eitaa logo
هیئت عاشقان حسینی علیه السلام
328 دنبال‌کننده
810 عکس
40 ویدیو
14 فایل
تارنمای هیات عاشقان حسینی(ع) www.sharieh.com ایتا: eitaa.com/asheghane128 بله: ble.ir/asheghane128 تلگرام: t.me/asheghane128 اینستاگرام: Instagram.com/asheghane128 سروش: sapp.ir/asheghane128
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 السَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ محفل عزاداری شهادت رئیس مذهب حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) 🗓 پنجشنبه ۵ خرداد‌ماه 🕰 از اذان مغرب 🔸سخنران : 🔸مرثیه سرایی : مادحین اهل بیت علیهم السلام ⬅️ آدرس : میدان قیام، خیابان ری، کوچه شهید رقیب دوست، حسینیه هیئت عاشقان حسینی (ع) 🌐 http://sharieh.com/news/484 🆔 @asheghane128
🏳️ السَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ 📌 جشن میلاد با سعادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) 🗓 سه‌شنبه ۱۰ خرداد ماه 🕰 شروع مراسم از اذان مغرب 🔸سخنران : 🔸مدیحه سرایی : مادحین اهل بیت علیهم السلام ⬅️ آدرس : میدان قیام، خیابان ری، کوچه شهید رقیب دوست 🌐 http://sharieh.com/news/485 🆔 @asheghane128
سالروز ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) و ایام بزرگداشت شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ تسلیت باد. 🆔 @asheghane128
📌 جشن میلاد با سعادت حضرت سلطان علی ابن موسی الرضا المرتضی (علیه آلاف تحیه و الثنا) 🗓 جمعه ۲۰ خرداد ماه 🕰 شروع مراسم از اذان مغرب 🔸سخنران : 🔸مدیحه سرایی : ⬅️ آدرس : میدان قیام، خیابان ری، کوچه شهید رقیب دوست 🌐 http://sharieh.com/news/486 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۱. آیه ولایت : آیه ۵۵ سوره مائده إنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ. ولىّ شما، تنها خدا و پیامبر او است و کسانى که ایمان آورده‌‏اند همان کسانى که نماز برپا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌‏دهند. شأن نزول آیه مربوط به زمانی است که حضرت علی (علیه السّلام) در حضور صحابه در رکوع انگشتری خود را به فقیر دادند. http://sharieh.com/news/392 ۴۰ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۳۹. آیه ۱۷ سوره مبارکه هود أفَمَنْ کانَ عَلى‏ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ یَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ ... آیا آن کس که از جانب پروردگار خویش دلیلى روشن دارد و زبانش بدان گویا است. روایت کافى از حضرت امام کاظم (علیه السّلام) و حضرت امام رضا (علیه السلّام): مراد از شاهد امیرالمؤمنین (علیه السّلام) است. تفسیر اثنا عشری، ج‏6، ص 40 اصول کافى، ج 1، کتاب الحجّة ص 190، حدیث 3 مراد از بینه پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم و مقصود از شاهد وجود مقدس امیر المؤمنین (علیه السّلام) است. تفسیر جامع، ج‏3، ص 260 على بن ابراهیم و ابن مغازلى شافعى از عباد بن عبد اللّه روایت کرده گفت امیرالمؤمنین (علیه السّلام) می‌فرمودند: نیست آیه‌اى در قرآن مگر آنکه می‌دانم درباره که نازل شده و از قریش مردمى نبوده است مگر آنکه خداوند درباره‌‏اش آیه‏‌اى در مدح یا در ذم آنان در قرآن نازل فرمود. شخصى برخاست پرسید اى امیر المؤمنین آیه‏‌اى که درباره شما نازل شده کدام است؟ فرمود اگر در انظار مردم سؤال نمی‌کردى پاسخ تو را نمی‌گفتم اینک می‌گویم آیا سوره هود را قرائت نموده‌‏اى؟ عرض کرد بلى. فرمود آیه «أَ فَمَنْ کانَ عَلى‏ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ» را توجه کرده‌‏اى به خدا قسم شاهد من می‌باشم و این حدیث را به عینه صاحب کتاب رموز الکنوز و جبرى که هر دو از علماء عامه هستند نیز روایت کردند. تفسیر جامع، ج‏3، ص 261-260 http://sharieh.com/news/392 ۳۹ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۳۸. آیه ۱۸ سوره مبارکه سجده أفَمَن کاَنَ مُؤْمِنًا کَمَن کاَنَ فَاسِقًا لَّا یَسْتَوُنَ. آیا کسى که با ایمان باشد همچون کسى است که فاسق است؟ نه، هرگز این دو برابر نیستند. طبرسى از ابن عباس روایت کرده آیه فوق در حق امیرالمؤمنین (علیه السّلام) و ولید بن عقبه برادر مادرى عثمان نازل شده مقصود از مؤمن آن حضرت و مراد به فاسق ولید است سبب نزول آن : چون ولید به امیر المؤمنین (صلوات الله علیه) جسارت نموده گفت تو کودکى من از تو فصیح‌‏تر و از سنان تیزترم و در میان لشکر پایدارى می‌نمایم آن حضرت به او فرمود : ساکت و خاموش باش تو مرد فاسقى هستى. طولى نکشید جبرئیل آیه مزبور را نازل نمود و درباره هر مؤمن و فاسقى این آیه جاری است. در زمان عثمان، ولید از جانب او حاکم کوفه شد. شبى از شب‌ها شراب نوشید. صبح در حالت مستى به مسجد رفت و بر مردم امام شد نماز صبح را چهار رکعت به جا آورد. در بین نماز برگشت و به مردم گفت میل دارید بر چهار رکعت بیافزایم امروز من با کیف و نشاطم، مردم دانستند او مست است و عقلش زایل شده، نامه به عثمان نوشتند و داستان او را تذکر دادند، عثمان او را احضار کرد جمعى از مردمان صالح همراه او به مدینه رفتند و گواهى دادند که ولید شراب نوشیده و در حالت مستى به مسجد آمده، نماز صبح را به آن کیفیت به جا آورده است. امیر المؤمنین (علیه السّلام) در آن مجلس تشریف داشت عثمان درباره ولید با آن حضرت مشورت نمود. امیرالمؤمنین (علیه السّلام) دستور داد بر ولید حد جارى کردند و هشتاد تازیانه به او زدند. تفسیر جامع، ج‏5، ص 31 بسیاری از درباره مؤمن بودن حضرت على (علیه السّلام) و فاسق بودن ولید اشاره کرده‌اند. تفسیر طبری، جلد 21، صفحه 68 تفسیر ابن کثیر، جلد 3، صفحه 462 اسباب النزول، صفحه 263 ذخایر العقول، صفحه 88 شواهد التنزیل، جلد 1، صفحه 444 http://sharieh.com/news/392 ۳۸ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۳۷. سوره العادیات خداوند در سوره و العادیات به اسبانى که در جهاد در راه او بکار رفتند، سوگند خورده است. در غزوه سلسله گروهى از اعراب در دره رمله گرد آمدند تا بر پیامبر در مدینه شبیخون زنند. پیامبر به یاران خود فرمود: «چه کسانى براى نبرد با اینان حاضرند؟ گروهى از اصحاب صفه گفتند: ما را به هر سوى که خواهى روانه ساز. پیامبر میان آنها قرعه افکند و هشتاد تن از آنها و اصحاب دیگر برگزیده شدند. حضرت تا سه بار برای سپاه مسلمین سه فرمانده تعیین کرد که هر بار از بنی سلیم شکست خوردند و فرمانده سپاه گریخت. سپس رسول خدا امیرالمؤمنین (علیه السّلام) را طلب کرد و تا مسجد احزاب او را مشایعت کرد و با گروهى بر سر ایشانش فرستاد. امام شبانگاه راه می‌پیمود و روز کمین می‌کرد تا به مدخل و دهانه دره رسیدند. سپیده دم ناگاه بر آن قوم تاخت و ایشان را فرو گرفت و خداوند نازل کرد «سوگند به اسبان نفس زننده» پیامبر از على (علیه السّلام) استقبال کرد امام فرود آمد و پیامبر به او گفت اگر نگران نبودم که گروه‌هایى از امت من درباره تو چیزى بگویند که مسیحیان درباره مسیح گفتند، در ستایشت کلامى بر زبان می‌‏راندم که بر هر قومى می‌‏گذشتى خاک پایت را برمی‌گرفتند. بر زین نشین، خدا و پیامبرش از تو خرسندند.» تفسیر ابوالفتوح رازی، جلد 12، صفحه 150 مجمع البیان، جلد 10، صفحه 528 بحارالانوار جلد 21، صفحه 66 http://sharieh.com/news/392 ۳۷ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۳۴. آیه ۴ سوره مبارکه تحریم إِن تَتُوبَا إِلىَ اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُکُمَا وَ إِن تَظَاهَرَا عَلَیْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَئهُ وَ جِبرِیلُ وَ صَالِحُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمَلَئکَةُ بَعْدَ ذَلِکَ ظَهِیرٌ. اگر شما دو زن توبه کنید بهتر است، زیرا دلهای‌تان از حق باز گشته است و اگر براى آزارش همدست شوید، خدا یاور اوست و نیز جبرئیل و مؤمنان شایسته و فرشتگان از آن پس یاور او خواهند بود. محمّد بن عباس ذیل آیه فوق از عبد اللّه بن ابى رافع روایت کرده گفت در آن روزى که پیغمبر اکرم (ص) وفات نمود حضورش بودم گاهى بیهوش می‌شد و زمانى به هوش می‌آمد من گریه می‌کردم و دستهاى مبارکش را می‌بوسیدم می‌گفتم کیست مولاى من و فرزندانم بعد از شما ای رسول خدا؟ فرمود وصى من صالح مؤمنین على بن أبی طالب (ع) مولاى تو است و پنجاه و دو حدیث محمّد بن عباس از طرق عامه و خاصه نقل نموده است که صالح مؤمنین امیر المؤمنین على بن ابى طالب (ع) است. تفسیر جامع، ج‏7، ص 192 مفسران اجماع و جمهور روایت کرده‌‏اند که مقصود على (علیه السّلام) است. الدر المنثور، جلد 6، صفحه 244 تفسیر ابن کثیر، جلد 4، صفحه 389 روح المعانی، جلد 28، صفحه 135 فتح الباری، جلد 13، صفحه 27 شواهد التنزیل، جلد 2، صفحه 255 📌 آیه اول و دوم سوره مبارکه نجم وَ النَّجْمِ إِذا هَوى‏ ما ضَلَّ صاحِبُکُمْ وَ ما غَوى‏ سوگند به آن ستاره چون پنهان شد. که یار شما نه گمراه شده و نه به راه کج رفته است. از ابن عباس شده است که گفت: «با جمعى از بنى هاشم نزد پیامبر نشسته‏ بودم که ستاره‏‌اى (شهاب سنگ) فرود آمد. پیامبر فرمود: این ستاره به سراى هر که فرو افتد، او وصى من، پس از من است. گروهى برخاستند و شهاب را با نگاه خود دنبال کردند تا به خانه على بن ابى طالب فرود آمد. قوم گفتند: اى رسول خدا، تو در مهر على گمراه گشته‌‏اى. پس خداوند نازل کرد: وَ النَّجْمِ إِذا هَوى‏ ما ضَلَّ صاحِبُکُمْ وَ ما غَوى‏. کفایت الطالب، صفحه 261 شواهد التنزیل، جلد دوم، صفحه 201 میزان الاعتدال، جلد دوم، صفحه 45 مناقب ابن مغازلی، صفحه 267 http://sharieh.com/news/392 ۳۴ روز تا 🆔 @asheghane128
🏳️ السَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ 📌 اطلاعیه مراسم هفتگی هیئت عاشقان حسینی (علیه السلام) 🗓 پنجشنبه ۲۶ خرداد ماه 🕰 شروع مراسم از اذان مغرب 🔸سخنران : 🔸 موضوع سخنرانی : بیان احکام کسب و کار ( ) 🔸ذکر توسل : مادحین اهل بیت علیهم السلام ⬅️ آدرس : میدان قیام، خیابان ری، کوچه شهید رقیب دوست 🌐 http://sharieh.com/news/483 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۳۳. آیه ۱۷۲ سوره مبارکه اعراف وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنىِ ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتهُمْ وَ أَشهْدَهُمْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُواْ بَلىَ‏ شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَذَا غَفِلِینَ و پروردگار تو از پشت بنى آدم فرزندانشان را بیرون آورد. و آنان را بر خودشان گواه گرفت و پرسید: آیا من پروردگارتان نیستم؟ گفتند: آرى، گواهى می‌‏دهیم. تا در روز قیامت نگویید که ما از آن بی‌خبر بودیم. صاحب کتاب فردوس که یکى از علماء عامه است از حذیفه یمانى روایت کرده گفت پیغمبر اکرم (ص) فرمود اگر مردم می‌دانستند على (ع) در چه زمانى به امیرالمؤمنین لقب یافت محققا منکر فضیلت او نمی‌شدند، وقتى امیرالمؤمنین نامیده شد که هنوز روح در بدن آدم دمیده نشده بود و خداوند در عالم ذَر مردم را بر نفس خودشان گواه گرفت و فرمود آیا من پروردگار شما و محمد (ص) پیغمبر و على (علیه السّلام) ولى و امیر شما نیست؟ همه از روى میل و رغبت و یا به اکراه گفتند بلى. تفسیر جامع، ج‏2، ص: 483-482 مناقب ابن مغازلی، صفحه 171 الاکلیل سیوطی، صفحه 98 تفسیر لوامع، جلد9، صفحه 307 حضرت صادق (ع) فرمود خداوند در عالم ذر از خلایق عهد گرفت به خدائى خود و به این که پیغمبر ما رسول و فرستاده از جانب اوست و نیز از پیغمبران به ولایت و امامت امیرالمؤمنین و ائمه طاهرین علیهم السّلام عهد گرفت و فرمود آیا من پروردگار شما نیستم و محمد پیغمبر شما و على و ائمه معصومین پیشوایان شما نیستند؟ گفتند چرا و اول کسى که از پیغمبران عهد و میثاق بر پروردگار خود از او گرفت حضرت خاتم بود چنانچه می‌فرماید وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثاقَهُمْ وَ مِنْکَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِیمَ وَ مُوسى‏ وَ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ اول پیغمبران را بطور کلى ذکر فرموده و بعد افضل آنها را تصریح نموده و پیغمبر خاتم را بر افضل انبیا مقدم داشته چون پیغمبرى برتر از آن حضرت نبوده بعد از انبیاء براى ایمان پیدا کردن به پیغمبر خاتم عهد و میثاق گرفته و همچنین بر یارى نمودن امیرالمؤمنین وصى او چنانچه می‌فرماید وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتابٍ وَ حِکْمَةٍ ثُمَّ جاءَکُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَکُمْ یعنى بر رسول خدا که پیغمبر ماست ایمان آورده و یارى کنید امیرالمؤمنین را لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ و امت‏‌هاى خود را خبر بدهید به بعثت آن پیغمبر خاتم که به او ایمان آورند و او و ائمه معصومین را یارى کنند. تفسیر جامع، ج‏2، ص 484-483 http://sharieh.com/news/392 ۳۳ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۳۲. آیه ۴۷ سوره مبارکه حجر و نَزَعْنَا مَا فىِ صُدُورِهِم مِّنْ غِلّ إِخْوَانًا عَلىَ‏ سُرُرٍ مُّتَقَبِلِینَ هر کینه‌اى را از دلشان برکنده‌ایم، همه برادرند، بر تختها رو به روى هم هستند. احمد بن حنبل در مسند خود مرفوعا از زید بن ابى اوفى گفت: داخل شدم در مسجد پیغمبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) بعد ذکر کرد قصه مواخات پیغمبر را بین اصحابش. حضرت على (علیه السّلام) به حضرت رسول (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) عرض کرد: روحم رفت و پشتم قطع شد وقتى دیدم آنچه را که میان اصحاب نمودى. حضرت فرمود: قسم به خدائى که مرا به حق مبعوث ساخته، مؤخر نداشتم تو را مگر براى خودم، تو در منزلت نزد من به منزله هارون هستى براى موسى، الا آنکه بعد از من پیغمبرى نیست، تو برادر من و وارث من باشى. پرسید: چه را وارث هستم؟ فرمود: آنچه انبیاى قبل از من، ارث بردند کتاب خدا و سنت پیغمبرشان، و تو در قصر من باشى در بهشت با فاطمه، تو برادر و رفیق من هستى، بعد تلاوت فرمود «إِخْواناً عَلى‏ سُرُرٍ مُتَقابِلِینَ» متحابین فى اللّه نظر مى ‏کنند بعضى به بعضى. تفسیر اثنا عشری، ج‏7، ص 117 تفسیر شوکانی، جلد سوم، آیه 130 ینابیع الموده، صفحه 118 شواهد التنزیل، جلد اول، صفحه 317 📌 آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سیماهُمْ فی‏ وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى‏ عَلى‏ سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظیماً. محمد پیامبر خدا و کسانى که با او هستند بر کافران سختگیرند و با یکدیگر مهربان. آنان را بینى که رکوع می‌‏کنند، به سجده می‌آیند و جویاى فضل و خشنودى خدا هستند. نشان‌شان اثر سجده‏‌اى است که بر چهره آنهاست. این وصفشان در تورات و در انجیل است، که چون کِشته‌اى هستند که جوانه بزند و آن جوانه محکم شود و بر پاهاى خود بایستد و کشاورزان را به شگفتى