eitaa logo
گنجینه معارف واحکام
163 دنبال‌کننده
2هزار عکس
558 ویدیو
35 فایل
امام جماعت مسجد امیر المؤمنین علیه السلام را وند کاشان بیان نکاتی جهت پرورش روح ونهاد باطنی انسانها
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حدیث روز 💠 💎 نظر امام سجاد (ع) درباره عمل همراه با تقوا 🔻امام سجاد علیه‌‏السلام: لایَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقْوی وَ کَیْفَ یَقـِلُّ ما یُتقَبَّلُ ❇️ کاری که با تقوا همراه باشد اندک نیست؛ چگونه آنچه مقبول خـدا قرار گرفته، انـدک محسـوب شـود. 📚 تحف العقول، ص ۳۱۸ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/asgaridehabadi
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام على عليه السلام فرمود: العُمرُ الّذي أعذَرَ اللّه فيهِ إلَى ابنِ آدَمَ سِتّونَ سَنَةً مدّت عمرى كه خداوند در آن عذر آدمى را مى پذيرد، شصت سال است. 📗نهج البلاغة، حكمت 326 📜امام صادق علیه السلام مى فرماید: زن زیبایى را روز قیامت در دادگاه عدل الهى حاضر مى كنند كه بخاطر جمال و زیبایى خود به گناه افتاده است؛ مى پرسند: چرا گناه كردى ؟ در پاسخ مى گوید: خدایا! چون مرا زیبا آفریدى به این جهت به گناه آلوده شدم . خداوند دستور مى دهد مریم را مى آورند، و به آن زن گفته مى شود كه تو زیباتر بودى یا مریم؟ در حالى كه او را زیبا آفریدیم ، اما، او به خاطر جمال خود فریب نخورد. آنگاه مرد صاحب جمالى را در دادگاه حاضر مى كنند كه بخاطر زیبایى خود به گناه آلوده شده است مى گوید: پروردگارا! مرا زیبا آفریدى و زنان به سوى من میل و رغبت پیدا كردند و مرا فریفتند و گرفتار گناه گشتم. در این وقت یوسف علیه السلام را مى آورند و به او مى گویند: تو زیباتر بودى یا یوسف؟ ما به او جمال و زیباى دادیم ولى فریب زنان نخورد!! سپس صاحب بلا را مى آورند كه به خاطر بلاها و گرفتارى هایش معصیت كرده است . او هم مى گوید: خداوندا! بلاها و مصیبت ها را بر من سخت كردى لذا به گناه افتادم . در این موقع ایوب علیه السلام را مى آورند و به آن شخص مى گویند: بلاى تو سخت تر بود یا بلاى ایوب ؟ در صورتى كه ما او را به بلاى سخت مبتلا كردیم اما مرتكب گناه نشد. 📔کافى ج 8 ص 228 📘بحار الانوار ج 7 ص 285 📕بحار الانوار ج 12 ص 341 🔮 شناسه 👇👇👇 🍃https://eitaa.com/asgaridehabadi 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 جدا شدن پیشانی از روی مهر به صورت سهوی ✍️ اگر پیش از تمام شدن ذکر ، پیشانی را از زمین بردارد، نمی تواند دوباره به زمین بگذارد و باید آن را یک سجده حساب کند ولی اگر سایر اعضا را سهواً از زمین بردارد، باید دوباره بر زمین بگذارد و را بگوید. 🔸اگر هنگام سجده، پیشانی به محل برخورد کند و بی اختیار از زمین بلند شود، باید دوباره پیشانی را بر زمین بگذارد و سجده را بگوید و روی هم یک سجده به حساب می آید. 🔮 شناسه ما 👇👇👇 🍃 🌸🍃https://eitaa.com/asgaridehabadi 🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓آیا می‌توانیم در قنوت نماز به زبان فارسی دعا کنیم و وقتی دست‌ها را در میان نماز به سوی خدای متعال بلند کرده‌ایم، به زبان خودمان دعا کنیم و از او کمک بخواهیم؟ ✅ پاسخ: 🌷آیت‌ الله خامنه‌ای: مانع ندارد. 🌷آیت‌ الله سیستانی: می‌توانید بعد از ذکر یا دعای عربی مثل صلوات، به فارسی نیز دعا کنید. 🥀 آیت‌ الله بهجت: جایز است و قنوت محقق می‌شود. 🥀 آیت‌ الله گلپایگانی: وظیفه قنوت به غیرعربی ادا نمی‌شود. 🥀 آیت‌ الله صافی گلپایگانی: وظیفه قنوتی انجام نمی‌شود، ولی مبطل نماز نیست. 🌷آیت‌ الله مکارم شیرازی: وظیفه قنوتی به غیر عربی محقق نمی‌شود. 🌷آیت‌ الله نوری همدانی: ظاهر این است وظیفه قنوتی به غیر عربی ادا نمی‌شود؛ اگرچه ضرری به صحت نماز نمی‌زند. 🌷آیت‌ الله وحید خراسانی: ظاهر این است وظیفه قنوتی به غیر عربی ادا نمی‌شود؛ اگرچه ضرری به صحت نماز نمی‌زند. 🥀 آیت‌ الله فاضل لنکرانی: وظیفه قنوت به غیر عربی ادا نمی‌شود. 🌷آیات‌ عظام خويی، زنجانی و تبریزی: احتیاط مستحب آن است که به غیر عربی دعا نکند. 🔮 شناسه ما 👇👇👇 🍃 🌸🍃https://eitaa.com/asgaridehabadi 🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
﷽ 🔰 محبت امام به شیعیان، گوهری گرانبها ✍🏻 در روایت آمده است «فردی خدمت امام سجاد (علیه السلام) رسید و از ایشان به سبب عیالواری و بدهکاری درخواست مساعدت کرد. اما ناگهان حضرت به خاطر شنیدن مشکلات او گریه می‌کنند و می‌فرمایند: مصیبتی است که شیعه ما اینگونه گرفتار باشد. فرد، امام را دلداری داد و از ایشان خواست که غصه او را نخورد. ✍🏻 حضرت فرمودند: من فقط این دو نان خشک را دارم، که برای افطاری و سحری گذاشته‌ام برای تو باشد. مرد، نان‌ها را گرفت و در دل گفت: این به چه درد من می‌خورد. در راه ماهی فروشی را دید، که ماهی‌های او در حال خراب شدن بودند، یک ماهی را با یک نان معاوضه کرد و یک نان را هم با مقداری نمک معاوضه کرد. در خانه برای تهیه ناهار شکم ماهی را شکافت و یک تکه جواهر گرانبها در آن یافت. ✍🏻 بعد مدتی، ماهی فروش و نمک فروش نان‌ها را پس آوردند و گفتند: نان، آنقدر خشک است، که ما نتوانستیم آن را بخوریم برای خودت باشد. و بعد هم فرستاده امام سجاد (علیه السلام) به در خانه او مراجعه کرد‌ و گفت: حضرت فرمودند به فلانی بگو آن نان را جز من روی کره زمین کسی نمی‌تواند بخورد نان را برگردان، و غرض این بود که دست گردانی شود و آن جواهر پربرکت را بفروش و بدهی خود را بده.» [1] ⬅️ برکت از ، حتی اگر نان خشک هم برسد، غنیمت است، برکت و رحمت است. محبت امام، برای شیعه این گونه است.✨ [1] أمالي صدوق: ص۴۵۳. 🍃🌹🍃https://eitaa.com/asgaridehabadi
