس
«آموزه نبوی برای حقوق عمومی بومی؛ سازمان امامت اسلامی به مثابه پدری مهربان» 📍لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ 📌 از جمله اصول بسیار مهم حاکم بر رابطه میان امت و امام در اندیشه حکمرانی ولایی اسلامی، پیوند عاطفی میان حاکم و مردم است. («وَ اخْفِضْ لِلرَّعِيَّةِ جَنَاحَكَ وَ ابْسُطْ لَهُمْ وَجْهَكَ وَ أَلِنْ لَهُمْ جَانِبَك‏» نامه46 نهج البلاغه «وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِم‏» نهج البلاغه، نامه53). رابطه میان امام و امت جنبه حکومت‏کننده و حکومت‏شونده آنگونه که در ادبیات سیاسی و حقوق اساسی بحث می‏شود ندارد. در این منظومه فکری، پیوند گریزناپذیری میان مفهوم ولایت و امامت وجود دارد و امام برآمده از متن امت و متکفل تأمین مصالح حقیقی آنها و پیش‌قراول امت در نیل به اهداف الهی است. 📌 در حدیثی بسیار چشم‏گشا چنین نقل شده که امام باقرعلیه‏السلام از رسول خداصلی‌الله‌علیه‌و‌آله نقل کرده‏اند: امامت جز براى آن کس كه داراى سه خصلت باشد شايسته نيست: تقوا و ورعى كه او را از نافرمانى خدا بازدارد؛ خويشتندارى كه خشمش را كنترل كند؛ و نيكو حكومت كردن بر افراد زيرفرمانش(رعیت)، تا آنجا كه نسبت به ايشان مانند «پدرى مهربان» باشد. («لَا تَصْلُحُ الْإِمَامَةُ إِلَّا لِرَجُلٍ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ وَ حِلْمٌ يَمْلِكُ بِهِ غَضَبَهُ‏ وَ حُسْنُ الْوِلَايَةِ عَلَى مَنْ يَلِي حَتَّى يَكُونَ لَهُمْ كَالْوَالِدِ الرَّحِيمِ. - وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى‏ حَتَّى يَكُونَ لِلرَّعِيَّةِ كَالْأَبِ الرَّحِيمِ.»). نکته آنکه به مردم از آن جهت كلمه «رعيت» اطلاق شده كه حكمران، عهده‏دار حفظ و نگهبانى جان و مال و حقوق و آزادي‏هاى آنهاست. به علاوه مفهوم رعیت مشتمل بر شهروندان دولت اسلامی می‏شود و اعم از مسلمان و غیرمسلمان و هر آنکه تحت پوشش ولایت امام است. 📌 مطابق این تعبیر نگاه امام به مردمان و رعیت (یعنی آن کس که باید او را حفاظت و رعایت نمود)، نه نگاهی از بالا به پایین و تحکم‏آمیز بلکه رویکردی پدرانه، مشفقانه و خیرخواهانه است. به بیان دیگر امامی که دارای شرایط مندرج در کلام بالا یعنی تقوا، خویشتنداری و خوش‏فرمانروایی است، به‏سان پدر خانواده‏ای می‏ماند که جز به صلاح اهل خانه نمی‏اندیشد. ناگفته پیدا است که این بیان به‌هیچ‌وجه در پی درانداختن حکومت پدرسالار و قیم‏مآب آنطور که در اندیشه‏های سیاسی مغرب زمین مطرح و تجربه شده نیست. بلکه بر لزوم پیوند عاطفی و محبت‏آمیز میان امام و امت پافشاری دارد. به‌علاوه امام به مفهوم شخصیت حقوقی دولت اسلامی است و این اصل برای همه مسئولان در سراسر نظام مدیریتی مبتنی بر اندیشه امامت، شرط پذیرش سمت و بقای در آن است. اساس را دنبال بفرمایید: ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://twitter.com/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Instagram.com/asaas_discourse1 ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Telegram.me/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Eitaa.com/Asaas_discourse