وا دارد، تا آنجا که کافران را به خشم آورد. خدا از میان آنها کسانى را که ایمان آورده‏‌اند و کارهاى شایسته کرده‌‏اند به آمرزش و پاداشى بزرگ وعده داده است. محمد بن عباس ذیل این آیه از ابن عباس روایت کرده گفت : اصل «زرع» عبد المطلب و «شطأه» محمد (ص) و «یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ» وجود مقدس امیر المؤمنین (ع) است چه کفار در تماشاى حضرتش حیرانند و این آیه را پروردگار مثل آورد براى پیغمبر و اصحابش چنانچه زرع از اول سبز می‌شود و از میان دانه بیرون می‌آید سپس پیرامون آن ساقه و برگ‌ها برآید آنگاه خوشه‌‏ها از اطراف آن درآیند و آن را قوى و استوار کنند همچنین اهل بیت (علیهم السلام) و اصحاب پیغمبر پیرامون او جان و مال فدا کرده و مانند شاخ‌ها و برگ‌ها حضرتش را قوى و استوار نموده‌‏اند و هر که بنگرد به شگفت آید فرزندى بدون پدر و مادر در تحت سرپرستى ابوطالب خداى تعالى کار او را از حیث تربیت و تقویت به جائى رساند که همه عالم و جهانیان در تعجب فرو مانند و کفار از او به خشم آیند. http://sharieh.com/news/392 ۳۲ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۳۱. آیه ۱۱۹ سوره مبارکه توبه. الحادیة و الثلاثون آیة الصادقین یأَیهَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ کُونُواْ مَعَ الصَّادِقِین‏ اى کسانى که ایمان آورده‌اید، از خدا بترسید و با راستگویان باشید. ابو صالح از ابن عباس که مراد على بن ابى طالب و اصحابش مى‌‏باشند. جابر بن عبد الله انصارى از حضرت باقر علیه السّلام روایت نموده که فرمود: با آل محمّد علیهم السلام باشید. تفسیر اثنا عشری، جلد 5 ، صفحه 229 ابراهیم حموینى و حافظ ابو نعیم و ثعلبى در کتاب کشف و خرکوشى در کتاب شرف المصطفى و ابن قعنب و ابو یوسف در تفسیر خود و ثقفى از علماى عامه هر یک به طرق خود نقل نموده که مراد صادقین، محمّد و آل محمد علیهم السلام است. تفسیر برهان جلد 2 صفحه 170 به نقل از ثعلبى‏ تفسیر اثنا عشری، جلد‏5، صفحه 229 و ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ‏ (سوره مبارکه بقره، آیه 43) «با رکوع کنندگان رکوع کنید.» قوْلُهُ تَعَالَى وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ‏ رَوَى الْجُمْهُورُ أَنَّهَا نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ وَ کَذَا قَوْلُهُ تَعَالَى وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ‏ أَنَّهَا نَزَلَتْ فِی رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلِیٍّ. به اتفاق آرا پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ بر آن هستند که آیه «وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ‏» درباره على نازل شده است. همچنین گفتار خداوند بزرگ «با رکوع کنندگان رکوع کنید.» درباره رسول خدا (ص) و على (ع) فرود آمده است. شواهد التنزیل، جلد اول، صفحه 85 http://sharieh.com/news/392 ۳۱ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۳۰. قسمتی از آیه ۸ سوره مبارکه تحریم یوْمَ لا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ‏ «در آن روز خداوند پیامبر و کسانى را که با او ایمان آورده‌‏اند فرو نگذارد.» ابن شهر آشوب عن تفسیر مقاتل: عن عطاء، عن ابن عباس: یَوْمَ لا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ لا یعذب الله محمدا وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ لا یعذب علی بن أبی طالب و فاطمة و الحسن و الحسین و حمزة و جعفرا نُورُهُمْ یَسْعى‏ یضی‏ء على الصراط لعلی و فاطمة مثل الدنیا سبعین مرة فیسعى نورهم بین أیدیهم و یسعى عن أیمانهم، و هم یتبعونه، فیمضی أهل بیت محمد أول مرة على الصراط مثل البرق