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋شهادت_امام_سجاد_علیه_السلام ✍️ حضرت سجاد علیه السلام در روایتی پیوسته می فرمودند: کسی که چهار خصلت و خصوصیت در او جمع شود ایمان او کامل است و انسان را از گناه پاک می کند و هنگامی که خدا را ملاقات کرد خدا از او راضی است و آن چهار صفت عبارت است: 👌کانَ أَبى عَلىُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیهماالسلام یَقُولُ: اَرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فیهِ کَمُلَ اِیمانُهُ، و مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ، وَ لَقِىَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَنْهُ راضٍ: مَنْ وَفى لِلّهِ بِما جَعَلَ عَلى نَفْسِهِ لِلنّاسِ، وَ صَدَقَ لِسانُهُ مَعَ النّاسِ، وَاسْتَحْیى مِنْ کُلِّ قَبیحٍ عِنْدَاللّه‏ِ وَ عِنْدَ النّاسِ، وَ حَسُنَ خُلْقُهُ مَعَ أَهْلِهِ. 1. مَن وَفَی لله بِما جَعَل علی نفسِه للناس. آن كه براى خدا، به تعهّد خود در قبال مردم عمل كند. مثلا اگر مسولی یا مدیری در برابر مردم تعهد دارد که آموزش یا معیشتی را اصلاح کند، به این تعهد عمل کند. اگر یک معلمی که تعهد دارد که ارشاد و راهنمایی کند، به تعهدش عمل کند. 2. و صَدَق لسانُه مع الناس، به مردم، راست بگوید، دروغ نگوید! ممکن است یک حرفهایی باشد که انسان نخواهد با مردم در میان بگذارد، اشکالی ندارد. بعضی از حرفها نباید گفته بشود، اما آنچه می‌گوید، مطابق با واقع باشد، دروغ نگوید! من و شما اگر مسئولیتی داریم، شغلی داریم، دولتی یا غیردولتی، با مردم که حرف می‌زنیم، راست بگوییم، خلافِ واقع به مردم نگوییم. 3. و استَحیَی مِن کلِّ قبیحٍ عند الله و عند الناس، از کارهای زشت حیا کند، هم در مقابل خدا حیا کند، هم در مقابل مردم. بعضی نه در مقابل خدای متعال حیا نمی‌کنند و نه در مقابل مردم! کار زشت را انجام می‌دهند در حالی که می‌دانند خدای متعال شاهد و ناظر است. 4. و حَسُنَ خُلقُه مع اهلِه، با خانواده‌اش خوش‌اخلاق باشد. بعضی از مردم آدمهای خیلی خوبی‌اند امّا رفتارشان با زن و بچه‌شان بسیار بد است! رفتار با خانواده، بخصوص با همسر، خیلی مهم است. 🔳https://eitaa.com/asgaridehabadi
جامع الاحادیث الکافي ج ۲، ص ۳۲۲ امام کاظم (علیه السلام) عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : فِي رَجُلَيْنِ يَتَسَابَّانِ فَقَالَ اَلْبَادِي مِنْهُمَا أَظْلَمُ وَ وِزْرُهُ وَ وِزْرُ صَاحِبِهِ عَلَيْهِ مَا لَمْ يَتَعَدَّ اَلْمَظْلُومُ . https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/106510 دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://myket.ir/app/org.crcis.noorhadith
جامع الاحادیث اصول کافی / ترجمه مصطفوی عبد الرحمن بن حجاج از حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام در بارۀ دو مردى كه همديگر را دشنام دهند روايت كرده كه فرمود: آغازكننده بدشنام ستمكارتر است و گناه خود و گناه رفيقش بگردن اوست در صورتى كه آن كس كه ستم باو شده از حد نگذرد. https://noorlib.ir/book/view/2646?volumeNumber=4§ionNumber=1&pageNumber=13&viewType=html دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://myket.ir/app/org.crcis.noorhadith
جامع الاحادیث مرآة العقول : حسن كالصحيح. البادي منهما أظلم أي إن صدر الظلم عن صاحبه أيضا فهو أشد ظلما لابتدائه أو لما كان فعل صاحبه في صورة الظلم أطلق عليه الظلم مجازا ما لم يتعد المظلوم سيأتي الخبر في باب السباب باختلاف في أول السند، و فيه ما لم يعتذر إلى المظلوم، و على ما هنا كان المعنى ما لم يتعد المظلوم ما أبيح له من مقابلته، فالمراد بوزر صاحبه الوزر التقديري، و يؤيد ما هنا ما رواه مسلم في صحيحه عن النبي صلى الله عليه و آله و سلم قال: المتسابان ما قالا فعلى البادي ما لم يعتد المظلوم، قال الطيبي: أي الذين يشتمان كل منهما الآخر، و ما شرطية أو موصولة، فعلى البادي، جزاء أو خبر أي إثم ما قالا على البادي إذا لم يعتد المظلوم، فإذا تعدى يكون عليهما، انتهى و قال الراوندي (ره) في شرح هذا الخبر في ضرير الشهاب : السب الشتم القبيح و سميت الإصبع التي تلي الإبهام سبابة لإشارتها بالسب كما سميت مسبحة لتحريكها في التسبيح، يقول صلى الله عليه و آله و سلم: إن ما يتكلم به المتسابان ترجع عقوبته على البادي، لأنه السبب في ذلك، و لو لم يفعل لم يكن، و لذلك قيل: البادي أظلم و الذي يجيب ليس بملوم كل الملامة، كما قال تعالى: وَ لَمَنِ اِنْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولٰئِكَ مٰا عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ على أن الواجب على المشتوم أن يحتمل و يحلم و لا يطفئ النار بالنار، فإن النارين إذا اجتمعا كان أقوى لهما فيقول تغليظا لأمر الشاتم أن ما يجري بينهما من التشاتم عقوبته تركب البادي لكونه سببا لذلك، هذا