رشد از راه مشورت امام حسن مجتبی علیه‌السلام، در کلامی پرمغز، مشورت را عامل هدایت جامعه به‌سوی رشد دانسته‏‌اند. 🔹«مَا تَشَاوَرَ قَوْمٌ إِلَّا هُدُوا إِلَى رُشْدِهِمْ»(۱) ▪️سیاق عبارت به نحوی است که چنین استنباط می‌شود که حاکم شدن فرهنگ بر روابط اجتماعی چنان اصیل است که بی‌تردید و را در پی دارد. لذا رابطه و نسبت میان مشورت مداری و استفاده از عقول جمع، چنان موضوعیت دارد که رشد و تعالی جامعه محصول پایبندی عملی به این مؤلفه است. ▪️نکته قابل‌استفاده دیگر از این کلام آن است که رشد جمعی (رُشدِهِم) با اتکا به اصل مشورت، قابل‌دستیابی است. چنین می‌نماید که بر همین مبنا است که در قرآن کریم مشورت (سوره شورى آيات ۳۶-۳۹)، در ردیف نماز و زکات از علامات و از خصائص جامعه ایمان‌مدار شمرده است. ۱- حرانى، ابن‏شعبه، حسن بن على، تحف العقول عن آل الرسول صلى‌الله‌عليه‌وآله، قم: جامعه مدرسين، چاپ دوم: ۱۴۰۴ق ص۲۳۳ @asaas_didcourse
◼️خیرخواهی مستمر؛ تکلیفی همگانی برای جامعه‌سازی ▪️از آموزه های نبوی برای حقوق عمومی بومی ▪️در حدیثی از رسول خداصلی‌الله‌و‌علیه‌وآله در مورد پیوند وثیق میان دینداری و خیرخواهی برای پیشوایان و رهبران جامعه روایت شده است که اساس دين، خيرخواهى براى خدا و دين خدا و پيغمبر خدا و كتاب خدا و پيشوايان مسلمانان و همه مسلمانان است. ▪️«رأس الدّين‏ النّصيحة للَّه و لدينه و لرسوله و لكتابه و لأئمّة المسلمين و للمسلمين عامّة» نهج الفصاحه، ص۴۹۶ ▪️در برخی از روایات نیز آحاد افراد مسلمان به نصیحت و خیرخواهی نسبت به یکدیگر سفارش شده‏‌اند و بر این امر به‌جد تشویق شده‏‌اند. به عنوان نمونه رسول خداصلی‌الله‌‌علیه‌وآله فرمودند: ▪️ « در روز قيامت، بزرگترين مردم از لحاظ مرتبه نزد خدا ‏كسى است كه براى نصيحت خلق در زمين بيشتر دوندگى كند.» «إنّ أعظَمَ النّاسِ مَنزِلَةً عِندَ اللَّهِ يَومَ القِيامَةِ أمشاهُم في أرضِهِ بالنَّصيحَةِ لِخَلقِهِ.» اصول کافی، ج٢: ص٢٠٨» در حدیث مشهوری از پیامبر اعظم صلی‌الله‌‌علیه‌وآله روایت شده است که خطاب به امت اسلامی فرمودند سه خصلت است كه دل هيچ فرد مسلمانى با آن خيانت نمی‏كند: ▪️ «خالص نمودن عمل براى خدا، خيرخواهى برای پيشوايان مسلمين، همراه بودن با جماعت مسلمين.» «... ثَلَاثٌ لَا يُغِلُّ عَلَيْهِنَّ قَلْبُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ‏ إِخْلَاصُ الْعَمَلِ لِلَّهِ وَ النَّصِيحَةُ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ‏ وَ اللُّزُومُ لِجَمَاعَتِهِمْ ...» اصول کافی، ج۱،ص۴۰۳ ▪️این بیانات شیوا و بصیرت‌افزا همگی ناشی از این دریافت و تلقی است که سرنوشت آحاد جامعه اسلامی به‌هم‌پیوسته و تفکیک‌ناپذیر است و صلاح و فلاح فرد در بند صلاح و فلاح همگان است. ▪️ دیگر آنکه، عموم مردم (و نه فقط دستگاه زمامداری) تکلیف به محیط‌سازی و جامعه‌سازی دارند و در این مسیر از هیچ خیرخواهی نباید دریغ کنند؛ چه نسبت به ارکان حاکمیت اسلامی و چه نسبت به آحاد مردم. ▪️گفتار و کردار خیرخواهانه البته متنوع و به تناسب موقعیت و مخاطب و اقتضاوات زمان و مکان متفاوت است. ▪️اخلاق خیرخواهانه، موتور حرکت آفرین جامعه است و نقطه مقابل گفتمان فردمحورانه و سکون آفرین «به من چه و به تو چه» قرار می‌گیرد. _________ @asaas_discourse
