eitaa logo
گنجینه معارف واحکام
204 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
817 ویدیو
42 فایل
امام جماعت مسجد امیر المؤمنین علیه السلام را وند کاشان بیان نکاتی جهت پرورش روح ونهاد باطنی انسانها
مشاهده در ایتا
دانلود
❓معنی «کهیعص» چیست؟ 💠 سعد بن عبدالله قمی گوید: به امام عصر(اوراحنا له الفداه) عرض کردم: 🔸ای فرزند رسول خدا! تاویل آیه «کهیعص»چیست؟ ✨ فرمودند: این حروف از خبرهای غیبی است که خداوند، بنده‌اش زکریّا را بر آن مطلع ساخت؛ سپس بر محمّد (صلّی اللّه علیه و آله) آن را حکایت فرمود، و آن چنین است که ⬅️وقتی زکریّا از پروردگار خواست که نام‌های پنج تن را به او تعلیم کند، خداوند جبرئیل را بر او نازل فرمود و به او نام آنان را آموخت، پس هرگاه زکریّا، نام محمّد و علی و فاطمه و حسن (علیهم السّلام) را یاد می‌کرد؛ همّ‌ و غمّ و اندوه از او دور می‌شد، ولی هروقت حسین (علیه السّلام) را یاد می‌کرد، بغض گلویش را می‌فشرد و به نفس‌زدن می‌افتاد. 🌟روزی به پیشگاه خداوند عرضه داشت: 🔸الها! چگونه است که وقتی نام چهار تن از اینان را یاد می‌کنم تسلّی خاطر می‌یابم و چون حسین را یاد می‌کنم، دیده‌ام گریان و ناله‌ام بلند می‌شود؟ 🔸خداوند متعال جریان [شهادت‌] آن حضرت را به اطّلاع زکریّا رسانید و فرمود: 👈"کهیعص" پس «کاف» نام کربلا است، 👈«ها» هلاکت عترت پیغمبر، 👈«یا» یزید است که ستم‌کننده بر حسین (علیه السّلام) می‌باشد، 👈«عین» عطش حسین (علیه السّلام)، 👈«صاد» صبر اوست. 🔸هنگامی که زکریّا این مطلب را شنید تا سه روز مسجدش را ترک نکرد و مردم را از ملاقات با خود ممنوع ساخت و به گریه و زاری پرداخت. بر حسین می‌گریست و می‌گفت: ⬅️خدایا! آیا بهترین خلایقت را به سوگ فرزندش خواهی نشانید؟ ⬅️پروردگارا! آیا این مصیبت بزرگ را بر او وارد خواهی نمود؟ ⬅️الهی! آیا جامه عزا بر تن علی و فاطمه خواهی پوشاند؟ ⬅️آیا غم این مصیبت را به ساحت آن‌ها خواهی رساند؟ 🔸 آن‌گاه می‌گفت: به من فرزندی روزی کن که چشمم در سنّ پیری به او روشن و محبّتش در دلم فتنه انگیزد، سپس مرا در غم از دست‌دادنش بنشان چنان‌که محمّد حبیب خود را در سوگ فرزندش خواهی نشاند. 🌟خداوند یحیی را به وی داد، و پس از آن به شهادت او سوگوارش ساخت و مدّت حمل یحیی مانند مدّت حمل حسین (علیه السّلام) شش ماه بود. 📚 پی نوشت: مکیال المکارم در فوائد دعا برای حضرت قائم (علیه السلام)، ج‌۱، ص۵۷
🍂🍃🌼🌺🌼🍃🍂🌼🌺🌼🍂🍃 ⚫️ هفت مصیبتِ شام از زبان امام سجاد علیه السلام... 🌺از امام سجاد علیه السلام پرسیدند: ‌ سخت ترین مصائب شما در سفر کربلا کجا بود؟ ▪️در پاسخ سه بار فرمودند: الشّام، الشّام، الشّام... امان از شام 🔴در شام هفت مصیبت بر ما وارد آوردند که از آغاز اسیری تا آخر ، چنین مصیبتی بر ما وارد نشده بود: ▪️1⃣ ستمگران در شام اطراف ما را باشمشیرها احاطه کردند و بر ما حمله می‌نمودند و در میان جمعیت بسیار نگه داشتند و ساز و طبل می‌زدند. ▪️2⃣ سرهای شهداء را در میان هودج‌ های زن‌های ما قرار دادند. سر پدرم و سر عمویم عباس علیه السلام را در برابر چشم عمه‌هایم زینب و ام کلثوم علیها سلام نگه‌داشتند و سر برادرم علی اکبر و پسر عمویم قاسم علیه السلام را در برابر چشمان خواهرانم سکینه و فاطمه می‌آوردند و با سرها بازی می‌کردند، و گاهی سرها به زمین می‌افتاد و زیر سم سُتوران قرار میگرفت. ▪️3⃣ زن‌های شامی از بالای بام‌ها، آب و آتش بر سر ما می ریختند، آتش به عمامه‌ام افتاد و چون دست‌هایم را به گردنم بسته بودند نتوانستم آن را خاموش کنم. عمامه‌ام سوخت و آتش به سرم رسید و سرم را نیز سوزاند. ▪️4⃣ از طلوع خورشید تا نزدیک غروب در کوچه و بازار با ساز و آواز ما را در برابر تماشای مردم در کوچه و بازار گردش دادند و می‌گفتند: «ای مردم! بکُشید این‌ها را که در اسلام هیچ گونه احترامی ندارند؟!» ▪️5⃣ ما را به یک ریسمان بستند و با این حال ما را در خانه یهود و نصاری عبور دادند و به آن ها می‌گفتند این‌ها همان افرادی هستند که پدر انشان، پدران شما را در خیبر و خندق و .. کشتند و خانه‌های آن‌ها را ویران کردند . امروز شما انتقام آن‌ها را از این‌ها بگیرید. ▪️6⃣ ما را به بازار برده فروشان بردند و خواستند ما را به جای غلام و کنیز بفروشند ولی خداوند این موضوع را برای آن ها مقدور نساخت. ▪️7⃣ ما را در مکانی جای دادند که سقف نداشت و روزها از گرما و شب‌ها از سرما، آرامش نداشتیم و از تشنگی و گرسنگی و خوف کشته شدن، همواره در وحشت و اضطراب به سر می‌بردیم... ⚫️ صلی الله علیک یا سیدالساجدین،الامام العارفین،زین العابدین.. 📚 منبع برگرفته از:‌ تذکرة الشهداء ملاحبیب کاشانی 📯 با منتشرڪردن پیامها ↯با لینک↯ درثواب آنها شریڪ شوید 📯
از رنج و محنت، کشتند ما را با هتک حرمت، کشتند ما را در ازدحامی، قوم حرامی از روی فرصت کشتند ما را در آتش و دود، دروازه‌ای بود ساعت به ساعت، کشتند ما را هرکس که آمد سنگی به ما زد باری به نوبت کشتند ما را سر را نبردند قدری جلوتر نزد رعیّت، کشتند ما را دُر بود و می‌ریخت از دیده‌هامان بهر غنیمت کشتند ما را شد رستخیزی... آه از کنیزی ای کوه غیرت! کشتند ما را ** مداح ناگاه از خیزران گفت در بین هیئت کشتند ما را ✍ 🔹
🍂🍃🌼🌺🌼🍃🍂🌼🌺🌼🍂🍃 ✅ امام سجاد علیه السلام فرمودند 👌 فرزندم با پنج کس همنشینی و رفاقت مکن: 1⃣👈 از همنشینی با دروغگو پرهیز کن؛ زیرا او همه چیز را بر خلاف واقع نشان می دهد، دور را نزدیک و نزدیک را به تو دور می نمایاند. 2⃣👈 از همنشینی با گناهکار و لاابالی بپرهیز، زیرا او تو را به بهای یک لقمه یا کمتر از آن می فروشد. 3⃣👈 از همنشینی با بخیل برحذر باش، که او از کمک مالی به تو آنگاه که بسیار به آن نیازمندی، مضایقه می کند. 4⃣👈از همنشینی با احمق کم عقل اجنتاب کن، زیرا او می خواهد به تو سودی رساند؛ ولی به زیان تو می انجامد 5⃣👈از همنشینی با قاطع رحم کسی که با خویشاوندان قطع رابطه نموده است بپرهیز، که او در سه جای قران لعن و نفرین شده است. حتّی کسانی که دارای اراده قوی هم باشند به نصّ روایت ناخودآگاه از رفیق بد تأثیر می پذیرند، چه رسد به کودکان و نوجوانان که به طریق اولی باید آنان را از مصاحبت با افراد منحرف و فاسد منع کرد 📚 منبع مجموعه ورام جلد ۲ صفحه ۱۵ 📯 با منتشرڪردن پیامها ↯با لینک↯ درثواب آنها شریڪ شوید
وام اربعین1.mp3
1.91M
توضیح حکم وام اربعین توضیحات حجت‌الاسلام موسوی بایگی کارشناس مرکز پاسخگویی حرم امام رضا علیه السلام ✨همراه طلبه✨ https://eitaa.com/hamrah_talabe
آیا بیع مرابحه در همه کالاها قابل اجراست؟ و آیا سود آن می‌تواند به صورت درصدی تعیین گردد؟ پرسش 1. آیا بیع مرابحه محدوده خاصی دارد یا در همه کالاها و خدمات قابل اجراست؟ 2. آیا سود مرابحه می‌تواند به صورت درصدی تعیین گردد یا باید به صورت مبلغ معینی باشد؟ پاسخ اجمالی بیع مرابحه به معامله‌ای اطلاق می‌شود که فروشنده با اعلام بهای کالای خریداری شده آن را گران‌تر از قیمت خرید بفروشد. گفتنی است این معامله در هر کالا و عینى جارى بوده، و پس از مشخص شدن قیمت خرید، می‌توان مقدار سود فروش را بر اساس درصد و یا غیر آن، تعیین نمود. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): 1. در هر کالا و عینى جارى مى‌شود. 2. اگر مقدار ثمن معلوم باشد و به لحاظ مرابحه مبلغ خریدارى شده خود بایع مشخص باشد و مقدار سود بر اساس درصد و یا غیر درصد مشخص شود، معامله صحیح است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر کالا را براى خود بخرد سپس با اختیار کامل به طرف بفروشد اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): بیع مرابحه به معامله‌ای اطلاق می‌شود که فروشنده با اعلام بهای کالای خریداری شده آن را گران‌تر از قیمت خرید بفروشد و در مورد فروش نسیه یا اقساط با قیمت بیشتر با توجّه به اینکه معمولاً قیمت در معامله نسیه یا اقساط گران‌تر است این کار اشکالى ندارد و ربا محسوب نمى‌شود، ولى لازم است از ابتدا نوع معامله مشخص باشد. حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته): هر شیء یا حقی را که مالیت داشته، و قابل خرید و فروش باشد، می‌توان با استفاده از بیع مرابحه، خرید و فروش کرد. لینک به سایت استفتائات [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی(مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
عقد مرابحه چیست و چه فرقی با فروش اقساطی دارد؟ پرسش عقد مرابحه چیست و چه فرقی با فروش اقساطی دارد؟ برخی می‌گویند این عقد، جهت فرار از رباست، آیا این گفته صحیح است؟ پاسخ اجمالی 1. بیع مرابحه به معامله‌ای اطلاق می‌شود که فروشنده با اعلام بهای کالای خریداری شده، آن را گران‌تر از قیمت خرید بفروشد. و این معامله می‌تواند به صورت نقد یا نسیه (اقساطی) صورت گیرد. 2. فروش اقساطی (نسیه)، معامله‌ای است که در آن، کالا به مشتری تحویل داده شده، ولی بهای آن بعداً در قالب یک یا چند قسط پرداخت می‌شود و ممکن است به این لحاظ، قیمت آن گرانتر از فروش نقدی باشد که این امر جایز است. در هر حال هیچ یک از این دو نوع معامله ربا نبوده و اگر طبق شرایطش انجام شود، صحیح است. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): مرابحه عبارت است از فروختن به اصل مال با زیاده‏ و سود و به طور کلى خرید و فروش کالا به صورت نسیه به قیمتى بیشتر از قیمت نقد، اشکال ندارد و در حکم ربا نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): بیع مرابحه به معامله‌ای اطلاق می‌شود که فروشنده با اعلام بهای کالای خریداری شده آن را گران‌تر از قیمت خرید بفروشد و در مورد فروش نسیه یا اقساط با قیمت بیشتر با توجّه به اینکه معمولاً قیمت در معامله نسیه یا اقساط گرانتر است این کار اشکالى ندارد و ربا محسوب نمى‌شود، ولى لازم است از ابتدا نوع معامله مشخص باشد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در عقد مرابحه لازم است اِخبار به اصل قیمت صحیح باشد و ربح و سود زاید بر اصل نیز معلوم و معین باشد و با حفظ شروط صحت، بلا مانع است. حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته): اگر کسی، چیزی را به قیمت تمام شده همراه با مقداری سود به دیگری بفروشد، عقد مرابحه و جایز است. لینک به سایت استفتائات [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
هدایت شده از گنجینه معارف واحکام
149.3K
▪️نوحه شهادت امام سجاد علیه السلام 🎙سبک: همه جا کربلا ای وَلیّ خدا،رُکنِ اَرکانِ دین سَروَرِ کائنات،سَیّدُ الساجدین بر حسین نورِ عِین علی بن الحسین... @nohe_sonati کشته زهرِ کین،غصه دارِ بلا راویِ روضه ها،شاهدِ کربلا بر حسین نورِ عِین علی بن الحسین... @nohe_sonati از غمت تا فَلَک،سوزِ آوای من رأسِ بالای نِی،دیده اي وایِ من بر حسین نورِ عِین علی بن الحسین... @nohe_sonati گودیِ قتلگاه،کوفه و شهرِ شام رقص و چنگ و دَف و،سنگِ بالای بام بر حسین نورِ عِین علی بن الحسین... @nohe_sonati بوده اِی نوکریت،بر مَلَک افتخار خطبه ات بر تنِ،فتنه چون ذوالفقار بر حسین نورِ عِین علی بن الحسین...
هدایت شده از گنجینه معارف واحکام
191.3K
▪️نوحه شهادت امام سجاد علیه السلام 🎙سبک: همه جا کربلا نور حقّ الیقین، زینت عابدین ای گل فاطمه، سید الساجدین یا علی یا علی... @nohe_sonati قلب تو بر غمی، تا ابد مبتلا آتش جان تو، داغ کرببلا یاعلی یاعلی... @nohe_sonati یاد دشت بلا، ناله داری به دل داغ هفتاد و دو، لاله داری به دل یاعلی یاعلی... @nohe_sonati بوده ای سیّدی، با ستم رو به رو یوسفان تو را، سر بریده عدو یاعلی یاعلی... @nohe_sonati سر بابای تو، شد جدا از بدن پیکرش مانده در، قتلگه بی کفن یاعلی یاعلی... @nohe_sonati ✍امیر عباسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
يكي از علماء اهل سنت كه معروف به ابن جوزي است روزي سخني فراتر از دهان خود بر زبان آورد و خواست همچون اميرالمؤمنين عليه السلام ادعايي كرده باشد. او بر فراز منبر صدا زد: «سلوني قبل ان تفقدوني؛ از من بپرسيد قبل از اينكه مرا نيابيد!. » در اين ميان بانويي آگاه و زيرك از او پرسيد: آيا درست است كه حضرت علي عليه السلام براي غسل و كفن و دفن سلمان يك شب (از مدينه به مدائن) رفت و آن مراسم را انجام داد و برگشت؟ ابن جوزي گفت: اينگونه روايت شده است. آن زن ادامه داد: آيا درست است كه جنازه عثمان سه روز در مزبله افتاده بود و حضرت علي عليه السلام (در مدينه) حاضر بود (و اقدامي نكرد؟ ) ابن جوزي گفت: آري، آن زن گفت: پس يكي از آن دو اشتباه بود! ابن جوزي كه از جواب اين زن عاجز شده بود گفت: اي زن اگر تو بي اجازه شوهرت از خانه بيرون آمدي، لعنت خدا بر تو و اگر با اجازه او بوده، لعنت خدا بر او. در اين هنگام كه آن زن، ابن جوزي را درمانده ديد تير خلاص را به او زد و گفت: عايشه كه به جنگ با علي عليه السلام (از خانه) خروج كرد آيا با اجازه (شوهرش) پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله وسلم بود؟ ابن جوزي چنان درمانده شده بود كه ساكت گرديد و جوابي نداد.  دانشنامه امام علی علیه السلام ص۱۲۱ ــــــــــــــــ #