eitaa logo
گنجینه معارف واحکام
163 دنبال‌کننده
2هزار عکس
560 ویدیو
35 فایل
امام جماعت مسجد امیر المؤمنین علیه السلام را وند کاشان بیان نکاتی جهت پرورش روح ونهاد باطنی انسانها
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 پیام‌های قرآنی از جزء سوم/ بخش۱ ✅ قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَيرٌ مِّن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذًى وَ اللَّهُ غَنِىٌّ حَلِيمٌ 🔹گفتار پسنديده (با نيازمندان) و گذشت (از تندى آنان)، از بخششى كه به‌دنبال آن آزارى باشد، بهتر است. و خداوند بى‌‏نياز بردبار است. 🔸اگر فقيرى بخاطر فشار و تنگدستى، ناروايى گفت او را ببخشيد. «مَغْفِرَةٌ» 🔸فقير را با محبّت و دلسوزى به كار مفيدى كه زندگى او را تأمين كند، راهنمايى كنيد. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ»(بقره/۲۶۳) ✅ وَ إِن كاَنَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلىَ‏ مَيْسَرَةٍ وَ أَن تَصَدَّقُواْ خَيرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ 🔹و اگر (بدهكار) تنگ‏دست بود، او را تا هنگام توانايى مهلت دهيد و (در صورتى كه واقعاً توان پرداخت ندارد،) اگر ببخشيد براى شما بهتر است، اگر (نتايج آن را) بدانيد. 🔸اسلام، حامى مستضعفان است. «وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ»(بقره/۲۸۰) ✅ رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّاب 🔹اى پروردگار ما! از آن پس كه ما را هدايت كرده‏‌اى، دل‌هاى ما را به باطل متمايل مساز، و رحمت خود را بر ما ارزانى دار، كه تو بخشاينده‌اى. 🔸به علم و دانش خود مغرور نشويم، از خداوند هدايت بخواهيم. «رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا ...»(آل عمران/۸) ✅ قُلْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِين 🔹بگو: خدا و رسول را اطاعت كنيد. پس اگر سرپيچى كردند، (بدانيد كه) همانا خداوند كافران را دوست نمى‌‏دارد. 🔸رفتار و گفتار و كردار پيامبر حجّت است، زيرا اطاعت از پيامبر در كنار اطاعت خداست. «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُول »(آل‌عمران/۳۲) ✅ يَا مَرْيَمُ اقْنُتِى لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِى وَ ارْكَعِى مَعَ الرَّاكِعِين 🔹اى مريم! از پروردگارت اطاعت كن و سجده كن و با نمازگزاران نماز بخوان. 🔸حضور زن در اجتماعات عبادى و اجتماعاتى كه مردان نيز حضور دارند سفارش شده است. «مَعَ الرَّاكِعِينَ» به شرط آنكه زنان، مريم‏‌گونه رفتار نمايند.(آل‌عمران/۴۳)
هدایت شده از نغمه ها
2.28M
💠 مهمترین عناوین 💠 🔹احکامِ مبطلات روزه 🔹اصول اخلاقی در زندگی ائمه «علیهم السلام» 🔹اصل قرض الحسنه مساله ای اجتماعی، اخلاقی، 🔹معنای قرض الحسنه 🔹قرض الحسنه در قرآن 🔹اهتمام اهل بیت«علیهم السلام» به این امر حجه الاسلام :حاج آقای عسکری ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
بسم الله الرحمن الرحیم سید نعمت الله جزائرى شاگرد مقرب علامه مجلسى گوید: من با استادم مجلسى قرار گذاشتم هر کدام زودتر از دنیا برویم به خواب دیگرى بیائیم تا بعضى قضایا منکشف شود. بعد از اینکه استادم از دنیا رفت بعد از هفت روز که مراسم فاتحه تمام شد، این معاهده به یادم آمد و رفتم سر قبر علامه مجلسى ، قدرى قرآن خواندم و گریه کردم و مرا خواب ربود و در عالم رؤ یا استاد را با لباس زیبا دیدم که گویا از میان قبر بیرون شده .! فهمیدم او مرده است و انگشت ابهام او را گرفتم و گفتم : وعده که دادى وفا کن و قضایاى قبل از مردن و بعد از مردن را برایم تعریف کن . فرمود: چون مریض شدم و مرض بحدى رسید که طاقت نداشتم ، گفتم : خدایا دیگر طاقت ندارم و به رحمت خود فرجى برایم کن . در حال مناجات دیدم شخص جلیلى (فرشته ) آمد به بالین من و نزد پایم نشست و حالم را پرسید و من شکوه خود را گفتم ، آن ملک دستش را گذاشت به انگشت پاهایم و گفت : آرام شدى ؟ گفتم : آرى ، همینطور دست را یواش یواش به طرف سینه بالا مى کشید و دردم آرام مى گرفت ، چون به سینه ام رسید، جسد من افتاد روى زمین و روحم در گوشه اى به جسدم نظر مى کرد. اقارب و دوستان و همسایگان آمدند و اطراف جسد من گریه مى کردند و ناله مى زدند، روحم به آنها مى گفت : من ناراحت نیستم من حالم خوب است چرا گریه مى کنید، کسى حرفم را نمى شنید. بعد آمدند جنازه را بردند غسل و کفن و نماز بجاى آوردند و جسدم را درون قبر گذاشتند، ناگاه منادى ندا کرد اى بنده من ، محمد باقر براى امروز چه مهیا کردى ؟ من آنچه از نماز و روزه و موعظه و کتاب و… را شمردم ، مورد قبول نشد، تا اینکه عملى یادم آمد، که مردى را به خاطر بدهکارى در خیابان مى زدند و او مؤ من بود و من بدهکارى او را دادم و از دست مردم او را نجات دادم ، آن را عرض کردم . خداوند به خاطر این عمل خالص همه اعمالم را قبول و مرا به بهشت (برزخ ) داخل نمود. 📚منتخب التواریخ ص ۷۵۲- روضات الجنات 📚یکصد موضوع ۵۰۰ داستان//سید علی اکبر صداقت 💫 قربه الی الله جهت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان عج پنج صلوات بهمراه آیه الکرسی زمزمه کنیم
‼️آزمایش کرونا 🔷س 5379: آیا انجام که بوسیله نمونه گیری از حلق و بینی با داخل کردن چیزی شبیه گوش پاک کن انجام می‌گیرد، موجب باطل شدن روزه می شود؟ ✅ج: مجرد آزمایش کرونا - تا زمانی که چیزی از حلق پایین نرود - موجب باطل شدن نمی شود. 🆔 @resale_ahkam
هدایت شده از نغمه ها
004 - شب پنجم رمضان.mp3
23.51M
᪥•﷽•᪥ مراسم معنوی شب پنجم ماه رمضان مسجد مهدیه« عج الله» راوند سخنران: حاج شیخ محمدکاظم علم الهدی همراه با روضه خوانی حاج سید علی حسینی ┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈ ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
هدایت شده از نغمه ها
┄┅══✼ *✨﷽✨*✼══┅┄ •┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈• سی گام خودسازی: برپایه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان ●○°• ❂❃●•°• ❂❃●○•° ❂❃ 💐✅ گام پنجم: استغفار (آمرزش خواهی) ●○°• ❂❃●•°• ❂❃●○•° ❂❃ «اللّهمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ»، «بار خدایا در این روز مرا از آمرزش خواهان قرار ده». 💠گام دیگر در جهت اصلاح نفس و جبران خطاهای گذشته، استغفار است؛ آن گاه که انسان به عواقب و پیامد گناهش پی می‌برد و درصدد اصلاح و علاج برمی آید، به درگاه الهی رو می‌کند و آمرزش گناه اش را از او می‌خواهد. 🔹«اللّهم لا أجد لذنوبی غافرا ولا لقبائحی ساترا ولا لشی ء من عملی القبیح بالحسن مبّدلا غیرک»، «بار خدایا، برای گناهانم آمرزنده ای جز تو نمی یابم، برای زشتی هایم پوشاننده ای جز تو نمی شناسم و برای کردار زشتم دگرگون کننده ای جز تو نمی دانم». ❇️ پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: «برای هر دردی درمانی است و درمان گناهان، آمرزش خواهی است». ❇️استغفار امری درونی و قلبی است و استغفارکننده باید با تمام وجود ازگناهان خود پشیمان باشد و از خداوند طلب آمرزش و غفران کند. اما علاوه بر آن باید آن را به زبان نیز بیاورد. ✅از امام جعفرصادق (علیه السلام) روایت است که فرمود: «هر کس کار ناشایستی انجام دهد، خدای متعال تا هفت ساعت به وی مهلت می‌دهد. پس اگر سه مرتبه گفت: «أَسْتَغْفِرُ اللّه الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ و اتوبُ اِلَیه»، بر وی چیزی نوشته نمی شود». ♻️غزالی در کیمیای سعادت ذکر استغفار را برای مبتدیان و ذکر سبحان اللّه را برای منتهیان مناسب دانسته است. 🔰خواجه عبداللّه در صد میدان نخستین میدان را توبه و استغفار و آخرین آن را میدان بقاء دانسته است و این همه را جز به عنایت و یاری خدا میسر نمی داند، او در تفسیر سوره ی قیامت گوید: دانی که من نه به خود بدین روزم، و نه به هدایت خود شمع هدایت می‌افروزم. از من چه آید؟ و کردار من چه گشاید؟ طاعت من، به توفیق تو! خدمت من، به هدایت تو! توبه ی من، به رعایت تو! شکر من، به انعام تو! ذکر من، به الهام تو! همه تویی! من کیم؟! ❓ اگر فضل تو نباشد، من بر چه ام؟! ❓ [ذکر این روز «استغفراللّه ربّی و اتوب الیه» است. ] •┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈• ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
هدایت شده از نغمه ها
2.28M
💠 مهمترین عناوین 💠 🔹احکامِ غیرمبطلات روزه( چشیدن غذاو....) 🔹قرض الحسنه یکی از راهکارهای خداوند برای بخشش بندگان 🔹بیان قرض الحسنه درقران۱۳ مرتبه 🔹معنای قرض الحسنه 🔹چرا امروز این سنت حسنه فراموش شده است؟ 🔹قرض الحسنه یک نوع امانت 🔹انواع دزد در کلام اهل بیت علیهم السلام حجه الاسلام :حاج آقای عسکری ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
بسم الله الرحمن الرحیم سید نعمت الله جزائرى شاگرد مقرب علامه مجلسى گوید: من با استادم مجلسى قرار گذاشتم هر کدام زودتر از دنیا برویم به خواب دی گرى بیائیم تا بعضى قضایا منکشف شود. بعد از اینکه استادم از دنیا رفت بعد از هفت روز که مراسم فاتحه تمام شد، این معاهده به یادم آمد و رفتم سر قبر علامه مجلسى ، قدرى قرآن خواندم و گریه کردم و مرا خواب ربود و در عالم رؤ یا استاد را با لباس زیبا دیدم که گویا از میان قبر بیرون شده .! فهمیدم او مرده است و انگشت ابهام او را گرفتم و گفتم : وعده که دادى وفا کن و قضایاى قبل از مردن و بعد از مردن را برایم تعریف کن . فرمود: چون مریض شدم و مرض بحدى رسید که طاقت نداشتم ، گفتم : خدایا دیگر طاقت ندارم و به رحمت خود فرجى برایم کن . در حال مناجات دیدم شخص جلیلى (فرشته ) آمد به بالین من و نزد پایم نشست و حالم را پرسید و من شکوه خود را گفتم ، آن ملک دستش را گذاشت به انگشت پاهایم و گفت : آرام شدى ؟ گفتم : آرى ، همینطور دست را یواش یواش به طرف سینه بالا مى کشید و دردم آرام مى گرفت ، چون به سینه ام رسید، جسد من افتاد روى زمین و روحم در گوشه اى به جسدم نظر مى کرد. اقارب و دوستان و همسایگان آمدند و اطراف جسد من گریه مى کردند و ناله مى زدند، روحم به آنها مى گفت : من ناراحت نیستم من حالم خوب است چرا گریه مى کنید، کسى حرفم را نمى شنید. بعد آمدند جنازه را بردند غسل و کفن و نماز بجاى آوردند و جسدم را درون قبر گذاشتند، ناگاه منادى ندا کرد اى بنده من ، محمد باقر براى امروز چه مهیا کردى ؟ من آنچه از نماز و روزه و موعظه و کتاب و… را شمردم ، مورد قبول نشد، تا اینکه عملى یادم آمد، که مردى را به خاطر بدهکارى در خیابان مى زدند و او مؤ من بود و من بدهکارى او را دادم و از دست مردم او را نجات دادم ، آن را عرض کردم . خداوند به خاطر این عمل خالص همه اعمالم را قبول و مرا به بهشت (برزخ ) داخل نمود. 📚منتخب التواریخ ص ۷۵۲- روضات الجنات 📚یکصد موضوع ۵۰۰ داستان//سید علی اکبر صداقت 💫 قربه الی الله جهت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان عج پنج صلوات بهمراه آیه الکرسی زمزمه کنیم
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن تقوا را عامل مغفرت میداند و می فرماید: إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ: اگر تقوای الهی پیشه کنید، براى شما [نیروى‏] تشخیص [حقّ از باطل‏] قرار مى‏دهد و گناهانتان را از شما مى‏زداید و شما را مى‏آمرزد(آیه 29 انفال) در قرآن عواملی برای مغفرت بیان شده است، از جمله: 1. ایمان. «آمنّا بربّنا لیغفر لنا (73 طه) 2. پیروی از انبیا. «فاتّبعونی... یغفر لکم(31 آل عمران) 3. عفو و گذشت از مردم«و لیعفوا.... یغفراللّه لکم(22 نور) 4. قرض الحسنه و وام دادن به مردم. «ان تقرضوا اللّه... یغفر لکم(17 تغابن) 5. عبادت. «أنِ اعبدواللّه... یغفر لکم(3و4 نوح) 6. پرهیز از گناهان کبیره. «اِن تجتنبوا کبائر.... نکفّر عنکم سیئاتکم(31 نساء) 7. دعا و استغفار خود انسان. «ظلمتُ نفسی... فغفر له(16 قصص) 8. دعای اولیای خدا برای انسان. «یا أبانا استغفر لنا(97 یوسف) خداوند همه گناهان ما را ببخشاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