دولت توحیدی در سایه امامت ▪️امام رضا علیه السلام در مسیر عبور از نیشابور به طرف مرو و در جمع کثیری از محبان و مشتاقان، حدیث قدسی سلسله الذهب را بیان فرمودند: «کلمه لااله الا الله حصني فمن دخل حصني امن من عذابي» در ادامه حضرت میفرمایند:«فلما بشروطها و انا من شروطها» ▪️از این حدیث قابل برداشت است که توحید بدون ولایت و امامت تهی از معناست و رهرو آن به بیراهه خواهد رسید. ▪️امام در راس امت، مسئولیت تحقق توحید در بعد فردی و اجتماعی را داراست و بدون امام نه توحید فهمیده میشود و نه میتوان از تحقق عملی و اجتماعی آن سخنی به میان آورد. «بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اَللَّهُ» کافی جلد ۱ ص ۱۴۵ ▪️اصل ۲ قانون اساسی یکی از پایه های نظام جمهوری اسلامی ایران را «امامت و رهبری مستمر» می داند و اصل ۵ ولایت فقیه را ادامه دهنده مسیر امامت در عصر غیبت معرفی می نماید. ▪️بنابراین در عصر غیبت ولی فقیه در راس جامعه و امت ، مسئول اصلی تحقق توحید در بعد فردی و اجتماعی است و وظیفه راهبری امت برای رسیدن به« امه وسطا »را داراست. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ با ما همراه باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
42.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹اساس از زبان نویسندگان قانون اساسی؛آن‌چه نگفته‌اند : اصل ۹۱ 🔰در جریان تصویب اصل 91 برخی از اعضا با حضور حقوقدانان در شورای نگهبان مخالف بودند و معتقد بودند چون فقه اسلام از همه جهت غنی است حضور حقوقدانان در شورای نگهبان این توهم را به وجود می آورد که فقه اسلام ناقص است و قادر به حل برخی مسائل نیست و برای رفع این مسائل باید به حقوق مراجعه شود. نایب رئیس مجلس ( دکتر بهشتی ) در پاسخ بیان کردند که قانون اساسی ما مبانی غیر اسلامی ندارد ولی مصادیق تطبیقی حقوقی دارد که در بسیاری از مکاتب حقوقی دنیا وجود دارد و مصداق اصول حقوق اسلامی هم است. در تشخیص این مصداق صاحب فن بودن درحقوق، موثر است. __ @asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
🖋بازگشت به خویشتن خویش؛ به مناسبت تغییر تاریخ رسمی از شاهنشاهی به هجری در ۵ شهریور سال ۱۳۵۷  🔰با توجه به سابقه تاريخي تلاش نظام طاغوتی پهلوی در حذف تاريخ هجري و جايگزيني تاريخ شاهنشاهي(۱) و مخالفت امام خمینی با آن اقدام(۲)و به تبع آن جدا كردن نسل‏هاي آتي جامعه اسلامي از عقبه تاريخي و فرهنگي خويش اقدام قانونگذار اساسي در اساسي‏ سازي تاریخ هجری در اصل ۱۷ قانون اساسی موجه به نظر مي ‏رسد. 🔰قانون اساسی جمهوری اسلامی برای بزرگداشت شعائر مذهبی اصولی را اساسی سازی نموده است که تنها بر پایه التزام به اصول اعتقادی قابل تبیین و توجیه است و اساسی ‏سازی آنها در متن بنیادین نظام حقوق اساسی نشان از پایبندی این نظام سیاسی به این امور است. در اصل ۱۷ مبدأ تاریخ رسمی کشور، یک حادثه تاریخی بسیار مهم در تاریخ اسلام یعنی هجرت تاریخ‏ ساز پیامبر از مکه به مدینه در درسال ۱۳ بعثت قرار داده شده و هر دو تاریخ شمسی و قمری که بر پایه این تاریخ سامان یافته ‏اند را معتبر دانسته است. 🔰توضیح آنکه يكى از شعارها كه مربوط به يكى از اصول سياسى اسلام يعنى اصل استقلال ‏خواهى اسلام است مبدأ تاريخ هجرى است. يكى از اصول اسلام اين است كه هيچ‏وقت نمی ‏خواهد يك مسلمان جيره خوار يك غيرمسلمان باشد و يا دست جامعه اسلامى به طرف يك جامعه ديگر دراز باشد و بدین ترتیب مقلد جامعه ديگر باشد. مبدأ تاريخ اسلام، تاريخ هجرى است. 