الخاطف، ثم یمضی قوم مثل الریح، ثم یمضی قوم مثل عدو الفرس، ثم قوم مثل شد الرجل ثم قوم مثل المشی، ثم قوم مثل الحبو ثم قوم مثل الزحف و یجعله الله على المؤمنین عریضا، و على المذنبین دقیقا، یقول الله تعالى: یَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا حتى نجتاز به على الصراط، قال: فیجوز أمیر المؤمنین (علیه السلام) فی هودج من الزمرد الأخضر و معه فاطمة على نجیب من الیاقوت الأحمر و حولها سبعون ألف حوراء کالبرق اللامع. البرهان فی تفسیر القرآن، جلد پنجم، صفحه 428 قالَ ابْنُ عَبَّاسٍ عَلِیٌّ وَ أَصْحَابُه‏. ابن عباس گفته، مراد على و یاران و شیعیان اوست. تعلیقه احقاق الحق، جلد سوم، صفحه 285 http://sharieh.com/news/392 ۳۰ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۲۹. آیه علم الکتاب و یَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ کَفَى‏ بِاللَّهِ شَهِیدَا بَیْنىِ وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَاب‏ کافران می‌گویند که تو پیامبر نیستى. بگو: خدا و هر کس که از کتاب آگاهى داشته باشد، به شهادت میان من و شما کافى است. و صاحب کتاب بصائر الدرجات به سند خود از عبد اللّه بن بکیر و او از حضرت امام صادق (علیه السّلام) روایت کرده گفت در حضور آن حضرت راجع به حضرت سلیمان و حشمت و سلطنت و مقام علمى و منزلتش بحث و مذاکره شد فرمودند خداوند به سلیمان فقط یک حرف از اسم اعظم عطا فرموده بود ولى مصاحب شما (که مراد خود آن حضرت است) کسى است که خداوند در باره‌‏اش می‌فرماید قُلْ کَفى‏ بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ. سپس فرمودند بخدا قسم علم کتاب نزد امیر المؤمنین (علیه السّلام) و ما ائمه می‌باشد عرض کردم فدایت شوم راست فرمودید. و نیز از حضرت امام باقر (علیه السّلام) روایت کرده که فرمود این آیه در حق حضرت على امیر المؤمنین (علیه السّلام) نازل شده بعد از پیغمبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) حضرتش عالم امت می‌باشد و پس از امیر المؤمنین (علیه السّلام) ائمه معصومین (علیهم السّلام) صاحب علم کتاب هستند. تفسیر جامع، جلد سوم، صفحه 415 http://sharieh.com/news/392 ۲۹ روز تا 🆔 @asheghane128
📌 مجموعه صوتی جشن میلاد با سعادت حضرت سلطان علی ابن موسی الرضا المرتضی (علیه آلاف تحیه و الثنا) 🗓 جمعه ۲۰ خرداد ماه 🔸 قرائت قرآن : 🔸 سخنران : 🔸مدیحه سرایی : حرم مطهر امام رضا (ع) دانلود یا از لینک زیر 👇: 🌐 http://sharieh.com/news/487 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۲۸. آیه خیر البریه إنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَئکَ هُمْ خَیر الْبریَّةِ کسانى که ایمان آورده‌‏اند و کارهاى شایسته می‌کنند بهترین آفریدگانند . روَى الْجُمْهُورُ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَةُ قَالَ‏ رَسُولُ اللَّهِ ص هُمْ أَنْتَ یَا عَلِیُّ وَ شِیعَتُکَ تَأْتِی أَنْتَ وَ شِیعَتُکَ رَاضِینَ مَرْضِیِّینَ وَ یَأْتِی أَعْدَاؤُکَ غِضَاباً مُقْمَحِین‏. به اتفاق آرا پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ از ابن عباس آورده‌اند هنگامى که این آیه نازل شد پیامبر(ص) فرمود: «اى على تو و شیعه تو مراد آیه هستید. تو و شیعه‌‏ات راضى و مورد رضایت هستید و دشمنان تو را به گونه‏‌اى مى‌‏آورند که خشمگین رانده مى‌شوند.» الدرّ المنثور، جلد 6، صفحه 379 الصواعق، صفحات 96 و 159 تفسیر آلوسی، جلد 30، صفحه 207 علامه مجلسى (رحمه اللّه) از حضرت امام باقر (علیه السّلام) روایت نموده چون این آیه نازل شد، حضرت رسول (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) به حضرت امام امیر المؤمنین (علیه السّلام) فرمود: مصداق این آیه تو و شیعیان تو هستند و شیعیان روز قیامت خواهند آمد. تو و شیعیان تو راضى و پسندیده و خدا از شما راضى است و دشمنان تو غضبناک و با غل و زنجیرى بر گردن ایشان خواهند آمد. تفسیر اثنا عشری، جلد‏14، صفحه 301 بحار الانوار ، جلد 35، صفحه 347- 346 به این مضامین در تفسیر فرات الکوفى، صفحه 219- 218 http://sharieh.com/news/392 ۲۸ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۲۷. آیه 1 و 2 سوره نبأ عمَّ یَتَسَاءَلُونَ * عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ. از چه چیز مى ‏پرسند؟ از آن خبر بزرگ. حافظ ابو نعیم از اکابر اهل سنت از سدّى روایت نموده که حضرت پیغمبر (ص) فرمود: مراد از نبأ عظیم، ولایت حضرت على بن أبی طالب (ع) است که در قبر درباره آن از مردم سؤال کنند و هیچ میّتى نیست در شرق و غرب عالم و در برّ و بحر مگر آنکه منکر و نکیر همان طور که از پروردگار او و پیغمبر او سؤال کنند، از ولایت على بن أبی طالب (علیه السّلام) نیز از او پرسند فطوبى للمصدّق بولایته و الویل للمکذّب بولایته: پس خوشا حال آن نیک بختى که به ولایتش تصدیق نموده باشد و او را امام و پیشواى خود دانسته باشد و واى بر آن جاحد که از ولایتش بی‌‏بهره باشد. تفسیر اثنا عشری، ج‏14، صفحه 9 از حضرت امام باقر (علیه السّلام) سؤال شد از تفسیر این آیه، فرمود: او امیر المؤمنین (علیه السّلام) است و خود آن حضرت فرمود: براى خداى عزّ وّ جلّ آیتى از من بزرگتر نیست و براى خدا نبأ عظیم‌تر از من نیست. تفسیر اثنا عشری، ج‏14، صفحه 10 حضرت حسین بن على (ع) فرمودند که رسول اکرم (ص) فرمودند: یا علىّ انت حجّة اللّه و انت باب اللّه و انت الطّریق الى اللّه و انت النّبا العظیم و انت الصّراط المستقیم و انت المثل الاعلى ... . ای علی تو حجت خداوند و باب الله و طریق رسیدن به خدا هستی و تو آن خبر عظیم و صراط مستقیم و تو مثل اعلی هستی. تفسیر اثنا عشری، جلد‏14، صفحه 10 عیون اخبار الرضا (علیه السّلام)، جلد 2، صفحه 6 http://sharieh.com/news/392 ۲۷ روز تا 🆔 @asheghane128
📌 ایام زیارت مخصوص و به روایتی شهادت امام رضا علیه السلام 🗓 پنجشنبه ۲ تیر ماه 🕰 شروع مراسم از اذان مغرب 🔸سخنران : 🔸مرثیه سرایی : ذاکرین اهل بیت علیهم السلام ⬅️ آدرس : میدان قیام، خیابان ری، کوچه شهید رقیب دوست 🌐 http://sharieh.com/news/489 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۲۶. آیه 19 سوره مبارکه الرحمن مرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ دو دریا را پیش راند تا به هم رسیدند. روَى الْجُمْهُورُ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَةُ بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ‏ النَّبِیُّ(ص)یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ‏ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ لَمْ یَحْصُلْ لِغَیْرِهِ مِنَ الصَّحَابَةِ هَذِهِ الْفَضِیلَة. به اتفاق آرا پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ از ابن عباس نقل کرده‌اند که میان على و فاطمه (علیهما السّلام) برزخ و فاصله‏‌اى است که آن پیامبر (صلی الله علیه و آله) است و از آن دو گوهر و مرجان حسن و حسین (علیهما السّلام) هستند که پدید آمده‌‏اند و این مرتبت براى هیچ یک از یاران پیامبر به دست نیامده است. الدرّ المنثور، جلد ششم، صفحه 146 روح المعانی، جلد 27، صفحه 93 مناقب ابن ابی مغازلی، صفحه 339 نور الابصار، صفحه 101 ینابیع الموده، صفحه 118 http://sharieh.com/news/392 ۲۶ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۲۵.آیه صلوات بر پیامبر آیه 56 سوره مبارکه احزاب إنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً خدا و فرشتگانش بر پیامبر صلوات مى‌‏فرستند. اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید، بر او صلوات فرستید و سلام کنید، سلامى نیکو. فی صَحِیحِ مُسْلِمٍ قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَّا السَّلَامُ عَلَیْکَ فَقَدْ عَرَفْنَاهُ وَ أَمَّا الصَّلَاةُ عَلَیْکَ فَکَیْفَ هِیَ فَقَالَ قُولُوا اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیْتَ عَلَى إِبْرَاهِیمَ وَ آلِ إِبْرَاهِیم.‏ در صحیح مسلم آمده است: «گفتم اى پیامبر خدا، معنى سلام بر تو را مى‏‌دانیم اما «صلوات» چگونه است؟ فرمود: بگویید: خدایا بر محمّد و آل محمّد درود فرست چنانکه بر ابراهیم و آل او فرستادى. صحیح مسلم، جلد اول، صفحه 152 التاج فی الاصول، جلد چهارم، صفحه 312 صحیح بخاری، جلد 6، صفحه 151 📌 آیه ۴ سوره رعد یسْقَى‏ بِمَاءٍ وَاحِدٍ به یک آب، سیراب می‌شوند. در تفسیر برهان و رازى جابر بن عبدالله انصارى روایت نموده که شنیدم از رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) به امیرالمؤمنین على (علیه السّلام) فرمودند: النّاس من شجر شتّى و انا و انت من شجرة واحدة. بعد قرائت نمود «و فى الارض قطع متجاورات و جنّات من اعناب و زرع و نخیل صنوان ...» و بر روى زمین قطعه‌‏هایى است در کنار یکدیگر و باغ‌هاى انگور و کشتزارها و نخل‌هایى که دو تنه از یک ریشه رسته است یا یک تنه از یک ریشه و همه به یک آب سیراب می‌‏شوند و در ثمره، بعضى را بر بعض دیگر برترى نهاده‌‏ایم. هرآینه در اینها براى خردمندان عبرت‌ها است. تفسیر برهان ج 2، ص 278 تفسیر ابو الفتوح ج 6، ص 460 تفسیر اثنا عشری، ج‏6، ص: 333 http://sharieh.com/news/392 ۲۵ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۲۴. آیه 274 سوره مبارکه بقره قوْلُهُ تَعَالَى الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَةً آنان‌که اموال خویش را در شب و روز، در پنهان و آشکار انفاق مى‏‌کنند. روَى الْجُمْهُورُ أَنَّهَا نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ (ع) کَانَتْ مَعَهُ أَرْبَعَةُ دَرَاهِمَ أَنْفَقَ فِی اللَّیْلِ دِرْهَماً وَ بِالنَّهَارِ دِرْهَماً وَ فِی السِّرِّ دِرْهَماً وَ فِی الْعَلَانِیَةِ دِرْهَماً. به اتفاق آرا پیشوایان حدیث و تفسیر و تاریخ نقل کرده‏‌اند که آیه درباره حضرت على (علیه السّلام) است که چهار درهم داشت، شب، روز، نهان و آشکارا، درهمى از آن انفاق کرد تا چهار درهم به پایان رسید. اسباب نزول واحدی، صفحه 64 تفسیر کبیر، جلد هفتم، صفحه 89 تفسیر کشاف، جلد اول، صفحه 164 تفسیر الخازن، جلد اول، صفحه 214 http://sharieh.com/news/392 ۲۴ روز تا 🆔 @asheghane128
مجموعه استدلال‌های قرآنی در امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین (علیه السلام) 📌 ۲۳. آیه صدیقون : آیه 19 سوره مبارکه حدید و الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُوْلَئکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ کسانى که به خدا و پیامبرانش ایمان آورده‌‏اند، راستگویان و راستکارانند. ابن شهر آشوب از ابن عباس روایت کرده‌ است که گفت پیغمبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) فرمودند: على صدیق اکبر این امت و فاروق اعظم است. تفسیر جامع، جلد7، صفحه67 روَى أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ أَنَّهَا نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ(ع) احمد بن حنبل روایت کرده است این آیه درباره حضرت علی بن ابیطالب نازل شده است. منهاج السنه، جلد چهارم، صفحه 60 شواهد التنزیل، جلد دوم، صفحه 224 الصواعق، صفحه 123 http://sharieh.com/news/392 ۲۳ روز تا 🆔 @asheghane128