🔷به مناسبت پانزدهمین سالگرد رحلت آیت الله سید مهدی یثربی « اعلی الله مقامه » 🔶آیت الله سید مهدی یثربی آخرین فرزند پسر آیت‌الله سید محمدرضا در روز عید غدیر سال ۱۳۴۳قمری (۱۳۰۴شمسی) در محله پشت مشهد کاشان، دیده به جهان گشود . آیت الله یثربی پیش از انقلاب و پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی یکی از یاران امام خمینی(ره) بود و در مرداد ماه سال ۱۳۵۸ از سوی امام (ره) مامور اقامه نماز جمعه در شهر کاشان شد و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۲ نیز با حکم امام راحل به عنوان نماینده ولی فقیه در منطقه کاشان منصوب شد و تا آخر عمر شریف خود نیز در این سنگر مقدس به نظام اسلامی و مردم خدمت کرد. ایشان پس از چند ماه ابتلاء به بیماری ریوی، شامگاه روز شنبه ششم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۲۷ (هشتم مهر ماه سال ۱۳۸۵ ش) در یکی از بیمارستان های تهران دعوت حق را لبیک گفت و با انتقال پیکر پاک آن مرحوم به کاشان، پس از تشییع باشکوه با حضور انبوه جمعیت داغدار، در قبرستان دارالسلام کاشان به خاک سپرده شد . ◾️زندگینامه مرحوم آیت الله سید مهدی یثربی
هدایت شده از مواعظ عددیه
💚پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلّم) از جایی عبور می کرد، چشمش به جمعیتی افتاد که دور شخصی را گرفتند، حضرت نزد آنها رفت و پرسید: برای چه در اینجا جمع شده اید؟! عرض کردند: دیوانه ای در اینجا هست ( حرکات او ما را به اینجا کشانده است ). پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلّم) فرمود: دیوانه حقیقی این شخص نیست؛ بلکه این شخص بینوا گرفتار و (بیمار) است. آیا می خواهید شما را به ویژگی های دیوانه حقیقی، آگاه کنم؟! عرض کردند: آری ای رسول خدا. فرمود: دیوانه حقیقی دارای این نشانه ها است: ۱ ) با کِبر و نَخوَت راه می رود. ( خود بزرگ بین و متکبر است )؛ ۲ ) به دو طرف خود ( مکرر ) نگاه می کند. ( خود بین و معجب است )؛ ۳ ) شانه های خود را بالا و پایین می آورد. ( خود نماست و عقده حقارت دارد )؛ ۵ ) از درگاه خدا آرزوی بهشت می کند با اینکه به گناه خود ادامه می دهد؛ ۶ ) جامعه، نه از شر او در امانند و نه به خیر او امیدوارند 📚 الخصال، ج ۱، ص ۳۳۲ ‌بیش از سه هزارحدیث عددی به صورتِ متنی و صوتی📚 👇👇👇 @mavaezoladadiye
علی: آقا یه سوالی یه نفر گفته من از شما بپرسم اینه یه نفر روزه بوده با دیدهن فیلم های مبتظر منیش اومده و سریع لباس های خود را در آورد و ادرار خود را خالی کرده و غسل به جا آورده حالا میگه روزش صحیح است پرویز عسکری ده ابادی: مسأله ٣٦١ـ اگر رطوبتی از انسان خارج شود و نداند منی است یا رطوبت دیگر، چنانچه همراه با «جستن» و «شهوت» بوده باشد آن رطوبت حکم منی دارد و اگر این دو نشانه، یا یکی از آنها را نداشته باشد حکم منی ندارد، ولی در زن و مریض لازم نیست که با جستن بیرون آید، بلکه اگر رطوبت هنگامی بیرون آید که به اوج شهوت جنسی رسیده است، حکم منی دارد. مسأله ٣٦٢ـ غالباً بعد از بیرون آمدن منی بدن سست می شود، ولی این موضوع جزء شرایط قطعی و نشانه ها نیست. مسأله ٣٦٣ـ مستحبّ است بعد از بیرون آمدن منی بول کند تا ذرّات باقیمانده خارج شود و اگر نکند و بعد از غسل رطوبتی از او بیرون آید که نداند منی است یا رطوبت دیگر، حکم منی دارد و باید دوباره غسل کند. مسأله ٣٦٤ـ اگر انسان جماع کند و به اندازه ختنه گاه یا بیشتر داخل شود، مرد و زن هردو جُنُب می