🔰استعمارگران كوشش بسیاری كردند تا مبدأ تاريخ هجرى را از مسلمانان بگيرند و به جاي آن مبدأ تاريخ ديگري كه همان مبدأ تاريخ ميلادى است بگذارند. مسلمين در زمان خلیفه دوم به فکر افتادند و يك شورا تشكيل دادند كه يك تاريخ مستقل براى خود ابتكار كنند. چون می دانستند دین اسلام مخالف تقلید و دنباله ‏روى است. در میان دیدگاه‏ ها و پیشنهادهای گوناگون (وفات پیامبر، بعثت پیامبر، ولادت پیامبر و هجرت پیامبر) پيشنهاد امام علیه السلام مبنی بر تعیین تاريخ هجرت به عنوان مبدأ تاریخ پذیرفته شد. هجرت، نماد استقلال جامعه اسلامی بود؛ چرا كه تا زمانی که مسلمانان در مكه بودند تحت نفوذ كفار قريش و در تقيه و خفا زندگي مي كردند و يك واحد مستقل نبودند و آزادی و حكومت مستقل نداشتند ولى پس از هجرت، تاریخ ورق خورد و مسلمانان حكومت مستقل تشكيل دادند و آزادى یافتند. بنابراين هجرت كه آغاز استقلال مسلمین بود آغاز تاريخ اسلامی تعیین شد. (مطهرى، لزوم تعظیم شعائر اسلامی در مجموعه‏ آثار، ج‏25: 390-391) 🔰کوتاه آنکه، تعیین مبنای تاریخ رسمی بر اساس یکی از سرنوشت ‏ساز ترین وقایع تاریخ اسلام، گامی در راستای وحدت امت اسلامی محسوب می‏ شود. به علاوه این انتخاب، گامی در جهت لزوم استقلال جامعه اسلامی نسبت به بیگانگان به عنوان یکی از تکالیف دولت اسلامی است. ۱. برای مشاهده فرآیند اقدام رژیم پهلوی و مجلسین سابق برای تغییر مبنای تاریخ رسمی کشور از هجری به شاهنشاهی و اسناد مرتبط نک: موسیوند زهرا و زیدی، سمیه، «تغییر تقویم هجری به شاهنشاهی به روایت اسناد مجلس سنا»، پیام بهارستان، شماره ۶، صص،۴۹۶-۴۷۱ ۲. برای مشاهده مخالفت امام خمینی  با تغییر تاریخ هجری به شاهنشاهی و تحریم استعمال این تاریخ نک: موسوی خمینی، صحیفه امام، ج۳: ص۱۷۳ _________ @asaas_discourse
🔶🔹بازنشر به مناسبت سالروز هجرت حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله و سلم از مکه به مدینه🔹🔶
هدایت شده از اســــاس
✍️حکایت رای مشروطِ جمهور و قدرت طلبی مطلقِ رئیس جمهور 🔸نقطه آغاز قانون است، اما نقطه پایان قانون نیست. این جمله می تواند روایت آغاز یک دیکتاتوری باشد، اگر ملتی آگاه نباشد! @asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
✍️حکایت رای مشروطِ جمهور و قدرت طلبی مطلقِ رئیس جمهور 🔸نقطه آغاز قانون است، اما نقطه پایان قانون نیست. این جمله می تواند روایت آغاز یک دیکتاتوری باشد، اگر ملتی آگاه نباشد! اگر نخواهیم به عنوان یک ملت، معنای درصد آرای مردم به جمهوری اسلامی و محتوای قانون اساسی را، در تحلیل تاریخ و وقایع دخیل نماییم، باید منتظر باشیم که آرای ما نیز در ساحت تاریخ و عرصه سیاسی بی ارزش شوند. 🔸 وقتی اراده می‌کنیم و انقلاب می‌شود، وقتی در اوج کثرت، خود را به وحدتی می‌رسانیم و می‌شود ، و تاریخ این تفاهم سیاسی مستند را ثبت می‌کند و محتوای این جمهوری اسلامی را با فراز و فرود بسیار تبدیل به سندی می‌کنیم بنیادین، یعنی نقطه‌ی آغاز، است. 🔸 اما وقتی ، متکی بر این سند و برای اجرای این سند دست به انتخاب می‌زند، و رئیس‌جمهور انتخاب می‌کند، و رأی‌اش مصادره می‌شود برای آقای رئیس، روایت آغاز می‌شود. 🔸کمتر از یک سال از رأی یک ملت به یک نظام سیاسی، و فقط دو ماه از قانون اساسی آن گذشته است. زمستان 58 است. نه‌تنها در دوران زیست پیش از انقلاب و نه پس از آن، خود را مخالف رهبر انقلاب نشان نداده است بلکه با امام از فرانسه به ایران بازگشته و در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی با رأی مردم حضور پیدا کرده است. جایی که امثال ، علی‌رغم نامزدی نتوانستند رأی مردم را کسب نمایند و اذعان دارد این انتخابات آزاد بوده و ادعا دارد در یک انتخابات آزاد، دلیل غلبه روحانیت و کسب اکثریت آرای مردم، از یک سو بی‌اعتبار بودن روشنفکران در آن فضا و از سوی دیگر حمایت از حضور روحانیون بوده است. وی معتقد است اکثریت با امام بود پس لیست امام رأی می‌آورد! 🔸انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار و بنی‌صدر در انتخابات واجد چشم‌گیری از آرا می‌شود. کمی کمتر از یازده میلیون رأی در میان حدود 14 میلیون شرکت‌کننده. مشکلات از همان ابتدا آغاز می‌شود، مسائل متعدد است، اما مسئله لاینحل یک چیز است، بنی‌صدر در چهارچوب نمی‌گنجد! و در گرو آن نیست. 🔸او رأی بالای خود را تاویل می‌کند. معتقد است مردم او را انتخاب کرده‌اند پس اوست که مقبولیت دارد، نه خمینی و نه قانون اساسی. درخواست رفراندوم دارد برای برون‌رفت از بحران! و مهر رفراندوم پیشین هنوز خشک نشده است. بنی‌صدر در مصاحبه تاریخ شفاهی ایران (هاروارد) صراحتاً می‌گوید در مقابل دیدگاه امام قرار داشته است، اما زمان و زمینه تقابل با امام فراهم نبوده است، و در حالی ادعا دارد مردم نیز با دیدگاه‌های او همسو بوده‌اند و ازاین‌رو منتخب مردم شده است که هم بر اقبال حداکثری مردم به امام اذعان دارد و هم تاریخ گواه است که در اوج نفاق چنین بینشی را به مردم عرضه نکرد تا پاسخ آن را در یابد، هرچند پس از مشخص‌شدن مواضعش آن چه باید دریافت. 🔸بارزترین وجه انتخاب رئیس‌جمهور، انتخاب است. مجری آن چه ملت از پیش بر آن وفاق داشته است، اما عجیب‌ترین وجه دیکتاتوری نیز آن است که پس از کسب رأی در بستر یک قانون، مردم و قانونشان زیر پا گذاشته شوند و رأی مردم به نفع شخص مصادره شود، آن هم الی‌الابد! یعنی در این منطق برگزاری همه‌ساله انواع رفراندوم جایز است اما رأی مردم به ایشان با وجود تغییر و تبدل شخصیت یا کشف آن چه از روی نفاق بر زبان نیاورده بودند قابل تغییر نبوده و همواره قابل استناد است. 🔸رأی جمهور در چهارچوب قانون اساسی، و اعتبار نامزد و رئیس‌جمهور در گرو همین چهارچوب است، رأی مشروطی که دست آویز قدرت‌طلبی شود، اگر مختوم به عزل از جانب امت نشود، به ختم می‌شود. ۱۲۰ نماینده ملت ایران با طرح مسئله بنی‌صدر در ۲۴ خرداد سال ۶۰، راه را بر چنین آغازی بستند و امام امت نیز، ۱ تیرماه با تأیید عدم کفایت و حکم به عزل مجری ناخلف، هم‌داستانی امت و امام در پاسداری از جمهوریت و قانون اساسی را اعلام نمود. ........................... @asaas_discourse
‌ انجمن علمی حقوق دانشگاه قم با همکاری مجموعه علمی اساس برگزار می‌نمایند: بررسی طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار با حضور : 👤 دکتر حامد نیکونهاد عضو کانون وکلای دادگستری مرکز عضو هیأت علمی دانشگاه قم ‌ 👤 جناب آقای مهدی زارع دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران ‌ 👤 جناب آقای امیرحسین صدرالدینی دانشجوی کارشناسی دانشگاه قم 🕘 زمان: ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۰ _ ساعت ۲۱ این نشست به صورت لایو اینستاگرام برگزار میشود. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ با ما همراه باشید ...⚖📜 @asaas_discoure
🌟به مناسبت میلاد نبی‌ اکرم(صلی‌الله علیه و آله) ✍🏻 ظرفیت‌های وحدت ساز در قانون اساسی
ظرفیت‌های وحدت ساز در قانون اساسی 🌟اصل ۱۱ انعکاس یکی از معیارهای اسلام در حوزه سیاست خارجی است(وحدت مسلمین) و نشانگر تعهد جمهوری اسلامی به مثابه دولتی اسلامی نسبت به همه مسلمانان بر پایه برادری اسلامی(بند ۱۶ از اصل ۳ قانون اساسی) و گامی در جهت توسعه و تحکیم برادری اسلامی میان مسلمانان جهان است(بند ۱۵ از اصل ۳). این مقرره به صراحت دال بر مسئولیت فراسرزمینی دولت جمهوری اسلامی نسبت به مسلمانان جهان بر مبنای اندیشه امت واحده است. 🌟بند ۱۶ از اصل سوم که در مقام بیان وظایف و اولویت‏های دولت جمهوری اسلامی ایران است نیز تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان جهان را از معیارهای اساسی برای تنظیم سیاست خارجی قرار داده است و بر همین مبنا در اصل ۱۵۲ مشاهده می‏شود که عدم تعهد در برابر نظام سلطه و دفاع از حقوق همه مسلمانان جهان از اصول موضوعه و مبنایی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است. 🌟شایان ذکر است که دولت جمهوری اسلامی هیچ‌گونه سلطه‏ای را بر سایر ملت‏ها و دولت‏ها تحمیل و اِعمال نمی‏کند(اصل ۱۵۲ و جزء «ج» ذیل اصل ۳ (نفی ستمگری و سلطه‏گری) و به عنوان نمونه از ابزار نظامی برای پیشبرد این هدف بهره نمی‏گیرد، اما به دفاع از حقوق همه مسلمانان جهان از جمله حق بر برخورداری از حکومت حق و عدل(نک: اصول ۱ و ۱۵۴) و تهیه مقدمات آن همچون فعالیت‏های گسترده فرهنگی و تبلیغی همت می‏گمارد. 🌟در این راستا دولت اسلامی با رعایت اصل عدم مداخله در امور داخلی سایر «دولت»‏ها به عنوان یک اصل اساسی(اصل ۱۵۴)، به صورت یک سیاست کلی و مستمر تلاش کند تا با یکپارچه‏سازی ملت‏های مسلمان، دولت واحدی در سراسر سرزمین‏های اسلامی(وحدت سیاسی) برقرار شود. در حقیقت جمهوری اسلامی، با اتخاذ سیاست‏های گوناگون تبلیغی و ارشادی، ملت‏های مسلمان را ترغیب و تشویق به استیفای حق بر تعیین سرنوشت به منظور برخورداری از حکومت حق و عدل می‏نماید تا آنان خود اقدام به برپایی حکومت عدل اسلامی نمایند. ثمره این فعالیت‏ها و سیاست‏ورزی‏ها، پیدایش حکومت‏های مشروع و مستقل اسلامی در سرزمین‏های گوناگون اسلامی است. اما نظر به آرمان وحدت حقیقی امت اسلامی، امت واحده باید حکومت واحده داشته باشد. در این راستا و به منظور همگرایی حداکثری امت اسلامی بر محور نظام امامت واحد، دولت‏های متعدد اسلامی باید به سمت اتحاد و یکپارچگی سیاسی گام بردارند. 🌟 در حقیقت صدور انقلاب و انقلابی بودن حکومت به معنای نفوذ فیزیکی و کشورگشایی نیست. سیاست تبلیغی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به ترتیبی سازماندهی می‏شود تا وحدت فکری جهان اسلام رخ نماید و در پی آن وحدت سیاسی به صورت طبیعی محقق شود. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ با ما همراه باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
نکات اصل چهل و سوم قانون اساسی در پرتو مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی شهید بهشتی در مجلس بررسی قانون اساسی در خصوص «شرکت فعال هر فرد در رهبری کشور» (بند سوم) این‌طور توضیح دادند: بهترین نوع رهبری کشور آن است که واقعا هر انسانی در امامت و رهبری جامعه بتواند سهیم باشد و آن‌هایی که در راس مخروط جامعه قرار دارند، بازگو کننده شعار و آرمان خود مردم باشند. رهبری در حقیقت، خواست پراکنده در توده مردم را متبلور و مشخص می‌کند و این، بهترین نوع و سازنده‌ترین و نیرومندترین پیوند رهبر و مردم است و این رابطه، زمانی ایجاد می‌شود که افراد جامعه از نظر گرفتاری‌های اقتصادی، فرصتی برای به خود اندیشیدن و به خود آمدن و چاره‌اندیشی و راه‌یابی کردن داشته باشند. تا تک‌تک مردم به صورت راه‌یاب و چاره‌جو برنیایند و واقعا فکرها و اندیشه‌ها و احساساتشان به صورت یک سیل خروشان درنیاید، اصلا رهبری واقعی سازنده و کارساز به وجود نمی‌آید. (مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی، جلد سوم، صفحات ۱۴۸۰ و ۱۴۸۱) ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
نکات اصل هجدهم قانون اساسی در پرتو مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی در تصویب اصل ۱۸ قانون اساسی، در خصوص رنگ و نشان پرچم اختلاف نظر بود؛ عده ای با بیان این موضوع که پرچم سه رنگ نزد مردم به صورت سنت درآمده بر بقاء این سه رنگ تاکید داشتند. در مقابل عده ای خواستار تغییر رنگ پرچم بودند اینکه تحقیق شود در صدر اسلام پرچم مسلمانان چگونه بوده تا پرچم کشور مطابق آن تنظیم شود. از طرفی سوال شد که اساسا این سه رنگ گویای چه معانی است؟ چنانچه معانی غیر اسلامی را افاده می کند تغییر یابد. شهید بهشتی، نائب رئیس مجلس بررسی نهایی قانون اساسی، در پاسخ به این پرسش رنگ سبز را نماد سبزکامی و زراعی بودن سرزمین ایران، سفید را نماد صلح و قرمز را نشانه ی نثار خون در راه دفاع از هرچه مقدس شمرده می شود اعم از سرزمین و مذهب عنوان نمودند. در نهایت پس از چند جلسه بحث و بررسی، پرچم سه رنگ کشور مزین به شعار الله اکبر به تصویب رسید. صورت مشروح مذاکرات قانون اساسی، جلد اول، صفحات ۶۰۲، ۶۰۴ و ۶۰۵ ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
نکات اصل چهل و پنجم قانون اساسی در پرتو مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی در جلسه علنی اصل ۴۵ به درخواست یکی از نمایندگان(آقای کیاوش)، توضیحی درخصوص "زمین های موات یا رها شده" توسط شهید بهشتي ارائه شد. اینکه منظور زمینی است که قبلا کسی آن را آباد نموده ولی بعد از مدتی رهایش کند. اشکالی که در این جلسه مطرح شد این بود که اموال مجهول المالک مصرف به خصوصی دارد که همان صدقه به فقراست لذا به کاربردن آن در کنار انفال و ثروت های عمومی نادرست است.شهید بهشتی در پاسخ به این اشکال به روایت ( یتصدق ان صاحبه، یتصدق یوتی الفقراء) استناد نموده و اینگونه بیان داشتند که "یتصدق" بدین معنا نیست که فقط باید به مصرف فقرا برسد بلکه می تواند در راه خدا بدهد لذا همان موارد زکات و انفال است مشروح مذاکرات مجلس بررسی قانون اساسی، جلد سوم، صفحات ۱۵۱۴ و ۱۵۱۵ ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
لازمه حفظ عزت و استقلال در دنیایی که زور حاکم است،عمل به راهبرد اصیل قرآنی جهت حفظ منافع یک امت است: الأنفال وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ ... @asaas_discourse