eitaa logo
مجمع خطباء اصحاب الصاحب-قم
823 دنبال‌کننده
179 عکس
98 ویدیو
6 فایل
💠کانال رسمی مجمع خطباء اصحاب الصاحب علیه السلام 💠 ●سخنران(خطیب|واعظ|منبری) با رویکرد #هیئت در تراز #گام_دوم 📮مجمع #مردمی است مرکزی برای ارائه تحلیل و عملیات فوری میدان انقلاب اسلامی وابسته به #هیئت_زینبیون جهت عضویت و شرکت در جلسات ۰۹۱۲۳۵۱۷۵۰۴
مشاهده در ایتا
دانلود
💢یادداشت‌های دینی، تبیینی با عنوان با موضوع ابعاد شخصیت شهید بزرگوار خدمت ✍حجت الاسلام روح الله سلمان زاده ✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻 https://eitaa.com/ashab_saheb
بسم الله الرحمن الرحیم مردی از خطه فارس شبیه سلمانروح الله سلمان زاده عضو مجمع خطبا اصحاب الصاحب ▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ 🔆 رئیسی شاگرد مکتب سلمان یکی از اصحاب امام صادق (ع) (منصور بزرج) از ایشان پرسیدند که چرا اینقدر سلمان را یاد میکنید؟ امام صادق (ع) در جواب به ۳ شاخصه اصلی در سلمان اشاره فرمودند: 1⃣ ترجیح خواست امیرالمؤمنین (ع) بر خواست خود 2⃣ دوست داشتن فقرا و محرومان و ترجیح آنها بر اهل ثروت و امکانات 3⃣ محبت به اهل علم 👈این شاخصه ها در هر زمان و به هر میزانی در ما متبلور شود، مورد توجه اهل بیت (ع) خواهد بود. 🔰 شهید جمهور آیت الله رئیسی، با منش خود در دوران پربرکت زمامداری‌شان این سه ویژگی را از خود نشان دادند و ثابت کردند که راه سلمان همچنان باقی است. ویژگی‌های سلمان در زندگی شهیدجمهور 👇👇 ۱. ترجیح اراده ولی فقیه بر منافع شخصی؛ وقتی رهبری معظم فرمودند: اختلافات مضر است. هم اختلافات بین مسئولین مضر است؛ هم بدتر از آن، کشاندن اختلاف میان مردم مضر است. این را من به مسئولین، به رؤسای محترم هشدار می‌دهم(۲) او خواست ولیّ جامعه را بر منافع شخصی ترجیح داد وحسرت کشیده شدن اختلافات بین مردم را به دل دشمنان گذاشت. ۲. حمایت از مستضعفین؛ او برای رفع مشکلات طبقه ضعیف جامعه و همنشینی با فقرا و پابرهنگان [خستگی ناپذیربود وتعطیلی نمیشناخت](۳) هنوز تصویر عبای گل آلود وسروصورت غبار نشسته او از ذهن آحاد مردم پاک نشده و نخواهد شد... ۳. محبت به اهل علم؛ او هم اهل علم بود و هم دوستدار اهل علم؛ در متن نصب ایشان توسط رهبری معظم آمده: اینجانب برای تحقق این مقصود حیاتی، جنابعالی را برگزیده‌ام که دارای سوابق طولانی در سطوح مختلف قوه‌ی قضائیه و آشنا با همه‌ی زوایای آن میباشید و از طرفی در کنار فقاهت از تحصیلات حقوقی و دانش و تجربه در این عرصه مهم برخوردارید(۴) دیدار های مکرر باعلما،مراجع وجامعه علمی کشور ودرخواست رهنمون از ایشان خود گواه بر محبت و ارادت ایشان نسبت به علما بود. ۱:عَنْ مَنْصُورٍ بُزُرْجَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ (ع):مَا أَکْثَرَ مَا أَسْمَعُ مِنْکَ سَیِّدِی ذِکْرَ سَلْمَانَ الْفَارِسِیِّ، فَقَالَ: لَا تَقُلْ سَلْمَانَ الْفَارِسِیَّ وَ لَکِنْ قُلْ سَلْمَانَ الْمُحَمَّدِیَّ ،أَتَدْرِی مَا کَثْرَهًْ ذِکْرِی لَهُ؟ قُلْتُ لَا ؛قَالَ: لِثَلَاثِ خِلَالٍ، إِحْدَاهَا إِیثَارُهُ هَوَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (ع) عَلَی هَوَی نَفْسِهِ وَ الثَّانِیَهًْ حُبُّهُ الْفُقَرَاءَ وَ اخْتِیَارُهُ إِیَّاهُمْ عَلَی أَهْلِ الثَّرْوَهًْ وَ الْعُدَدِ وَ الثَّالِثَةُ حُبُّهُ لِلْعِلْمِ وَ الْعُلَمَاءِ، إِنَّ سَلْمَانَ کَانَ عَبْداً صَالِحاً حَنِیفاً مُسْلِماً وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکِین‌؛ (بحارالانوار، ج22، ص32 ) ۲:بیانات دردیدار با دانشجویان ۳:پیام تسلیت رهبرمعظم انقلاب ۴:انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه، ۱۳۹۷/۱۲/۱۶ ✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻 https://eitaa.com/ashab_saheb
💢یادداشت‌های دینی، تبیینی با عنوان با موضوع ابعاد شخصیت شهید بزرگوار خدمت ✍حجت الاسلام سیدنواب موسوی ✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻 https://eitaa.com/ashab_saheb
بسم الله الرحمن الرحیم خدمت به خلق شهید جمهورسیدنواب موسوی عضو مجمع خطبا اصحاب الصاحب ▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ یکی از نکات بسیار مهم در مورد شخصیت بُعد خدمتگزاری و روحیه ی خدمتِ جهادی و شبانه روزی در ایشان بود که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هم در پیام تسلیت و هم در سخنرانی ۱۴ خرداد در حرم امام(ره) به این موضوع اشاره فرمودند. نکته ی قابل توجه و تأمل، رابطه ی بین رضایت مردم و رضایت خدای متعال است.[۱] آنچه از تعالیم نورانی شریعت بر می آید اینست که پس از ادای فرایض، بالاترین وسیله برای تقرّب به خداوند متعال این خصلت نیکو است. • «رُوِی عَنِ الحُسَینِ بنِ عَلِی علیه السلام أَنَّهُ قَالَ صَحَّ عِندِی قَولُ النَّبِی صلى الله علیه وآله أَفضَلُ الاَعمَالِ بَعدَ الصَّلَاةِ إِدخَالُ السُّرُورِ فِی قَلبِ المُؤمِنِ بِمَا لَا إِثمَ فِیهِ»؛ از امام حسین علیه السلام نقل شده است که در نزد من کلام پیامبر صحیح و درست است که فرمود: محبوب ترین و دوست داشتنی ترین عمل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالى بعد از نماز، خوشحال کردن مؤمن است درصورتى که همراه با گناه نباشد.[۲] در ادبیات و معارف دینی «ادخال سرور» تعبیری عام است و شامل هر عملی می‌شود که موجب گره گشایى از مشکلات مردم و شادی آنها گردد، مانند اطعام و کمک به فقیر، رساندن وامانده‌اى به مقصدش، قرض دادن و غیره که شخص دیگر را خوشحال کند و از غم و غصه‌ى مشکلش برهاند. ثواب چنین کاری از حدّ و اندازه بیرون است و انسانى که در شادى دیگران شریک بوده و گرد و غبار غم را مى زداید، به خدا نزدیک مى شود. از مهمترين مصادیق شاد کردن مؤمنین، توجه به نيازهای آنان و تلاش در جهت رفع آنهاست. اولیای خداوند همواره در خدمت مردم بودند و شخصاً در رفع حوایج آنان اقدام می‌کردند. ميمون بن مهران مي گويد: «من در پيشگاه امام حسن مجتبي(عليه ‏السلام) مشرّف بودم، در حالي كه ايشان معتكف بودند. مردي به محضرشان شرفياب شد و عرض كرد: مقروض هستم، كسي كه از من طلب دارد، مطالبه كرده و چون قدرت پرداخت ندارم، مي خواهد مرا به زندان بيفكند. امام حسن(عليه ‏السلام) فرمود: پولي ندارم كه دِين شما را ادا كنم. آن شخص به امام(عليه ‏السلام) عرض كرد: شما اگر بياييد با طلبكار صحبت كنيد، ممكن است به پاس حرمت شما مرا به زندان نبرد». ابن مهران در ادامه مي گويد: «ديدم حضرت آماده شد كه كفش بپوشد و از مسجد خارج شود. عرض كردم: آيا فراموش كرده ‏ايد كه در حال اعتكاف هستيد و معتكف نبايد در حال اعتكاف از مسجد خارج شود؟ امام حسن(عليه ‏السلام) فرمود: فراموش نكرده ‏ام؛ ولي پدرم از جدّم رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) نقل كرد كه اگر كسي گره ‏اي از كار مسلمين يا شخص مؤمني بگشايد و حاجت او را برآورده سازد، مانند آن است كه نُه هزار سال خداوند را عبادت كرده، روزها را به روزه و شبها را به شب زنده‏ داري سپري كرده باشد»[۳] پیرامون اهمیت موضوع ادخال سرور، روایات فراوانی از ائمه ی معصومین (علیهم السلام ) وجود دارد که جای هیچ ابهام و تردیدی را باقی نگذاشته است تاجایی که این عمل را محبوبترین چیز نزد خدای متعال بیان فرموده اند. امام باقر علیه السلام فرمود: لبخند مردى بر صورت برادر مؤمنش و بر طرف کردن گرفتارى و مشکل از او، کار نیکویى است و بعد فرمود محبوب ترین چیز نزد خداى متعال ادخال سرور در قلب مؤمن است.[۴] وقتی یک لبخند زدن و یا اموری ساده اینقدر مورد توجه قرار گرفته و تعبیر افضل اعمال برای آن بکار رفته است قطعا کسانی که مسئولیت سنگین دارند در صورت خدمت صادقانه و مخلصانه می توانند از این رهگذر به رضایت خدای متعال که غایت عبودیت و بندگیست، دست یابند. ماجرای کشاورز اهوازی که محضر امام صادق(ع) رسید و از سنگینی مالیات شکایت کرد گواه دیگری بر اهمیت این موضوع است: در عصر امام صادق علیه السلام شخصی به نام «نجّاشی» فرماندار اهواز و شیراز بود، او با اینکه از جانب خلفای وقت، فرماندار بود، ولی از شیعیان و دوستان امام صادق علیه السلام به شمار می آمد. یکی از کارگزاران تحت امر او به حضور امام صادق علیه السلام آمد و چنین عرض کرد: نجاشی حاکم اهواز و شیراز، از شیعیان و معتقدین به امامت شما است، نام من در لیست دفتر مالیات او نوشته شده و از ناحیه او هزار درهم خراج (مالیات اراضی) بابت بدهکاری من، مقرر شده است، اگر صلاح بدانید برای من، به حاکم اهواز توصیه ای بفرمایید تا نام مرا از لیست پرداخت مالیات، حذف کند. امام صادق علیه السلام این نامه کوتاه را برای نجاشی نوشت: بسم اللّه الرحمن الرحیم وَ سُرَّ یسُرُّک اللّهُ به نام خداوند بخشنده مهربان، برادرت را شاد کن، خداوند تو را شاد فرماید.
او نامه امام را گرفت و نزد نجاشی برد و گفت: این نامه امام صادق علیه السلام است. نجاشی، فوق العاده آن نامه را احترام کرد، آن را بوسید و روی چشم خود نهاد و به او گفت: حاجتت چیست؟ گفت در دفتر مالیات شما، مبلغی مالیات در مورد من نوشته شده است و نمی توانم آن را بدهم. نجاشی گفت: چه مقدار است؟ او گفت هزار درهم می باشد. در همان لحظه نجاشی دفتردار خود را طلبید و به او گفت: این مبلغ را از حساب او بیرون بیاور و در حساب بدهی خودم بنویس و در مورد مالیات سال آینده او نیز همین کار را بکن. آنگاه نجاشی به او گفت: آیا تو را شاد کردم؟ او گفت: آری، فدایت گردم! سپس نجاشی دستور داد تا به او، یک مرکب و یک کنیز بدهند. و نیز امر کرد که یک دست لباس به او دادند، هر یک از آنها را که به او می دادند، نجاشی می گفت: آیا تو را شاد کردم؟ او در پاسخ گفت «آری فدایت گردم!» و مرتّب نجاشی بر عطایش می افزود، پس از فراغ، نجاشی به او گفت: همین فرش اطاق را که هنگام دادن نامه امام صادق علیه السلام روی آن نشسته بودم بردار و ببر و بعد از این هم هر گاه حاجتی داشتی نزد من بیا که حاجت تو برآورده است. او فرش را نیز برداشت و خوشحال از خانه نجاشی بیرون آمد، سپس به حضور امام صادق علیه السلام شرفیاب گردید و ماجرای ملاقات خود را با نجاشی به امام صادق علیه السلام عرض کرد. هنگامی که مهربانی و لطف نجاشی به او را شنید، خوشحال شد. او گفت: ای فرزند رسول خدا! گویا رفتار نیک نجاشی، با من، شما را نیز شادمان کرده. امام صادق علیه السلام فرمود: ای وَاللّهِ! لَقَدْ سَرَّ اللّه وَ رَسُولهُ آری سوگند به خدا! نجاشی با این عملش، خدا و رسولش را نیز شاد کرد[۵] رئیس جمهور شهید، همانطور که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند، زیباترین لقب را از مردم گرفت و آن و بود و در پایانِ خدمات مخلصانه و شبانه روزی اش در مسیر خدمت، به لقاء حضرت حق (جل جلاله) نائل آمد. اینک فرصتی خوب برای اندیشیدن است که سهم ما از مسئله ی خدمت چیست و چگونه میتوانیم با خدمت به خلق، رضایت خدای متعال و اولیاء معصومین را کسب کنیم؟!. ____________________ **پی نوشت ها [۱]* این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت... بخشی از پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان. ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ [۲]*بحارالانوار، مجلسی، ج۴۴ ص۱۹۴ [۳]* من لا يحضره الفقيه‏، ابن بابويه، محمد بن على‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين‏، قم،‏ 1413 قمری‏، چاپ: دوم‏، ج ‏2، ص 189، باب (الاعتكاف) [۴]*عِدَّةٌ مِن أَصحَابِنَا عَن أَحمَدَ بنِ مُحَمَّدِ بنِ خَالِدٍ عَن أَبِیهِ عَن رَجُلٍ مِن أَهلِ الکوفَةِ یکنَّى أَبَا مُحَمَّدٍ عَن عَمرِو بنِ شِمرٍ عَن جَابِرٍ عَن أَبِی جَعفَرٍ علیه السلام قَالَ تَبَسُّمُ الرَّجُلِ فِی وَجهِ أَخِیهِ حَسَنَةٌ وَ صَرفُ القَذَى عَنهُ حَسَنَةٌ وَ مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِن إِدخَالِ السُّرُورِ عَلَى المُؤمِنِ» الکافی، ج۲ ص۱۸۸. [۵]*بحارالانوار، ج 74، ص 13__كافى، ج 3، ص 274. ✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻 https://eitaa.com/ashab_saheb
💢یادداشت‌های دینی، تبیینی با عنوان با موضوع ابعاد شخصیت شهید بزرگوار خدمت ✍حجت الاسلام سیدهادی عظیمی ✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻 https://eitaa.com/ashab_saheb
بسم الله الرحمن الرحیم اهتمام به نماز اول وقتسیدهادی عظیمی عضو مجمع خطبا اصحاب الصاحب ▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ یکی از ویژگی‌های مغفول مانده در ابعاد شخصیتی اهتمام به بود. نماز اول وقتی که پیامبر خدا فرمود: احَبُّ الْاَعْمالِ اِلَى الله الصَّلاةُ لِوَقْتِها محبوبترین اعمال نزد خداست. به اذعان اطرافیانش همیشه مقید به نماز اول وقت بود؛ در نشست‌ها و همایش‌ها، محافل و مجالس داخلی و خارجی، در برنامه سفرهای استانی؛ و یقینا یکی از مهم ترین عوامل سعادت و شهادت ایشان همین اهتمام به دعوت خالق بود. با وجود همه تهمت ها و تمسخرها، ایشان همه جا نماز را مقدم می‌داشت و این اهتمام به نماز اول وقت در کاخ کرملین، درسی از استادش حضرت امام بود، که ایشان مصاحبه خود در نوفل لوشاتو را به خاطر نماز اول وقت رها کرد. و این برگرفته از آموزه‌های حضرت علی بن موسی الرضا علیهماالسلام است که مناظره علمی خود با عمران صابئی را به خاطر نماز اول وقت رها میکند. مرحوم آیت‌الله بهجت به نقل از استاد خود، آیت‌الله سیدعلی قاضی فرمودند که هرکس بر نماز اول وقت اهتمام داشت و به درجات عالیه نرسید، مرا لعن کند. که حقیقتا در زندگی این شهید عزیز، بزرگوار به خوبی اقامه نماز مشاهده می‌شد و میگوییم اشهد انک قد اقمت الصلاة. این همان خط شهید رجایی ست که میفرمود به نماز نگویید کار دارم ، به کار بگویید وقت نماز است. رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ ✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻 https://eitaa.com/ashab_saheb
💢یادداشت‌های دینی، تبیینی با عنوان با موضوع ابعاد شخصیت شهید بزرگوار خدمت ✍حجت الاسلام محمدامین باقرزاده ✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻 https://eitaa.com/ashab_saheb
بسم الله الرحمن الرحیم اطعام مساکین یا خط و مشی علوی؟؟محمدامین باقرزاده عضو مجمع خطبا اصحاب الصاحب ▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ یکی از خصیصه های بر جسته و تامل انگیز امیرالمؤمنین علیه السلام که وی را از بین مصلحان تاریخ استثنا ساخت تولید ثروت در اوج قله ساده زیستی است. امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ۳۲ نهج البلاغه مفصل به این موضوع پرداخته است. یکی از فراز های مهم خطبه ۳۲ مِنْهُمْ مَنْ يَطْلُبُ الدُّنْيَا بِعَمَلِ الْآخِرَةِ وَ لَا يَطْلُبُ الْآخِرَةَ بِعَمَلِ الدُّنْيَا قَدْ طَامَنَ مِنْ شَخْصِهِ وَ قَارَبَ مِنْ خَطْوِهِ وَ شَمَّرَ مِنْ ثَوْبِهِ وَ زَخْرَفَ مِنْ نَفْسِهِ لِلْأَمَانَةِ وَ اتَّخَذَ سِتْرَ اللَّهِ ذَرِيعَةً إِلَى الْمَعْصِيَةِ. [گروهى ديگر، با اعمال آخرت، دنيا را مى طلبند، و با اعمال دنيا در پى كسب مقام هاى معنوى آخرت نيستند، خود را كوچك و متواضع جلوه مى دهند. گام ها را رياكارانه و كوتاه بر مى دارند، دامن خود را جمع كرده، خود را همانند مؤمنان واقعى مى آرايند، و پوشش الهى را وسيله نفاق و دو رويى و دنيا طلبى خود قرار مى دهند.] این فراز از خطبه۳۲ نهج البلاغه اندر احوال مسئولینی است که با شعار مردم داری و اظهار نگرانی جهت شرایط مشکلات معیشتی مردم به دنبال کسب مقام و منافع دنیوی اند تا جایی که وقتی اگر شخصی مثل این سنت را زیر پا گذارد به سخره گرفته[۳] و او را تغییر دهنده بروکراسی و اخلاق سیاسی میدانند. اما کسانی هم هستند دنیای فانی را به دنیای باقی تبدیل میسازند و برای آنها الدنیا مزرعه الاخره هست و از فرصت قدرت برای خدمت استفاده میکنند. یکی از منش های اخلاقی که رئیس‌جمهور رئیسی را به و تبدیل کرد[۱] همین ویژگی بود؛ یعنی به عنوان مسئول کارخانه هایی که سالها تعطیل شده بود یا در معرض تعطیلی بود را به چرخه تولید و اشتغال برمی‌گرداند[۲] ولی خود دنبال کسب منافع شخصی از این کار نبود. دینار و درهم دنیا فریبش نداده و فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام را سر لوحه رفتار خود قرار میدهد. این منش شهید او را در تاریخ جمهوری اسلامی ماندگار و الگویی برای همه ی مسئولین کرد. ۱-لا تَجْتَمِعُ حُبُّ المالِ وَ الثَّناءُ؛ مال دوستی با نام نیک نمی سازد.عیون الحکم و المواعظ , جلد۱ , صفحه۵۳۷ ۲_https://kayhan.ir/001D1o ۳_https://www.aparat.com/v/g872kz9 ✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻 https://eitaa.com/ashab_saheb
💢یادداشت‌های دینی، تبیینی با عنوان با موضوع ابعاد شخصیت شهید بزرگوار خدمت ✍حجت الاسلام صادق ناطقی ✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻 https://eitaa.com/ashab_saheb
بسم الله الرحمن الرحیم پروپاگاندای الهی، شاخصه‌ رییس‌جمهور شهیدصادق ناطقی عضو مجمع خطبا اصحاب الصاحب ▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ مردم داری و در سختی‌ها کنار مردم بودم از صفات ممدوحه در همه ادیان الهی و یک صفت حسنه انسانی است. مردم ذاتا به فردی که در سختی‌ها و مشکلات همراه آنهاست، ارادت قلبی پیدا می‌کنند و اصطلاحا او را از خودشان می‌پندارند. مردمی بودن و تواضع در مقابل فقرا و ضعفا لاجرم باعث محبوبیت انسان‌ میشود و این صفت می‌تواند برای هر سیاست‌مداری ظرفیتی استثنایی برای جلب نظر توده مردم باشد. سیاست مداران به صورت ریاکارانه و برای جلب آرای عوام، خود را خاکی و متواضع نشان می‌دهند و در برابر دوربین‌ها در بین مردم حضور می‌یابند و از بیماران عیادت می‌کنند و به صورت نمادین به فقرا و ایتام رسیدگی می‌نمایند. این همان تعریف پروپاگاندای (propaganda) در اصطلاح غربی است که در واقع می‌توان آن را فریب افکار عمومی نیز ترجمه کرد. بسیار واضح است که وقتی عمل مردم‌داری همراه با ریا و جلب توجه باشد دیگر نه تنها صفت ممدوحی در گزاره‌های اخلاقی _ اسلامی نیست، بلکه از رذائل نابخشودنی و مغضوب خداوند است. امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه میفرماید: خداوندا! به تو پناه مى برم از اين كه ظاهرم در نگاه مردم نيكو باشد و باطنم كه بر تو آشكار است زشت، و خود را رياكارانه نزد مردم بيارايم به چيزى كه تو بهتر از من بدان دانايى ، پس ظاهر نكويم را براى مردم آشكار دارم و بدى كردارم را نزد تو آورم و بدين سان به بندگان تو نزديك شوم و از خشنودى تو به دور مانم. در گزاره‌های روایی به فردی که عملش را برای جلب توجه و تمجید دیگران انجام می‌دهد گفته میشود، خداوند پاداشی به عمل تو نخواهد داد و باید پاداش خود را از مردمی که به خاطر نگاه آنها این عمل را انجام دادی، طلب کنی. ( الكافي : ۲/۲۹۵/۷ ) و ( منية المريد : ۳۱۸ ) و ( مستدرك الوسائل : ۱/۱۱۲/۱۲۱ ) همچنین روایات دیگری فرد ریاکار را مبغوض خداوند می‌داند و نه اینکه به او پاداش داده نمیشود، بلکه به خاطر اعمال ریاکارانه‌اش مجازات هم میشود. ( كنز العمّال : ۷۴۸۵ ) و ( مستدرك الوسائل : ۱/۱۰۷/۱۰۹ ) و ( ثواب الأعمال : ۳۳۷ / ۱ ) اما در نگاه دیگر، مردم‌داری نه از جهت ریا و جلب توجه و تمجید مردم است، بلکه از جهت اهمیت اخلاقی به انسانیت است. یعنی چون انسان ارزشمند است و رسیدگی به ضعفا و فقرا یک عمل انسانی و ممدوح در ضمیر همه بشریت است، ما باید به هم‌نوع خدمت کنیم. پس افرادی که شاید اصلا به توحید و نبوت و معاد هم اعتقادی ندارند و قصدشان اصلا جلب رای و نظر مردم هم نیست ، فقط و فقط برای مردم به مردم کمک کنند. که این همان اومانیست (Humanism) در اصطلاح رایج جهانی و به معنی انسان‌گرایی و انسان اصل پنداری است. در اومانیسم اصل مردم هستند، آنچه خوش‌آیند مردم باشد، ممدوح است و آنچه را مردم خوش نداشته‌باشند مذموم تلقی می‌شود. پس یک پزشک انسان‌گرا می‌تواند با تزریق یک آمپول هوا بیمار صعب‌العلاج خود را که در حال رنج کشیدن است به قتل برساند که به آن اتانازی یا مرگ شیرین میگویند و این عمل را انسانی و ممدوح بداند. در فرهنگ اسلامی، اصل انگاشتن انسان هیچ جایگاهی ندارد و انسان به خودی خود هیچ اصالتی ندارد و در اینجا نگاه سوم مورد توجه قرار می‌گیرد. و آن خدمت به مردم برای کسب رضایت خداوند است. در فرهنگ متعالی اسلامی اصل خداوند است و همه چیز از اوست و فقط کسب رضایت الهی است که باعث سعادت انسان می‌شود و هر صفت اخلاقی که خالی از خداوند باشد دیگر روح ندارد و فقط پوسته‌ای بی‌مصرف است که نه تنها ممدوح نیست بلکه عین رذیلت است. در آیات و روایات فراوان خدمت به خلق برای خشنودی خالق مورد تمجید قرار گرفته است، خداوند در آیه ۱۹۵ سوره بقره میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ»، قطعا من نیکو کاران را دوست می‌دارم و برای انسان چه مقامی بالاتر از این که محبوب خداوند متعال باشد. در کتاب شریف تحف‌العقول از حضرت امام حسن‌ عسکری علیه السلام نقل شده است که؛ (خَصْلَتانِ لَیْسَ فَوْقَهُما شَیءٌ: الاْیمانُ بِاللهِ، وَنَفْعُ الاْخْوانِ؛ دو خصلت و حالتی که والاتر از آن دو چیز نیست، عبارتند از: ایمان و اعتقاد به خداوند، نفع رساندن به برادران دینی) در دین اسلام برای عباداتی مثل طواف خانه خدا ثواب‌های فروانی در نظر گرفته شده، مثل اینکه یک طواف خانه خدا معادل ۶ هزار حسنه، آمرزش ۶ هزار گناه، اعطای ۶ هزار درجه و برآورده شدن ۶ هزار حاجت است. این در حالی است که امام صادق علیه‌السلام پس از بیان این ثواب‌ها می‌فرمایند: «قَضَاءُ حَاجَةِ الْمؤمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وَ طَوَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشْراً؛گره‌گشایی از کار یک مؤمن، ۱۰ برابر این طواف فضیلت دارد! (کافی، ج ۶)
اینجاست که مشخص می‌شود پروپاگاندای که بهتر است آن را مردم‌داری و خدمت به هم‌نوعان بنامیم اگر رنگ الهی بگیرد و صبغه الله شود ، اجری عظیم خواهد داشت و باعث سعادت دنیا و آخرت انسان می‌شود. این همان صفتی است که رئیس جمهور شهیدمان خود را مزین به آن نموده بود. شهید آیت‌الله رئیسی، خدمت به خلق خدا را فرئضه‌ای برای کسب رضایت الهی می‌دانست او در کوه و بیابان و روستاهای دورافتاده در پی خدای خویش می‌گشت و برای یافتن خداوند دست لطف و عطوفت بر سر محرومان و مستضعفان می‌کشید و سر انجام به لقاء الهی و سعادت ابدی نائل آمد. طوبا لهم و حسن مآب ✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻 https://eitaa.com/ashab_saheb
💢یادداشت‌های دینی، تبیینی با عنوان با موضوع ابعاد شخصیت شهید بزرگوار خدمت ✍حجت الاسلام محمدرسول بهرامیان ✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻 https://eitaa.com/ashab_saheb
بسم الله الرحمن الرحیم خادم خاضعمحمدرسول بهرامیان عضو مجمع خطبا اصحاب الصاحب ▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ حضرت علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر چنین می فرماید: «ایاک و الاعجاب بنفسک و الثّقة بما یعجیک منها و حبّ الاطراء فانّ ذلک من اوثق فرص الشّیطان فی نفسه لیمحق ما یکون من احسان المحسنین؛ مبادا هرگز دچار خودپسندی شوی و به خوبی های خود اطمینان کنی و به پرهیز از این که دوست داشته باشی دیگران تو را ستایش کنند، زیرا حالت غرور و خودپسندی مناسب ترین فرصت برای شیطان است تا کردار نیک نیکوکاران را نابود کند.» شخصی آمد و به شهید عزیز گفت تصویر چهره ی شما را نقاشی کرده ام ! خیلی ظرافت می خواهد بدون شکستن دل دیگران بگویی من که کسی نیستم، تصویر چهره ی حضرت آقا را می کشیدید، من قابل و شایسته ی این محبت شما نیستم! گویا عهد نامه امیرالمومنین به مالک اشتر را شهید جمهور سرلوحه ی خود قرار داده و اگر روایات عملکرد اصحاب و کارگزاران حضرت را میخوانیم، حال می توانیم با چشمان خود ببینیم که یک کارگزار چگونه خود را خاضع و خدمت گذار مردم می داند و به راحتی با وجود تمام شان و منزلت و قدرت، به ستایش ولایت می پردازد و جایگاهی برای خود قائل نیست، دقیقا همان چیزی که مردم از عده ای از مسئولین گله دارند، همان نگاه های از بالا به پایین، همان حرف های ارباب و رعیتی، الحق که دولت کار و کرامت بودی ... ممنون از شهید جمهور که نه با هوش مصنوعی و ساخت فیلم، بلکه به عین واقعیت نشانمان داد که کارگزار و مسئول حکومت علوی چگونه ست! ✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻 https://eitaa.com/ashab_saheb
▪️مراسم عزای شهادت امام جواد علیه السلام 🏴 🔰یادبود حضرت امام و شهدای ۱۵ خرداد و شهدای خدمت ▪️حجت‌الاسلام محمد سعادتمند (جلسه هشتم شرح زیارات مطلقه امام حسین علیه السلام) 🎙بانوای مداحان کربلایی هادی خادم حسینی کربلایی‌جعفر‌اسکندری 📆جمعه۱۸خردادماه|ساعت۲۰:۳۰ 📌‌نیروگاه ۲۰ متری زاد کوی ۳۱ 🚩هیئت‌ زینبیون قم🔻 https://eitaa.com/joinchat/101580910Ca2eed70d3b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴ألسَّلاَمُ عَلَیکَ یَاجَوَادَالأئِمِة 🎧چند دقیقه از کلام امام جواد علیه‌السلام بشنویم؛ اگر فرصت ندارید روی دور تند گوش کنید. الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصال: مؤمن نیازمند سه خصلت است: ۱. تَوْفیقٍ مِنَ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ توفیق از طرف خداوند متعال ۲. وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ واعظی از درون خود ۳. وَ قَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ پذیرش نصیحت از دیگران 🔰حجت الاسلام عظیمی عضو مجمع خطبا اصحاب الصاحب عجل الله فرجه الشریف https://eitaa.com/ashab_saheb
💢یادداشت‌های دینی، تبیینی با عنوان با موضوع ابعاد شخصیت شهید بزرگوار خدمت ✍حجت الاسلام مصطفی زهره ای ✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻 https://eitaa.com/ashab_saheb
بسم الله الرحمن الرحیم چگونگی ارزش ها در جامعهمصطفی زهره ای عضو مجمع خطبا اصحاب الصاحب ▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ تعیین کننده ترین مولفه برای روی کار آمدن حاکمان صالح یا غیر صالح، چگونگی ارزش ها در کف جامعه است. امیر مومنان علی (علیه السلام) فرمود: اگر ترک امر به معروف و نهی از منکر کنید، اشرارتان بر شما مسلط خواهند شد آنگاه هر چه دعا کنید مستجاب نخواهد شد.(نامه ۴۷ نهج البلاغه) عبارت "فیُولّیٰ علیکم شِرارکم"به معنای قدرت یافتن افراد شر از میان خود امت می باشد که به سبب ترک امربه معروف و نهی از منکر و تبعا وارونه شدن ارزشهای الهی در کف جامعه، بر مبنای انحراف و ضد ارزشها، فرصت سلطه و حاکمیت می‌یابند. اما با همین معیار میتوان از معلول دیگر به علت دیگری رسید به این معنا که اگر در جامعه، افراد صالحی و به تعبیر دقیق تر "خیارُکم "توسط مردم به قدرت رسیدند، روشن می‌شود که ارزشهای الهی در این جامعه زنده و رایج است. در پله‌ی بعد اگر این فرد صالح از میدان آزمایش سخت حاکمیت(الولایات مضامیر الرجال«حکمت ۴۴۱»)، با سربلندی بیرون آمد و این جامعه بیش از پیش او و ارزشهایش را ارج نهادند، نشان از این دارد که ارزشهای الهی در این جامعه تثبیت و تقویت شده است و فرهنگ عمومی به نفع سعادت دارد ارتقاء پیدا می‌کند. همچنانکه مولا (علیه السلام) فرمود:«فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ اَلرَّعِيَّةُ إِلاَّ بِصَلاَحِ اَلْوُلاَةِ وَ لاَ تَصْلُحُ اَلْوُلاَةُ إِلاَّ بِاسْتِقَامَةِ اَلرَّعِيَّةِ» (نهج البلاغه خطبه ۲۱۶). رحمت و رضوان خداوند بر شهید عزیز جمهور که به معنای واقعی، سنگرهای جدیدی در راستای تشکیل دولت آرمانی اسلامی فتح نمود و با بروز صلاحیت خود در کوران قدرت، فرهنگ سیاسی جامعه ما را ارزشی تر و مترقی تر نمود. ماجرای ریاست شهید رئیسی و شکوه تشییع او و هدایت عمومی دلها به سمت این شهید ارزشی، نویدبخش یک اتفاق بزرگ است. ✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻 https://eitaa.com/ashab_saheb
🔰 همین حالا به او تذکّر دهید 🔹آیت الله العظمی آقای بروجردی اعلی الله مقامه، هیچ‌گاه در تأیید حق یا ابطال باطل كوتاهی نمی‌نمودند، و هر وقت پای دین در میان بود، مجامله نمی‌کردند و ملاحظه اشخاص را نمی‌نمودند و به رنجیدن آنها اهمیت نمی‌دادند و با رعایت ادب و دلسوزانه وارد می‌شدند. 🔻آیت الله العظمی صافی گلپایگانی برای حقیر تعریف می‌کردند: یک زمانی که آيت الله العظمی بروجردی مشهد مقدس مشرّف بودند، یكی از وعّاظ و سخنرانان معروف مشهد، در مجلس عمومی، مطلبی را به اشتباه گفته بود. ▫️آقای بروجردی در مقام تذکر برآمده و عكس‌ العمل نشان داده‌ بودند. برخی از اشخاص نزدیک به آقا، شاید برای اینکه آن سخنران ناراحت نشود، به آقا گفته بودند پس از منبر به او تذكر می‌دهیم. 🔹مرحوم آقای بروجردی رحمة الله علیه فرموده بودند: «واعظ، این مطلب را بر سر منبر علناً می‌گوید، و بسا مردم از آن به اشتباه بیفتند. شما می‌گویید بعد از منبر به خودش تذكر می‌دهید! نه، همین حالا باید به او تذكر بدهید كه خودش اشتباهش را تصحیح نماید». اطرافیان همین كار را کرده بودند و آن واعظ محترم همان روی منبر به اشتباه خود اعتراف و آن را اصلاح کرده و مسأله تمام شده بود. 🔺این درس است برای ما تا در جایی که اشتباهی در مسائل دینی مطرح می‌شود بی‌تفاوت نباشیم، و نیز در هنگام تذکر، قصد و نیّت اصلاح با رعایت ادب و دلسوزانه باشد و هم خطاکار، سریع به خطایش اعتراف و امر اشتباه را اصلاح نماید تا موجب سوء استفاده دشمنان دین نشود. 📚 منبع: (محضرِ آفتاب) نکوداشت مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی حاج آقا لطف الله صافی گلپایگانی قدس سره/محسن اکبری شاهرودی ✅ کانال رسمی مجمع خطبا https://eitaa.com/ashab_saheb
💢یادداشت‌های دینی، تبیینی با عنوان با موضوع ابعاد شخصیت شهید بزرگوار خدمت ✍حجت الاسلام سیدعلی خوش نظر ✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻 https://eitaa.com/ashab_saheb
بسم الله الرحمن الرحیم رئیسی عزیز در بستر دین به شکوفائی رسیدسیدعلی خوش نظر عضو مجمع خطبا اصحاب الصاحب ▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ بسیاری از ما ها فکر میکنیم، رفتار در پرتو دین، ثمره اش فقط در آخرت است، اما دین نه تنها فقط برای آخرت نیامده است، بلکه در مرحله اول تمام توانش را بر این گذاشته است که در همین دنیا به درد انسان ها بخورد و حیاتی پاک و لذت بخش داشته باشد(۱)، در زیارت عاشورا نیز این امر به ما تذکر داده شده است که اول سعادت دنیا را طلب کنیم و به دنبال آن سعادت آخرت را(۲). به همین جهت خداوند در وجود تمام انسانها دو استعداد خوب شدن و بد شدن را قرار داده است(۳) در کنار ایندو، برنامه ای را قرار داده است به عنوان دین، که اگر انسان خودش را ذیل این برنامه قرار دهد در همین دنیا در استعداد خوب شدن شکوفا می شود؛ اما این شکوفائی را مفت در اختیار کسی قرار نمی دهند، بلکه برای رسیدن به شکوفائی راه هایی قرار داده شده است، که یکی از مهمترین آن ها، داشتن روحیه کار و تلاش است، لذا هر چه سعی و تلاش انسان بیشتر باشد ، انسان در بستر دین بیشتر شکوفا می شود(۴) این روحیه و این صفت، ظهور بروزش در شهید جمهور ما رئیسی عزیز، به وضوح قابل مشاهده است لذا بر کسی پوشیده نیست که این شهید عزیز شخصیتی پر تلاش و خستگی ناپذیر داشت، در مسیر تلاش و کوشش با باور به نصرت الهی و مزدی که در نزد خدا محفوظ است، بسیاری از سختی ها را به جان خود خرید، و با الگوی مجاهدت نه جهادگریزی و عافیت طلبی در عبور از سختی های این مسیر پا گذارد(۵) مسیری که تمامش خلاصه است در خدمت به مردمی که عیال الله هستند(۶) مسیری که در آن، برداشتن شاخه درختی به نیت خدمت به مردم مساوی با عبادت تمام عمر است(۷) ازینروی در مقابل این عملکرد نیز خدا جان او را که برترین سرمایه وجودی انسان است(۸)، به بهترین بهاء خرید و شد منتخب خدا. همین گام نهادن در مسیر الهیِ خدمت به مردم بود که او را در یاد ها جاودانه کرد و این چنین پاداش گرفت(۹) و سرانجام مقصدش شهادت شد(۱۰) رئیسی‌عزیز جوری شکوفا شد که چنین لقب گرفت: سیدالشهدای اهل خدمت یادش گرامی و راهش ادامه دار،ان شاءالله ______ ۱. مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ/ نحل 97 ۲. اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ/ زیارت عاشورا ۳. فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا/ شمس 8 ۴. وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ/ نجم 39 ۵. أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ/ بقره 214 ۶. عنه صلى الله عليه و آله :الخَلقُ عِيالُ اللّه ِ ، فأحَبُّ الخَلقِ إلى اللّه ِ مَن نَفعَ عِيالَ اللّه ِ ، و أدْخَلَ على أهلِ بَيتٍ سُرورا/ الكافي : 2/164/6 ۷. عنه صلى الله عليه و آله : دَخَلَ عَبدٌ الجَنَّةَ بِغُصنٍ مِن شَوكٍ كانَ عَلى طَريقِ المُسلِمينَ فأماطَهُ عَنهُ/ الخصال : 32/111 ۸. قالَ مُوسَى بنُ جَعفَر عليه السلام: اِنَّ اَبْدانَكم لَيْسَ لَها ثَمَنٌ اِلاَّ الْجَنَّةُ، فَـلاتَبيعُـوها بِغَيْـرِها/ تحف العقول، ص 389 ۹. وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً ۚ وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا/ نساء 100 ۱۰. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) ... وَ مَنْ مَاتَ مُهَاجِراً إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حُشِرَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَعَ أَصْحَابِ بَدْرٍ/الکافی،ج ‏4،ص 548 ✅ کانال رسمی مجمع خطبا🔻 https://eitaa.com/ashab_saheb
... در زمان شاه مى‏‌خواستند در منطقه بهارستان تهران، اطراف ساختمان مجلس شوراى ملّى را بسازند و بايد ۳۵ خانه خراب مى‏‌شد. به‌ اطلاع صاحبان خانه‌ها رساندند كه خانه شما را مترى فلان مقدار مى‌خريم. هر كس اعتراض دارد، بنويسد تا رسيدگى شود. *هيچ‌‏ كس به‌ جز واعظ مشهور مرحوم حسینعلی راشد تربتی اعتراض نكرد. اين جريان خيلى بر مسؤولان گران آمد، و گفتند: فقط اين‌كه آخوند است، اعتراض كرده!* بعد مرحوم راشد را دعوت كردند و آماده شدند براى اين‌كه به‌ او حمله كنند و خفيفش {خوار} نمايند! راشد آمد و بعد از سلام و احوال‏‌پرسى از او پرسيدند كه اعتراض شما چيست؟ *گفت: حقيقتش اين است كه اين خانه را من سال‌ها قبل و به‌ قيمت خيلى كم خريده‌‏ام و در اين مدت زمان طولانى مخروبه شده و به‌ نظر من قيمتى كه شما پيشنهاد كرده‏‌ايد زياد است و من راضى نيستم از بيت‌المال مردم، قيمت بيش‌ترى براى خانه‌ام بگيرم.* بهت و تعجّب همه را فرا گرفت و يكى از اعضاى كميسيون كه از اقليت‌هاى دينى بود، از جا برخاست و راشد را بوسيد و گفت: *اگر اسلام اين است من آماده‌ام براى مسلمان شدن. * 📚 جرعه‌ای از دریا ج ۲ ص ۶۵۸ ✅کانال رسمی مجمع خطبا https://eitaa.com/ashab_saheb
حسین آباد مرحوم حضرت حجت الاسلام و المسلمین شیخ احمد کافی: اصلاً بی خود به این دنیا می گویند دنیا! باید بگویند حسیـن آباد حسین(سلام‌الله‌علیه)زنده کرد عالم را اگر امام حسین(سلام‌الله‌علیه)نبود اثری از دین و قرآن نبود... منبع: آرشیو بیانات ✅کانال رسمی مجمع خطبا https://eitaa.com/ashab_saheb
🔰موعظه فقط یک کلمه 🔻آیت الله کریمی جهرمی: مرحوم سیدنا الأستاذ آیت الله گلپایگانی، هر روز در جلسه درس، موعظه مختصری مطرح می‌فرمودند. 🔸یک روزی که موعظه را فراموش کردند؛ همین که پا را روی پله دوم منبر گذاشتند تا پایین بیایند، یکی از آقایان گفتند: آقا موعظه نفرمودید! 🔹آن مرحوم در همان حالتی که پایین می‌آمدند، فرمودند: «کَفی بِالموتِ واعظاً» یعنی اگر کسی موعظه می‌خواهد، مرگ بهترین واعظ است برای انسان. ✅کانال رسمی مجمع خطبا https://eitaa.com/ashab_saheb