شوند، خواه بالغ باشند یا نابالغ، منی بیرون آید یانه. این در صورتی است که جماع در قُبُل باشد و اگر در دُبُر باشد بنابر احتیاط واجب باید جمع کند بین غسل و وضو. مسأله ٣٦٥ـ اگر شک کند که به مقدار ختنه گاه داخل شده یا نه، غسل بر او واجب نیست. مسأله ٣٦٦ـ هرگاه نعوذ باللّه با حیوانی نزدیکی کند و منی از او بیرون آید، جُنُب می شود و غسل کافی است، امّا اگر منی بیرون نیاید احتیاط واجب آن است که برای نماز و مانند آن، هم غسل کند و هم وضو بگیرد، مگر این که قبل از این کار وضو داشته باشد که در این صورت تنها غسل کافی است. مسأله ٣٦٧ـ هرگاه منی از جای خود حرکت کند امّا از ریختن آن به بیرون جلوگیری بعمل آورد، یا به علّت دیگر بیرون نیاید غسل واجب نیست، همچنین اگر شک کند که بیرون آمده یا نه. مسأله ٣٦٨ـ کسی که آب برای غسل کردن ندارد می تواند با همسر خود نزدیکی کند و تیمّم برای او کافی است، خواه بعد از داخل شدن وقت نماز باشد یا قبل از آن. مسأله ٣٦٩ـ هرگاه در لباس خود منی ببیند و یقین نماید از خود اوست باید غسل کند و نمازهایی را که یقین دارد با جنابت خوانده قضا نماید، ولی آنچه را شک دارد لازم نیست قضا نماید. اپلیکیشن رساله http://tenthwindow.com مسأله ١٣٤٧ـ اگر روزه دار با خود کاری کند که منی از او بیرون آید روزه اش باطل می شود، امّا اگر بی اختیار در حال خواب یا بیداری بیرون آید، روزه باطل نمی شود. مسأله ١٣٤٨ـ هرگاه روزه دار می داند که اگر در روز بخوابد محتلم می شود، یعنی در خواب منی از او بیرون می آید، جایز است بخوابد و چنانچه محتلم شود برای روزه او اشکالی ندارد. مسأله ١٣٤٩ـ هرگاه روزه دار در حال بیرون آمدن منی از خواب بیدار شود واجب نیست از بیرون آمدن آن جلوگیری کند. مسأله ١٣٥٠ـ شخص روزه داری که محتلم شده می تواند بول و استبراء از بول کند هر چند می داند بهواسطه آن باقیمانده منی از مجرا بیرون می آید، حتّی اگر غسل کرده باشد این کار برای روزه اش ضرری ندارد هر چند با خارج شدن باقیمانده منی از مجرا باید مجدّداً غسل کند. مسأله ١٣٥١ـ روزه داری که محتلم شده اگر بداند منی در مجرا باقی مانده و در صورتی که پیش از غسل بول نکند بعد از غسل منی بیرون می آید بهتر است قبلاً بول کند ولی واجب نیست. مسأله ١٣٥٢ـ اگر روزه دار به قصد بیرون آمدن منی استمناء کند روزه اش باطل می شود هر چند منی از او بیرون نیاید. مسأله ١٣٥٣ـ اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی مثلاً با همسر خود بازی و شوخی کند در صورتی که عادت نداشته باشد که به این مقدار بازی و شوخی منی از او خارج شود روزه اش صحیح است، ولی اگر اتّفاقاً منی بیرون آید روزه اش اشکال دارد، مگر این که قبلاً مطمئن بوده که منی از او خارج نمی شود. اپلیکیشن رساله http://tenthwindow.com جواب در مس اه شماره363 و1350وتقریبا 1353مشخصه دقت طلبگی لازمه
علی: یک سوال مستحدثه فضای مجازی باعث شده بعضی دانش آموزان پسر در سن ۱۰سالگی به سن تکلیف برسند حکم روزه آنها چیست؟؟؟ پرویز عسکری ده ابادی: مسأله ۲۲۱۸ ـ بچه‏ای که بالغ نشده است شرعاً نمی‏تواند در ذمّه ، یا در مال خود تصرف کند ، هر چند در کمال تمییز و رشد باشد ، و اذن سابق ولیّ در این باب فایده‏ای ندارد ، و اجازه بعدی او هم مورد اشکال است ، ولی در مواردی تصرف بچه صحیح است ، از آنجمله خرید و فروش چیزهای کم قیمت ، چنانکه در مسأله (۲٠۴۵) گذشت ، و همچنین وصیّت او برای ارحام و نزدیکانش ، چنانکه در مسأله (۲۶۶۷) خواهد آمد . و نشانه بلوغ در دختر ، تمام شدن نُه سال قمری است ، و در پسر یکی از سه چیز است : اول : روئیدن موی درشت در زیر شکم بالای عورت . دوم : بیرون آمدن منی . سوم : تمام شدن پانزده سال قمری . مسأله ۲۲۱۹ ایت الله العظمی سیستانی