إذا لم يتجاوز المظلوم حده في الجواب، فإذا تجاوز و تعدى كانا شريكين في الوزر و الوبال، و الكلام وارد مورد التغليظ‍ و إلا فالمشتوم ينبغي أن لا يجيب و لا يزيد في الشر و لا تكون عقوبة فعل المشتوم على الشاتم، إن للشاتم في فعله أيضا نصيبا من حيث كان سببه، و إلا فكل مأخوذ بفعله، انتهى. و أقول: الحاصل أن أثم سباب المتسابين على البادي، أما إثم ابتدائه فلان السب حرام و فسق لحديث سباب المؤمن فسق، و قتاله كفر، و أما إثم سب الراد فلأن البادي هو الحامل له على الرد، و إن كان منتصرا فلا إثم على المنتصر، لقوله تعالى: وَ لَمَنِ اِنْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ الآية، لكن الصادر منه هو سب يترتب عليه الإثم، إلا أن الشرع أسقط‍ عنه المؤاخذة، و جعلها على البادي للعلة المتقدمة، و إنما أسقطها منه ما لم يتعد فإن تعدى كان هو البادي في القدر الزائد، و التعدي بالرد قد يكون بالتكرار مثل أن يقول البادي يا كلب، فيرد عليه مرتين، و قد يكون بالأفحش كما لو قال له: يا سنور، فيقول في الرد: يا كلب، و إنما كان هذا تعديا لأن الرد بمنزلة القصاص، و القصاص إنما يكون بالمثل، ثم الراد أسقط‍ حقه على البادي، و يبقى على البادي حق الله لقدومه على ذلك. و لا يبعد تخصيص تحمل البادي إثم الراد بما إذا لم يكن الرد كذبا و الأول قذفا فإنه إذا كان الرد كذبا مثل أن يقول البادي: يا سارق و هو صادق فيقول الراد: بل أنت سارق و هو كاذب، أو يكون الأول قذفا مثل أن يقول البادي يا زاني فيقول الراد: بل أنت الزاني، فالظاهر أن إثم الرد على الراد، و بالجملة إنما يكون الانتصار إذا كان السب مما تعارف السب به عند التأديب كالأحمق و الجاهل و الظالم و أمثالها، فأمثال هذه إذا رد بها لا إثم على الراد و يعود إثمه على البادي. و أقول: الآيات و الأخبار الدالة على جواز المعارضة بالمثل كثيرة، فمن الآيات قوله تعالى: فَمَنِ اِعْتَدىٰ عَلَيْكُمْ قال الطبرسي رحمه الله: أي ظلمكم فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اِعْتَدىٰ عَلَيْكُمْ أي فجازوه باعتدائه و قابلوه بمثله، و الثاني ليس باعتداء على الحقيقة، و لكن سماه اعتداء لأنه مجازاة اعتداء و جعله مثله و إن كان ذلك جورا و هذا عدلا، لأنه مثله في الجنس، و في مقدار الاستحقاق، و لأنه ضرر كما أن ذلك ضرر فهو مثله في الجنس و المقدار و الصفة، و قال: و فيها دلالة على أن من غصب شيئا و أتلفه يلزمه رد مثله. ثم إن المثل قد يكون من طريق الصورة في ذوات الأمثال، و من طريق المعنى كالقيامة فيما لا مثل له، و قال المحقق الأردبيلي قدس سره: و اتقوا الله باجتناب المعاصي فلا تظلموا و لا تمنعوا عن المجازاة، و لا تتعدوا في المجازاة عن المثل و العدل و حقكم. ففيها دلالة على تسليم النفس و عدم المنع عن المجازاة و القصاص، و على وجوب الرد على الغاصب المثل أو القيمة، و تحريم المنع و الامتناع عن ذلك، و جواز الأخذ بل وجوبه إذا كان تركه إسرافا فلا يترك إلا أن يكون حسنا، و تحريم التعدي و التجاوز عن حده بالزيادة صفة أو عينا، بل في الأخذ بطريق يكون تعديا و لا يبعد أيضا جواز الأخذ خفية أو جهرة من غير رضاه على تقدير امتناعه من الإعطاء كما قاله الفقهاء من طريق المقاصة. و لا يبعد عدم اشتراط‍ تعذر إثباته عند الحاكم، بل على تقدير الإمكان أيضا و لا إذنه بل يستقل، و كذا في غير المال من الأذى فيجوز الأذى بمثله من غير إذن الحاكم و إثباته عنده، و كذا ال
قصاص إلا أن يكون جرحا لا يجري فيه القصاص أو ضربا لا يمكن حفظ‍ المثل، أو فحشا لا يجوز القول و التلفظ‍ به مما يقولون بعدم جوازه مطلقا، مثل الرمي بالزنا، و يدل عليه أيضا قوله سبحانه: وَ إِنْ عٰاقَبْتُمْ فَعٰاقِبُوا بِمِثْلِ مٰا عُوقِبْتُمْ بِهِ قال في المجمع: قيل: نزلت لما مثل المشركون بقتلي أحد و حمزة رضي الله عنهم و قال المسلمون: لئن أمكننا الله لنمثلن بالأحياء فضلا عن الأموات، و قيل: إن الآية عامة في كل ظلم كغصب أو نحوه، فإنما يجازى بمثل ما عمل وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ أي تركتم المكافاة و القصاص و جرعتم مرارته لَهُوَ خَيْرٌ لِلصّٰابِرِينَ . و يدل عليه أيضا قوله سبحانه: وَ اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَهُمُ اَلْبَغْيُ هُمْ يَنْتَصِرُونَ في المجمع أي ممن بغى عليهم من غير أن يعتدوا، و قيل: جعل الله المؤمنين صنفين صنف يعفون في قوله: وَ إِذٰا مٰا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ و صنف ينتصرون ثم ذكر تعالى حد الانتصار فقال: وَ جَزٰاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُهٰا قيل: هو جواب القبيح إذا قال أخزاك الله تقول أخزاك الله من غير أن تعتدي، و قيل: يعني القصاص في الجراحات و الدماء، و سمي الثانية سيئة على المشاكلة فَمَنْ عَفٰا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اَللّٰهِ أي فمن عفا عما له المؤاخذة به و أصلح أمره فيما بينه و بين ربه فثوابه على الله إِنَّهُ لاٰ يُحِبُّ اَلظّٰالِمِينَ، `وَ لَمَنِ اِنْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولٰئِكَ مٰا عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ معناه من انتصر لنفسه و انتصف من ظالمه بعد ظلمه أضاف الظلم إلى المظلوم، أي بعد أن ظلم و تعدى عليه فأخذ لنفسه بحقه، فالمنتصرون ما عليهم من إثم و عقوبة و ذم إِنَّمَا اَلسَّبِيلُ أي الإثم و العقاب عَلَى اَلَّذِينَ يَظْلِمُونَ الناس ابتداء وَ يَبْغُونَ فِي اَلْأَرْضِ بِغَيْرِ اَلْحَقِّ أُولٰئِكَ لَهُمْ عَذٰابٌ أَلِيمٌ أي مؤلم وَ لَمَنْ صَبَرَ أي تحمل المشقة في رضا الله وَ غَفَرَ له فلم ينتصر إِنَّ ذٰلِكَ الصبر و التجاوز لَمِنْ عَزْمِ اَلْأُمُورِ أي من ثابت الأمور التي أمر الله بها فلم تنسخ. و قيل: عزم الأمور هو الأخذ بأعلاها في باب نيل الثواب. و قال المحقق الأردبيلي قدس الله روحه بعد ذكر بعض تلك الآيات: فيها دلالة على جواز القصاص في النفس و الطرف و الجروح، بل جواز التعويض مطلقا حتى ضرب المضروب و شتم المشتوم بمثل فعلهما، فيخرج ما لا يجوز التعويض و القصاص فيه مثل كسر العظام و الجرح و الضرب في محل الخوف و القذف و نحو ذلك، و بقي الباقي، و أيضا تدل على جواز ذلك من غير إذن الحاكم و الإثبات عنده و الشهود و غيرها، و تدل على عدم التجاوز عما فعل به و تحريم الظلم و التعدي و على حسن العفو و عدم الانتقام و أنه موجب للأجر العظيم، انتهى. و أقول: ربما يشعر كلام بعض الأصحاب بعدم جواز المقابلة و أنه أيضا يستحق التعزير كما مر في كلام الراوندي، و قال الشهيد الثاني (ره) عند شرح قول المحقق: قيل: لا يعزر الكافر مع التنابز بالألقاب و التعيير بالأمراض إلا أن يخشى حدوث فتنة فيحسمها الإمام بما يراه القول بعدم تعزيرهم على ذلك، مع أن المسلم يستحق التعزير به هو المشهور بين الأصحاب، بل لم يذكر كثير منهم فيه خلافا، و كان وجهه تكافؤ السبب و الهجاء من الجانبين كما يسقط‍ الحد عن المسلمين بالتقاذف لذلك، و لجواز الإعراض عنهم في الحدود و الأحكام فهنا أولى، و نسب القول إلى القيل مؤذنا بعدم قبوله، و وجهه أن ذلك فعل محرم يستحق فاعله التعزير، و الأصل عدم سقوطه بمقابلة الآخر بمثله، بل يجب على كل منهما ما اقتضاه فعله، فسقوطه يحتاج إلى دليل كما يسقط‍ عن المتقاذفين بالنص، انتهى. و لا يخفى عليك ضعفه بعد ما ذكرنا، و أما رواية أبي مخلد السراج عن أبي عبد الله عليه السلام قال: قضى أمير المؤمنين في رجل دعا آخر ابن المجنون فقال له الآخر: أنت ابن المجنون، فأمر الأول أن يجلد صاحبه عشرين جلدة، و قال له: اعلم أنك ستعقب مثلها عشرين، فلما جلده أعطى المجلود الشوط‍ فجلده عشرين نكالا ينكل بهما، فيمكن أن يكون لذكر الأب، و شتمه لا المواجه، فتأمل. https://noorlib.ir/book/view/3636?volumeNumber=10§ionNumber=1&pageNumber=264&viewType=html دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://myket.ir/app/org.crcis.noorhadith
🪴🔅🪴 پاسخ یوسف به پدر 🪴محدث قمی رحمه اللّه علیه در «سفینة البحار» می‌نویسد: داستان یوسف علیه السلام تمام شد و به نزد پدرش یعقوب برگشت. 🔅 یک روز پدر از او سؤال کرد: پسرم، برای من تعریف کن که چه شد؟ چقدر زیباست! گفت: ای پدر، از من نپرس برادر‌ها با من چه کارکردند از من بپرس خدا چه لطف‌هایی در حق من کرد. 🪴گفتن این‌ها آسان است. یوسفی که هجده سال زندان بوده است. پدر می‌گوید: پسرم برای من تعریف کن چه شد؟ می‌گوید: نپرس که برادر‌ها با من چه کردند از لطف خدا ازمن سؤال کن آن‌ها را رها کن. آیا ممکن است انسان به این جا برسد. 🪴🔅🪴 🔴⚪️🟢 https://eitaa.com/asgaridehabadi
💠 دو جنگ تبلیغاتی دشمن علیه امام زين العابدين (ع) در جنگ شناختی و جنگ تبلیغاتی علیه ایشان [که همچنان ادامه دارد]، دو شائبه نادرست در اذهان عمومی پدید آمده است: ♻️ یکی آن که ایشان را «امام بیمار» خواندند و این اهانت بزرگی است، چرا که ایشان فقط در کربلا و عاشورا، به مشیّت الهی چنان بیمار شدند که نتوانند به میدان بیایند و به شهادت برسند، چرا که باید امامت حفظ می‌شد و در نسل ایشان ادامه می‌یافت و این فقط امام حاضر در صحنه بود که می‌توانست کربلا و عاشورا را از تحریف حفظ کند، به تاریخ منتقل نماید و زمینه‌ساز سقوط حکومت امویان گردد. ♻️ شائبۀ دوم آن که به واسطه باقی ماندن دعاهای عظیم الشأن ایشان که در صحیفه سجادیه جمع‌آوری شده است، و ایشان مشهور به زین العابدین و سید الساجدین بودند، القا کردند که اساساً کاری به جز نماز، عبادات شبانه روز، زیارت کعبه و دعا، انجام نمی‌دادند؛ و عجیب آن که از خود و تاریخ نمی‌پرسند که اگر ایشان فقط به عبادت و دعا مشغول بودند، پس چرا حاکمیت به تنگ آمد و ایشان را به شهادت رساند؟! ❓از ایشان «رساله حقوق» نیز باقی مانده است؛ چرا آن را به اندازه صحیفه سجادیه مطرح نکردند و نمی‌گویند: «ایشان بزرگترین حقوقدان تاریخ می‌باشند و رساله حقوق ایشان نه تنها بی‌بدیل است، بلکه مبنا می‌باشد؟!» ✅ امام سجاد (ع) همچون سایر امامان علیهم السلام، عهده‌دار تمامی وظایف ولایت و امامت بودند، که در همین راستا، دو رسالت مهم را نیز به انجام رساندند: 1️⃣ ایشان در عصر عاشورا و به هنگام شهادت پدر، عهده‌دار امر عظیم «امامت» گردید. در عصری که دشمن گمان می‌نمود با کشتن امام و یارانش، برای همیشه به اسلام پایان داده است! و البته که با کشته شدن امام، اسلام کشته می‌شود، چنان که در زیارت ناحیه مقدسه، تصریح شده: 🔸«لَقَدْ قَتَلُوا بِقَتْلِکَ الْإِسْلَامَ، وَ عَطَّلُوا الصَّلَاةَ وَ الصِّیَامَ، وَ نَقَضُوا السُّنَنَ وَ الْأَحْکَامَ، وَ هَدَمُوا قَوَاعِدَ الْإِیمَانِ، وَ حَرَّفُوا آیَاتِ الْقُرَآنِ، وَ هَمْلَجُوا فِی الْبَغْیِ وَ الْعُدْوَانِ» 🔸آنان با کشتن تو اسلام را کشتند و نماز و روزه را تعطیل کردند و سنت‌ها و احکام پیامبر(ص) را نقض کرده و پایه‌های ایمان را نابود ساختند و آیات قرآن را تحریف کردند و در خیانت و دشمنی، مسیر را هموار ساختند. حال، امام باید تمام اسلام را از ابتدا احیاء می‌نمود؛ از توحید و طاغوت‌ستیزی گرفته، تا شناخت و باوری درست نسبت به معاد، تا احیای قرآن کریم و زنده کردن حقوق (احکام) و مکارم اخلاق. 