دینوری نقل کرده است که کاروان امام حسین (ع) رفت تا به وادی عقیق رسید،در آنجا مردی از قبیله بنی عکرمه نزدش آمد و بعد از سلام، عرض کرد: ابن زیاد، سواران بسیاری را از میان قادسیه تا عذیب در کمین شما نهاده است، جانم فدایت باد، برگرد، به خدا سوگند، جز به سوی نیزه ها و شمشیرها نمی روی، به آنان که نامه نوشته اند، اعتماد مکن،ایشان نخستین کسانند که با تو خواهند جنگید، امام حسین(ع) به او فرمود: خیر خواهی فراوانی کردی، خداوند پاداش خیرت دهد، سپس خداحافظی کردو حضرت(ع) رهسپار شد.
اخبارالطوال ص۲۴۸
@ashoora_61
ذات عرق، محل احرام عراقیان می باشد که میان نجد و تهامه قرار گرفته است، چون حسین بن علی(ع) به این مکان رسید، مردی از طائفه بنی اسد به نام بشر بن غالب با او دیدار نمود،امام حسین(ع) به او فرمود: اهل کدام قیبله ای؟ بشر گفت: از بنی اسد هستم، امام حسین(ع) به او فرمود:از کجا می آیی؟ گفت: عراق، حضرت(ع) فرمود:مردم عراق را چگونه دیدی؟ گفت: ای فرزند رسول خدا، دل هایی را پشت سر نهادم که با تو بودند و شمشیر هایی را که با بنی امیه بودند، امام(ع) فرمودند: راست گفتی ای برادر عرب، خداوند متعال هرچه بخواهد انجام می دهد و هر چه اراده کند به آن حکم می نماید، بشر از حضرت سوال کرد: ای فرزند رسول خدا، مراد از آیه شریفه یوم ندعوا کل اناس باممهم چیست؟ امام حسین(ع) فرمود: اینان دو گروه امام هستند، امام هدایت که به هدایت دعوت می کند و امام ظلالت که به گمراهی فرامی خواند،هرکس اولی را اجابت کند،به بهشت می رود و هرکس ظلالت را اجابت نماید، در آتش است( الفتوح ج۵ص۶۹/ مقتل خوارزمی ج۱ص۲۲۰)در این منزل عون بن عبدالله بن جعده به همراه نامه پدرش به کاروان حسینی پیوست( انساب الاشراف ج۳ص۳۷۷)
@ashoora_61
کاروان امام حسین(ع) به راه خود ادامه داد تا به غمزه رسید و در آنجا یک روز ماند، بعد از آن مسلح و از آنجا به افیعیه رفت، از افیعیه نیز گذشت تا به معدن سلیم و از آنجا به منزل عمق رسید، از این منزل نیز حرکت نمود تا به سلیلیه و از سلیلیه به مغیثه الماوان و از آنجا به نقره رهسپار شد( الحسین فی طریقه الی شهاده ص۳۵)درباره این منازل و وقایع آن و سخنان و خطبه های آن حضرت، منابع چیزی انعکاس نداده اند.
@ashoora_61
ادامه لیست مطالب کانال:
۱۱۲. منزل بطن العتیق
۱۱۳. منزل ذات عرق
۱۱۴. منزل خزیمیه
۱۱۵. نگاهی به زندگانی زینب کبری (س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیلی گرت وایت مستند ساز انگلیسی، از لحظه مواجههاش با حرم امام حسین میگوید.
@ashoora_61
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوری از تو بزرگترین مصیبت است....❤️
May 11
کراجکی (۴۴۹ق) نوشته است :برخی از اسبهایی را که بر بدن حسین بن علی (ع) تاختند به مصر منتقل شدند و نعل آنها را کندند و جهت تبرک بر در خانههایشان نصب کردند.
کتاب التعجب ص۱۱۶
@ashoora_61
خزیمیه سرزمینی در راه کوفه به سوی مکه است که بعد از ثعلبیه واقع شده است( معجم البلدان ج۲ص۴۳۲)چون کاروان امام حسین (ع) به خزیمیه رسید، یک شبانه روز در آن توقف کرد، چون صبح شد، زینب (س) نزد برادر آمد و عرض کرد: برادرم، چیزی را که دیشب شنیده ام، با تو در میان بگذارم؟ امام حسین(ع) فرمود: چه چیزی شنیده ای؟ زینب (س) عرض نمود: شب برای انجام کاری بیرون رفته بودم که صدایی شنیدم که می گفت:
الا یا عین فاحتفلی بجهد/ و من یبکی علی الشهداء بعدی
علی قوم تسوقهم المنایا/ بمقدار الی انجاز و عدی
ترجمه: ای چشم بکوش و پر از اشک شو، چه کسی بعد از من بر این شهیدان گریه می کند؟ جماعتی که مرگ، آنان را چنان که خداوند مقدر فرموده با خود می برد، تا وعده او تحقق پیدا کند.
در اینجا، امام حسین(ع) به خواهرش فرمود: خواهرم، تقدیر انجام می شود.
الفتوح ج۵ص۷۰/ مقتل خوارزمی ج۱ص۲۲۵
@ashoora_61
زینب دختر علی بن ابیطالب و مادرش فاطمه دختر رسول خدا(ص)می باشد، برخی از محققان روز و سال تولد آن حضرت را در پنجم جمادی الاول سال ششم هجری دانسته اند و نقل های پیرامون نامگذاری او توسط خداوند و سبقت نگرفتن رسول خدا در نامگذاری آن حضرت بر خداوند، بیان کرده اند، که نمی توان به این اقوال اعتماد نمود. چرا که در هیچ یک از منابع معتبر و دسته اول تاریخی و روایی این گزارش ها بیان نشده است، ابن اثیر(متوفای 630ق)آورده است که زینب دختر علی بن ابیطالب زمان رسول خدا(ص) را درک نموده و در حیات آن حضرت به دنیا آمده است( اسدالغابه ج۶شماره ۶۹۶۱)عدم بیان مورخان، شخصیت شناسان و علمای علم انساب در این باره به گونه ای است که نمی توان به نقل های بعدی که اغلب میان مورخان دوره صفویه و قاجار متداول گردیده است، اعتماد نمود، مضافا بر اینکه این گونه نظرات بعضا بدون دلیل و مستندی قابل قبول ارائه شده اند، بنابر این مسکوت نهادن روز و سال ولادت زینب کبری(س) و عدم تعیین این رویداد منطبق با موازین علمی است؛کنیه مبارکش ام الحسن( المجدی ص۱۹۹)و در برخی نقل ها، ام کلثوم بوده است،زینب کبری(س) با پسر عمویش عبدالله بن جعفر ازدواج نمود، ابن سعد به اسنادش از عبدالرحمن بن مهران نقل می کند: عبدالله بن جعفر به همراه زینب با لیلی دختر مسعود نیز ازدواج کرد( الطبقات الکبری ج۶شماره ۴۶۲۷) اما ابن حزم نقل می کند که عبدالله بن جعفر بعد از طلاق دادن زینب با خواهرش ام کلثوم ازدواج نمود( جمهره انساب العرب ص۳۸) ظاهرا این نقل صحیح به نظر نمی رسد، چرا که بنابر تصریح علمای انساب، امیر المومنین دارای دو دختر به نام های ام کلثوم کبری و ام کلثوم صغری بوده است، ام کلثوم کبری در زمان خلافت عمر بن خطاب، به ازدواج او در آمد و از او زید و رقیه را به دنیا آورد و در دوران امامت امام حسن بن علی از دنیا رفت ام کلثوم صغری به ازدواج کثیر بن عباس در آمد و در گزارش دیگری همسر عبدالله بن عقیل بود( المجدی ص۲۰۰/ الاصیلی ص۵۹)احتمال دارد ازدواج های دیگر عبدالله بن جعفر، بعد از وفات زینب کبری انجام گرفته باشد، ابن عنبه (متوفای828ق) وفات عبدالله بن جعفر را در نود سالگی و به سال هشتاد هجری در دوران خلافت عبد الملک مروان و یا سلیمان بن عبد الملک دانسته است( عمده الطالب ص۳۹) در حالی که در نقل منسوب به عبیدلی(متوفای 277ق) به اسنادش از هند دختر ابو رافع بن عبدالله نقل می نماید که زینب کبری روز یکشنبه پانزدهم رجب سال قمری وفات نمود( اخبارالزینبات ص۱۲۲) بنابر این ازدواج عبدالله بن جعفر با لیلی دختر مسعود بعد از سال 62ق بوده است،مضافا بر اینکه مسئله طلاق زینب کبری(س) در هیچ یک از منابع و ماخذی که به شرح احوال عبدالله بن جعفر پرداخته اند نیامده است و این حزم در این نقل واحد است؛ اما ادعای اینکه امیرالمومنین(ع) هنگام ازدواج زینب کبری(س)با عبدالله بن جعفر ، شرط نمود که اگر او خواست در سفر برادرش را همراهی نماید، عبدالله مانع او نشود،هیچ گونه دلیل معتبر تاریخی از میان منابع متقدم نسبت به آن وجود ندارد و این مسئله از سوی برخی متاخران اضافه شده است،ابن اثیر (متوفای 630ق) زینب کبری را زنی عاقل با منطقی محکم و استوار معرفی کرده است( اسدالغابه ج۶شماره ۶۹۶۱)
@ashoora_61
ابوفرج اصفهانی ( متوفای ۳۵۶ق) :
عباس بن علی مردی خوش صورت و زیباروی بود، چون سوار اسب می شد، پاهای مبارکش به زمین کشیده می شد، و از زیبایی و جمال به او ماه بنی هاشم می گفتند.
مقاتل الطالبین ص ۱۰۵
@ashoora_61
دوران زندگی زینب کبری(س) در خانه علم و وحی گذرانده شده بود،خانه ای که همه اعضای خانواده اش از فضیلت های بیشماری برخوردار بودند، طبیعی بود که زینب کبری(س) از خرمن دانش پدر و مادر همچون برادرانش خوشه ها برچیند، گروهی بر این عقیده اند که آن حضرت تنها از مادرش، فاطمه زهرا(س) روایت نقل کرده است( المجدی ص۱۹۹/ تحفه الراغب ص۳۰) اما ابن عساکر(متوفای571ق)، اسماء بنت عمیس، طعمان یا ذکوان غلام رسول خدا(ص) را نیز اضافه کرده است( تاریخ دمشق ج۶۹شماره ۹۳۵۳) و امام سجاد(ع)، محمد بن عمرو، عطاءبن صائب، دختر برادرش فاطمه بنت حسین بن علی(ع) ( همان مدرک)، عبدالله بن عباس( مقاتل الطالبین ص۱۱۱) سلیمان الهاشمی( امالی مفید ص۴۰ حدیث ۸) جابر ( من لایحضره الفقیه کتاب الطلاق حدیث ۴۹۴۲)و زید بن حسن بن علی( ع) ( علل الشرایع ص۲۴۹ حدیث ۴) از او نقل روایت می کرده اند، روایات منقول از آن حضرت در میان منابع محدود است اما در این قسمت به اختصار به آنها اشاره می شود:
1-شیخ مفید(متوفای 413ق)به اسنادش از سلیمان هاشمی از زینب کبری(س) در مورد منع فدک از فاطمه زهرا(س) و شکایت نمودن آن حضرت به رسول خدا (ص)و خواندن اشعاری بر سر مزار آن حضرت گزارشی را نقل کرده است. ( امالی مفید ص۴۰حدیث ۸مجلس ۵)
2-روایت شیخ صدوق (متوفای 381ق)به اسنادش از جابر بن عبدالله انصاری از زینب کبری در مورد خطبه فاطمه زهرا(س)در معنای فدک.( من لایحضره الفقیه کتاب الطلاق باب معرفه الکبائر حدیث ۴۹۴۲)
3-ابوالقاسم علی بن محمد خزاز قمی (قرن چهارم هجری)به اسنادش از امام سجاد(ع) از زینب کبری(س) از فاطمه زهرا(س) در مورد ولادت حسین بن علی(ع) و نهی رسول خدا(ص) از پیچاندن آن حضرت در پارچه زرد گزارشی نقل کرده است( کفایه الاثر ص۱۹۳) و در جای دیگر از طریق فاطمه بنت الحسین (ع)از زینب کبری(س) ، عبادت فاطمه زهرا(س) را وصف نموده است( همان مدرک).
4-ابو جعفر محمد بن علی بن حمزه معروف به ابن حمزه از اعلام قرن ششم هجری به اسنادش از زینب کبری(س) واقعه آورده شدن غذای بهشتی را به دعای رسول خدا(ص) برای امیر المومنین(ع) و فاطمه زهرا(س) وحسنین(ع)نقل کرده است.( الثاقب فی المناقب ص۲۲۱)
5-ابوالقاسم علی بن محمد خزاز به اسنادش از امام سجاد(ع) از زینب کبری(س) روایت امامت نه تن از فرزندان امام حسین(ع) که نهمین آن قائم(عج) است را نقل نموده است.( کفایه الاثر ص۱۹۴)
6-ابوالفرج اصفهانی (متوفای 356ق)می آورد: زینب همان زنی است که ابن عباس خطبه فدک فاطمه را از او روایت کرده که در آغاز خطبه گوید: عقیله ما زینب دختر علی برای ما روایت کرد. ( مقاتل الطالبین ص۱۱۱)
7-ابن طیفور(متوفای 280ق)به اسنادش از احمد بن جعفر بن سلیمان هاشمی نقل می کند که زینب دختر علی فرمود: هرکس که می خواهد مردم در پیشگاه خدا شفیع او نباشند، باید خدا را سپاس گوید، آیا سخن مردم را نمی شنوی که می گوید: سمع الله لمن حمده خدا صدای هرکس که او را ستایش کند می شنود، پس به جهت قدرت داشتن خدا بر تو از وی بترس و به جهت نزدیکی که او با تو دارد ، از وی شرم کن.( بلاغات النساء ص۵۷)
8-ابن عساکر(متوفای 571 ق) به اسنادش از زینب دختر علی از طعمان یا ذکوان غلام رسول خدا(ص) نقل می کند که رسول خدا فرمود: همانا صدقه بر محمد و آل محمد حرام است و همانا موالی هر قومی جزء آنها می باشد.( تاریخ دمشق ج۶۹شماره ۹۳۵۳ص۱۷۴)
@ashoora_61
این کتاب تالیف محمد بن سعد بن منیع زهری متوفای ۲۳۰ق مشهور به ابن سعد و نیز کاتب واقدی است. که به دلیل معاشرت با محدثان بسیاری از وقایع تاریخی را مستند و با سلسله سند ارائه داده است. او کتاب خود را با شرح حال رسول خدا(ص) آغاز نموده و سپس به شرح حال صحابه،تابعان و در آخر به برخی از زنان مشهور صدر اسلام پرداخته است.
چاپ نخست این کتاب، در اروپا و براساس نسخه ناقصی صورت گرفت که بخش مهمی از شرح حال ها را در خود نداشت .که از میان ،بخش مربوط به امام حسین (ع) ،براساس نسخه ای متعلق به قرن هفتم که در ترکیه نگهداری می شد. به همت سید عبدالعزیز طباطبایی تصحیح و به نام ترجمه امام حسین (ع) و مقتله در یک جلد مستقل منتشر گردید و بعدها ،همه افتادگی های چاپ اروپا ،با تحقیق محمد بن صامل السلمی و تحت عنوان الطبقات الکبری (الطبقه الخامسه من الصحابه) در عربستان و در دو جلد به طبع رسید. (دانشنامه امام حسین (ع) ج۱ص۵۵)
@ashoora_61
با سلام
کانال پاتوق مطالعه ، یادداشت هایی که بنده هنگام مطالعه کتابهای مختلف تنظیم می کنم .این مطالب متفرقه و کشکولی رو به مرور تو این کانال قرار دادم طبیعتا به فراخور موضوع کانال ،تحلیلی از گزارش ها وجود نداره اما صرف نقل گزارش ها شاید مفید باشه ..اگر مایل بودید عضو بشید...
https://eitaa.com/hoseinhamzeh65
شرح_الصدور_بمأثور_يوم_عاشور_عبد_الرحمن_بن_محمد_بن__240730_072203.pdf
1.62M
شرح الصدور بمأثور يوم عاشور؛
:عبد الرحمن بن محمد بن عبد الرحمن العيدروس باعلوي
@ashoora_61