شست و شوی دهان در حین روزه داری [خوردن و آشامیدن] پرسش :هنگام روزه بودن شستن دهان چه حکمی دارد؟ پاسخ :شست و شوى دهان با آب يا دارو: 1- اگر آن را بیرون بریزد روزه صحیح است. 2- اگر از اوّل بداند بى اختيار فرو می رود و چنین شود روزه‏ باطل است و كفّاره نیز دارد. 3-اگر برای وضو آب در دهان کند و بی اختیار فرو رود روزه اش صحیح است ولی اگر برای خنک شدن یا بدون هدف باشد روزه باطل است و فقط قضا دارد. 4- اگر فراموش كند روزه است و آب را فرو برد روزه اش باطل نیست. http://eitaa.com/makarem313
هدایت شده از نغمه ها
┄┅✧❥﷽❥✧┅┄ 💠 مهمترین عناوین 💠 🔹احکام حکم استعمال عطرو ادکلن و... 🔹سالگرد رحلت آیه الله حاج سید مهدی یثربی 💠 اصول و ارکان اخلاقی 🔸خصلت امانت داری 🔸معناومفهوم امانت داری 🔸امانت داری از دیدگاه قران و روایات 🔸فلسفه ی امانت داری حفظ اعتماد واطمینان در جامعه 🔸مصادیق امانت قران،پیامبر، ائمه، بیت المال، پست ومقام، شاگردان معلم و....... ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
هدایت شده از نغمه ها
3.02M
حاج آقای عسکری ده آبادی 🎤 ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
هدایت شده از احکام دین 📚
🔰 مس آیات قرآن در گوشی تلفن همراه 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- در قرآن برخی آیات تکرار میشود که حکمتهایی دارد که بیان میشود: 1-تکرار، گاهی برای تذکر و یادآوری نعمت های گوناگون است. نظیر تکرار آیه « فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ 2- گاهی برای هشدار و تهدید خلافکاران است. نظیر تکرار آیه « وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ (آیه 15 مرسلات) 3- گاهی برای فرهنگ سازی است. نظیر تکرار «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» در آغاز هر سوره. 4-گاهی برای اتمام حجّت است. نظیر تکرار آیه : وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (آیه 17 قمر) 5- گاهی برای انس بیشتر و نهادینه شدن است. نظیر تکرار آیه : اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً (آیه 41 احزاب) 6- تکرار نماز در هر شبانه روز، برای آن است که هر روز گامی به خداوند نزدیک شویم. کسی که از پله های نردبان بالا می رود، در ظاهر، پای او کاری تکراری انجام می دهد ولی در واقع در هر حرکت گامی رو به بالا می گذارد. کسی که برای حفر چاه کلنگ می زند، در ظاهر کاری تکراری می کند، ولی در واقع با هر حرکت، عمق چاه بیشتر می شود. 7- بقای زندگی با تنفس مکرر است و کمالات، در صورت تکرار حاصل می شود. با یک بار انفاق و رشادت، ملکه سخاوت و شجاعت در انسان پیدا نمی شود، همان گونه که رذائل در صورت تکرار، در روح انسان ماندگار می شوند خداوند توفیق فهم معارف دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: 1 سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- خداوند در قرآن درباره گناهان کبیره می فرماید: اِنْ تَجْتَنِبُوا کَباِئَر ماتُنْهَؤنَ عَنْهُ نُکَفرِّعَنْکُمْ سَیئاتِکُم :اگر از گناهان کبیره‌ای که از آن نهی شده اید، اجتناب کنید، گناهان کوچک شما را می‌پوشانیم وشما را در جایگاه خوبی وارد می‌سازیم)آیه 31 نساء) گناهان صغیره در شرایط خاص به گناهان کبیره تبدیل می شوند. برخی از این شرایط عبارتند از: 1- اصرار بر گناه : در روایتی از امام صادق می خوانیم ؛ «لاصغیرة مع الاصرار ؛ هیچ گناهی با تکرار صغیره نیست( کافی، ج ۲، ص ۲۸۸) و امام باقر (ع) فرمودند: اصرار بر گناه این است که: کسى گناه کند و آمرزش نخواهد و در فکر توبه نباشد، این است اصرار بر گناه»(کافی،ج2، ص288) 2- کوچک شمردن گناه : امام باقر علیه السلام فرمودند: از گناهانى كه آمرزيده نمى شود اين است كه گناه كند و بگويد: اى كاش مجازات نمى شدم مگر به خاطر اين گناه. (اینکه گناه مهمی نیست)(كافى، ج15، ص313) اگر كسى سنگى به سوى ما پرتاب كند، ولى بعداً پشیمان شده و عذرخواهى كند، ممكن است او را ببخشیم، ولى اگر سنگ ریزه‌اى به ما بزند، و در مقابلِ اعتراض بگوید: این كه چیزى نیست، بى خیالش. او را نمى‌بخشیم، زیرا این كار، از روح استكبارى او پرده برمى‌دارد و بیانگر آن است كه او گناهش را كوچك مى‌شمرد. 3- خوشحالی از گناه : امام زین العابدین فرمود: «از شادمانی به گناه بپرهیز؛ زیرا شاد شدن از گناه بدتر از ارتکاب آن است .»