👈 اگر چه «دعا»، قرآن صاعد است و اتصال و ارتباط عبد با معبود و تجلی بندگی می‌باشد؛ اما دعای امام معصوم، سراسر علم، معرفت، حکمت، تعلیم و تربیت می‌باشد؛ لذا از توجه به توحید، نبوت، معاد، ولایت و امامت گرفته تا دعا برای طلب رحمت و مغفرت، دعا برای مرزداران و مجاهدان و دعا برای نیازهای گوناگون فردی و اجتماعی، که سراسر تعلیم دهنده و انسان‌ساز می‌باشند را در صحیفۀ سجادیه می‌خوانیم. 2️⃣ اما، این تمام رسالت و کار امام نبود، بلکه باید در عصری که مسلمانان به معاویه، یزید و تمامی جنایتکاران فاسد و فاسق، امیرالمؤمنین می‌گفتند، کوچه‌های مدینه مملو از مردان به دار آویخته بود و حجّاج را برای کشتار به آن شهر فرستاده بودند ... و بنابر برخی اقوال تاریخی، تعداد شیعیان به کمتر از انگشتان یک دست کاهش یافته بود؛ امر ولایت و امامت را دوباره احیا می‌نمودند که مستلزم جهاد فرهنگی، جهاد تبیین و جهاد علمی از یک سو، و جهاد مبارزاتی سنگین و سازماندهی شده از سوی دیگر بود. 🔺حضرت آيت الله خامنه‌ای اين باره می‌فرمايد: «آن چهره‌ مظلومِ بی صدایِ سر به زیرِ منفعلی که از امام سجاد درست کردند به کلی برخلاف واقع است؛ چهره‌ حقیقی امام سجاد علیه ‌الصّلاة و السّلام ،چهره‌ یک مبارزِ قهرمانِ خستگی‌ناپذیرِ آشتی‌ناپذیر پیگیری است، که با تدبیر تمام، با دقت کامل راه‌ها را می‌شناسد و انتخاب می‌کند و به سمت هدفها، این راهها را می‌پیماید. خودش خسته نمی‌شود و دشمن را خسته می‌کند؛ و نتیجه هم این شد که بالأخره دشمن خسته شکست خورده - یعنی دستگاه اموی - وقتی هیچ کار دیگر نتوانست بکند، متشبث شد به مسموم کردن امام سجاد، و آن حضرت را مسموم کرد و این امام بزرگوار و عزیز بعد از یک عمر پربرکتِ پرمبارزه پرتلاش، مقدس، سر تا پا نورانی جوار پروردگار را زیارت کرد و به عالم قدس و رضوان الهی پرواز کرد» 🗣 خطبۀ نماز جمعه 1365/07/04 🔮 شناسه ما 👇👇👇 🍃 🌸🍃https://eitaa.com/asgaridehabadi 🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ١١ مرداد ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ٢۶ الحرام ١۴۴۶ 🌲 آگوست 2024 01 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام امام حسین علیهم‌السّلام (۶١ ق) ☀️ سالروز شهادت آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری (١٢٨٨ه‌ش) ☀️ تشییع مجاهد نستوه، رهبر جبهه مقاومت فلسطین جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه (ره) در تهران 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص): «أَشْرَفُ الْمَوْتِ قَتْلُ الشَّهادَةِ» «با شرافت ترین مرگ‌ها، کشته شدن به نحو شهادت است» 📚 بحارالأنوار، ج ١٠٠، ص ٨ https://eitaa.com/asgaridehabadi
🔶 مهلت پذیرش عذر و توبه 💬 اميرالمومنين على عليه السلام فرمود: ◾️العُمرُ الّذي أعذَرَ اللّه فيهِ إلَى ابنِ آدَمَ سِتّونَ سَنَةً ◾️ مدّت عمرى كه خداوند در آن عذر آدمى را مى پذيرد، شصت سال است. 📘نهج البلاغة، حكمت 326 🔊 شك نيست كه انسان در دوران‌هاى مختلف عمر تحت تأثير انگيزه‌هاى گوناگونى است؛ در كودكى به بازى‌ها سرگرم مى‌شود و در جوانى به شهوات. هنگامى كه دوران جوانى مى گذرد و بخشى از شهوات رو به افول مى‌گذارد، شهوت مال و مقام و مانند آن در انسان زنده مى‌شود و به آن مى‌پردازد؛ اما هنگامى كه به دوران پيرى مى رسد كه لااقل از شصت سالگى شروع مى‌شود آن انگيزه‌ها نيز در بسيارى از افراد ضعيف مى‌گردد مخصوصاً اگر به وضع جسمانى خود توجه كنند كه قواى آن به سرعت رو به كاهش مى‌رود، موهاى سر و صورت سفيد مى‌شوند، استخوانها ضعيف مى‌گردند، به تدريج قامت خميده مى‌شود و نشانه‌هاى ارتحال از دنيا يكى پس از ديگرى آشكار مى‌گردند. با توجه به اين مسائل، هوس‌هاى پيرى در او طغيان نخواهند كرد و او به فكر آينده خويش و سراى آخرت خواهد افتاد. 📍البته اين به آن معنا نيست كه اگر جوانان گناه كنند يا كسانى كه در سنين پايين‌تر از شصت سال قرار دارند مرتكب خلافى شوند معذورند، بلكه منظور اين است اگر جوانان و ميانسالان بتوانند عذرى براى خود در پيشگاه خدا بياورند كسانى كه به سن شصت سال و بالاتر مى‌رسند آن عذرها را نيز نخواهند داشت. 🔺و به تعبير ديگر گناه اين افراد از گناه جوانان زشت‌تر و مجازات آن شديدتر است. اين در حالى است كه در بعضى از روايات سن كمترى از شصت سال در اين زمينه ذكر شده است: ☝️از امام باقر عليه السلام نقل شده كه فرمود: «إِذَا أَتَتْ عَلَى الرَّجُلِ أَرْبَعُونَ سَنَةً قِيلَ لَهُ خُذْ حِذْرَکَ فَإِنَّکَ غَيْرُ مَعْذُورٍ» «هنگامى كه انسان به سن چهل سالگى مى‌رسد به او گفته مى‌شود كاملاً مراقب باش، زيرا بعد از اين معذور نخواهى بود». 🔗 ولى براى اينكه بعضى اين سخن را براى كسانى كه كمتر از چهل سال دارند چراغ سبزى نسبت به گناهان نپندارند امام عليه السلام در ادامه اين روايت مى‌فرمايد: «وَلَيْسَ ابْنُ الاَْرْبَعِينَ بِأَحَقَّ بِالْحِذْرِ مِنِ ابْنِ الْعِشْرِينَ فَإِنَّ الَّذِي يَطْلُبُهُمَا وَاحِدٌ وَ لَيْسَ بِرَاقِد» «چهل ساله براى پرهيز از گناه سزاوارتر از بيست ساله نيست، زيرا كسى كه هر دو را طلب مى‌كند يكى است (اعمال آنها را مى‌بيند) و خواب نيست». 📕کافى ج 2 ص 455 ❇️ در ذيل آيه 15 سوره «احقاف» كه دوران زندگى انسان را از طفوليت برمى‌شمارد تا به چهل سال مى‌رسد و آن را دوران كمال انسان مى‌شمارد: (حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً) از ابن عباس نقل شده است كه مى‌گويد: «مَنْ بَلَغَ أرْبَعِينَ وَ لَمْ يَبْلُغْ خَيْرُهُ شَرَّهُ فَلْيَتَجَهَّزْ إلَى النّارِ» «كسى كه به چهل سال برسد و نيكى او بر بدى‌اش غلبه نكند آماده آتش دوزخ گردد». 📔ارشاد القلوب ج 1 ص 185 🚨توجه به اين نکته ضرورى است که ابن عباس اينگونه مطالب را از پيش خود نمى‌گويد، بلکه معمولاً يا از پيامبر اكرم (ص) و يا از اميرمؤمنان على (ع) شنيده است». ✳️ مرحوم شيخ صدوق؛ در كتاب خصال از امام صادق (ع) نقل مى‌كند كه فرمود: «إِنَّ الْعَبْدَ لَفِي فُسْحَةٍ مِنْ أَمْرِهِ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ أَرْبَعِينَ سَنَةً فَإِذَا بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً أَوْحَى اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلَى مَلَكَيْهِ قَدْ عَمَّرْتُ عَبْدِي هَذَا عُمُراً فَغَلِّظَا وَ شَدِّدَا وَ تَحَفَّظَا وَ اكْتُبَا عَلَيْهِ قَلِيلَ عَمَلِهِ وَ كَثِيرَهُ وَ صَغِيرَهُ وَ كَبِيرَهُ» «انسان قبل از چهل سال در وسعت قرار دارد (خداوند كمتر بر او سخت مى‌گيرد) ولى هنگامى كه به چهل سال رسيد خداوند متعال به دو فرشته‌اى كه مأمور او هستند وحى مى‌فرستد كه من بنده‌ام را عمر كافى و طولانى دادم. از اين به بعد بر او سخت بگيريد و شدت عمل به خرج دهيد و دقيقآ مراقب اعمال او باشيد و هر كار كم يا زياد، كوچك يا بزرگى را انجام مى‌دهد در نامه اعمال او بنويسيد». 📒خصال ج 2 ص 545 💢 البته منافاتى ميان اين روايات و امثال آن با آنچه از امام عليه السلام در گفتار حكيمانه مورد بحث آمد نيست، زيرا شدت عمل درباره انسانها نيز مراحلى دارد. در مرحله چهل سالگى كمتر و در شصت سالگى بيشتر است و به تعبير ديگر، حديث چهل سال اشاره به حداقل و حديث شصت سال اشاره به حداكثر است. ✅ به هر روى از مجموع اين روايات استفاده مى‌شود كه انسان هنگامى كه به چهل سالگى مى‌رسد بايد بسيار مراقب اعمال خويش باشد و چون به شصت سالگى برسد بسيار بيشتر، زيرا هر لغزشى را در اين سن و سال براى او مى‌نويسند و عذرى در پيشگاه خدا نخواهد داشت. 🔮 شناسه 👇👇👇 🍃https://eitaa.com/asgaridehabadi 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سخت ترین ساعات انسان⁉️ امام سجّاد علیه‌السلام فرمودند: أشَدُّ سَاعَاتِ اِبْنِ آدَمَ ثَلاَثُ سَاعَاتٍ: ۱) اَلسَّاعَةُ اَلَّتِي يُعَايِنُ فِيهَا مَلَكَ اَلْمَوْتِ، ۲) و َاَلسَّاعَةُ اَلَّتِي يَقُومُ فِيهَا مِنْ قَبْرِهِ، ۳) وَ اَلسَّاعَةُ اَلَّتِي يَقِفُ فِيهَا بَيْنَ يَدَيِ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَإِمَّا إِلَى اَلْجَنَّةِ وَ إِمَّا إِلَى اَلنَّارِ ثُمَّ قَالَ: وَاَللَّهِ إِنَّ اَلْقَبْرَ لَرَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ اَلْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ اَلنَّارِ؛ سخت ترين اوقات انسان سه ساعت است: ۱) هنگامى كه ملك الموت را مى‌بيند. ۲) هنگامى كه از گور برخيزد. ۳) هنگامى كه در پيشگاه خداوند متعال مى‌ايستد، یا به سمت بهشت و یا به سمت آتش جهنم، کشانده می شوید. سپس فرمودند: به خدا قسم قبر آدمی یا باغی از بهشت و یا گودالی از جهنم است. 📚 [الخصال، ج ۱، ص ۱۱۹ ح 108]. https://eitaa.com/hadisemenbar/6421
♨️سوال ایجاد شده که چرا اسماعیل هنیه و رهبران اصلی حماس خودشون توی غزه حضور نداشتن؟ تنها راه ممکن برای ورود و خروج هنیه و سایر رهبران حماس به خارج از غزه و برگشتنشون به غزه، از طریق گذرگاه رفح و مصر بود. بنابراین باید برای هر سفر خارجی ، دولت مصر رو در جریان میگذاشتن و اجازه تردد ازشون میگرفتن! آخرین بار بعد از ۵ ماه انتظار، مصر به شهید هنیه و بعضی رهبران حماس اجازه سفر داد اما شرط گذاشت که به ایران سفر نکنه! اما شهیدهنیه در سال ۹۸ برای شرکت در مراسم شهید حاج قاسم به ایران اومد و حتی دفتر سیاسی حماس رو هم در تهران افتتاح کرد. دولت مصر هم به همین دلیل دیگه به ایشون اجازه برگشتن به غزه رو نداد و مجبور شد تا قبل از شهادت در قطر مستقر بمونه. این شهید بزرگوار، ۱۴ نفر از اعضای خانوادش رو در نبرد طوفان الاقصی از دست داده بود. شادی روح و علو درجات این شهید عزیز صلوات میفرستیم. اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم https://eitaa.com/asgaridehabadi
جامع الاحادیث بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۷۲، ص ۲۶ امام سجاد (علیه السلام) ل، [الخصال] ، جَعْفَرُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْمُغِيرَةِ عَنْ جَدِّهِ اَلْحَسَنِ عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ شُرَحْبِيلَ عَنِ اِبْنِ لَهِيعَةَ عَنْ أَبِي مَالِكٍ قَالَ: قُلْتُ لِعَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَخْبِرْنِي بِجَمِيعِ شَرَائِعِ اَلدِّينِ قَالَ قَوْلُ اَلْحَقِّ وَ اَلْحُكْمُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ . https://eitaa.com/asgaridehabadi
☀️ امروز پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ 🌙 ۲۶ محرم ۱۴۴۶ 🎄 ۱ اوت ۲۰۲۴ 🔸ذکر روز : لا اله الا الله الملک الحق المبین (۱۰۰مرتبه) 💠‌ ‌‌‌ ️امام سجّاد (ع) : از ترك زشتى خوددارى مكن ، حتّى اگر بدان شهره شده باشى و در بازگشت به خوبى ، بى رغبت مباش هر چند به ترك آن شهره شده باشى و مبادا كه به گناهت خوشحالى كنى كه خوشحالى به آن از ارتكابش بزرگتر است . #https://eitaa.com/asgaridehabadi
بسم‌ الله الرحمن الرحیم ▶️ روضه ی سوختن کرب و بلا را دیده او وداع حرم و خون خدا را دیده قاتل و مقتل کلِّ شهدا را دیده عصر آن واقعه قحطی حیا را دیده هر چه ما روضه شنیدیم تمامش را دید آتش و سوختن اهل خیامش را دید @hosenih دیده پاهای مغیلان زده ی خواهر را درد شرمندگی از سوختن معجر را خنده ی شمر و سنان زجر به یکدیگر را ساربان و پدر و قصه ی انگشتر را کاش در کرب و بلا این همه نیرنگ نبود کاش انگشتر و انگشت بهم تنگ نبود روز تشییع پدر تیر سه پر پیرش کرد قبر کوچک،تن سقا،چقدر پیرش کرد روی نیزه شدن آن همه سر پیرش کرد خیزران و لب و دندان پدر پیرش کرد زیر زنجیر تمام بدنش زخمی بود تا چهل سال دلش مثل تنش زخمی بود @hosenih شام بر روح و تنش تیغه ی تکفیر کشید آتش از بام که افتاد سرش تیر کشید درد بسیار تر از خنجر و شمشیر کشید یکسر از قهقهه ی حرمله تحقیر کشید مرد تنهای اسیران شده باشی سخت است شاهدی بر صدقه نان شده باشی سخت است ⏹ © اشعار آیینی حسینیه
ـ🇮🇷💐🇮🇷💐 ـ💐🇮🇷💐 ـ🇮🇷💐 ﷽ ـ💐 🇮🇷 مصادیق فوز عظیم در قرآن 🇮🇷 1⃣ مردان و زنان مومن 💐 «وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» (آیه ۷۲)سوره توبه خدا اهل ایمان را از مرد و زن وعده فرموده که در بهشت خلد ابدی که زیر درختانش نهرها جاری است درآورد و در عمارات نیکو و پاکیزه بهشت عدن،منزل دهد و برتر و بزرگتر از هر نعمت، مقام رضا و خشنودی خداست و آن به حقیقت فیروزی بزرگ است. 2⃣ کسانی که از خدا و رسول خدا اطاعت می کنند💐 «تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» (آیه ۱۳)سوره نساء اینها اوامر و احکام خداست، و هر کس پیرو امر خدا و رسول اوست او را به بهشتهایی درآورد که در زیر درختانش نهرها جاری است و آنجا منزل ابدی مطیعان خواهد بود، این است سعادت و فیروزی عظیم. 3⃣ جهادکنندگان با مال و جان 💐 «أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» (آ یه ۸۹)سوره توبه خدا بر آنها باغهایی که به زیر درختانش نهرها جاری است مهیا فرموده که در آن تا ابد متنعّم باشند و این به حقیقت سعادت و فیروزی بزرگ است. 4⃣ مومنین با تقوا 💐 «لَهُمُ الْبُشْرَىٰ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» (آیه۶۴)سوره یونس آنها را پیوسته بشارت است هم در حیات دنیا (به مکاشفات در عالم خواب) و هم در آخرت (به نعمتهای بهشت). سخنان خدا را تغییر و تبدیلی نیست، این است فیروزی بزرگ. 5⃣ دوری کنندگان از بدی ها 💐 «وَقِهِمُ السَّيِّئَاتِ وَمَنْ تَقِ السَّيِّئَاتِ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ وَذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» (آیه ۹)سوره غافر و هم آن مؤمنان را از ارتکاب اعمال زشت نگاه دار، که هر که را تو از زشتکاری امروز محفوظ داری در حقّ او رحمت و عنایت بسیار فرموده‌ای و آن به حقیقت رستگاری بزرگ (از بلایا و فیروزی عظیم در آخرت) خواهد بود. 6⃣ کسانی که اهل ایمان و عمل صالح هستند 💐 «يَوْمَ يَجْمَعُكُمْ لِيَوْمِ الْجَمْعِ ذَٰلِكَ يَوْمُ التَّغَابُنِ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَيَعْمَلْ صَالِحًا يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ وَيُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» (آیه ۹)سوره تغابن یاد آرید) روزی که خدا همه شما را به عرصه محشر (برای حساب) جمع می‌گرداند و آن روز روز غبن و پشیمانی (بدکاران) است. و هر که به خدا ایمان آرد و نیکوکار شود خدا گناهانش بپوشد و در باغهای بهشتی که زیر درختانش نهرها جاری است داخل گرداند که در آن بهشت ابداً جاودان متنعّم باشند و این به حقیقت سعادت و رستگاری بزرگ خواهد بود. 🇮🇷💐 💐🇮🇷💐https://eitaa.com/asgaridehabadi 🇮🇷💐🇮🇷💐
🌷چکامه‌ای عاشقانه در مدح حضرت ولی عصر (عج) ✍️ از آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری (ره) 🔹ای آن که کسی سرو، چو قد تو ندیده 🔹چون لعل لبت غنچه ز گلزار نچیده 🔸چون نرگس مستت به همه گلشن عالم 🔸نه دیده چنین دیده و نه گوش شنیده 🔹ای مظهر خوبان همه «خوب» اند تو «خوبی» 🔹نوری است جمالت که ز انوار چکیده 🔸خضر ار لب لعل تو نمی کرد تمنا 🔸تا حشر به سرچشمه حیوان نرسیده 🔹«نشناخته» گفتند گروهی که خدایی! 🔹پس «مرد شناسای» تو را چیست عقیده؟! 🔸واقف نشد از سرّ تو ای مخزن اسرار 🔸جز عارف چل ساله که در خرقه خزیده 🔹ذات تو معماست به بویش نبرد پی 🔹آنکس که یکی جرعه زجامت نچشیده 🔸دانم به یقین گر به رخت پرده نبودی 🔸کس یوسف کنعان به کلافی نخریده! 🔹می کرد تجلی اگر این یوسف ثانی 🔹دلباختگان، دل عوض دست، بریده! 🔸در مردمک دیده و از دیده نهانی 🔸پیدا و نهان! غیر خداوند که دیده؟! 🔹جز دیدن روی تو ندارد غرضی چرخ 🔹زین گردش روز و شب با قد خمیده 🔸دانی ز چه در پای گل سرخ بود خار؟ 🔸از بس که به گلزار، به شوق تو دویده 🔹پرسیده ای از خار چرا نوک تو سرخ است؟ 🔹از بس که به پای گل بیچاره خلیده 🔸از هجر تو، در ساحت گلزار، عزادار 🔸بلبل به نواخوانی و گل جامه دریده 🔹دل فاخته سان بهر تو با نغمۀ کوکو 🔹هر لحظه از این شاخ به آن شاخ پریده 🔸از چیست که بلبل شده دلباخته گل؟ 🔸زین رو که یکی روز، گلی دست تو دیده 🔹زان روز که من باخته ام نرد محبت 🔹دانسته ام آخر به کجا کار کشیده 🔸دهری است زند زلف تو اندر دل ما نیش 🔸افسون نکند چارۀ این مار گزیده 🔹پنهان ز عدویی، زمحبان ز چه ای دور؟ 🔹جانها به لب از هجر تو ای ماه رسیده 🔸عید است جهانی همه در وصل گل و مل 🔸جز من که ز «هجر» ت دلم از عیش کپیده 🔹آیا شود آن دم که کنی تازه روانم؟ 🔹زان باد صباحی که ز کوی تو وزیده 🔸آیا شود آن روز که بینیم به یک بار 🔸آن یار؟! گذشتیم ز مرّات عدیده! 🔹زین رو شده آهوی ختا شهرۀ آفاق 🔹کاندر حرم قدس تو یک لحظه چریده 🔸شد چشم سپید از پی دیدار تو، تا کی؟ 🔸از دامن وصل تو بود دست بریده؟ 🔹تا چند به هجران تو باشیم گرفتار 🔹رحمی بکن ای آهوی از دشت رمیده 🔸صد شکر نمردیم و رسیدیم به شعبان 🔸کاین ماه دگر باره به ما روح دمیده 🔹گو تهنیت عید بدان نور مجسم 🔹کامروز خدا بر همه ی خلق گزیده 🔸«ممتاز» به شب روز، دعاگو و ثناجو 🔸هست از نظر لطف تو این طرفه قصیده 🔹جز شربت لطف تو نداریم تمنا 🔹حلوا به کسی ده که محبت نچشیده 📓کتاب «خانه بر دامنه آتشفشان» ص۶۳ 🔮 شناسه ما 👇👇👇 🍃 🌸🍃https://eitaa.com/asgaridehabadi 🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
☀️ امروز جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ 🌙 ۲۷ محرم ۱۴۴۶ 🎄 ۲ اوت ۲۰۲۴ 🔸ذکر روز : اللهم صل علی محمدو آل محمد (۱۰۰مرتبه) 💠‌ ‌‌‌ ️️امام صادق (ع) : دنيا مانند آب درياست كه (شور است) هرچه تشنه از آن بيشتر بنوشد، تشنه‌تر مى‌شود تا سرانجام، او را بكُشد. https://eitaa.com/asgaridehabadi
. ✨ گفت‌وگوی مقدس اردبیلی با امام زمان (عج) سید محدث نعمة اللّه جزایری در (انوار النعمانیه) فرموده که خبر داد مرا اوثق مشایخ من در علم و عمل که از برای مولای اردبیلی رحمه اللّه، شاگردی بود از اهل تفرش که نام او میر علام بود و در نهایت فضل و ورع بود و او نقل کرد که: مرا حجره‌ای بود در مدرسه‌ای که مشرف است به قبه شریفه (حرم امام علی علیه السلام)، پس اتفاق افتاد که من از مطالعه خود فارغ شدم و بسیاری از شب گذشته بود، پس بیرون آمدم از حجره و نظر می‌کردم در اطراف حرم شریفه و آن شب سخت تاریک بود، مردی را دیدم که رو به حرم حضرت کرده می‌آید پس گفتم شاید این دزد است و آمده که بدزدد چیزی از قندیلها را، پس از حجره خود پایین آمدم و رفتم به نزدیکی او و او مرا نمی دید پس رفت به نزدیکی در حرم مطهر و ایستاد، پس دیدم قفل را که افتاد و باز شد برای او و در دوم و سوم به همین ترتیب و مشرف شد به قبر شریف پس سلام کرد و از جانب قبر مطهر رد سلام شد بر او، پس شناختم آواز او را که سخن می‌گفت با امام علیه السلام در مسئله علمیه آنگاه بیرون رفت از بلد و متوجه شد به سوی مسجد کوفه، پس من یه دنبال او رفتم و او مرا نمی دید پس چون رسید به محراب مسجدی که امیرالمؤمنین در آن محراب شهید شده بود، شنیدم او را که سخن می‌گوید با شخصی دیگر در همان مسئله، پس برگشت و من از عقب او برگشتم و او مرا نمی دید. پس چون رسید به دروازه ولایت، صبح روشن شده بود پس خویش را بر او ظاهر کردم و گفتم: یا مولانا من با تو از اول تا آخر بودم پس مرا آگاه کن که شخص اول کی بود که در حرم شریفه با او سخن می‌گفتی و شخص دوم کی بود که با او سخن می‌گفتی در کوفه؟ پس عهدها گرفت از من که خبر ندهم به سرّ او تا آنکه وفات کند، پس به من فرمود: ای فرزند من! مشتبه می‌شود بر من بعضی از مسائل پس بیرون می‌روم در شب نزد قبر امیرالمؤمنین علی علیه السلام و در آن مسئله با آن جناب تکلم می‌نمایم و جواب می‌شنوم، و در این شب حواله فرمود مرا به سوی حضرت صاحب الزمان علیه السلام و فرمود که فرزندم مهدی علیه السلام امشب در مسجد کوفه است پس برو به نزد او و این مسئله را از او سؤال کن و این شخص مهدی علیه السلام بود. 📔 منتهی الآمال، ج٢، ص٨٢٩ https://eitaa.com/asgaridehabadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸گوش دادن به صوت زیبای آیه الکرسی 📖آیه الکرسی عظیم ترین آیه در قرآن است برای حفظ ایمان و مال و جان هر روز و قبل از خواب آیه الکرسی بخوان 🌷 خواص شگفت انگیز آیت الکرسی : 1️⃣ هنگام خارج شدن از منزل ؛ هفتاد هزار فرشته نگهبان شما خواهند بود... 2️⃣ هنگام ورود به منزل ؛ قحطی و فقر هرگز به منزل تان نرسد... 3️⃣ بعد از وضو ؛ هفتاد مرتبه درجه را بالا مے برد... 4️⃣ قبل از خواب ؛ فرشته ها تمام شب محافظ شما باشند... 5️⃣ بعد از نماز واجب ؛ فاصله بین شما و بهشت فقط مرگ مےشود... 📕 ثواب‌الاعمال و عقاب‌الاعمال هدیه به امام زمان عج الله اللهمَّ عجل لولیک الفرج 🤲 https://eitaa.com/asgaridehabadi