#حدیث_روز
🔅 حضرت امام حسین علیه السلام:
✍️ خَمْسٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ، لَمْ يَكُنْ فِيهِ كَثيرُ مُسْتَمْتَعٍ: اَلْعَقْلُ، وَالدّينُ وَالْأَدَبُ، وَالْحَياءُ، وَحُسْنُ الْخُلْقِ.
💠 پنـج چيز است اگر در انسـان نباشد، در او بهـره زيادى نخـواهد بود:
۱ـ عقل
۲ ـ دين
۳ ـ ادب
۴ ـ حيا
۵ ـ خوش اخلاقى.
📚 چهل حدیث گهرهای حسینی علیه السلام، ح ۵۱۶
"بن قرظه بن کعب انصاری، شهید کربلاء
عمرو بن قرظه بن کعب انصاری که بود؟
پدر وى از صحابه پیامبر(ص) و از ياران على(ع) بود. و در تمام جنگ هاى على(ع) شركت داشت. عَمرو در كربلا خدمت امام رسيد و از طرف ایشان مأمور ارشاد عمر بن سعد شد. هنگام نماز ظهر چون امام بدون توجه به تيرهاى دشمن به نماز ايستاد، عمرو بن قرظة به اتفاق چند تن از اصحاب امام، در پيش روى امام ايستادند و سينه خود را سپر ساختند تا نماز امام به پايان برسد. چندين چوبه تير به سر و سينه عَمرو اصابت كرد و به خاك افتاد و پس از شنیدن سخنان بشارت آمیز امام(ع) چشم بر هم نهاد و به فيض شهادت نائل آمد
برادری دارد بنام علی بن قرظه که در لشکر عمر سعد است واو برادر راکشت وآمد به امام حسین علیهالسلام اعتراض کرد تو باعث گمراهی برادرم شدیاز شهادت عمرو بن قرظة بن کعب انصاری، برادرش علی (در کتاب انساب الاشراف از او با نام زبیر یاد شده است.) که از سربازان سپاه دشمن به شمار میآمد، از صف سپاه خارج شد و پس از جسارت به ساحت مقدس امام (علیهالسّلام) و پدر گرامی آن حضرت (علیهالسّلام)، خطاب به امام (علیهالسّلام) گفت: «ای حسین (علیهالسّلام) ! برادر مرا فریفتی و او را کشتی! » امام (علیهالسّلام) فرمود: «من برادرت را فریب ندادم، بلکه خداوند او را هدایت فرمود و تو به گمراهی کشیده شدی.» در این هنگام علی خطاب به امام (علیهالسّلام) گفت: «خداوند مرا بکشد اگر تو را نکشم و یا به دست تو کشته نشوم! » سپس با نیزهاش به سوی امام (علیهالسّلام) حملهور شد.
۲ - جنگ با نافع بن هلال
[ویرایش]
یکی از یاران امام (علیهالسّلام) به نام نافع بن هلال بجلی پیش دستی کرد و او را به ضرب نیزه بر زمین انداخت دوستان و اطرافیان علی به کمکش شتافتند و او را از معرکه خارج ساختند و به درمانش پرداختند.
:
آیا «رحمان» و «رحیم» به یک معنا می باشند یا متفاوت اند؟
پاسخ اجمالی:
«رحمان» و «رحيم» از ماده «رحمت» گرفته شده. معروف اين است كه «رحمان» كسى است كه رحمتش عام است، و همگان را شامل مى شود، در حالى كه «رحيم» به كسى گفته مى شود كه رحمتش خاص است. بنابراين رحمانيت خداوند سبب شده است كه فيض نعمتش دوست و دشمن و مؤمن و كافر را شامل شود؛ ولى رحيميّت او ايجاب مى كند كه مؤمنان را مشمول مواهب خاصّى در دنيا و آخرت قرار دهد كه دور افتادگان از خدا و بى خبران از آن محرومند.
«رحمان» نام مخصوص خدا است و به غير او اطلاق نمى شود؛ در حالى كه «رحيم» هم به او گفته مى شود و هم به غير او؛ و اين دليل بر آن است كه مفهوم «رحمان» رحمت گسترده ترى است.
4. اين قاعده در ادبيات عرب معروف است كه «زيادةُ المبانى تَدُلُّ عَلى زِيادَةِ المَعانِى»؛ (يعنى واژه اى كه حروف اش بيشتر است مفهوم آن نيز بيشتر است) و چون «رحمان» پنج حرفى، و «رحيم» چهار حرفى است؛ بنابراين مفهوم «رحمان» وسعت بيشترى دارد.(2)
5. اين تفاوت را بعضى افراد، از آيات قرآن نيز استفاده كرده اند. زيرا «رحمان» در قرآن غالباً به صورت مطلق آمده، در حالى كه «رحيم» در بسيارى از موارد مقيّد است. مانند: «إِنَّ اللهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ» (3)؛ (زيرا خداوند نسبت به مردم، رئوف و مهربان است)، «وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً» (4)؛ (او نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است)، «إِنَّ اللهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً» (5)؛ (خداوند نسبت به شما مهربان است).
در حالى كه «رحمان» بدون اين قيود ذكر شده و دليل بر عموميت رحمت او است
✍نمازهاى #مردود
⚠️ممكن است عملى صحيح باشد ولى مورد قبول قرار نگيرد، مثل جنس بى مشترى.
در احاديث، نماز برخى از افراد را فاقد ارزش و مردود به حساب آوردهاند، كه به چند نمونه اشاره مىشود:
1⃣ #بى_تفاوتها
امام صادق عليه السلام فرمود: نماز كسانى كه نسبت به برهنگان و آوارگان جامعه بى تفاوتند، قبول نيست.
2⃣ #حرام_خواران
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: نماز حرام خواران، مثل بناى ساختمان بر ريگ است. «الصَّلاةُ مَعَ اكْلِ الْحَرامِ كَالبِناءِ عَلَى الرَّملِ»
3⃣ #بى_تعهدان در خانه
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: نماز زنى كه از درآمد شوهر بهرهمند مىشود ولى به مسئوليت الهى خود عمل نمىكند، پذيرفته نيست.
4⃣ #تاركان_زكات
در قرآن در اكثر موارد، پرداخت زكات را در كنار بر پا داشتن نماز آورده، و در احاديث بسيارى آمده كه نماز آنانكه زكاتِ مال خويش را نمىدهند، پذيرفته نمىشود. ١ روزى رسول خدا صلى الله عليه و آله وارد مسجد شد و نه نفر را به جرم اينكه زكات نمىدادند، از مسجد بيرون كرد، سپس اقامۀ نماز نمود. آرى، رابطۀ با خدا بايد در كنار رابطه با محرومان جامعه باشد.
5⃣ افراد #لاابالى
نماز كسى كه اهل تقوا نيست، يا ركوع و سجودش را در نماز به طور مطلوب انجام نمىدهد، پذيرفته نيست.
6⃣ #حاقن و #حاقب
حاقن و حاقب، يعنى كسى كه بول و غائط خود را نگاه مىدارد و بدينوسيله به خود فشار آورده و دچار ضررهاى جسمى مىشود. اين كار، علاوه بر زيان براى سلامتى، در نماز هم موجب عدم تمركز فكر مىشود و حضور قلب را از بين مىبرد. امام صادق عليه السلام فرمود: نماز چنين كسانى قبول نمىشود.
7⃣ #پيش_نماز غير محبوب
گاهى در مسجدى، ممكن است مردم به پيش نمازى علاقه نداشته باشند و او را قبول نكنند ولى او بخاطر حفظ خود، حاضر نباشد مسجد يا پايگاه خود را رها كند. طبيعى است كه چنين موردى، موجب بروز برخورد و خلوت شدن نماز جماعت مىشود. در روايات، نماز جماعت چنين كسانى مردود شمرده شده است.
پرتوی از اسرار نماز، صفحه 91
🌹
♨️ شیطان چه زمان بر انسان چیره میشود؟!
✍️ حضرت موسی (علیه السلام) در جایی نشسته بود، ناگاه ابلیس نزد او آمد. وقتی که نزدیک شد مؤدبانه نزد موسی ایستاد.
حضرت موسی فرمود: تو کیستی؟
جواب داد: ابلیس هستم.
✍ حضرت موسی پرسید:
تو ابلیس هستی؟!
خدا تو را از ما و دیگران دور گرداند...
به من از گناهی خبر بده که اگر انسان آن را انجام دهد، تو بر او پیروز میشوی و هر کجا که بخواهی افسار او را به آنجا میکشی.
⭕️ ابلیس گفت: سه گناه است که اگر انسان گرفتار آن شود، من بر او چیره میگردم:
🔻هنگامی که انسان خودبین شود و از خودش خوشش آید.
🔻هنگامی که او عمل نیک خود را بسیار بشمرد.
🔻زمانی که انسان گناه در نظرش کوچک گردد.
#گناه
#درس_اخلاق
═══✼🍃🔳🍃✼══
◾️
🎤🌷متن روضه حضرت ابوالفضل علیه السلام
نام سقا دیده ها را خوب گریان می کند
دیده ی پر اشک را سقا چراغان می کند
او بُود باب الحسین ذُخر الحسین عبد الحسین
عالمی را بر در ارباب مهمان می کند
هر که می گوید حسین آغوش بگشاید بر او
بر دل سینه زنان لطف فراوان می کند
دست داده تا بگیرد دست هر افتاده را
این اباالفضل است بر ما لطف و احسان می کند
" خلق می دانند در بهدار ی قرب حسین
دردها را بیشتر عباس درمان می کند"
مادرش ام البنین هم ضامن عشاق اوست
در قیامت شیعیان را شاد و خندان می کند
دست او بر دست زهرا روز محشر دیدنی ست
دست او مشکل گشایی از محبان می کند
پیش او از معجر زینب سخن گفتن خطاست
این سخن عباس را زار و پریشان می کند
سی شب ماه محرم باید از عباس گفت
گفتن از او لطف مهدی را نمایان می کند
((شاعر:جواد حیدری))
السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله و لامیر المومنین - ابوالفضل ابوالفضل ابوالفضل برا مرد جنگی مثل عباس خیلی سخته بینه اصحاب رفتن علی اکبر و قاسم رفتن اومد محضر برادر سینم سنگینی میکنه
اجازه بده منم جونمو فدات کنم فرمود عباس من تو علمدار منی صاحب لوایی میخوای بری برو قدری آب برای این بچهها بیار - حسین خوب برادر را میشناسه همین که خواست سوار بر مرکب بشه فرمود ارکب بنفسی انت یعنی سوار بر مرکب شو فدات بشم داره شعر میگه به این این جمله به ذهنش رسید - روز عاشورا روزی بود یوم استجاره به الهدی - یعنی روزی که امام حسین هم تکیه به عباسش داد پناه به ابوالفضل برد از حرفی که زد پشیمان شد - رها کرد در عالم رویا ابی عبدالله رو دید حضرت فرمود چرا نوشتی چرا ادامه ندادی بله درسته روز عاشورا من به عباسم پناه بردم
تو به دریایی ولایت گوهری یا عباس
تو به خورشید امامت قمری یا عباس
از اخا گفتنت ای جان اخا فهمیدم
تو به زهرا به حقیقت پسری یا عباس
یا کاشف الکرب عن وجه الحسین اکشف کربی بحق اخیک الحسین و به دم مظلوم کربلا
🎤🌷
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅مواردى كه شركت در نماز #جماعت واجب است:
1️⃣👈كسى كه #نذر يا #عهد كرده يا قسم خورده كه همه نمازها يا نماز خاصى را به #جماعت بخواند، بايد به آن عمل كند، ولى اگر تخلف كند نمازش صحيح است و بايد #كفاره بدهد.
2️⃣👈 اگر كسى مبتلا به #وسواس در نماز باشد به گونه اى كه اگر بخواهد دست از وسواسى بردارد چاره اى جز شركت در نماز جماعت ندارد، شركت در نماز جماعت بر او #واجب است.
3️⃣👈اگر پدر يا مادر به فرزند خود امر كند كه نماز را به #جماعت بخواند چون اطاعت امر پدر و مادر واجب است، بنا بر احتياط واجب بايد نماز را به #جماعت بخواند.
4️⃣👈كسى كه برخى از #قرائت يا اذكار نماز را به طور صحيح نمى داند و قدرت بر ياد گرفتن آن دارد، اما وقت نماز #تنگ شده و فعلاً نمى تواند ياد بگيرد، در اين صورت بايد آن نماز را با #جماعت بخواند و براى نمازهاى بعدى قرائت نماز را تصحيح نمايد.
📗 #منابع:
۱. توضيح المسائل مراجع، م ١٤٢٧
۲. همان، ج ١، ص ٧٩٧، م ١٤٠٥ و ۱۴۰۵
💠 #حدیث روز 💠
❇️ پیشگویی امام حسین (ع) درباره حضرت حجت (عج)
🔻امام حسین علیهالسلام:
لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیا إلاّ یَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ ذلِکَ الْیَوْمَ حَتّی یَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدی، فَیَمْلاَءُها عَدْلاً وَ قِسْطاً کَما مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً، کَذلِکَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللّه ِصلی الله علیه و آله یَقُول.
◻️اگر از دنیا بجز یک روز باقی نمانده باشد، خـداوند آن روز را طـولانی خواهـد کـرد تا اینکه مردی از خاندان من ظهور کند، و دنـیا را پـر از عـدل و داد کند همانگونه که از ظلم و ستم پر شده است، از رسول خدا صلی الله علیه و آله چنین شنیدم.
📚 بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۱۳۳
💚 امام سجاد علیه السلام:
سه چیز نجات بخش مؤمن است: این که زبانش را از غیبت مردم باز دارد، خود را به چیزی مشغول کند که در دنیا و آخرت او را سود دهد و بر گناهان، بسیار گریه کند.
نگاه محبت آمیز مؤمن به صورت برادر ایمانی خود، عبادت است.
نشان معرفت (خداشناسی) و کمال دین مسلمان، ترک سخنان بیهوده، کم تر جدل کردن، و بردباری و خوش خویی است.
مبادا به گناهی که می کنی شادمان شوی که شادمانی به گناه، بدتر از ارتکاب آن است.
در شگفتم از آن کسی که از طعام از ترس زیان آن می پرهیزد، اما از گناه به سبب زشتی آن نمی پرهیزد.
همه خیر در این است که انسان خود را (از آلودگی ها) نگه دارد.
شرافت در فروتنی، و عزت در پرهیزگاری، و بی نیازی در قناعت است.
اگر مردم بدانند که در طلب علم چه فوایدی است، آن را می طلبند، اگر چه با ریختن خون دل و فرو فتن در گرداب ها باشد.
هر کس خود را گرامی داند، دنیا نزد او خوار است
🎤🌷شعر مناجات با امام زمان عج
پر از دردم آقا،برایم دعا کن
مریضم سرا پا ،برایم دعا کن
گرفتار نفسم،اسیر گناهم
تو ای روح تقوا،برایم دعا کن
بغیر از تو دیگر کسی را ندارم
تو تنهای تنها،برایم دعا کن
زمین گیر دردم،ببین روی زردم
فتادم من از پا برایم دعا کن
منم رو سیاه و منم عبد در گاه
کجایی تو مولا ،برایم دعا کن
امیدم کجائی ،اگر کربلایی
بیا و همانجا برایم دعا کن
تو با سوز سینه،چو آئی مدینه
تو را جان زهرا ،برایم دعا کن
برای ظهورت دعا می کنم من
تو را جان مولا،برایم دعا یم کن
اللهم عجل لولیک الفرج
🎤🌷
🔴 پاداش منتظران ثابت قدم
🔵 امام حسین علیهالسلام فرمودند:
🌕 مهدی دارای غیبتی است که گروهی در آن مرحله مرتد میشوند و گروهی ثابت قدم میمانند و اظهار خشنودی میکنند. افراد مرتد به آنها میگویند: این وعده کی خواهد بود اگر شما راستگو هستید؟! ولی کسی که در زمان غیبت در مقابل اذیّت و آزار و تکذیب آنها صبور باشد، مانند مجاهدی است که با شمشیر در کنار رسول خدا صلی الله علیه و آله جهاد کرده است.
📚 بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۱۳۳
#امام_زمان
#کرامات_آقا_امام_حسین_ع
ملاعباس چاوش با جمعی از جوانان شب جمعه به کربلا آمدند، از او خواستند تا برایشان مداحی کند،رسیدند بالای سر امام حسین(ع)، به خود گفت دفترچه شعرم را باز میکنم هر شعری آمد همان را میخوانم.
دفترچه اش را باز کرد و اشعار علی اکبر(ع) آمد، و شروع کرد به خواندن. سفر اول کربلا و همه جوان، مجلس شوری بپا شد، ملا عباس گفت:بس است،دیگر برویم استراحت کنیم.
در عالم خواب به او گفتند آماده شوید که امام حسین(ع) میخواهد به دیدارتان بیاید، او در عالم خواب همه را بیدار کرد و مودبانه نشستند تا آقا تشریف آوردند.
امام حسین(ع) فرمود:ملا عباس! گفتم: بله آقا جان. فرمودند: می دانی چرا من امشب به اينجا آمدم؟! گفتم: نه آقاجان. فرمودند: من با شما سه كار داشتم. گفتم: آن سه كار چيست آقا جانم؟
فرمودند: اولا، بدان كه هر كس زائر ما باشد، به ديدنش می رويم!
ثانيا، شبهای جمعه وقتی در مازندران هستی و جلسه داريد و دور هم می نشينيد، یک پيرمردی دم در می نشيند و كفش ها را درست می كند، سلام حسين را به او برسان!
سپس فرمودند: ملا عباس! كار سوم هم اين است كه آمدم به تو بگويم كه اگر دفعه ی ديگر رفقا را در شب جمعه به حرم آوردی،...
گفتم بله آقا؟ یک وقت ديدم بغض راه گلويشان را گرفت. گفتم: آقا چی شده؟فرمودند: ملا عباس اگر دو مرتبه رفقايت را شب جمعه به حرم آوردی و خواستی نوحه بخوانی، ديگر نوحه ی علی اكبر را نخوانی! گفتم: چرا نخوانم؟ مگر بد خواندم؟ غلط خواندم؟ !فرمودند: نه. گفتم پس چرا نخوانم؟!
فرمودند: ملا عباس! مگر نمی دانی شبهای جمعه مادرم فاطمه زهرا(س) به كربلا می آيند؟!
📕کرامات الحسينيه،ج۲،ص۱۱
🔷حکم نماز خواندن روی صندلی از نظر برخی مراجع تقلید:
▪️حکم نماز خواندن روی صندلی از نظر آیت الله خامنه ای:
حکم نماز خواندن روی صندلی از نظر آیتالله خامنه ای به اینصورتست که نمازگزار باید در حد توانش ولو با تكیه دادن به دیوار و امثال آن بایستد سپس به مقدارى كه مى تواند، ركوع را برود؛ در غیر این صورت بر روى صندلى و مانند آن بنشیند و ركوع را انجام دهد. سپس سرش را با وضع شش موضع دیگر سجده، بر روی زمین خم کند و بر مهر روى میز، سجده کند در غیر این صورت، بنابر احتیاط باید مهر را بالا بیاورد و پیشانى اش را روی آن قرار دهد و اگر باز هم نمیتواند مهر را بالا بیاورد و سجده کند باید با ایماء و اشاره سجده بجا آورد. همچنین کسى که بر روى صندلى، سجده را به جا مى آورد؛ مجاز به خواندن نماز با کفش نیز میباشد مگر آن كه توانایی قرار دادن سایر مواضع سجده بر روی زمین را داشته باشد كه مراعات آن در چنین شرایطی لازم است.
▪️حکم نماز خواندن روی صندلی از نظر آیت الله مکارم شیرازی:
حکم آیتالله مکارم شیرازی اینست که نماز را در صورت امکان نشسته بخوانید و اگر باز هم برایتان مضر است؛ رو به قبله به پهلوی راست بخوابید و در چنین موقعیتی نماز خود را به جا آورید و با اشاره، رکوع و سجده را انجام دهید. همچنین درصورت توانایی خواندن نماز بر روی صندلی، در مقابل خود میزی برای سجده قرار دهید؛ چرا که خواندن نماز بر روی صندلی، نسبت به حالت نشسته و خوابیده اولویت دارد. همچنین کسی که نمازش را به دلیل زانو درد، نشسته می خواند باید ذکر« بحول الله…» را پیش از خواندن سوره« حمد» بگوید. علاوهبراین نماز خواندن با صندلى چرخدار نجس یا عصاى بیماران، صحیح است.
▪️حکم نماز خواندن روی صندلی از نظر آیت الله سیستانی:
آیت الله سیستانی درخصوص حکم نماز خواندن روی صندلی می گوید که در صورت امکان باید تکبیرة الاحرام را در حالت ایستاده بگویید، در غیر این صورت بر روی صندلی بنشینید و ادامه دهید. پس درصورت توانایی انجام رکوع و سجود به صورت طبیعی، توصیه میشود که چنین کند وگرنه برای به جا آوردن رکوع و یا سجده در حال نشسته اشاره کند.
▪️حکم نماز خواندن روی صندلی از نظر آیت الله شبیری:
اگر نمازگزار میتواند برای سجده، هفت عضو را روی زمین قرار دهد؛ ملزم به خواندن نماز در حالت نشسته است و اگر در فرضی بیشتر، توانایی قرار دادن اعضا بر روی زمین را دارد؛ بنابر احتیاط آن مقدم است و گرنه حق انتخاب دارد که روی زمین یا صندلی بنشیند. نمازگزار، بنابر احتیاط باید دستش را روی سطحی قرار دهد که تمام کف دستش را بپوشاند.
▪️حکم نماز خواندن روی صندلی از نظر آیت الله فاضل:
اگر کسی توانایی خواندن نماز در حالت ایستاده و یا نشستن روی زمین را ندارد یا نمیتواند سجده را به صورت متعارف، انجام دهد باید یک میز و یا امثال آنرا در مقابلش قرار دهد و مهر نماز را بر روی آن بگذارد و برای سجده کردن روی همان میز باید موقعیت کف دو دستش( اگر روی زمین ممکن نباشد) بر روی میز باشد و در صورت امکان باید سر دو انگشت بزرگ پا را روی زمین بگذارد.
از وصیت های امام علی علیه السلام به امام حسین علیه السلام:
📌پسرم! گناه كاران را از رحمت خدا نااميد مكن!
چه بسیار گناه كارانى كه پس از سالها #گناه، هدایت و عاقبت بخير شدند.
و چه بسیار عبادت کنندگانی كه پس از عمرى عبادت، گمراه و به فساد افتادند و به دوزخ وارد شدند.
📚تحف العقول ، صفحه ۱۴۱
📖 #حدیث_روز | يك سال راه برو تا صله رحم كنى
🍂رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله:
▪️اوصِي الشاهدَ مِن اُمَّتِي و الغائبَ مِنهُم و مَن في أصلابِ الرِّجالِ و أرحامِ النساءِ إلى يومِ القِيامةِ ، أن يَصِلَ الرَّحمَ و إن كانَ مِنهُ على مَسيرَةِ سَنَةٍ ، فإنّ ذلكَ مِن الدِّينِ.
▫️به حاضران و غايبان امّت خود و آنهايى كه از امروز تا روز قيامت در پشت مردها و زهدانهاى زنان هستند ، سفارش مى كنم كه صله رحم به جاى آورند، هر چند [با ]خويشاوند [خود] يك سال راه فاصله داشته باشند ؛ زيرا صله رحم جزء دين است.
📚الكافي: 2/151/5.
🏴محدوده تربت سید الشهدا (علیه السلام)
✅ سوال:
🚦محدوده تربتی که خوردن آن به قصد شفا یافتن مستحب است، از مرقد شریف حضرت سید الشهدا (علیه السلام) چقدر است و آیا خوردن مهرهای کربلا نیز همان حکم را دارد⁉️
🔹پاسخ:
📄آیت الله خامنه ای: قدر متیقن، قبر شریف و ملحقات عرفی آن است و مهر اگر از آن دو محل تهیه شده باشد، همان حکم را دارد.
📄آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب از قبر شریف و ملحقات آن نباید تجاوز کند. اگر غیر از محل نامبرده مانند اطراف قبر استفاده کنند، باید با آب مخلوط شود که صدق خوردن خاک نکند.
📄آیت الله مکارم شیرازی:
الف) نقاط نزدیکی که دسترسی به آن در شرایط فعلی ممکن است، خواه چند صد متر باشد، یک کیلومتر یا بیشتر.
ب) آری، همان حکم را دارد؛ مقدار کمی را در آب حل کند و بخورد.
📄آیت الله صافی گلپایگانی: استحباب آن بعید نیست؛ ولی احتیاط این است که به قصد رجا و تبرک کمی از مهر را در مقداری آب حل کنند به طوری که در آب مستهلک شود و آن را بیاشامند.
📚منبع:
🔶 سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 4، ص 205.
🔸 برگرفته از کتاب «واجب است بدانیم1»، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ص 134-133.
📎 #احکام_عزاداری
📎 #محرم
💻 #مرکز_نشر_احکام 👇👇
🆔 @Ahkamdin 👈
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
إلهی بهر قربانی به درگاهت سَر آوردم
نه تنها سَر برایت بلکه از سَر بهتر آوردم
🥀
پی اِبقاء قَد قامَت به ظهر روز عاشورا
برای گفتن اللّه اکبر، #اکبر آوردم
🥀
برای کشتن دونان به دشت کربلا یا رب
چو عباس همایون فر، امیر لشگر آوردم
🥀
پی آزادی نسل جوان از بند استعمار
برادر زاده ای چون قاسم فرّخ فر آوردم
🥀
علی را در غدیر خم، نبی بگرفت روی دست
ولی من روی دست خود، علی اصغر آوردم
🥀
اگر با کشتن من دین تو جاوید می گردد
برای خَنجَر شمر ستمگر، حَنجَر آوردم
🥀
برای آن که قرآنت نگردد پایمال خصم
برای سُمّ مرکب ها، خدایا پیکر آوردم
🥀
برای آن که همدردی کنم با مادرم زهرا
برای خوردن سیلی، سه ساله دختر اوردم
🍂🍃🌼🌺🌼🍃🍂🌼🌺🌼🍂🍃
🪴 👈به چه دلیل امام حسین علیه السلام برای ادامه قیامش به دعوت کوفیانی که بی وفایی آنها به این خاندان مسجل بود اعتنا کرد ؟
❎ از جمله عواملی که موجب گردید تا امام حسین عليه السلام کوفه را برای قیام مقدس خود انتخاب کند دعوت گسترده مردم این شهر از آن حضرت عليه السلام بود در حالی که چنین دعوتی با این وسعت و گستردگی از سوی دیگر شهرها از ایشان به عمل نیامده بود. پس از مرگ معاویه و آگاهی مردم کوفه از خودداری ابا عبدالله الحسین عليه السلام از بیعت با یزیدو اقامت در مکه، آنان پیک ها و نامه هایشان رابه سوی آن حضرت عليه السلام روانه ساختند و تقاضا نمودند که نزد آنها برود کوفیان اظهار داشتند که آماده هر گونه یاری و جانفشانی در رکاب ایشان می باشند به طوری که نقل شده تا دوازده هزار نامه برای حضرت عليه السلام ارسال داشتند
آنان در این نامه ها اعلام داشتند که چشم انتظار حضرتند و بر کسی دیگر نظر ندارند و متذکر شدند که بشتاب که باغ ها سرسبزند و میوه ها رسیده اند. زمین خرم است و درختان جامه ی سبز برتن کرده اند. هر گاه خواستی نزد ما بیا که به سوی سپاهی آماده جانبازی در رکاب خویش می آیی نامه های کوفیان و اصرار آنان بر خواسته خویش، حجت را بر امام عليه السلام تمام نمود با این وجود حضرت عليه السلام رفتن خویش را به تحقیقات و مشاهدات فرستاده ی ویژه خود مسلم بن عقیل منوط کرد پس از دریافت نامه مسلم امام عليه السلام عزم خویش را برای رفتن به کوفه جزم نمود. ایشان در طول سفر خود به سوی عراق بارها و بارها به نامه های کوفیان بر علت رفتن خویش به عراق استناد و استدلال نمودن در چنين فضايى، اگر امام عليه السلام براى آغاز نهضت به نقطه ديگرى عزيمت میكرد و به دست كارگزاران حكومت، كشته می شد، آيا او را به بی سياستى و بی تدبیری متّهم نمی كردند؟ !با توجه به اینکه حضرت مأمور بودند بر طبق ظاهر عمل کنند و اگر به این دعوت کوفیان جواب مثبت نمی دادند و کشته می شدند،حداقل چیزی که مطرح می شد این بود که چرا امام حسین علیه السلام دعوت کوفیان را نپذیرفته بودند؟ شاید اگر دعوت آنها را می پذیرفتند قیام به پیروزی منجر می شد؟
📚 پی نوشتها
1⃣ تاریخ طبری جلد ۵ صفحات ۳۵۲ _ ۳۵۳
البلاذری، انساب الاشراف جلد ۳ صفحات ۳۵۸ _ ۳۵۷
شیخ مفید ارشاد جلد ۲ صفحه ۳۸
ابن اعثم الفتوح، تحقیق علی شیری، بیروت، دارالأضواء، چاپ اول، صفحه ۱۳۹۱ جلد ۵ صفحه ۲۸ - ۲۹
2⃣ سید بن طاوس اللهوف، تهران، جهان ۱۳۴۸ ش صفحه
3⃣ تاریخ طبری، پيشين، صفحه ۳۵۳
البلاذری، انساب الاشراف پيشين، صفحات ۳۵۸_ ۳۵۷
مسکویه تجارب الامم، جلد ۲ صفحه ۳۴
4⃣ تاریخ طبر پيشين،صفحه ۳۵۳
ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج ۴ ص ۲۱
5⃣ تاریخ طبری،پيشين، صفحات و ۴۰۲
ابن اثیر، الکامل، پيشين صفحات و ۴۷
شیخ مفید ارشاد، پيشين صفحات ۷۱ - ۷۲
مسکویه، تجارب الامم يشين، ص ۴۰
الکوفی ابن اعثم الفتوح، جلد ۴ صفحه ۷۸
📯 با منتشرڪردن پیامها ↯با لینک↯ درثواب آنها شریڪ شوید 📯
❎
🍂🍃🌼🌺🌼🍃🍂🌼🌺🌼🍂🍃
💠 امام حسین علیه السّلام فرمودند مَن جادَ سادَ، وَ مَن بَخِلَ رَذِلَ هر که بخشندگی کند سروری می یابد و هر که بخل ورزد، پست می شود.
📚 منبع موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام صفحه ۷۵۱
🔶شرح حدیث
گاهی انسان اسیر محبت و احسانِ کسی می شود.
گفته اند اگر میخواهی امیر کسی شوی به او احسان کن یعنی نیکی و بخشش سبب می شود کشش و محبّت در دل دیگری به وجود آید
فریدون فرّخ فرشته نبود
ز مشک و ز عنبر سرشته نبود
به داد و دهش یافت آن نیکویی
تو داد و دهش کن، فریدون تویی
اگر اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام محبوب دلها بودند، یکی از دلایل آن عطا و کرم و بزرگواری آنان بود. کسی را از در خا نه خود طرد نمی کردند نیازمندی را از عطای خویش محروم نمی ساختند و خانه آنان محل امید محرومان و نیازمندان بود. «بخل» یکی از صفات ناپسند است
حرص به مال و ترس از زوال ثروت، انسان را بخیل می کند. در احادیث است که ریشه ی بخل، سوء ظن و بدگمانی به خداست خدایی که فرموده بخشش کنید و از فقر و تهیدستی نترسید این درس بزرگ را از یاد نبریم که سیادت و سروری در سایه ی بخشندگی است و بخل و حرص، انسان را فرومایه و حقیر می سازد
📚پی نوشت
1⃣ گلستان سعدی
📚 منبع حکمت های حسینی ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام حسین علیه السلام جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ دوم ۱۳۹۰
📯 با منتشرڪردن پیامها ↯با لینک↯ درثواب آنها شریڪ شوید 📯