( بحار، ج 78 ،ص 159) خداوند در قرآن درباره سرکشی و طغیان در برابر خدا می فرماید: فَأَمّٰا مَنْ طَغىٰ `وَ آثَرَ اَلْحَيٰاةَ اَلدُّنْيٰا فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى: اما آنها که طغیان کردند و زندگى دنیا را مقدم شمردند، بی گمان جایگاهشان دوزخ است؛بنابراین طغیان باعث تبدیل گناه به کبیره و جهنمی شدن فرد میشود.(آیه37 نازعات) برخی از عواملی که باعث میشود گناه صغیره به کبیره تبدیل شود عبارتند از: 1- تجاهر به گناه: چون آشكار نمودن گناه حاكى از تجرّى و بى باكى بیشتر گنهكار است، و موجب آلوده كردن جامعه، و عادى نمودن گناه مى‌گردد. پیامبر(ص) فرمود: كسى كه گناه كند و در آن حال خندان باشد وارد آتش دوزخ مى‌شود در حالى كه گریان است(غررالحكم، ج 1 ص 151) 2- راضى شمردن خدا بر گناه :در صورتى که عدم مجازات سریع خداوند را در برابر گناه خود دلیل بر رضایت خدا بشمرد و خود را مصون از مجازات و یا محبوب در نزد خدا بداند، چنان که آیه 8 سوره «مجادله»از زبان بعضى از گنهکاران مغرور نقل مى کند که آنها در پیش خود مى گویند: «چرا خداوند ما را مجازات نمى کند» و سپس قرآن اضافه مى کند که: «آتش دوزخ براى آنها کافى است». 3- موقعیت ممتاز اجتماعی: کسی که در جامعه موقعیت ممتاز دارد، اگر به گونه مرتکب گناه شود که دیگران ببینند، گناهش بزرگ می‌شود، مثلاً عالمی که با قدرتمندان معاشرت می‌کند و از اموال حرام و شبهه‌ناک آن‌ها می‌خورد یا به غیبت و عیب‌جویی دیگران زبان می‌گشاید، گناهش بس بزرگ است، چرا که مردم از او پیروی می‌کنند. خداوند در قرآن درباره گناهان کبیره و صغیره می فرماید: يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا:گنهکاران در قیامت می‌گویند: «ای وای بر ما! این چه کتابی است که هیچ عمل(گناه) کوچک و بزرگی را فرونگذاشته مگر اینکه آن را به شمار آورده است؟!(آیه 49 کهف) همه گناهان از جهت انجام در برابر عظمت خدا بزرگ هستند، ولی در مقایسه با همدیگر برخی بزرگتر و برخی کوچکتر هستند. برای شناخت گناهان کبیره چند معیار بیان کرده‌اند : 1. هر گناهی که در قرآن و حدیث بر کبیره بودن آن تصریح شده باشد؛مثل ربا که در حکم جنگ با خداست 2. هر معصیتی که در قرآن یا روایات وعده آتش بر ارتکاب آن رسیده باشد،مثل قتل مومن 3. هر گناهی که در قرآن یا حدیث از گناهی که کبیره بودنش مسلم است بزرگتر شمرده شود؛مثل ترک نماز و شرابخواری 4. هر گناهی که نزد متدینین بزرگ شمرده شود به گونه‌ای که یقین حاصل شود در زمان معصومان نیز مؤمنان این گناه را کبیره می‌دانستند. 5. هر گناهى كه در قرآن و سنّت، انجام دهنده آن، شدیداً تهدید شده است مثل کم فروشی. 6. تکرار گناهان صغیره. 7. خداوند توفیق ترک گناه را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
هدایت شده از نغمه ها
┄┅✧❥﷽❥✧┅┄ 💠 مهمترین عناوین 💠 🔹حکم شستن دهان 🔹امانت داری جزو حقوق اسلامی وانسانی ست. 🔹احادیث امانت داری و ادای امانت 🔹راز وفلسفه ی امانت 🔹داستان ادای امانت علیک بصدق الحدیث و اداء الامانه ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
هدایت شده از نغمه ها
2.2M
حاج آقای عسکری ده آبادی 🎤 ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
هدایت شده از قرار هفده
💠هيچ عبادتى به اندازه نماز تبليغات ندارد در هر شبانه‏ روز پنج نماز واجب داريم و در هر نمازى سفارش به اذان و اقامه شده است. در اين دو نداى آسمانى جمعاً: بيست مرتبه‏ «حىّ على الصلوة» بيست مرتبه‏ «حىّ على الفلاح» بيست مرتبه‏ «حىّ على خيرالعمل» و ده مرتبه‏ «قد قامت الصّلوة» مى ‏گوئيم. با توجّه به اينكه مراد از «فلاح» و «خيرالعمل» در اذان همان نماز است، هر مسلمانى در هر شبانه روز هفتاد مرتبه با كلمه «حىّ» و «قد قامت» به خود و ديگران، تلقين شتاب به سوى نماز مى‏ كند و براى انجام هيچ عبادتى اين همه هياهو و تشويق وارد نشده است. به خصوص كه سفارش شده اذان را بلند بگوئيد و با صداى زيبا بگوئيد. حجت الاسلام قرائتى ؛ یکصد و چهارده نکته درباره نماز ؛ نکته ۲ @namaz_ir
پرویز عسکری ده ابادی: مسأله 1721 اگر روزه دار بعد از ظهر مسافرت نماید] مسأله 1721 اگر روزه دار بعد از ظهر مسافرت نماید، باید روزه خود را تمام کند (1) و اگر پیش از ظهر مسافرت کند (2)، وقتی به حد ترخص برسد (3) یعنی به جایی برسد که دیوار شهر را نبیند و صدای اذان آن را نشنود (4)، باید روزه خود را باطل کند (5) و اگر پیش از آن روزه را باطل کند بنا بر احتیاط، کفاره نیز بر او واجب است . (1) (صافی :) و در صورتی که شب نیت سفر کرده باشد احتیاط مستحب آن است که قضای آن را به جا آورد .. (2) (مکارم :) روزه اش باطل است ، ولی قبل از آن که به حد ترخص برسد نمی تواند روزه را افطار کند و اگر پیش از آن افطار کند کفّاره بر او واجب است (منظور از حدّ ترخّص جایی است که صدای اذان شهر را نشنود، یا به جایی برسد که از نظر مردم شهر پنهان گردد). (3) (خوئی ، تبریزی :) در صورتی که از شب نیت سفر داشته باشد روزه اش باطل می شود و الا بنا بر احتیاط واجب روزه را تمام کند و بعداً قضا کند (تبریزی : بعداً قضا لازم نیست ). و اگر پیش از رسیدن به حد ترخص روزه را باطل کند کفاره بر او واجب است . ص: 951 (4) (گلپایگانی ، صافی :) باید نیت روزه نداشته باشد (صافی : و اگر از شب ، قصد سفر نکرده باشد احتیاط مستحب اتمام روزه و قضای آن است ) ولی اگر قبل از ظهر به وطن برگردد و مفطر به جا نیاورده باشد، به حد ترخص که رسید، باید نیت روزه نماید و روزه اش صحیح است . (اراکی :) دیوار شهر را نبیند و اهل آنجا او را نبینند .. (5) (نوری :) باید نیت روزه نداشته باشد .. (بهجت :) مسأله اگر مسافر قبل از ظهر به سفر رود روزه اش باطل می شود، چه از شب نیت مسافرت داشته باشد یا نه ، ولی احتیاط مستحب این است که اگر از شب قبل تصمیم مسافرت نداشته ، مسافرت نکند. (سیستانی :) مسأله اگر روزه دار بعد از ظهر مسافرت نماید، باید بنا بر احتیاط روزه خود را تمام کند و در این صورت قضای آن لازم نیست و اگر پیش از ظهر مسافرت کند بنا بر احتیاط واجب نمی تواند آن روز را روزه بگیرد، خصوصاً اگر از شب نیت سفر داشته باشد، ولی در هر صورت نباید پیش از رسیدن به حدّ ترخص چیزی را که روزه را باطل می کند انجام دهد و گر نه کفاره بر او واجب می شود. (زنجانی :) مسأله اگر روزه دار از شب در فکر سفر نباشد حتی به نحو تردید و در روز مسافرت کند باید روزه را تمام کند، چه پیش از ظهر سفر کند، چه بعد از ظهر، و چنانچه از شب در فکر سفر باشد اگر بعد از ظهر مسافرت کند باید روزه را بگیرد، و اگر پیش از ظهر مسافرت کند، وقتی به حد ترخص برسد می تواند روزه را بخورد و صحت روزه گرفتن محل ّ اشکال است و می تواند روزه را رجاءً گرفته ولی بنا بر احتیاط واجب باید آن را قضا کند، و پیش از رسیدن به حد ترخص جایز نیست روزه را بخورد، ولی اگر روزه را خورد، بعد به سفر رفت کفاره ندارد، هر چند کفاره دادن مطابق احتیاط استحبابی است
هدایت شده از نغمه ها
007 - شب هشتم رمضان.mp3
23.77M
᪥•﷽•᪥ مراسم معنوی شب پنجم ماه رمضان مسجد مهدیه« عج الله» راوند سخنران: حاج شیخ محمدکاظم علم الهدی همراه با روضه خوانی حاج سید علی حسینی ┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈ ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج