eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
730 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 | مطیع ولایت 💠 (ره): بدانید که خط امام ویژگی‌هایش همان ویژگی‌های و پیامبر اکرم (ص) است. و امام در حقیقت اسلام راستین را می‌خواهد پیاده کند. امروز آقای مظهر است. امام هر فرمانی بدهند باید بدون چون و چرا آن را اطاعت کنیم، حتی اگر به ضرر جانمان باشد. 🆔 @asbaat_ir
🔰 رویکرد صحیح #حوزه_علمیه در قبال نظام اسلامی از منظر #رهبر_معظم_انقلاب/ بخش نخست 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 رویکرد صحیح در قبال نظام اسلامی از منظر / بخش نخست 🔺 در حال حاضر حوزه علمیه 4 نوع رویکرد در قبال حکومت و نظام اسلامی می‌تواند داشته باشد که رهبر معظم انقلاب با بیان این فروض چهارگانه، فرض چهارم را تایید کرده و آن را صحیح می‌دانند که توقع می‌رود حوزه علمیه اینگونه عمل کند: 1️⃣ وابستگی به دستگاه‌های قدرت 🔺 یكی این‌كه وابسته به دستگاه‌های قدرت بودند و روحانیتْ دولتی بود. در محیط‌های مسیحی هم این‌گونه بوده و هست. حتّی در محیط‌های غیرشیعی هم، روحانیت، بخشی از دستگاه‌های دولتی است. این، از نظر ما مردود است و قبول نداریم و آن را برای روحانیتْ مضرّ می‌دانیم. 🔺 دستگاه‌های دولتی، نوسان و تلاطم دارند و آینده‌شان به طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست. روحانیت باید همیشه امكان حضور قدرتمندانه‌ی نصیحت‌آمیز یا دخالت‌آمیز را برای خودش حفظ كند، والّا نمی‌تواند كاری انجام دهد. این خصلت هم، با این‌كه بخشی از دولت یا حكومت باشد، نمی‌سازد. حوزه باید مستقل باشد و این، یك فرض است. 2️⃣ ضدیت و تقابل با حکومت 🔺 فرض دوم این است كه حوزه، ضدّ و نقطه‌ی مقابل حكومت باشد. مانند حوزه‌های علمیه‌ی ما در پیش از انقلاب و در برخی از گذشته‌های دور كه روحانیت شیعه، در مقابل دستگاه حاكمه قرار داشت. 🔺 علّت آن، این بود كه آن دستگاه‌ها، دستگاه‌های ظلم و كفر و فساد بودند و روحانیت با آنها مخالف بود. این فرض هم بدیهی است كه امروز مصداق ندارد. حوزه‌ی علمیّه‌ی اسلام، امروز نمی‌تواند با حكومتی كه پرچم اسلام را برافراشته و اسلام را عزیز كرده و شریعت را از انزوا خارج كرده و از لحاظ اعتبار و آبرو در سطح بلندترین قلّه‌ی جهانی قرار داده است، مخالفت كند. 🔺 بنابراین، فرض دوم هم مردود است. امروز این حكومتی كه وجود دارد، در مبنا و اصل، زاییده‌ی خودِ حوزه‌ی علمیّه است. چطور ممكن است كه حوزه با آن مخالفت كند؟! ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3988 🆔 @asbaat_ir
💠 #فدائیان_اسلام، اجرای قدرتمندانه امر به معروف و نهی از منکر 🔺 در بین جنبش‌ها و حرکت‌های سیاسی و اجتماعی در سده اخیر، به «جنبش فدائیان اسلام» برمی‌خوریم که در واکنش به شکل‌گیری احزاب و جریان‌های فکری انحرافی وابسته به غرب و شرق، از شهریور ۱۳۲۰ ه.ش اعلام موجودیت کرد و احزاب و جریان‌ها و گروه‌های چپ‌گرا، #ملی‌گرا و #لیبرال را با چالش روبرو ساخت. 🔺 تاثیر فدائیان اسلام بر تاریخ یک دهه از حساس‌ترین مقاطع تاریخ ایران از ۱۳۲۰ ه.ش تا ۱۳۳۰ ه.ش و بر تحولات سیاسی - اجتماعی، به ویژه «منادیان معروف» و «مبارزان ضد منکرات» در میان مردم و به ویژه محافل و مجالس مذهبی بر کسی پوشیده نیست؛ چرا که رهبر این جمعیت و تشکیلات یعنی #شهید_سیدمجتبی_نواب_صفوی، خود به دنبال «اجرای #معروف و مبارزه با #منکر» بود و «معروف سیاسی» را «معروف مذهبی» و «منکر مذهبی» را «منکر سیاسی» می دانست؛ تا جایی که محمدمهدی عبدخدایی، همرزم نواب صفوی می‌گوید: «هم امر به معروف را به طور فردی لازم می‌دانست و هم مسئله را در سطح گسترده‌تر سیاسی اجتماعی‌اش مطرح می‌کرد. برای او منکر سیاسی هم منکر مذهبی بود؛ چون #دین را از #سیاست جدا نمی‌دانست.» ✍️ استاد حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش پنجم 🔰 / قسمت دوم👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش پنجم 🔰/ قسمت دوم 🔸دشمنان انقلاب اسلامی در هر برهه از عمر پر برکت نظام جمهوری اسلامی با دسیسه و نیرنگ‎های مختلف به تغییر فرهنگ اسلامی در جامعه ما پرداخته‎اند. بحث آزادی زنان در حجاب و حضور آنان با معیارهای غربی در اجتماع اسلامی یکی از مسائلی است که دشمنان روی آن سرمایه‎گذاری فراوانی نموده‎ و به قول خودشان با این حربه بسیاری از کشورها و انقلاب‎ها را بدون جنگ نظامی نابود کرده‎اند. 🔸امروزه بحث ورود زنان به ورزشگاه‎ها مورد توجه نهادهای صهیونیستی و بین المللی ست تا با این مسئله نظام اسلامی را به چالش بکشند و متاسفانه در داخل هم برخی از قشر فرهیخته، نسخه‎های غرب‎پسند می‎پیچند. 🔹یکی از کسانی که تمام قد در این مسئله ورود کرده سید محمد موسوی بجنوردی است. وی می‎گوید: «تماشای مسابقات فوتبال برای زنان فی نفسه هیچ‌ اشکالی ندارد و اگر کسی با این مسئله مخالف است باید دلیل دینی و شرعی برای این مساله بیاورد که در شرع هیچ ‌دلیلی برای این مسئله وجود ندارد. در اسلام آمده: «کل شیء لک حلال حتّی تعرف الحرام بعینه». براساس این روایت اسلام همه چیز را حلال و مباح اعلام کرده مگر اینکه قانونگذار اسلامی که حکم خدا را اجرا می‌کند آن را به‌صلاح جامعه اسلامی تشخیص ندهد و حرام اعلام کند.در نتیجه نفس حضور زنان در ورزشگاه اشکال شرعی ندارد». 🔸وی تاکید می‎کند که «برگزاری مسابقه ورزشی و تماشای آن نه‌تنها اشکالی ندارد، بلکه برای شادی و ایجاد نشاط در جامعه لازم است. با این وجود تماشای مسابقات ورزشی نباید به جلسات معصیت و گناه تبدیل شود و زنان و مردان باید با اخلاق اسلامی در این اماکن حضور داشته باشند». 🔹او توجیه می‎کند که: «در جلسات روضه و حسینیه‌ها نیز زنان و مردان در کنار هم و بدون اینکه شئونات ‌اسلامی خدشه‌دار شود به عزاداری یا مولودی خوانی می‌پردازند. واین وضعیت باید در ورزشگاه‌ها نیز وجود داشته باشد و زنان و مردان با حفظ شرعیات، مسابقات ورزشی را تماشا کنند. بدون شک در این زمینه حفظ حجاب اسلامی توسط زنان می‌تواند به انگیزه بیشتر مسئولان برای دادن چنین مجوزی کمک کند. اگر زنان برای حضور در ورزشگاه حجاب خود را به خوبی رعایت کنند بسیاری از مسائل حل می‌شود و در نتیجه شرایط برای حضور آنان در ورزشگاه مهیا خواهد شد». 🔸این در حالی است که در جمهوری اسلامی ورود زنان به ورزشگاه مسئله اصلی زنان نیست. والبته ورود آنان به ورزشگاه هم ممنوع نیست بلکه ورود زنان به ورزشگاه مردان ممنوع است، همان‎گونه که ورود مردان به ورزشگاه زنان ممنوع است. و زنان آزادانه در ورزشگاه‎های مختص به خود در همه رشته‏های ورزشی مشغول فعالیت هستند و در بسیاری از رشته‎ها در عرصه بین المللی با حفظ حجاب و ارزش‌ها حضور دارند و مدال جهانی هم گرفته‎اند. 🔹موسوی بجنوردی مخالفت مراجع و علما با این اقدام را چنین نفی می‎کند: «کسانی که چنین مسائلی را مطرح می‌کنند حتما به مراجع گزارش اشتباه داده‌اند. مراجع افرادی عادل و باتقوا هستند و به احکام اسلامی آشنایی کامل دارند. به احتمال زیاد برخی این مساله را به شکلی با مراجع مطرح کرده‌اند که اگر چنین اجازه‌ای صادر شود بین زنان و مردان اختلاط و التقاط صورت می‌گیرد و مسائل اخلاقی از بین می‌رود. این در حالی است که اگر صورت مساله به‌صورت حقیقی برای مراجع مطرح شود و عنوان شود که جایگاه زنان و مردان در ورزشگاه‌ها از هم فاصله دارد و هیچ‌مساله غیراخلاقی صورت نمی‌گیرد مراجع نیز با این مساله مخالفت نخواهند کرد و اجازه این کار را خواهند داد». 🔸موسوی بجنوردی این بحث را تا مرجع تقلید شدن زنان هم پیش می‎برد و می‎گوید: باید بپذیریم در عقلانیت تفاوتی بین زن و مرد نیست و زنان باید بکوشند و با هم اتحاد داشته باشند. بنده یقین دارم جامعه بشری به این سمت می رود که فرقی بین زن و مرد نباشد. 🔹او اظهار می کند: «من معتقدم در قانون اساسی ایران زن می تواند رییس جمهور باشد، زیرا آن‎جا حرف از رجال سیاسی زده شده است و رجال در عرب به معنی شخصیت هاست نه مردها. در غیر این صورت باید به طور مستقیم واژه مردان سیاسی را می‎آوردند. پس طبق قانون اساسی رجال به معنی شخصیت، زن نیز می تواند رییس جمهور باشد و از نظر من زن می تواند مرجع تقلید یا فقیه شود و فتوا بدهد، زیرا مرجعیت براساس علم است». ادامه دارد... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔰 لغو توسط هیئت دولت 🔺 اصرار مراجع خصوصا (ره) بر لغو صریح و رسمی لایحه (انجمن‌های ایالتی و ولایتی)، حمایت روحانیون، وعاظ، علمای طراز اول شهرها، مراجع نجف و مشهد از نهضت، وضعیت ایران را کاملا بحرانی و ملتهب کرده بود. 🔺 موضوع اصلی سخنرانی­‌ها در اول و دوم «لايحه» شده بود. با همه­‌ی دقت و سانسور رژیم هر روز صدها طومار، تلگراف و نامه از سرتاسر ایران به مراجع قم، آیت­ الله در تهران و مقامات رژیم ارسال می‌­شد. 🔺 ، اصناف و مردم تهران هر چند روز برای حمایت از نهضت به می­‌آمدند. در قم تقریبا هر روز راهپیمایی برقرار بود و اوضاع متشنج بود. بازار تهران و قم تا نتیجه­‌ی نهایی اعلام تعطیلی نمودند. با همه‌­ی فعالیتی که مطبوعات وابسته برای متهم کردن نهضت از خود نشان می‌دادند، رهبری و نیروهای مذهبی مصمم به ادامه‌­ی مبارزه تا پیروزی بودند. 🔺 نخست وزیر مجددا دست به فریب­کاری رنگ باخته­‌ی دیگری زد و در پنجم آذر تلگرافی به مراجع قم مخابره کرد و اعلام کرد که «تصویب­ نامه مورخ ۱۴/۷/۴۷ موضوع انجمن‌های و قابل اجرا نخواهد بود.» 🔺بدیهی بود که مراجع قم با وصول این تلگراف بدبین­‌تر شوند؛ زیرا این تلگراف جز تکرار مکررات سابق چیزی نبود. امام خمینی (ره) تنها در صورتی قانع می­‌شد که اولا مصوبه را لغو کند، نه نخست وزیر؛ ثانیا خبر لغو آن در جراید و رسانه‌ها اعلام شود، نه توسط تلگراف. بنابراین علما به مخالفت خود ادامه دادند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3840 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش پنجم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 4️⃣ «سند چهارم» 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت / بخش پنجم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 4️⃣ «سند چهارم» 🔺 «من در طول مدت درک می‌کردم که حضرت امام از دست من نگرانند و به دنبال چاره‌جویی بر می‌آمدم، یکبار آیت الله به من گفتند حضرت امام به من فرموده‌اند که باید از سیدمهدی فاصله بگیرید و همین امر را نیز به آیت الله منتظری گفته‌ام، من به آقا و اخوی مراجعه کردم که چنین صحبتی را آقای طاهری از قول حضرت امام نقل کرده‌اند. 🔸 آقا فرمودند گوش به این حرف‌ها نده و مشغول کارت باش. اینها یک عده هستند می‌روند خدمت امام علیه تو جوسازی می‌کنند و به مرور زمان این حساسیت‌ها حل خواهد شد. 🔸 البته من قبول دارم که اگر آقا از لغزش‌ها و افکار انحرافی من اطلاع داشتند چنین برخوردی را با مسئله نمی‌کردند ولی به هر جهت همين حمایت‌ها نیز مرا بیشتر در عجب و غرور فرو می‌برد و در راه غلطی که پیش گرفته بودم استوارتر می‌ساخت.» 🔺 «از یک سال قبل از بازداشتم رفت و آمد مسئولین محترم جمهوری اسلامی خدمت آقا شروع شد و همه آنان نسبت به سوابق من از قبل انقلاب و نقاط ضعف بعد از انقلاب خدمت آقا صحبت‌هایی را مطرح می‌ساختند، از قبیل: رابطه با ساواک، جمع کردن نیروهای تندرو، داشتن اسلحه و مهمات، جریان آقای شمس آبادی و … این روند چندین ماه بطول انجامید و حضرت آیت الله همچنان در مقابل صحبت‌های آنان مقاومت می‌کردند. 🔸 من از اخبار رفت و آمدها توسط اخوی که در جلسات آنان حضور داشت مطلع می‌شدم و سعی نمودم با نوشتن گزارشاتی خدمت آقا تحلیل‌های غلط و انحرافی را در جهت جلب نظر ایشان به خودم و انتقاد از مسئولین کشوری و اینکه منشاء این بدگویی‌ها حسد آنان و ناراحتی ایشان از من است و … القاء کنم تا بلکه نظر حمایت معظم له از خود را تقویت کرده باشم، اخوی نیز سهم مؤثری داشت و او نیز همين تحليل‌ها را حضورا با آقا مطرح می‌ساخت.» 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش ششم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت نخست 🔰 نقش پررنگ #میرداماد در گسترش مکتب فلسفی اصفهان 🔺 فلاسفه و حکمای این دوره اصفهان در عصر #صفویه روح تازه‌ای به کالبد فلسفه دمیدند و مکتب تازه‌ای را که بعدها به نام مکتب اصفهان معروف شد، پایه‌ریزی کردند. 🔺 مکتب فلسفی اصفهان نگرشی نو به #فلسفه_اسلامی و ایرانی داشت و در واقع می توان آن را تجدید حیات فلسفه در جهان اسلام دانست. این مکتب با میرداماد آغاز شد و به جرأت می‌توان گفت که اگر میرداماد نبود، حوزه فلسفی اصفهان به این شکل که اکنون شناخته شده است، شکل نمی‌گرفت. 🔺 وی با هماهنگ کردن تفکر برهانی و احوال #عرفانی، توانست «حکمت یمانی» را پایه‌ریزی و با #فلسفه_یونانی که تنها بر عقل متکی بود مقابله کند؛ تلاش او در این راستا تا جایی حائز اهمیت است که وی را «#معلم_ثالث» خوانده‌اند. 🔺 میرداماد میان تفکر عقلی #ابن_سینا با اندیشه‌های #اشراقی و عرفانی #ابن_عربی هماهنگی می‌دید و گویی وحدت خاصی میان جنبه‌های فلسفه مشایی و حکمت #سهروردی در تفکر او ایجاد شده بود. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری/ بخش سوم 💢 سخنان مخفیانه ی آقای شریعتمداری و اعلام برائت از امام! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir